Spotify wciąż dominuje

streaming raport

Na rynku pojawia się coraz więcej usług pozwalających na słuchanie muzyki. Każdy wiec stara wyróżnić się na swój sposób, a mimo to król jest nadal jeden.

Świeżo opublikowany raport MIDiA pokazuje jak wyglądał rynek muzycznego streamingu w drugim kwartale 2021 roku oraz jak zmienił się w stosunku do 2020 roku.

Pomimo spadku o 2 pkt procentowe niekwestionowanym królem wciąż pozostaje Spotify z ponad 30% udziałem rynku. Kolejne miejsca dość równo podzielone zostały przez Apple music, Amazon music oraz Tencent music, które razem zajęły 41% rynku. Na pewno zadowolony może być Google mimo dopiero piątek miejsca i 8% udziału w rynku zaliczył najwyższy wzrost rok do roku wynoszący 50%. Z punktu widzenia Polskich użytkowników brakować w rankingu może Tidala, który musi zadowolić się wliczeniem go w 10% kategorie innych mniej używanych platform.

wykres streaming

W nadchodzącym roku warto będzie obserwować rozwój usługi YouTube Music, która ma szanse namieszać na rynku oraz dalsze losy Spotify, które w najbliższych latach może umocnić swoją pozycję lub spaść z wysokiego konia.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

TIDAL zostaje partnerem muzycznym ESL Mistrzostw Polski

Zainaugurowana została 21. odsłona ESL Mistrzostw Polski Jesień 2020, w której najlepsze polskie zespoły Counter-Strike: Global Offensive powalczą ze sobą o lwią część z puli nagród wynoszącej 50 000 złotych oraz cenne awanse do międzynarodowych turniejów. TIDAL został oficjalnym partnerem muzycznym rozgrywek.

TIDAL to globalna platforma muzyczno-rozrywkowa, pozwalająca na zbliżenie twórców i ich fanów dzięki oryginalnym materiałom i ekskluzywnym wydarzeniom. Na platformie TIDAL powstaną 3 playlisty rozgrywek ESL MP tworzone przez Kingę Kujawską, prezenterkę ESL oraz Macieja ‘Morgena’ Żuchowskiego i Jakuba ‘Kubika’ Kubiaka – komentatorów ESL Polska. Fani polskich zmagań CS:GO będą mogli zagłosować na swoją ulubioną playlistę, z kolei ta z największym poparciem zostanie ogłoszona oficjalną playlistą ESL Mistrzostw Polski Jesień 2020. Każdy z fanów może również za pomocą social mediów swoich ulubieńców sugerować im utwory, które jego zdaniem powinny znaleźć się zbiorze muzycznym ESL Mistrzostw Polski.

fot. ESL Polska

Współpraca ESL x TIDAL będzie obejmować również działania w mediach społecznościowych marek, których celem jest przybliżenie fanom platformy muzycznej świata esportu. Nie zabraknie również możliwości zdobycia kodów promocyjnych do wykorzystania w serwisie TIDAL, zarówno poprzez social media, a także w trakcie transmisji z rozgrywek w fazie zasadniczej i play-off.

Przenikanie się światów esportu i muzyki od zawsze jest czymś naturalnym, nie istnieje przecież dobra transmisja z turnieju czy wydarzenie na arenie e-sportowej bez spektakularnej oprawy muzycznej. Nasza współpraca z TIDAL jest kolejnym krokiem w łączeniu tych światów i mamy nadzieję na powstanie zróżnicowanej i ciekawej muzycznie oficjalnej playlisty ESL Mistrzostw Polski.

Adrian Kostrzębski, Rzecznik Prasowy ESL Polska

Transmisję z ESL Mistrzostw Polski można oglądać w serwisie Twitch na kanale ESL Polska na YouTube.

Wybrane playlisty pojawią w serwisie TIDAL, zaś propozycje utworów można przekazywać influencerom poprzez ich media społecznościowe. Głosowanie na najlepszą playlistę odbędzie się na Facebooku ESL Polska.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Usługa TIDAL dostępna w samochodach Mercedes-Benz od 2018 roku

Mercedes-Benz i TIDAL - światowa platforma muzyczna i rozrywkowa - ogłosiły długoterminowe partnerstwo. Już za kilka miesięcy klienci Mercedes-Benz, którzy połączą swój samochód z inteligentną siecią Mercedes me, uzyskają bezpłatny dostęp do serwisu TIDAL HiFi . Dzięki temu na swoim odtwarzaczu w samochodzie, ale także na smartfonie czy odtwarzaczu domowym, przez 12 miesięcy będą mogli bezpłatnie słuchać ponad 50 milionów utworów muzycznych, oglądać ponad 185 tysięcy wideoklipów oraz wybierać spośród setek gotowych, tematycznych playlist muzycznych stworzonych przez ekspertów ze świata muzyki.

TIDAL to nie tylko serwis oferujący w 52 krajach streaming muzyki w bezstratnej jakości, ale także aplikacja, dająca dostęp do różnych treści muzycznych w jakości HiFi oraz do ekskluzywnych wydarzeń zbliżających fanów do ich ulubionych artystów. W ramach TIDAL X organizowane są koncerty, strefy meet & greet, konkursy z nagrodami w formie biletów czy transmisje live z muzycznych eventów z udziałem takich artystów, jak JAY-Z, Beyonce, Bon Jovi, Nicki Minaj, Damian Marley, Lil Wayne, Alicia Keys i wielu innych. Mówiąc wprost – TIDAL to platforma łącząca fanów z artystami, których kochają.

„Dzięki współpracy z TIDAL, zagwarantujemy klientom inteligentnej sieci Mercedes me wyjątkowe przeżycia i rozrywkę. Nasi klienci będą mogli słuchać muzyki i oglądać wideo w domu lub w podróży praktycznie bez ograniczeń. Dajemy im też możliwość ekskluzywnego kontaktu z artystami lub doświadczania ich muzyki na żywo” – wyjaśnia dr Jens Thiemer, wiceprezes ds. Marketingu Mercedes-Benz Cars.

Mercedes-Benz i TIDAL zainaugurują swoją współpracę ekskluzywnym koncertem, który odbędzie się podczas me Convention na zbliżających się targach Frankfurt International Motor Show (IAA). Koncert będzie miał miejsce w piątek, 15 września 2017 r., a wykonawcę poznamy już wkrótce. Bilety na to wydarzenie będą mogli zdobyć uczestnicy me Convention logując się do eventowej aplikacji. Dodatkowa pula biletów zostanie rozdana w kanałach social media TIDAL i Mercedes-Benz.

„TIDAL jest zaszczycony możliwością współpracy z tak ważną w świecie motoryzacji marką” – powiedział Lior Tibon reprezentujący markę TIDAL.  „To, co nas łączy to dążenie do najwyższej jakości i mistrzostwa, dlatego współpraca ta gwarantuje naturalną synergię. Klienci Mercedesa cenią to, co wyjątkowe i dlatego cieszymy się, że możemy się z nimi dzielić tym, co oferuje TIDAL – wyjątkowymi doznaniami muzycznymi oraz rozrywką z górnej półki”.

Od 2018 r. każdy klient Mercedes Me otrzyma bezpłatną 12-miesięczną subskrypcję TIDAL HI-FI. Po tej bezpłatnej próbie klienci będą mogli nadal korzystać z subskrypcji TIDAL i posiadać dostęp do albumów, life streamingów i koncertów Tidal X za 19,99 PLN miesięcznie (jakość PREMIUM) lub 39,99 PLN miesięcznie (jakość HI-FI). Na stronie www.tidal.com znajduje się kilka playlist od marki Mercedes-Benz – „Ready for the road trip by Mercedes-Benz”. Oto jedna z nich:

https://tidal.com/playlist/2d76b9e2-2a54-48d4-9176-fbf7b71cc90d

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Tidal? Brzmi świetnie, ale…

W Polsce nie dyskutowało się tyle o streamingu muzyki od czasu pojawienia się w Polsce lidera tego segmentu, czyli platformy Spotify. Obecnie dyskurs skupia się na innym projekcie - Tidalu. Założenia stojące za tą platformą są szczytne, ale mam kilka zastrzeżeń.

Materiały ekskluzywne

Tidal chwali się tym, że ma w swojej ofercie twórczość artystów, której nie ma żaden inny serwis streamingowy, a przynajmniej nie ma go największy gracz, czyli Spotify. Weźmy tutaj za przykład chociażby dyskografię Taylor Swift.

Mam jednak przeczucie graniczące z pewnością, że dzisiaj udostępnianie w internecie albumów czy pojedynczych utworów tylko na jednej platformie mija się z celem. Może przyniesie to jakieś krótkoterminowe korzyści finansowe, ale ma wiele negatywnych aspektów.

Po pierwsze, zachęca do piractwa. Brak dostępu do dóbr kultury to jeden z podstawowych czynników pchających internautów w ramiona gryzoni czy piratów z zatoki. Ograniczając dostępność swoich utworów w tzw. legalnych źródłach artyści i wytwórnie działają na własną niekorzyść.

Po drugie, w czasach kiedy cała branża muzyczna raczej się kurczy niż rośnie warto myśleć o popularyzowaniu swojej twórczości, a nie udostępnianiu jej dla wąskiego grona „wybranych”.

Streaming to nie jest łatwy kawałek chleba

Jay-Z w wywiadzie dla Billboardu, powiedział, że jest gotów poświęcić zyski Tidala, jeśli ma to oznaczać większe przychody dla artystów. Taka postawa zasługuję na szczere uznanie, z jednej strony.

Z drugiej, zastanawiam się w jaki sposób Jay-Z zamierza utrzymać tę platformę. Spotify oddaje 70 proc. przychodów branży muzycznej (tak, w głównej mierze wytwórniom, które później dystrybuują te pieniądze do artystów, potrącając po drodze swoje prowizje) i z tych pozostałych 30 proc. musi pokryć wszystkie koszty świadczenia swoich usług. Co to oznacza? Spotify cały czas nie jest dochodowym przedsięwzięciem.

Jeśli Jay-Z chce oddawać artystom i wytwórniom więcej niż 70 proc. przychodów Tidala to nie wróżę temu projektowi świetlanej przyszłości. Finansowo to po prostu nie ma prawa się spiąć.

Rzekoma transparentność

Wracają do wywiadu dla Billboardu, właściciel Tidala zapewnia, że serwis zamierza być w pełni transparentny. Co to oznacza? Otóż każdy artysta, którego utwory są i będą dostępne na tej platformie będzie dokładnie mógł prześledzić historię odsłuchań swojej twórczości. Brzmi świetnie.

Szkoda tylko, że nigdzie nie można znaleźć informacji, którą Spotify podaje publicznie do wiadomości, a która jest szalenie interesująca. Chodzi mi mianowicie o to jaki procent przychodów serwisu będzie przekazywany branży muzycznej? To dość kluczowa kwestia i jeśli faktycznie Tidal ma być całkowicie transparentny to użytkownicy powinni znać ten podział.

Czym model Tidala różni się od Spotify?

Platforma Jaya-Z ma być wyjątkowa, ponieważ jej udziałowcami zostają artyści. Znów, brzmi szczytnie i wzniośle, ale jest z tym pewien szkopuł.

Po pierwsze, Tidal nadal, tak przypuszczam, będzie przede wszystkim rozliczał się z wytwórniami, bo to z nimi artyści podpisują kontrakty i to one są właścicielami praw autorskich do twórczości muzyków ze swoich „stajni”. Można dyskutować czy jest to właściwy model, ale tak po prostu teraz jest.

Po drugie, udziały nie są z gumy. Teraz może i artyści, którzy wzięli udział w konferencji inaugurującej nową odsłonę Tidala mogą być zadowoleni z udziałów jakie dostali, ale ci którzy będą  stawać się udziałowcami później nie mogą liczyć na tak atrakcyjne oferty, co Jay-Z bez ogródek komunikuje.

A co z niszowymi artystami?

Marketingowy claim Tidala odnosi się do tego ile dobra może ta platforma zrobić artystom i ich przychodom. Na razie wygląda jednak na to, że najbardziej na rozwoju tej platformy zyskają tylko najbardziej rozpoznawalni i już najlepiej zarabiający artyści. Tworzenie świetnych playlist przez profesjonalistów to świetna sprawa, ale nie zmieni to faktu, że i tak większość użytkowników platform streamingowych ma mentalność inżyniera Mamonia – słucha tych artystów, których już zna

Tidal nie ma żadnej oferty dla niszowych artystów, a przynajmniej takiej, która odróżniałaby go od konkurencji. Betonowanie sceny muzycznej to jeden z najczęściej wysuwanych zarzutów w stronę streamingu i Tidal nie jest na to lekarstwem.

Nie ma czegoś takiego jak darmowy streaming

Poniższy wykres pochodzący z serwisu Quartz pokazuje prognozę, całkiem optymistyczną, dla rynku streamingu.

Jak widać, liczba użytkowników platform strumieniowych będzie wciąż rosnąć. Będzie się też poszerzała baza userów, którzy wykupią abonamenty premium. Do tego drugiego grona będą się zaliczać wszyscy użytkownicy Tidala, ponieważ nie przewiduje on opcji freemium, lub jak określają to twórcy platformy „słuchania muzyki za darmo”.

Problem polega na tym, że w wypadku streamingu nie ma czegoś takiego jak „słuchanie za darmo”. Po pierwsze, użytkownik nawet jeśli bezpośrednio nie przelewa co miesiąc pieniędzy na konto serwisu streamingowego to płaci swoją uwagą, czyli kontaktem z reklamami w modelu freemium. Po drugie, w wypadku takiego Spotify przychody z reklam także podlegają zasadzie „70-30”, czyli 2/3 wpływów od reklamodawców trafia do branży muzycznej.

Owszem, modelowi freemium brak waloru edukacyjnego, ponieważ użytkownik faktycznie może nie mieć poczucia, że „płaci” z słuchanie muzyki, ale twierdzenie, że jest to „słuchanie za darmo” jest nadużyciem.

Na koniec

Nie chciałbym być zrozumiany źle – kibicuję każdej nowej cyfrowej inicjatywie, która będzie dobra dla artystów i użytkowników, choć do mnie UI serwisu Jaya-Z nie przemawia. Natomiast oferta Tidala jeżeli chodzi o jakość odtwarzanej muzyki jest bezkonkurencyjna i trudno z tym dyskutować. Obawiam się jednak, że za kilka miesięcy okaże się, że było wiele hałasu o coś, co wcale nie stanowi zupełnie nowej wartości w streamingu. Na razie tak to wygląda z mojej perspektywy.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF