...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Elon Musk kupuje Twittera!

Właściciel Tesli w marcu wykupił 9,2% akcji w firmie za ok. 3 mld dolarów. Tym samym stał się jego największym udziałowcem.  Wczoraj Musk poszedł o krok dalej i po przeznaczeniu prawie 50 miliardów udało mu się kupić całą spółkę za kwotę ok. 44 mld dolarów (54 dolary za akcję). Transakcja została sfinalizowana w poniedziałek wieczorem.

Decyzja o kupnie Twittera jest podyktowana opinią Muska nt. obecnej polityki Twittera. Kontrahent twierdzi, że portal nie respektuje zasady wolności słowa i ucisza kontrowersyjnych użytkowników.

Adam Daniluk

Nastolatek zhakował Tesle

tesla zhakowana

Nowe Tesle poza przemieszczaniem się oferują niezliczone ilości dodatkowych funkcji. Nikogo nie dziwi już możliwość zamienienia auta w konsole do gier lub sali kinowej. Co za tym idzie powstaje coraz więcej aplikacji, które można zainstalować w swojej Tesli. Właśnie instalacja jednego z takich programów pozwoliła 19 latkowi z Ohio włamać się do 25 pojazdów w 13 krajach.
Nastolatek wykorzystał lukę w zabezpieczeniach zewnętrznej aplikacji, dzięki której mógł do pewnego stopnia kontrolować pojazd ofiary. W dowolnym momencie mógł on zdalnie otworzyć drzwi i okna, uruchomić samochód oraz sterować muzyką. Mimo iż nie miał on możliwości zmiany zachowania pojazdu w ruchu, samo otwarcie drzwi mogło stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa.
Mimo iż aplikacja umożliwiająca włamanie nie była oficjalną aplikacją producenta, wina w pewnym stopniu spada również na niego. Należy pamiętać, że Tesla analizuje każdą aplikację, która następnie jest dostępna dla użytkowników. Tym razem zespół odpowiedzialny za testowanie programów musiał pominąć istotny brak zabezpieczeń pozwalający zdalnie uzyskać dostęp do API systemu.
Tego rodzaju incydenty przypominają jak ważne jest nieinstalowanie aplikacji z niesprawdzonych źródeł i dbanie o bezpieczeństwo naszych urządzeń niezależnie czy chodzi o samochód, czy telefon i komputer. Ale też pokazuje, że producenci nie są na ten moment w stanie wyeliminować całkowicie ryzyka zhakowania systemu.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Dogecoin realnym środkiem płatności w sklepie Tesla

Dogecoin

Niektóre produkty w sklepie Tesli będą dostępne do kupienia za Dogecoiny. Za pomocą kryptowaluty będzie można kupić merch Tesli i tańsze akcesoria. Przykładowo Cybergwizdek został wyceniony na 300 dogecoinów.

Faktem jest, że Elon Musk ma duży wpływ na wartość kryptowalut. Jego tweety często wywołują duże zmiany w ich wartości. Tak też było i tym razem, gdy przedsiębiorca poinformował o dostępie do płatności za pomocą Dogecoina w jego sklepie, wartość waluty wzrosła o 16%. Już wcześniej dało się kupować produkty przy pomocy innej kryptowaluty – Bitcoina.

Adam Daniluk

Nowe funkcje w Tesli

tesla fsd

W czasach, kiedy większość producentów motoryzacyjnych stawia na asystentów jazdy wspierających kierowców i dbająch o bezpieczeństwo, Tesla wciąż stara się stworzyć system bliski autonomii. Po prawie dekadzie pracy nad systemem wizja staje się coraz mniej abstrakcyjna, a największą przeszkodą zdaje się nie technologia, a prawo.
Ostatnio przedstawiona aktualizacja systemu FSD (Full Self Driving) nadal jest w fazie testowej, ale wprowadza nową dość ciekawą funkcję i wiele udoskonaleń. Równolegle Elon Musk na Twitterze ogłosił wzrost ceny pakietu zawierającego FSD i zapowiedział, że cena będzie podnoszona wraz z rozwojem systemu.
Nowa funkcja, która budzi największe emocje to Profil jazdy. Pozwala on na wybór zachowania autonomicznego systemu. Użytkownik ma do wyboru trzy tryby: wyluzowany, standardowy oraz asertywny. Dwa pierwsze wydają się stosunkowo jasne i różnic należy szukać w detalach takich jak utrzymywanie różnych odległości między przeszkodami i częstotliwości wyprzedzania. Dopiero tryb asertywny zawiera dość oryginalną opcję, jaką jest do pewnego stopnia ignorowanie znaków stop. Zgodnie z prawem znak stop wymaga od kierowcy zatrzymania pojazdu do zera. System jednak informuje, że w trybie asertywnym w niektórych przypadkach ma on zamiar zignorować przepisy i jedynie zwolnić przed przejazdem.

Dość szybko podniosły się głosy dotyczące bezpieczeństwa i ewentualnych konsekwencji prawnych za niestosowanie się systemu do kodeksu drogowego. Największe obawy budzi sposób, w jaki Tesla podejmuje decyzje o niezatrzymaniu się zgodnie ze znakami. Być może jednak to właśnie jest przyszłość samoprowadzących się systemów. Właściciel decydować będzie o sposobie jazdy samochodu i ewentualnie ponosił konsekwencje w imieniu systemu.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

PANEK otwiera oczy niedowiarkom

Panek Tesla

W ofercie Extreme firmy pojawiały się już takie motoryzacyjne perełki jak Ferrari F430 czy Bentley continental. Tym razem czas na wizję przyszłości. Użytkownicy dostaną do swojej dyspozycji samochód najcenniejszej motoryzacyjnej marki świata Tesle.
I to nie byle jaką Tesle a Model S, wyposażony w dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 525 koni mechanicznych pozwolą one rozpędzić się do pierwszej setki w 3 sekundy. Na pełnym ładowaniu zasięg wynosi 500 km, a w przypadku wyjazdu na autostradę autopilot zdejmie z nas dużą część obowiązków. Samochód sam pilnuje prędkości, pasa oraz odstępu od innych pojazdów.

Panek Tesla
Aplikacja Panek pozwala na wynajem samochodów z szerokiej gamy dostępnych modeli w ramach poszczególnych kategorii. W ramach usługi dostaniemy zwykłe samochody osobowe, supersamochody, busy, a nawet samochody dostawcze. Dzięki temu nie jest to jedynie rozwiązanie dla osób nieposiadających samochodu, ale również dla tych, którzy potrzebują przewieźć więcej osób lub duże gabaryty.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Elon Musk zapłaci gigantyczny podatek

Elon_Musk_Tesla

W związku z głosami o miliarderach omijających płacenie podatków Musk stworzył ankietę, w której zapytał, czy powinien sprzedać dziesięć procent swoich akcji Tesli wartych około 21 miliardów dolarów.

W świetle amerykańskiego prawa podatki odprowadzane są jedynie od zrealizowanego zysku. W tym przypadku oznacza to, że jeżeli założyciel Tesli nie sprzedałby swoich akcji, nie zapłaciłby on żadnego podatku od teoretycznego wzbogacenia się. W tym przypadku napisał, że zastosuje się do wyniku ankiety niezależnie od wyniku. A ten okazał się za sprzedażą. Oznacza to, że najbogatszy człowiek świata w ciągu najbliższych miesięcy będzie chciał upłynnić 10% swoich akcji. Płacąc przy okazji 54.1% podatku od tej transakcji. Wynika to z nałożenia się na siebie podatku stanowego i federalnego i daje prawie 11 miliardów dolarów podatku.

W Stanach Zjednoczonych od jakiegoś czasu mówi się o zmianie prawa podatkowego tak, aby najbogatsi nie płacili podatku tylko od zysków, ale również od aktywów i majątku. Zdaniem ekspertów to może być jeden z powodów, dla których sprzedaż zwyczajnie opłaca się najbogatszemu człowiekowi świata.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Tesla ma nową konkurencję!

Tesla Lucid

Lucid motors  istnieje od 2007 roku i od początku jej założeniem było zbudowanie samochodu elektrycznego konkurencyjnego dla Tesli Model S. W zeszłym roku w czerwcu, po blisko trzynastu latach od założenia odbyła  się prezentacja pierwszego seryjnego modelu. W tym tygodniu pierwsi właściciele odbierają auta prosto z fabryki.

Przewagą nad Teslą są osiągi. A przede wszystkim zasięg. Najwyższy wariant modelu oferuje baterie o pojemności 118 kWh, która według norm EPA powinna przejechać blisko osiemset pięćdziesiąt kilometrów. Dla porównania Tesla Model S w wariancie long range, według tej samej normy, może zaoferować około sześciuset pięćdziesięciu kilometrów.

Co ciekawe Lucid nie chwali się nowymi technologiami w zakresie baterii. Znaczyć to może, tyle że przewagę, udało im się uzyskać dzięki zmniejszeniu strat przy przenoszeniu mocy na napęd, oraz dzięki aerodynamice.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Tesla awansuje na pozycję najcenniejszej marki motoryzacyjnej

Tesla Motors

Wybrane kluczowe wnioski z tegorocznego badania dla sektora motoryzacyjnego:

  • Tesla zwiększyła wartość swojej marki ponadtrzykrotnie – z poziomu 11,35 mld USD w 2020 r. do 42,6 mld USD w 2021 r.
  • Niemieccy producenci samochodów mieli bardzo dobry rok – wartość marki BMW wzrosła o 21% do 24,8 mld USD, Audi – o 22% do 8,9 mld USD, a Mercedes-Benz – o 21% do 25,8 mld USD.
  • Honda okazała się liderem motoryzacji japońskiej, zwiększając wartość swojej marki o 6%, natomiast mijający rok okazał się mniej łaskawy dla Toyoty i Nissana, które odnotowały spadki wartości o odpowiednio 5% i 4%.
  • Tylko cztery najlepsze marki motoryzacyjne osiągnęły wartość na tyle wysoką, aby zakwalifikować się do rankingu Top 100 globalnych marek, przy czym Tesla dokonała wręcz kosmicznego skoku, lądując od razu na pozycji nr 47.
Miejsce w 2021 r. Kategoria Marka Kraj pochodzenia Region Wartość marki w 2021 r. (mln USD) Zmiana wartości marki
1 Samochody Tesla USA Ameryka Płn.           42 606 275%
2 Samochody Toyota Japonia Azja           26 974 -5%
3 Samochody Mercedes-Benz Niemcy Europa           25 835 21%
4 Samochody BMW Niemcy Europa           24 821 21%
5 Samochody Honda Japonia Azja           10 570 6%
6 Samochody Ford USA Ameryka Płn.           10 444 4%
7 Samochody Audi Niemcy Europa             8 931 22%
8 Samochody Nissan Japonia Azja             8 317 -4%
9 Samochody Volkswagen Niemcy Europa             7 059 9%
10 Samochody Porsche Niemcy Europa             6 858 22%

 

W tegorocznym rankingu Tesla dokonała ogromnego skoku, natomiast Toyota ugruntowała się już na pozycji producenta samochodów hybrydowych/elektrycznych. Z kolei inni uznani producenci samochodów, jak np. Mercedes-Benz czy BMW, również dostrzegają, że dla wzrostu wartości ich marek korzystne są takie działania jak przekształcanie procesu produkcji nowych aut czy promowanie pojazdów hybrydowych i elektrycznych oraz innych pojazdów z nowoczesnymi napędami.

Te marki, które zwiększyły swoją wartość w tegorocznym indeksie, dokonywały szybszych dostosowań, a ich wysiłki zostały nagrodzone. W chwili obecnej marki motoryzacyjne stoją przed wyzwaniem – oczekuje się, że wezmą na siebie odpowiedzialność za cały cykl produkcji i użytkowania pojazdów oraz że będą wyraźnie komunikować swoje postępy w tym zakresie wśród klientów.

Nathalie Burdet, Dyrektor Marketingu firmy Kantar

Producenci samochodów pozostają w tyle na wymiarze odpowiedzialności za środowisko

Jeśli chodzi o ekologię, Tesla zajmuje pozycję wręcz modelową, natomiast branża motoryzacyjna jako całość pozostaje w tyle za innymi sektorami. Wprawdzie od 2020 roku wszystkie marki samochodów są w coraz większym stopniu postrzegane jako traktujące sprawy ochrony środowiska w sposób odpowiedzialny, wciąż jednak są odbierane jako sektor pozostający w tyle za innymi ujętymi w rankingu Kantar BrandZ. Aby dogonić Teslę, marki takie jak Toyota muszą dobitniej komunikować swoje działania proekologiczne i wykorzystać ten aspekt, aby wyraźnie odróżnić się od konkurencji. Nasze badanie Issues Radar pokazuje, że w rozmowach na temat zrównoważonego rozwoju dominuje tematyka związana z branżą motoryzacyjną i jej działaniami w aspekcie ochrony środowiska. Oznacza to, że wielu ludzi chętnie dowie się, w jaki sposób marki motoryzacyjne zmieniają swoją branżę.

