...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Cykl praktycznych wskazówek dla lidera w erze hybrydowej #1 wyzwania

lider praca hybrydowa

Blisko 300 lat temu powstało w Londynie pierwsze biuro1. Od tamtej pory większość z menadżerów pracowała stacjonarnie, z rzadka korzystając z opcji home office. Rok temu świat stanął na głowie i w przeciągu kilku dni w niemal każdym domu powstało (co najmniej jedno) prowizoryczne biuro. Dla wielu z nas wiązało się to z różnymi wyzwaniami, o których powstanie pewnie jeszcze nie jedna książka czy film.

praca hybrydowa
fot. Freepik

O ile o pracy zdalnej napisano już terabajty, o tyle hybryda to dla większości menadżerów wciąż nie do końca rozpoznana rzeczywistość. Lista nowych wyzwań szefów hybrydowych prezentuje się całkiem pokaźnie.

Zaufanie pracownikom – u tych co widzę wiem co się dzieje…

Chcielibyśmy zaufać wszystkim tak samo, że pracują, a nie oglądają Netflixa i dostarczą zadanie dobrze i na czas. Ale to nie jest takie łatwe, bo jednak często mamy taką myśl, że jak widzę kogoś w biurze, to wiem, że pracuje, a w domu nie jestem już pewien… Ta nasza obawa najczęściej jest nieuzasadniona, o czym świadczą np. badania SurveyMonkey i Netflixa z 2017 roku, które pokazały, ze 37% pracowników ogląda filmy w pracy2. Badania badaniami, ale niepewność często pozostaje…

Skuteczność biznesowa/ egzekucja zadań

W biurze, aby na bieżąco widzieć postępy pracy, wystarczy podejść do kogoś lub poprosić na chwilę do siebie. W trybie zdalnym jest trochę trudniej. Są oczywiście narzędzia do zarządzania zadaniami zdalnie, ale to wymaga często dostosowania procesów i zmiany systemu pracy.

Równorzędne traktowanie

Łatwiej podejść do biurka i zlecić szybko proste zadanie osobie pracującej obok niż pisać czy umawiać się na kolejne video spotkanie. Czasem więc zdarza się, że tę najczarniejszą pracę zlecamy tym w biurze, żeby pracujący z domu mogli skupić się nad swoimi projektami. Tych, których widzimy częściej osobiście też częściej nagradzamy, doceniamy, świętujmy z nimi. A może nawet bierzemy ich bardziej pod uwagę kiedy rozważamy awanse?

Transparentna komunikacja

W biurze łatwiej do kogoś podejść i zrobić szybki update, podzielić się informacją. Zdalnie to też nie problem, ale kiedy część zespołu pracuje z domu, a część z biura – robi się już odrobinę trudniej. Jak zapewnić, żeby wszyscy, niezależnie od miejsca pracy, byli tak samo i w tym samym czasie poinformowani?

Efektywne spotkania

Na pewno zdarzyło się Wam być na spotkaniu, na którym część uczestników w salce konferencyjnej rozmawia (może śmieje się z czegoś?), a osoby łączące się z domu nie bardzo słyszą i rozumieją o co chodzi. Robią się wtedy dwa spotkania równolegle. Jak je prowadzić sprawnie w roli lidera?

Motywowanie i integracja zespołu

Sporym wyzwaniem jest utrzymanie zaangażowania, a przede wszystkim tzw. ducha zespołu. Z tymi, z którymi spotykamy się w kuchni biurowej czujemy się naturalnie bliżej niż z tymi, których widzimy na ekranie tylko podczas spotkań biznesowych. Rozluźnienie relacji nieformalnych w zespole w długim terminie może mieć spore konsekwencje obniżając poczucie przynależności, identyfikacji z kulturą i wartościami firmy, w końcu zaangażowania.

Utrzymanie własnych zasobów

Kompleksowość zwiększa wydatkowanie naszej energii. Lider hybrydowy, który łączy dwa światy jest jeszcze bardziej podatny na stres i przemęczony. Badania z grudnia 2020 roku wyraźnie pokazują, że z kwartału na kwartał rośnie współczynnik wypalenia zawodowego.

Z badań Boston Consulting Group wśród 1,5 tysiąca menadżerów z 15 państw europejskich przeprowadzonych w 2020 roku dominującym modelem pracy w przyszłości będzie właśnie model hybrydowy. Można się więc spodziewać, że wyzwania, które dziś stoją przed menadżerami nie znikną. W tej sytuacji warto pamiętać słowa Churchila „Nigdy nie zmarnuj dobrego kryzysu” i nie tylko znaleźć najlepsze sposoby na funkcjonowanie w modelu hybrydowym, ale mocno skupić się na korzyściach z niego płynących. Jak to zrobić? Zapraszam do cyklu ośmiu wskazówek dla lidera hybrydowego, które warto wziąć pod uwagę w rzeczywistości 2021+. Pierwsza z nich już wkrótce.

1 https://www.bbc.com/news/magazine-23372401
2 https://www.businessinsider.com/37-of-netflix-subscribers-watch-at-work-2017-11?IR=T

 

 

Mentorka i konsultantka biznesowa certyfikowana przez European Mentoring & Coaching Council, coach oraz dyplomowana trenerka. Ma ponad 15 lat doświadczenia menadżerskiego w globalnych korporacjach w marketingu i sprzedaży w regionie Europy Wschodniej. Zarządzała dużymi zespołami, pracowała dla ponad 30 marek na 7 rynkach. Jako mentorka wspiera liderów najczęściej w obszarze budowania kompetencji przywódczych, w tym zarządzania zespołem, komunikacji i własnej efektywności. W Fundacji Liderek Biznesu oraz Sieci Przedsiębiorczych Kobiet pomaga menedżerkom w rozwijaniu biznesu, definiowaniu jasnej strategii rozwoju firmy oraz budowaniu marki osobistej. Jako konsultantka biznesowa doradza i szkoli jak wprowadzać na rynek nowe produkty, zwiększyć efektywność biznesową, zbudować silną markę i zmaksymalizować sprzedaż. Bliska jest jej empatia w biznesie. Jest entuzjastką nowych technologii, szerokich możliwości digital marketingu i rozwoju e-commerce. Lubi konkrety, efektywne spotkania i DZIAŁANIE. Więcej na www.AgataRybarska.com i https://www.linkedin.com/in/agata-rybarska/

Agata Rybarska

Relacje inwestorskie to przede wszystkim transparentna komunikacja

dorosli mezczyznie podaja sobie rece na spotkaniu

Choć na tle całej dziedziny public relations relacje inwestorskie (IR) są zagadnieniem relatywnie młodym, w ostatnich latach możemy obserwować ich dynamiczny rozwój. Z jednej strony motorem napędowym jest tu oczywiście cyfryzacja i intensywny rozwój nowych technologii, które dają możliwość wygodnego i ułatwionego dostępu do najważniejszych informacji. Z drugiej strony ostatnie lata to era startupów i raczkujących biznesów poszukujących finansowania z zewnątrz, np. w ramach kampanii equity crowdfundingowych. W tym przypadku kluczowy jest dialog z potencjalnymi akcjonariuszami oparty nie tylko na przedstawianiu wyników finansowych za kolejne kwartały. Chodzi o zbudowanie realnych relacji opartych na zaufaniu i stałym dzieleniu się informacjami i nowinkami firmowymi.

Pamiętajmy, że to właśnie nasi akcjonariusze zaufali i zainwestowali w nasz startup, jakby nie było, trochę „w ciemno”, bazując na planach i obietnicach. Odwdzięczmy się im więc realnym dostępem do „wnętrza firmy”, traktujmy ich jak równoprawnych współwłaścicieli. Nie sposób nie wspomnieć w obecnej sytuacji o istotnym wpływie pandemii koronawirusa na rynki kapitałowe oraz wycenę spółek. Wywołuje ona dużą niepewność wśród inwestorów, dlatego tym bardziej wymaga to od nas – osób zajmując się zawodowo PR-em – jeszcze większego nacisku na otwartą, dwustronną komunikację. W trudnych czasach „wygrywają” ci, którzy od początku inwestują w regularne i sukcesywne budowanie pozytywnego wizerunku wśród inwestorów, stając się wiarygodnymi i godnymi zaufania nawet w momencie, gdy na rynku panuje ciężka atmosfera.

Inwestorzy dobrze poinformowani

Mówiąc o relacjach inwestorskich, warto wspomnieć o dwóch grupach inwestorów, którzy zwykle gromadzą się wokół danej spółki. Część z nich to osoby nieangażujące się mocno w życie podmiotu, bez dogłębnej wiedzy na jego temat. Tego typu inwestorzy podejmują decyzje dość spontanicznie, np. na podstawie tzw. szumu informacyjnego generowanego w mediach czy na forach. Druga część to inwestorzy, którzy są dobrze poinformowani, mają solidną i stale aktualizowaną wiedzę odnośnie sytuacji interesującego ich podmiotu. Są oni jednocześnie mniej podatni na wspomniany szum informacyjny.

Jak łatwo się domyślić, celem działań specjalistów IR powinno być gromadzenie wokół spółki przedstawicieli tej drugiej grupy. To nam, a nie im powinno zależeć na budowaniu relacji, zaufania dzięki otwartemu i partnerskiemu podejściu. To dzięki przemyślanej strategii IR mamy szansę na tworzenie wokół naszej spółki społeczności, która pozostanie z nami bez względu na atmosferę panującą na rynku.

Planując komunikację z inwestorami musimy założyć, że nie są oni w stanie śledzić wszystkich doniesień z rynku. Zasypując ich raportami okresowymi czy obowiązkowymi komunikatami nie zbudujemy z nimi dialogu oraz relacji. Koncentrujmy się na tym, by komunikacja niosła za sobą wartość dodaną. O czym, w tym kontekście, warto pamiętać?

Angażuj inwestorów w życie firmy

Jak najlepiej zadbać o to, by nasi inwestorzy nam zaufali? Zaprośmy ich do środka, do firmy, potraktujmy jak współwłaścicieli, niezależnie od stopnia zaangażowania finansowego. Dzielmy się z inwestorami nie tylko kwartalnymi wynikami, ale także wprowadzajmy ich na bieżąco w najważniejsze projekty, konsultujmy z nimi plany, przemyślenia. Niech poczują, że są częścią spółki i faktycznie liczymy się z ich zdaniem. Jeśli mamy na pokładzie ekspertów, którzy mogą się okazać przydatni dla rozwoju naszego biznesu, zaangażujmy ich jeszcze bardziej, zapraszając np. do Rady Nadzorczej – korzystajmy i czerpmy z ich wiedzy oraz doświadczenia. Unikajmy też niespodzianek – niech inwestorzy mają wgląd do kluczowych decyzji, niech wiedzą o nich wcześniej, zanim zakomunikujemy daną rzecz szerzej.

Docieraj do inwestorów tam, gdzie faktycznie są obecni

Pamiętajmy, że dla inwestora istotny jest łatwy dostęp do interesujących go informacji. Idąc za galopującym rozwojem nowych technologii, bądźmy z informacjami o spółce tam, gdzie jest to pożądane przez nasze otoczenie. Mówiąc w skrócie – postawmy na digitalizację relacji inwestorskich. Podstawą i standardem powinna być nowoczesna, intuicyjna witryna poświęcona relacjom inwestorskim, dostosowana dodatkowo do urządzeń mobilnych. W obliczu pandemii, ale i powszechnej cyfryzacji, na znaczeniu zyskują także wirtualne spotkania, w tym Walne Zgromadzenia Akcjonariuszy.

Kluczowa jest także strategia działań w social mediach, która pozwala na mniej formalną komunikację i „przełamywanie lodów” z otoczeniem biznesowym naszego podmiotu. Pamiętajmy o holistycznym wykorzystywaniu różnych platform: Facebooka, Twittera, LinkedIna czy YouTube’a. W końcu zgodnie z globalnymi trendami, na znaczeniu będą zyskiwać nowoczesne rozwiązania, jak Big Data czy sztuczna inteligencja oraz automatyzacja komunikacji, które pozwolą nam personalizować treści zgodnie z potrzebami danego inwestora, np. w ramach platformy dedykowanej IR czy mailingów wysyłanych do subskrybentów.

Postaw na różnorodne formy komunikacji

Podstawą komunikacji w IR jest wspomniana już transparentność i przekazywanie konkretnych, interesujących z perspektywy odbiorcy informacji. Idąc za duchem czasu, pokazujmy te konkrety w przystępnej formie. Dziś nie wyobrażamy sobie komunikacji bez interaktywności, bez animowanych treści, bez atrakcyjnego wideo czy angażujących, ale jednocześnie bogatych pod kątem contentu prezentacji inwestorskich. Niech nasi odbiorcy czują, że dbamy nie tylko o treść samego komunikatu, ale i o jego jakość. Z drugiej strony, pamiętajmy też o różnorodności – wśród naszych odbiorców na pewno wciąż jest grono osób, którzy zamiast śledzić nasze media społecznościowe wolą od czasu do czasu przeczytać przy porannej kawie wywiad z prezesem naszej spółki w papierowym wydaniu Parkietu czy Pulsu Biznesu☺

Choć na naszych oczach rozgrywa się ewolucja relacji inwestorskich, ich podstawą jest wciąż dotarcie do odbiorców jako wiarygodny i budzący zaufanie podmiot. Zmienia się tylko to, w jaki sposób możemy gromadzić wokół siebie zaangażowaną społeczność. A zaangażowanie i „wierność” spółce jest kluczem w tych niepewnych czasach.


Autorka:

Martyna Dziopak – PR Account Manager w Agencji Good One PR

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF