...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

T-Mobile z innowacyjnymi kampaniami reklamowymi na Twitchu

T-mobile Twitch

Nietuzinkowe usługi zasługują na nieoczywistą promocję. Po wprowadzeniu na rynek pierwszego w Polsce internetu w smartfonie bez limitu prędkości i danych T‑Mobile startuje z dwiema kampaniami reklamowymi oferty „Internet bez ograniczeń” na Twitchu. W pierwszej z nich operator wykorzysta autorski format reklamowy agencji VMLY&R, oparty na sztucznej inteligencji, i pozwalający uruchomić reklamę w momencie rozpoznania kluczowego wydarzenia w grze. W drugiej, dzięki współpracy z inSTREAMLY, informacje o ofercie T‑Mobile pojawiają się w trakcie streamów gier takich jak League of Legends czy Fortnite.

Wielu młodych ludzi nie wyobraża już sobie świata bez gier komputerowych, jednak aby w pełni czerpać przyjemność z rozgrywki, potrzebny jest internet bez ograniczeń. Wszystko po to, by w środku najważniejszej rozgrywki nie złapały nas lagi. W pierwszej kampanii na platformie Twitch T‑Mobile promuje „Internet bez ograniczeń”, wchodząc w interakcje z graczami League of Legends, którzy relacjonują swoje potyczki za pośrednictwem Twitch.tv – najpopularniejszej na świecie platformy do livestreamingu gier. Na potrzeby projektu agencja VMLY&R wykorzystała autorski format reklamowy, który – bazując na sztucznej inteligencji – analizuje rozgrywkę i uruchamia reklamę dokładnie w momencie, gdy wartość życia lub poziom many (mana points) postaci spada. Wdrożenie tego konceptu opiera się na wykorzystaniu technologii Streamcoi, dzięki której zintegrowane treści wyświetlają się u streamerów automatycznie. T‑Mobile jako pierwsza firma telekomunikacyjna postanowiła wykorzystać ten innowacyjny format reklamowy w swojej komunikacji.

Na potrzeby drugiej kampanii na Twitch, przeprowadzonej przez inSTREAMLY, powstały trzy kreacje dopasowane stylem do gier takich jak League of Legends czy Fortnite. W kampanii został wykorzystany autorski mechanizm inSTREAMLY, umożliwiający zautomatyzowane zaciąganie nicków użytkowników z live chatu streamu, które następnie umieszczane są bezpośrednio na kreacji.

Internet, którego nie wyklikasz

Najnowsza oferta T‑Mobile „Internet bez ograniczeń” skierowana jest do każdego gracza, który ceni sobie przyjemność grania czy oglądania live streamów np. z największych rozgrywek League of Legends.

Internet bez ograniczeń jest dostępny w dwóch taryfach: M Nielimitowana i L Nielimitowana. W przypadku wariantu M Nielimitowana użytkownik otrzymuje od początku internet bez limitu danych z prędkością maksymalną do 30 Mb/s. Za takie rozwiązanie użytkownicy zapłacą już od 45 zł miesięcznie z rabatami. Z kolei dla graczy poszukujących internetu bez ograniczeń przewidziana jest taryfa L Nielimitowana, która gwarantuje maksimum prędkości w T-Mobile bez limitu transferu w cenie już od 65 zł miesięcznie z rabatami. Dodatkowo, w prezencie klienci otrzymują usługę „Rozrywka Uwolniona” na sześć lub dwanaście miesięcy zupełnie za darmo.

Instant Reaction Ads to nowatorska technologia stworzona przez VMLY&R i wykorzystująca sztuczną inteligencję (AI – Artificial Intelligence), która pozwala na stałe monitorowanie tego, co dzieje się w trakcie rozgrywki prowadzonej przez streamera. Zastosowany algorytm bazujący na AI umożliwia emisje komunikatu w momencie, gdy postaci w „League of Legends” spada poziom życia lub many.

W kampanii biorą udział topowi polscy streamerzy „League of Legends” na Twitchu: Karolina „Nieuczesana” Brodnicka, Damian „Nervarien” Ziaja oraz Krzysztof „ArQuel” Sauć. Transmisje potrwają do 26 kwietnia.

Agencja VMLY&R odpowiada za przygotowanie koncepcji kreatywnej, wdrożenie technologii Instant Reaction Ads, produkcję oraz koordynacje współpracy z influencerami. Za planowanie mediów jest odpowiedzialny Mindshare.

Więcej informacji o ofercie „Internet bez ograniczeń” można znaleźć na stronie https://www.t-mobile.pl/c/oferta-specjalna/oferta-nielimitowana.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Rusza PLE Media Expert Cup! Do wygrania 20 tys. zł i miejsce w PGE Dywizji Mistrzowskiej PLE

PLE Media Expert Cup

Już 15 marca rusza pierwsza z czterech tur kwalifikacyjnych do turnieju PLE Media Expert Cup. Do każdej z nich będzie mogło zgłosić się aż 128 drużyn. Na zwycięzców każdego z Cupów czeka 5 tysięcy złotych, a cztery najlepsze organizacje zagwarantują sobie miejsca w rundzie jesiennej PGE Dywizji Mistrzowskiej Polskiej Ligi Esportowej.

PLE Media Expert Cup to całkiem nowa inicjatywa, współorganizowana przez Media Expert – największy polski sklep z elektroniką – oraz Polską Ligę Esportową. Turniej jest szansą dla młodych i ambitnych organizacji polskiej sceny CS:GO, które chcą zaistnieć dla większej publiczności. Każdy z czterech Cupów zapoczątkują cztery tury kwalifikacyjne. Pierwsza z nich startuje już 15 marca.

Zasady są bardzo proste. Od 15 do 27 marca rozegrane zostaną łącznie cztery rundy kwalifikacyjne do pierwszego Cupu, który wystartuje 1 kwietnia. Najlepsza drużyna z każdego etapu kwalifikacji awansuje do PLE Media Expert Cup.

Do zakwalifikowanych czterech formacji zaproszone zostaną kolejne 4 drużyny i łącznie osiem ekip powalczy w głównym Cupie. Zwycięzcy każdego z Cupu otrzymają 125 punktów w punktacji generalnej. Dla wszystkich drużyn, biorących udział w Cupach, przewidziano pulę nagród w wysokości 5 tys. zł, która jest zależna od zajętego przez organizację miejsca (1 500 zł dla drużyn z I miejsca). Cztery drużyny, które zgromadzą najwięcej punktów z czterech Finałów Cupów łącznie, otrzymają awans do rundy jesiennej sezonu PGE Dywizji Mistrzowskiej Polskiej Ligi Esportowej. Będzie to niepowtarzalna szansa, by zmierzyć się z czołowymi polskimi drużynami.

Każdy turniej transmitowany będzie na kanałach PLE w serwisach Twitch oraz YouTube. Pierwsze kwalifikacje ruszają już w najbliższy wtorek. Zapisy dostępne tutaj.


źródło: PLE

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Charytatywne streamy na rzecz fundacji DKMS

DKMS Fantasyexpo

W dniach 11-12 stycznia odbędzie się kolejna edycja charytatywnych streamów na rzecz Fundacji DKMS organizowanych przez agencję Fantasyexpo w ramach #POMAGRAJMY.

Streamerzy i influencerzy gamingowi ponownie połączą siły, by wesprzeć szczytny cel. W noworocznym wydarzeniu na ekranie monitorów zagoszczą między innymi: RandomBruceTV, kotwicz91, AgraveiN, SirMisiek oraz Galenaris.

Celem noworocznego streamu charytatywnego jest zebranie funduszy na działania statutowe Fundacji DKMS, czyli pokrycie kosztów rejestracji i badania potencjalnych dawców szpiku (koszt przebadania jednej osoby to 180 zł), na inicjatywy w ramach Programu Rozwoju Polskiej Transplantologii i Wsparcia Pacjentów Cierpiących na Nowotwory Krwi, a także edukację i szerzenie idei dawstwa szpiku w Polsce. Podczas transmisji niezwykle pomocne jest zaangażowanie twórców internetowych. Ponownie streamować będą oni w formule 2-godzinnych bloków.

Wtorek (11.01.2022)

14:00 – 16:00 AuntieBlu
16:00 – 18:00 kotwicz91
18:00 – 20:00 LinekTV
20:00 – 22:00 RandomBruceTV

Środa (12.01.2022)

14:00 – 16:00 Piotr Przytuła
16:00 – 18:00 Galenaris
18:00 – 20:00 AgraveIN
20:00 – 22:00 SirMisiek

Stream rozpocznie się 11 stycznia o godzinie 14:00 i potrwa do północy dnia następnego. Transmisja dostępna będzie w serwisie Twitch, na kanale ESPORT NOW (twitch.tv/esportnow)

Misją Fundacji DKMS jest znalezienie dawcy dla każdego Pacjenta na świecie potrzebującego przeszczepienia komórek macierzystych szpiku. Fundacja działa w Polsce od 2008 roku jako niezależna organizacja non-profit. Agencja Fantasyexpo od wielu lat angażuje się w działalność charytatywną. Akcja podejmowana we współpracy z Fundacją DKMS nie jest jedyną, w przeszłości agencja wspierała również Szlachetną paczkę czy NVIDIA Charity Stream. Jest też pomysłodawcą i realizatorem kampanii #GamingBezBarier, która ma na celu aktywizację osób głuchych w świecie gamingu.

Adam Daniluk

Społeczność internetowa na święta

streamy charytatywne

Wraz z nadejściem okresu świątecznego we wszystkich budzi się chęć pomocy. Tak w tym roku pomagali streamerzy.

Grudzień to, co roku miesiąc, w którym wszyscy starają się pomagać sobie nawzajem, pomimo pośpiechu codziennego życia. Nastrój ten udziela się również firmom i gwiazdom internetu. Dzięki temu, co roku udaje się zebrać ogromne sumy na szczytne cele.
Największe tegoroczne inicjatywy udało się zorganizować Nvidii, Ekipie Fantasy oraz studiu Wargaming.
W ramach Nvidia Charity Stream udało się zebrać 72 twórców, którzy na zmianę prowadzili transmisje przez 144 godzin, czyli 6 dni. W tym czasie udało się zebrać ponad 165 tysięcy złotych, które trafią do Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Poza znanymi streamerami pojawiły się takie postacie jak Robert Makłowicz, Jurek Owsiak czy Staszek Wiertelak.
Ekipa Fantasy już tradycyjnie zebrała się na 50-godzinnej transmisji i mimo okrojonego składy udało się pobić wszelkie rekordy z ostatnich 7 lat. Ponad 350 tysięcy złotych pozwoliło wypełnić aż 8 zbiórek.
Producent takich gier jak World of Tanks oraz World of Warships zorganizował globalny stream 24-godzinny, na którym w trakcie gry udało zebrać się ponad 500 tysięcy złotych. Pieniądze mają trafić do organizacji Save the Children.

W inicjatywach dobroczynnych pomaga również platforma Twitch, promując transmisje z charytatywnymi tagami.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Rainbow Six Polish Masters z dużą wartością mediową

Rainbow Six Polish Masters

Jak wynika z badania firmy Pentagon Reserach przeprowadzonego na zlecenie Ubisoft Polska, tegoroczny turniej Polish Masters 2021 – czyli największe w Polsce rozgrywki e-sportowe w grze Rainbow Six Siege – wygenerował 12.3 miliona zł wartości mediowej.

Six Polish Masters to największe zawody Rainbow Six Siege organizowane dotychczas w Polsce i jednocześnie część globalnego e-sportowego ekosystemu Rainbow Six, dzięki któremu zwycięzca ma możliwość rywalizacji w Europejskiej Lidze Challenger będącej punktem wyjścia do Ligi Europejskiej.

Podstawą do badania były wszelkie materiały związane z wydarzeniem, a które pojawiły się w telewizji na kanale Polsat Games, internecie – w tym na oficjalnym kanale Rainbow6PL na Twitchu – mediach społecznościowych oraz artykuły redakcyjne.

Na podstawie danych prezentujących podział ekspozycji według mediów, dominującą rolę pełni telewizja, której udział stanowi 74% i który odpowiada za 9,1 miliona zł wartości ekspozycji. Drugim medium z największym udziałem okazał się Twitch, który odpowiadał za 23,1% wartości ekspozycji wynoszącej 2,84 miliona złotych.

Badanie objęło również marki, które były obecne w trakcie Polish Masters 2021. Pentagon Research przeanalizował formy ekspozycji, na które składały się nośniki statyczne, dynamiczne i tekstowe oraz sumaryczną liczbę ekspozycji we wszystkich badanych mediach, aby określić wartości dla poszczególnych marek. Tym samym największą liczbę ekspozycji – 24724 – zdobył partner turnieju – marka OMEN – którego formaty promujące linię laptopów gamingowych OMEN 15 wygenerowały 3,6 miliona zł wartości.

W zestawieniu znalazły się także drużyny biorące udział w turnieju, które również zostały objęte badaniem jako marki. Podium zajęły takie organizacje jak XPG Invicta z 964 tys. wartości ekspozycji, NOX Esports z 926 tys. oraz Team ESCA Gaming z 846 tys.

Bardzo cieszą nas tak dobre wyniki zawodów, ale pragnę podkreślić, że wsparcie Rainbow Six Polish Masters jest naturalnym krokiem w rozwoju e-sportowej kultury i realizacją naszego celu jakim jest inwestowanie w młode talenty. Rozgrywki dostarczają wielu wrażeń i emocji, a zawodnikom dają pole do pokazania się i walczenia o niemałą pulę nagród. Dzięki coraz bogatszej ofercie urządzeń i peryferiów OMEN (ale też innych, jak Victus) możemy uzbrajać zarówno tych, którzy poświęcają się w walce o najwyższe miejsca jak i graczy, którzy stawiają na relaks, ale z wykorzystaniem najwyższej jakości produktów. Nie poprzestajemy na tym i planujemy dalszy rozwój i zaangażowanie w świat esportu, by wszyscy zawodnicy, niezależnie od poziomu mogli razem z OMEN sięgać szczytów

 Katarzyna Dulemba, PS Gaming Marketing, HP Inc Polska. 

 

Adam Daniluk

Kto ogląda gry?

kto częściej ogląda gry?

Portal YouGov przygotował raport "Game Changers" ukazujący, jakie są proporcję między odbiorcami treści gamingowych. Na liście zbadanych państw jest również Polska.

Na całym świecie, aż 69% osób obserwujących twórców treści gamingowych to mężczyźni, 31% stanowią kobiety. Natomiast, jeżeli przyjrzeć się także całemu obszarowi poza gamingiem, podział wygląda inaczej. Influencerzy ze wszystkich kategorii są śledzeni w większości przez kobiety (53%). W pojedynczych krajach mężczyźni stanowią procentowo ok 60-70%. Najwyższy odsetek kobiet oglądających gry znajduje się we Francji (38%) i Singapurze (37%). W Polsce przeważają mężczyźni – aż 76%, co stawia kraj na trzecim miejscu listy z największą dysproporcją między płciami. Wyżej jest jedynie Indonezja i Dania.

Raport YouGov
źródło: YouGov

 

Raport zbadał także proporcje między twórcami. Dziewięćdziesiąt pięć ze stu najlepszych kanałów transmitujących gry na żywo w  serwisach YouTube i Twitch to te prowadzone przez mężczyzn.

Raport dostępny do pobrania tutaj: https://business.yougov.com/sectors/gaming-esports

Adam Daniluk

Na Twitchu premierowy odcinek „Arcane”

"Arcane” serial osadzony w uniwersum świata "League of Legends" będzie miał premierę już 7 listopada na Netflixie.

Fani chcący zapoznać się z animacją od Riot Games będą mieć do tego znakomitą okazję.

Platforma Twitch dołączyła do światowej premiery „Arcane”. Pierwszy odcinek pojawi się  7 listopada o 11:00 na platformie twitch.tv w ramach współstreamowania z polskimi twórcami. Będzie to pierwszy raz kiedy serial z platformy Netflix, będzie można obejrzeć za darmo poza serwisem. Podczas transmisji widzowie posiadający połączone konto Riot Games z kontem Twitch będą mieli szansę na zdobycie „dropów Twitcha”.  Będą one zawierały różne przedmioty dostępne w grach od twórców „League of Legends”.

Adam Daniluk

Między esportami, rozmawiamy – Just Chatting

just chatting

Konsumpcja treści internetowych z roku na rok rośnie. Niczym nowym nie jest fakt, że użytkownicy zamiast zwykłej telewizji coraz chętniej wybierają rozrywkę znajdującą się na platformach internetowych takich jak YouTube czy Twitch. Szczególnie jeśli chodzi o młode pokolenie. Powszechność treści live streamingowych sprawia, że platforma Twitch oferuje coraz więcej swoim odbiorcom. Czego najchętniej szukają oglądający na Twitchu? Jaka kategoria jest najpopularniejsza? Jakie są najciekawsze trendy? Postaram się dzisiaj przybliżyć to, co najbardziej ciekawi użytkowników Twitcha.

Telewizja w internecie nie taka różna od tradycyjnej?

Cofnijmy się kilkanaście lat wstecz, kiedy telewizja była jednym z najpopularniejszych nośników domowej rozrywki. W czasie wolnym, gdy chcieliśmy się zrelaksować oglądając telewizję, mogliśmy robić to na dwa sposoby. Pierwszy, gdy dzięki telegazecie lub tygodnikom z programami telewizyjnymi, zaplanowaliśmy sobie to, co chcemy obejrzeć  i sposób drugi, gdy po prostu zasiadaliśmy przed telewizorem i “skakaliśmy” po różnych kanałach szukając czegoś dla siebie.

Czasy trochę się zmieniły, ale pod pewnymi względami możemy dostrzec analogię między telewizją tradycyjną a platformą Twitch. W obu przypadkach, możemy zaplanować sobie to, co chcemy obejrzeć, z tą różnicą, że na Twitchu będziemy oglądali to na żywo i mamy możliwość interakcji ze streamerm. Możemy również po prostu wejść na Twitcha i wybrać spośród szerokiej gamy kategorii oraz aktualnie prowadzonych transmisji. Mimo tak dużej rozbieżności między Twitchem a telewizją, możemy dostrzec to, że zaspokaja ona takie same potrzeby, ale w odmieniony sposób. Mam oczywiście tutaj na myśli wyłącznie rozrywkę, gdyż na próżno doszukiwać się na Twitchu prognozy pogody. Z drugiej strony mamy takie funkcjonalności, których nie znajdziemy w tradycyjnej telewizji.

Esport, esport i jeszcze raz… chatting?

Zapewne większość kojarzy Twitcha jako platformę przeznaczoną dla szukających treści związanych z gamingiem oraz esportem. I słusznie. To na pewno trzon tej platformy, ale czy znajdziemy tam tylko gry? W najpopularniejszych dziesięciu kategoriach w Polsce, aż 9 stanowią gry. Racja, to dosyć sporo, ale co znajduje się na pierwszym miejscu wśród najpopularniejszych kategorii? Just Chatting, a po polsku po prostu – Rozmowy. Kategoria, w której znajdziemy dosłownie to, co w jej tytule.

Z roku na rok przyciąga coraz więcej ludzi, którzy szukają kontaktu z autorami streamów, które oglądają. Wynika to z faktu, że coraz częściej widzowie chcą być blisko streamerów. Wiedzieć coraz więcej o ich życiu prywatnym, tym co robią, czym się interesują, jakie produkty kupują, jakiej marki samochodami jeżdżą czy w jakim sklepie robią zakupy. Jednym słowem chcą wiedzieć, jak wygląda ich codzienne, zwyczajne życie oraz zaplecze tego co robią.

 Rozwoj_just_chatting
Źródło: Streams Charts

Porozmawiać można na każdy temat, a to dlatego, że coraz bardziej gaming wplata się w lifestyle. Coraz więcej jest osób, które chcą po prostu podyskutować na interesujący ich temat lub posłuchać, co ich idol ma do powiedzenia. Wiąże się to ze swoistą gloryfikacją streamerów, tego, że są dla swoich odbiorców wzorem i stąd oprócz zwykłych dyskusji czy rozmów możemy znaleźć tam np. komentowanie różnych wydarzeń, internetowych konfliktów, zawodów esportowych (i sportowych!) oraz innych – tematów nie brakuje. Najczęściej są to tematy popularne w danym czasie, związane z aktualnymi wydarzeniami w środowisku jak na przykład, powstanie nowej federacji sztuk walki – tworzonej przez znanego rapera.

Jest popyt jest podaż

Twtich jest dominującą na świecie platformą live streamingową, a pandemia tylko umocniła platformę na pozycji lidera. W kwietniu 2021 roku, Twitch osiągnął rekordowe 3,03 miliona widzów licząc średnią z każdego tygodnia na podstawie średniej miesięcznej z siedmiu dni. Stanowiło to wzrost o 22,17% w porównaniu do tego samego miesiąca w roku 2020. Oznacza to, że trend się utrzymał i nadal możemy spodziewać się tego, że Twitch nie odejdzie w cień. Tym samym pokazuje również, że zainteresowanie na materiały z kategorii Just Chatting, swoją drogą bardzo obszernej, będą cały czas rosły, a konsumentów takich treści nie będzie brakowało.

Piotr Radzimirski

1500-letnia gra dalej zachwyca wynikami

szachy

Szachy w ciągu ostatniego roku weszły w mainstream. W ciągu ostatnich 7 dni, na Twitchu obejrzano prawie 2 mln godzin rozgrywki z tej ponadczasowej gry, a w lutym oglądało je aż 370 tys. widzów jednocześnie. To właśnie szachy pozwoliły pobić jeden z polskich rekordów Twitch.tv pewnemu streamerowi - Bartoszowi “xntentacion” Rudeckiemu. Skąd wzięła się nagle ta popularność?

Pierwszym powodem wybuchu popularności szachów była premiera „Gambitu Królowej” od Netflixa. Na wykresie sporządzonym przez portal towardsdatascience.com widzimy nagły wzrost liczby graczy. Porównując październik, pod którego koniec miała miejsce premiera tego serialu, do listopada widzimy ogromny przeskok. W 4 miesiące liczba osób odwiedzających stronę wzrosła 7-krotnie.

Zwiększyło się również zaangażowanie graczy. Średnia liczba gier urosła dwukrotnie.

wykres szachy
Źródło: https://towardsdatascience.com/how-has-the-queens-gambit-impacted-the-popularity-of-online-chess-43594efe5a98

Szachowa rewolucja na polskim Twitch.tv

Nieoczekiwany wybuch popularności w Polsce miał miejsce trochę później niż na świecie. Ciężko powiedzieć, jak duży wpływ miał drugi lockdown, a jak duży premiera wspomnianego serialu. Streamerem, który najbardziej zyskał podczas wybuchu popularności szachów był Bartosz “xntentacion” Rudecki. W czasie skoku popularności zdążył pobić rekord polskiego Twitcha. Było to podczas turnieju szachowego Bullet Chess Championship All-Star, organizowanego przez Chess.com, zebrał w jednym momencie 60 tys. widzów. Był to najlepszy wynik pojedynczego streamera na polskim Twitch.tv.

Popularny „Bartosh” mógł się poszczycić crossami z twórcami wywodzącymi się zza granicy, w tym mistrzynią świata Nemo „Nemsko” Zhou, oraz arcymistrzem Hikaru Nakamurą. Bartosz utrzymywał średnią liczbę widzów na naprawdę wysokim poziomie, wynosiła ona aż 30 tys. osób w kwietniu, a jego osoba zaczęła z czasem promować takie marki jak World of Tanks, czy LvBet, które nawet umożliwiło opcję obstawiania zakładów gier Bartosza podczas transmisji.

Widzowie “xntentaciona” zaczęli przyglądać się scenie profesjonalnej. Kanał Polskiego Związku Szachowego, na którym transmitowane są polskie turnieje znacząco urósł, a średnia widzów wzrosła aż o 2400%.

Streaming szachów za granicą i wpływ widzów z Polski

Polscy widzowie zaczęli śledzić poczynania także zagranicznych streamerów. Wspomniana wcześniej Nemsko, wspierana przez organizację CLG; Hikaru Nakamura czy siostry Botez to osoby, które były już wcześniej znane w środowisku szachowym i gromadziły na swoich streamach setki/tysiące widzów.

Duże przyrosty dali im widzowie z kraju znad Wisły. Nemsko podczas crossoverów z polskim streamerem miewała średnio 5 tys. widzów. Kiedy go nie było, jej liczby spadały. Inaczej sprawa wygląda z Hikaru. To osoba, która zawsze przyciąga dużą liczbę widzów, więc napływ fanów z Polski nie był dla niego aż tak istotny. Z reguły jego widownia mieściła się w granicach 15-30 tys.

Na Twitchu w tym roku również pojawiły się streamy Magnusa Carlsena, który jest aktualnym mistrzem świata. I choć transmitował tylko 30 godzin na przestrzeni całego roku, to uzyskał średnią widzów na poziomie 15 tys., w porywach nawet do 30 tys.

Popularyzowanie turniejów online

Pomimo, że szachy w Polsce stały się popularne dopiero w tym roku, to za granicą już od początku pandemii rosło nimi zainteresowanie. Strona Chess.com poinformowała, że przez okres od marca zeszłego roku, przez rok na ich portalu zostało zarejestrowanych 11,1 mln nowych użytkowników.

Jak wcześniej wspominałem, esport szachowy szedł w parze wraz z hitowym „Gambitem królowej”. Krótko po wybuchu popularności rozpoczął się cykl turniejów Champions Chess Tour z udziałem takich wybitnych szachistów jak wcześniej wspomniani Magnus Carlsen i Hikaru Nakamura. Cała seria ma trwać 10 turniejów rozegranych na przestrzeni 10 miesięcy.

Widzowie bardzo polubili formę, zasady dzięki realizacji online stały się bardziej przejrzyste, a sama gra wydaje się bardziej dynamiczna. Z czasem pojawiło się coraz więcej turniejów streamerów, a ludzie, także dzięki osobie Bartosza Rudeckiego, zaczęli zerkać w stronę polskiej sceny.

Podsumowanie

Pomimo tego, że liczba osób grających w szachy w ciągu ostatnich miesięcy zaliczyła spadki to cała gra dalej cieszy się ogromną popularnością. Ponadczasowość, czy też łatwe do opanowania, ale zarazem trudne do oszlifowania zasady pozwolą im zostać w mainstreamie na dłużej. Ilość i rozmach jakie niosą za sobą turnieje online sprawiły, że szachy mają szansę na bycie zestawionymi z esportowymi tytułami.


Autor: Adam Daniluk

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Budowanie marki przez esportowca. Dlaczego jest to takie ważne?

Gamer

Kariera profesjonalnego gracza nie jest długa. Zawodnicy decydują się na koniec swojej przygody zazwyczaj w okolicach 25 roku życia, a zaczynają ją tak naprawdę różnie. W ostatnich latach był wysyp bardzo młodych zawodników, mających często po 16-17 lat. To sprawia, że zawodnicy czysty zysk z esportu dostają przez maksymalnie 7-8 lat swojego życia, a co kiedy ich kariera się skończy, bądź będzie wisieć na włosku?

Wiele zawodników decyduje się na streamowanie. Ciekawym przykładem tutaj jest Marcin “Jankos” Jankowski. Od grudnia 2016 streamuje on na platformie Twitch.tv. Już od początku zgarniał pokaźną liczbę oglądających na poziomie średnie 4,5 tyś, co w tych czasach jest po prostu dobrym wynikiem, wtedy były to świetne liczby. Marcin sukces na Twitchu miał zagwarantowany dzięki reprezentowaniu silnych organizacji w Europie, dzięki czemu jego widzowie to nie tylko Polacy, ale również osoby pochodzące z całego świata interesujące się europejską sceną League of Legends.

W 2018 nastąpił duży krok w karierze streamerskiej Jankosa. Zaczął prowadzić kanał na Youtube. Co jeszcze bardziej powiększyło jego stałą widownię. Jego przyszły wzrost liczb na platformie również pomagał fakt, że Marcin na arenie międzynarodowej reprezentował się naprawdę fenomenalnie. Do Jankosa coraz częściej zaczęli trafiać widzowie spoza Polski, a on powoli przenosił swój content na scenę zagraniczną. W 2020 całkowicie zmienił content na anglojęzyczny, co poskutkowało wzrostem widowni ze średnio 5-6 tysięcy widzów na 15-20 tysięcy widzów. Jankos zbudował markę na skalę światową. Każdy chce go oglądać i czerpać od niego wiedzę na temat gry.

Jednak jak przyciągnąć do siebie widzów? Za pomocą portali takich jak Twitter czy Instagram. Teraz coraz bardziej rośnie świadomość, że nie każdy esportowiec powinien rozpoczynać karierę od streamowania, a właśnie pokazać się światu, zainteresować swoją osobą. Systematyczne wrzucanie postów na Twittera czy Instagrama sprawi, że więcej osób zacznie interesować się daną osobą, co pójdzie w parze z dobrymi wynikami na innych platformach, w tym Twitchu czy Youtube.

Razem z liczbami przychodzą też nowe współprace reklamowe. Praktycznie każdy streamer dostanie ofertę z reklamowaniem ruletek z CS:GO, czy też jakichś niszowych produktów, jednak nie każdy będzie miał okazję na współpracę z firmą gamingową. Warto też wspomnieć o tym, że to, co możemy reklamować również podlega pod content jaki dany twórca tworzy. Kontrowersyjni twórcy z pewnością dostają mniej ofert współpracy, niż twórcy family-friendly, nawet jeśli ci drudzy robią mniejsze liczby. Przykładem tutaj mogą być streamerzy z grupy Jarock. Mimo tego, że ich świetne czasy już dawno za nimi, a streamerzy tacy jak Bonkol kręcą stosunkowo małe liczby (średnia ok. 900 widzów), to na jego stronie możemy zobaczyć banery reklamowe firm takich jak Huel, czy Corsair. Z kolei np. u Japczana z Xayoo Industries rzadko widać jakiekolwiek reklamy produktów, czy też gier.

Niektórzy po zakończeniu kariery dalej otrzymują się w branży, ale niektórzy są zmuszeni do wybrania innej drogi. Dzisiejsze media potrafią wykreować naprawdę wielkie postacie. Mam nadzieję, że coraz więcej młodych zawodników będzie się o tym przekonywać. Wtedy też środowisko będzie postrzegane jako bardziej rentowne. Każdy teraz mówi o influencerach którzy generują ogromne zyski. Chociażby taką chodzącą marką jest np. Friz, czy z Twitchowego “podwórka” Izak. W esporcie również mamy kilka znanych osobistości. PaszaBiceps, Jankos, a z zagranicy chociażby Rekkles. Mają oni rozbudowane grupy fanów, a niektórzy, dane organizacje kojarzą wyłącznie z nimi.


Autor: Adam Daniluk

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF