...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Niemcy od elektryków wolą paliwa syntetyczne

paliwa syntetyczne

Zakaz sprzedaży pojazdów spalinowych miałby objąć wszystkie nowe pojazdy napędzane tradycyjnymi paliwami. Ich miejsce miałby zająć silniki elektryczne i wodorowe, w efekcie transport miałby zostać zero emisyjny. Nasz sąsiad proponuje jeszcze jedną alternatywę, jaką mogą być paliwa syntetyczne. Już teraz tamtejsi producenci samochodów skupiają się na rozwoju tej technologii, a nawet prezentują gotowe rozwiązania. Gotowe są zarówno pojazdy jak i fabryki paliw, dzięki którym można by wdrożyć technologię na rynek.

Czym są paliwa syntetyczne

Są to paliwa wytwarzane w laboratoriach w drodze syntezy chemicznej. Jednym ze składników wykorzystywanych do ich produkcji może być m.in. dwutlenek węgla. Dzięki temu oraz dzięki brakowi wielu substancji szkodliwych są one neutralne lub bardzo nisko emisyjne. Przede wszystkim jednak są one zdecydowanie bliższe producentom niż napędy elektryczne, a niektóre modele dostępne na rynku już teraz są gotowe na tankowanie takim paliwem.

Być może okaże się, że to właśnie tą drogą należy iść w celu obniżenia wpływu samochodów na emisję dwutlenku węgla.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Strona UkraineNow pomoże znaleźć chętnych do udzielenia pomocy

UkraineNow

Choć strona działa jedynie w języku ukraińskim ma proste przesłanie. Zaangażuje ona chętnych do pomocy i pomoże im w dotarciu do osób potrzebujących.

Póki opcje sprowadzają się do dostarczenia potrzebnych rzeczy, tj. lekarstwa i ubrania, a także zapewnienia transportu poszkodowanym. Portal jest prosty w obsłudze. Potrzebujący muszą napisać, czego dokładnie potrzebują, jeśli chodzi o transport, należy podać cel podróży, dane osobowe i swoje profile na mediach społecznościowych. Jeśli znajdzie się osoba chętna udzielić pomocy, zostaną natychmiast poinformowani.

Adam Daniluk

2021 rok w transporcie – dużo zleceń, dużo problemów

Ciężarówka

Polscy przewoźnicy nie zwalniają tempa

W całym 2020 r. liczba kilometrów przejechanych po płatnych drogach przez zarejestrowane w Polsce pojazdy ciężarowe nie uległa zmianie wobec 2019 r. (+0,1%), podczas gdy łączny kilometraż myta spadł o 1,3%. Dobrą sytuację zaobserwowano także po I kwartale 2021 r. – łączna liczba płatnych kilometrów przejechanych przez polskich przewoźników była nie tylko wyższa niż w 2020 r., ale o 7% przekroczyła tą notowaną w I kwartale roku 2019 r.

Motorem wzrostu rynku jest rozwój dużych przedsiębiorstw transportowych. Choć rynek międzynarodowych przewozów jest bardzo rozdrobiony, udział w nim największych przewoźników systematycznie rośnie. 1,6% międzynarodowych przewoźników z Polski odpowiada za 24% obsługiwanej floty krajowej w transporcie międzynarodowym. Dużym operatorom łatwiej pozyskiwać było zlecenia dzięki m.in. większej skali działania, silniejszej pozycji kapitałowej, bardziej efektywnej organizacji czy marce, która jest istotna w przypadku branż wymagających, jak motoryzacja czy dynamicznie rosnący e-commerce.

Radosław Pelc, analityk sektorowy, Santander Bank Polska

Odbudowa europejskiej gospodarki

Prognozy makroekonomiczne dla gospodarki krajowej i europejskiej są optymistyczne, co powinno wspierać popyt na usługi transportowe w najbliższym czasie. Analitycy Santander Bank Polska prognozują w 2021 r. wzrost polskiego PKB o 4,5-5,0%, a dla największych gospodarek europejskich takich jak Francja, Niemcy czy Hiszpania wzrost w granicach 4,0-6,0%. Pozwoli to na dwucyfrowy wzrost polskiego eksportu. Przy tych szacunkach przewidujemy, że praca przewozowa krajowych przewoźników wzrośnie w 2021 r. o 4,5-6,7%. Co więcej, rozwojowi sektora transportowego powinien sprzyjać też trend skracania łańcucha dostaw, a Polska ze względu na niższe koszty pracy, położenie, infrastrukturę może być beneficjentem zachodzących zmian.

Widmo starych wyzwań

Choć wydaje się, że największe problemy związane z sytuacją pandemiczną przewoźnicy mają już za sobą, to uderzają w nich przedpandemiczne wyzwania. Coraz silniej uwidacznia się problem niedoboru pojazdów na rynku. Wg raportu Transport i Logistyka Polska główną przyczyną problemu z dostępnością aut jest niedobór kierowców. Tylko w Polsce szacowany jest ona ok. 200 tys. etatów. Będzie to tworzyło presję na wzrost wynagrodzeń.

Według ekonomistów Santander Bank Polska, w 2021 r. w całej gospodarce wynagrodzenia mogą wzrosnąć o 8,8%. Co więcej, w 2021 pojawiły się dodatkowe przeszkody – przerwanie łańcuchów dostaw w sektorze motoryzacyjnym spowodowało, że na dostawy nowych pojazdów przewoźnicy muszą czekać nawet do przyszłego roku. Poszukując elastyczności działania wydaje się, że duzi przewoźnicy mogą być skłonni do zwiększania udziału podwykonawców w swoich modelach biznesowych w oparciu o długoterminową współpracę.

Brak kierowców to główna przyczyna niskiej dostępności pojazdów, ale należy zwrócić uwagę, że problem pogłębiło otoczenie gospodarcze i prawne. Wielu przewoźników w obawie przed kształtowaniem się dalszej sytuacji wycofało część floty z użytku. Co więcej, niskie zyski w sektorze i widmo ich dalszego obniżenia wskutek nowych regulacji przyczyniło się do opuszczenia rynku przez najmniej efektywne przedsiębiorstwa.

Maciej Wroński, Prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska

Ponadto pandemia nie powstrzymała unijnych urzędników przed publikacją Pakietu Mobilności, który od lat budzi kontrowersje w sektorze. Pierwsze przepisy dotyczące m.in. odbioru regularnego tygodniowego odpoczynku czy powrotu pojazdu do bazy operacyjnej już weszły w życie. W lutym 2022 r. wchodzą w życie przepisy o pracownikach delegowanych dotykające głównie przewoźników obsługujących cross-trade i kabotaż. Obie operacje stanowią blisko 25% pracy przewozowej wykonywanej przez polskie przedsiębiorstwa transportowe.

O ile z przepisami, które weszły w życie w 2020 r. przewoźnicy poradzili sobie dobrze zapewniając odpowiednie harmonogramy pracy i bazy noclegowe, to wielu z nich nie jest w pełni gotowych na nowe przepisy o delegowaniu. Wciąż brakuje rozwiązań regulujących kwestie wynagrodzeń w obliczu Pakietu Mobilności. Wg nowych przepisów diety i ryczałty nie będą wliczane do kalkulacji wynagrodzenia, a są dziś one podstawą wynagradzania kierowców w Polsce.

Artur Kalisiak, koordynator ds. projektów strategicznych, Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska

Co dalej z rentownością?

Wypadnięcie z rynku najmniej efektywnych przedsiębiorstw, programy pomocowe w 2020 r., niższe ceny paliw przy wysokim popycie w II połowie roku skutkowały poprawą przeciętnej rentowności w sektorze. W 2020 r. wśród dużych przewoźników o obrotach powyżej 100mln przychodów średnia marża na sprzedaży wzrosła z 3,4% na 4,5%, a wśród podmiotów poniżej 8mln przychodów z 1,9% na 5,5%. Poprawa ta może mieć jednak charakter przejściowy.

Po pierwsze nowe regulacje z dużym prawdopodobieństwem będą wpływały negatywnie na rentowność przewoźników. Co więcej, rosną opłaty drogowe w Unii Europejskiej. Po podwyżkach w 2020 r. m.in. na Węgrzech, w Austrii, Belgii, w 2021 r. zapowiadane są podwyżki w Czechach i Rosji. Rozważane jest również wprowadzenie opłat drogowych na Ukrainie. Ponadto Rosną też będzie cena ropa naftowej, co przełoży się na wzrost cen paliw. Według danych IMF w 2021 r. wzrost cen ropy Brent może wynieść 21%.

Nasze holenderskie firmy członkowskie z sektora transportu i logistyki informują nas, że sektor czerpie korzyści z odbudowy gospodarki, które umożliwiają przeniesienie zwiększonych kosztów na swoich klientów. Dostrzegają również rosnący popyt na usługi transportowe i logistyczne ze względu na nieustające inwestycje czołowych detalistów. Również przyspieszenie branży e-commerce, spowodowane przez Covid-19, miało pozytywny wpływ na branżę, wykraczającą daleko poza usługi dostarczania przesyłek.

 Elro van den Burg, Dyrektor Zarządzający z Niderlandzko-Polskiej Izby Gospodarczej

Czas na LNG?

W związku z powyższym przewoźnicy nadal będą zmuszeni do poszukiwania optymalizacji kosztowej. Warto wspomnieć, że do 2023 r. w Niemczech obowiązuje zwolnienie z myta dla pojazdów zasilanych CNG/LNG. W związku z tym niektórzy przewoźnicy decydują się na inwestycje w tego typu flotę, choć zdania rynkowe są podzielone. Z jednej strony wciąż brakuje infrastruktury. W Europie jest ok 450 stacji, a w Polsce zaledwie 9 z czego nie wszystkie dostępne publicznie.

Sam koszt zakupu auta zasilanego gazem jest wyższy niż w przypadku diesla, a ze względu na ostrą zimę w Europie i popyt ze strony Azji ceny gazu w ostatnich miesiącach nie były atrakcyjne w stosunku do diesla. Niemniej jednak należy wskazać, że w obliczu wymagań ESG, odbiorcy mogą coraz większą wagę przywiązywać do kwestii środowiskowych transportu i wymagać ekologicznej floty, a w przypadku pojazdów ciężkich na chwilę obecną napęd gazowy wydaje się jedynym funkcjonalnym rozwiązaniem.


Źródło: Santander Bank Polska

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Taksówki Bolt wjeżdżają na polskie ulice

taksówki bolt

Od 1 października wszystkie floty, te jedno- jak i wieloosobowe, realizujące przejazdy za pośrednictwem platformy Bolt będą posiadać licencję taxi w związku z wejściem w życie znowelizowanej ustawy o transporcie drogowym. Ustawa wprowadza szereg regulacji, które uporządkują rynek i pozwolą kierowcom Bolt dołączyć do technologicznej rewolucji, mającej na celu ułatwienie korzystania z usług transportowych w codziennym życiu.

Jakość usług – czas przyjazdu auta, bezpieczeństwo, działanie aplikacji, czy odpowiadanie na potrzeby użytkowników, flot i ich kierowców zawsze były naszymi priorytetami i niezmiennie pracujemy nad udoskonaleniami w tych obszarach. Cieszymy się, że rynek został uregulowany – mamy nadzieję. że nowa ustawa pomoże obalić mity na temat platform pośredniczących w przejazdach – jak ten, że na naszej platformie mogą działać floty bez licencji. Polskie prawo zmierza w kierunku dogonienia technologicznej rewolucji, która miała miejsce w ciągu ostatnich 10 lat i znacząco ułatwiła korzystanie z usług w codziennym życiu.
Ustawa daje nam nowe możliwości i skorzystamy z nich tak, by kierowcy i użytkownicy nie odczuli żadnych negatywnych konsekwencji.

Łukasz Stachowiak, Country Manager Bolt w Polsce

Kluczową zmianą na platformie Bolt od początku października jest możliwość przyznawania napiwków kierowcom. Aby skorzystać z funkcji, należy zaktualizować aplikację Bolt do najnowszej wersji. Opcja zostawienia napiwku będzie widoczna po zakończeniu jazdy i wystawieniu oceny (minimum 4 gwiazdki). Pasażerowie mogą wybrać jedną z 4 możliwości – 5%, 10%, 25% lub wpisać własną wartość, mniejszą niż 300%. Na ekranie aplikacji użytkownik zobaczy konkretną kwotę, którą może przekazać kierowcy. Napiwek można zostawić w ciągu 15 minut po zakończeniu podróży. Kierowcy Bolt otrzymają pełną kwotę przekazanych pieniędzy.

Każdego dnia floty i ich kierowcy pracują na platformie Bolt, by mieszkańcy polskich miast mogli w wygodny i bezpieczny sposób się przemieszczać. Funkcja przyznawania napiwków pozwala pasażerom okazać wdzięczność i wsparcie dla społeczności kierowców. To kolejny krok w strategii Bolt, która ma na celu oferować jak najlepsze warunki pracy dla każdej osoby, która współpracuje z platformą miejskiej mobilności.

Łukasz Stachowiak

Nowa ustawa wprowadza także obowiązek oznaczenia auta, oklejenie boczne i lampa – ułatwią pasażerom odnalezienie kierowcy w zatłoczonych punktach. W przerwach od przejazdów, kierowcy będą mogli czekać na postojach taxi, a rodzice z dziećmi nie będą musieli mieć swojego fotelika. Dodatkowo, jeżeli miasto i znaki na to pozwalają kierowcy Bolt będą mogli korzystać z buspasów, zatrzymywać się na kopertach i wjeżdżać do stref o ograniczonej dostępności dla ruchu kołowego. Auta będą przechodzić regularne przeglądy techniczne i będą przystosowane do przewozu osób.


Źródło: Informacja prasowa Bolt

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Transport bez innowacji nie przetrwa dekady

przyszłość transportu

Szybkość komunikacji, całodobowy dostęp do informacji, wymiana danych, nawigacja satelitarna czy wykorzystywanie Internetu jako platformy biznesowej online, to podstawy na dzisiejszym rynku spedycyjnym. Raport Transport 4.0¹  od PwC. wskazuje, że w najbliższych latach możemy spodziewać się:

  • informatyzacji procesów wewnętrznych branży transportu;
  • platformizacji sprzedaży usług, czyli przeniesienia innowacyjności w sprzedaży na platformy cyfrowe;
  • obecności na rynku cyfrowych gigantów;
  • technologii opartych na telematyce i software jako rozwinięcie digitalizacji.

Co więcej, w perspektywie kolejnych 10 lat nikogo nie powinno dziwić, pojawienie się na drogach pojazdów w pełni autonomicznych i napędów alternatywnych.

Cyfryzacja w firmach transportowych

Sektor TSL daje wiele możliwości, aby z powodzeniem wdrażać nowe rozwiązania informatyczne. Narastająca konkurencja oraz wzrost kosztów prowadzenia działalności przewozowej, doprowadziły do sytuacji, w której przedsiębiorcy poszukują nowych rozwiązań. To digitalizacja ma być kluczem do obniżenia wydatków, zwiększenia atrakcyjności przewoźnika na rynku, a co za tym idzie maksymalizacji jej dochodów. W raporcie „Transport przyszłości”² autorzy podają, że, aż 54 proc. globalnych firm transportowych oczekuje zwiększenia przychodów po zastosowaniu cyfrowych narzędzi w swojej firmie.

We współczesnym transporcie wykorzystuje się informatyczne system zarządzania, które automatyzują procesy administracyjne w przedsiębiorstwach oraz wspomagają organizację pracy. Coraz częściej spotykam się u przewoźników z narzędziami optymalizującymi wykorzystanie floty pojazdów. Oceniam, że w najbliższej przyszłości właśnie te systemy będą rozwijane – TMS, czyli systemy zarządzania transportem. Głównie dlatego, że obecnie rynek transportowy boryka się z ogromnym problemem braku rąk do pracy, a te rozwiązania usprawniają wykorzystanie dostępnych zasobów. W sytuacji,
gdy permanentnie brakuje wykwalifikowanych pracowników, należy korzystać z takich narzędzi,
które automatyzują wszelkie procesy i wspierają na co dzień prowadzenie działalności.
Nie można się bać nowych technologii, trzeba jest tylko właściwie stosować.

Mateusz Włoch, ekspert marki Inelo

Być jak uber

W TSL warta uwagi jest tak zwana platformatyzacja, czyli rozwiązanie analogicznych do popularnego UBERA. Jej plusem jest powszechność oraz transparentność usług. Aplikacja jest dostępna dla każdego, a zintegrowane systemy oceny usług pozwalają klientowi wybrać przewoźnika, który najbardziej mu odpowiada oraz omijać tych, których usługi zostały nisko ocenione.

Należy jednak pamiętać, że takie rozwiązanie z jednej strony kuszącą możliwością zwiększenia dochodów, z drugiej jednak może przyczynić się do wystąpienia zjawiska wojny cenowej,
co jest obserwowane na rynku przewozu pasażerskiego. Problem pojawia się w przypadku małych przewoźników, którzy dominują na naszym rynku – stworzenie własnej platformy to kosztowna inwestycja, dodatkowo wiążąca się ze sporym ryzykiem niepowodzenia.

Mateusz Włoch, ekspert marki Inelo

Cyfrowi giganci

Amazon czy też Zalando powstały jakiś czas temu, a swoje pierwsze kroki stawiali w Internecie, oferując usługi online. Takie firmy potrzebują sprawnie działającej logistyki. Stwarza to ogromne szanse dla przedsiębiorstw transportowych. Problemem dla małych firm przewozowych może okazać się konieczność stosowania rozwiązań opartych na software oraz telematyce. Te zaawansowane technologie wymagają znacznych nakładów finansowych.

Na takie inwestycje zazwyczaj decydują się więksi gracze. Średnie i mniejsze biznesy bronią
się przed wdrażaniem kosztownych narzędzi. Może się jednak okazać, że bez cyfrowych rozwiązań
w ciągu najbliższej dekady po prostu wypadną z rynku.

Mateusz Włoch, ekspert marki Inelo

Zgodnie z raportem PwC, najważniejszymi rozwiązaniami software’owymi w najbliższym czasie będą:

  • Zrobotyzowana automatyzacja procesów (RPA) – technologia wykorzystująca zautomatyzowane boty, które wykonują na komputerach powtarzalne prace administracyjne. Rozwiązanie to ogranicza koszty, a prognozy na lata 2016 – 2022 przewidują 50% wzrost dynamiki obrotów firm, które dostarczają rozwiązania z zakresu RPA.
  • Utrzymanie predykcyjne – pozwala na stałą analizę stanu pojazdów dzięki sensorom zainstalowanych na nich oraz gromadzeniu danych. Możliwa jest konserwacja posiadanego sprzętu w oparciu o zebrane dane bieżące, jak i te historyczne. Utrzymanie predykcyjne może również pozwolić na poprawienie bezpieczeństwa związanego z eksploatacją pojazdów poprzez minimalizację wystąpienia awarii.
  • Inteligentne systemy transportowe (ITS) – rozwiązanie oparte na telematyce wspomagające zarządzanie ruchem miejskim, transportem, przepływem towarów oraz zbieraniem
    i raportowaniem informacji o ruchu drogowym pojazdów. Ich głównym plusem dla firm transportowych jest wspomaganie i lepsze, zdalne zarządzanie flotą pojazdów.
  • Technologie oparte na Blockchain – czyli rozproszonej bazie danych. Jest to rejestr, który trudno modyfikować, charakteryzuje się wysokim poziomem zabezpieczeń i niezawodności oraz ułatwia wyeliminowanie nadużyć w transporcie. Technologia ta na ten moment jest mało popularna, ale już w niedalekiej przyszłości jej udział może znacznie wzrosnąć.
  • Sztuczna inteligencja (AI) – rozwiązania z zakresu AI podobnie jak Blockchain nie są jeszcze mocno rozpowszechnione. Wymagają one sporych nakładów finansowych. Jednak inwestowanie w nie już teraz może w przyszłości znacznie usprawnić zarządzanie flotą, jak i pomóc w planowaniu działalności.

Eksperci Inelo podkreślają, że warto już teraz myśleć przyszłościowo i, planując rozwój firmy w branży TSL, skupić się także na wykorzystaniu dobrodziejstw cyfrowego świata. Z pewnościom innowacyjne rozwiązania to przyszłość transportu, jednak bariery dostępu dla mniejszych przewoźników są mocno zawyżone, co może wprowadzić dużą rozbieżność na rynku pomiędzy dużymi a małymi firmami. Należy śledzić trendy, korzystać z tych rozwiązań, które przyczyniają się do efektywnego i coraz bezpieczniejszego wykonywania przewozów, czym w pierwszej kolejności może być po prostu telematyka.

¹ PwC, TLP, Transport przyszłości – perspektywy rozwoju transportu drogowego w Polsce 2020-2030, 2019

² PwC, TLP, Transport przyszłości – perspektywy rozwoju transportu drogowego w Polsce 2020-2030, 2019

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Łódź jednym z najszybciej rozwijających się miast w kraju

Łódź pokazuje, że systematyczne i konsekwentne realizowanie strategii przynosi założone rezultaty. Z jednej strony wdrażane są w życie mniejsze projekty, przy jednoczesnym podejmowaniu i realizowaniu kluczowych dla miasta planów długofalowych. Zmiany są ogromne, wielowymiarowe i dotyczą każdej dziedziny życia. Rozwój gospodarczy, integracja społeczności i przemiany zachodzące w Łodzi wyraźnie wpływają na jakość życia jej mieszkańców, a także na sposób postrzegania miasta przez turystów i potencjalnych inwestorów. 

Ponad 500 tys. mkw. nowoczesnych biur w Łodzi 

Łódzki rynek nowoczesnych powierzchni biurowych liczy już pół miliona metrów kwadratowych i wciąż jest w rozkwicie. Dzięki konsekwentnej realizacji strategii rozwoju, miasto przykuwa uwagę coraz większej liczby deweloperów, jak również najemców z sektora BPO/SSC. Szacuje się, że 40% istniejącej powierzchni biurowej ma mniej niż 5 lat, a powstające inwestycje biurowe odmieniają wygląd centralnych części miasta. Biurowce, zaprojektowane w nowoczesny sposób z uwzględnieniem potrzeb lokalnych społeczności, wpisują się w tkankę miasta i posiadają pełną infrastrukturę – przystanki komunikacji miejskiej, stacje wypożyczania rowerów, usługi medyczne oraz ofertę kulturalno-rozrywkową. Wyjątkową cechą architektury Łodzi jest łączenie nowoczesności z tradycją przemysłową – mówi Marcin Włodarczyk, dyrektor regionalny Colliers International w Łodzi.

Największą inwestycją urbanistyczną w historii Łodzi jest projekt Nowego Centrum Łodzi, będącego obecnie głównym skupiskiem nowoczesnych biurowców w mieście. Obejmuje ono rozległy teren pokolejowy i poprzemysłowy, który od 2007 roku przechodzi głęboką restrukturyzację, stając się kluczową przestrzenią dla współczesnego rozwoju miasta oraz jego najatrakcyjniejszym terenem inwestycyjnym.

Nowe Centrum Łodzi to największe w Europie Środkowej przedsięwzięcie infrastrukturalne łączące biznes, handel, kulturę oraz transport, zlokalizowane w ścisłym centrum miasta, obejmujące powierzchnię ponad 100 hektarów. Dzięki przeniesieniu linii kolejowych pod ziemię, odzyskano ogromną powierzchnię w centrum miasta, która teraz może być wykorzystana pod nowe inwestycje biurowe, dzięki którym powstają kolejne atrakcyjne miejsca pracy. Budowa nowej dzielnicy biznesowo-mieszkalnej, uzupełnionej o kluczowy projekt komunikacyjny – podziemny dworzec Łódź Fabrycznama na celu podniesienie rangi miasta, promocję i rewitalizację obiektów historycznych na jego terenie, pobudzenie gospodarki miejskiej oraz stworzenie nowego miejsca, atrakcyjnego zarówno dla biznesu, mieszkańców, jak i turystów – mówi Hanna Zdanowska, Prezydent Łodzi.

Potencjał łódzkiego rynku pracy

Łódzki Obszar Metropolitalny, jedną z największych aglomeracji miejskich w Polsce, zamieszkuje ponad 1,1 mln osób. Potencjał zasobów ludzkich utrzymuje się na wysokim poziomie. Sytuacja na rynku pracy w Łodzi jest korzystna, spośród prawie 700 tys. mieszkańców ponad 57% stanowią osoby w wieku produkcyjnym. Stopa bezrobocia na koniec I połowy 2019 r. kształtuje się na niskim poziomie i wynosi ok. 5,1%. Rozwinięty sektor przemysłowy zatrudnia ok. 50 tys. osób. Rozkwit przeżywają też branże: informatyczna, logistyczna, badawczo-rozwojowa oraz AGD. Należy również zwrócić uwagę na liczne centra usług dla biznesu – szeroko pojęte BPO.

Na 22 łódzkich uczelniach kształci się około 72 tys. studentów. Najwięcej z nich uczy się na kierunkach biznesowych i administracyjnych oraz inżynieryjno-technicznych, ponadto 4 tys. osób studiuje technologie informatyczne oraz blisko 3 tys. studentów jest na kierunkach językowych. Warto zwrócić uwagę na fakt, że łódzkie uczelnie wyższe kładą coraz większy nacisk na współpracę z biznesem, m.in. z centrami usług. Kierunki biznesowe i administracyjne, lingwistyczne, informatyczne oraz inżynieryjno-techniczne, które najczęściej wybierają studenci w Łodzi, są bardzo perspektywiczne. Zapotrzebowanie na specjalistów w branży informatycznej, inżynieryjno-technicznej oraz w sektorze BPO/SSC nieustannie rośnie, w związku z tym pracodawcy coraz częściej oferują zatrudnienie studentom ostatnich lat studiów licencjackich lub magisterskich.

Z powodu konkurencyjnych względem pozostałych dużych miast w Polsce warunków życia, dużej liczby studentów, a także licznej grupy kompetentnych pracowników, do Łodzi przenosi się wiele firm z innych regionów Polski. Następstwem tego stają się migracje pracowników uwarunkowane niższym kosztem życia, przy uwzględnieniu wzrostu wynagrodzeń – tłumaczy Marcin Włodarczyk.

Łódź logistycznym centrum Polski

Centralne położenie Łodzi wpływa znacząco na jej dobre skomunikowanie z resztą kraju. Miasto leży w niewielkiej odległości od skrzyżowania dwóch głównych autostrad – A1 i A2, przechodzących ze wschodu na zachód i z północy na południe. Kluczowe znaczenie ma również droga ekspresowa S8 łącząca Białystok z Wrocławiem. Łódź posiada też dobre połączenia kolejowe z największymi miastami w Polsce. W granicach miasta funkcjonuje Międzynarodowy Port Lotniczy im. Władysława Reymonta, obsługujący regularne loty m.in. do Wielkiej Brytanii, Irlandii, Grecji i Niemiec.  

Ze względu na centralne położenie, motorem rozwoju lokalnej gospodarki pozostaje logistyka i transport. Na terenach wokół miasta wyrastają kolejne magazyny, a bezpośrednie połączenie kolejowe z Chinami napędza rozwój e-commerce w całym kraju. 

Region Polski Centralnej należy do grupy trzech największych rynków magazynowych w kraju, zaraz po Warszawie i tuż przed Górnym Śląskiem. 

Bardzo dobra lokalizacja i silnie rozwinięta infrastruktura drogowa przyciągają głównie inwestorów z zagranicznym kapitałem. Bliskość skrzyżowania autostrad, będących częścią paneuropejskich korytarzy transportowych, stanowi idealną lokalizację dla firm z sektora produkcji oraz logistyki. Bezpośrednie połączenie kolejowe cargo między Łodzią a Chinami gwarantuje skrócenie transportu do dwóch tygodni, co stanowi dokładnie połowę czasu, który jest potrzebny na dostawę towaru drogą morską — mówi Dominika Jędrak, dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynku w Colliers International.  

Centra logistyczne w regionie Polski Centralnej budowane są przez największe firmy deweloperskie sektora magazynowego. Ze względu na strategiczną lokalizację realizowane są tu zarówno parki logistyczne, jak i inwestycje w formule BTS dedykowane głównie najemcom z sektora branży handlowej, logistycznej, produkcyjnej i e-commerce.

EXPO 2024

Globalne wyzwania i uwarunkowania lokalne w istotnym stopniu wpływają na zakres merytoryczny Wystawy EXPO w Łodzi, która odbędzie się w terminie 27 kwietnia-28 września 2024 r. Będzie ona dotyczyć podnoszenia jakości życia w miastach i kwestii ich zrównoważonego rozwoju dzięki rewitalizacji, poszanowaniu i świadomemu korzystaniu ze środowiska, a także zaangażowaniu społecznemu Te założenia znajdują swoje odzwierciedlenie w proponowanym temacie głównym wystawy: Nature of the City – Natura Miasta. Idea współczesnego miasta. Szczególnym tematem, na którym skupione będzie EXPO 2024, jest wprowadzanie zielonych rozwiązań w historycznym centrum miasta. Wystawa ma na celu zaprezentować zasady zrównoważonego rozwoju, takie jak ekologia i ochrona środowiska, zrównoważona mobilność, promocja rozwiązań zapewniających tanie i energooszczędne mieszkania, jak i rozwiązania Smart City, umożliwiające wdrażanie najnowszych technologii w obszarze infrastruktury miejskiej. 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Hyper Poland zaprezentował najnowocześniejszą technologię transportową

Międzynarodowy sukces polskiej technologii 

Podczas demonstracji został pokazany przejazd pojazdu typu magrail po torze testowym. Tor o długości 48 metrów został wykonany w skali 1:5. Maksymalna prędkość podczas tego przejazdu wynosiła ok. 50 km/h, przyspieszenie 6 m/s2 i opóźnienie 15 m/s2. 

– Ta demonstracja jest tak naprawdę tylko niewielką próbką tego, na czym polega technologia magrail. Po pierwsze, pojazd przyspiesza za pomocą kół, a gdy osiągnie prędkość przelotową, zaczyna lewitować. Dlatego przez większość czasu koła nie są używane. Podczas hamowania pojazd ponownie ląduje na kołach. –  powiedziała Natalia Strawa, inżynier specjalista ds. dynamiki pojazdu w Hyper Poland. 

Dodatkowo, odbyły się trzy panele dyskusyjne, w których gościli polscy i zagraniczni eksperci z zakresu wspierania i finansowania nowatorskich projektów, logistyki oraz kolejnictwa. Wśród panelistów znaleźli się prof. Nalinaksh Vyas, przewodniczący Misji Technologicznej Kolei Indyjskich; dr Dorota Raben, która w latach 2013-16 pełniła funkcję prezesa Zarządu Morskiego Portu Gdańsk; Amos Ron, były dyrektor generalny w Ministerstwie Energii i Infrastruktury Izraela; oraz dr Vladas Lasas, litewski przedsiębiorca, który z Sir Richardem Bransonem współzałożył Carbon War Room. Ponadto swoimi doświadczeniami z zakresu wspierania innowacyjnych technologii oraz ich wdrażania w kolejnictwie podzielili się również przedstawiciele spółek kolejowych z Włoch, Niemiec i Holandii oraz Instytutu Kolejnictwa, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, a także firm: Microsoft, Seedrs, oraz Transfer Multisort Elektronik, która jest Partnerem Strategicznym Hyper Poland. 

Dyrektor Generalny Microsoft Polska wspiera rozwój Hyper Poland 

Gościem specjalnym wydarzenia był dr Mark Loughran, Dyrektor Generalny polskiego oddziału Microsoft, który podkreślił, że: Najpierw pojawiło się marzenie założycieli Hyper Poland, żeby zrewolucjonizować sposób w jaki podróżujemy. Potem dzięki ogromnemu talentowi, bogatej wiedzy i najnowszym technologiom idea rozwinęła się w realny projekt, którego prototyp możemy podziwiać podczas dzisiejszej prezentacji. Microsoft od samego początku towarzyszy tej młodej spółce w błyskawicznej podróży w kierunku sukcesu biznesowego. Hyper Poland jest beneficjentem globalnego programu Microsoft for Startups wspierającego najbardziej obiecujące firmy technologiczne na świecie, w ramach którego otrzymał grant w wysokości 120 000 USD do wykorzystania w Azure. Jestem pod ogromnym wrażeniem odwagi i determinacji polskich innowatorów technologicznych, którzy przyczyniają się do rozwoju Polskiej Doliny Cyfrowej.

Magrail, unowocześnienie branży kolejowej 

Magrail jest systemem kolei magnetycznej, który wykorzystuje istniejące korytarze transportowe kolei konwencjonalnych. Zarówno pociągi konwencjonalne, jak i pojazdy lewitujące magnetycznie mogą używać tego samego toru kolejowego wymiennie. System magrail może być w pełni zintegrowany z istniejącą infrastrukturą kolejową bez konieczności wprowadzania zmian w klasycznym taborze kolejowym. 

Na liniach kolejowych, gdzie pociągi są w stanie poruszać się z prędkością do 160 km/h, pojazdy typu magrail są w stanie osiągnąć prędkości niemal dwukrotnie wyższe (do 300 km/h), a na liniach Kolei Dużych Prędkości do 415 km/h. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu: 

  • lewitacji magnetycznej, 
  • silnika liniowego, 
  • specjalnego mechanizmu przechylania, 
  • stosunkowo niskiej wysokości i małej masy. 

Przedstawiony 22 października demonstrator Hyper Poland umożliwił pomyślne wykonanie testów następujących podsystemów: 

  • lewitacji i napędu:
    – sprawdzenie zgodności parametrów lewitacji oraz silnika liniowego z modelami numerycznymi,
    – testy kompatybilności elektromagnetycznej,
    – testy przeciążeniowe silnika,
    – testy dynamiczne. 
  • elektroniki:
    – testy komunikacji,
    – testy pracy czujników. 
  • mechaniki:
    – testy integralności konstrukcji pojazdu oraz toru.

Dalszy rozwój technologii magrail 

Dzięki uzyskanym podczas testów wynikom możliwe będzie efektywniejsze zaprojektowanie poszczególnych podsystemów pełnowymiarowego systemu. Już w drugiej połowie 2020 roku w Żmigrodzie na terenie Instytutu Kolejowego rozpocznie się budowa pełnowymiarowego toru testowego systemu magrail, unikalnego projektu Hyper Poland. Na ten cel w maju br. Hyper Poland pozyskała grant od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w wysokości 16,5 mln złotych. 

Dodatkowo, podczas wydarzenia została uruchomiona strona wstępnej rejestracji do kampanii crowdfundingu udziałowego na brytyjskiej platformie Seedrs: https://hyperpoland.seedrs.com, na której wkrótce ruszy kolejna runda finansowania Hyper Poland. 

– Pierwsza runda crowdfundingu udziałowego spotkała się z ogromnym zainteresowaniem inwestorów z 30 krajów. To pokazuje, że prace nad technologią magrail, jako pierwszym etapem w rozwoju hyperloopa, są kluczowe. Dzisiejsza aprobata ze strony międzynarodowego grona ekspertów oznacza, że idziemy w dobrym kierunku. – powiedział Przemysław Pączek, CEO Hyper Poland. 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF