...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Ponad 1000 graczy walczy o polskiego turystę w wyszukiwarce Google

Dział Badań i Analiz agencji Whites przeprowadził badanie działań reklamowych w wyszukiwarce Google.pl na zapytania turystyczne. Wykorzystując naszą autorską technologię White Dog wyłoniliśmy domeny, które uzyskały najlepsze na dany moment wyniki. Wśród nich najaktywniejsze działania promocyjne prowadziły Itaka, Wakacje.pl, Travelplanet, Rainbow i Neckermann. Poniżej prezentujemy najważniejsze wyniki naszej analizy reklamodawców w branży turystycznej.

Najczęściej wykorzystywane bigramy (frazy dwuwyrazowe w reklamie)

 

O Badaniu

W ramach naszej analizy pobraliśmy dane dla 7616 zapytań turystycznych i blisko 230 tysięcy reklam tekstowych. 94% wyników na badane frazy kluczowe zawierało wyniki płatne.

Dane do analizy pozyskaliśmy z Google Ads. Następnie użyliśmy Google Suggest do ich wzbogacenia. Na końcu zostały wybrane frazy o najwyższym potencjale z całej puli danych. Scraping wyników został zrealizowany dla języka polskiego, z polskiego IP oraz był powtórzony 3-krotnie w ciągu jednego dnia. Analiza została przeprowadzona 25 lipca i trwała ok. 8 godzin  (13:00 – 20:30 CEST). 

 

Analiza aktywności reklamodawców

 

Która domena pokrywa najwięcej fraz i występuje na najwyższych pozycjach? 

Źródło: Autorska analiza Whites

Na osi Y znajdują się nazwy poszczególnych domen, a oś X pokazuje częstotliwość występowania danej domeny we wszystkich analizowanych reklamach. Dodatkowo reklamy zostały podzielone, na te które pojawiają się na dole 'bottom’ i górze 'top’ wyników wyszukiwania. Wykres zawiera podział na wyniki mobilne i desktopowe.

Kluczowe wnioski

 

  1. W badanym okresie najaktywniejszymi reklamowo touroperatorami były Itaka, Neckermann i Rainbow, które rywalizowały z agregatami ofert – Travelplanet i Wakacje.pl.

  2. Wprawdzie Neckermann był jednym z reklamodawców pojawiających się na największym zestawie fraz kluczowych, to w większość przypadków jego reklama wyświetlała się poniżej wyników organicznych. Analogiczna sytuacja dotyczyła Sortado.pl, Dreamtours czy Fly.pl.

  3. Coral Travel zdecydowanie częściej pojawiał się na desktopie niż w wynikach mobilnych, a serwisy Sortado i Travelist skupiły się praktycznie wyłącznie na desktopie. Z kolei Neckermann był bardziej widocznych na urządzeniach mobile niż stacjonarnych (ok. 58 % więcej). Podobne proporcje zaobserwowaliśmy w przypadku Dreamtours i Fly.

 

 

Która domena najczęściej wygrywała walkę o pierwszą pozycję wśród reklam? 

Źródło: Autorska analiza Whites

Poniższe zestawienia pokazuje domeny uszeregowane według częstotliwości występowania reklamy na pierwszym miejscu wśród płatnych wyników (kolor pomarańczowy). Dodatkowo kolor turkusowy obrazuje całkowitą liczbę przypadków, gdy znaleźliśmy reklamę danego serwisu. Wyniki łącznie dla badania desktop i mobile.

Źródło: Autorska analiza Whites

Wykres obrazujący częstotliwość występowania w badaniu danej domeny na pozycji pierwszej wśród wyników płatnych. Wyniki zostały przedstawione oddzielnie dla desktop i mobile. Oś Y zawiera nazwy domen konkurencyjnych, a oś X liczbę reklam.

Kluczowe wnioski

 

  1. Travelplanet choć zajmował dalsze miejsce w rankingu częstotliwości występowania reklamy w wynikach wyszukiwania to zdecydowanie dominuje w zestawieniu serwisów zajmujących pierwszą pozycję w wynikach płatnych.

  2. Z kolei kampanie Neckermann i Dreamtours pokrywały bardzo dużą liczbę fraz, jednak bardzo rzadko plasowały się na najwyższej pozycji wśród reklam.

  3. Co ciekawe reklamy Grecos znajdowały się praktycznie wyłącznie na najwyższych pozycjach.
  4. Rozbicie danych na desktop i mobile pokazuje nam, że niektóre firmy (np. Wakacje.pl. Austria.info czy Albatros.pl) dużo częściej zajmują czołową pozycję w wynikach mobilnych.

 

 

 

 

 

Analiza treści reklam

 

Dodatkowo analizie poddaliśmy treść reklam tekstowych, które pojawiły się w wynikach wyszukiwania na zdefiniowane frazy. Na potrzeby badania wyodrębniliśmy następujące grupy fraz:

 

  • promocja – liczba całkowita (np. 40), która jest większa od 0 i mniejsza od 97, zakończona znakiem %
  • cena – do tej kategorii przypisaliśmy reklamy, które zawierały liczby zmiennoprzecinkowe zakończone słowami zł, zl, pln, złoty, zloty, złotych, zlotych
  • all inclusive: tutaj dopuszczaliśmy różne warianty np. allinclusive, all-inclusive itp.
  • last minute: podobnie jak powyżej (wariacje), np. lastminute, last-minute itp.

 

 

 

 

 

 

Częstotliwość występowania poszczególnych typów fraz w reklamie łącznie dla desktop i mobile (wynik %)

Źródło: Autorska analiza Whites

Częstotliwość występowania poszczególnych typów fraz w reklamie w rozbiciu na pozycje

Źródło: Autorska analiza Whites

Powyższe wykresy przedstawiają te same frazy, wraz z ich udziałem procentowym (oś Y) w każdej pozycji reklamowej w wyszukiwarce Google (oś X). Wyniki przedstawiliśmy łącznie dla desktop i mobile. Kolorem pomarańczowym oznaczyliśmy reklamy występujące pod wynikami organicznymi (pozycje 5-7 na osi X), a niebieskim na górze SERP-ów.

Kluczowe wnioski

 

  1. Wśród zbadanych fraz Last minute jest frazą najczęściej wykorzystywaną przez reklamodawców w copy reklamy (49%, zarówno dla desktop i mobile).

  2. Firmy w branży turystycznej stosunkowo rzadko podają cenę w reklamach Adwords (17%). Sytuacja ta może wynikać z dynamicznych zmianach cen i trudności w automatyzacji powiązywania cen w treści reklam z tymi na stronie.

  3. Informacje o zniżkach i promocjach zdecydowanie częściej pojawiały się w reklamach plasujacych się poniżej wyników organicznych. Podobną sytuację zaobserwowaliśmy w przypadku komunikacji opartej na All-inclusive, choć tu różnice nie były tak mocne.

 

 

Wykorzystywanie wybranych typów fraz przez poszczególnych reklamodawców

Źródło: Autorska analiza Whites

Na osi Y uszeregowane są nazwy domen o największej liczebności reklam. Natomiast oś X przedstawia nazwy zmiennych np. 28 przyporządkowane do „promotion” oznacza, że w 28% wszystkich reklam zawierało promocję. Gdy pojawia się wartość 60 przy all inclusive oznacza że 60% wszystkich reklam zawierało słowo all inclusive (lub jego wariację). Neither oznacza że nie było żadnego z wymienionych słów (cena, promocja, last minute, all inclusive)

Kluczowe wnioski

 

  1. Itaka.pl (jako jedyna wśród głównych graczy) swoją komunikację w kampanii searchowej w Google opiera na podawaniu ceny w reklamie (78%).

  2. Neckermann i Dreamtours komunikują się głównie zniżkami i rabatami.

  3. Travelplanet.pl często w treści reklamy komunikuje last minute.

  4. Neckermann i Coral Travel mocno koncentrują się na komunikacji all inclusive (ponad 80% reklam).

  5. Portal Wakacje.pl nie komunikuje w reklamach rabatów ani nie podaje cen.

 

 

Wykorzystywanie rozszerzeń w reklamach

 

Sprawdziliśmy także popularność rozszerzeń reklam, których konfigurację umożliwia Google. Infografiki obrazują przykładową reklamę w Google Ads (oddzielnie dla desktop i mobile). 

W tekście reklamy wyróżniliśmy konkretne rozszerzenia, a ich udział procentowy w danej pozycji w wyszukiwarce przedstawiliśmy za pomocą wykresów (oddzielnie dla reklam pojawiających się na górze wyszukiwarki – “top” i oddzielnie dla reklam na dole wyszukiwarki – “bottom”).

Legenda rozszerzeń:

Location – Lokalizacja
Price – Cena
Promotion – Promocja
Sitelink – Linki do podstron
Structured snippet – Rozszerzenia informacji w witrynie
Call – Połączenia

Desktop

Mobile

Źródło: Autorska analiza Whites

Dane o rozszerzeniach – podział na topowych graczy

 

Źródło: Autorska analiza Whites

 

Źródło: Autorska analiza Whites

Wykresy powyżej pokazują udział procentowy rozszerzeń dla reklamodawców, którzy osiągnęli czołowe pozycje podczas trwania analizy. Oś Y zawiera nazwy domen, a oś X podział na rozszerzenia. Wyniki zebraliśmy oddzielnie dla mobile i desktop. 

Kluczowe wnioski

 

  1. Zarówno dla desktop jak i mobile, im wyższa pozycja w górnej części wyszukiwarki ponad wynikami organicznymi, tym większy udział procentowy rozszerzeń.

  2. W przypadku reklam desktopowych występujących na dole wyszukiwarki pod wynikami organicznymi, liczba rozszerzeń jest zróżnicowana, niezależnie od pozycji danej reklamy.

  3. Wyniki pokazują, że podczas trwania analizy większość topowych graczy chętnie inwestowała w rozszerzenia sitelink. Neckermann skupiał się na sitelink i call, a domena Fly.pl opierała większość komunikacji o rozszerzenie call.

  4. Dane pokazują, że podczas trwania naszego badania domena Itaka.pl nie udostępniała kontaktu telefonicznego w reklamach desktopowych. Analizując reklamy mobile odnotowaliśmy tylko 17% rozszerzeń kontaktu dla tej domeny.

 

 

Podsumowanie

Niniejszy raport jest przykładem realizacji przeprowadzanych przez dedykowany Zespół Badań i Analiz w agencji Whites. Dzięki możliwościom dodatkowej weryfikacji działań konkurencji jesteśmy w stanie dużo precyzyjniej budować strategie marketingowe dla naszych klientów, optymalizując tym samym zwrot z inwestycji z budżetów reklamowych. 

Wykonanie tak szczegółowej analizy było możliwe dzięki naszej autorskiej, zaawansowanej technologii WhiteDog.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Mieszkańcy Warszawy i turyści odwiedzający miasto mogą już korzystać z nowatorskiej aplikacji City Talks

Mobilna aplikacja City Talks, dostępna na urządzeniach z systemami Android i iOS, to wirtualny przewodnik po Warszawie – proste w obsłudze narzędzie, które umożliwia samodzielne wędrowanie po mieście i aktywne zwiedzanie przez odsłuchiwanie krótkich historii na temat miejsc i ludzi związanych z daną lokalizacją.  Technologia dała nam możliwości, dzięki którym miasto naprawdę do nas przemówiło. Aplikacja City Talks […]

Mobilna aplikacja City Talks, dostępna na urządzeniach z systemami Android i iOS, to wirtualny przewodnik po Warszawie – proste w obsłudze narzędzie, które umożliwia samodzielne wędrowanie po mieście i aktywne zwiedzanie przez odsłuchiwanie krótkich historii na temat miejsc i ludzi związanych z daną lokalizacją. 

Technologia dała nam możliwości, dzięki którym miasto naprawdę do nas przemówiło. Aplikacja City Talks umożliwia usłyszenie tego głosu – oddajemy więc nasze narzędzie w ręce, uszy i serca mieszkańców Warszawy oraz turystów – powiedziała dr Paulina Codogni, jedna ze współzałożycielek City Talks. Warszawskie opowieści to łącznie ponad 75 godzin nagrań. Planujemy rozwój projektu w innych miastach Polski i Europy – dodaje dr Paulina Codogni.

W momencie udostępnienia aplikacja oferuje nagrania audio i zdjęcia o prawie trzech tysiącach punktów na terenie Warszawy – można swobodnie przemieszczać się po mieście zgodnie z własnymi preferencjami i odsłuchiwać informacje o miejscach, które się zwiedza. Użytkownik ma także do wyboru ponad 60 gotowych spacerów tematycznych i tras związanych z poszczególnymi dzielnicami miasta – w tym trybie zwiedzania porusza się on wytyczoną trasą odwiedzając punkty wybrane zgodnie z programem wycieczki. Może udać się śladami przedwojennej i okupacyjnej Warszawy, odwiedzić miejsca związane z żydowskimi mieszkańcami miasta i ich kulturą, poznać historię barwnego, warszawskiego życia artystycznego i kulturalnego, obejrzeć miejsca związane z historią PRL lub poznać mrożące krew w żyłach historie z półświatka. Liczne dodatkowe funkcje aplikacji to np. własny plan spaceru, dowolne filtrowanie zawartości  oraz wybór punktów według własnych preferencji. 

 Warszawa to piękne miasto, kipiące energią mieszkańców i turystów. Ma za sobą długą historię, momentami wspaniałą, momentami tragiczną – ale na pewno wartą poznania i zachowania, ponieważ jest to również fundament jej tożsamości i podstawa jej przyszłości. Nasza praca pozwoliła na odtworzenie przedwojennej topografii miasta. Bazując na starych fotografiach i materiałach wskrzesiliśmy miejsca, których nie znajdziemy na współczesnej mapie stolicy. City Talks pomaga odkrywać, zrozumieć i pogłębiać wiedzę o małych ojczyznach – od poziomu domu, czy ulicy, aż po poznanie i zrozumienie miasta jako całości. Chcemy, by poznawanie jego przeszłości stało się pasją – komentuje dr Paulina Codogni.

Aplikacja City Talks dostępna jest w modelu freemium. Podstawowe funkcje są bezpłatne, odpłatne jest korzystanie z gotowych spacerów oraz selekcja spacerów według własnych preferencji. Twórcy aplikacji chcą, aby żyła ona nie tylko ze sprzedaży spacerów, ale także dzięki aktywności użytkowników, którzy będą tworzyli własne historie i dodawali je do mapy miasta. 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Turyści 2019. Spicy Mobile prezentuje raport dotyczący branży turystycznej

Wydatki branży turystycznej na reklamę cyfrową wyniosły w ubiegłym roku około 179 mln złotych, z czego co najmniej ¼ mogła zostać przeznaczona na mobile – czytamy w najnowszym raporcie „Turyści 2019” przygotowanym przez agencję marketingu mobilnego Spicy Mobile. Polacy nie tylko coraz częściej korzystają z aplikacji turystycznych, ale też dokonują rezerwacji hotelu czy biletów lotniczych przez smartfona.

Spicy Mobile na bieżąco analizuje potencjał i dynamikę różnych sektorów rynku w kontekście rozwoju usług mobilnych, np. gier i aplikacji, m-commerce czy płatności mobilnych. W opublikowanym właśnie raporcie „Turyści 2019” analizie poddano branżę turystyczną. W publikacji wykorzystano m.in. dane organizacji turystycznych, rynkowych graczy, a także wyniki własnego badania aktywności użytkowników urządzeń mobilnych w aplikacjach turystycznych. 

Według danych The World Travel & Tourism Council (WTTC), globalny rynek usług turystycznych osiągnął w 2018 r. wartość 8,8 bilionów dolarów i z tempem wzrostu na poziomie +3,9% jest drugim tuż za produkcją (+4%) najszybciej rozwijającym się sektorem na świecie. 

Także w Polsce rynek turystyczny rośnie stabilnie. Jak wynika z szacunkowych danych Ministerstwa Sportu i Turystyki, w 2018 r. Polacy wzięli udział w 47,7 mln podróży krajowych (w porównaniu do 2017 r. liczba krajowych podróży długookresowych wzrosła o 4,5%) oraz 12,7 mln turystycznych wyjazdów zagranicznych (wzrost o 6,6%). Z roku na rok rosną też wydatki na zakup usług turystycznych. Jak podaje ministerstwo, wydatki turystów zagranicznych związane z pobytem w Polsce wzrosły o 7% do 34,95 mld zł, zaś wydatki na podróże krajowe mieszkańców Polski aż o 14,5% do 27,7 mld zł. 

Turystyka z udziałem niemal 6% w polskim PKB napędza gospodarkę. Równolegle jesteśmy świadkami rewolucji mobilnej – komentuje Tomasz Kąkol ze Spicy Mobile. – Tylko 9% Polaków nie korzysta ze smartfona do czynności bezpośrednio związanych z wyjazdem turystycznym, jeszcze mniej badanych wyłącza swój smartfon w trakcie wakacji. To powoduje, że firmy działające w szeroko rozumianym biznesie turystycznym coraz częściej inwestują w reklamę mobilną i marketing mobilny – zwłaszcza w oparciu o dane geolokalizacyjne

Według badania IAB/PwC AdEx, w którym biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, udział branży turystycznej (podróże i turystyka, HoReCa) w torcie reklamy cyfrowej utrzymuje się na poziomie 4%, co przy łącznych wydatkach daje kwotę około 179 mln zł. Można przyjąć, że przynajmniej ¼  budżetów jest przeznaczana na mobile.

Smartfon – o czym przekonują wyniki badań – jest wykorzystywany na każdym etapie wyboru i korzystania z usługi turystycznej. Dane Spicy Mobile pochodzące z pasywnego pomiaru aktywności użytkowników na urządzeniach mobilnych z systemem Android pokazują, że co drugi użytkownik smartfona w Polsce korzystał w 2018 r. z aplikacji turystycznej (49%), zaś co szósty z mobilnych map lub nawigacji (17%). Po aplikacje tego typu sięgają częściej osoby w wieku 25-34 lata oraz 45 lat i więcej. W obu grupach wiekowych odnotowano wyższy zasięg oraz wyższą liczbę uruchomień aplikacji w miesiącu na użytkownika. 

Z kolei wyniki ankiety przeprowadzonej przez Opinium Research dla KAYAK w pięciu krajach (w tym w Polsce) pozwalają sformułować kolejny wniosek – Polacy chętnie korzystają ze smartfonów do rezerwacji usług turystycznych w trakcie podróży. Co drugi ankietowany Polak (51%) przyznał, że używa w trakcie wyjazdu smartfona do rezerwowania hoteli, lotów lub samochodów na wynajem. Dla porównania, na to samo pytanie twierdząco odpowiedziało 11% Brytyjczyków, 31% Austriaków i 40% Niemców. 

Teraz, jak przekonuje Tomasz Kąkol, jest ostatni moment dla firm działających w branży turystycznej, aby sensownie wydać pieniądze na reklamę oferty wakacyjnej. Jak wynika z danych Polskiej Izby Turystyki, co trzecia rezerwacja w biurze podróży jest dokonywana niemal przed samym urlopem – nie później niż 10 dni przed planowanym wyjazdem (34%).

Raport „Turyści 2019” jest dostępny na stronie: https://spicymobile.pl/assets/doc/Turysci_2019.pdf

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Rozwój travel-tech w Polsce. Czy tradycyjna turystyka zorganizowana odejdzie do lamusa?

Rozwój technologii nieustannie zmienia nasze życie w niemal w każdej dziedzinie. Na rynek wkraczają nowoczesne startupy stawiające na rozwiązania wykorzystujące technologie w branżach które z nią dotąd nie miały wiele wspólnego. Najprostszym przykładem jest rozwój aplikacji kojarzących kierowców z klientami, która szybko zyskała popularność w naszym kraju. Obecnie możemy obserwować pojawienie się nowego trendu w sektorze turystyki. Dynamiczne pakietowanie zaczyna tworzyć całkiem nowy sektor travel-tech. Nie musimy godzić się już na gotowe pakiety „leżące na półce” z określoną długością pobytu i z góry określonymi usługami w cenie. Teraz wszystkie usługi wyszukamy i wybierzemy sami, w tym samym czasie i w jednym miejscu. Wszystko dzięki dynamicznemu pakietowaniu.

Gotowe pakiety turystyczne niebawem mogą odejść do lamusa

Do niedawna wśród Polaków królowały oferty last minute proponowane przez popularne portale turystyczne. Można było w ten sposób znaleźć często tańsze i atrakcyjniejsze oferty niż te proponowane w tzw. wczesnej sprzedaży. Dziś idziemy o krok dalej. W Polsce są już obecne rozwiązania, które z powodzeniem przyjęły się np. w Wielkiej Brytanii czy Irlandii. Mowa dynamicznym pakietowaniu, czyli łączeniu wielu usług turystycznych w jeden pakiet w tym samym czasie, w oparciu o indywidualne preferencje klienta, bez konieczności wcześniejszego udostępnienia gotowych ofert. Takie rozwiązanie wykorzystuje w swojej działalności Click&Go, działające od 8 lat w Irlandii, a które rozpoczęło w 2018 roku działalność na polskim rynku. Rozwiązanie oferowane przez tę firmę to połączenie wyszukiwarki lotów i noclegów z możliwością zarezerwowania dodatkowych usług (takimi jak ubezpieczenie czy transfer). Śmiało można stwierdzić, że wyjazdy z Click&Go to oferty szyte na miarę – nie znajdziemy tu gotowych, ściśle określonych propozycji – klient sam decyduje które usługi wybiera. Rezerwacji można dokonać w pełni online, lub skorzystać z pomocy doświadczonych doradców wakacyjnych.

Zmiany następują tu i teraz

Firma weszła na polski rynek ze względu na perspektywę dynamicznego rozwoju. Prognozy wskazują, że w ciągu najbliższych 5-6 lat liczba turystów może wzrosnąć o 3 do 6 milionów nowych klientów. Jak wynika z badania ,,Wakacyjne zwyczaje Polaków’’ aż 50 proc. wyjeżdżających na wakacje Polaków spędziło je granicą. Te same badania wskazują, że tylko 22 proc. badanych deklaruje, że skorzystało z gotowej oferty biura podróży. Ponad połowa respondentów zadeklarowała organizację wyjazdu samodzielnie. Wynika stąd, że na rynku jest spora grupa klientów preferujących wyjazdy nazywane z języka angielskiego DYI (do it yourself – zrób to sam). Bardzo cenią sobie oni swobodę organizacji wakacji według własnych zasad, o takie oferty trudno w tradycyjnych biurach podróży.

Lepiej i taniej – czy to możliwe?

Nowoczesne metody pozwalają nam nie tylko na wakacje skrojone na miarę, ale również oszczędność czasu i pieniędzy. Dynamiczne pakietowanie pozwala na weryfikację cen lotów, hoteli, transferu, ubezpieczenia i dostępnych terminów w czasie rzeczywistym w jednym miejscu.

Nasze rozwiązanie największe korzyści daje klientom, którzy sami chcą decydować o każdym aspekcie swojego wyjazdu i zapłacić tylko za te usługi z których będą korzystać. Klient z tzw. grupy DIY najczęściej jest zmuszony kilkakrotnie wprowadzać swoje dane osobowe i kilkakrotnie dokonać transakcji za usługi kupowane oddzielnie. My dajemy możliwość dokonania tego w ramach jednej transakcji, często oferując lepsze ceny niż kupując usługi oddzielnie. – Mówi Michał Głowa – Country Manager Click&Go w Polsce.

To zupełnie inna forma biura turystycznego – ze względu na sprzedaż oferty wyłącznie przez kanały własne i bez udziału biur pośredniczących, oferty z sektora travel-tech są bardzo konkurencyjne oraz realizowane w wysokim standardzie.

City Breaks

Coraz częściej wyjeżdżamy na krótsze podróże. Badania wykazują, że coraz więcej osób jest zainteresowanych krótkimi wyjazdami do 3-4 dni, tzw. ,,city break’’. Ukazuje nam to nowy trend dotyczący długości podróży jak i możliwości dopasowania ich do swoich preferencji. Oznacza to, że jednocześnie będziemy szukać łatwiejszych opcji rezerwacji oraz będziemy bardziej wymagający np. w kwestii wyboru najkorzystniejszych godzin wylotu. Click&Go daje taką możliwość. Osoba wyjeżdżająca na krótszy wyjazd zwróci większą uwagę na lotnisko docelowe, publiczny transport z lotniska jako alternatywę do transferu, czy odpowiednie godziny lotu. Wszystko po to by z krótkiego wyjazdu skorzystać w sposób optymalny. Dzieje się tak ze względu na ograniczoną ilość czasu. Co za tym idzie, coraz krótsze okresy podróży wymuszają na biurach wyższą jakość świadczonych usług, np. w kwestii niezmienności godzin przelotów po dokonaniu rezerwacji, czy decyzji które usługi wliczymy w swój pakiet.  Na regularnych przelotach zmiany godzin, jak i opóźnienia są zjawiskiem wielokrotnie rzadszym niż w przypadku rejsów czarterowych. Dynamiczne pakietowanie daje swobodę wyboru spośród wielu połączeń regularnych, jak również w kwestii wyboru usług dodatkowych.

Wielkie możliwości

Siatka połączeń lotniczych w Polsce cały czas się zwiększa, dzięki czemu Click&Go ma w planach wprowadzenie produktów, które będą dawały możliwość podróży po całym świecie oraz rejsów statkami wycieczkowymi. Działania marketingowe w obszarze travel-tech skupiają się głównie na internecie i mediach społecznościowych, w których tkwi duży potencjał.

Oprócz wyjazdów „szytych na miarę”, w ofercie organizatorów pojawiają się tzw. pakiety dynamiczne, które dają nie tylko możliwość komponowania indywidualnych ofert, ale także elastycznej modyfikacji poszczególnych usług, nawet w trakcie podróży. Przewaga wyjazdu organizowanego z biurem podróży polega przede wszystkim na zapewnieniu poczucia bezpieczeństwa, gdyż z jednej strony zdejmuje z nabywcy problemy związane z organizacją całości jego pobytu w wybranym miejscu, z drugiej – w sytuacjach kryzysowych podróżny nie zostaje sami, ale może liczyć na wsparcie organizatora. Idealnym wyjściem wydaje się więc połączenie technologii – rozwiązania prostego, intuicyjnego i wygodnego, z bezpieczeństwem, które zapewnia legalnie działający organizator turystyki, w pełni odpowiedzialny za realizację umowy – komentuje Paweł Niewiadomski, prezes Polskiej Izby Turystyki

Polacy bardzo chętnie korzystają z rozwiązań proponowanych przez nowe technologie. Nic w tym dziwnego – takie rozwiązania pozwalają zaoszczędzić sporo czasu i często również przynoszą znaczne oszczędności wydatków. Wydaje się że rozwój technologiczny branży turystycznej jest nieunikniony. Za kilka lat wizyta w biurze podróży może nam się wydawać tak samo dziwna jak dziś wizyta w okienku bankowym by dokonać przelewu. Z pewnością pojawienie się pojęcia travel-tech i firm z tego sektora sprawi, że klienci zyskają korzystniejsze rozwiązania, dzięki którym więcej czasu będzie można spędzić wypoczywając, a mniej planując wypoczynek.

Potencjał rynku

W ubiegłym roku dynamika wzrostu sezonu 2017/2018 w zorganizowanej turystyce wyjazdowej wyniosła 35 proc. zgodnie z danymi Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Gdyby ta dynamika była nawet 3 krotnie niższa to za 6 lat na rynku będzie niemal dwukrotnie więcej klientów zorganizowanej turystyki wyjazdowej niż dziś. W tym samym czasie Ryanair i WizzAir zamierzają w sposób znaczący zwiększyć swoją flotę. Ryanair deklaruje, że do 2024 roku będzie korzystał z 585 samolotów zamiast obecnych 460, a WizzAir do 2026 chce powiększyć flotę do 300 z obecnych 108.

W ślad za skokowym rozwojem floty tanich przewoźników będzie musiała pójść rozbudowa siatki połączeń. Polska ze swoim potencjałem wzrostu rynku może stać się jednym z najważniejszych obszarów ekspansji obu tanich przewoźników. Pojawią się nowe trasy, a bilety na obecnych trasach mogą stać się jeszcze tańsze ze względu na walkę o udziały rynkowe linii lotniczych.  Nasze rozwiązanie technologiczne – dynamiczne pakietowanie idealnie wpasuje się w taki rozwój rynku i da nam jeszcze większe możliwości oferowania klientom najkorzystniejszych cen wykorzystując zwiększone dostępności miejsc lotniczych. Jednocześnie dla tradycyjnych biur podróży ponoszących ogromne ryzyko wypełnienia wykupionych lotów czarterowych ten okres może być nie lada wyzwaniem, zwłaszcza jeśli trasy lotów czarterowych i tanich przewoźników na kluczowych rynkach będą się pokrywały” – komentuje Michał Głowa – Country Manager Click&Go w Polsce.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Na rynku start-upów zadebiutował adventoor.com

adventoor_home page

Adventoor.com to innowacyjny system rezerwacyjny dla branży turystyki aktywnej. To jedyne w Polsce narzędzie dostosowane do specyfiki działalności wszystkich outdoorowych dyscyplin sportowych pod kątem sprzedaży usług. Funkcjonalności portalu tj. wyszukiwanie, rezerwacja, sprzedaż realizowane są w trzech obszarach: uczestnictwo, wypożyczalnia sprzętu oraz instruktaż.

– Pomysł na marketplace dla aktywności sportowych ze szczególnym uwzględnieniem sportów outdoorowych, powstał na bazie doświadczeń założycieli spółki. Jako osoby aktywne, dostrzegliśmy brak zorganizowania tej niszy rynkowej – częstym, nawracającym problemem był długotrwały proces wyszukiwania i rezerwacji optymalnej oferty. Postanowiliśmy ten problem rozwiązać dzięki stworzeniu platformy dedykowanej aktywnościom outdoor. Rozpoczęcie bezpośrednich prac nad portalem było poprzedzone analizą rynku pod kątem podobnych inicjatyw w Polsce i na świecie. Okazało się, że o ile nie brakuje wyszukiwarek wyjazdów zorganizowanych, to rynek turystyki aktywnej dość często jest zagospodarowany jedynie lokalnie, dla określonej aktywności.

Dodatkowo, wraz z wieloma ekspertami z branży turystycznej i marketingowej przeanalizowaliśmy obecne trendy w turystyce, które jasno wskazują na dynamiczny rozwój właśnie branży turystyki aktywnej. Wiąże się to ze wzrostem świadomości zdrowotnej w społeczeństwie, odejściem od masowej turystyki w kierunku samodzielnie organizowanych podróży, rosnącej popularności wyjazdów sportowych, zwłaszcza tych krótkich (np. dwu-i trzydniowych), a także zwiększającą się potrzebą redukcji stresu, której sprzyja sport i adrenalina – mówi Dorota Sierakowska, współzałożycielka adventoor.com.

Adventoor.com rozwiązuje problem rozdrobnionej i niedojrzałej biznesowo branży. Wielu dostawców usług turystycznych to małe i średnie przedsiębiorstwa, prowadzone przez pasjonatów konkretnego sportu. Duża część tych firm nie zaistniała dotychczas w sieci lub promuje się tradycyjnymi metodami (banery, ulotki), na niewielką skalę tj. w miejscu, w którym się odbywają. W związku z tym wielu turystów nie ma szans na zdobycie informacji o danej aktywności i jej organizatorze, nie mówiąc już o możliwości rezerwacji przez Internet czy płatności online. Platforma dostarcza organizatorom aktywności turystycznych uniwersalny system rezerwacji dla swoich usług, ułatwiając im organizację pracy w firmie, stwarzając jednocześnie dodatkowe miejsce do promocji i marketingu swoich usług. Użytkownicy natomiast zyskują wygodny i kompleksowy sposób zakupu uczestnictwa w wybranej przez siebie aktywności.

– Adventoor.com to serwis zarówno dla partnerów świadczących usługi turystyczne, jak i ich odbiorców, czyli podróżników poszukujących aktywnych form spędzania czasu. Portal zyskuje w oczach odbiorców zarówno biznesowych, jak i użytkowników, kompleksowym podejściem do tematu oraz warstwą funkcjonalną. Potencjał strony docenili m.in. uznani w regionach fotograficy krajobrazu, którzy dzielą się z nami swoimi zasobami zdjęć, tym samym wzbogacają warstwę wizualną portalu. Projekt docelowo będzie posiadał także aplikację mobilną, nad którą trwają prace projektowe. Przed nami sezon sportów wiosenno-letnich, już dziś mamy bardzo ciekawą reprezentację chociażby z branży nurkowej, są to m.in. Best Drivers, Divemania, Firstdive, Lionfish – dodaje Konrad Komaiszko, współzałożyciel adventoor.com.

Wartością dodaną projektu jest warstwa edukacyjna w postaci wyszukiwarki, która podzielona jest na dwa obszary: regiony i aktywności. Znajdują się w niej interesujące opisy atrakcji turystycznych znajdujących się na danym terenie oraz informacje o poszczególnych sportach, w tym porady jak przygotować się do aktywności pod względem kondycyjnym czy wyposażenia sprzętowego. Jeszcze w tym miesiącu pojawią się wpisy na blogu, do którego zostali zaangażowani m.in. partnerzy portalu.

Aktualnie start-up obsługuje ponad dwadzieścia dyscyplin na obszarze całej Polski. Nieustannie poszerza portfolio usług i grono partnerów. Niebawem zostanie uruchomiona także anglojęzyczna wersja portalu. W planach jest również wersja niemiecka, hiszpańska i rosyjska. Jest to szczególnie istotne
z punktu widzenia zwiększającej się aktywności turystów zagranicznych, którzy coraz chętniej odwiedzają Polskę. Projektem zainteresowały się także Regionalne Organizacje Turystyczne. Z ich perspektywy portal stanowi ciekawą formę promocji Polski oraz realizuje zadania komercjalizacji usług branży turystycznej.

adventoor_widoki

Link do serwisu: https://adventoor.com/#/

Link do Facebook: https://www.facebook.com/adventoor/

Zespół: https://adventoor.com/#/onas

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Polacy do planowania urlopu wykorzystują głównie internet. Jak branża turystyczna może wykorzystać to w sprzedaży swoich usług?

Sektor turystyki rozwija się coraz dynamiczniej i wyraźnie zaznacza swoje miejsce w internecie. Aż 57% Polaków organizuje swoje wakacje wykorzystując do tego sieć. Jak wykorzystać ten fakt i promować swoje usługi w internecie?

O wielkości rynku turystyki online świadczą już same wydatki na reklamę. Podróże i związane z nią potrzeby są jednym z dynamiczniej rozwijających się gałęzi gospodarki. Już w pierwszym kwartale 2017 roku firmy z tej branży zainwestowały w reklamę ponad 40 mln zł w reklamę. Najwięcej na promocję wydają przedsiębiorstwa oferujące transport, czyli linie lotnicze (44% wszystkich wydatków na reklamę) oraz przewozy kolejowe (25%). 15% reklam z rynku turystyki należy natomiast do hoteli.

Jak Polacy przygotowują się do wycieczek wakacyjnych?

Według europejskich badań ponad połowa Polaków korzysta z Internetu organizując swoje wakacje, z czego rezerwacje wycieczek za pomocą sieci dokonuje 46% z nas. W innych krajach europejskich liczby te są jeszcze większe. We Francji w 2016 r. aż 77% użytkowników organizowało swoje wakacje korzystając z Internetu. Odsetek ten rośnie z roku na rok (o 6% w porównaniu do 2015). – Ważnym trendem dla właścicieli przedsiębiorstw działających w sektorze turystycznym jest rosnące znaczenie kanału mobile. W Polsce 22% wyszukiwań na temat podróży pochodziło ze smartfonów. W Europie ten odsetek jest nawet dwa razy większy, więc możemy się spodziewać, że i u nas m-turystyka będzie coraz popularniejsza – komentuje Michał Sołtys, Regional Director Central  Eastern Europe w Grupie Kwanko, która specjalizuje się m.in. w reklamie mobile.

Użytkownicy w poszukiwaniu najlepszej oferty w sieci

Przeciętny użytkownik zanim dokona zakupu wycieczki może spędzić na stronie internetowej biura podróży nawet dwie godziny. Na długi czas zakupu wpływa również fakt, że nasz turysta potrafi poświęcić długie godziny na poszukiwanie oferty z najlepszym współczynnikiem jakości do ceny. Porównywanie ofert oraz opinii innych gości o miejscu zakwaterowania to ważne elementy planowania podróży. Niebagatelną rolę w organizacji wakacji odgrywają media społecznościowe – 27% Polaków wykorzystuje je do przygotowania się do urlopu.

Jak wygląda ścieżka zakupowa polskiego turysty?

Średnia ścieżka zakupowa turysty, czyli okres między pierwszym wyszukaniem a dokonaniem zakupu trwa blisko dwa miesiące. – Na wakacje czekamy prawie cały rok, więc ta decyzja może nas przyprawić o zawrót głowy. Według badań, nasz turysta przez 55 dni decyduje się nie tylko na cel podróży, ale dokonuje wyboru środku transportu czy miejsca noclegu – mówi Michał Sołtys i dodaje: – To bardzo długi okres, który właściciele hoteli, biur podróży czy linii lotniczych mogą stymulować odpowiednim przekazem reklamowym.

Chcąc wykorzystać reklamę online w wsparciu swojej oferty bardzo istotne jest rozpoznanie na jakim etapie zakupu znajduje się użytkownik i dostarczenie mu informacji, których poszukuje. – Wykorzystując gromadzone dane o użytkownikach i dokonując zakupu reklamy w modelu programmatic możemy dostarczyć idealnie dopasowany komunikat, którego efektem będzie nie tylko sfinalizowanie procesu zakupu, ale również większa satysfakcja klienta – mówi Michał  Sołtys i dodaje: – Jeżeli jesteśmy biurem podróży i organizujemy „Przygodową wycieczką na Galapagos”, wykorzystując Big Data, profilowanie użytkowników i targetowanie predykcyjne, możemy precyzyjnie dotrzeć z reklamą do użytkownika, który szuka wycieczki, lubi nietypowe miejsca oraz adrenalinę.

Spersonalizowana oferta reklamowa nie tylko zwiększa szansę na konwersję, ale pozwala zwiększyć satysfakcję klienta, który dostaje informację, której właśnie poszukuje.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Branża turystyczna reklamuje się z wideo online

Spośród blisko 55 mln emisji reklam wideo online firm z branży turystycznej jedna trzecia odbywała się za pośrednictwem Youtube.com. Nadawcą spotów o największym dotarciu do odbiorców było biuro podróży Rainbow.

Reklamy wideo online firm z branży turystycznej dotarły w czerwcu do 9,8 mln polskich internautów, co stanowi ponad jedną trzecią wszystkich użytkowników sieci korzystających z komputerów stacjonarnych i laptopów. W tym czasie w sieci zostało wyemitowanych blisko 55 mln spotów promujących szeroko rozumiane usługi turystyczne, w tym przewoźników, linie lotnicze, biura podróży, hotele czy atrakcyjne podróżniczo regiony (źródło: gemiusAdReal).

Wzmożona aktywność operatorów i pośredników

Tuż przed wakacjami najaktywniej w swojej branży reklamowały się biuro podróży Rainbow, porównywarka cen hotelowych Trivago oraz portal turystyczny Wakacje.pl. Na spoty promujące „tęczowe” wycieczki natrafiło ponad 15 proc. polskich internautów, a kreacje wideo tej marki wyświetliły się użytkownikom sieci 12,8 mln razy. Reklamy Trivago oglądało 14 proc. surfujących po sieci, a spoty tej marki miały w analizowanym miesiącu 10,1 mln emisji. Wakacje.pl z dotarciem do 10,5 proc. internautów uplasowały się na trzecim miejscu rankingu. Kampanie wideo online promujące ofertę tego serwisu odnotowały 16,7 mln emisji.

YouTube na czele stawki

Najwięcej internautów miało do czynienia z reklamami branży turystycznej podczas korzystania z Youtube.com. W serwisie tym wygenerowano blisko 18,3 mln emisji spotów, które oglądała jedna piąta użytkowników sieci. W serwisach należących do Grupy Wirtualnej Polski reklamy wideo podmiotów turystycznych odtwarzano 16,9 mln razy, a dotarły one do co dziesiątego internauty. Trójkę największych wydawców tej branży zamyka Grupa Interia.pl z dotarciem do 6 proc. użytkowników i 5,4 mln odtworzeń.

Zachodni sąsiedzi wybierają podobnie

Youtube.com jest także liderem w zestawieniu najpopularniejszych wydawców dla niemieckiego rynku reklamy wideo online branży turystycznej. W serwisie należącym do Google’a kreacje analizowanej branży dotarły do 11 proc. użytkowników sieci, przy liczbie 17,7 mln emisji. Ogółem branża turystyczna w Niemczech wyemitowała 71,2 mln spotów, które dotarły do 29 proc. internautów. Top3 marki z branży turystycznej, które najmocniej reklamowały się w wideo online u naszych zachodnich sąsiadów to Booking.com, Trivago i Lufthansa.

Firma Gemius poddała analizie dane z czerwca 2017 roku zebrane wśród polskich internautów w wieku 7-75 lat korzystających z komputerów stacjonarnych i laptopów.

:

Informacja prasowa/opracowanie: Anita Florek

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jakie serwisy turystyczne są najpopularniejsze wśród użytkowników mobilnych?

Zespół Spicy Mobile przeprowadził badanie Mobience, w którym poddał analizie ruch na serwisach turystycznych w 2015 i 2016 roku. W czerwcu 2016 roku zasięg tych stron internetowych wynosił 24%, czyli o 6% więcej niż w analogicznym miesiącu roku poprzedniego. Użytkownicy coraz częściej sięgają po telefony, gdy planują wakacje. Jakie strony najczęściej odwiedzają?

Planowanie

Takie strony jak rozklad-pkp.pl, e-podroznik.pl, skyscanner.pl pozwalają na szukanie środków transportu, czy sprawdzanie rozkładów jazdy. Witryny te są bardzo przydatnym i skracającym czas podróży narzędziem, dlatego też ich popularność wzrasta z roku na rok. W czerwcu 2016 roku zasięg portalu rozklad-pkp.pl, sięgał 26%.

Bookowanie

Oprócz planowania podróży użytkownicy wykorzystują urządzenia mobilne do rezerwowania noclegów. Od dwóch lat najpopularniejszą witryną jest tu booking.com. Na liście najpopularniejszych odwiedzanych turystycznych stron internetowych pojawiają się również takie domeny jak nocowanie.pl czy eholiday.pl. Można tam z łatwością znaleźć nocleg, zarezerwować ofertę, a nawet opłacić pobyt za pośrednictwem strony. Strony mają przejrzyste wersje mobilne i z łatwością można poruszać się po nich z poziomu telefonu czy tabletu.

Promocje

Nie można pominąć witryn oferujących promocyjne wyjazdy, noclegi, przejazdy i loty w niższych cenach. Travelist.pl i travelplanet.pl właśnie takie oferty gromadzą u siebie, dzięki czemu użytkownik ma możliwość znalezienia ofert w bardzo atrakcyjnych cenach. Co więcej, strony reklamują też pożyczki, które można wziąć na okres wakacji. Dodatkową opcją jest też możliwość wykupienia ubezpieczenia, rezerwacji parkingu przy lotnisku i wiele innych usług około turystycznych. 

Ocenianie

Jak się okazuje, w dobie mediów społecznościowych uwielbiamy oceniać i dawać recenzje. Nie boimy się przy tym zwracać uwagi na napotkane podczas wyjazdów niedogodności. W odpowiedzi na ten trens powstały więc portale, które umożliwiają wystawianie ocen w jednym miejscu. Najbardziej popularnym okazał się tripadvisor.com. Na stronie można ocenić nie tylko hotele, ale również restauracje i proponowane atrakcje lub wycieczki. Co więcej, portal cyklicznie wydaje własną top listę na dany rok. Dzięki temu można poznać najmodniejsze cele podróżnicze w okresie czasu. Tego typu portale przestrzegają również przed nieudanymi wyjazdami.

Analizując badanie Mobience widać, że większość odwiedzanych stron to domeny polskie. Polacy na wakacje częściej niż laptopa, zabierają smartfon, co oczywiście skutkuje wzrostem ruchu na portalach turystycznych z poziomu telefonu. Poczytność serwisów turystycznych z poziomu urządzeń mobilnych to przede wszystkim dobre informacje dla reklamodawców, którzy mogą podążać za swoimi potencjalnymi klientami, również przy oakzji wakacyjnych podróży.

::

Fot. Fotolia

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF