...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Reels trafia na Facebooka

fb reels cover

Od dziś Rolki (Reels) na Facebooku są dostępne w ponad 150 krajach na całym świecie, w tym w Polsce. Równolegle Meta udostępnia nowe narzędzia do tworzenia i edycji filmów, miejsca oglądania Rolek, a także nowe sposoby pozwalające twórcom monetyzować ich treści.

Najszybciej rozwijający się format

Obecnie ponad połowa czasu spędzonego na Facebooku i Instagramie przypada na oglądanie wideo, a Rolki są najbardziej dynamicznie rosnącym formatem treści. Dla twórców oznacza to możliwość dotarcia do nowych obserwujących, lepszy kontakt ze swoimi odbiorcami oraz nowe źródło dochodów. Użytkownicy zyskują z kolei możliwość znalezienia i dzielenia się z innymi treściami publikowanymi przez ulubionych twórców i marki.

Nowe możliwości monetyzacji dzięki Rolkom na Facebooku

Dzięki Rolkom na Facebooku twórcy zyskają szersze możliwości monetyzowania swoich treści. W połowie marca, na wszystkich rynkach z dostępnymi reklamami in-stream, ruszą testy Overlay Ads w Rolkach. Początkowo testowane będą dwa formaty: banery widoczne jako półprzezroczysta nakładka na dole rolki i naklejki – statyczne obrazki, które twórca może umieścić w dowolnym miejscu rolki. Część dochodu z tych reklam trafi bezpośrednio do twórców treści. Więcej na ten temat można przeczytać na blogu Meta dla Twórców. Inna testowana forma monetyzacji to Gwiazdki w Rolkach. Oglądający będą mogli kupować i wysyłać Gwiazdki, by wspierać w ten sposób ulubionych twórców.

Więcej opcji edycji
  • Oprócz funkcji wprowadzonych w ubiegłym roku, twórcy na całym świecie będą mieli dostęp do szeregu nowych:
  • Remix: Możliwość utworzenia własnej Rolki obok już istniejącej, opublikowanej na Facebooku. Remix pozwala na stworzenie własnej Rolki, która będzie zawierała całą lub część Rolki innego twórcy.
  • Rolki 60-sekundowe: Rolki mogą mieć długość do 60 sekund.
  • Wersja robocza: Wkrótce po utworzeniu Rolki, za pomocą opcji “Zapisz jako wersję roboczą” można będzie zachować Rolkę i wrócić do niej później.
  • Przycinanie wideo: W nadchodzących miesiącach zostaną wprowadzone narzędzia do przycinania wideo, które ułatwią twórcom publikacje długich lub nagrywanych na żywo filmów.
Tworzenie i odkrywanie Rolek w nowych miejscach

W nadchodzących tygodniach zostaną wprowadzone aktualizacje ułatwiające tworzenie i odkrywanie Rolek w nowych miejscach:

  • Rolki w Relacjach: Możliwe będzie udostępnienie Rolki w Relacji na Facebooku. Ułatwi to dzielenie się ulubionymi Rolkami ze znajomymi, a twórcom zapewni większe zasięgi. Będzie również możliwe tworzenie Rolki z już udostępnionych Relacji.
  • Rolki w Watch: Będzie można oglądać Rolki bezpośrednio na karcie Watch, a wkrótce też tam je tworzyć.
  • Rolki w Aktualnościach: Dzięki dodaniu nowej zakładki w Aktualnościach, będzie można łatwo tworzyć i oglądać Rolki.
  • Proponowane Rolki w Aktualnościach: W wybranych krajach będziemy sugerować Rolki stworzone przez osoby, które nie są jeszcze obserwowane.

fb reels

 


Źródło: Hkstrategies

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Kto ogląda gry?

kto częściej ogląda gry?

Portal YouGov przygotował raport "Game Changers" ukazujący, jakie są proporcję między odbiorcami treści gamingowych. Na liście zbadanych państw jest również Polska.

Na całym świecie, aż 69% osób obserwujących twórców treści gamingowych to mężczyźni, 31% stanowią kobiety. Natomiast, jeżeli przyjrzeć się także całemu obszarowi poza gamingiem, podział wygląda inaczej. Influencerzy ze wszystkich kategorii są śledzeni w większości przez kobiety (53%). W pojedynczych krajach mężczyźni stanowią procentowo ok 60-70%. Najwyższy odsetek kobiet oglądających gry znajduje się we Francji (38%) i Singapurze (37%). W Polsce przeważają mężczyźni – aż 76%, co stawia kraj na trzecim miejscu listy z największą dysproporcją między płciami. Wyżej jest jedynie Indonezja i Dania.

Raport YouGov
źródło: YouGov

 

Raport zbadał także proporcje między twórcami. Dziewięćdziesiąt pięć ze stu najlepszych kanałów transmitujących gry na żywo w  serwisach YouTube i Twitch to te prowadzone przez mężczyzn.

Raport dostępny do pobrania tutaj: https://business.yougov.com/sectors/gaming-esports

Adam Daniluk

Co chce wiedzieć klient? Jak tworzyć treści w inbound marketingu i sprzedaży odpowiadające na pytania odbiorców [BRIEF PATRONUJE]

co chce wiedzieć klient Marcus Sheridan

Marcus Sheridan, ekspert w zakresie inbound marketingu, napisał książkę – mix najnowszych narzędzi content marketingu, praktycznych case studies oraz jego autorskiej strategii TAYA (They Ask, You Answer), która jest prostą i skuteczną metodą pozyskiwania klientów przy pomocy ich własnych pytań. Sheridan krok po kroku pokazuje, w jaki sposób prowadzić sprzedaż i marketing, by zdobyć zaufanie klientów, odpowiadając wyczerpująco na ich problemy, pytania i wątpliwości, a w konsekwencji wywierać wpływ na ich decyzje zakupowe.

„Ilu sprzedawców w organizacji rozumie, że nie kontrolują już 70 procent sprzedaży?” – pyta Marcus Sheridan w swojej książce Co chce wiedzieć klient. Obecnie klienci funkcjonują w świecie cyfrowym zapewniającym im łatwy dostęp do wszelkich informacji, jakich potrzebują do podejmowania decyzji zakupowych. Niezależne badania przeprowadzone przez Google i Forrester wykazały, że średnio około 70 procent nabywców przed zakupem w trybie offline przeprowadza research online. W rezultacie na sprzedaż znacznie większy wpływ ma to, co klient znajdzie o firmie i produkcie w sieci, niż to, co usłyszy od sprzedawcy. Te zmiany w procesie zachowań klientów wymagają rezygnacji ze „starej szkoły” marketingu i przestarzałych metod sprzedaży oraz skupienia się na integracji contentu w procesie sprzedaży i tworzenia treści będących odpowiedzią na pytania nurtujące kupujących.

Słuchaj, o co pytają klienci, a następnie szczerze odpowiadaj

Marcus Sheridan, ekspert w zakresie inbound marketingu, napisał książkę – mix najnowszych narzędzi content marketingu, praktycznych case studies oraz jego autorskiej strategii TAYA (They Ask, You Answer). Pokazuje w niej, jak prowadzić sprzedaż i marketing, by zdobyć zaufanie klientów, odpowiadając wyczerpująco na ich pytania, problemy i wątpliwości, a w konsekwencji wywierać wpływ na ich decyzje zakupowe. Wytypował pięć kategorii pytań (oraz pięć rodzajów treści, które na nie odpowiadają), które zapewniają większy ruch, konwersje, leady i sprzedaż. Wyodrębnił tematy, które odbiorcy (zarówno B2B, jak i B2C) wyszukują najczęściej, gdy muszą podjąć decyzję zakupową. Są to: cena i koszty, potencjalne problemy, zestawienia i porównania, recenzje i opinie oraz najlepsze w klasie (rankingi). Niestety zdecydowana większość stron www, blogów czy social mediów producentów i dostawców nie zawiera tego typu informacji lub odpowiedzi nie są wiarygodne.

Content – przy założeniu, że jest szczery i transparentny – to najlepsze narzędzie sprzedażowe w dzisiejszej rzeczywistości.

Jak nawiązywać lepsze relacje z klientami w sieci i znacząco zwiększać przychody przez dostarczanie wysokiej jakości contentu? To zadanie nie tylko dla działu marketingu, ale również dla działu sprzedaży, e-commerce i obsługi klienta. Dlatego Sheridan pokazuje także, jak tworzyć efektywne treści na firmową stronę www, aby z powodzeniem przeprowadziły klienta przez cały lejek sprzedażowy, czy jak wykorzystać nowe technologie do prowadzenia konwersacji z klientami w czasie rzeczywistym poprzez czaty, chatboty, facebookowy Messenger itd. Pisze również o korzyściach z wykorzystywania insourcingu i angażowaniu handlowców w proces tworzenia treści, w tym materiałów wideo, które – według badań przeprowadzonych przez Cisco – w 2022 roku będą stanowiły 82 procent aktywności konsumenckiej w internecie. W książce znajduje się cały rozdział pokazujący krok po kroku, jak wykonać we własnym zakresie siedem różnych nagrań wideo, które pozwolą przekształcić odbiorców content marketingu w faktycznych klientów firmy i realnie przełożą się na sprzedaż i liczbę finalizowanych transakcji.

Skuteczne działania marketingowe nawet bez dużego budżetu

W Co chce wiedzieć klient znajdują się też liczne case studies i konkretne przykłady wyników finansowych firm, które efektywnie wykorzystały inbound i content marketing do budowy komunikacji o swoim produkcie i swojej marce. Zebrane narzędzia i przykłady będą użyteczne zarówno dla korporacji, jak i dla właścicieli jednoosobowych i małych firm, którzy nie dysponują dużymi budżetami marketingowymi, ale mają otwarte głowy i chcą budować autentyczne relacje ze swoimi potencjalnymi klientami.

***

W content marketingu kluczowe są dwie umiejętności: zadawanie odpowiednich pytań i research. Jak je wykorzystać do tworzenia treści, które angażują i konwertują? Tego dowiesz się z tej książki. Polecam!

Artur Jabłoński, konsultant, szkoleniowiec, właściciel agencji marketingowej digitalk.pl

Kolejna książka o content marketingu? Nie! To TA książka! Znajdziesz w niej prostą i skuteczną metodę pozyskiwania klientów przy pomocy ich własnych pytań. Zmień perspektywę. Zapomnij o swoich wyobrażeniach. Przyjmij perspektywę klienta. Słyszałem to wiele razy, ale Marcus Sheridan pokazał konkretnie, jak to zrobić.

Łukasz Kosuniak, ekspert marketingu B2B, autor książki ABC marketingu B2B, prowadzi firmę doradczo-szkoleniową Grow Consulting

Marcus Sheridan udowadnia, że istotą skutecznych działań marketingowych jest zaufanie, które zbudujesz tylko wtedy, kiedy zrozumiesz swojego klienta i odpowiesz na jego potrzeby i pytania – nawet jeśli te są dla ciebie „niewygodne”. Co chce wiedzieć klient to pozycja obowiązkowa dla każdego sprzedawcy i content managera.

Anna Kołodziej, redaktor naczelna magazynu sprawny.marketing

Świat się zmienił i ludzie dziś odmiennie robią zakupy, odrzucając to, co było wcześniej. Wszystko, co musisz zrobić, to po prostu zadać odpowiednie pytania. (…) Skoncentruj się na lękach, pragnieniach, obawach i zmartwieniach twoich klientów. Co chce wiedzieć klient to przede wszystkim swoista filozofia biznesu. Sposób podejścia do strategii komunikacji, która oparta jest na otwartości, argumentacji i szczerości.

Jacek Kotarbiński, ekonomista, marketer, rynkolog, kotarbinski.com

***

MARCUS SHERIDAN jest znanym ekspertem w dziedzinie inbound i content marketingu. Występuje na międzynarodowych konferencjach jako prelegent o niezwykłej umiejętności ekscytowania, angażowania i motywowania publiczności. Współpracując z setkami firm, pomaga im zyskać status najbardziej zaufanych marek w branży. Teksty Marcusa ukazują się w licznych publikacjach branżowych, między innymi w „New York Timesie”, dla którego Marcus pisze teksty jako „guru marketingu sieciowego”, czy w magazynie „Forbes”, na łamach którego został uznany za jednego z 20 „najbardziej intrygujących mówców” w 2017 roku. Opowieść o tym, jak zdołał uratować swoją firmę River Pools od katastrofy gospodarczej w 2008 roku, znalazła się w wielu książkach, publikacjach i uniwersyteckich case studies na całym świecie.


Źródło: MT Biznes 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jeśli Content is a King to Big Data is a Queen

Już 98% ankietowanych marketerów jest przekonanych o wysokiej efektywności content marketingu, a zaledwie 2% twierdzi, że jest on przeceniany - podaje GoodFirms w raporcie “How Businesses Use Content Marketing”. Czy wobec tego można poprawić coś, co teoretycznie już jest doskonałe? Okazuje się, że tak! Wystarczy wesprzeć to technologią ze świata martech - Big Data i analityką - bo przecież każdy król, potrzebuje swojej królowej.

Serwis Demand Metric podaje, że content marketing kosztuje aż 62% mniej niż tradycyjny display marketing, a jednocześnie generuje 3 razy więcej leadów sprzedażowych. Nic dziwnego, że ta forma promocji tak szybko zyskuje na popularności. Okazuje się, że sprzężone z analityką Big Data, może przynieść jeszcze lepsze efekty.

Content marketing pod lupą

Czy wobec tego content marketing jest Świętym Gralem świata marketingu? Specjaliści z GoodFirms postanowili wprost zapytać marketerów z całego świata, jakie jest ich zdanie o tej formie promowania. Wyniki są więcej niż zadowalające – 98% ankietowanych twierdzi, że to wysoce efektywna forma promowania, a zaledwie 2% uważa, że nie spełnia ona ich oczekiwań.

Jak twierdzą specjaliści z GoodFirms, marketing treści nie powinien być traktowany jako ekstra element strategii marketingowej przedsiębiorstwa, a firmy muszą pamiętać, że dziś jest to fundament skutecznej kampanii. Jednak ręczne zarządzanie tak dużą i różnorodną ilością narzędzi jest trudne. Stąd wzrost zainteresowania platformami DMP, które mają wesprzeć marketerów w tym zadaniu. Marcin Filipowicz, wiceprezes agencji Audience Network, specjalizującej się w data consultingu, wyjaśnia – „Dzięki platformie DMP, marketingowcy mogą skutecznie zarządzać i integrować funkcjonowanie działów i przede wszystkim strategii w firmie. Przechowywanie i organizacja danych w segmentach zapewnia im elastyczność w użyciu i możliwość wykorzystania w dowolny sposób.

Marketing treści dobry na … Wszystko?!

Mówiąc o marketingu treści, najczęściej można spotkać się ze stwierdzeniem, że ma on budować zaangażowanie i lojalność klientów wobec marki i skutecznie sterować ruchem w jej serwisie. Jednak “content” ma wiele innych zastosowań. Ankietowani wymieniają jeszcze: poprawę SEO w wyszukiwarce (24,6%), wzrost wskaźnika konwersji (22,8%), zwiększenie ruchu w wybranych kanałach (20,2%), budowanie świadomości marki (18,6%) i przekazywanie wiedzy o nowych produktach lub usługach (13,8%)

– Nie chodzi tylko o to, żeby ludzie rozpoznawali twoje logo. Odbiorca musi rozpoznawać markę i wartości, które reprezentuje. Świadomość marki jest tak ważna, ponieważ konsumenci znacznie częściej kupują od marek, które szanują i którym ufają. Kiedy ludzie są świadomi Twojej marki, zabezpieczają również Twoją pozycję w branży. Content marketing to idealne narzędzie do prowadzenia takiej komunikacji. – mówi Grzegorz Kosiński, prezes Audience Network.

Największe wyzwanie marketerów

Kiedyś w Opolu Jerzy Stuhr zaśpiewał, że „Śpiewać każdy może”, parafrazując słowa tej piosenki, możemy powiedzieć, że pisać każdy może. Jednak w przeciwieństwie do tekstu Jonasza Kofty — w tym wypadku akurat jest ważne, jak co komu wychodzi. Samo tworzenie treści jest proste, ale już projektowanie wartościowych i angażujących przekazów – to prawdziwe wyzwanie. “Lekkie pióro” to za mało by dotrzeć do odbiorcy.

W badaniu GoodFirms blisko 40% ankietowanych przyznaje się, że największym problemem jest dla nich stworzenie angażującego contentu. Następnie na liście znajdują się: “tworzenie strategii content marketingu” z wynikiem 28,5% oraz “pomiar ROI” (13,5%), “wybór miejsca ekspozycji / sposobu dystrybucji” (10,3%) i “podział budżetu” (4,8%).

Kampanie wspomagane technologią

Istnieje filozofia, mówiąca o tym, że dobry produkt sprzeda się sam i nie potrzebuje reklamy. Czy tak samo jest z content marketingiem? Czy wartościowe treści wystarczą, by zyskać uwagę odbiorcy?

– Nie jest to do końca prawdą. Gdy nie wiemy kogo, gdzie i kiedy szukamy – to jak rzucanie do kosza z zamkniętymi oczami. Nasz odbiorca, zaraz po zalogowaniu do sieci, jest atakowany ogromną liczbą komunikatów. Dlatego tak istotna jest spersonalizowana forma przekazu, która angażuje uwagę osób rzeczywiście zainteresowanych naszym contentem. Nie serwujemy wszystkim tego samego, taka strategia nie ma dziś racji bytu.” – ostrzega Marcin Filipowicz z Audience Network, a następnie dodaje: – “Dlatego rośnie popularność platform DMP, które pomagają w płynnym łączeniu danych, raportowaniu w kanałach i kampaniach oraz odkrywaniu właściwych informacji w czasie rzeczywistym. Dzięki analizie Big Data marketingowcy mogą podejmować mądrzejsze decyzje. – twierdzi ekspert.

Content Marketing Institute donosi, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy wydatki na tworzenie treści wzrosły o 56%. Jednocześnie zaobserwowano, że firmy wydają jeszcze więcej na technologie wspierające content marketing, średnio o 1/3 w porównaniu z poprzednim raportem. Biznes stanął przed okazją – każda firma może stać się redakcją i tworzyć treści, które budują więź pomiędzy przedsiębiorstwem a konsumentem.

Dawno minęły czasy, kiedy decyzje marketingowe były podejmowane pod wpływem intuicji i doświadczenia poszczególnych osób. Dziś, dzięki wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi, wspierających specjalistów od promowania, wszystko jest w naszym zasięgu, nawet gdy nie posiadamy odpowiednio wykształconych kompetencji. 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Content marketing jako narzędzie promocji różnej wielkości przedsiębiorstw

Bez wątpienia, polscy przedsiębiorcy przeznaczają coraz więcej środków na reklamę w internecie - potwierdza to choćby ostatni raport IAB AdEx, według którego wydatki na digital osiągnęły wartość 4,5 miliarda złotych. Nic dziwnego, bowiem narzędzia takie jak np. telemarketing znacznie straciły na swojej mocy sprzedażowej, z kolei wysyłanie ofert handlowych do adresatów z zakupionej bazy mailingowej grozi obecnie karą. W zamian polskie firmy i przedsiębiorstwa mają do dyspozycji m.in. content marketing, który nie tylko wspomaga działania SEO, ale pozwala także zbudować określony wizerunek marki.

“Content is king”?

Z przywołanych we wstępie badań wynika, że polskie firmy i przedsiębiorstwa najwięcej pieniędzy przeznaczają na promocję za pośrednictwem kampanii display oraz działań SEM. Pierwsza forma może trochę dziwić, zważając na powszechność występowania zjawiska “banner blindness”. Druga nie zaskakuje wcale, ponieważ wyszukiwarki internetowe stanowią obecnie najważniejsze źródło informacji, zastępując tym samym leksykony, katalogi firm, książki kucharskie itd. i stając się jednocześnie kluczową formą marketingu.

Co prawda, w badaniach nie zostały wyszczególnione tak zawężone rodzaje promocji jak content marketing – niemniej każdy, kto ma podstawową wiedzę na temat tej strategii, zdaje sobie jednak sprawę, jaki ma ona wpływ na działania SEO. Co więcej, na temat marketingu treści nadal krążą pewne mity, mówiące np. że skupia się on wyłącznie na prowadzeniu bloga. Tymczasem, przemyślana strategia content marketingu powinna odbywać się również za pomocą takich kanałów, jak social media, newsletter, magazyny branżowe online czy serwisy zewnętrzne. Słowem, tych miejsc, które w raporcie IAB AdEx (zaraz po display i SEM) były typowane jako najpopularniejsze rodzaje reklamy online.

 

Źródło: https://iab.org.pl/badania-i-publikacje/reklama-cyfrowa-z-rekordowa-wartoscia-45-mld-zl-iab-polskapwc-adex/

Powszechnie wiadomo, że nachalna oraz nastawiona jedynie na sprzedaż reklama nie skutkuje obecnie zadowalającymi wynikami. Z tego właśnie powodu rośnie znaczenie content marketingu, pozwalającego na budowanie trwałych relacji z klientami oraz silnego wizerunku marki. Wiele osób wychodzi jednak z założenia, że nie przynosi on wymiernych korzyści, a konieczność regularnego dzielenia się rozmaitymi treściami jest zbyt dużym obciążeniem dla budżetu małych firm. Tymczasem, strategia ta jest doskonałym wyborem zarówno dla wielkich przedsiębiorstw, jak i przedstawicieli sektora MŚP.

Nie taki tani?

Kłamstwem byłoby stwierdzenie, że content marketing jest tani. Niektóre osoby wychodzą z założenia, że wystarczy posadzić stażystę przed komputerem, zlecić mu napisanie kilku artykułów i postów, a następnie czekać na efekty w postaci zwiększonego ruchu na stronie i pomnożonych wyników sprzedaży. Content marketing wymaga jednak profesjonalnego podejścia, stanowiąc stałą i długotrwałą inwestycję. W efekcie może więc nieść ze sobą relatywnie wysokie koszty finansowe. Niemniej, dla porównania wystarczy przyjrzeć się raportowi IMM “Wydatki reklamowe w wybranych branżach w 2018”, w którym wskazano ile wybrane branże wydają na promocję w telewizji, radiu oraz prasie.

Źródło: https://www.imm.com.pl/branza-farmaceutyczna-liderem-rocznego-zestawienia-wydatkow-reklamowych-raport-imm-wydatki-reklamowe-w-wybranych-branzach-w-okresie-od-1-stycznia-do-31-grudnia-2018/

Dodatkowo, nie można zapominać, że w zestawieniu z tradycyjnymi formami promocji, content marketing umożliwia m.in. dotarcie z przekazem do określonej grupy docelowej, a następnie obustronną komunikację z klientem, co może stać się kluczowym czynnikiem przewagi konkurencyjnej.

Content marketing jako forma promocji – o czym należy pamiętać?

Twierdzenie, że firmy, które zdecydowały się na wdrożenie content marketingu, muszą zainwestować w unikalne, wysokiej jakości i ciekawe treści, wydaje się być tak oczywiste, że nie warte powtórzenia. Przed konsekwencjami płynącymi z duplicate content i thin content specjaliści przestrzegają bowiem od lat. Mimo to, w sieci nie brakuje treści, które są przeciwieństwem trzech wymienionych powyżej cech. Dlatego, w sytuacji korzystania z outsourcingu treści, należy dokładnie zweryfikować kwalifikacje i zdolności copywriterskie wykonawcy.

W trakcie planowania content marketingu, jak każdej innej strategii promocyjnej, kluczowe jest prawidłowe określenie odbiorcy. Pozornie brzmi jak to kolejny wyświechtany frazes, niemniej jest to bardzo często pomijany aspekt. Umiejętne określenie potencjalnych odbiorców pozwala nie tylko dostosować kanał przekazu, format treści czy styl wypowiedzi.

Współcześnie nadawca komunikatu ma niewiele czasu, aby zwrócić uwagę internautów. Mimo to, w treściach publikowanych na stronie, blogu, w social mediach czy newsletterze, bardzo często skupia się on bardziej na sobie i swoim produkcie, niż na potencjalnym konsumencie. To błąd, bo internautów zazwyczaj nie interesuje, że coś jest “wysokiej jakości” czy “w przystępnej cenie”, ale to: dlaczego powinien zainteresować się właśnie tą ofertą. Znajomość konsumenta, wraz z listą trapiących go problemów i pytań, to podstawa w tworzeniu wartościowego contentu.

Trzy lata temu Nicole Mendelsohn, wiceprezes Facebooka, powiedziała: “mobile was a thing, and video is the next big thing”, przez co wskazała na kierunek rozwoju reprezentowanej platformy. Z powodzeniem można odnieść to także do content marketingu. Od dłuższego czasu eksperci przekonują, że strony www i publikowane na nich treści muszą być dostosowane do użytkowników mobilnych, których liczba z roku na rok dynamicznie wzrasta (raport Gemius Polska 2018).

Słowa Mendelsohn potwierdza również popularność video content marketingu, który zwłaszcza dla reprezentantów pokoleń XYZ, stanowi atrakcyjną formą przekazu informacji. Materiały wideo nie tylko mogą stanowić ciekawe uzupełnienie długich artykułów, ale m.in. zapewniają większy zasięg np. poprzez publikację w social mediach oraz są pozytywnie oceniane przez roboty Google’a, a więc wpływają na SEO. Nic dziwnego, że według badań Cisco, do 2020 roku około 82% ruchu w sieci będzie wiązała się z treściami wideo.

Aby content marketing przyniósł pożądane efekty wymaga opracowania przemyślanej strategii (m.in. definicja celów, określenie KPI czy grupy docelowej), zainwestowania w stałą publikację unikalnych i ciekawych treści, a następnie budowania dla nich zasięgów (np. poprzez social media) i analizowanie rezultatów wymienionych działań. Obowiązkowo należy zadbać również o aspekty techniczne, jak np. dostosowanie do urządzeń mobilnych. Wszystko to niesie ze sobą oczywiście koszty (od kilku do kilkudziesięciu tysięcy rocznie). Niemniej, w porównaniu z reklamą w telewizji, radiu czy w prasie (na które większość przedstawicieli sektora MŚP nie może sobie pozwolić) content marketing pozwala dotrzeć do określonej grupy klientów, a profesjonalne treści mogą nawet latami pracować na wysoką pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Strategia ta powinna więc być podstawowym narzędziem, zarówno w ręku małych, jak i dużych przedsiębiorstw.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

WhitePress® wychodzi za granicę

Największa w Polsce platforma content marketingowa WhitePress®, wspierająca tworzenie, dystrybucję i promocję treści, ogłosiła wyjście na rynki zagraniczne. Pierwsze biura zostały otwarte na terenie Czech, Słowacji, Węgier i Rumunii. Powstały już także zagraniczne zespoły, prowadzące zaawansowane działania operacyjne. Jak podkreśla Paweł Strykowski, CEO WhitePress®, firma dąży do pozostania wiodącą platformą dystrybucji treści marketingowych nie tylko w centralnej części Europy, ale na całym kontynencie.

WhitePress® ma już 5 lat i co roku odnotowuje wzrost obrotów na poziomie kilkudziesięciu procent, w 2018 osiągając wartość 15 mln przychodów netto. Firma jest liderem w zakresie publikacji artykułów płatnych w Polsce (pośredniczy pomiędzy reklamodawcami i wydawcami internetowymi), intensywnie rozwija platformę w zakresie analizy influencer marketingu oraz jest popularnym źródłem zamawiania treści. Rozszerzenie działalności firmy o kolejne rynki stanowi naturalną konsekwencję intensywnego wzrostu WhitePress® w Polsce.

Rozwój międzynarodowy poprzedzony analizą strategiczną

Ekspansję WhitePress® na rynki zagraniczne poprzedziło przygotowanie platformy pod względem technicznym. Pod koniec 2018 roku spółka oddała platformę w wersji 2.0, która umożliwia przeprowadzenie transakcji w wielu językach, walutach i pomiędzy spółkami z wielu krajów. Od tego momentu rozpoczęto dokładną analizę rynków i tworzenie dedykowanego zespołu na czele którego stanął Tomasz Domański.

Odkąd content marketing stał się najważniejszą techniką budowania wizerunku oraz tworzenia więzi z klientami, liczba użytkowników portalu WhitePress stale rośnie i nie widać, aby coś ten trend mogło w najbliższych latach zmienić. Wręcz przeciwnie – spodziewamy się jeszcze większego zainteresowania naszą usługą – powiedział Tomasz Domański, Head of International Development WhitePress®.

Podczas wielomiesięcznej analizy, poprzedzającej proces ekspansji, oceniane były: wielkość rynku, konkurencja, dynamika, potencjał wzrostu, aspekty podatkowe i prawne. Na początek WhitePress® zdecydował się otworzyć biura w krajach ościennych, które – jak wynika ze zgromadzonych danych – są na podobnym poziomie rozwoju branży marketingu online jak Polska (Czechy i Węgry) lub nieco niższym (Rumunia oraz Słowacja). Doświadczenia zebrane na tych rynkach będą stanowić bazę przed ekspansją na terenie kolejnych, tym razem większych i bardziej rozwiniętych krajów, takich jak np.: Wielka Brytania, Turcja, Brazylia i Hiszpania. Co więcej, obecność na wybranych przez firmę rynkach pozwoli w ciągu roku jasno określić strategię dalszej ekspansji oraz wyraźnie zwiększyć wolumen sprzedaży spółki.

Kraje takie jak Rumunia czy Słowacja są dokładnie na takim etapie jak Polska około 3-4 lata temu. To wtedy powstała platforma WhitePress®, która szybko zdobyła uznanie i popularność wśród agencji marketingu online i stała się centrum dystrybucji treści marketingowych dla wielu firm – mówi Paweł Strykowski, CEO WhitePress® i dodaje: – Liczymy, że nasze doświadczenie oraz dojrzała funkcjonalnie platforma również zdobędą uznanie użytkowników w innych krajach. Mamy ambicje i możliwości, aby stać się kolejną polską firmą o zasięgu globalnym.

Przede wszystkim ludzie

Firma zdecydowała się na strategię ekspansji opartą o tworzenie spółek i zespołów międzynarodowych zlokalizowanych w wybranych krajach. Ciekawostką jest fakt, że biura są zakładane w miejscowościach granicznych (np. Koszycach i Oradei), w których razem pracują zespoły z dwóch krajów. Proces rekrutacji został już zakończony, aktualnie trwają szkolenia i pierwsze działania w celu pozyskania wydawców w krajach. Zespoły zagraniczne liczą już po 10 osób i będą stale powiększane.

W obecnych czasach zrekrutowanie odpowiednich ludzi bywa nie lada wyzwaniem. Spodziewaliśmy się trudności, jednak możliwość bycia częścią takiego ciekawego projektu jak WhitePress® okazała się magnesem przyciągającym młodych i zdolnych ludzi, chcących się rozwijać w dziedzinie marketingu internetowego. Z naszej analizy wynika, że istnieje bardzo duże zapotrzebowanie na tego typu usługę w Rumunii. Jesteśmy bardzo podekscytowani najbliższymi miesiącami i chcemy jak najszybciej zacząć działać – stwierdził Darius Muresan, Content Marketing Manager w WhitePress Srl Rumunia.

Ambitna strategia na wiele lat

Klientów i wydawców WhitePress® na rynku polskim przyciągnęły: jasny model działania, wygoda prowadzenia transakcji i wysoka jakość obsługi. W działaniach poza krajem firma planuje osiągnąć jeszcze większą dynamikę, dlatego będzie aktywnie pozyskiwała partnerów i opierała się o współpracę z nimi.

Zaczynamy na mniejszych rynkach, żeby zebrać cenne doświadczenia, ale naszym głównym celem jest bycie wiodącą platformą dystrybucji treści marketingowych nie tylko w centralnej części Europy, ale na całym kontynencie. To dla nas pierwszy krok i planujemy już kolejne. Ekspansję będziemy realizować za pomocą sił własnych, a także z pomocą partnerów zagranicznych, którzy doskonale znają lokalne uwarunkowaniaPaweł Strykowski, CEO WhitePress®.

Firma przyjmuje, że poszczególne spółki zagraniczne staną się rentowne do roku od rozpoczęcia aktywności, a do 2021 roku sprzedaż zagraniczna w wybranych 4 krajach zrówna się z wartością sprzedaży w Polsce.

Większościowym udziałowcem WhitePress® jest Grupa NetSprint skupiająca między innymi spółki WayToGrow, LeadR, Adrino i NetSprint S.A. Grupa NetSprint należy do Innova Capital oraz Dirlango. Założycielem i prezesem spółki WhitePress® jest Paweł Strykowski.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Content marketing kreatywnie – #eksperci w Workin

We wtorek 30 października w przestrzeni coworkingowej Workin przy placu Zamkowym, odbyło się pierwsze spotkanie z cyklu #eksperci realizowanego w ramach tegorocznej, dziewiątej już, edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie. Spotkania mają na celu budowanie kompetencji i wymianę wiedzy w dziedzinach nowoczesnej komunikacji. Na pierwszym z nich został poruszony temat content marketingu i zagadnień z nim związanych.

Ranking 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie jest organizowany od 2011 roku. Na początku lista laureatów była subiektywnym wyborem redakcji, po całorocznych poszukiwaniach najbardziej kreatywnych biznesów. W 2016 roku, w związku z rosnącą rozpoznawalnością i prestiżem konkursu, została wprowadzona bezstronna Kapituła mająca za zadanie wybór pięćdziesięciu najbardziej kreatywnych ludzi w Polsce w danym roku, spośród nadesłanych zgłoszeń.

Wprowadzenie Kapituły było przełomowym momentem w historii rankingu, w tym roku doczekaliśmy się kolejnego.

W ciągu 8 lat zostało wyróżnionych ponad sześciuset kreatywnych z przeróżnych branż. Postanowiliśmy stworzyć dla nich platformę do wymiany doświadczeń i wiedzy. Z tego powodu powstał cykl spotkań #eksperci, będących okazją do dyskusji małych i średnich firm, zatrudniających do kilkudziesięciu osób, z dużymi korporacjami i odwrotnie. Wierzymy, że dzięki temu nasi laureaci będą mieli możliwość nawiązania bliskich relacji a w konsekwencji współpracy biznesowej.

Pierwsze spotkanie odbyło się ostatni wtorek, 30 października. Gościem specjalnym, czyli naszym tytułowym ekspertem został Norbert Kilen –  Strategy Director w Think Kong. Spotkanie odbyło się w formie panelowej dyskusji w swobodnej atmosferze. Zostały poruszone takie zagadnienia, jak: definicja content marketingu, różnice w rozumieniu i realizowaniu działań content marketingowych na świecie, organiczne wyniki Google, advertoriale i artykuły sponsorowane, wiarygodność tekstów, problemy związane z content marketingiem w Polsce oraz content marketing w social mediach.

Swoistym podsumowaniem spotkania okazało się ostatnie pytanie, które padło w dyskusji, czyli: Jak tworzyć dobry content marketing?

Uczestnicy na podstawie przeprowadzonej rozmowy zebrali 5 kluczowych elementów, które należy brać pod uwagę i dokładnie rozważyć podczas działań contentowych.

Są nimi:

  1. Cele
  2. Wyróżnienie
  3. Narzędzia
  4. Relacje
  5. Użyteczność

Więcej możecie dowiedzieć się z poniższej notatki wizualnej stworzonej przez Klaudię Tolman z ExplainVisually.co

 

Dziękujemy serdecznie wszystkim, którzy wzięli udział w wydarzeniu i przyłączyli się do dyskusji. Mamy nadzieję, że kolejne spotkania zaowocują równie wspaniałą atmosferą i wartościową dyskusją.

Wypatrujcie informacji o listopadowym spotkaniu!

Anita Florek

3 różnice w CONTENT MARKETINGU Polska vs USA. Wnioski z konferencji Content Marketing World 2018

Content Marketing World to największa na świecie konferencja dotycząca content marketingu. Organizowana jest już od kilku lat przez amerykański Content Marketing Institute i można powiedzieć, że stała się ona drogowskazem, w którym kierunku będzie rozwijał się content marketing.

W tegorocznej edycji wzięło udział aż 4 000 marketerów, którzy przez 4 dni uczestniczyli w dziesiątkach paneli, warsztatów, dyskusji. Obecność na tym ogromnym wydarzeniu pozwala wyraźnie dostrzec
3 zasadnicze różnice między podejściem do content marketingu w Polsce a Stanach Zjednoczonych, gdzie intensywnie rozwija się on od kilkunastu lat.

#1 różnica:

WIĘKSZOŚĆ FIRM ROZWIJA WŁASNE KOMPETENCJE W KIERUNKU TWORZENIA I ZARZĄDZANIA TREŚCIĄ

Obecność na CM World wyraźnie pokazała długofalową perspektywę, z jaką firmy patrzą na komunikację poprzez wartościowe treści. Firmy w Stanach Zjednoczonych tworzą własne, rozbudowane zespoły do tworzenia contentu, specjalizujące się w różnych rodzajach branż czy rodzajach treści. Co więcej, częścią tych zespołów są często osoby na specjalistycznych stanowiskach takich jak: analityk contentu. Wśród firm obecnych na konferencji aż 1/3 zatrudnia takiego analityka. Rozmach i skala działania amerykańskich firm połączone z obserwacjami naszego rodzimego rynku pozwalają sądzić, że również w Polsce będzie to co raz częstszą praktyką.

#2 różnica:

INWESTYCJE W TWORZENIE CONTENTU SĄ KILKUKROTNIE WIĘKSZE NIŻ ŚRODKI NA JEGO PROMOCJĘ

Z perspektywy CM World widać wyraźnie ogromną skalę, z jaką firmy inwestują
w content marketing. Ciekawe jest jednak to, że ¾ budżetu inwestowane jest  w tworzenie wartościowego contentu, a tylko ¼ w jego promocję. Jest to zapewne podyktowane dużym naciskiem na merytoryczną wartość tworzonych treści i jego atrakcyjność, ale też wspomnianym już długoterminowym spojrzeniem. Marketerzy pokazali też,  że content marketing to na ogół ciąg systematycznych inwestycji, które przynoszą wyniki czasem nawet po 2 latach. Dlatego też inwestycja w jakość jest kluczowa.

#3 różnica:

ZNIKOMA ROLA WYDAWCÓW I DOMÓW MEDIOWYCH

Obecność na CM World 2018  upewniła mnie, że również w sferze organizacji rynku content marketing w USA wygląda inaczej niż w Polsce. Przede wszystkim rzadko opiera się na płatnej współpracy z wydawcami, którzy podobnie, jak domy mediowe właściwie nie byli reprezentowani na konferencji. Co więcej okazuje się, że zwykle nie są stroną w dyskusjach o content marketingu, nie tworzą i nie publikują treści. Ich rola sprowadza się do bycia usługodawcą w obszarze promocji treści. Ponadto, w Polsce kampanie contentowe często opierają się na umieszczaniu płatnych publikacji na wybranych serwisach, gdzie prezentowane są informacje o firmie czy usłudze.  Do tego, poprzez płatne kampanie CPC, „kupowany” jest ruch. Jest to dalekie od inwestowania w wartościowy content, który może przynosić firmie wymierne korzyści w długiej perspektywie.

Więcej o Content Marketing World i wnioskach, które można wyciągnąć z tegorocznych wystąpień: https://thinkkong.pl/content-marketing-world-2018/

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF