...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Liczby nie kłamią! Esport Tour zawładnie rokiem 2022

Esport Tour

Esport Tour to cykl turniejów dla profesjonalistów w Counter-Strike: Global Offensive. Tylko w 2021 roku ponad milion unikalnych widzów spędziło przeszło 24 miliony minut, oglądając zmagania najlepszych drużyn, poprawiając tym samym wyniki oglądalności z roku wcześniejszego.

Szansa dla graczy na zgarnięcie 250 000 złotych!

Esport Tour składa się z czterech turniejów, w tym Finału. W trzech pierwszych turniejach udział weźmie 16 zaproszonych topowych drużyn z międzynarodowej sceny, które rywalizować będą o punkty dające awans do finałowych rozgrywek.

Pierwszy z nich rozegra się w terminach 20.04-30.04. Finał zaś będzie trzydniową, emocjonującą walką 7-9.10. Szczegółowy harmonogram można znaleźć pod linkiem: https://www.cyberwolves.pl/esport-tour/

Łączna pula trzech eliminacyjnych turniejów to szansa na zgarnięcie 66 000 złotych. Do samego Finału zakwalifikuje się 6 drużyn, a dwie otrzymają specjalne zaproszenie od Cyberwolves i powalczą o nagrody w wysokości ponad 180 000. Transmisję z emocjonujących rozgrywek z wydarzenia będzie można obejrzeć na żywo na Twitchu, na kanale CyberwolvesTV.

Dla Cyberwolves Esport Tour, to kluczowy projekt w tym roku. Przede wszystkim cieszy nas dynamiczny rozwój – kiedy prześledzimy poprzednie edycje, widzimy ogromny postęp zarówno na płaszczyźnie produkcyjnej, sponsoringowej, ale również pod względem rozpoznawalności turnieju na arenie polskiej i międzynarodowej. Nadchodzący sezon składa się niemalże w połowie z europejskich, najlepszych drużyn.

Maciej Sikorski, dyrektor zarządzający Cyberwolves

Ostatnie dwa lata mocno zmieniły oblicza wielu branż, w tym e-sportu. Pandemia jednak nie zatrzymała rozwoju sektora gamingowego. Premiery wyczekiwanych tytułów, rosnąca liczba streamerów oraz obserwatorów wydarzeń online, skutkują wzrostem zainteresowania marek, które zmieniły podejście i postrzeganie branży e-sportowej.

Odliczanie trwa, do rozpoczęcia pierwszego turnieju został niecały miesiąc. Wśród drużyn, które potwierdziły swoją obecność znajdują się między innymi UNGENTIUM, HONORIS, x-kom Ago, Case, BLUEJAYS, Monke, Illuminar Gaming, Enterprise czy Tricked. Która z nich zgarnie wygraną i 130 000 zł? Październikowy finał szykuje się na czas pełen emocji. Tymczasem Cyberwolves zapraszają do śledzenia swojej nowej strony i obserwowania odświeżonej komunikacji na kanałach social media.


źródło: Cyberwolves

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Kalendarz rozgrywek BLAST na 2022

BLAST Premier

Podczas trzeciej edycji serii zostanie rozegranych łącznie 7 turniejów na przestrzeni całego roku. Łączna pula nagród będzie wynosić ok. 2,5 miliona dolarów. BLAST Premier 2022 ma zagwarantować 318 godzin czystego widowiska e-sportowego.

Format pozostaje ten sam. Drużyny wygrywając mecze będą zbierać punkty, które pozwolą im zakwalifikować się do Światowych Finałów.

Zmianom ulegnie jednak organizacja turniejów. Wiosenne i jesienne rozgrywki zostaną podzielone na dwie regiony: Europę i Amerykę Północną/resztę świata.

Grupy wiosenne oraz dwa wydarzenia Showdown odbędą się w formie online. Zawodników i kibiców na scenie ponownie zobaczymy podczas wiosennych finałów.

BLAST Premier 2022 Kalendarz
źródło: BLAST Premier

Adam Daniluk

DreamHack z terminarzem rozgrywek na rok 2022

DreamHack

Eventy będą miały miejsce w Stanach Zjednoczonych, Hiszpanii, Holandii, Indiach, Australii oraz Szwecji. Co więcej, DreamHack przygotował wydarzenia po raz pierwszy w Madrycie i Melbourne.

Po tym jak pandemia uderzyła w rynek e-sportowy, organizator przygotowuje się, aby rok 2022 był najlepszy w historii firmy.

Oto rozpiska przyszłorocznych wydarzeń:

  • DreamHack Anaheim, Stany Zjednoczone – 11-13 luty
  • DreamHack Dallas, Stany Zjednoczone – 3-5 czerwiec
  • DreamHack Summer, Jönköping, Szwecja – 18-21 lipiec
  • DreamHack Valencia, Hiszpania – 1-3 lipiec
  • DreamHack Melbourne, Australia – 2-4 wrzesień
  • DreamHack Rotterdam, Holandia – 14-16 październik
  • Dreamhack Hyderabad, Indie – 29-31 październik
  • DreamHack Atlanta, Stany Zjednoczone – 18-20 listopad
  • Dreamhack Winter, Jönköping, Szwecja – 26-28 listopad
  • DreamHack Madrid, Hiszpania– 9-11 grudzień

Turnieje będą rozgrywane na przestrzeni różnych gier. Eventy mogą zostać przesunięte/odwołane/przeniesione na online jeżeli w życie wejdą restrykcje spowodowane wirusem COVID-19.

Adam Daniluk

Monte Snack ponownie z turniejem dla graczy!

Monte Snack

W turniejach organizowanych przez Monte w zeszłym roku wzięło udział piętnaście tysięcy osób. W turnieju może wziąć każdy, bez względu na swoje doświadczenie ani poziom gry.

Po świetnym odbiorze w roku 2020 firma Zott zdecydowała się zorganizować serię turniejów tej jesieni. Gracze ponownie będą mogli sprawdzić się w turniejach League of Legends, Fortnite,  Brawl Stars czy Clash Royale. Nie zabraknie nowości. Przygotowany specjalny konkurs sprawdzający umiejętności kreatywne w grze The Sims. Zorganizowany zostanie także projekt dla komentatorów – Monte Snack #BRB Casters Academy. W zeszłym roku wzięło udział w nim pona 400 uczestników. Część z nich realizuje obecnie zlecenia casterskie.

Zaangażowani są również influencerzy. Pojawią się między innymi Nervarien, ReZigiusz, Fusialka, Jacob, Dżejdżejka czy Sitr0x, za których dobór odpowiedzialne są agencje GetHero oraz Fantasyexpo, która również opracowała cały mechanizm gamingowy.

Wszystkie informacje odnośnie rozgrywek Monte Snack #BRB znajdziesz pod adresem www.montesnack.pl.

Adam Daniluk

Zmiany w Fortnite

Fortnite FNCS

Fortnite powróci w przyszłym roku do eventów z udziałem publiczności. Epic Games szuka obecnie realizatorów mogących zająć się przyszłorocznymi przedsięwzięciami. Firma chce zadbać o jak największe bezpieczeństwo fanów z uwagi na panujące ograniczenie i przyjęte wytyczne.

W Fortnite na zawita nowy format i turnieje FNCS. Oznacza to tyle, że model turniejowy Fornite zbliży się do tego obecnego w CS:GO. Drużyny na podstawie swoich wyników będą zbierać punkty, które zakwalifikują je do najważniejszych rozgrywek. Mimo tego, że Epic Games nie podzieliło się informacjami dotyczącymi Mistrzostw Świata w 2022 roku, można założyć, że turniej tego rodzaju się odbędzie. Możliwe, że w nieco innej formie. Eventy FNCS będą przeznaczone dla duetów, które już dawno nie gościły na scenie profesjonalnej

System rozgrywek w turniejach Cash Cups pozwala wziąć udział każdemu zawodnikowi, który tylko zechce. W 2022 Epic Games planuje rozwijać ten projekt i pozwolić graczom na rozegranie turniejów wewnątrz własnej dywizji, aby móc rywalizować z zawodnikami na podobnym poziomie.

Adam Daniluk

Jak, ile i jak długo zarabiają esportowcy?

Fortnite zarabianie

Według Forbesa, w zeszłym roku globalne przychody świata sportu przekroczyły 180 miliardów dolarów, z czego sam rynek amerykański wygenerował ponad jedną trzecią tej kwoty. Mimo iż przychody esportowego uniwersum rosną bardzo dynamicznie – ponad 20 procent rok do roku – a ich wartość osiągnęła w ubiegłym roku 1.1 miliarda dolarów, to stanowi to mniej niż jeden procent finansowych dokonań sportu.

Siłą rzeczy esportowcy mogą się poszczycić ułamkiem kwot, jakie zarabiają gwiazdy piłki nożnej, koszykówki, futbolu amerykańskiego, bejsbolu, czy golfa. Czołowa setka zawodowych graczy w zeszłym roku wygrała w turniejach łącznie 73 miliony dolarów. To o blisko 20 milionów dolarów mniej niż z samego tytułu wynagrodzeń uzyskał w 2019 roku najlepiej opłacany sportowiec świata Lionel Messi.

Źródła przychodów zawodowych graczy

Obszary, w których esportowcy zarabiają można podzielić na pięć głównych kategorii:

  • nagrody pieniężne, które zawodnicy indywidualnie, bądź drużynowo wywalczają uczestnicząc w turniejach rozgrywanych on-line lub podczas różnej skali wydarzeń rozgrywanych przy udziale publiczności. W najbardziej lukratywnych turniejach pule nagród przekraczają nawet 30 milionów dolarów, a kilkuosobowe zespoły za wygraną mogą dostać nawet kilkanaście milionów dolarów.
  • pensje wypłacane przez ich organizacje macierzyste. Wysokość comiesięcznych uposażeń dla topowych profesjonalistów w Chinach, USA, czy Europie Zachodniej mieści się w przedziale od 5 do nawet kilkudziesięciu tysięcy dolarów. Często bonusem jest nie tylko stałe miejsce do mieszkania i trenowania, ale także ubezpieczenie zdrowotne i społeczne oraz inne benefity niefinansowe.
  • przychody z transmisji internetowych budują nie tylko rozpoznawalność graczy, ale także zapewniają dodatkowe przychody. Nierzadko także drużyny partycypują w przychodach esportowców z tego źródła. Zawodnicy wykorzystują swoją rozpoznawalność i w wolnych od treningu chwilach streamuja na takich platformach, jak YouTube gaming, Twitch, Mixer, etc.
  • indywidualne kontrakty sponsorskie, na które mogą liczyć największe gwiazdy w swoich dziedzinach, co jest silnie skorelowane z odnoszonymi sukcesami i zasięgami marketingowymi dla marek. Należy jednak pamiętać, że co do zasady jednak, środki z kontraktów sponsorskich trafiają do kasy organizacji i pożytkowane są na wszelkie koszty organizacyjne, w tym pensje zawodników.
  • wirtualne przedmioty, które w zależności od gry mają różny wymiar. Fani poprzez zakup danego przedmiotu w grze wspierają daną organizacje i zawodnikach. Charakterystycznym przykładem jest Counter-Strike, gdzie podczas mistrzostw świata można zakupić naklejkę z autografem ulubionego zawodnika, a część wpływów z tego tytułu zostaje przekazana zawodnik. Sam kupujący, może natomiast przedmiot przykleić do swojej broni i tym samym wyróżnić się w grze.

O ile w przypadku wielu dyscyplin sportowych zarobki są jawne i dość rzadko są tylko w sferze domysłów, to w świecie rozrywki elektronicznej oszacowanie faktycznych wynagrodzeń jest trudne. Jednym z głównych powodów jest to, że nieznane są ustalenia na linii organizacja-zawodnik dotyczące podziału przychodów z nagród pieniężnych. Jednak praktyka jest taka, że w przypadku gier drużynowych zawodnicy mogą liczyć na 5-20% wartości całej nagrody, a grach indywidualnych zwykle jest to przedział od 50 do 100%.

Wedle www.esportearnings.com do dziś prawie 90 zawodników z całego świata zarobiło ponad milion dolarów. Czołową piątkę stanowią: JerAx (Jesse Vainikka), Ceb (Sebastien Debs), Topson (Topia Taavitsainen), N0tail (Johan Sundstein) oraz ana (Anathan Pham), którzy wygrywając najbardziej lukratywny turniej Dota 2 zgarnęli po ponad 3 miliony dolarów.

Intensywnie i krótko

Esportowcy muszą spieszyć się z wygrywaniem pokaźnych nagród, gdyż statystyki są nieubłagane. Dolną granicą profesjonalnej kariery dla wielu zawodników ze ścisłej czołówki jest wiek 18 lat. To w tym wieku wiele zawodników zaczyna profesjonalną karierę, która jest poprzedzona latami gry na poziomie amatorskim i półprofesjonalnym.

Statystyki wskazują, że zawodowi gracze najwyższą formę osiągają w okolicach trzeciego roku swojej kariery. Dość powiedzieć, że średnia wieku profesjonalnych gamerów z czołowych klubów League of Legends to niewiele ponad 21 lat a w Counter Strike Global Offensive 23 lata. Po 25-tym roku życia zawodnicy bywają traktowani jako osoby w esportowym wieku przedemerytalnym, którzy szczyt kariery mieli już za sobą. Zdarzają się oczywiście starsi zawodnicy, a historia zna przypadki mistrzów świata, którzy swojej tytuły wywalczyli po 30-tym roku życia. Natomiast są to pojedyncze przypadki, wybitne gwiazdy.

Czym zajmują się zawodnicy po przejściu na emeryturę? Naturalną kontynuacją bywa realizowanie się w roli trenera, managera drużyny, bądź postawienie na zarabianie na streamowaniu i kontraktach reklamowych.

To idzie młodość (i majętność)

Jak w sporcie tradycyjnym, w esporcie jest też druga strona medalu. Jaden Ashman, 15-letni uczeń z brytyjskiego Essex wywalczył ponad milion dolarów podczas zeszłorocznych Mistrzostw Świata w grze Fortnite. Coraz więcej rodziców, których nieletnie pociechy namiętnie grają w gry komputerowe, przestaje na to narzekać, gdy na koncie pojawiają się środki o wartości przewyższającej ich roczne zarobki.

W ramach Brief Esports publikujemy serie artykułów eksperckich dotyczących esportu i gamingu przydatnych w obszarach marketingu i esportu.  Zachęcamy do zapoznania się z sekcją Wiedza, gdzie szczegółowo zagłębiamy się w poszczególne zagadnienia.

Sekcja Wiedza Esports ESE


Autor: 

Jędrzej Stęszewski

Jędrzej Stęszewski – dyrektor operacyjny ESE Europe – spółki córki ESE Entertainment Inc. z siedzibą w Kanadzie. Założyciel Polskiej Ligi Futbolu Amerykańskiego i jej prezes w latach 2006-2017. Dyrektor Mistrzostw Świata w Kolarstwie Torowym Pruszków 2019 oraz organizator licznych wydarzeń wielkostadionowych (futbol amerykański, tenis ziemny, tenis stołowy, badminton). Organizator wydarzeń esportowych. Komentator telewizyjny.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF