Pierwszy teledysk 360° nagrany w jednym ujęciu, jednocześnie transmitowany na żywo!

5 września warszawski raper Ten Typ Mes zrealizował pierwszy w Polsce klip LIVE 360° do swojego nowego utworu „Tymczasem (Poczuć się dobrze)”. Niektóre role w teledysku zagrali… fani Mesa! Wszystko odbyło się na żywo, w jednym ujęciu bez dubli, z transmisją w Internecie. Bezpośrednio po nagraniu odbył się niesamowity koncert artysty, również transmitowany live. Pięciominutowy teledysk można już zobaczyć w serwisie YouTube. To pierwszy taki projekt w Polsce. Jego sponsorem jest marka EB

Szczęśliwcy, którzy wygrali wejściówki od EB oglądali koncert na miejscu, ale całość, łącznie z przełomowym klipem, transmitowana była w 360° na fanpage’u piwa EB. Streaming w ciągu godziny trafił do niemal półtora miliona odbiorców, zbierając prawie 260 tysięcy obejrzeń. Teraz teledysk na kanale YouTube Alkopoligamii,  mogą oglądać także ci, którzy przeoczyli transmisję na żywo.

DUBLA NIE BYŁO

Wideo kręcone było tuż przed koncertem, transmitowane na żywo na Facebooku i w całości filmowane z 360-stopniowym polem widzenia. Klip kręcony był jako mastershot – jedno długie ujęcie, towarzyszące Mesowi od startu do wyjścia na scenę. Wszystko oczywiście transmitowane wprost do serwisów społecznościowych, nie było tu więc miejsca na duble, montaż czy pomyłki. Sam koncert również filmowany był kamerą 360°, zawieszoną nad głowami słuchaczy i swobodnie krążącą między sceną a widownią. Obraz z kamer trafiał bezpośrednio do sieci, a oglądający tą drogą mogli poczuć się, jakby byli na miejscu – zwłaszcza, jeśli posłużyli się goglami VR.

Przy realizacji teledysku i transmisji na żywo wykorzystane zostały 2 sety kamerowe Insta360 pro. Insta360 pro to kamera, której optyka składa się z 6-ciu obiektywów. Wbudowany moduł streamingujący pozwala przesyłać obraz nagrany w rozdzielczości 8K bezpośrednio do platformy nadawczej. Podłączenie dwóch zestawów kamerowych do jednego miksera pozwoliło na płynne przełączanie obrazu z planu klipu wewnątrz budynku na scenę ustawioną przed nim. Obraz oraz utwór Mesa streamowane były na żywo bezpośrednio z kamery na platformę Facebook.

TYMCZASEM TEN TYP MES Z marką EB

To pierwsze takie przedsięwzięcie w Polsce. Były już teledyski 360° i tak zarejestrowane występy na żywo, ale nikt nie próbował nakręcić w ten sposób niekoncertowego klipu: za jednym podejściem, transmitując to jednocześnie w sieci. Reżyserem klipu jest Daniel Jaroszek.

– Ten projekt to świetna ilustracja tego, jak myślimy o marce EB. Chcemy dać naszym odbiorcom autentyczne doświadczenia i Mes świetnie wyczuł klimat – mówi Igor Zajda, brand manager tej marki. – Zdecydowaliśmy się sponsorować realizację teledysku artysty oraz koncert, bo to wydarzenie niepowtarzalne, jedyne, tu i teraz. A to idealnie wpisuje się w klimat marki i to, o czym mówi marka w kampanii TYMCZASEM EB

Kampania EB zbudowana jest wokół idei „tymczasem” – złotego wieku wczesnej dorosłości, kiedy zamiast długofalowych planów ważniejsze jest eksperymentowanie i zbieranie doświadczeń, życie tu i teraz. – Napisałem o moich doświadczeniach związanych z tym nie do końca stabilnym czasem w życiu. Każdy wers niesie ze sobą moje wspomnienie lub aktualny pogląd, nie siliłem się na „wejście w skórę” kogoś innego.

Kreacja kampanii to dzieło agencji VML Poland. Produkcją klipu Tego Typa Mesa zajęła się MAKATA, a za produkcję koncertu i całego eventu odpowiadała agencja LIVE. Planowanie i zakup mediów – dom mediowy MediaVest, działania PR – ROOTS PR.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak marki mogą wykorzystywać transmisje LIVE?

Popularność transmisji na żywo z każdym dniem rośnie coraz bardziej. Już w ubiegłym roku, prezes Facebooka Mark Zuckerberg poinformował, że odkąd udostępnili transmisje na żywo dla wszystkich użytkowników, ich wykorzystanie wzrosło czterokrotnie.

Liczby nie kłamią

Według ostatnich badań, transmisje na żywo na Facebooku generują średnio 10 razy więcej komentarzy i są wyświetlane średnio 3 razy dłużej, niż pozostałe video. Facebook premiuje treści video, ale przede wszystkim LIVE-y, dając ludziom pole do popisu i szansę na gigantyczne zasięgi. Świetnie ilustruje to przykład marki Góralki, która na swoim fanpage’u przeprowadziła transmisję na żywo podczas której można było głosować na swój ulubiony smak popularnego wafelka. Jak możemy przeczytać na stronie labber.pl, zasięg organiczny postu z transmisją wyniósł 431 129 użytkowników, a liczba unikalnych odbiorców blisko 65 tysięcy. Łączny wyświetlony czas transmisji wyniósł 28 069 minut, a aktywność związana z postem wyniosła 17 053 reakcji, komentarzy i udostępnień[1]. I chociaż od jakiegoś czasu Facebook oficjalnie zabrania przeprowadzania transmisji na żywo z udziałem głosowania reakcjami, to jest to świetny przykład na to, że transmisje na żywo potrafią przyciągnąć sporą publikę i wywołać zaangażowanie ZUPEŁNIE ZA DARMO!

Innym przykładem, który dobitnie potwierdza trend transmisji LIVE, jest Cadance Payne i jej rekordowa transmisja na żywo. Amerykanka z okazji urodzin sprawiła sobie maskę bohatera Gwiezdnych Wojen – Chewbaccy. Jeżdżąc po mieście… postanowiła zrobić z tego relację LIVE. Łącznie, jej transmisja po dwóch dniach mogła poszczycić się 125 mln wyświetleń, a obecnie wynik ten wynosi ponad 170 mln. Jest to aktualny rekord Facebooka.

Zresztą, transmisje LIVE to nie tylko Facebook. Transmisje LIVE są również bardzo popularne na YouTube, gdzie internetowi streamerzy osiągają nawet 20-30 tysiące widzów w jednym momencie.

Popularność, wzrastający trend i możliwość angażowania wielu odbiorców jednocześnie, to spore pole do popisu dla wszystkich marek. Mogą one wykorzystać LIVE-y do budowania relacji na linii marka-konsument, a także budować pozytywny wizerunek swojej marki otwartej na bezpośredni dialog ze swoimi klientami. Co najważniejsze, transmisje LIVE nie są zarezerwowane jedynie dla dużych marek. Wręcz przeciwnie! To wyjątkowa okazja również dla wszystkich niewielkich biznesów, aby wykazać się, zaangażować odbiorców i wybić się.

Zatem jak marki mogą wykorzystać transmisje LIVE?

1. Szkolenia online

Obecnie to chyba jeden z najpopularniejszych sposobów wykorzystywania LIVE-ów do nawiązywania interakcji z odbiorcami. Świetny patent dla marek, które w swojej ofercie posiadają różnorakie systemy czy funkcjonalne panele. Posiadasz taki produkt? Świetnie. Za pomocą transmisji LIVE możesz pokazać, jak korzystać z panelu czy jak wykorzystywać poszczególne elementy. Podczas, gdy Ty będziesz klikał, Twoi klienci będą mogli robić to razem z Tobą. Powszechnie przecież wiadomo, że człowiek najlepiej uczy się poprzez praktykę. Poproś także swoich widzów, aby zadawali Ci pytania w komentarzach, zwiększysz tym samym zasięg swojego materiału. Mistrzem w takich szkoleniach LIVE jest Daniel Kędzierski ze swoim FastTony.es.

2. Wywiad

Przeprowadzenie wywiadu to świetny sposób na wzbogacenie swojej transmisji oraz przyciągnięcie większej rzeszy odbiorców. Do wywiadu możesz zaprosić kogo tylko chcesz – im bardziej znany i ceniony ekspert, tym lepiej. Dzięki jego fachowej wiedzy i autorytetowi, Twój live będzie jeszcze bardziej wartościowy dla innych, a oprócz tego, istnieje spora szansa, że duża część jego społeczności, chętnie przyjdzie na Twojego LIVE-a. Kto wie? Może któryś z nich zostanie Twoim stałym widzem i klientem? Zrealizować to możesz na dwa sposoby. Pierwszy to wspólne wystąpienie przed jedną kamerą. Inna możliwość, to wykorzystanie specjalnej wtyczki, dzięki której dwie osoby z różnych miejsc mogą połączyć się w jednej transmisji i np. za pomocą opcji dzielonego ekranu, stworzyć klimat internetowego wywiadu.

3. Q&A

Jak najłatwiej kreować swój wizerunek eksperta? Dzieląc się wartościową wiedzą, np. poprzez odpowiadanie na pytania. Przeprowadź LIVE-a w formie tzw. Q&A, czyli pytań i odpowiedzi. Poinformuj swoją społeczność i klientów, że dzisiejszy LIVE jest specjalnie dla nich – niech zadają Ci pytania w komentarzach. Nie dość, że pokażesz siebie jako eksperta, który naprawdę zna się na swojej branży, to na dodatek nawiążesz znakomite relacje ze swoimi konsumentami, pomagając im. Ten typ LIVE-a świetnie sprawdzi się praktycznie w każdej branży, wszędzie tam, gdzie do przekazania jest fachowa i wartościowa wiedza.

4. Jak pracujemy

Zamiast pisać i starać się usilnie przekonać kogoś, że robisz coś dobrze – pokaż i udowodnij, że faktycznie tak jest. Kapitalny potencjał do wykorzystania przez wszystkie salony kosmetyczne, gabinety upiększające, itp. Możesz przecież nagrać LIVE-a, w którym pokażesz, jak wygląda wizyta klienta w Twoim salonie, ile energii wkładasz w swoją pracę i co najistotniejsze, że klienci wychodzą z Twojego salonu zadowoleni z wykonanej usługi. Jak myślisz, czy jeżeli ktoś obejrzy LIVE-a, w którym będzie pokazane, że w Twoim gabinecie panuje świetna atmosfera, to czy istnieje szansa, że kiedyś go odwiedzi? Jasne, że tak! Dzięki takiemu LIVE-owi jesteś w stanie wzbudzić wśród konsumentów jeszcze większe zaufanie oraz autorytet. Oczywiście, patent nie ogranicza się jedynie do salonów kosmetycznych czy gabinetów urody. Jeżeli masz wrażenie, że ten typ LIVE-a sprawdzi się w Twoim biznesie – zrealizuj go!

5. Spontaniczny live

Zaplanowanie LIVE-a, przygotowanie sprzętu, scenariusza i wiedzy – to wszystko jest bardzo ważne i sprawia, że LIVE jest zdecydowanie lepszy. Jednak… czasami warto zdecydować się na odrobinę spontaniczności. Jeżeli czujesz, że właśnie teraz musisz się czymś podzielić ze swoją społecznością i nie może to czekać – chwyć za swojego smartfona i przeprowadź spontanicznego LIVE-a. Od czasu do czasu warto uciec od planu i scenariusza. Ten sposób świetnie wykorzystuje u siebie Joanna Ceplin, która ostatnio przeprowadziła krótkiego LIVE-a, aby poinformować swoją społeczność, że właśnie jest w trakcie szkolenia. Reakcja odbiorców była bardzo dobra.

Oczywiście, to nie wszystkie formy wykorzystania LIVE-ów. Jednak te pięć sposobów wykorzystania transmisji na żywo, to świetny sposób na to, abyś dostarczył swoim odbiorcom wartościową treść, zaangażował społeczność i rozwijał swoją markę.

[1]     Źródło statystyk dotyczących kampanii Góralki: https://www.labber.pl/jak-wykorzystac-transmisje-na-zywo-aby-zwiekszyc-zasiegi-na-facebooku/

Autor: Adam Mrowiec, Doodle Wolf

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF