...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Szkolenia w czasach niepewności. Nowe potrzeby rozwoju

Transformacja cyfrowa, lockdowny, praca zdalna, zagrożenia cybernetyczne, wypalenie zawodowe – to rzeczywistość, w której żyjemy od długich miesięcy. Te gigantyczne zmiany w naszym otoczeniu miały bezpośredni wpływ na rynek szkoleniowy. – Stworzyliśmy wielki raport o szkoleniach, ponieważ właśnie przechodzimy rewolucję. Raport opisuje nową rzeczywistość, przedstawia nowe trendy i nowe potrzeby szkoleń wynikające z nowych wyzwań, przed którymi stanęły firmy i pracownicy – mówi Joanna Mihułka, prezeska Altkom Akademii.

  • Pandemia oraz praca zdalna spowodowały błyskawiczne przestawienie się na szkolenia online oraz powstanie nowych tematów szkoleń
  • Pojawiły się nowe trendy szkoleń związane z zarządzeniem zespołami rozproszonymi, obsługą narzędzi do pracy zdalnej, zdrowiem psychicznym pracowników czy cyberbezpieczeństwem.
  • Szkolenia online okazały się tańsze i z nieograniczoną listą dostawców – to ogromny plus dla przedsiębiorstw. Jednak pracownicy chcą powrotu do szkoleń stacjonarnych.
  • Mikrolearning i szkolenia modułowe – taką formę nauczania wolą pracownicy.

Z najnowszego raportu „Rynek szkoleniowy w czasach niepewności” dowiadujemy się o skali zmian na rynku pracy, jakie zaszły pod wpływem pandemii i wojny w Ukrainie. Żyjemy w świecie innych potrzeb, a tym samym nowych trendów szkoleń.

Stworzyliśmy wielki raport o szkoleniach, ponieważ właśnie przechodzimy rewolucję. Raport opisuje nową rzeczywistość, przedstawia nowe trendy, nowe potrzeby szkoleń. A my, będąc częścią tej branży, chcemy dowiedzieć się, jak firmy zapatrują się na te zmiany

– mówi Joanna Mihułka, prezeska Altkom Akademii.

Transformacja otwiera nowe możliwości

Początek pandemii na rynku pracy nie napawał optymizmem. Kryzys nie ominął również rynku szkoleniowego. W badaniu PISF (Polskiej Izby Firm Szkoleniowych) z 2020 r. ponad 50 proc. firm szkoleniowych przewidywało realne zagrożenie likwidacją. Jak okazało się niedługo później, wszyscy musieliśmy przystosować się do nowej kultury pracy – w formie online.

W praktyce oznaczało to również prace nad stworzeniem szkoleń, które byłyby równie angażujące i jakościowe, co szkolenia stacjonarne. Firmy, które chciały szkolić swoich pracowników, również przestawiły się na szkolenia online, które okazały się tańsze od stacjonarnych i na dodatek z niegraniczonym rynkiem dostawców. 

Pracodawcy stanęli przed wieloma wyzwaniami. Musieli nauczyć się zarządzania zespołem pracującym częściowo w domu i częściowo w biurze. Pojawiły się zupełnie nowe narzędzia do pracy zdalnej. Firmy musiały przy tym zadbać o bezpieczeństwo cybernetyczne swoich danych. Dzięki tym wszystkim ruchom rynek pracy niezwykle szybko zaadaptował się do nowych realiów.

Z raportu „Rynek szkoleniowy w czasach niepewności” wynika, że mimo zniesienia obostrzeń dotyczących możliwości organizacji szkoleń stacjonarnych, nadal wiele firm wybiera szkolenia online. Co ciekawe, badanie pokazuje również, że dla większości samych uczestników bardzo atrakcyjne są jednak szkolenia stacjonarne/wyjazdowe. Pracodawcy muszą więc pogodzić potrzeby pracowników z wymogami biznesowymi. 

Nowe potrzeby szkoleń

Nowy system pracy bezpośrednio wpłynął na pojawienie się innych, nowych potrzeb szkoleniowych pracowników.

– Każda sytuacja ma swoje odzwierciedlenie w potrzebach szkoleniowych. Zauważa się wzrost zainteresowania szkoleniami z obszaru wellbeingu, zdrowia psychicznego. Obecnie myśli się o całościowym podejściu do zarządzania sobą w niepewnych czasach

mówi Natalia Gozdowska, ekspertka ds. rozwoju kompetencji menedżerskich w Altkom Akademii.

Umiejętne zarządzanie zespołem skutkuje podniesieniem poziomu satysfakcji pracowników, którzy mogą przeplatać życie zawodowe z życiem prywatnym, podnosząc w ten sposób motywację i wydajność. W konsekwencji wielu pracowników może uchronić się przed wypaleniem zawodowym.

Pracownicy również zmienili swoje podejście do szkoleń. Dostępność wiedzy online sprawiła, że oczekują oni od pracodawców szkoleń nie tylko wysokojakościowych, ale również podzielonych na w niewielkie części – tzw. mikrolearning, możliwy do zaaplikowania w dowolnym momencie. Pracownicy nie chcą też spędzać na szkoleniach długich godzin. W raporcie czytamy, że ponad połowa respondentów (54%) wskazuje, że najchętniej wybiera szkolenia podzielone na moduły rozłożone w czasie, np. na 3-4 dni i w godzinach pracy. Inne zdanie na ten temat mają szefowie, którzy najchętniej wybierają całodniowe szkolenia.

Paradoks pandemii

Jak dowiadujemy się z raportu, stagnacja w obszarze szkoleń nie trwała dłużej niż 6 miesięcy. Dla części firm szkoleniowych pandemia paradoksalnie ułatwiła planowanie, organizację i koordynację szkoleń.

– Dziś żyjemy w świecie zupełnie innych szkoleń niż miało to miejsce nawet rok temu. Zaskakujący dla nas był kwiecień 2022 r., gdzie znacząco wzrosło zainteresowanie szkoleniami z bezpieczeństwa w sieci w stosunku do zeszłego roku. Była to oczywiście konsekwencja sytuacji w Ukrainie.

mówi Robert Tomaszewski, Business Development Director w Altkom Akademii.

Firma szkoleniowa Altkom Akademia jest przykładem, że transformacja cyfrowa okazała się pomocna w poszerzeniu działalności. Jej obecność na zeszłorocznych targach Gitex Technology Week przyniosła współpracę z World Trade Center Accra w Ghanie. Altkom Akademia dostarcza obecnie około 250 szkoleń na rynek afrykański, m.in. z obszaru IT oraz zarządzania.

W tym roku Altkom Akademia poszerzyła współpracę o osiem uczelni wyższych w Polsce. Uczelnie te przy wsparciu praktyków z Altkom Akademii oferują nowoczesne kierunki studiów podyplomowych z zakresu zarządzania oraz IT. Wszystkie zajęcia prowadzone są w trybie zdalnym.

Sebastian Nowak

Digital Excellence Awards 2021 rozstrzygnięty!

digital excellence

Poznaliśmy zwycięzców konkursu Digital Excellence Awards 2021 na najlepsze projekty transformacji cyfrowej. Do konkursu zgłosiła się w tym roku rekordowa liczba organizacji, a ostatecznie z gali finałowej ze statuetkami i wyróżnieniami Digital Excellence of the Year wyjechało siedem z nich. 

Konkurs Digital Excellence Awards organizowany jest od 2016 r. przez Digital Excellence – inicjatywę oparta o wymianę najlepszych praktyk cyfrowej ery, promocji innowacji, rozwoju cyfrowych liderów i doskonalenia cyfrowych kompetencji oraz CIONET Polska – społeczność IT Executives, reprezentujących największe przedsiębiorstwa i instytucje publiczne. Jury tegorocznej,  piątej edycji wydarzenia wybierało tytuły liderów transformacji i przyznawało wyróżnienia za najlepsze projekty cyfrowe w sześciu kategoriach konkursowych. Osobną nagrodę przyznali przedstawiciele społeczności CIONET w głosowaniu online. 

 

Zwycięzca w kategorii Digital Strategic Perspective  

Nagrodę za na najlepsze projekty transformacyjne, oparte o rozwiązania cyfrowe kluczowe dla strategii i modelu biznesowego zdobyły dwie firmy: CCC i Krajowa Izba Rozliczeniowa. 

Administracja zdrowotna

Autorem najlepszego projektu mającego na celu dostarczenie kompleksowego i innowacyjnego doświadczenia klientów zostało Centrum E-Zdrowia. Jurorzy nagrodzili opracowany przez firmę projekt e-Rejestracji, służący do zapisów na szczepienia przeciw COVID-19.  

Zwycięzca w kategorii Digital Capabilities 

Nagroda Digital Excellence 2021 za najlepszy projekt transformacyjny bezpośrednio wspierający strategię i model biznesowy w zakresie budowania cyfrowych kompetencji i zasobów technologicznych trafiła do Polpharmy. 

Zwycięzca w kategorii Transformational Capabilities  

W tej kategorii o nagrodę rywalizowały projekty transformacyjne, oparte na budowaniu kultury organizacyjnej i nowoczesnym przywództwie w procesach zmian, generujące rewolucyjne innowacje w organizacji. Wyróżnienie przyznano firmie Kross.

Za przeprowadzenie zwinnej transformacji w odpowiedzi na zmiany rynkowe spowodowane pandemią. Efektem jest innowacyjne rozwiązanie łączące tradycyjne i cyfrowe kanały sprzedaży.

Krzysztof Dąbrowski, Wiceprezes Zarządu ds. Operacji i IT w mBanku wręczając statuetkę dla zespołu Kross

Zwycięzca w kategorii Operational Efficiency 

Laureatem Digital Excellence Awards 2021 w kategorii Operational Efficiency (projekty oparte na scyfryzowanych systemach zarządzania dla poprawy efektywności operacyjnej organizacji) zostało ING Tech Poland.  

Zwycięzca w kategorii Environmental & Social Impact 

To nowa kategoria, wprowadzona w tegorocznej edycji Digital Excellence Awards. Wyróżnia projekty mające na celu realizację strategii zrównoważonego rozwoju i ochronę środowiska.  

Zwycięzcą w tej kategorii zostało Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji S.A. we Wrocławiu – „za innowacyjne wykorzystanie i popularyzację rozwiązań technologicznych umożliwiających oszczędność zużycia wody, które mają wymierny wpływ na środowisko”.

 Jury Maciej Kawecki, Prorektor Wyższej Szkoły Bankowej w Warszawie

Digital Excellence Awards 2021 – nagroda społeczności 

Co roku nagrodę specjalną Digital Excellence przyznaje społeczność CIONET Polska – zwycięzca wyłaniany jest w drodze głosowania online. W tegorocznej edycji najwięcej głosów uzyskał projekt Żappka Store, zgłoszony przez firmę Żabka, a wyróżnienie wręczył Adam Marciniak, Wiceprezes Zarządu ds. Technologii i Digitalizacji Grupy CCC oraz Przewodniczący Advisory Board CIONET Polska.

Digital Excellence Awards 

Digital Excellence Awards to organizowany od 2016 r. konkurs, w którym wyróżniani są najlepsi liderzy przemian cyfrowych. Nagrody Digital Excellence of the Year otrzymują firmy i ich zespoły, które skutecznie wdrażają procesy transformacji cyfrowej oraz wykazują korzystne rezultaty dla przedsiębiorstwa i poprawę swojej gotowości cyfrowej. Laureaci konkursu Digital Excellence Awards są nominowani do udziału w finale prestiżowego międzynarodowego konkursu CIONET Digital Leader of the Year.


Źródło: Digital Excellence

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Rola Cloud Culture w procesie digitalizacji firmy

cloud culture

Aż 44% pracowników zdalnych odczuwa stres związany z powrotem do biura, a 36% nie czuje się gotowych zrezygnować z pracy z domu. Jednym z aspektów digitalizacji jest umożliwienie efektywnej pracy zdalnej, ale to tylko pojedynczy krok na ścieżce transformacji cyfrowej. Ogólnym zamysłem pozostają: zmniejszenie kosztów, zwiększenie wydajności, dostępności i bezpieczeństwa usług, a także przyspieszenie procesu obiegu informacji. Chmura obliczeniowa (ang. Cloud Computing) odgrywa ważną rolę w procesie digitalizacji, ale żeby skutecznie przeprowadzić migrację do chmury, w pierwszej kolejności należy poznać jej kulturę.

Chyba wszyscy zdajemy sobie sprawę, że nawet całkowity koniec pandemii nie sprawi, że wszystko wróci do przed pandemicznej „normalności”. Większość firm zostanie przy pracy hybrydowej, a konsumenci – przyzwyczajeni do wygody obsługi online – w dalszym ciągu będą korzystać z e-wniosków, e-zakupów czy e-porad. Trend powszechnej digitalizacji zagościł z nami na dobre, dlatego firmy i przedsiębiorstwa nie mogą czekać z nadzieją na powrót “lepszych czasów”, a działać w kierunku całkowitej cyfrowej transformacji.

Czy Cloud przyspiesza digitalizację w firmach?

Jak pokazują badania, ponad 50% firm uważa, że przeprowadzając transformację cyfrową należy w pierwszej kolejności skupić się na klientocentryczności. Dopiero później padają takie stwierdzenia jak: dane, innowacyjności, pracownicy czy technologie [1]. Jednak stawianie na pierwszym miejscu potrzeb klienta wymaga zmiany kultury organizacyjnej w firmie oraz narzędzi, które pozwolą szybko i elastycznie wprowadzać nowe rozwiązania oraz zapewniać ciągłość biznesową bez względu na okoliczności.

Chmura zapewnia nieprzerwany i bezpieczny dostęp do zasobów, skalowalność usług, poprawę wydajności i bezpieczeństwo danych. Możliwości cloud computing mogą znacznie przyspieszyć proces digitalizacji, ale sama migracja wymaga zrozumienia pewnych zasad, które rządzą pracą z chmurą obliczeniową.

Czym jest Cloud Culture?

Kultura chmurowa (ang. Cloud Culture), to dwojakie pojęcie. Z jednej strony odnosi się do procesu migracji do chmury obliczeniowej (powodów i konsekwencji), natomiast z drugiej do kultury pracy z chmurą. Jest to środowisko dynamiczne, procesowe i pełne zmian, dlatego nie każda firma potrafi z marszu przekonać się do usług chmurowych i czerpać z nich korzyści.

Przejście do chmury może okazać się fiaskiem, jeżeli odpowiednio nie przygotujesz swojej firmy do nadchodzących zmian. Musisz również jasno określić cele biznesowe, bo działanie w infrastrukturze chmurowej opiera się na dobieraniu rozwiązań do problemów, a nie jednej wypracowanej koncepcji działania. W ten sposób migracja do chmury nie jest wyłącznie decyzją strategiczną, wymagającą zmian technologicznych, ale również kulturową – wraz z nią musi zmienić się sposób myślenia Twojego przedsiębiorstwa.

Poniżej przygotowaliśmy 6 kroków Cloud Culture, które pomogą skutecznie przejść do chmury. A jeżeli potrzebujesz w tym zakresie wsparcia specjalistów, możesz skorzystać z konsultacji w zakresie migracji do chmury (https://altkomsoftware.pl/cloud-dla-biznesu/).

1. Świadoma decyzja

Po pierwsze pamiętaj, że chmura nie jest rozwiązaniem idealnym — takie nie istnieją. Dlatego przed rozpoczęciem migracji przeprowadź szczegółową analizę obecnej infrastruktury IT oraz przetwarzanych i przechowywanych danych. Być może z uwagi na bardzo skomplikowane systemy lub ograniczenia prawne, chmura nie będzie najlepszym wyjściem na dany moment, albo będzie warto skorzystać z jej możliwości wyłącznie w modelu hybrydowym.

Ponadto stworzenie udanej kultury chmurowej zaczyna się na samym szczycie organizacji, uwzględniając w pierwszej kolejności osobę odpowiedzialną za rozwój infrastruktury (np. dyrektora IT), a następnie wszystkie działy, pracowników, klientów i kontrahentów. Każda z tych grup musi być świadoma, z czym wiąże się migracja i jak wpłynie to na jej pracę czy interesy.

2. Efektywna komunikacja

Każda zmiana napotyka na swojej drodze opór, dlatego należy zadbać, aby przyszli odbiorcy usług rozumieli proces migracji i czuli się z nim swobodnie. Przygotuj plan komunikacji, który obejmie zarówno pracowników, jak i klientów. Powinien uwzględniać możliwość feedbacku, aby na bieżąco reagować na potencjalne problemy, a także zwiększyć zaangażowanie wśród pracowników i sprawić, że poczują się częścią projektu.

Zaplanuj również wsparcie dla osób, które po migracji do chmury nie będą umiały odnaleźć się w nowym środowisku. Warto także wyprzedzić pewne procesy i od początku zaplanować, jak sprawnie przeprowadzać wdrożenia nowych pracowników, którzy w przyszłości dołączą do organizacji.

3. Odpowiedni ludzie

Nie możesz oczekiwać, że zespół, który do tej pory zarządzał fizycznymi serwerami, będzie w stanie skutecznie przesiąść się na zarządzanie usługami w chmurze. Nie musi to jednak oznaczać fali zwolnień — w końcu cała firma musi nauczyć się, jak pracować z cloudem. Nie bój się zainwestować w szkolenia i stopniowo przekwalifikuj swoich pracowników. Człowiek uczy się całe życie, a budowa zgranego zespołu zupełnie od nowa jest droga i czasochłonna.

Oczywiście musisz liczyć się z tym, że na początku zaistnieje konieczność stworzenia nowych stanowisk i zatrudnienia wykwalifikowanych specjalistów lub skorzystania z usług zewnętrznej firmy.

4. Zrozumienie potencjału

Ty i Twoi pracownicy musicie rozumieć, że nie przechodzicie do chmury bez przyczyny. Nie jest to wyłącznie nowinka technologiczna, a dostęp do zupełnie nowych możliwości. Chmura umożliwia szybkie wdrożenia, łatwy dostęp do zasobów, możliwość korzystania z rozwiązań od ręki i tylko w określonym zakresie, bezpieczeństwo danych bez konieczności fizycznych backupów i wiele, wiele innych możliwości.

Cloud Culture obejmuje również zrozumienie powiązań, jakie zachodzą we wszystkich działach firmy, obserwacja i wyciąganie wniosków. W końcu chmura bezpośrednio związana jest z pojęciem Big Data i przetwarzaniem danych. Dzięki usługom chmurowym takie działy jak sprzedaż, marketing, obsługa klienta czy rozwój produktu zyskują dostęp do ogromnej liczby informacji, których analiza poprawia wyniki, skraca time-to-market i przyspiesza procesy związane z obsługą klienta.

5. Wybór usług i dostawcy

Chmura oferuje kilka rodzajów usług (IaaS, SaaS, PaaS), dlatego musisz ocenić, jakie elementy systemowe warto zbudować od nowa, a które można np. zastąpić usługami typu SaaS. Skoncentruj się potrzebach swojej firmy i szukaj dostawcy, który zagwarantuje Ci elastyczne podejście, bezpieczeństwo oraz ciągły rozwój biznesu w oparciu o możliwości chmury obliczeniowej.

6. Nauka zarządzania kosztami

Koszt uruchomienia pojedynczego systemu w chmurze może być droższy w porównaniu do tej samej akcji przeprowadzonej na VPSie albo serwerze dedykowanym. Powinieneś jednak analizować i oceniać chmurę w znacznie szerszym kontekście. Środowisko chmurowe jest zupełnie innym typem usługi. Oszczędności przychodzą wraz ze wzrostem ilości wykorzystywanych elementów i stopnia skomplikowania całego rozwiązania. Z tej perspektywy można powiedzieć, że zaczynasz na niej oszczędzać w dłużej perspektywie.

Cloud nie wymaga dużych początkowych inwestycji, redukuje koszty otoczenia fizycznego i nie zmusza nas do kupowania zasobów na zapas. Należy jednak w pełni zrozumieć istotę skalowalności zasobów, żeby nie przepłacać za usługi lub komponenty, które posiadanie wcale nie jest równoznaczne z istniejącymi potrzebami. Inną kwestią jest myślenie nie o samej kwocie, a o stosunku jakości do ceny. Potencjał, jaki niesie za sobą chmura, może prowadzić do ogromnych oszczędności, ale niekoniecznie na samej fakturze, a w pracy całego przedsiębiorstwa.

Na koniec ważna kwestia: liczby nie kłamią, a migracja do chmury publicznej zapewnia nawet do 40% oszczędności w zakresie TCO[2]. Przemyśl, czy jesteś już na dobrej drodze do wdrożenia Cloud Culture w biznesie, a Twoja firma na przejście do chmury.

 

[1] Digital Poland, Raport: 13 faktów o transformacji cyfrowej (…), 2020 r. , https://www.digitalpoland.org/assets/publications/13-tez-digital-shapers/13-faktow-o-transformacji-cyfrowej-digital-shapers.pdfhttps://www.digitalpoland.org/assets/publications/13-tez-digital-shapers/13-faktow-o-transformacji-cyfrowej-digital-shapers.pdf

[2] Accenture, Raport: The green behind the cloud, 2020 r.


Źródło: altkomsoftware.pl

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Software Housy doceniły marketing

Transformacja cyfrowa przyspieszona przez Covid-19 otworzyła nowe możliwości dla branży IT. Jednocześnie, ze względu na duży poziom konkurencji, wzrosła rola marketingu w procesie pozyskiwania klientów. Część firm zauważa bezpośrednią korelację między marketingiem a sprzedażą.

Jak wynika z raportu SoDA „Wpływ Covid-19 na Branżę Software House w Polsce” (2021), w trakcie pandemii prawie wszystkie firmy, które wzięły udział w badaniu, zaczęły eksperymentować z różnymi technikami sprzedaży i marketingu. Według nich najlepsze rezultaty przyniósł marketing przychodzący (inbound), szczególnie media społecznościowe i własne treści publikowane w internecie. Webinary i podcasty uplasowały się zaś najniżej.

treści własne
Źródło: „Wpływ Covid-19 na Branżę Software House w Polsce”, SoDA, 2021

 

Na znaczeniu zyskały działania content marketingowe, które mogły posłużyć do pozycjonowania w wyszukiwarkach. Zgodnie z zauważalnym światowym trendem internauci, a więc także potencjalni klienci, chętniej szukali w internecie wskazówek i podpowiedzi, jak coś zrobić („How to do things”) niż informacji o produktach czy konkretnych markach.

powody korzystania z internetu
Źródło: „Digital 2021 Global Overview Report”, We Are Social, Hootsuite, styczeń 2021

 

Innowacyjna branża potrzebuje nowoczesnego marketingu

Ze względu na specyfikę produktu i związaną z nią komunikację B2B, proces zakupowy w branży IT jest stosunkowo długi i skomplikowany. Dlatego też stosowane narzędzia sprzedażowe i promocyjne muszą być odpowiednio dobrane.

Nowoczesna sprzedaż i marketing jeszcze nigdy nie zmieniały się tak szybko. Co więcej – widzimy, że najszybciej zmiany dokonują się tam, gdzie jest wysoka konkurencyjność oraz skupienie na profesjonalnej wiedzy. Dotąd nie spotkaliśmy branży, która lepiej spełniałaby te kryteria od Software House’ów. Dzisiaj firmy z tego segmentu mierzą się ze sobą na pomysłowość i innowacyjność w obu obszarach. Długoterminowo, te podmioty, które lepiej się do tego przygotują, wygrają rynkową „grę” w której, klienci głosują swoimi pieniędzmi.

Szymon Negacz, konsultant, trener sprzedaży i właściciel SellWise

58% firm uczestniczących w badaniu SoDA w 2020 roku zwiększyło budżety marketingowe, a 23% zainwestowało w przedstawicieli handlowych. Jednocześnie respondenci zauważyli korelację między wydatkami na marketing a rentownością.

wydatki na marketing
Źródło: „Wpływ Covid-19 na Branżę Software House w Polsce”, SoDA, 2021

 

Nie ma uniwersalnego rozwiązania

Niestety nie istnieje powtarzalny wzorzec działań, który można zaimplementować w każdej organizacji IT. Każdą strategię należy oprzeć przede wszystkim na analizie danych. Jak podkreśla Piotr Bucki – wykładowca, szkoleniowiec, założyciel Bucki Pro – bazowanie na intuicji to nadal najczęściej popełniany błąd przy ocenie sytuacji i wyznaczaniu kierunku działań.

Błędy w myśleniu, którymi obciążony jest każdy człowiek, mogą nas sporo kosztować. Intuicja, której lubi słuchać 45% menedżerów, to ciekawy punkt wyjściowy. Dzięki niej możemy stawiać hipotezy. Jeśli jednak potem ich nie weryfikujemy badawczo, trafiamy często kulą w płot.

Piotr Bucki, wykładowca, szkoleniowiec, założyciel Bucki Pro

Okiem ekspertów

24 września w Łodzi przedstawiciele branży Software House spotkają się na SoDA Conference, aby omówić palące tematy branży IT, w tym jak skutecznie budować swoją markę oraz sprzedawać swoje usługi w nowej, popandemicznej rzeczywistości. Wśród prelegentów znajdą się między innymi Piotr Bucki (wystąpienie pt. „Myśleć jak naukowiec. Dlaczego w marketingu intuicje mogą być szkodliwe i dużo nas kosztować”) oraz Szymon Negacz (prelekcja: „Sprzedaż i Marketing B2B w Software House’ach”).

Szczegóły wydarzenia: https://event.meetingapplication.com/sodaconference2021


Źródło: SoDA

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Połowa polskich firm nie bierze pod uwagę potrzeb klientów przy transformacji cyfrowej

Future Company

49 proc. polskich przedsiębiorstw nie uważa, że analiza perspektywy klientów jest krokiem, od którego należy zacząć transformację cyfrową - pokazują badania "Stan transformacji cyfrowej w Polsce" przeprowadzone przez Kantar na zlecenie Future.Company.

Obostrzenia związane z pandemią koronawirusa spowodowały przynajmniej częściową zmianę nawyków konsumpcyjnych. Istotna część sprzedaży obecnie odbywa się przez internet, o czym świadczą rekordowe zyski cyfrowych gigantów. W debacie publicznej często pojawiało się twierdzenie, że pandemia COVID-19 wymusiła przyspieszenie transformacji cyfrowej.
Działania te w dużej mierze postrzegano jako polegające na przeniesieniu działań marketingowych i sprzedażowych do przestrzeni wirtualnej. Jednak, jak pokazują przeprowadzone na zlecenie Future.Company badania, mimo to niemal połowa respondentów nie uznała, że analiza perspektywy klientów jest krokiem, od którego należy rozpocząć transformację cyfrową w ich organizacji. Osoby na najwyższych pozycjach decyzyjnych zostały poproszone o wybranie kilku odpowiedzi spośród przedstawionej listy.
transformacja cyfrowa
Źródło: Future.Company

 

Respondenci wskazywali również inne kroki. 77 proc. uznało, że transformacja cyfrowa powinna się rozpocząć od zmiany wewnątrz organizacji nastawienia ludzi, kompetencji oraz procesów. 60 proc. rozpoczęłoby działania od całościowego mapowania obecnej sytuacji i potrzeb, a 16 – od analizy konkurencji i prób kopiowania innych.

 

Future Company wykres
Źródło: Future.Company

Celem przedsiębiorstw jest sprzedaż produktów i usług klientom. Jeśli przedsiębiorcy nie biorą ich potrzeb pod uwagę rozpoczynając transformację cyfrową to ryzykują, że albo później będą musieli podjąć kosztowne kroki, aby to naprawić, albo z tego zrezygnować.

Olgierd Cygan, współzałożyciel i partner w Future.Company

Dane dotyczące brania pod uwagę potrzeb klientów przy rozpoczynaniu transformacji cyfrowej mogą wyjaśniać również to, dlaczego według badania Future.Company jedynie 16 proc. przedsiębiorców jako zaletę transformacji widzi wzrost sprzedaży.

Te dane mogą być odpowiedzią na pytanie, dlaczego w tak wielu przypadkach transformacja cyfrowa w polskich przedsiębiorstwach nie spełnia stawianych jej celów.

Andy Woynarowski, współzałożyciel i partner w Future.Company

 

Transformacja cyfrowa to również transformacja ludzi i relacji między nimi. To też dotyczy relacji z klientami, a bez zrozumienia ich konieczna zmiana nie będzie możliwa. Trzeba pamiętać, że w cyfrowym świecie firmy rywalizują o klienta nie tylko ze swoją najbliższą konkurencją, ale potencjalnie z przedsiębiorstwami z całego świata. Brak rozeznania w potrzebach klientów może spowodować, że transformacja cyfrowa przyniesie efekty przeciwne do zamierzonych.

Izabela Klat, współzałożycielka i partnerka Future.Company

Założyciele firmy podkreślają, że chcą wspierać liderów biznesu w modelu concierge. Polega ona na bezpośredniej współpracy z prezesami i założycielami firm, w której kluczem jest dostosowanie wsparcia do sytuacji, w jakiej znajduje się firma, do stojących przed nią wyzwań i tempa pracy. Autorskie warsztaty dojrzałości cyfrowej pozwalają na zdiagnozowanie indywidualnych potrzeb i zdefiniowanie aspiracji, na które pracujący bezpośrednio z klientami partnerzy Future.Company będą mogli odpowiedzieć właściwym wsparciem: podzielić się wiedzą, radą i kontaktami z ekspertami oraz innymi przedsiębiorcami.

Badanie „Stan transformacji cyfrowej w Polsce” zostało przeprowadzone metodą CATI na próbie 100 osób z najwyższych szczebli menedżerskich średnich przedsiębiorstw. Z badania wykluczono m.in. administrację publiczną, szkolnictwo oraz przemysł wydobywczy.


Źródło: Future.Company

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Poznaliśmy Mistrzów Innowacyjnej Transformacji [BRIEF PATRONUJE]

Mistrz innowacyjnej transformacji

Wczoraj, 21 kwietnia, podczas III Kongresu MIT Sloan Management Review Polska, poznaliśmy firmy, które otrzymały tytuł Mistrza Innowacyjnej Transformacji w trzech kategoriach: technologia i organizacja, technologia i rynek oraz odpowiedzialna technologia. Kto otrzymał wyróżnienie?

Celem konkursu było wyłonienie liderów cyfrowej zmiany – firm i osób odpowiedzialnych za inicjatywę i wdrożenie projektów technologicznych mających znaczący wpływ na organizację, rynek oraz środowisko.

Do konkursu otrzymaliśmy 93 zgłoszenia od firm reprezentujących różne branże i formy działalności. Do drugiego etapu zakwalifikowano 37 organizacji. Spośród nich kapituła konkursu wyłoniła zwycięzców. Nagrody otrzymało 10 firm:

  •  w kategorii technologia i rynek:

Transition Technologies PSC (nagroda kapituły),
DAC (nagroda redakcji),
Krajowa Izba Rozliczeniowa (nagroda ICAN Institute);

  • w kategorii technologia i organizacja:

Żabka (nagroda kapituły),
Grupa Raben i Grow Uperion (nagroda redakcji),
Holo4Labs i ApisLabor (nagroda redakcji),
mBank (nagroda ICAN Institute);

  • w kategorii odpowiedzialna technologia:

Sidly (nagroda kapituły),
Orange (nagroda redakcji),
Mastercard i WOŚP (nagroda ICAN Institute).

Wszystkim zwycięzcom gratulujemy!


Źródło: ICAN Institute

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Kurs certyfikacyjny Digital Transformation Expert Poziom 1

Digital University kurs

Kurs certyfikacyjny Digital Transformation Expert Poziom 1 program e-learningowy, dedykowany dla każdego, kto chce poszerzyć swoją wiedzę z zakresu nowych technologii i ich wpływu na nasze życie oraz biznes. Digital University jest Partnerem 11. edycji 50. Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Kurs realizowany jest na dedykowanej platformie, w ramach której uczestnik otrzymuje dostęp do wykładów video i biblioteki materiałów. Program został stworzony z myślą o osobach, którym zależy na usystematyzowaniu wiedzy z zakresu transformacji cyfrowej oraz zastosowania nowych technologii w biznesie i życiu codziennym.

Uczestnicy otrzymają dostęp do 10 modułów tematycznych, na które składa się 17 wykładów – ponad 6 godzin nagrań, materiały dodatkowe i testy. Skorzystają z wiedzy i doświadczenia 6 ekspertów Digital University (Jowity Michalskiej, Olgi Budziszewskiej, Paweła Pilarczyka, Marii Belki, Sebastiana Jakubiaka, Dariusza Jemielniaka).

MODUŁ 1: Metatrendy – JOWITA MICHALSKA

  • Lekcja 1: Metatrendy – jak technologie będą kształtowały nasz świat?

MODUŁ 2: Podstawy Transformacji Cyfrowej – SEBASTIAN JAKUBIAK

  • Lekcja 2: Podstawowe procesy i pojęcia związane z Transformacją Cyfrową
  • Lekcja 3: Transformacja Cyfrowa jako proces zmiany
  • Lekcja 4: Przykłady sukcesów i porażek w Transformacji Cyfrowej

MODUŁ 3: Nowe technologie – PAWEŁ PILARCZYK

  • Lekcja 5: Sztuczna inteligencja – czym jest i jakie ma zastosowania?
  • Lekcja 6: Rzeczywistość wirtualna i rozszerzona
  • Lekcja 7: Druk 3D
  • Lekcja 8: Cloud Computing, IoT, 5G, Blockchain – czym są te technologie?

MODUŁ 4: Cyberbezpieczeństwo – OLGA BUDZISZEWSKA

  • Lekcja 9: W sieci zagrożeń
  • Lekcja 10: Kultura cyberbezpieczeństwa

MODUŁ 5: Fake News – DARIUSZ JEMIELNIAK

  • Lekcja 11: Fake news i ocena źródeł informacji

MODUŁ 6: Zawody przyszłości – MARIA BELKA

  • Lekcja 12: Rynek pracy w XXI wieku

MODUŁ 7: Kompetencje przyszłości – JOWITA MICHALSKA

  • Lekcja 13: Kompetencje przyszłości – czego warto się uczyć, aby przetrwać na rynku pracy?

MODUŁ 8: Lifelong learning – JOWITA MICHALSKA

  • Lekcja 14: Lifelong learning – dlaczego nauka nigdy się nie kończy?

MODUŁ 9: Digital Mindset – SEBASTIAN JAKUBIAK

  • Lekcja 15: Digital Mindset – Cyfrowa filozofia myślenia

MODUŁ 10: Platformy społecznościowe – DARIUSZ JEMIELNIAK

  • Lekcja16: Platformy społecznościowe – współpraca i budowanie relacji w wirtualnej o
    Kurs Digital Transformation Expert przeznaczony jest dla każdego, kto chce rozwinąć swoją wiedzę i wyposażyć się w kompetencje cyfrowe. Do udziału w programie nie jest potrzebne techniczne wykształcenie ani zaawansowanie w obszarze nowych technologii.
    Program certyfikacyjny Digital University powstał po to, aby pracownicy mogli pozyskać kompetencje cyfrowe, a pracodawcy mieć pewność, na jakim poziomie wiedzy i zrozumienia cyfryzacji znajdują się poszczególne osoby w ich organizacji.

Zapisz się już dziś: Kurs DTE 1 – Digital University!


Źródło: Digital University 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Co Polacy chcieliby znaleźć w portfelu?

e-wallet

Niedawno „świętowaliśmy” rocznicę pojawienia się w Polsce koronawirusa i pierwszych związanych z nim obostrzeń, a później lockdownu. Bezprecedensowa sytuacja epidemii COVID-19 wpłynęła na nasze życie pod wieloma względami – osobistymi, zawodowymi oraz konsumenckimi, jedno jednak jest pewne – napędziła transformację cyfrową różnych usług.

Technologia w służbie portfela

Z poziomu kanapy robimy zakupy, kupujemy ubrania, zamawiamy jedzenie. Również usługi finansowe oferują nam narzędzia, dzięki którym nasze życie jest łatwiejsze.

Na szczególną uwagę zasługują jednak wszelkiego rodzaju portfele internetowe, które z powodzeniem wypierają te tradycyjne. To narzędzie nowoczesne, które jednak przypomina nieco standardowe rozwiązanie. Pozwala ono na przechowywanie wirtualnych kart kredytowych czy umożliwianie przeprowadzania innych transakcji w swoim telefonie – w formie aplikacji lub z poziomu strony internetowej.

Wallet online jest atrakcyjną alternatywą – przede wszystkim jest to rozwiązanie wygodne, które sprawia, że nie musimy posiadać przy sobie portfela wypełnionego gotówką czy kartami płatniczymi – wystarczy telefon. Jest to rozwiązanie bezpieczne, które redukuje ryzyko utraty, a później konieczności wyrabiania kilku nowych >>plastików<<. Dodatkowo usługi te są też dobrze zabezpieczone, a wraz z ich rozwojem w przyszłości, bezpieczeństwo portfeli będzie stale rosnąć.

Rafał Mosionek z Beesafe, startupu ubezpieczeniowego powiązanego z VIG i Compensa

Korzystając z takich usług mamy także dostęp do usług chargeback, które zabezpieczają nas przed nieuczciwą transakcją lub konsekwencjami takiej, z której nie jesteśmy zadowoleni, umożliwiając wnioskowanie o zwrot zapłaconej kwoty. Dodatkowo wielu usługodawców przyciąga klientów poprzez oferowanie im atrakcyjnych ofert cenowych i promocji.

W portfelu już nie tylko pieniądze

Do eportfeli Polacy zaczynają się przekonywać. Wskazuje na to badanie IQS przeprowadzone na zlecenie Beesafe, które wskazało, że już 1/3 osób należących do grupy wiekowej 25-44 lata z dużych i średnich miast korzysta z takiego rozwiązania. Ponad 20% wśród badanych zadeklarowało, że korzysta z e-walleta częściej niż raz w tygodniu, a aż 82% z nich przechowuje w nich swoje karty płatnicze.

Podstawowe funkcje portfela online to za mało. Polacy wiedzą, że mają one dodatkowe funkcje (65% respondentów zgłosiła ich świadomość). Jak dowodzi nasze badanie, w swoich walletach trzymamy również karty lojalnościowe (37% badanych) czy przechowujemy w nich karty pokładowe (33%).

Rafał Mosionek z Beesafe, startupu ubezpieczeniowego powiązanego z VIG i Compensa

Prawie 90% użytkowników aplikacji typu wallet wskazało również, że atrakcyjna byłaby możliwość dodania do niego polisy ubezpieczeniowej. Wśród najbardziej pożądanych funkcjonalności widzieliby oni te związane z samą polisą – w tym sprawdzenie daty ważności (25%), numeru (24%) czy daty składki (23%) oraz datę przeglądu pojazdu (34%). Dodatkowo uznaniem cieszyłyby się takie funkcje, jak automatyczne wezwanie holownika z podaniem lokalizacji oraz informacją o statusie zlecenia i położeniu usługodawcy (28%). Posiadacze portfeli internetowych jako atrakcyjną funkcję wskazali również możliwość zgłoszenia szkody, wyboru warsztatu, który podejmie się naprawy oraz umówienia wizyty bezpośrednio z poziomu aplikacji (23%).

Różnorodność funkcji, do jakich chcieliby w swoim portfelu w kontekście polisy mieć dostęp Polacy, wskazuje na to, jak wysokiego poziomu scyfryzowania takich usług oczekują. Sprawia to, że ubezpieczyciele muszą postawić na rozwój nowych technologii w swoich ofertach. Dynamika rozwoju nowoczesnych usług ubezpieczeniowych jest już nie do zatrzymania, a dostęp online do form ubezpieczenia jest teraz bliższy Polakom niż kiedykolwiek wcześniej.

Rafał Mosionek z Beesafe, startupu ubezpieczeniowego powiązanego z VIG i Compensa


Źródło: Beesafe

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

EY: 64% polskich firm działa w chmurze [RAPORT]

Chmura

64% polskich firm w ramach transformacji cyfrowej wdrożyło rozwiązania chmurowe. W ciągu najbliższych 12-18 miesięcy taki krok planuje wykonać 26% ankietowanych – wynika z badania EY Polska „Transformacja cyfrowa firm 2020”.

Oprócz poprawy komunikacji i współpracy (na które wskazało 54% badanych) istotnym argumentem za wdrożeniem rozwiązań chmurowych było obniżenie kosztów (34%), zwiększenie elastyczności i wygody prowadzenia firmy, z kolei 29% ankietowanych kierowało się przy tej decyzji chęcią zwiększenia bezpieczeństwa danych.

Badanie EY wykres
Najważniejsze motywy przeniesienia zasobów firmy do chmury; Źródło: EY Polska

Okres pandemii wiele firm zmotywował do wdrożenia rozwiązań chmurowych przede wszystkim dlatego, że dzięki temu możliwy był dostęp do zasobów firmy, a przez to niezakłócone prowadzenie działalności operacyjnej. To proces, który w ostatnich miesiącach zdecydowanie przyspieszył. Dotąd wielu przedsiębiorców obawiało się tego typu rozwiązań, pozostawiając większość procesów w tradycyjnej formie. Nie oznacza to jednak, że z jednym dniem przedsiębiorcy nabrali do chmury pewności i przekonania, że powinni tam przenieść zdecydowaną część albo nawet większość procesów. Nadal przyglądają się tym rozwiązaniom uważnie i w większości korzystają w nich w takim stopniu, w jakim jest to z ich perspektywy jedynie konieczne do prowadzenia działalności, nie doceniając przy tym jakie rozwiązania może ona zaoferować. Co ciekawe, blisko jeden na pięciu ankietowanych uważa, że wdrożenie chmury w jego przedsiębiorstwie nie jest potrzebne.

Radosław Frańczak, Partner EY, CESA Consulting SAP Leader

Wciąż barierą dla rozpowszechniania rozwiązań chmurowych w polskich przedsiębiorstwach pozostaje także brak zaufania, który deklaruje 29% firm. Wśród innych barier powstrzymujących przed wdrożeniem chmury znajdują się przede wszystkim wysokie koszty (24% wskazań), a 14% badanych uważa, że nie ma na rynku rozwiązań dostosowanych do potrzeb ich firmy. Dla 13% firm barierą jest opór ze strony zarządu a dla 9% – ze strony pracowników.

Badanie EY wykres 2
Główne bariery wstrzymujące firmy przed podjęciem decyzji o przeniesieniu danych do chmury; Źródło: EY Polska

Jak więc będzie rysować się przyszłość rozwiązań chmurowych w firmach, skoro 73% ankietowanych dostrzega bariery we wprowadzaniu tego typu rozwiązań? Jedna trzecia firm, w ciągu najbliższych 18 miesięcy zechce pozostawić większość zasobów w tradycyjnej formie i tylko część utrzymywać w chmurze. Bez chmury zamierza funkcjonować niemal jedna na cztery firmy (24%). Połowa zasobów w chmurze, a połowa w formie tradycyjnej to z kolei podejście, które zamierza zastosować 23% badanych. Tylko 4% firm zamierza natomiast posiadać w chmurze całość swoich zasobów.

Badanie EY wykres 3
Wykorzystanie chmury w perspektywie najbliższych 18 miesięcy; Źródło: EY Polska

Wraz z rosnącą popularnością chmury zaufanie do niej będzie rosnąć. Co więcej, należy oczekiwać, że szereg korzyści, które zapewniają tego typu rozwiązania sprawi, że przedsiębiorcy odkryją w nich nowe  wartości. Jedną z nich jest między innymi innowacyjność, która dotyczy nie tylko implementacji samego rozwiązania chmurowego, ale również podejścia producentów oprogramowania czy systemów, którzy coraz częściej najnowsze rozwiązania wprowadzają najpierw w chmurze, a dopiero później udostępniają je w wersjach lokalnych. To oznacza, że brak adaptacji chmury może spowodować opóźnienie lub wręcz odcięcie się od nowości technologicznych.

Radosław Frańczak, Partner EY, CESA Consulting SAP Leader

 Raport do pobrania


Źródło: EY Polska

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Dzień Technologii Cyfrowych 2021: Państwa UE zobowiązują się do realizacji najważniejszych inicjatyw w ramach cyfrowej dekady Europy

Dzień technologii Cyfrowych

Ministrowie reprezentujący państwa członkowskie UE podpisali w piątek trzy deklaracje mające przyspieszyć zieloną i cyfrową transformację Europy oraz przyczynić się do realizacji wizji i celów cyfrowej dekady Europy.

Podpisane w ramach Dnia Technologii Cyfrowych 2021 zobowiązania dotyczą: wspierania międzynarodowej łączności, zachęcania do wprowadzania czystych technologii cyfrowych oraz poprawy otoczenia regulacyjnego dla przedsiębiorstw typu start-up i scale-up.

Nowe, podjęte dziś zobowiązania wzmacniają nasze wspólne ambicje w zakresie ukierunkowanego na człowieka podejścia do cyfryzacji. Szereg państw członkowskich podpisało dzisiaj wspólne deklaracje, dzięki czemu skonsolidowaliśmy nasze zobowiązania w trzech obszarach, do których należą: łączność, przedsiębiorstwa typu start-up i czyste technologie cyfrowe. Wzmacnia to nasze ambicje stworzenia Europy, która byłaby bardziej konkurencyjna, sprzyjająca włączeniu społecznemu i ekologiczne.

Margrethe Vestager, wiceprzewodnicząca wykonawcza do spraw Europy na miarę ery cyfrowej

W czwartej edycji Dnia Technologii Cyfrowych, której gospodarzem była Komisja i portugalska prezydencja Rady, udział wzięli posłowie do Parlamentu Europejskiego, ministrowie z państw członkowskich, przedstawiciele kadry kierowniczej z sektora przemysłu i inne zainteresowane strony. Uczestniczące państwa członkowskie podjęły konkretne zobowiązania w trzech najważniejszych obszarach, do których należą: łączność, przedsiębiorstwa typu start-up i czyste technologie cyfrowe.

W ramach pierwszej z trzech deklaracji dotyczącej łączności, 27 krajów UE zadeklarowało, że Europa wzmocni światowe sieci łączności za pośrednictwem swoich bram danych. Kraje UE zobowiązały się do wzmocnienia łączności między Europą a jej partnerami w Afryce, Azji, krajach objętych europejską polityką sąsiedztwa i Ameryce Łacińskiej. Szczególny nacisk zostanie położony na rozbudowę kabli lądowych i podmorskich, systemów satelitarnych i połączeń sieciowych na potrzeby zwiększonej i bezpiecznej wymiany danych. UE, która już teraz posiada wysokie standardy ochrony danych i wysokiej jakości łączność wewnętrzną, poprzez udoskonalenie światowych sieci łączności może stać się globalnym, bezpiecznym i sprawnym ośrodkiem przetwarzania danych.

25 krajów europejskich podpisało też deklarację w sprawie unijnego standardu wspierania start-upów (ang. EU Startup Nations Standard) której celem jest zapewnienie, by wszystkie europejskie przedsiębiorstwa typu start-up i scale-up korzystały z najlepszych praktyk przyjętych przez skuteczne ekosystemy start-upów. W tym celu Komisja Europejska, wraz z państwami członkowskimi i zainteresowanymi stronami z sektora przemysłu, określiła szereg najlepszych praktyk, które przyczyniają się do stworzenia środowiska sprzyjającego wzrostowi gospodarczemu.

Do praktyk tych należy rozpatrywanie wniosków wizowych utalentowanych osób z państw trzecich, korzystne traktowanie podatkowe opcji na akcje oraz podniesienie poziomu i różnorodności kapitału prywatnego. Ma to na celu sprawienie, by praktyki te stały się ogólną zasadą, o podstawowym znaczeniu dla przejścia UE na zrównoważoną, cyfrową i odporną gospodarkę.

Deklarację w sprawie zielonej i cyfrowej transformacji UE (ang. A Green and Digital Transformation of the EU) podpisało 26 krajów europejskich. Jej celem jest przyspieszenie stosowania ekologicznych technologii cyfrowych z korzyścią dla środowiska. Państwa członkowskie będą współpracowały na rzecz przyspieszenia wdrażania i rozwoju zaawansowanych technologii cyfrowych, takich jak 5G i 6G, światłowody, obliczenia wielkiej skali oraz internet rzeczy, ponieważ technologie te stanowią główne rozwiązania służące osiągnięciu neutralności klimatycznej i stymulowaniu zielonej i cyfrowej transformacji w priorytetowych obszarach, takich jak energetyka, transport, produkcja, sektor rolno-spożywczy i budownictwo.

Inne obszary działania obejmują wspieranie zielonej chmury obliczeniowej, sztucznej inteligencji (AI) i technologii blockchain, a także zrównoważonego sprzętu, zielonych zamówień publicznych, wsparcia dla przedsiębiorstw typu start-up i MŚP z sektora zielonej technologii.

W 2021 r. odbyła się czwarta edycja Dnia Technologii Cyfrowych. Poprzednia edycja, zorganizowana w 2019 r., koncentrowała się na inteligentnym i zrównoważonym rolnictwie, cyfryzacji dziedzictwa kulturowego oraz zachęcaniu kobiet do udziału w sektorze cyfrowym i technologicznym. Od tego czasu poczyniono znaczne postępy w realizacji tych inicjatyw.


Źródło: PAP

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF