...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Dlaczego warto kupować ubrania przez internet?

Wiele osób, zwłaszcza kobiet, uwielbia shopping. Chodzenie po sklepach, wybieranie, przymierzanie jest przyjemne, ale zabiera mnóstwo czasu i energii. Nie zawsze zresztą można znaleźć w sklepach coś odpowiedniego dla siebie, zwłaszcza w okresie wyprzedaży. Alternatywą dla tradycyjnego shoppingu są zakupy online. Dlaczego to polecane rozwiązanie?

Oszczędność czasu

Zakupy w galerii handlowej mogą trwać kilka godzin! Dojazd, znalezienie właściwego sklepu, poszukiwania, przymierzanie, w końcu powrót do domu – wszystkie te czynności mogą trwać na tyle długo, że po powrocie można być bardzo zmęczonym. Zakupy w sklepie internetowym to ogromna oszczędność czasu. Możesz przeglądać asortyment, siedząc wygodnie na kanapie czy leżąc w łóżku w piżamie, bez konieczności ubierania się, robienia makijażu i dojazdu do sklepu. W sklepie internetowym, dzięki odpowiedniemu filtrowaniu, łatwo i szybko można znaleźć wymarzone bluzy damskie z kapturem, jeansy albo koszule. Bardzo szczegółowe zdjęcia, które można dodatkowo powiększyć, powodują, że z łatwością ocenia się nie tylko wygląd, ale też fakturę materiału. Wiele zdjęć pozwala zatem ocenić, czy konkretne bluzy damskie to rzeczywiście właściwy wybór. Nawet po dokonaniu zakupu i błędnym wyborze ubrania, zawsze jest możliwość łatwego, często bezpłatnego zwrotu.

Ogromny wybór wzorów i kolorów

W sklepie internetowym konkretnej marki można obejrzeć cały asortyment. To szczególnie istotne w okresie wyprzedaży. Wówczas w sklepach stacjonarnych można przymierzyć i kupić tylko to, co jest „na stanie”. W sklepie online jest inaczej – widać całą ofertę, nawet bluzy damskie z kapturem czy inne rodzaje ubrań, które nie są dostępne w konkretnym rozmiarze. W takim przypadku można wygodnie zapisać się do systemu, aby dostać powiadomienie na maila, że bluzy damskie w danym rozmiarze są dostępne. Co więcej, marki często, aby jeszcze bardziej zachęcić klientów do zakupów internetowych, oferują produkty, które są dostępne jedynie online.

Oszczędność pieniędzy

Zakupy w sieci to także oszczędność pieniędzy. Nie trzeba wydawać środków na dojazd (paliwo do samochodu, bilet na autobus czy tramwaj). Koszty przesyłki w sklepach internetowych są zwykle za zero złotych powyżej określonej kwoty, a nierzadko zdarzają się promocje obejmujące darmową dostawę, niezależnie od kwoty zakupów. Kupując w sieci, można też często liczyć na atrakcyjne promocje i rabaty. Wiele sklepów oferuje np. zniżki w konkretnym dniu, za zapisanie się do newslettera, wpisanie kodu rabatowego i wiele innych. Często można nawet liczyć na specjalne rabaty w dniu urodzin klienta. To wszystko sprawia, że kupowanie przez internet staje się naprawdę atrakcyjne cenowo. Warto też pamiętać, że sam czas to także pieniądz. Robiąc zakupy i kupując bluzy damskie z kapturem wygodnie w domu, oszczędza się mnóstwo czasu, który można poświęcić na inne konstruktywne zajęcia, w tym również zawodowe (zwłaszcza, gdy pracuje się z domu). Warto zatem usiąść wygodnie na kanapie, włączyć smartfon albo komputer i zrobić komfortowo zakupy online.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

H&M otworzy pierwszy sklep w metaverse? [AKTUALIZACJA]

H&M Ceek

H&M jako pierwsza marka odzieżowa miałaby otworzyć sklep z ubraniami w metaverse. Klienci mogliby kupować ubrania w świecie wirtualnym.

Za otwarcie sklepu miało być odpowiedzialne CEEK VR, firma łącząca metaverse z kryptowalutami pozwalającymi na dokonywanie zakupów w świecie wirtualnym i rzeczywistym. Nowy H&M miał znajdować się w Ceek City, a ubrania w wirtualnym sklepie miały być dostępne dla avatarów użytkowników platformy. Produkty dostępne w sklepie miały być nabywane za pomocą specjalnej waluty CEEK. Dodatkowo stacjonarne sklepy H&M miały zaoferować klientom możliwość zakupu ubrań wirtualnych.

Ceek City to wirtualne odwzorowanie świata rzeczywistego. Użytkownicy platformy będą mogli przemierzać cyfrowe ulice, tak jakby działo się to wszystko w prawdziwym świecie.

Póki co, na promocje ubrań w świecie wirtualnym zdecydowały się m.in. Nike, Gucci i Zara, jednak to H&M jako pierwsze miało otworzyć sklep poświęcony całkowicie technologii metaverse.

Informacja o otwarciu sklepu zaskoczyła jednak nawet H&M, który w swoim oświadczeniu podkreślił, że nic o tym nie wie i nie współpracuje z firmą Ceek VR.  Okazało się, że od samego początku był to jedynie koncept, ale był tak sugestywny, że informacja o nim zaczęła żyć własnym życiem.

O koncepcie metaverse i jego wpływie na marketing szerzej porozmawiają eksperci na Śniadaniu społeczności 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie, które odbędzie się we wtorek 25 stycznia. Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w wydarzeniu na Facebooku. 

Adam Daniluk

Ubrania cyfrowe podbiją rynek modowy?

digital fashion

Nadchodzi nowa moda! Jednak odzieży nie będziemy w stanie założyć fizycznie. Może mieć to związek z nadchodzącym metaverse.

Tak jak tradycyjna moda tworzona jest z różnorodnych materiałów, tak ta cyfrowa jest tworzona przy pomocy programów graficznych. Nowa moda robi to samo co tradycyjne formy ubioru – t-shirty, spodnie, czapki. Jednak kupujący nie będą w stanie założyć fizycznie.

Od lat modne jest upiększanie naszego wizerunku w świecie wirtualnym. Filtry na portalach społecznościowych, obróbka zdjęć, czy skórki do gier, którymi zainteresowały się nawet domy modowe jak Balenciaga. Dodatkowo ostatnie ogłoszenie metaverse, gdzie za pomocą naszego cyfrowego avatara będziemy mogli kontaktować się ze znajomymi. To tylko kwestia czasu, zanim „digi-fashion” zostanie zaadoptowane przez świadomych mody na całym świecie.

Według Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ branża modowa znajduje się w stanie zagrożenia ekologicznego i społecznego. Komisja szacuje, że 20 procent światowych ścieków jest produkowanych przez przemysł modowy, który również emituje 10 procent globalnej emisji dwutlenku węgla. Przemysł tekstylny został zidentyfikowany jako główny czynnik przyczyniający się do powstawania odpadów z tworzyw sztucznych w oceanach, a fast-fashion jest znany ze swoich niebezpiecznych warunków pracy.

Cyfryzacja mody może częściowo rozwiązać ten problem. Pozwala ludziom „nosić” nowe ubrania, tak często jak chcą. Bez konieczności fizycznej produkcji ubrań. Ponadto pozwoli rozwinąć skrzydła projektantom bez większych kosztów i potrzeby produkcji.

 

 

 

 

Adam Daniluk

Tani Armani. Skąd pochodzą ubrania, które nosisz?

rynek ubrań i podróbek

Ile ubrań potrzebujesz? Na pewno mniej niż ci się wydaje. Bez większości każdy może się obejść. W praktyce nikt nie chce. Europejczycy wydają krocie na ubrania – tylko w 2020 do krajów Wspólnoty zaimportowano tekstylia o wartości 69 mld euro. Krawcami dla mieszkańców Starego Kontynentu są głównie Chińczycy. Co trzeci ciuch, lądujący w szafie europejczyka, uszyty został w Państwie Środka.

Niemal wszystkie kraje na świecie wprowadziły ograniczenia, żeby zminimalizować rozprzestrzenianie się wirusa SARS-CoV-2. Rządy zaaplikowały jedyny znany i według ekspertów słuszny lek – lockdown. Skutkiem ubocznym terapii było wygaszenie życia gospodarczego. Handel i gastronomia doświadczyły tego najsilniej. Wyjątkowy ból głowy miała branża odzieżowa, nie tylko dlatego, że kupowaliśmy mniej, ale też z powodu spadku zainteresowania eleganckimi czy biurowymi stylizacjami, na rzecz wygodnych dresów.

Szafa na minusie

Jak wynika z raportu przygotowanego przez Eurostat (Europejski Urząd Statystyczny), w porównaniu z 2019 r., w 2020 import odzieży do państw członkowskich UE zmniejszył się o 14%. Tąpnięcie odnotowano także w statystykach eksportu – w porównaniu z 2019 r. zarejestrowano spadek jego całkowitej wartości także o 14%.
Analitycy zwracają uwagę na olbrzymią różnicę w bilansie wymiany handlowej. Okazuje się, że na tej “transakcji” jesteśmy stratni blisko 40 mld euro rocznie. Podczas gdy państwa członkowskie Wspólnoty importowały spoza UE odzież o wartości 69 mld euro w 2020 r., wartość tego, co wysyłaliśmy wyniosła w tym samym czasie 30 mld euro w 2020 r.

Analizując dane historyczne gromadzone przez Eurostat, dotyczące importu i eksportu ubrań do i z UE, można łatwo zauważyć, że 2020 był przełomowym rokiem. Właśnie wtedy nastąpiło przerwanie łańcucha nieustannych wzrostów. Analiza danych historycznych, pokazuje, że od 2010 do 2020 import odzieży wzrósł o jedną czwartą, natomiast eksport o 64%.

Na skutek rozwoju globalnych platform marketplace, takich jak Amazon, eBay czy Aliexpress, handel transgraniczny przestał być postrzegany jako przywilej zarezerwowany wyłącznie dla klientów biznesowych. Pionierzy w pośrednictwie handlu byli trochę jak mitologiczny Prometeusz, który przemycił ogień dla ludzi. Tak ogień, jak i zakupy z drugiego końca świata, stały się czymś normalnym, nawet dla przysłowiowego Kowalskiego.

Aleksandra Szarmach, Chief Marketing & Sales Officer z Nethansy, która pomaga polskim i niemieckim firmom wystartować na platformie Amazon, gdzie kompleksowo zarządza ich obecnością.

Project Runway po pekińsku

Liczby z baz Eurostatu wskazują jednoznacznie, że głównym beneficjentem europejskiej słabości do strojenia się są Chiny. To właśnie stamtąd do krajów Wspólnoty trafia najwięcej odzieży. Chiny do UE wysyłają tony ubrań, których wartość szacuje się na niemal 21 mld euro, co stanowi około 30% wartości całości sprowadzanych do krajów Wspólnoty ubrań. Na drugim miejscu znalazł się Bangladesz (12 mld euro, 18%), a na najniższym stopniu podium Turcja (8 mld euro, 12%).

Biorąc pod uwagę cenę, rodzimym producentom odzieży ciężko jest nawiązać równą walkę z dalekowschodnią konkurencją, gdzie koszty pracy są o wiele niższe. Co ciekawe, kwota na metce przestaje być koronnym argumentem w dyskusji o zakupie. Coraz więcej uwagi poświęca się natomiast jakości, trwałości i unikalności nabywanych wyrobów. Wzrasta także znaczenie ruchów antykonsumpcyjnych, które promują przekaz: kupuj mniej, ale lepiej. W Polsce około 7 na 10 ubrań, które mamy w szafie, zostaje już w niej na zawsze nienoszonych. Jeszcze gorzej jest w takich regionach jak Stany Zjednoczone czy Belgia, gdzie wskaźnik ten wynosi odpowiednio 8 i 9 na 10.

Aleksandra Szarmach. Ekspertka Nethansy powołuje się na badania niemieckiej firmy Movinga, która zbadała 18 tys. gospodarstw domowych w 20 krajach.

Trend redukcji odpadów i zużycia zasobów bryluje w social media, gdzie znajduje poparcie wielu internautów, którzy utożsamiają się z nową filozofią zakupów. W ubiegłym roku media informowały o tym, że organizacja Projekt Klimatyczny założyła na Facebooku wydarzenie „Nie kupię nowych ubrań przez cały rok 2020”. Nowa inicjatywa spotkała się z pozytywnym przyjęciem zarówno mediów, jak i użytkowników sieci.

Podróbki zabierają pieniądze i miejsca pracy

Choć jakość i trwałość są coraz ważniejszymi wyznacznikami, a cena nierzadko schodzi już na dalszy plan, to problemem regionalnych sprzedawców nadal są podróbki. Trudno jest jednak stwierdzić, ile wart jest rynek podrabianych ubrań. Szacuje się, że w 2020 roku mogło być to od 500 milionów dolarów do nawet 2 miliardów. Firmy modowe miałyby stracić na tym procederze – według portalu statista.com – nawet 30 miliardów dolarów. Tylko europejski rynek składa się z ok. 10% podrobionych ubrań, a to wpływa nie tylko na mniejszy zysk firm, ale też na pracowników. Sprowadzanie podrabianych towarów sprawia,że tylko we Włoszech w sektorze modowym pracuje ok. 50 tys. mniej osób niż mogłoby.

Niezwykle problematyczna kwestia wzornictwa i praw autorskich działa na korzyść producentów z Azji, bo tam – według narastających mitów – tego typu roszczenia się często lekceważy.

Marek CzyżewskiJednak warto pamiętać, że poprawnie zastrzeżony znak towarowy może uratować majątek firmy. Przykłady sporów sądowych – nawet w Chinach – pokazują, że europejskie marki nie są bezsilne w starciu z azjatyckimi podmiotami, a sądy gospodarcze nie kierują się w swoich orzeczeniach pobudkami nacjonalistycznymi.

Marek Czyżewski, prezes zarządu grupy Pravna.pl, zajmującej się m.in. pomocą prawną przy zastrzeganiu znaków towarowych.

Poprawnie przeprowadzona procedura gwarantuje monopol, czyli nikt inny nie będzie mógł używać zastrzeżonego znaku. Taki argument z reguły zamyka sprawę przed odpowiednim urzędem czy sądem, a firma której prawa zostały naruszone może liczyć na odszkodowanie.

Duma Starego Kontynentu

W ciasnych rzymskich uliczkach, między Via del Corso i Via del Babuino, znajdują się jedne z najbardziej ekskluzywnych butików Starego Kontynentu. Przy witrynach sklepów gromadzą się tłumy gapiów, którzy podziwiają ekspozycję. Spadkobiercom Cesarstwa Rzymskiego trzeba oddać co cesarskie – potrafią sprzedawać, jak mało kto i z tego mogą być dumni.

To słoneczna Italia, jak pokazują dane Eurostatu, jest czempionem eksportu odzieży. Według urzędu to dziś największy eksporter ubrań regionu UE. Spośród wszystkich państw członkowskich Wspólnoty, w 2020 r. Włosi odpowiedzialni są za dokładnie 1/3 (33%) wartości całego pozaunijnego eksportu odzieży. Dzięki temu udało się im wyprzedzić Niemców (5 mld Euro, 17%), Hiszpanię (4 mld Euro, 14%) i Francję (prawie 4 mld Euro, 13%).

Jeżeli chodzi o możliwości nabywcze, Europa już dawno przestała być pępkiem świata. Firmy, które chcą osiągnąć sukces komercyjny, muszą patrzeć daleko poza granice swojego kraju, a nawet kontynentu. Taką możliwość oferują dziś globalne platformy marketplace. To olbrzymia szansa dla rodzimych producentów, którzy niejednokrotnie zjedli zęby, realizując produkcję kontraktową dla globalnych brandów, np. z Włoch czy Niemiec. Zebrane doświadczenie zaprocentuje, gdy tylko zdecydują się opuścić własne podwórko.

Aleksandra Szarmach, Chief Marketing & Sales Officer z Nethansy

Dawna Hanza była związkiem miast, które dzięki wzajemnemu wsparciu przeżywały imponujący rozwój gospodarczy. Współczesna Nethansa wspiera polskie i niemieckie firmy w ekspansji na zagraniczne rynki za pośrednictwem największej platformy handlowej świata. Nethansa opiekuje się swoimi klientami na każdym etapie sprzedaży na Amazonie: od wprowadzenia w ekosystem serwisu, przez optymalizację wszystkich procesów i obsługę klienta w wymaganych językach, po pełną automatyzację sprzedaży, która odbywa się przy pomocy autorskiego systemu Clipperon, wykorzystującego algorytmy sztucznej inteligencji.

Nethansa

Raport “Polska strojna” Allegro.Moda czyli Polaków modowy portret własny

Mimo, że połowa z nas uważa, że Polacy ubierają się modnie, nadal w naszych wyborach modowych jesteśmy bardzo praktyczni. Zwracamy uwagę głównie na cenę produktów, wygodę oraz jakość wykonania. Polacy nie wyobrażają sobie swojej garderoby bez pary dżinsów. Moda męska na Allegro to głównie wygoda i sportowy styl. Kobiety chętniej eksperymentują z trendami, wybierają klasyczne i kobiecie ubrania oraz dodatki.

Raport “Polska Strojna” Allegro.Moda pokazuje jakie realne modowe trendy można wyczytać z analizy tego, co najchętniej kupowali Polacy na Allegro i jakich modowych wyborów dokonali głosując swoim portfelem. Obraz jakich modowych wyborów Polaków uzupełnia dodatkowe badanie o tym, co myślą o modzie i czym kierują się w swoich wyborach. Dzięki temu udało się stworzyć Polaków modowy portret własny.

Allegro jest jak wielka galeria handlowa w internecie, gdzie można znaleźć setki tysięcy sprzedawców i miliony produktów. To miejsce otwarte przez całą dobę, gdzie nie tylko łatwo można znaleźć poszukiwany przedmiot, ale również zobaczyć ciekawe inspiracje.  – tłumaczy Celestyna Lendo-Zachariasz, dyrektor kategorii Moda na Allegro – Możemy śmiało powiedzieć, że ubiera się u nas cała Polska. Statystycznie w zeszłym roku każdy dorosły Polak kupił u nas 2 rzeczy. Co minutę ktoś “wychodzi od nas” z nową kurtką, sukienką na specjalną okazję czy parą wygodnych trampek. Kupowanie ubrań w sieci to również coraz większa wygoda: możliwość szybkiego porównania cen, zakupy bez pośpiechu, z możliwością spokojnego przymierzenia rzeczy w domu – dzięki Allegro Smart! bez kosztów dostawy oraz zwrotu. Bardzo ważny jest też szeroki wybór, szczególnie dla osób, którym trudno jest znaleźć ubrania w tradycyjnych sklepach, np. w nietypowym rozmiarze – dodaje. 

Mężczyźni stawiają na wygodę, panie na klasykę z nutką kobiecości 

Polacy coraz większą uwagę poświęcają swojemu wyglądowi i wybierają ubrania nawiązujące do aktualnych trendów w modzie- dobrej jakości i w przystępnej cenie. 

Widać to doskonale po tegorocznych bestsellerach. W odzieży damskiej królują kobiece i klasyczne kroje, koronki, falbanki. W tym roku Polki kupowały dużo ubrań w stylu boho, kwiecistych sukienek i spódnic maxi. Bardzo popularne wśród Pań są nadal ubrania dresowe, jednak nie o sportowym, a w bardziej casualowym stylu. Wśród dodatków prawdziwym hitem była duża spinka ozdobiona perełkami oraz wiszące kolczyki z chwostami. Na Allegro sukienki sprzedają się najlepiej i stanowią ponad jedną czwartą wartości sprzedaży. W zeszłym roku klienci kupili aż 1,5 mln sukienek. To tak jakby każda warszawianka dodała dwie nowe do swojej garderoby.

Moda męska to głównie wygoda i uniwersalne modele, które dają gwarancję, że wybór codziennych ubrań nie będzie zbyt czasochłonny.  Jednak nawet w konserwatywnej modzie męskiej widzimy pojawiające się sezonowo oferty takie jak okulary pilotki, przecierane jeansowe joggery czy bransoletki z rzemyków w surferskim stylu. 

Panowie coraz chętniej kupują ubrania w internecie. Sprzedaż mody męskiej na Allegro ciągle rośnie – w tym roku sprzedaliśmy o 25% ubrań więcej niż rok temu. Ubrania kupione na naszej platformie ma w swojej szafie co trzeci dorosły Polak. 

Klienci zdecydowanie stawiają na wygodę i praktyczne ubrania w stonowanych kolorach. Częścią codziennego stroju stało się obuwie sportowe – jest to absolutna podstawa męskiej garderoby. Mężczyźni wybierają popularne modele takich marek jak Adidas, Nike czy Reebok. W badaniu przeprowadzonym na zlecenie Allegro najczęściej wskazywanym modowym must-have była para dżinsów. 

Allegro to miejsce gdzie łatwo skompletować modną stylizację łącząc produkty znanych marek z ubraniami przystępnymi cenowo, ale nadal zgodnymi z najnowszymi trendami. 

Z przeprowadzonego na nasze zlecenie badania wynika, że Polacy mają bardzo praktyczne podejście do mody – komentuje Celestyna Lendo-ZachariaszDecydującym czynnikiem przy wyborze rzeczy jest oczywiście cena. Dużą wagę przykładają do wygody, praktyczności oraz jakości kupowanych ubrań, jak również do tego, żeby były to ubrania markowe. Zgodność z trendami czy oryginalny wygląd ubrań były wskazywane jako mniej istotne. Mimo, że ponad połowa z nas uważa, że Polacy ubierają się modnie, codzienne decyzje, których dokonujemy pokazują, że w modowych wyborach kierujemy się nadal raczej rozumem niż sercem… -dodaje. 

Trendy sprzedażowe w sezonie wiosna-lato

Latem i wiosną, moda damska na Allegro to przede wszystkim kobiecość i wygoda. Polki uwielbiają długie, zwiewne spódnice i sukienki o długości maxi. Na chłodne wieczory wybierają praktyczną szarą bluzę dresową o ciekawym kroju. Polki preferują raczej jednokolorowe materiały, nie eksperymentują z printami kompletując uniwersalną bazę do każdej stylizacji. Letnie trendy widać natomiast w dodatkach. Czas letnich festiwali to pora na zwiewne i ażurowe materiały ozdobione w stylu boho: z frędzlami czy pomponami. Must have tego sezonu były również spinki ozdobione perłami, wianki oraz biżuteria zdobiona muszelkami. Wybierając obuwie, Polki również kierują się wygodą i praktycznością. Najlepiej sprzedawały się białe trampki, gumowe japonki firmy Crocs oraz wygodne, ponadczasowe modele Adidasów. W 2019 r. pojawiły się dwa sprzedażowe hity: sneakersy z ledową podeszwą oraz klapki z futerkiem. Co ciekawe, latem wyszukiwane są również często kozaki i kalosze – najprawdopodobniej jako niezbędny element festiwalowej stylizacji. 

Na plażach królowały stroje kąpielowe w mocne, oryginalne wzory. Bardzo często wybierano te z wysokim stanem, maskujące drobne niedoskonałości figury. Głowę chroniła czapka z daszkiem, a oczy – okulary przeciwsłoneczne o kształcie kociego oka. W tym roku absolutnym hitem była również torebka – koszyk. 

Koniec wiosny to czas rozpoczęcia sezonu ślubnego. Aż do jesieni fraza “sukienka na wesele” wpisywana była aż 85 tysięcy razy. W tym roku do tej frazy dopisywana była również fraza “kwiat” co pokazuje mocny trend w kierunku ubrań w kwieciste wzory. Weselną stylizację najczęściej uzupełniały długie kolczyki z chwostami lub bogato zdobione cyrkoniami. 

Moda damska podlega sezonowym trendom dużo bardziej niż męska. Latem panowie wybierają rzeczy wygodne i uniwersalne. Zwracają również uwagę na ulubione marki – popularnością cieszą się 4F, Tommy Hilfiger czy Adidas i Nike. Od lat królują t-shirty – w większości białe, czarne oraz w stonowanych kolorach, głównie niebieskim i szarym. Kupujący wybierają odzież bez wzorów, głównie bawełnianą. Absolutnym must-have wiosenno-letniej garderoby co roku są sportowe sneakersy. Okres letni to jedyny moment w roku, kiedy większą sprzedaż odnotowuje biżuteria męska. Mężczyźni są nadal konserwatywni w tym obszarze, ale pozwalają sobie na bransoletki w surferskim stylu (w dwóch letnich miesiącach sprzedawaliśmy 40 takich bransoletek dziennie).  Najmodniejszym dodatkiem pozostaje sportowy zegarek oraz przeciwsłoneczne okulary pilotki. 

Trendy sprzedażowe w sezonie jesień-zima

Jesienią i zimą Polki stawiają na wygodę – chętnie wybierają miękkie bawełniane tkaniny, szczególnie dres, który przestał kojarzyć się wyłącznie ze strojami sportowymi. Często kupowanym połączeniem były ciepłe, termiczne legginsy lub spodnie rurki, połączone z tuniką oversize, swetrem-nietoperzem lub dresową bluzą. Dużym zainteresowaniem cieszyły się też dresowe sukienki różnej długości, które są świetną bazą do tworzenia stylizacji. W odróżnieniu od lata i szalonych printów zwierzęcych czy kwiatowych, w zimniejsze miesiące Polki wybierają ubrania bez wzoru, najchętniej w kolorze szarym, czerwonym lub granatowym. Wśród biżuterii zdecydowanie dominują kolczyki oraz bransoletki złote lub pozłacane. 

Popularnością cieszą się proste płaszcze o klasycznym kroju oraz pikowane kurtki z kapturem obszytym futerkiem. Wśród butów wielką popularnością cieszą się budzące skrajne emocje buty a’la emu oraz miejska wersja traperów. Bardziej elegancką stylizację uzupełniają również kozaki muszkieterki sięgające za kolano. 

Nieprzerwanie od lat absolutnym bestsellerem zimowej mody damskiej jest komplet czapka i komin w odcieniach szarości oraz ciepłe chusty. Nowym hitem sprzedażowym są też rękawiczki dotykowe umożliwiające korzystanie ze smartfona. 

Jesień i zima to czas, kiedy w męskich szafach, poza obecnymi tam na stałe koszulkami i wygodnymi dresami pojawiają się swetry. Najchętniej wybieranym krojem są niezmiennie klasyczne swetry z dekoltem w serek (na Allegro sprzedaje się 100 swetrów dziennie tylko z tego modelu). W ubiegłym roku widać również było wzrost zainteresowania golfami. Czas rodzinnych spotkań to również okazja do zakupu nowej koszuli – najczęściej wybierane są markowe, białe lub błękitne koszule o kroju slim fit. Nutką szaleństwa w nadal dość konserwatywnej męskiej garderobie są kolorowe skarpetki w szalone wzory. Obuwie to przede wszystkim buty sportowe – szczególnie modele sięgające za kostkę, z grubą podeszwą oraz, podobnie jak w przypadku Pań, miejskie odsłony butów trekkingowych.

Trendy Allegro – powraca moda na licytacje

W ostatnim roku również w sprzedaży na Allegro widać było trzy mocne trendy:

Plus size

Internet to często jedyne miejsce z tak dużym wyborem produktów dla osób o nietypowej budowie ciała – noszących duży rozmiar, wysokich, z dużym rozmiarem stopy, ale też w rozmiarze “petite”. Największa grupa takich produktów to odzież Plus Size. Obecnie na Allegro mamy 170 tys. ofert oznaczonych jako oferty Plus Size, wśród nich większość ofert to odzież damska oraz bielizna. Co minutę ktoś szuka sukienki plus size. 

Klientki Plus Size sięgają na Allegro również po oferty, które ciężko znaleźć w sklepach stacjonarnych lub mogą budzić skrępowanie. Przykładem takich produktów jest bielizna modelująca- body wyszczuplające i modelujące oraz opaski przeciw otarciom na uda. W zeszłym roku sprzedało się ich aż 7 tysięcy sztuk.

Less waste

Moda to oczywiście najświeższe trendy, które zmieniają się co roku, ale również możliwość, żeby dać rzeczom drugie życie. Ruch waste less rośnie na sile, co widać po rosnącym zainteresowaniu rzeczami używanymi, nietypowymi, które w połączeniu z klasycznymi ubraniami pozwalają stworzyć wyjątkowe stylizacje. Aktualnie jako Allegro prowadzimy kampanię “Kupuj używane – daj ubraniom drugie życie”, która ułatwia poszukiwanie modowych perełek z drugiej ręki. To nie tylko okazja, żeby uzupełnić garderobę, ale również kupić produkty najbardziej znanych światowych marek. Wśród ofert można było znaleźć m.in. torebki Louis Vitton, Prady czy Gucci tańsze o ponad połowę od nowych.  Dużą popularnością wśród ofert używanych cieszą się płaszcze i kurtki, kożuchy, ubrania z wysokiej jakości materiałów np. jedwab, wełna. 

W całej kategorii moda od początku 2019 roku sprzedało się 3,2 mln używanych produktów. Średnia cena sprzedanych używanych ofert to 38 zł. Połowę ofert stanowi odzież damska (1.4 mln sprzedanych sztuk). 

Licytacje

Mimo, że zdecydowana większość przedmiotów na Allegro pochodzi od profesjonalnych sprzedawców i ma ustaloną cenę, nadal jest to jedyne miejsce, gdzie można kupować w modelu  licytacji. To właśnie w modzie licytacje przeżywają swoją drugą młodość. W całej odzieży damskiej, odzieży męskiej oraz obuwiu ofert w formie licytacji było ponad milion – to znaczy, że co godzinę rozpoczynało się ich ponad 100. 70% licytacji dotyczyło produktów nowych. 

Licytacje to też forma zabawy i duża dawka adrenaliny. Zdarza się, że o jeden przedmiot walczy i licytuje się nawet 100 osób. Takie produkty to zazwyczaj modowe perełki od marek premium, np. torebka Calvin Klein, Michael Kors, odzież Tommy Hilfiger, odzież Polo Ralph Lauren, produkty Guess.

Klienci Allegro zwracają uwagę na jakość oferty oraz łatwy kontakt ze sprzedawcą

W czasie zakupów w sieci klienci kierują się przede wszystkim wyglądem oferty – oceniają zdjęcia i to czy oferta jest profesjonalnie przygotowana. Bardzo ważna jest cena przedmiotu oraz koszt wysyłki. Dzięki programowi Allegro Smart!, który obejmuje obecnie już połowę z ofert na Allegro ten element będzie tracił na znaczeniu, ponieważ w ramach Smart! Zarówno wysyłka jak i zwrot są darmowe. Porównując modę do innych kategorii zakupowych na Allegro widać, że klienci dużo bardziej oczekują możliwości sprawnego kontaktu ze sprzedającym – często chcą dopytać o szczegóły lub po prostu poradzić się.

Przeciętnie kobiety przeznaczają większe kwoty na zakupy modowe w porównaniu do mężczyzn. Co czwarty badany Polak zadeklarował, że na ubrania i dodatki wydaje mniej niż 50zł miesięcznie. 

Pełny raport z badania

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Dłuższe życie ubrań a wpływ na środowisko

Według ekspertów wydłużenie cyklu życia ubrań o zaledwie 10% pozwoliłoby zaoszczędzić trzy miliony ton CO2 oraz 150 milionów litrów wody rocznie. Tymczasem wyniki badań przeprowadzonych na zlecenie Procter & Gamble, producenta takich marek jak Ariel i Lenor wykazują, że 1/3 konsumentów wyrzuca ubrania po kilkakrotnym założeniu, przyspieszając ich drogę na wysypiska.

Według WRAP* przemysł odzieżowy jest czwartą co do wielkości branżą mającą wpływ na środowisko naturalne – tuż po budownictwie mieszkaniowym, transporcie i produkcji żywności. Pranie i pielęgnacja odzieży odpowiadają za jedną trzecią naszego śladu węglowego, a ponad 25% ubrań kupowanych przez gospodarstwa domowe ląduje w koszu.

Zlecone przez Procter & Gamble i ogłoszone podczas renomowanej konferencji branży modowej Copenhagen Fashion Summit badania wykazały, że chociaż 40% osób planowało nosić zakupione ostatnio przez siebie ubranie przynajmniej 30 razy, tak naprawdę ponad jedna trzecia z badanych wyrzucała je już po kilkukrotnym założeniu (mniej niż 10 razy). Według autorów badań wskazuje to na potrzebę znaczącej zmiany nawyków wśród konsumentów. Ponad 70% respondentów stwierdziło jednak, że głównym powodem, dla którego pozbywają się ubrań, jest to, że tracą one swój kształt, zaczynają blaknąć i się starzeć. Mniej niż jedna czwarta badanych osób zdawała sobie sprawę z tego, że przemysł modowy plasuje się w czołówce branż najbardziej szkodliwych branż dla środowiska naturalnego na świecie. 90% badanych osób stwierdziło, że byłyby skłonne zmienić swoje przyzwyczajenia, zachowując ubrania na dłużej.

Z okazji kopenhaskiej konferencji modowej, Procter & Gamble nawołuje konsumentów do włączenia się w globalną akcję „Wash it Better, Love it Longer” i zachęca do zmiany nawyków związanych z praniem, pielęgnacją tkanin. W ramach akcji firma rzuca konsumentom wyzwanie, by ulubiony element garderoby nosić przynajmniej 30 razy.  W realizacji wyzwania i wspieranego przez influencerów ze świata mody, mają pomóc innowacyjne kapsułki do prania Ariel i płyn do płukania Lenor z formułą „Long Live Fashion”. Poprzez te działania firma i jej marki chcą przyczynić się do ograniczenia szkodliwego wpływu na środowisko, jaki ma zakup ciągle nowych ubrań i częste wyrzucanie odzieży, która piętrzy się na wysypiskach.

Inicjatywa Wash it Better, Love it Longer doskonale pokazuje, że przyjęte niedawno przez nas wytyczne w ramach strategii zrównoważonego rozwoju Ambicja 2030, potrafią zainspirować do odpowiedzialnej konsumpcji. Dzięki temu nasze najważniejsze marki mogą sprawić, że zrównoważony styl życia stanie się czymś atrakcyjnym dla pięciu miliardów ludzi, z którymi każdego dnia mamy kontakt poprzez nasze produkty – komentuje Virginie Helias, Chief Sustainability Officer, Procter & Gamble.

Z punktu widzenia inspirowania konsumentów do odpowiedzialnej konsumpcji, ważne jest jednak także nakłonienie konsumentów do prania w krótkich cyklach i w niskiej temperaturze. 80% zużycia energii przy praniu wykorzystywana jest  bowiem na ogrzewane wody, zatem obniżając temperaturę prania zużywa się mniej energii, a co za tym idzie wytwarza mniej dwutlenku węgla przedostającej się do atmosfery.

Zachowanie ubrań na dłużej ma dużo szerszy pozytywny wpływ niż tylko mniejsza szkodliwość dla środowiska wynikająca z produkcji odzieży. Badania naukowe P&G, wkrótce zostaną w pełni opublikowane.

*WRAP – Waste & Resources Action Programme, organizacja utworzona w 2000 roku, której celem jest promowanie zrównoważonej gospodarki odpadami. WRAP współpracuje z rządami, przedsiębiorstwami i społecznościami w celu dostarczenia praktycznych rozwiązań poprawiających wydajność zasobów.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF