...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Optymalizacja i innowacyjność, czyli o najnowszych trendach w hotelarstwie – cz. 3

sypialnia drzwi wejscie

Dziś prezentujemy ostatnią część najnowszych trendów w branży hotelarskiej.

Biometryka w hotelu

Biometria i technologia, która umożliwia rozpoznawanie ludzi jest coraz bardziej znaczącą tendencją również w branży hotelarsko-gastronomicznej. Biometria może umożliwić bezproblemowe uwierzytelnianie, co może być bardzo korzystne zarówno dla hoteli, jak i ich gości. Rozpoznawanie twarzy, odciski palców i wiele więcej może stać się świetnym sposobem identyfikacji gości, przyspieszającym odprawę. Może być również używany do odblokowywania pokoi, płatności i wymeldowania. Biometria może w końcu stać się technologią all-in-one, optymalizującą całe podróże gości i przyspieszającą wiele procesów.

Konieczne jest przy tym zachowanie wielkiej ostrożności w zakresie bezpieczeństwa danych podczas korzystania z biometrii. Dane, które są generowane, przechowywane i wykorzystywane, są bardzo wrażliwe na kwestie prywatności, a wyciek danych może łatwo stać się katastrofą, w wyniku której bardzo poufne dane identyfikacyjne wpadną w niepowołane ręce. Poza bezpośrednimi następstwami prawnymi będzie to również katastrofa PR-owa dla danego obiektu hotelowego. Należy także pamiętać o tym, że prawo jest dość surowe w zakresie biometrii, a sytuacje takie jak nieinformowanie gości o stosowaniu biometrii mogą skutkować procesami sądowymi.

Urządzenia aktywowane głosowo

Pozostając w kręgu najnowszych technologii warto wspomnieć o wszelkiego rodzaju urządzeniach, w których nie trzeba poleceń wpisywać poprzez klawiaturę, ale użyć w tym celu głodu. Jest to jeden z trendów technologicznych, który od kilku lat jest bardzo rozpowszechniony, począwszy od Siri Apple’a, poprzez Google Assistant i Amazon Echo, aż do Cortany firmy Microsoft, ale dopiero niedawno został zintegrowany z obszarem hotelarskim. Dla firm hotelowych wiadomości głosowe niosą ze sobą świat możliwości, począwszy od umożliwienia pracownikom szybszej komunikacji między sobą, a skończywszy na oferowaniu nowych i bardziej niezwykłych doświadczeń gościom hotelowym. Urządzenia z funkcją głosową stają się coraz bardziej popularne w hotelarstwie i turystyce, a wiele hoteli już zaadoptowało tę nową i ekscytującą technologię.

Mobile jeszcze ważniejsze

Obszar technologiczny, zwany w skrócie, z języka angielskiego, mobile, to już nie tylko smartfony, ale szeroko pojęty świat małych, a czasami wręcz miniaturowych urządzeń, który obecnie zyska wiele nowych możliwości za sprawą nowej generacji połączeń, zwanej 5G. Przy prędkościach pobierania 10 do 20 razy szybszych niż obecnie dostępne, 5G będzie miało ogromny wpływ na zachowania i oczekiwania użytkowników mobilnych. Wideo i rozszerzona lub wirtualna rzeczywistość staną się łatwo dostępne. Doprowadzi to do olbrzymich zmian w badaniach przed rezerwacją, dzięki czemu użytkownicy będą mogli wizualizować się w pomieszczeniu, a nie tylko przeglądać zdjęcia lub zwiedzać je w zakresie 360 stopni.

Strategia mobile-first musi zastąpić podejście „również dostępne na telefonie komórkowym”. Indeksacja Google Mobile-First będzie nagradzać te hotele, które inwestują w strategię mobilną, dającą „optymalizacyjne pierwszeństwo” smartfonom i ukarze te obiekty, których materiały internetowe nie są przyjazne dla telefonów komórkowych. Żaden hotel nie może sobie pozwolić na ignorowanie telefonii komórkowej, ponieważ serwisy OTA będą z pewnością dbały o gładkie działanie na smartfonach. Przykładowo, statystyki dla Wielkiej Brytanii i Irlandii pokazują, że do 60% ruchu na stronie internetowej hotelu pochodzi z telefonów komórkowych. Również w transakcjach nastąpił skok w przypadku hoteli, które są zoptymalizowane pod kątem telefonii komórkowej. Podczas gdy przychody są nadal bardzo wysokie w przypadku komputerów stacjonarnych, przychody mobile szybko rosną. Warto te fakty mieć stale w tyle głowy.

Coraz większa rola materiałów wideo

Przedstawiciele pokolenia Y i Z czerpią treści z materiałów wideo niż z jakichkolwiek innych treści. Transfer informacji z wideo jest również znacznie wyższy, ponieważ obecnie ludzie częściej oglądają niż czytają, szczególnie na telefonach komórkowych. Warto pamiętać, że pod względem wolumenu wyszukiwania YouTube jest obecnie drugą co do wielkości wyszukiwarką na świecie. I to nie tylko YouTube – Facebook generuje średnio 8 miliardów odsłon wideo dziennie i z pewnością nie może być ignorowany. Pojawienie się dostępu 5G sprawi, że będzie to jeszcze ważniejsze medium.

Hotele muszą więc już teraz zabezpieczyć swoją działalność na przyszłość, inwestując w odpowiednie, informacyjne i rozrywkowe treści wideo i reklamy wideo. Google szacuje, że do 2021 r. wideo będzie stanowić 80% wszystkich mediów konsumowanych online. Podczas gdy reklama wideo i wideo jest zazwyczaj droższa w produkcji, to koszt ignorowania tej formy przekazu może być jeszcze większy.

Zmiany w serwisach społecznościowych

Na koniec naszej listy trendów warto zanotować również zmiany i tendencje dotyczące serwisów internetowych, zarówno tych ogólnych jak Facebook, jak i tych branżowych, jak TripAdvisor. Jeśli chodzi o Facebook, to coraz więcej hoteli nie poprzestaje jedynie na sferze informacyjnej i promocyjnej w mediach społecznościowych, ale także rozwija różne sposoby umożliwiające rezerwację noclegów bezpośrednio przez social media. Jeśli chodzi o TripAdvisor to ostatnio pojawiła się wiadomość,  że serwis chce bardziej stać się miejscem dla społeczności podróżujących, w którym nie tylko będzie można planować swoje podróże, ale także zamieszczać posty i inne materiały już po odbyciu danej wycieczki. Serwis chce kłaść większy nacisk na element społecznościowy, tworząc na wzór Facebooka, tzw. Travel Feed. Kiedy użytkownicy zalogują się na swoje konto, będą mogli śledzić konta, aby zobaczyć odpowiednie treści od przyjaciół, partnerów medialnych, twórców treści i marek w znanym kanale informacyjnym. Na przykład, artykuł National Geographic na temat miasta spowoduje również, że pojawi się kilka powiązanych postów. National Geographic i ponad 500 firm medialnych, marek i osób jest częścią wersji beta Travel Feed. Inne obecnie używające go w wersji beta to Travel Channel, GoPro, Goop, The Points Guy, PopSugar i Giada De Laurentiis.

Powstają też innego typu rozwiązania technologiczne – przykładowo portal Booking.com oferuje rozszerzenie do przeglądarki stron internetowych, Chrome, dzięki któremu można wyszukiwać oferty w serwisie, dodatkowe zniżki i oferty specjalne.

Naturalistyczny i minimalny design

Na koniec coś lekkiego – ale nie mniej ważnego. Design. Zacznijmy od spraw prozaicznych – remonty kosztują dużo pieniędzy, a fakt ten często zniechęca kierownictwo hotelu do podnoszenia poziomu wnętrza ich budynku. Z drugiej jednak strony nawet jeśli masz najszybsze Wi-Fi i najlepsze darmowe śniadanie, jeśli wystrój wnętrza hotelu nie pasuje do aktualnych trendów i czasów, ludzie nie będą chcieli ponownie odwiedzić i mogą nawet kliknąć na swojej stronie internetowej przed rezerwacją pokoju.

Gorącym trendem w projektowaniu hoteli w 2019 roku będzie minimalistyczny i naturalny design w każdym pokoju. Czyste linie i głębokie palety kolorów będą pojawiać się na . Zaczep tapetę na pomalowane ściany zamiast i nie zapomnij dodać roślin. Inwestowanie w fałszywe aranżacje kwiatowe i rośliny doniczkowe, które wyglądają blisko rzeczywistości, stworzy poczucie domu dla odwiedzających i sprawi, że będą one bardziej komfortowe podczas ich pobytu.

Podczas gdy ewolucja społecznościowa wciąż znajduje się w fazie rozwojowej, hotele które kontynuują adaptację do swoich potrzeb pojawiających się trendów w obszarze społecznym będą prawdopodobnie miały mniej wolnych miejsc w hotelu, i będą o wiele bardziej aktywne.  Zmiana podejścia do podróżowania, zwiększenie roli narzędzi online w sprzedaży, poszerzona interakcja z klientem i optymalizacja procesów HR to tylko niektóre z czekających nas trendów.


Autor: 

Tomasz Chojnacki

Tomasz Chojnacki – absolwent kierunku Zarządzanie w Wyższej Szkole Handlowej we Wrocławiu oraz kierunku Organizacja Turystyki i Rekreacji. Od 15 lat w branży interaktywnej, od 10 związany z branżą hotelową i turystyczną. Pracował dla takich marek jak: Mercedes-Benz, Koleje Dolnośląskie S.A. czy Thomas Cook AG. Przez ostatnie 6 lat zajmował stanowisko Dyrektora Działu Sprzedaży w firmie PROFITROOM, gdzie od początku budował dział sprzedaży, a w późniejszym okresie, jako Dyrektor ds. Kluczowych Klientów, dbał o optymalny dobór narzędzi dla hoteli i zapewnienie im najwyższej jakości obsługi. Odwiedził ponad 850 obiektów hotelarskich. Obecnie założyciel firmy Hotel Marketing Group, zajmującej się szkoleniami, marketingiem internetowym, kampaniami w social mediach oraz poprawą wizerunku i opinii w internecie. Od 2018 roku także wykładowca studiów podyplomowych w Wyższej Szkole Hotelarstwa i Gastronomii w Poznaniu.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Optymalizacja i innowacyjność, czyli o najnowszych trendach w hotelarstwie – cz. 2

architektura dywan zyrandol

Dziś prezentujemy kolejną porcję trendów hotelowych, liczących się w najbliższej przyszłości.

W artykule znajdują się linki afiliacyjne. Po kliknięciu w nie, zostaniesz przeniesiony na stronę reklamodawcy, gdzie będziesz mógł zapoznać się z konkretną ofertą na produkt lub usługę. Klikając w linki afiliacyjne nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę redakcji brief.pl i naszą niezależność.

Coraz ważniejsze bezpieczeństwo i technologia blockchain

Kiedy spojrzymy wstecz na 2018 rok, to zewsząd dopadają nas informacje o wycieku haseł wraz z loginami, danych kart kredytowych i innych wrażliwych danych osobistych. Kiedy już się to zdarzy, to jest to nie tylko katastrofa wiążąca się z konsekwencjami prawnymi i w konsekwencji finansowymi. To także katastrofa wizerunkowa. Coraz większe znaczenie ma więc właściwe przechowywanie i dystrybucja wrażliwych danych. Problem z hasłami w hotelu przy mnogości systemów oraz dużej rotacji personelu jest tym bardziej palący – powstają więc na przykład dedykowane sposoby dystrybucji takich informacji, takie jak onetimesecret.com.

Innym nowym sposobem podejścia do bezpieczeństwa jest technologia blockchain. Blockchain to wysoce bezpieczne cyfrowe podejście do rejestrowania zmian danych i transakcji. Można o niej pomyśleć jako o księdze głównej, gdzie każdy cyfrowy blok zapisu jest szyfrowany, a każdy kolejny blok posiada link do poprzedniego bloku w tej księdze, wraz ze znacznikiem czasu i informacją o transakcji lub zmianie. Te bloki danych nie mogą być nadpisywane, pozostawiając trwały, niezmienny zapis i sprawiając, że dane te są niezwykle trudne do skasowania.

Technologia blockchain jest nadal w powijakach pod względem masowego wprowadzania na rynek, ale w branży hotelarskiej istnieją już przewidywalne zastosowania. W branży turystycznej bowiem informacje o klientach są przekazywane pomiędzy wieloma różnymi firmami. Technologia blockchain może sprawić, że dostęp do informacji o klientach i ich przechowywanie będą o wiele bezpieczniejsze, bardziej niezawodne i bezproblemowe, poprawiając komfort podróży i sprawiając, że klienci będą czuli się bezpieczniej, dokonując rezerwacji i udostępniając swoje dane osobowe.

Zwrócenie się hoteli w stronę pokolenia millenialsów

Jeśli chodzi o najnowsze trendy w hotelarstwie, to warto również zwrócić uwagę na kwestie demograficzne – coraz większy udział w ogólnej puli osób korzystających z usług hotelowych mają przedstawiciele pokolenia Y (zwanego również Millenialsami) oraz pokolenia Z. Przykładowo w USA Millenialsi (osoby w wieku 18 – 34) według szacunków będą w 2025 roku reprezentować połowę wszystkich podróżujących.

Hotele i inne obiekty turystyczne muszą więc zdefiniować swoje strategie w oparciu o cechy i nawyki tej grupy demograficznej – są to osoby, które dużo podróżują, są wczesnymi użytkownikami technologii (tzw. early adopters), lubią spersonalizowane interakcje i są spontaniczne. Powinno się je przykładowo zadowolić dzięki takim kwestiom jak łatwe zameldowanie w hotelu i doznania kulinarne w rozsądnej cenie. W zamian jako zadowoleni klienci będą aktywnie promować te obiekty w mediach społecznościowych.

Warto też zauważyć, że siła nabywcza osób dorosłych jest obecnie zdominowana przez pokolenia Y i Z,  które do 2020 roku będą stanowić prawie 60% światowej siły roboczej. Millenialsi są o wiele bardziej zainteresowani odkrywaniem czegoś wyjątkowego i osobistego, wydając 70% więcej pieniędzy na doświadczenia niż na zakup przedmiotów fizycznych. Generacja Z natomiast, znana jako pokolenie wygody, nigdy nie znała świata bez Internetu. Zawsze online i w trybie stand-by, osoby z tego pokolenia są przyzwyczajone do natychmiastowych rezultatów i informacji zwrotnej i wymagają “bezbolesnego” doświadczenia użytkownika. Możemy więc powiedzieć, że to doświadczenie jest królem. Na szczęście hotelarze mają ogromny wpływ na generowanie doświadczeń klientów. Hotele muszą pamiętać, że same są właścicielami swoich pokoi hotelowych, same są właścicielami pobytów i sami decydują o tym, czy w momencie dokonywania rezerwacji nawiążą właściwą relację z klientem, czy też nie. Jest to jedyna w swoim rodzaju przewaga hoteli nad markami handlowymi online.

Zwiększony nacisk na zdrowie i well-being

Wraz z powyższymi zmianami demograficznymi, kolejną zmianą społeczną,wartą odnotowania, jest coraz większy nacisk na zdrowie i szeroko pojętą sferę tzw. well-being. Trend ten jest obecny od kilku lat, jednym z każdym kolejnym rokiem jest coraz większy. Goście hotelowi myślą o każdym aspekcie pobytu, dotyczącym ich zdrowia, a odpowiedzią hoteli są coraz częstsze i coraz lepsze centra fitnessu, spa i baseny. Coraz częściej podróżujący oczekują innowacyjnych opcji dotyczących tej sfery funkcjonowania. Hotele proponują swoim gościom menu restauracyjne, w którym są potrawy bardziej dietetyczne i bardziej zdrowe. Do tego dochodzi sprzęt w pokoju, umożliwiający ćwiczenia, miejsca, w których można ćwiczyć na przykład jogę, zdrowe dla oczu i energetyzujące oświetlenie oraz oczyszczanie powietrza.

Do powyższego trendu możemy też zaliczyć zwiększony nacisk na dobre wysypianie się, co oznacza między innymi przykładanie większej wagi do materaców stosowanych w hotelach. Dziennik “New York Times” nazwał nawet obecne czasy “złotym wiekiem materacy”. Goście hotelowi, a zwłaszcza Millenialsi są coraz bardziej zainteresowani ich jakością, a w rezultacie wygodą i jakością snu. Inne, prozdrowotne trendy to coraz częstsze instalowanie automatów ze zdrowymi przekąskami i produktami, które będą stanowić dobre uzupełnienie hotelowych posiłków, a nie śmieciowe jedzenie z pustymi kaloriami, mnóstwem cukru i soli. Coraz więcej osób, wśród których są oczywiście klienci obiektów turystycznych, przerzuca się na dietę wegetariańską i wegańską, o czym powinni pamiętać właściciele hoteli i uwzględnić ten fakt w jadłospisach restauracyjnych. Jeśli chodzi o żywienie i dietę, to także coraz większa liczba osób zwraca uwagę na jakość kawy. Wciąż trwa debata, czy kawa jest faktycznie zdrowym napojem. Ostatnio przeważa zdanie, że faktycznie oferuje ona szereg dobroczynnych właściwości. Niezależnie od tej debaty, warto zauważyć, że w dzisiejszych czasach wiele osób poszukuje kawy, która jest organiczna, wolna od substancji chemicznych i mniej kwaśna, a do tego została wytworzona zgodnie z zasadami „fair trade”.

Na koniec warto również zauważyć rosnącą popularność jogi. Na całym świecie ludzie zdają sobie sprawę, że joga nie jest jakąś dziwną, przemijającą tendencją do ćwiczeń, w które angażują się jednostki z powodów kulturowych czy filozoficznych. Joga jest raczej uzasadnioną, złożoną formą aktywności fizycznej, która może zapewnić uczestnikom szeroki zakres absolutnie niewiarygodnych korzyści zdrowotnych. Niektóre z tych korzyści zdrowotnych obejmują panowanie nad swoją wagą, obniżone ciśnienie krwi, lepszą pamięć i lepszą jakość snu. Coraz więcej obiektów hotelowych oferuje więc zajęcia jogi dla swoich gości.

Trendy eko w hotelarstwie

Świadomość ekologiczna wśród społeczeństwa jest coraz większa. Wiedza na temat istniejących problemów środowiska naturalnego przekłada się na wagę, jaką ludzie przykładają do odpowiednich rozwiązań ekologicznych, w tym także stosowanych przez obiekty hotelowe. Hotel, który stosuje praktyki ekologiczne zyskuje w dwójnasób – po pierwsze właściwe, oszczędne dysponowanie energią i wodą spowoduje zysk finansowy, po drugie można się tym pochwalić przed klientami, chociażby na stronie internetowej i przyciągnąć tych, dla których ochrona środowiska nie jest pustym sloganem. A tych, jak już wspomnieliśmy, jest coraz więcej.

Koncentracja na redukcji emisji dwutlenku węgla i zapewnieniu przyszłym pokoleniom bardziej ekologicznego miejsca do życia (i zdatnego, dodajmy) staje się coraz bardziej popularna z każdym kolejnym rokiem. Jeśli potencjalni goście dowiedzą się, że hotel nie oferuje ekologicznych alternatyw i nie przykłada do tego odpowiedniej wagi, zniechęci ich to do rezerwowania pokoju.

Pod koniec 2017 roku organizacja International Tourism Partnership opublikowała raport „Hotel Global Decarbonisation Report”, informujący o tym, jak hotele wpływają na całkowitą emisję dwutlenku węgla emitowaną na całym świecie. Opracowała przy tym plan obniżenia emisji dwutlenku węgla w hotelarstwie, do którego można dołączyć, opierając swój hotel na ekologicznych produktach i rozwiązaniach. Tych ostatnich jest bardzo dużo i zastosowanie jedynie części z nich może spowodować znaczne “uekologicznienie” danego obiektu. Mamy bowiem takie rozwiązania jak panele słoneczne na dachu, systemy oszczędzania wody, a także wykorzystywania wody deszczowej czy powtórnego wykorzystywania już użytej wody. Do tego wiele metod oszczędzania energii cieplnej i energii elektrycznej, począwszy od automatycznego wyłączania klimatyzacji czy oświetlenia po wyjściu gościa z pokoju hotelowego, po bardziej zaawansowane rozwiązania technologiczne.


Autor: 

Tomasz Chojnacki

Tomasz Chojnacki – absolwent kierunku Zarządzanie w Wyższej Szkole Handlowej we Wrocławiu oraz kierunku Organizacja Turystyki i Rekreacji. Od 15 lat w branży interaktywnej, od 10 związany z branżą hotelową i turystyczną. Pracował dla takich marek jak: Mercedes-Benz, Koleje Dolnośląskie S.A. czy Thomas Cook AG. Przez ostatnie 6 lat zajmował stanowisko Dyrektora Działu Sprzedaży w firmie PROFITROOM, gdzie od początku budował dział sprzedaży, a w późniejszym okresie, jako Dyrektor ds. Kluczowych Klientów, dbał o optymalny dobór narzędzi dla hoteli i zapewnienie im najwyższej jakości obsługi. Odwiedził ponad 850 obiektów hotelarskich. Obecnie założyciel firmy Hotel Marketing Group, zajmującej się szkoleniami, marketingiem internetowym, kampaniami w social mediach oraz poprawą wizerunku i opinii w internecie. Od 2018 roku także wykładowca studiów podyplomowych w Wyższej Szkole Hotelarstwa i Gastronomii w Poznaniu.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Optymalizacja i innowacyjność, czyli o najnowszych trendach w hotelarstwie – cz. 1

wiezowiec hotel w nocy

Hotelarstwo podąża za wizją i pragnieniem doświadczania, a zatem trudno o bardziej dynamiczną branżę. Już nie wystarczy spełnić podstawowej potrzeby gościa hotelowego. Gość jest w podróży i jest to podróż po doświadczenia, a także idące za nimi niepowtarzalność i unikatowość. Przy zaspakajaniu tych niestandardowych potrzeb warto mieć także na uwadze optymalizację procesów, które mają związek z pobytem gościa w hotelu. Aktualne trendy w hotelarstwie dążą właśnie do tych dwóch aktywności – optymalizacji oraz innowacyjności. W niniejszym artykule, składającym się z 3 części, przedstawimy kilka trendów, które dadzą Państwu obraz, jak  hotele kształtują swoje strategie i profile w obliczu nieustających zmian zachodzących w ostatnim czasie.

Interaktywność i rozszerzona rzeczywistość

Wykorzystanie nowoczesnych technologii w obsłudze gości, personalizacji i wzbogacaniu ich doświadczeń jest na uwadze wielu liczących się sieci hotelowych od kilku lat i ten trend będzie się rozwijał coraz bardziej, zarówno w hotelach ekonomicznych, jak i luksusowych. Wygodna forma zameldowana, nieangażująca, dogodna, dowolna w porze – sprawia, że gość hotelowy czuje się goszczony z szacunkiem, ale i swobodą. Check-in kioski, wyposażanie pokoi w tablety i smartfony, czy zautomatyzowane rozwiązania jeśli chodzi o consierge’y to już coraz częstsze rozwiązania.

Rzeczywistość rozszerzona (AR) i rzeczywistość wirtualna (VR) będą dodatkowo aktywowane dzięki rozwojowi sieci 5G. Podczas gdy VR zastępuje środowisko rzeczywiste środowiskiem wirtualnym i wymaga technologii, takich jak specjalny zestaw VR, AR „dodaje się” do środowiska rzeczywistego poprzez wprowadzenie do rzeczywistości cyfrowych komponentów, do których użytkownicy mogą mieć dostęp za pomocą smartfona. To sprawia, że AR jest bardziej realistycznym celem dla hotelarzy.

Niektóre hotele już używają AR do ulepszenia swoich broszur – rzeczywistość rozszerzona zostaje aktywowana po zeskanowaniu takiej broszury przez telefon komórkowy. Mapy ścienne z obsługą AR pozwalają gościom na poznanie lokalnych punktów użyteczności publicznej przed wyruszeniem w podróż. AR może być nawet użyty do wzbogacenia samego środowiska hotelowego, aby uczynić je przyjemniejszym doświadczeniem. Hotele mają tu ogromną szansę na zwiększenie zarówno doświadczenia przed-, jak i pobytowego dla swoich gości.

Warto też zwrócić na inne technologiczne rozwiązania, które mogą umilić pobyt gościa w hotelu, a także dostarczyć dodatkowe przychody. Na przykład w barze hotelowym można wykorzystać stoły dotykowe z odpowiednim oprogramowaniem. Ich celem jest uatrakcyjnienie oferty hotelowej, przedstawienie dodatkowych usług hotelu poprzez oprogramowanie Concierge oraz przyciągnięcie większej ilości klientów dzięki możliwości zagrania przez klientów w różne gry takie jak: Memo, Puzzle, Jackpot. Zlokalizowanie jednego ze stolików w hotelowym lobby w pobliżu drink baru zauważalnie zwiększyło obroty tego baru w porównaniu do okresu sprzed jego instalacji. Innym technologicznym gadżetem (ale przydatnym gadżetem) są interaktywne lustra, które można montować w hotelowych pokojach.

Optymalizacja food waist

Dobra marka, w oczach klienta, to marka świadoma, ekologicznie wrażliwa i współdziałająca. Obszarem, który pozwala hotelom stać się markami społecznie wrażliwymi jest optymalizacja food waist, czyli – prościej mówiąc – gospodarowanie jedzeniem, które wkrótce może się zmarnować.

Dlaczego by nie przeznaczyć jedzenia które zostaje ze śniadań hotelowych np. dla biednych, domów spokojnej starości czy domów poprawczych? Zarządzanie odpadkami to przede wszystkim sortowanie i ważenie odpadów gastronomicznych – działania, do których podjęcia wystarczy nowa procedura czy nawyk i nie wymagają one nakładów finansowych czy odczuwalnych zmian organizacyjnych.

Ograniczenie marnowania jedzenia to nie tylko  działanie wizerunkowe, to także odczuwalne oszczędności w działalności danego obiektu. Przykładowo, badacze z Uniwersytetu w Arizonie stwierdzili, że odsetek odpadów żywnościowych w restauracjach typu fast-food wynosi około 9,55%, a w restauracjach z pełną obsługą aż 11,3%. Oznacza to nie tylko marnowanie żywności, ale generowanie dodatkowych kosztów.

Generowanie leadów

 Leady sprzedażowe to potencjalnie ważne źródło przychodów, również w branży hotelarskiej. Skoro sam potencjalny klient zgłosił chęć nabycia usługi, to mamy już nieco ułatwione zadanie. Początek generowania leadów bywa jednak mozolny. Jednym z trudniejszych etapów zdobywania leadów jest bowiem zarówno odpowiednie dobranie grupy docelowej, jak i opracowanie skutecznego przekazu reklamowego. Oba te etapy są kluczowe dla powodzenia całego procesu. W późniejszym etapie, dla przyspieszenia i ułatwienia całego procesu, możemy wykorzystać elementy marketing automation. W przypadku serwisu Linkedin oznacza to automatyczną wysyłkę zaproszeń do kontaktu, oczywiście z odpowiednio dobranym komunikatem.

Generowanie leadów to narzędzie, które pozwala skupić się na optymalizacji sprzedaży i zainteresować sobą tylko tych klientów, dla których dany produkt / konkretna sytuacja, w której mogli by uczestniczyć wydaje się atrakcyjna. Kiedy już – decydując się na to narzędzie – dobierzemy grupę docelową i opracujemy strategię komunikacji pozyskanie klienta stanie się łatwiejsze i precyzyjniejsze. Należy pamiętać, że pozyskiwanie leadów to proces często długotrwały i by osiągnąć pożądane efekty, trzeba uzbroić się w cierpliwość.

Linkedin Ads

Pozostając w temacie serwisów internetowych warto zwrócić uwagę na coraz większą rolę, jaką pełni w hotelarstwie serwis Linkedin. To nie jest już tylko miejsce, służące do zdobywania kontaktów ułatwiających znalezienie nowej pracy. To serwis społecznościowy, składający się z profesjonalistów z różnych branż i wymieniających się wiedzą i doświadczeniem. To miejsce, w który można zaprezentować także swoją ofertę biznesową, nie tylko w formie bezpłatnej jako wpisy w aktualnościach, ale także wykorzystując rozwiązania płatne, dostępne w serwisie. Mamy tutaj do dyspozycji zarówno tzw. treść sponsorowaną, czyli płatne wpisy, z którymi możemy docierać do wybranej grupy docelowej, przykładowo z nową ofertą wynajmu sal szkoleniowych. Możemy także skorzystać z „Sponsored inMail”, czyli wiadomości, które pojawią się w wybranych skrzynkach odbiorczych. Do dyspozycji są również reklamy tekstowe, pojawiające się w wybranym miejscu na stronie Linkedin. Wielką zaletą korzystania z reklam w tym serwisie jest fakt, że można precyzyjnie je targetować według wykształcenia, miejsca pracy, firmy, zajmowanego stanowiska itd.

Optymalizacja czasu pracowników

Tam, gdzie nie ma polityki cięcia kosztów kosztem pracownika, tam rewolucja jakości zaczyna się oddolnie. Pracownik zaangażowany, skrupulatny i uważny to pracownik, który dostaje w pracy to, czego potrzebuje do stabilnego i bezpiecznego życia. Wiadomo, że praca w hotelarstwie należy do wymagających. Sieci hotelowe zaczęły już coraz bardziej doceniać pracowników, dając im stabilniejsze umowy i skracając czas pracy. Oszczędzanie na pracowniku, to sprawianie, że pierwszy obraz hotelu jaki ma klient, po zetknięciu się z recepcją, nie jest najlepszy, mówiąc eufemistycznie. Inwestując we front (jakim niewątpliwie jest recepcja), inwestuje się tak naprawdę w wizerunek i idący za nim prestiż.

Z drugiej strony warto też zadbać o właściwe wykorzystanie godzin pracy pracownika. Dotyczy to głównie obszaru gastro, ale nie tylko. Coraz większą rolę pełnią też technologiczne metody zarządzania zespołem pracowników, a właściwie zarządzania poszczególnymi zadaniami, jakie należy wykonać w hotelu czy innym obiekcie turystycznym.


Autor: 

Tomasz Chojnacki

Tomasz Chojnacki – absolwent kierunku Zarządzanie w Wyższej Szkole Handlowej we Wrocławiu oraz kierunku Organizacja Turystyki i Rekreacji. Od 15 lat w branży interaktywnej, od 10 związany z branżą hotelową i turystyczną. Pracował dla takich marek jak: Mercedes-Benz, Koleje Dolnośląskie S.A. czy Thomas Cook AG. Przez ostatnie 6 lat zajmował stanowisko Dyrektora Działu Sprzedaży w firmie PROFITROOM, gdzie od początku budował dział sprzedaży, a w późniejszym okresie, jako Dyrektor ds. Kluczowych Klientów, dbał o optymalny dobór narzędzi dla hoteli i zapewnienie im najwyższej jakości obsługi. Odwiedził ponad 850 obiektów hotelarskich. Obecnie założyciel firmy Hotel Marketing Group, zajmującej się szkoleniami, marketingiem internetowym, kampaniami w social mediach oraz poprawą wizerunku i opinii w internecie. Od 2018 roku także wykładowca studiów podyplomowych w Wyższej Szkole Hotelarstwa i Gastronomii w Poznaniu.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF