League of Legends i Counter Strike pozostają najbardziej wpływowymi grami w kolejnym kwartale 2020

Zgodnie z badaniem The Esport Observer, najbardziej wpływowymi grami PC w drugim kwartale 2020 roku było League of Legends i Counter-Strike. Na trzecim miejscu dominuje Valorant, na kolejnych Fortnite i DOTA2.

Ranking jest świetnym przykładem siły poszczególnych gier w globalnej perspektywie i na pewno warto zwrócić na niego uwagę w kontekście akcji marketingowych, czy inwestycji w esporcie.

Fot. The Esports Observer

Portal The Esport Observer, przy wsparciu analitycznym Newzoo, kolejny raz przygotował ranking najbardziej wpływowych produkcji z rynku gier komputerowych.

Aby ułatwić zrozumienie rankingu, należy najpierw przybliżyć kryteria, które były brane pod uwagę w jego tworzeniu, z zaznaczeniem ich procentowej wagi:

  • 30% – miesięczna liczba aktywnych użytkowników gry
  • 25% – pula nagród w turniejach esportowych opartych na danym tytule
  • 20% – liczba godzin spędzonych przez widownię na oglądaniu rozgrywek esportowych
  • 15% – liczba godzin spędzonych przez widownię na oglądaniu streamów z danego tytułu
  • 5% – liczba jednocześnie trwających streamów
  • 5% – liczba turniejów opartych na danym tytule.
Fot. The Esports Observer

League of Legends (Riot Games) i Counter-Strike (Valve) wyraźnie zdominowały globalny rynek esportu. Od kilku lat znajdują się na czołowych pozycjach, podczas gdy cała reszta zestawienia ulega dynamicznym zmianom. Ogromna ilość graczy, regularne rozgrywki esportowe i bardzo duża oglądalność składają się na mnogość treści dotyczących tych gier w internecie, co jeszcze bardziej napędza ich popularność i wzmacnia istniejący ekosystem. O ile League of Legends dominuje pod kątem liczby graczy i sumy obejrzanych godzin na platformach livestreamingowych, tak Counter-Strike dominuje w ilości rozgrywek esportowych i w sumie wypłaconych nagród (prawie 5mln$ w ostatnim kwartale).

Na trzecim miejscu znalazła się debiutująca gra od wydawcy Riot Games – Valorant, który szturmem zdobywa rynek graczy i oglądających. Zdecydowała o tym świetna strategia dotycząca premiery gry – gra została po raz pierwszy uruchomiona w zamkniętej becie, a dostęp można była uzyskać tylko poprzez oglądanie streamów na Twitchu, co wzbudziło ogromne zainteresowanie transmisjami. Gra stała się bardzo modna wśród wielu znanych influencerów, co pozwoliło jej na tak wysoki debiut w tym rankingu.

Czwarte miejsce zajmuje Fortnite (Epic Games), który zdaje się odzyskiwać wcześniejszą dynamikę, a wydawca podejmuje kolejne ruchy wokół budowania społeczności skupionej na tym tytule (np. koncert Travis Scotta, który zgromadził 12 milionów graczy oglądających go na żywo). Fortnite był grą pokazywaną przez największą liczbę streamerów na Twitchu.

Na piątym miejscu DOTA2 (Valve), gra typu MOBA, która w Polsce znacząco ustepuje popularności League of Legends, ale globalnie jest tytułem niezwykle istotnym, z bardzo dużą oglądalnością. Na szóstym miejscu uplasowało się Call of Duty (Activision Blizzard), które wiele zyskało dzięki darmowemu dodatkowi Warzone. Gra posiada bardzo dużą bazę użytkowników, ale poza Call of Duty League cierpi na brak zmagań esportowych.

Na siódmym miejscu Rainbow Six Siege (Ubisoft), gra z czwartą co do wielkości bazą graczy, ale z brakiem znaczących wydarzeń esportowych w ostatnich miesiącach. Gry Tier2 zamyka Hearthstone (Activision Blizzard).

W tier 3 po raz kolejny znalazły się takie gry jak Rocket League, Overwatch, FIFA20, Starcraft 2 i PLAYERUNKOWN’S BATTLEGROUNDS, które posiadają swoje stabilne struktury esportowe. W rankingu zagościły również dwie nowe gry Riot Games – Teamfight Tactics, oraz Legends of Runeterra.

W stosunku do poprzedniego rankingu, poza czołową pietnastką znalazł się między innymi Warcraft III: Remastered, Magic the gathering, czy World of Warcraft.

Poniżej znajdziecie artykuł opisujący wyniki poprzedniego kwartału.

League of Legends i Counter Strike najbardziej wpływowymi grami pierwszego kwartału 2020

Redaktor Prowadzący sekcji Brief Esports. Business Consultant z ponad 15 letnim doświadczeniem w branży esportu i gamingu. Organizator ponad 20 esportowych wydarzeń i turniejów dla profesjonalistów i amatorów. Pracował z najważniejszymi organizacjami esportowymi w Polsce takimi jak Pride, Team Kinguin, AGO Esports, czy Illuminar Gaming jako manager drużyny, dyrektor ds. esportu i dyrektor ds. rozwoju. Doświadczenie biznesowe zdobywał m.in. w McKinsey & Company. Regularny mówca na konferencjach poświęconych tematyce gamingu i esportu w Polsce. Doradca Esports Associations w temacie Narodowej Drużyny Esportu i strategii rozwoju esportu w Polsce.

Jarosław Śmietana