Jak Lex TVN wpłynie na branżę Public Relations

TV

Tegoroczne wakacje nie są spokojne na polskiej scenie politycznej. Przyczynami tych napięć, są m.in.: po pierwsze niewydanie polskiej koncesji przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji dla kanału informacyjnego TVN24. Po drugie proponowane przez Zjednoczoną Prawicę i poparte przez Kukiz15 zmiany w ustawie o radiofonii i telewizji, potocznie zwane lex TVN.

W lutym 2020 roku TVN Grupa Discovery wystąpiła o przedłużenie koncesji dla obchodzącego w tym roku 20. lecie nadawania kanału TVN24. Po 1,5 roku oczekiwania sytuacja zrobiła się niezwykle niepokojąca, gdyż obecna koncesja kończy się 26 września 2021, a konstytucyjny organ państwowy KRRiT do tej pory z niewiadomych przyczyn nie wydał nowej koncesji. Pozornie problem został rozwiązany, gdyż właściciele największej stacji informacyjnej w Polsce uzyskali pozwolenie na nadawanie z Królestwa Niderlandów. Zgodnie z prawem unijnym umożliwia ono emisję w naszym kraju.

Wydana w Niderlandach koncesja nie rozwiązuje jednak problemu Grupy Discovery. Uchwalona już przez Sejm nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji przewiduje zmiany w wydawaniu koncesji mediom z udziałem zagranicznego kapitału. Nowe przepisy spowodują, że kontroli nad mediami w Polsce nie będą mogły sprawować podmioty spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego, czyli m.in. amerykańska Grupa Discovery. Wymusi to na właścicielach TVN sprzedaż minimum 51% udziałów. Jednymi z podmiotów, które byłoby stać na odkupienie udziałów, są spółki Skarbu Państwa, kontrolowane przez obecną władzę.

Wolne media realizują konstytucyjne prawo pozyskiwania i rozpowszechniania informacji. Każdy z nas ma prawo wybrać źródło, z którego chce czerpać informacje. Lex TVN uderza nie tylko w stacje telewizyjne o poza unijnym kapitale, ale także pośrednio w rynek usług reklamowych, marketingowych i public relations. Przyjęcie zmian ograniczy pluralizm i wolność słowa w Polsce, zmieni środowisko mediowe, co przyniesie utrudnienia w działalności wyżej wspomnianych branż, dla których naturalna jest współpraca z mediami.

Rzetelność i niezależność to podstawowe wartości łączące wolne media i firmy z branż reklamowych, marketingowych i PR, których obowiązkiem jest relacjonować tylko prawdziwe informacje w ich właściwym kontekście, bez zniekształceń i manipulacji.

Misją naszej agencji jest przebijanie się do świadomości społecznej z ważnymi tematami, które zasługują na to, żeby stać się częścią debaty publicznej. Komunikujemy między innymi o rozwoju rynku roślinnych alternatyw dla produktów zwierzęcych, szkodliwości ferm przemysłowych, kwestiach związanych z prawami kobiet, prawami osób LGBT+ i katastrofą klimatyczną. Nie mamy wątpliwości, że jest to zestaw tematów, które są bardzo ważne dla naszego społeczeństwa, a jednocześnie są ignorowane lub traktowane wrogo przez media rządowe. Im mniej wolnych i różnorodnych mediów, tym więcej ważnych głosów i palących kwestii będzie uciszanych.
Szczerze wierzymy w to, że polskie społeczeństwo zasługuje na uczciwą, pluralistyczną i merytoryczną dyskusję na tematy ważne dla naszego pokolenia i przyszłych generacji. Taka dyskusja nie jest możliwa bez wolnych mediów.


Źródło: All Hands Agency 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

GfK i Nielsen Media Polska prezentują nowe narzędzie do efektywnego planowania kampanii TV

planowanie kampanii TV

Ametyst – tak nazywa się najnowsze narzędzie do planowania i kupowania kampanii telewizyjnych, opracowane wspólnie przez GfK i Nielsen Media Polska dla firm z branży FMCG, OTC oraz detalistów. Nowa usługa pozwala na bardzo precyzyjne targetowanie i umożliwia optymalizację kosztów dotarcia do nabywców wybranych produktów i kategorii.

Ametyst to efekt połączenia danych zakupowych Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia i danych telemetrycznych Nielsen Media. Nowe narzędzie umożliwia analizowanie danych oraz targetowanie kampanii telewizyjnych do osób, które faktycznie kupują określone grupy produktów czy same produkty, albo wręcz przeciwnie – do tej pory kupowały je mniej chętnie bądź wcale. Wykorzystanie potencjału narzędzia Ametyst przekłada się na możliwość definiowania grup docelowych zmiennymi zakupowymi, a co za tym idzie – na bardziej efektywne dotarcie i znacznie lepszą optymalizację budżetu telewizyjnego.

W GfK dysponujemy bardzo dokładnymi i bieżącymi analizami m.in. na temat tego, jak dużo i jak często kupują konsumenci, czy kupują na promocjach i ile wydają na zakupy. Dodatkowo, co niezwykle ważne, wiemy kim są nabywcy. Dzięki połączeniu z danymi telemetrycznymi Nielsena stworzyliśmy długo wyczekiwane narzędzie, niezbędne dla każdego, kto planuje i kupuje kampanie telewizyjne dla kategorii FMCG czy detalistów. Targetowanie jeszcze nigdy nie było tak dokładne.

Hanna Kuźmierkiewicz, Client Business Partner w GfK Polonia

Połączenie danych zostało oparte o zaawansowaną metodę, która szuka osób najbardziej zbliżonych do siebie pod względem demograficznym, ale także pod względem korzystania z telewizji. W efekcie tych działań uzyskujemy informację o wartości zakupów poszczególnych kategorii lub marek wśród uczestników panelu telemetrycznego Nielsena. Wyniki te będzie można analizować w oprogramowaniu dającym dostęp do danych mediowych.

Dzięki nowemu narzędziu Ametyst możemy bardzo dokładnie przyjrzeć się zachowaniom nabywców danej kategorii produktów przed telewizorem. Informacje płynące z panelu Nielsen Media Polska takie jak: długość oglądania telewizji, pora dnia, ulubione stacje czy programy są niezbędne do efektywnego planowania i prowadzenia każdej kampanii reklamowej. Ametyst daje możliwość optymalnego targetowania kampanii do osób, które kupują daną kategorię produktu, czyli są najbardziej atrakcyjną grupą dla reklamodawców. Połączenie danych telemetrycznych Nielsen Media Polska z danymi gospodarstw domowych GfK sprawia, że trafiamy do tzw. „heavy buyers” odpowiedzialnych za nawet 80% zakupów w danej kategorii produktów.

Michał Buszko, Client Team Leader w Nielsen Media Polska


Źródło: Informacja prasowa GfK

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Platforma CANAL+ poszerza ofertę programową o kolejną pozycję dla fanów e-sportu

Simracing DTM Canal+

Branża sportowa zmaga się obecnie z kryzysem spowodowanym pandemią - odwołane są wszystkie rozgrywki, które wymagają od zawodników bezpośredniego kontaktu ze sobą. Rykoszetem dostają stacje telewizyjne, których ramówki aktualnie są wypełnione powtórkami minionych, dobrze znanych wydarzeń sportowych. I choć pojawiają się wybitne retransmisje, to jednak oglądanie meczu, gdy zna się już wynik nie dostarcza emocji i ekscytacji.

Jedyna alternatywą, która nie niesie za sobą ryzyka i nie wymaga interakcji jest sport elektroniczny, którego rozgrywki dzieją się online. Zawodnicy mierzą się w różnych grach, na wirtualnych murawach czy torach wyścigowych z zacisza własnego domu, nie narażając siebie i innych na żadne ryzyko.

O tym, że esport będzie stopniowo pojawiał się w telewizji mainstreamowej wspominano już od dawna, jednakże teraz zjawisko to nabrało ogromnego rozpędu ponieważ nie daje też wydawcom niejako wyboru. Największe stacje telewizyjne na świecie kierują swoją atencję ku esportowi – ESPN, SkySports, FOX Sports, BT Sports to tylko kilka przykładów ostatnich dni, które ogłosiły że w ich ramówkach pojawią się rozgrywki esportowe, które dostarczą widzom całkowicie nowych wrażeń i emocji. Do tego grona dołącza Canal+ ze swoją nową ofertą programową – serią wyścigów simracingowych Assetto Corsa oraz turniejem FIFA20 Ekstraklasa Cup2020.

Widzowie spragnieni nowych wrażeń i emocji a przede wszystkim unikalnych treści będą moli na antenie nSport+ zaspokoić swój głód. 23 kwietnia wystartował trwający 6 tygodni turniej Ekstraklasa Cup2020 w którym udział wezmą zawodnicy Legii Warszawa, ŁKS Łódź, Jagielloni Białystok, Górnika Zabrze, Lecha Poznań, Cracovii, Wisły Płock, Korony Kielce, Lechii Gdańsk, Piasta Gliwice, Arki Gdynia, Raków Częstochowa, Wisły Kraków, Śląska Wrocław, Zagłębia Lubin oraz Pogoni Szczecin. Popisy piłkarzy na wirtualnej murawie komentować będą dziennikarze CANAL+ SPORT, m.in. Krzysztof Marciniak, Grzegorz Mielcarski, Przemysław Pełka, Tomasz Wieszczycki, Marcin Rosłoń, czy Kazimierz Węgrzyn, a towarzyszyć im będzie Adrian „Kamyk” Kamiński – gracz FIFA 20 z bogatym doświadczeniem w relacjonowaniu meczów online. W studiu Bartosz Ignacik przeprowadzi wywiady z piłkarzami, a eksperci przeanalizują ich szanse oraz dotychczasową postawę.

Z kolei już 1 maja, również na antenie nSport+ widzowie obejrzą wirtualne wyścigi Assetto Corsa w ramach Republic of simracers. Simracing w ciągu ostatnich tygodni przeżywa istny renesans. Zawieszenie realnych wyścigów wywołało rosnący głód rywalizacji wśród amatorów motorsportu, który można zaspokoić ich wirtualnym odpowiednikiem. Dlatego też platforma CANAL+ wychodzi naprzeciw fanom dużych prędkości, organizując serię wirtualnych wyścigów w kategoriach: DTM oraz GT3. W piątkowe wieczory stacja nSport+ pokaże zmagania kierowców DTM, będące odwzorowaniem aut z 2018 roku a w niedzielę ścigać się będą kierowcy klasy GT3, która cieszy się jeszcze większym zainteresowaniem. W zawodach zobaczymy tory znane każdemu amatorowi motorsportu – Spa w Belgii, Silverstone w Wielkiej Brytanii, Nurburgring oraz Hockenheimring w Niemczech, Imola we Włoszech, Hungaroring na Węgrzech oraz Circuit of Catalunya w Hiszpanii. Daje to siedem serii, a na każdą z nich złożą się dwa bardzo pasjonujące wyścigi.

Simracing DTM Canal+
Grafika: Fantasy Expo

W wirtualnych wyścigach wezmą udział kierowcy, którzy na co dzień ścigają się na symulatorach m.in Gosia Rdest – jedyna Polska startująca w W Series czy Anna Gańczarek.  Dodatkowo w niektórych seriach pojawią się zawodowi kierowcy, znani rajdowcy rywalizujący na co dzień na otwartych torach oraz inne gwiazdy. Z pewnością wirtualne wyścigi dostarczą wielu emocji i wrażeń zarówno widzom jak i kierowcom. Platforma CANAL+ ufunduje dodatkową nagrodę w wysokości 10 tys. złotych, która w całości zostanie przekazana na rzecz poszkodowanego żużlowca – Andrzeja Szymańskiego, byłego zawodnika Unii Leszno i Falubazu Zielona Góra.

Seria wyścigów jest realizowana przez agencję gamingową Fantasyexpo przy współpracy z Republic of Simracers.

W ostatnim czasie na łamach Brief Esports publikujemy coraz więcej materiałów dotyczących Simracingu, Roman Grosjean, kierowca F1 założył organizacje esportową, a w piątek publikowaliśmy Wywiad z najlepszymi polskimi zawodnikami.

Zachęcamy do zapoznania się z sekcją Wiedza, gdzie szczegółowo zagłębiamy się w poszczególne zagadnienia. Wcześniej pojawił się tam artykuł autora,  Simracing, czyli wirtualne wyścigi , który wyjaśnia i wprowadza w to zjawisko.

Pełna energii i zapału manager marketingu z ponad 15-letnim doświadczeniem zawodowym zdobytym w wielu branżach. Absolwentka WSB o specjalizacji Media masowe i komunikacja. Z sukcesami planuje i realizuje komunikację marek w obszarze esportu oraz gamingu i nie tylko. Skutecznie potrafi łączyć kanały i narzędzia komunikacji, by efektywnie i efektownie realizować cele projektów.

Justyna Oracz

Esport w ramówkach TV

Let's play free for all

Nawet bez wsparcia wpływowych osób z pierwszych stron gazet, esport przeżywa obecnie prawdziwy rozkwit, co czyni go świetnym “wypełnieniem” luki po nieodbywających się aktualnie wydarzeniach rozrywkowo - kulturalnych oraz sportowych. Transmisje na żywo śledzą dziesiątki tysięcy użytkowników. Są to liczby znacznie przekraczające pojemność największych hal widowiskowych na świecie.

Aktualnie, gdy kryzysowa sytuacja dotknęła praktycznie każdą dziedzinę rozrywki, kultury oraz sportu, stacje telewizyjne zmierzyły się z problemem wypełniania ramówki czasu antenowego. Sport elektroniczny wydaje się być idealnym uzupełnieniem tej luki. Esport posiada wiele alternatyw, które branża dostrzegła i zaczęła wdrażać, w momencie gdy kolejne wydarzenia były odwoływane lub przenoszone do Internetu. Jego największą zaletą jest brak potrzeby zbędnej interakcji. Rozgrywki nawet największego formatu nie muszą się odbywać w zamkniętych obiektach przy udziale widowni. Zawodnicy mierzą się na wirtualnym polu bitwy z zacisza własnego mieszkania, nie narażając siebie i innych na żadne ryzyko.

Kilka dni temu świat obiegła informacja, o tym że rozgrywki największej amerykańskiej ligi League of Legends (LCS) będą transmitowane na antenie ESPN – największej stacji telewizyjnej poświęconej tematyce sportowej w Stanach Zjednoczonych. Wyścigi F1 przeniosły się na wirtualne tory, które transmituje telewizja SkySports. Virtual GP Esports Series, tak brzmi oficjalna nazwa zawodów Formuły, został wydany ponieważ szukano alternatyw podczas wymuszonego braku sezonu 2020 F1. Mistrzostwa rozgrywane są w oficjalnej grze wideo z siatką 20 kierowców –  wszyscy rywalizują na tym samym torze online w zaciszu własnego domu. Podobny ruch wykonało FOX Sports, współpracując z NASCAR i iRacing – zapewnia pierwszą w historii eNASCAR iRacing Pro Invitational Series. Z kolei Esport MotoGP Championship, zawody motocyklowe rozgrywane od 2017 roku trafiły na szklane ekrany za pośrednictwem brytyjskiej stacji BT Sports. BeIN Media Group, międzynarodowy nadawca telewizji płatnej, nabył prawa na wielu terytoriach do All at Home Gaming Cup – nowej esportowej ligi zorganizowanej przez francuską drużynę Ligue 1 Paris Saint-Germain.

Fot. Fantasy Expo

W Polsce kanał motoryzacyjny MotoWizja 29 marca nadał pierwszą transmisję eNASCAR iRacing Pro Invitational Series – wyścigów samochodowych, w których udział biorą zawodowi kierowcy rajdowi, a od 2 kwietnia można oglądać relacje z polskiej esportowej ligi Republic of Simracers. Być może właśnie jesteśmy świadkami historii, w której wirtualne sporty na stałe zagoszczą w ramówkach mainstreamowych kanałów telewizyjnych. Pamiętajmy jednak, że od lat działają i cieszą się uznaniem kanały tematyczne poświęcone gamingowi takie jak Polsat Games, Ginx, E-SportTV czy Gametoon.

W ramówce Polsat Games znajdują się m.in. transmisje z rozgrywek esportowych, programy publicystyczne z udziałem twórców gier, show z gwiazdami Internetu oraz recenzje najnowszych tytułów i sprzętu. Obecnie, to na tym kanale można oglądać aktualnie trwający ESL Pro League czy europejska ligę League of Legends (LEC).  Ponadto w stałej ofercie dla widzów znajduje się wiele programów poświęconych grom takich jak np. Rock w grach czy Level 7.

Ginx to kanał poświęcony tematyce gier video, komputerowych oraz mobilnych. Widz znajdzie tu również informacje związane esportem, recenzje i trailery ze świat gier, pokazy przedpremierowych, zapowiedzi a także relacje z targów takich jak. E3 w Los Angeles czy Gamescom w Kolonii w Niemczech.

Fantasy Expo
Fot. Fantasy Expo

Gametoon to kanał dla graczy i fanów rywalizacji esportowej. Na antenie stacji można znaleźć produkcje typu let’s play, podczas których youtuberzy i streamerzy grają w gry i komentują je na bieżąco. Ponadto, w Gametoonie pojawiają się zapowiedzi najnowszych gier i relacje z turniejów esportowych z całego świata. Stacja może się pochwalić współpracą z najważniejszymi wydawcami i producentami gier komputerowych w Polsce i na świecie, takimi jak: Activision Blizzard, EA, Ubisoft, Riot Games, czy 11bit studios. Kanał regularnie gości popularnych graczy i youtuberów. W ostatnich trzech miesiącach byli to m.in. Jakub Lothar Szygulski,  NRGeek czy MrSetoKami. Widzowie mogli zobaczyć również Wojtka Łozo Łozowskiego, znanego prezentera telewizyjnego, muzyka, byłego członka zespołu Afromental i ex jurora The Voice of Poland. Obecnie kanał dostępny jest m.in u takich operatorów kablowych jak: UPC Polska, Orange, TOYA, Jambox, eTV, INEA, a także w serwisie rozrywki internetowej IPLA oraz ofercie WP Pilot – najpopularniejszej w Polsce platformy do oglądania telewizji online.

W ramówce stacji zagości nowa seria Gametoon Arena – cykl turniejów esportowych w gry takie jak Counter Strike :Global Offensive, Tekken 7 oraz mobilne – Brawl Stars i Clash Royale. Turnieje będą rozgrywane na nowopowstałej platformie Free for all*, której pomysłodawcą jest agencja gamingowa Fantasyexpo. Jej zaletą, jak sama nazwa wskazuje, jest możliwość zagrania w gry za darmo. Transmisje meczów – finały kwalifikacji oraz playoffy –  dostępne będą na kanale GametoonPolska (https://www.twitch.tv/gametoonpolska/) w serwisie Twitch, a ich retransmisje na antenie stacji. Kilkumiesięczny cykl turniejów Gametoon Arena otrzyma w pełni profesjonalną oprawę realizatorską, a mecze skomentują znani komentatorzy. Dzięki temu fani esportu zyskają program, w którym zobaczą grę zawodników o różnym poziomie zaawansowania. Dla samych graczy z kolei niemałą frajdą będzie szansa pokazania się w telewizji i zaprezentowania swoich umiejętności sporej widowni, innej niż ta zgromadzona na Twitchu. Obecnie, gdy esport stał się praktycznie jedyną sportowej rywalizacji, której kontent może być produkowany na bieżąco, pozycja wydaje się być niezwykle ciekawa dla widza.

Stacje telewizyjne dysponują przede wszystkim archiwalnymi nagraniami turniejów esportowych. Wiosenny sezon esportowy w pewnym stopniu wypełni lukę w niektórych stacjach, jednak nie ma go jeszcze na tyle by wypełnił czas antenowy od rana do nocy.  Jest to wyzwanie dla TV, ponieważ teraz, w momencie gdy sport tradycyjny przestał praktycznie istnieć, ramówki sportowe świecą pustkami i również żyją powtórkami, to esport daje tę szansę, by szybko zapewnić bieżący i aktualny kontent, który zadowoli wymagającego widza.

Gametoon Arena
Fot. Gametoon

Platforma Free for all to nowe miejsce dla graczy ale również przestrzeń dla firm, które chciałyby stworzyć swój własny dedykowany turniej. Posiada ona możliwości stworzenia rozgrywek praktycznie w każdą dostępna grę. Dzięki doświadczeniu zdobytym podczas organizacji wielu rozgrywek oraz transmisji, Fantasyexpo zapewnia w pełni kompleksowy produkt, który może być pierwszym krokiem w esport dla wielu marek. Oprócz zorganizowania wspomnianych turniejów oferta obejmuje również stworzenie strony dedykowanej turniejowi, obsadę komentatorską, możliwość transmisji na każdej platformie streamingowej.

Pełna energii i zapału manager marketingu z ponad 15-letnim doświadczeniem zawodowym zdobytym w wielu branżach. Absolwentka WSB o specjalizacji Media masowe i komunikacja. Z sukcesami planuje i realizuje komunikację marek w obszarze esportu oraz gamingu i nie tylko. Skutecznie potrafi łączyć kanały i narzędzia komunikacji, by efektywnie i efektownie realizować cele projektów.

Justyna Oracz

Telewizja Biznes24 w WP Pilot

Biznes24 w WP Pilot

WP Pilot jest pierwszym oficjalnym dostawcą ogólnopolskiej telewizji biznesowej Biznes24 w internecie. Stacja jest dostępna w pakiecie odnawialnym Biz24 w cenie 9,90 zł oraz jednorazowym 11,90 zł za miesiąc.

Finanse osobiste, rynki, gospodarka i zarządzanie

Stacja Biznes24 poświęcona jest tematyce finansów osobistych, rynków, gospodarki i zarządzania, które omawiane są w codziennych programach informacyjnych, poradnikowych i publicystycznych. W ramówce znajdują się produkcje własne i materiały pozyskiwane od zewnętrznych producentów. To m.in. filmy dokumentalne wyjaśniające, jak należy prowadzić biznes, autorskie programy gwiazd dziennikarstwa biznesowego oraz inspirujące rozmowy z osobami zajmującymi się tematyką biznesową w świecie mediów społecznościowych.

Tylko ekonomia

Widzimy olbrzymie, spowodowane kryzysem gospodarczym, zainteresowanie Polaków tematyką biznesową. Biznes24 jest jedynym kanałem telewizyjnym poświęconym tylko ekonomii. Nasza współpraca daje dużą wartość widzom WP Pilota. W kryzysie finansowym warto słuchać profesjonalistów. 

Prezes WP Pilot, Tomasz Machała.

Najnowsze informacje zawsze pod ręką

Dzisiaj ludzie biznesu szukają informacji szybko, także przy biurku lub w drodze do biura. Dlatego współpraca z WP Pilot jest dla nas bardzo ważna. Otwiera na nasze programy komputery, a co jeszcze ważniejsze, smartfony naszych widzów. Ogromnie cieszę się z tego, że BIZNES24 już teraz będzie można mieć zawsze przy sobie.

Roman Młodkowski, prezes zarządu i współwłaściciel Telewizji BIZNES24.

Telewizja bez telewizora

Od początku procesu budowania dystrybucji kanału BIZNES24 HD jako produktu premium stawiamy na współpracę z liderami rynku płatnej telewizji. Bez wątpienia WP Pilot jest czołowym dostawcą telewizji linearnej w internecie, który udowadnia, że Polacy bez telewizora także uwielbiają oglądać telewizję.

Michał Winnicki, współwłaściciel i członek zarządu Telewizji BIZNES24 odpowiedzialny za dystrybucję.

WP Pilot – tv tradycyjna w wersji online

WP Pilot to jedna z najpopularniejszych w Polsce platform do odbioru tradycyjnej telewizji w wersji online. Umożliwia oglądanie ponad 90 kanałów telewizyjnych w tym ogólnotematycznych, filmowych, sportowych oraz tych, skierowanych do najmłodszych. Spośród nich ponad 30 stacji jest dostępnych w darmowym pakiecie. Usługa jest dostępna poprzez stronę internetową, aplikacje na platformy Android, iOS, Windows i Xbox oraz z wykorzystaniem Chromecast i Airplay. Zgodnie z badaniem Gemius/PBI w marcu 2020 roku z WP Pilot korzystało prawie 2,5 mln realnych użytkowników.


Źródło: informacja prasowa WP

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jakich informacji w dobie koronawirusa szukają Polacy?

Przeglądając nagłówki mediów można sądzić, że uwaga Polaków skupiona jest w 100% na koronawirusie. Czy rzeczywiście? Wyniki badania przeprowadzonego przez LoveBrands Relations wskazują na coś innego. 77% Polaków oczekuje, że w mediach zaczną się pojawiać informacje niezwiązane z COVID-19. Konsumenci mediów zamknięci we własnych domach chcą więcej rozrywki, tematów gospodarczych, sportu czy porad kulinarnych. LoveBrands Relations, agencja zintegrowanej komunikacji strategicznej, swoje badanie przeprowadziła na przełomie marca i kwietnia na reprezentatywnej grupie Polaków powyżej 18 roku życia.

Pandemia wywołana koronawirusem spowodowała, że Polacy stali się większymi „konsumentami” mediów. Blisko 60% przyznaje, że w ostatnich tygodniach zwiększyło częstotliwość korzystania z mediów.

Odsetek ten jest jednak wyższy w przypadku kobiet (K: 64%, M: 52%) oraz osób w wieku 35‑49. Najmniej swoje przyzwyczajenia zmieniły osoby powyżej 50 r.ż.

Media stały się dla Polaków głównym źródłem wiedzy o koronawirusie. Nie dziwi zatem fakt, że większość (73%) Polaków szuka w nich informacji bieżących: o statystykach zachorowalności oraz zgonów (K: 69%, M:55%), wiadomości ze świata (K: 60%, M: 56%) oraz prognoz dotyczących czasu trwania pandemii (K: 60%, M: 51%). Dla 56% respondentów ważne są również informacje na temat sposobów zabezpieczania się przed zarażeniem koronawirusem. Tylko niecałe 4% respondentów przyznaje, że nie szuka żadnych informacji na tematy związane z COVID-19.

Wiadomości dotyczące statystyk związanych z chorobą, jak i prognoz związanych z pandemią są szczególne ważne dla osób do 24 r.ż. Dla osób w średnim wieku istotne są informacje dotyczące tarczy antykryzysowej, a osoby powyżej 50 r.ż. znacznie bardziej niż inne grupy wiekowe szukają informacji o tym, jakie choroby wpływają na to, że jest się w grupie podwyższonego ryzyka.

Internet jest podstawowym źródłem informacji w czasie pandemii koronawirusa. Wzrost korzystania z tego medium do zdobywania informacji zadeklarowało 86% Polaków. Na drugim miejscu znalazła się telewizja, z której korzysta 76% respondentów.

Jako społeczeństwo przeżyliśmy wielki szok. W dużej mierze dzięki mediom zgodziliśmy się zostać w domach i zmienić nasz styl życia. Ale po trzech tygodniach zaczynamy się nudzić. Informacje w mediach stały się monotonne i przewidywalne, chociaż dalej szokujące. A ponieważ cały czas aktywnie doradzamy naszym klientom, chcieliśmy się dowiedzieć czy warto mówić o tematach innych niż pandemia. Po zapoznaniu się z wynikami badań uważam, że warto i nasze rekomendacje potwierdziły się.

Dorota Bieniek-Kaska, prezes LoveBrands Relations

Badanie LoveBrands Relations wskazuje na istotny trend, który i firmy, i media powinny uwzględnić. Prawie połowa Polaków chciałaby, żeby w mediach pojawiało się więcej wiadomości niezwiązanych z pandemią i koronawirusem. Tylko co piąty odbiorca wolałby dalej koncentrować się na tych informacjach. Aż 77% respondentów przyznaje, że czuje się już znużona tematem koronawirusa i oczekuje innych informacji.

Blisko 60% respondentów twierdzi, że potrzebuje rozrywki. Na poparcie tego faktu należy wskazać wielokrotnie wyższą popularność filmowych serwisów streamingowych i związaną z tym konieczność odgórnego ograniczenia jakości filmów, w celu odblokowania łącz internetowych. Niepewność nadchodzących dni powoduje, że szukamy również informacji gospodarczych (53,6%).

To według mnie świetna informacja – żyjemy nie tylko przytłoczeni codziennością, ale wierzymy, że przetrwamy pandemię i planujemy, jak sobie dać radę w przyszłości.

Dorota Bieniek-Kaska

Chcielibyśmy również więcej porad kuchennych i dotyczących urody, tematów gospodarczych, sportu i motoryzacji. Co czwarty respondent oczekuje więcej tematów dotyczących polityki. Co dziesiąty czeka na plotki z życia znanych i sławnych.

Z badań, które przeprowadziłem w połowie marca wynika, że niepokój związany z koronawirusem odczuwa 72% badanych, a 84% boi się, że ktoś z bliskich może się nim zarazić. Dopóki ten lęk nam towarzyszy, dopóty będziemy szukać źródeł jego zaspokojenia – a tę rolę z różnym skutkiem wypełniają media. Dwa tematy, które pojawiają się w badaniu w kontrze do koronawirusa to „rozrywka” i „gospodarka”. Ten pierwszy można interpretować jako próbę znalezienia odskoczni od sytuacji, w której się znaleźliśmy. Zainteresowanie tematami gospodarczymi to z kolei pokłosie opinii o zbliżającym się kryzysie gospodarczym, którego skutki są również trudnymi do przewidzenia.

dr Maciej Milewicz, socjolog 

Badanie zostało zrealizowane w dniach 31.03-01.04.2020 przez agencję SW RESEARCH metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 1024 ankiety z reprezentatywną grupą Polaków powyżej 18 roku życia. Kwestionariusz badawczy został przygotowany przez agencję SW RESEARCH na podstawie zagadnień dostarczonych przez LoveBrands Relations.


Źródło: informacja prasowa LoveBrands Relations

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Znamy dokładny program Akademii Marketingu: Social media to nowa telewizja w Krakowie!

Akademia Marketingu3

Agenda III edycji Akademii Marketingu zamknięta. Już za miesiąc 28 prelegentów podzieli się swoją wiedzą z budżetowania kampanii video w social media. Przygotowaliśmy dla Was podsumowanie tego, czego możecie dowiedzieć się z tegorocznej edycji i dlaczego warto wybrać się do Krakowa. Tematem głównym konfernecji jest video marketing, kampanie video w social media, budżety, mierzenie konwersji i analityka.

16 i 17 maja 2018 r. w Krakowskim Parku Technologicznym odbędzie się trzecia edycja Akademii Marketingu. Tym razem tematem przewodnim będzie video marketing. To pierwsza konferencja w Polsce poświęcona budżetowaniu, analityce i technologii video marketingu w social media.

Organizatorzy zaprosili aż 28 prelegentów, którzy przeanalizują problem reklamy video od społecznych uwarunkowań dzisiejszych odbiorców, poprzez budżety kampanii, influencer marketing, technologię, aż po kreację.

Jak Twój odbiorca konsumuje treści video – insighty z badań nad widzami

Pierwszy dzień konferencji zacznie się z wysokiego C – od premiery badańSotrender nad widzami i ich zachowaniami. Jan Zając przedstawi nam, co częściej wybiera współczesny odbiorca w poniedziałkowy wieczór – telewizję czy Facebooka?

Nad tym, jak na TV i reklamę reaguje pokolenie, które nie wyobraża sobie życia bez YouTube, czyli Z-etki, pochylą się Marta Bryska oraz Michał Zajdel z Kantar Millward Brown. Poznamy również różnicę w konsumpcji video contentu między pokoleniem Y a Z.

Jan Zając_Akademia Marketingu

Social media to nowa telewizja i oni ci to udowodnią

Kolejne prelekcje skupiać będą się wokół budżetowania kampanii video w social media. Wśród prelegentów jest Agnieszka Chabrzyk, zarządzająca na co dzień agencją Business Factory, która jest jedynym, oficjalnym Facebook Marketing Partnerem na Region Europy Środkowo-Wschodniej. Czy Facebook może być alternatywą dla mediów masowych? Jak dostosować reklamę z TV do wymagań odbiorcy FB? To tylko niektóre pytania, na jakie uczestnicy uzyskają odpowiedź w czasie tego wystąpienia.

Ci, którzy chcą dowiedzieć się więcej o porównywaniu spotu reklamowego w telewizji do reklamy na YouTube, powinni wysłuchać prelekcji Marty Sułkiewicz (Gemius), która opowie o eQ-GRP – wskaźniku kontaktu z reklamą.

Marketerzy, którzy już rozważają kampanię w modelu programmatic nie mogą opuścić prezentacji Marty Kusowskiej oraz Dawida Dutkiewicza z Bluerank. Opowiedzą oni m.in. o możliwościach dotarcia, personalizacji oraz o tym, jak uruchomić kampanie video nawet przy niewielkich budżetach.

Stworzyć, zmierzyć, rozliczyć – o kampaniach video od A do Z

Czy można stworzyć viral i czy ma on scenariusz? Jak wzbudzić zaangażowanie i wykorzystać UGC? O tym usłyszymy od dyrektorów kreatywnych – Pauliny Imiołek-Szałda (John Pitcher) oraz Jakuba Marczyńskiego (Szlachetna Paczka). Od pomysłu do realizacji długa droga, ale skróci ją wiedza Grzegorza Borowieckiego (Wunderteam), który opowie m.in. o praktycznym aspekcie produkcji contentu video. Stąd krok do znalezienia odpowiedniego eksperta w firmie, którego trzeba przekonać do wystąpienia przed kamerą. Jak to skutecznie zrobić, zdradzi Kamil Kozieł – ekspert od wystąpień publicznych.

Video to nie tylko piękny obraz, ale również słowo. Czy językowi w filmach biznesowych musi być zawsze tak blisko do mowy rodem z korporacji? Jak wystrzegać się błędów językowych? Między innymi na te pytania odpowie Michał Grzebyk (ContentHouse).

Nie zapomnijmy też o aspektach prawnych w video. Takie kwestie, jak nagrania w miejscu publicznym czy zgoda na wykorzystanie wizerunku przybliży Agnieszka Grzesiek-Kasperczyk (kancelaria MyLo).

Jaki model rozliczeniowy wybrać oraz jak powinna wyglądać współpraca na linii agencja-klient w video marketingu, opowiedzą specjaliści z Havas Media Group – Aleksandra Bujnowska oraz Mateusz Walkowiak.

Na koniec dnia liczą się liczby. Jak mierzyć konwersję oraz jakie metryki uwzględnić w analityce kampanii video? Z tymi zagadnieniami zmierzy się Mateusz Muryjas z Analityczny.

Akademia Marketingu

Generowanie leadów przy pomocy video

Nie zabraknie też tematów z lead generation. Artur Jabłoński opowie o tym, jak projektować kampanie video do social media, które generują leady i niewielkie koszty. Natomiast Adrian Martinez (infoShare Academy) w czasie swojej prelekcji poruszy kwestię komunikacji i wykorzystania video w B2B oraz narzędzi Facebooka, które ułatwią pozyskiwanie kontaktów do klientów.

A jeżeli leady, nie może zabraknąć słowa o SEO w kontekście video contentu. Albert Czajkowski (Semanticad) pokaże, jak optymalnie wykorzystać swoje video do budowania zasięgu organicznego.

Influencerzy jako istotny element video marketingu

Gdy 50% pokolenia Z nie wyobraża sobie życia bez YouTube, twórcy video okazują się najbardziej wpływowymi osobami na decyzje widzów. O współpracy na linii marka-agencja-influencer porozmawiamy z Red Lipstick Monster (ponad 1 mln subskrypcji na YouTube) oraz Magdą Urbaniak (Brand24). Czy współpraca z influencerem to tylko tworzenie contentu czy coś więcej? Prelegentki na pewno odpowiedzą na to i wiele innych pytań.

Nowe technologie w służbie video marketinu

Tradycyjnie już bardzo dużo miejsca podczas konferencji Akademii Marketingu poświęcone będzie możliwościom technologicznym. Czy social media to technologia czy zwykły kanał? Na przykładzie case studies Tomasz Michalik (INSIGNIA) przybliży nas do odpowiedzi na to trudne pytanie.

Co się stanie, gdy do social media i video dodamy sztuczną inteligencję? Jak zachowa się nasz mózg i czy czeka nas era video fake news? Hubert Tworkowski z Synerise opowie o mariażu AI i video. O kolejnym nietypowym połączeniu, czyli e-maila z video porozmawiamy z Pawłem Salą (FreshMail). Czy nasze skrzynki są już gotowe na filmy i jakie efekty może to przynieść w lead nurturingu?

Maciej Swoboda (Netiznes) przedstawi natomiast technologie, które wspierają zasięgi i budują relacje z klientami w social media oraz mogą wesprzeć płatne kampanie na Facebooku. Tuż za rogiem znajduje się rozszerzona rzeczywistość. Co trzeba wiedzieć, aby zacząć skutecznie wykorzystywać AR, opowie Przemysław Styrna (New Amsterdam).

Akademia Marketingu2

Dla kogo jest konferencja?

Akademia Marketingu skierowana jest głównie do osób odpowiedzialnych za marketing, tj. dyrektorów marketingu, brand managerów, specjalistów ds. PR, właścicieli małych i średnich firm, osób związanych z planowaniem i zakupem mediów (media plannerzy / buyerzy), social media specjalistów, content designerów, strategów oraz właścicieli startupów i firm działających w branży e-commerce.

Szczegółowe informacje na temat programu i biletów: http://akademiamarketingu.edu.pl

Brief.pl jest patronem medialnym wydarzenia.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Online jako zamiennik telewizji. Czy współczesny marketer potrzebuje TV?

Statystyki są jednoznaczne, video podbija Internet. Rok do roku coraz większa część ruchu w Internecie jest generowana przez takie treści. Zdaniem analityków w 2017 roku video odpowiadało za 74% całego ruchu w Internecie (1). W Stanach Zjednoczonych, zgodnie z wyliczeniami udostępnionymi przez Google, w godzinach prime-time, YouTube gromadzi więcej osób w grupie wiekowej 18-49 lat, niż jakakolwiek stacja telewizyjna (2). Fakt rozpowszechnienia się treści video w Internecie ma wiele ciekawych implikacji dla branży reklamowej. Przyjrzyjmy się nim, próbując odpowiedzieć na pytanie czy online może lub staje się zamiennikiem dla telewizji.

Wygoda, która decyduje o użytkowaniu.

Dlaczego video w Internecie staje się tak bardzo popularne? Jako ojciec 1,5-rocznego Tomka, uświadamiam to sobie na co dzień. Wraz z pojawieniem się dziecka, moje życie stało się bardziej nieprzewidywalne, a z części nawyków musiałem po prostu zrezygnować. Jednym z nich było oglądanie telewizji, na którą obecnie nie mam czasu. Szybko okazało się, że to, czego nie mogę obejrzeć na szklanym ekranie, mogę bez większych problemów znaleźć w Internecie. A oglądać mogę kiedy chcę oraz jak długo chcę, nawet na chwilę przed snem, w łóżku.
Bardzo ciekawe wnioski, potwierdzające moje osobiste doświadczenia, płyną z badania przeprowadzonego w czerwcu 2016 roku w Wielkiej Brytanii. Raport z badania zatytułowany został znamiennie – YouTube Mums. Okazało się, że kobiety wychowujące dzieci znacznie częściej i chętniej korzystają z video udostępnionego w sieci, niż z klasycznej telewizji. Co więcej, kobiety z młodszymi dziećmi do oglądania video online, częściej korzystają z poręcznego smartfona, niż przenośnego komputera, nawet jeśli oglądają w domu (3). Korzystanie z telefonu do przeglądania YouTube’a lub innych serwisów video online, staje się coraz bardziej powszechne za sprawą wygody. Możemy bowiem oglądać kiedy i jak długo chcemy, robiąc pauzy, jeśli zmusza nas do tego sytuacja i wznawiać, kiedy pojawia się ku temu okazją i chęć.
W konsekwencji, tak jak stacje benzynowe stały się alternatywą i konkurencją dla sklepów sieciowych, tak Internet stał się funkcjonalnym odpowiednikiem dla telewizji, ale działającym w modelu convenience. Ten fakt sprawia, że Internet przyciąga ilości użytkowników, który, z punktu widzenia osoby planującej media i zasięgowe działania komunikacyjne, czynią go faktyczną konkurencją dla telewizji. Przyjrzyjmy się zatem parametrom, które pozwalają na porównanie online z telewizją.

Zasięg. Świadomość można budować online.

Porównując telewizję z Internetem w pierwszej kolejność będziemy myśleć o zasięgu, czyli o dotarciu do maksymalnie dużej części grupy docelowej. Porównanie telewizji z Internetem wygląda w tym aspekcie bardzo ciekawie.
Zgodnie z danymi udostępnionymi przez Fundację Sztuka – Media – Film, w raporcie „Strategia rozwoju rynku medialnego”, zasięg Internetu jest taki sam jak telewizji dla grup wiekowych 15-19 lat oraz 20-24 lata (na poziomie 90-94% grupy docelowej), a jedynie niewiele niższy w przedziałach 25-29 lat (96 vs 91%) czy 30-39 lat (94 vs 86%). Zasięg Internetu spada radykalnie dopiero w grupach wiekowych 49+. Warto jednak pamiętać, że czas konsumpcji (oglądania) Internetu jest dłuższy niż telewizji we wszystkich segmentach wiekowych, od 15 do 49 lat i waha się od 21 godzin tygodniowo w najmłodszym segmencie (15-19 lat), do 14 godzin u 30-39-latków. Dla porównania osoby w wieku 15-19 oglądają jedynie 11 godzin telewizji tygodniowo, a 30-39-latkowkie 13 godzin tygodniowo (4). Warto również odnotować, anegdotycznie, za raportem udostępnionym przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji (informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji w 2015 roku), że w 2015 roku Konkurs Chopinowski zgromadził na YouTube większą widownię niż telewizja. Widownia YouTube została oszacowana na 1 745 200 osób, natomiast telewizyjna na 418 400 widzów (5).
Dane te pozwalają myśleć i wykorzystywać Internet jako medium, które może służyć do realizacji celów marketingowych, zarezerwowanych do tej pory dla telewizji. Mam tu na myśli budowanie świadomości marki lub edukowanie o produkcie.

Świadomość budowana online. Budżet nie jest barierą.

Możliwości zasięgowe jakie daje Internet w połączeniu z budżetami niezbędnymi do emisji kampanii online, tworzą bardzo interesującą alternatywę dla telewizji. Mówiąc wprost, emisja reklamy w kanale online wymaga znacznie mniejszych nakładów finansowych niż ma to miejsce w przypadku telewizji. Dla przykładu, na YouTube dotarcie do grupy 300-500 tysięcy osób w przedziale wiekowym 25-65 lat, wymaga kwoty na poziomie góra kilkunastu tysięcy złotych (a może mniejszych). Co więcej, kampanię taką realizuje prawie każda agencja z obszaru performance marketing (np. mrTarget), pracująca na koncie Adwords lub na Facebooku. Dzięki temu, firmy (reklamodawcy), które chcą zaistnieć w skali ogólnopolskiej, ale nie dysponują budżetami „telewizyjnym”, mogą śmiało wykorzystać online do budowania świadomości marki.

Online obniża próg wejścia na rynek.

Obniżenie progu wejścia w świat mediów online pozwalających działać zasięgowo otwiera zupełnie nowe możliwości współpracy między reklamodawcą, a agencją performance marketingową. Po pierwsze, potencjalnymi klientami mogą stać się firmy, które ze względu na ograniczenia budżetowe, ale również ze względu na strategię marketingową, nie były zainteresowane telewizją. Dobrym przykładem są firmy, które budowały swoją pozycję w oparciu o działania trade marketingowe i nie inwestowały w telewizję, ze względu na niejednoznaczny wpływ komunikacji ATL na wyniki sprzedażowe. Po drugie, online jest dobrym miejscem na trailowy launch produktu. Wyobraźmy sobie firmę, która rozszerza portfolio o produkt zupełnie nowy, nie w pełni pasujący do bieżącego wizerunku marki (co może być faktem lub jedynie artefaktem wewnętrznych dyskusji marketingowców). Online daje szansę na masową komunikację przy niskich budżetach mediowych, co sprawia, że nawet ryzykowne, kontrowersyjne produkty mają szanse zostać zweryfikowane przez rynek, a nie w trakcie wywiadów grupowych czy w badaniach marketingowych. Po trzecie, online daje szansę firmom zagranicznym, które chcą wejść na nowy (polski) rynek. Dzięki online mogą szybko i z niedużym kosztem zbudować świadomości marki lub realizować kampanię produktową.
Na zakończenie, wracając do pytania tytułowego, czy Internet może zastąpić telewizję, jako medium służące działaniom zasięgowym mającym na celu budowanie świadomości marki? Być może w przyszłości tak się stanie, ale dużo zależy też od tego, w jakim kierunku będzie się rozwijać telewizja. Tutaj został dotknięty tylko jeden z aspektów, który pozwala rozpatrywać Internet jako zamiennik dla telewizji – zasięg. Obecnie Internet może być ciekawym zamiennikiem dla telewizji w młodszych grupach docelowych, lub w przypadku kampanii, które mają nieduże budżety.

P.S. W kolejnym artykule chciałbym zastanowić się nad wpływem Internetu na sposób tworzenie samego przekazu reklamowego. Uważam bowiem, że ze względu na specyfikę reklamy online (pomijalność reklamy, wykorzystanie list remarketingowych) zmianie może ulec sam sposób przygotowania materiału video.

Autor artykułu:
Łukasz Nalaskowski – Manager ds. Strategy & Business Intelligence w mrTarget, spółce należącej do Grupy Kapitałowej SARE SA.

Źródła:
1. https://blog.hubspot.com/marketing/visual-content-marketing-strategy#sm.00001p1wk94dxcfqux7z7cv2qu85w)
2. https://think.storage.googleapis.com/docs/youtube-user-stats-video-viewing-behavior-trends.pdf)
3. https://storage.googleapis.com/think/intl/ALL_uk/docs/YouTube%20Mums%20UK%20-%20July%202016%20-%20Final.pdf
4. http://sztukamediafilm.pl/wp-content/uploads/2014/09/Prezentacja-Strategia-rozwoju-runku-medialnego.pdf
5. http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/Portals/0/komunikaty/spr-info-krrit-2015/informacja-o-podstawowych-problemach-radiofonii-i-telewizji-w-2015-roku.pdf

Digitree Group to kompleksowe usługi z zakresu digital marketingu, oparte na zaawansowanych, autorskich narzędziach, technologii i unikatowych danych o użytkownikach sieci, wspierające sprzedaż oraz działania marketingowe klientów. Ponad 15 lat doświadczenia w branży technologicznej. Generujemy rocznie miliony leadów i sprzedaży w branżach: e-commerce, retail, ubezpieczenia, finanse, nieruchomości, turystyka, MŚP, instytucje publiczne, agencje i domy mediowe. 25 rozwiązań technologicznych zwiększających ruch i sprzedaż online. Wyróżniają nas autorskie narzędzia: system do marketing automation, e-mail marketingu, walidacji i scoringu danych oraz unikatowe dane: intencje zakupowe i zainteresowania, finansowe, geolokalizacji, aktywności online. Rozwijamy digital. Edukujemy branżę współpracując z magazynami, serwisami i organizatorami eventów: Marketer+, Online Marketing, E-commerce w Praktyce, Targi e-Handlu, IAB Polska, Szef Sprzedaży, Marketing i Biznes, Sprawny.Marketing, NowyMarketing.pl i wiele innych. 19 nagród branżowych i biznesowych. Deloitte Technology Fast 50 CE, Deloitte Technology Fast 500 EMEA, Gazele Biznesu, Golden Arrow, Bloomberg Businessweek, Krajowi Liderzy Innowacji i Rozwoju.

Digitree Group