Aby zwiększyć atrakcyjność w oczach konsumentów, niezbędny jest nowy marketing

Wyniki tegorocznego rankingu pokazują, że marki muszą w znaczący sposób nawiązywać relacje z odbiorcami, aby budować swój biznes. Nawet Tesla – marka, która osiągnęła najwyższą wycenę i wyprzedziła Toyotę, stając się najcenniejszą marką motoryzacyjną w rankingu – ma szansę zaspokoić potrzeby większej liczby konsumentów wtedy, gdy stanie się bardziej znacząca w ich życiu.

Marki motoryzacyjne od dawna wykorzystują marketing, aby pozycjonować się na wymiarach takich jak atrakcyjność, nowoczesność i przygoda. Jednak brak skutecznej komunikacji wartości związanych z otwartością i uczciwością może zahamować przyszły wzrost, ponieważ konsumenci coraz częściej wybierają marki, które pokazują swoje zaangażowanie w działania zgodne z zasadami etyki i współżycia społecznego.

Tegoroczne wyniki pokazują, że marki notujące duże wzrosty to te, które cieszą się lepszą renomą, zwłaszcza pod względem ekologii, zrównoważonego wzrostu i postępowania według zasad etycznych. Z perspektywy producentów samochodów tegoroczne wyniki stanowią wskazówkę, że zwycięska formuła mogąca zapewnić wzrost w tym sektorze w przyszłości to wyróżnienie się na wymiarze odpowiedzialności za środowisko.

Nathalie Burdet, Dyrektor Marketingu firmy Kantar


Źródło: Kantar

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Elon Musk zdradził drugą część „master planu” na rozwój Tesli

Pojazdy na baterie, z panelami słonecznymi i zintegrowanymi akumulatorami na dachach, napędzane odnawialną energią autobusy i ciężarówki. To tylko część nowatorskiego planu, jaki w najbliższych latach zamierza wdrażać Tesla. Elon Musk zdradził właśnie długo zapowiadane i wyczekiwane plany marki. Zakładają one przede wszystkim rozwiązania przyjazne naturalnemu środowisku. Ich fundamentem jest wizja mniej zanieczyszczonej planety, czystego powietrza i czystych oceanów. „Master plan”, którego pierwsza część ujrzała światło dzienne w 2016 roku, określa kierunki rozwoju całego przedsiębiorstwa.

Co ciekawe, poza nowinkami technologicznymi, które zamierza wprowadzić Tesla, zmieniony ma zostać również forma korzystania z samochodów. Każdy samochód osobowy wyprodukowany przez markę ma należeć do floty. Podczas, gdy nie korzystamy ze swojego samochodu, możemy pożyczać go innym kierowcom. Osoba, która będzie akurat potrzebować transportu, wezwie pod wskazany adres zautomatyzowaną Teslę przy pomocy specjalnej aplikacji. My zarobimy z kolei na tym, że ktoś korzysta z naszego pojazdu. – W obliczu autonomii zamiana kierowców na zarządzających flotą wydaje się mieć sens – na  swoim Twitterze napisał Musk. 
Istotną nowością w planach Tesli jest też wkroczenie na rynek ciężarówek oraz autobusów z własnymi pojazdami, które będą napędzane elektrycznie. Obecnie w tym sektorze dominuje napęd tradycyjny i nic nie zapowiadało, by w najbliższym czasie miało się to zmienić. W planach firmy jest również stworzenie samochodów z dachami solarnymi i zintegrowanymi z nimi bateriami. Tesla stawia sobie jeszcze jedno wyzwanie: chce skonstruować pojazdy sterowane autopilotem, które dziesięciokrotnie zwiększą bezpieczeństwo pasażerów.

W związku z ogłoszoną drugą częścią „master planu”, Tesla stawia teraz przede wszystkim na rozwój fabryk, które produkować będą nowatorskie pojazdy. – To, co naprawdę się teraz liczy, to jak najszybsze zwiększanie efektu skali w produkcji – napisał Musk. Przedsiębiorca przewiduje jednak, że docelową efektywność fabryki Tesli osiągną za około 2 lata. Na realizację wizji, które nakreślił we swoim wpisie Musk, Tesla potrzebować będzie więc jeszcze co najmniej kilku lat…

::

Fot. Materiały prasowe

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF