...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Urlop to nie fanaberia!

Lalu Slavicka

Lalu Slavicka w najnowszym singlu „Wolne” porusza problem niewykorzystywania dni wolnych przez Polki i Polaków. To drugi singiel artystki, zapowiadający debiutancką płytę „Każdy ma swoje korpo”. Dzięki najnowszemu utworowi Lalu uświadamia, jak ogromnym problemem jest przeciążenie pracą. Ponad 50% z nas nie wykorzystuje prawie połowy swojego urlopu, a pod kątem największej liczby przepracowanych godzin w krajach Unii Europejskiej jesteśmy na drugim miejscu - jak wynika z danych OECD z 2019 roku oraz najnowszego Monitora Rynku Pracy.

Nie powinno nas więc dziwić, że jesteśmy trzecim narodem w Europie z największą liczbą osób, które doświadczyły wypalenia zawodowego.
Lalu Slavicka

 

„Chcę przestać na chwilę ogarniać to wszystko i zobaczyć, że nic się nie stanie” – to fragment tekstu nowego singla Lalu Slavickiej, w którym artystka porusza problem chronicznego zmęczenia i podkreśla potrzebę wyrwania się z codziennej gonitwy.

Lalu Slavicka nie bez powodu porusza tak trudne i niewygodne korpo-tematy – ostatnie kilkanaście lat spędziła, pracując w korporacjach, pnąc się po szczeblach kariery, od asystentki po managerkę kilkudziesięcioosobowego zespołu. Po 13 latach postanowiła jednak odejść, a słodko-gorzkie doświadczenia oraz wnikliwe obserwacje dotyczące pułapek, które sami na siebie zastawiamy, przelać na twórczość muzyczną. Sama artystka w swoich social mediach dzieli się własnymi doświadczeniami z kilkunastu lat życia pod wciąż rosnącą presją.
Bardzo często słyszę, że ktoś właśnie wrócił z urlopu, ale jest tak zmęczony, że najchętniej wziąłby jeszcze kilka dni wolnego. Tymczasem do kolejnego urlopu jeszcze co najmniej kilka miesięcy. Utwór opowiada o tęsknocie za tym, czego często sami sobie odmawiamy albo nie umiemy odpowiednio wykorzystać. Marzy mi się, żebyśmy przestali – szczególnie kobiety – się wstydzić tego, że czasem potrzebujemy wszystko rzucić i po prostu odpocząć. Niezależnie od tego, czy jest to praca, pasja czy nawet zajmowanie się rodziną. „Wolne” to przede wszystkim stan, w którym dajemy sobie przyzwolenie na to, żeby nie być na wiecznym stand by’u. To luksus niespieszności, którego tak bardzo nam na co dzień brakuje.
Lalu Slavicka
Hasztagiem #wolneodzaraz artystka chce zaprosić nas wszystkich do otwartego mówienia o tym, że mamy prawo czasem mieć wszystkiego dosyć. I choć urlop nie rozwiąże wszystkich naszych problemów, to bez niego już w ogóle trudno o jakikolwiek work-life balance.
„Wolne” to kolejny singiel, w którym Lalu podejmuje tematykę korporacyjnych zjawisk. Tym razem jest to częste niewykorzystywanie przez nas urlopów. W poprzednim singlu „Wypalenie”, który w ciągu miesiąca odsłuchało ponad pół miliona osób, artystka zwracała uwagę na wypalenie zawodowe, które może wynikać właśnie między innymi z niewykorzystywania dni wolnych od pracy. Jest to sytuacja szkodliwa nie tylko dla nas samych, ale też dla firm, w których pracujemy.
Wypalenie zawodowe, bezsenność, chroniczne zmęczenie, trudności związane koncentracją, przewlekły stres – wiem, że wciąż nie umiemy sobie radzić z tymi problemami. Na swoich socialach dzielę się moją historią i tym, jak starałam się sobie radzić w szczególnie trudnych momentach. Mam nadzieję, że zarówno najnowszy singiel „Wolne”, jak i poprzedni, skłonią nas wszystkich do refleksji nad tempem
 i toksycznością naszego życia.
Lalu Slavicka
Artystka pracowała nad płytą z Harrym Tomkiem Waldowskim, perkusistą zespołu LemON oraz Basią Bashi Derlak, wokalistką zespołu Chłopcy kontra Basia.

Singiel „Wolne” jest już dostępny m.in. na Spotify, iTunes, Apple Music, Tidal, Deezer czy Tik Tok


Źródło: PR Lalu Slavicka

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Co drugi Polak podczas urlopu odcina się od pracy. Wyniki badania

Urlop

Serwis Prezentmarzeń realizując badanie „Zwyczaje urlopowe Polaków – lato 2021” sprawdził ilu z nas potrafi zapomnieć o pracy wypoczywając i jakich form relaksu najchętniej poszukujemy, aby oderwać się od codziennych obowiązków. Aż 54% respondentów badania zadeklarowało, że umie się odciąć od pracy na urlopie.

Udany wypoczynek jest istotnym elementem przyczyniającym się do efektywnej pracy w ciągu roku. Nie dziwią więc odpowiedzi 54% spośród 976 Polaków zapytanych przez serwis Prezentmarzeń, którzy deklarują, że potrafią podczas urlopu zapomnieć o pracy. Respondenci argumentują, że jest to czas tylko dla nich, 18% z nich wyłącza nawet na urlopie służbowe komórki. Niestety 19% respondentów przyznaje, że zdarza im się podczas urlopu wykonywać zdalnie służbowe zadania i obowiązki, 14% pozostaje w kontakcie mailowym lub telefonicznym z firmą, a 13% ciągle myśli o pracy.

Na wakacyjnym wypoczynku chętnie odpoczywamy aktywnie, jak potwierdziły wyniki badania „Zwyczaje urlopowe Polaków – lato 2021”. Dlatego dla 34% respondentów głównym kryterium wyboru miejsca na wypoczynek jest dostępność ciekawych atrakcji i rozrywek. Ponad 50% zapytanych Polaków uważa, że w czasie tegorocznych wakacji po trudnym, pandemicznym okresie więcej osób będzie chciało także skorzystać ze sportów ekstremalnych. Według 31% ankietowanych wynika to z faktu, że jesteśmy spragnieni mocnych wrażeń. Zdaniem 28% respondentów kieruje nami potrzeba odreagowania pasywnej rozrywki z ostatnich miesięcy.

Letni urlop, szczególnie w tym roku po przymusowej izolacji społecznej wynikającej z pandemii, jest szansą na odskocznię od codziennej rutyny i zdobycie dawki pozytywnej energii. Podczas wakacji jesteśmy również skłonni do większych wydatków, aby atrakcyjniej wypoczywać, bez względu na to, czy pozostajemy w kraju czy decydujemy się na wyjazd zagraniczny. Widać także po rozrywkach, jakich Polacy poszukują na urlopie, że coraz więcej z nas chce aktywniej wypoczywać.

Aleksandra Bromblik z serwisu Prezentmarzeń

zwyczaje urlopowe infografika

Na wypoczynek najczęściej wyjeżdżamy z rodziną – 35% odpowiedzi, z partnerem lub partnerką – 29% odpowiedzi lub z przyjaciółmi i znajomymi – 29% odpowiedzi. Letni urlop aż 48% respondentów organizuje samodzielnie, 22% dołącza do wyjazdu zorganizowanego przez znajomych lub rodzinę, a 19% korzysta z gotowej oferty biura turystycznego.

Jak pokazały deklaracje Polaków, letni wypoczynek w 2021 roku dla 38% respondentów wyniesie między 8 a 14 dni, 26% respondentów badania będzie wypoczywać do 7 dni, a 19% zaplanowało urlop dłuższy niż 14 dni. Dla 9% Polaków tegoroczne wakacyjne oznaczają wypoczynek tylko w weekendy.

Na wakacyjny urlop średnio wydamy 1500 zł na osobę. Największą część wypoczynkowego budżetu przeznaczymy na zakwaterowanie – 38% odpowiedzi, na jedzenie – 22%, dojazd na urlop – 20% oraz atrakcje i rozrywki – 20%. Letni urlop 47% zapytanych Polaków finansuje z oszczędności, 37% z bieżących dochodów, 12% będzie musiało wziąć pożyczkę lub kredyt. Co trzeci respondent badania „Zwyczaje urlopowe Polaków – lato 2021” zamierza skorzystać z ubezpieczenia turystycznego, a 24% rozważa taką opcję.


Źródło: Prezentmarzeń

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Konsekwencje odwołania pracownika z urlopu

urlop lotnisko

Przepisy Kodeksu Pracy w niektórych okolicznościach umożliwiają odwołanie pracownika z urlopu wypoczynkowego. Eksperci inFakt wyjaśniają, kiedy pracodawca może to zrobić i jakie konsekwencje niesie to dla obu stron.

Odwołanie pracownika z urlopu jest możliwe tylko gdy nagłe okoliczności wymagają jego obecności w firmie, a bez niego wystąpią poważne zakłócenia w pracy. Nie można jednak wezwać pracownika z urlopu jeśli pracodawca wiedział, że nastąpią takie okoliczności lub wcześniej je zaplanował.

Pracownik musi potraktować decyzję o odwołaniu z urlopu wypoczynkowego jako polecenie służbowe. Jeśli się z niego nie wywiąże, naruszy obowiązki pracownicze. Może to skutkować karą dyscyplinarną, a nawet rozwiązaniem umowy o pracę bez zachowania okresu wypowiedzenia. Jest to uregulowane przez artykuł 52 § 1 pkt. 1 Kodeksu Pracy.

Mateusz Boguszewski, główny księgowy w firmie inFakt

Obowiązki pracodawcy

Przerwanie urlopu niesie konsekwencje także dla pracodawcy: ma on obowiązek pokrycia wszelkich kosztów, jakie poniósł pracownik w związku z powrotem do firmy. Są to m.in. opłaty za pobyt w hotelu czy w ośrodku wypoczynkowym, opłata za niewykorzystane dni urlopu czy koszty podróży. Jeśli wypoczynek przerwała też rodzina pracownika, pracodawca musi dodatkowo uregulować koszty niewykorzystania urlopu przez nią. Nie ma za to obowiązku ponoszenia dodatkowych opłat związanych z rozpoczęciem urlopu, np. wydatków na zakup akcesoriów sportowych.

Jaka jest procedura odwołania pracownika z urlopu?

Na początek należy telefonicznie lub mailowo powiadomić pracownika o konieczności powrotu do firmy. Pracodawca musi się przy tym upewnić, że pracownik zapoznał się z treścią odwołania. Decyzję trzeba przedstawić z odpowiednim wyprzedzeniem i uwzględnić czas potrzebny na powrót z wyjazdu. Niewykorzystany urlop może zostać wykorzystany w innym terminie.

Przerwanie urlopu a odwołanie z urlopu

Odwołanie urlopu nie jest jednoznaczne z jego przerwaniem. Te kwestie są regulowane przez zupełnie inne przepisy prawne.

Przerwanie urlopu następuje gdy pracownik jest czasowo niezdolny do pracy, np. w wyniku zachorowania podczas wypoczynku.

Mateusz Boguszewski, główny księgowy w firmie inFakt

Pracownik musi wtedy dostarczyć zwolnienie lekarskie. Po jego zakończeniu nie może już kontynuować urlopu. Powinien wrócić do firmy, a pozostałe dni wolne wykorzystać w innym okresie.


Źródło: inFakt

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Parki rozrywki i sporty wodne to główne atrakcje poszukiwane na urlopie [BADANIE]

zwyczaje urlopowe polaków

Najczęściej, jak wynika z badania „Zwyczaje urlopowe Polaków – lato 2021” serwisu Prezentmarzeń, na letnim urlopie towarzyszy nam rodzina. Wybierając miejsce na wakacyjny wypoczynek, co trzeci z nas kieruje się dostępnością ciekawych atrakcji i rozrywek. Letnie wyjazdy aż 48% zapytanych Polaków organizuje sobie samodzielnie.

Jak długo wypoczywamy?

Tegoroczny, letni urlop dla 38% Polaków, zapytanych przez serwis Prezentmarzeń, wyniesie między 8 a 14 dni. 26% respondentów będzie wypoczywać do 7 dni, a 19% zaplanowało urlop dłuższy niż 14 dni. Dla 9% Polaków tegoroczne wakacyjne oznaczają wypoczynek tylko w weekendy.

Gdzie spędzamy letni urlop?

Najczęściej będziemy wypoczywać w kraju, jak deklaruje 43% respondentów. Co trzeci Polak planuje urlop zarówno w kraju, jak również za granicą. 16% ankietowanych wyłącznie za granicą, jeśli będzie taka możliwość. Tylko 11% zadeklarowało, że w okresie letnim nie zamierza nigdzie wyjeżdżać.

Najchętniej wybieranym kierunkiem w turystyce krajowej będzie morze, jak potwierdzają odpowiedzi 38% ankietowanych. W góry zamierza się wybrać 20% zapytanych Polaków, na Mazury 17%. Wśród respondentów badania „Zwyczaje urlopowe Polaków – lato 2021” nie brakuje także osób chętnych na wycieczki objazdowe po Polsce – 14% ankietowanych zamierza w ten sposób spędzać tegoroczny urlop.

Jakich atrakcji szukamy dla dzieci i dla siebie?

Na wakacyjnym wypoczynku liczy się dobra zabawa i aktywne spędzanie czasu, dlatego dla 34% respondentów głównym kryterium wyboru miejsca jest dostępność ciekawych atrakcji i rozrywek. Na urlop najczęściej wyjeżdżamy z rodziną – 35% odpowiedzi, z partnerem lub partnerką – 29% odpowiedzi lub z przyjaciółmi i znajomymi – 29% odpowiedzi. Jeśli na urlopie towarzyszą nam dzieci, to poszukujemy dla nich atrakcyjnych rozrywek, które pozwolą im aktywnie i przyjemnie spędzić czas. Wśród poszukiwanych dla dzieci wakacyjnych rozrywek dominują: parki rozrywki na przykład park linowy, gokarty, paintball – 33% wskazań. Na drugim miejscu są sporty wodne, na przykład windsurfing czy kajaki – 22% odpowiedzi. Część rodziców stawia także na edukacyjne formy spędzania czasu, wśród których pojawia się nauka jazdy konnej czy nauka wspinaczki ściankowej – 17% wskazań. 15% rodziców wybiera kreatywne atrakcje w postaci różnych warsztatów. Tylko 13% rodziców poszukuje dla swoich pociech rozrywek wyciszających.

zwyczaje_urlopowe_polakow_lato_2021

Dorośli w okresie letnich urlopów stawiają również na sporty wodne, co trzeci respondent badania serwisu Prezentmarzeń chce z nich aktywnie korzystać w czasie wakacji. Ponad 50% zapytanych Polaków uważa, że w czasie tegorocznych wakacji po trudnym, pandemicznym, okresie więcej osób będzie chciało skorzystać ze sportów ekstremalnych. Wynika to, według 31% ankietowanych, z faktu, że jesteśmy spragnieni mocnych wrażeń. Zdaniem 28% kieruje nami potrzeba odreagowania pasywnej rozrywki z ostatnich miesięcy.

Polacy podczas letnich urlopów starają się spędzać czas wolny coraz aktywniej, a sport – szczególnie ten z zastrzykiem adrenaliny – jest dobrą odskocznią od codziennej rutyny i dawką pozytywnej energii. To również dobry sposób na odreagowanie stresu związanego z pandemią oraz czasu, który musieliśmy spędzić w domu. Nawet jeśli spędzamy wypoczynek w kraju, to szukamy w miejscu pobytu ciekawych i oryginalnych rozrywek, jak na przykład flyboard. Letnie miesiące sprzyjają aktywności i sprawiają, że jesteśmy bardziej otwarci na nowe atrakcje i chętniej korzystamy także ze sportów ekstremalnych.

Aleksandra Bromblik z serwisu Prezentmarzeń

Jak wygląda wakacyjny budżet?

Największą część budżetu urlopowego pochłania zakwaterowanie, jak wskazało 38% zapytanych Polaków. Na drugiej pozycji znalazło się jedzenie i dojazd. 20% budżetu wydajemy na wakacjach na atrakcje i rozrywki. Urlop finansujemy głównie z oszczędności – 47% odpowiedzi i z bieżących dochodów – 37% odpowiedzi. Dla 16% wyjazd na urlop wymaga zapożyczenia się w banku lub u rodziny.

O tym jak odpoczywać, żeby się nie przemęczyć i nie wydać fortuny, a jednocześnie wspierać branżę turystyczną, która mocno ucierpiała w wyniku pandemii i wprowadzonych lockdownów będziemy rozmawiać podczas najbliższego spotkania #SubiektywniKreatywni 14 lipca o godz. 10:00.

Paweł Zawadzki (Większe Logo) porozmawia z:

  • Tomaszem Machałą (Nocowanie.pl)
  • Pawłem Łubiarzem (MyLuggage)
  • Maciejem Żakowskim (Restaurant Week)

Jak pracując zdalnie przygotować się do wakacji? Jak i gdzie odpocząć w mieście? Jak radzą sobie firmy, których głównym celem jest pomoc w planowaniu odpoczynku i wakacji? 

BIORĘ UDZIAŁ W WYDARZENIU



Źródło: Prezentmarzeń

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Co z majówką 2021? Turyści zaczęli już planować wyjazdy!

Majówka 2021

Ostatnie miesiące były bardzo nerwowe dla branży turystycznej. Widzimy jednak, że mimo pewnych obaw turyści nie rezygnują z planowania wiosennych wyjazdów. Pojawiają się już rezerwacje na Święta Wielkanocne, ale prawdziwy boom przypada jednak na majówkę.

Trudno się dziwić, że Polacy już teraz planują wyjazdy na długi weekend. Pamiętamy przecież sytuację sprzed roku, gdy majówka została „odwołana”. Zakaz wynajmowania noclegów został cofnięty zaraz po jej zakończeniu, co mocno dotknęło turystów. Wszyscy liczą na to, że podobny scenariusz już się nie powtórzy.

Polscy turyści mają dużą nadzieję na wyjazdy na początku maja, co widać po wysyłanych przez nich zapytaniach i dokonywanych rezerwacjach w obiektach noclegowych.

TOP 10 lokalizacji na majówkę 2021

Tegoroczna majówka nie będzie niestety zbyt długa – obejmie trzy pierwsze dni maja: sobotę, niedzielę oraz poniedziałek. Wbrew pozorom może to stanowić jeszcze lepszy bodziec do zaplanowania wyjazdu. Wiele osób nadal pracuje zdalnie, co powoduje, że potrzeba zmiany otoczenia staje się szczególnie silna. Każdy chce w pełni wykorzystać ten króciutki przedłużony weekend.

W tym roku szczególnie chętnie wybierane są polskie perełki turystyczne. Dużym zainteresowaniem na weekend majowy cieszą się klimatyczne miasteczka oraz uzdrowiska. Nie brakuje też popularnych kurortów w górach.

Kamila Miciuła, portal Nocowanie.pl

Najpopularniejsze kierunki na majówkę 2021 to właśnie polskie góry! Wśród miast, do których wysłano największą liczbę zapytań mamy: Karpacz (9,3% wszystkich zapytań dotyczących majówki), Zakopane (9,1%) oraz Szczawnicę (5,5%). W tym roku wiele zyskały kurorty w Karkonoszach, co widać po czwartym miejscu naszego zestawienia, na którym znalazła się Szklarska Poręba (4,9%).

Kolejne miejsca na liście najpopularniejszych miejsc na majówkę zajmują odpowiednio: Solina (4,7%) Międzyzdroje (4,3%), Polanica-Zdrój (3,8%), Polańczyk (2,5%), Kazimierz Dolny (2,4%) oraz Sandomierz (2,3%).

Wszystkie te lokalizacje są doskonałe na krótkie wiosenne wypady. Obfitują bowiem w atrakcje turystyczne, które sprawiają, że długi weekend mija szybciej niż zazwyczaj. Mamy tu interesujące trasy spacerowe, wspaniałe zabytki, parki i muzea. Liczymy również, że do majówki zostaną zdjęte obostrzenia dotyczące restauracji i turyści znowu będą mogli siedzieć w klimatycznych knajpkach na rynku w Kazimierzu Dolnym czy Sandomierzu.

Majówka 2021
Źródło: Nocowanie.pl

Turyści chętnie wynajmują domki

Jeżeli jest taka możliwość, turyści najchętniej rezerwują noclegi w domkach oraz apartamentach. Taka tendencja utrzymuje się już od ubiegłego roku, odkąd tak duży nacisk kładziony jest na zachowywanie dystansu społecznego i reżimu sanitarnego. Najłatwiej o to w obiektach należących właśnie do kategorii domki albo apartamenty.

Podczas wczasów goście przebywają tylko we własnym gronie, nie spotykając się zbyt często z innymi urlopowiczami. Poza tym warunki, jakie panują w obiektach z powyższych kategorii noclegowych, są takie jak w domu. Do dyspozycji jest kuchnia, łazienka, pokoje dzienne i sypialnie. To szczególnie ważne, gdy planowany wypoczynek dotyczy większej grupy – rodziny lub znajomych.

Z kolei w mniejszych miasteczkach, takich właśnie jak Kazimierz Dolny i Sandomierz, turyści najchętniej wynajmują kwatery i pokoje gościnne. Wynika to ze specyfiki tych miejsc, które najczęściej znajdują się w prywatnych domach, z daleka od dużych skupisk. W tym nurcie mieści się również agroturystyka, od roku przeżywająca swój renesans. Ludzie zaczynają jeździć na wieś i na pewno szybko się to nie zmieni.

Ile zapłacimy za noclegi podczas majówki 2021?

Majówka należy do tzw. gorących terminów w turystyce. W związku z tym, że jest popyt na noclegi, właściciele często stosują w tym czasie cenniki specjalne. Koszty pobytu bywają więc wyższe. Ile zapłacimy w tym roku za wypoczynek podczas długiego weekendu majowego?

Dane portalu Nocowanie.pl pokazują, że ceny noclegów będą kształtować się pomiędzy 50 zł a 60 zł za osobę. Wiele zależy też od lokalizacji, jaką wybierze turysta. Wygląda na to, że najtańsze noclegi dostępne są w Bieszczadach – średnia cena za jedną noc w Polańczyku i Solinie wynosi odpowiednio 48 zł oraz 49 zł. Na przeciwległym biegunie, jeśli chodzi o koszt wypoczynku, mamy Międzyzdroje i Kazimierz Dolny (odpowiednio 62 zł i 60 zł za nocleg).

Średnie ceny noclegów w pozostałych mieszczą się w podanym przez nas przedziale. I tak w Zakopanem i Szklarskiej Porębie zapłacimy 57 zł, w Karpaczu i Polanicy-Zdroju – 55 zł, w Szczawnicy – 51 zł, natomiast za nocleg w Sandomierzu trzeba zapłacić 52 zł.


Autor: Katarzyna Stępień

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

City break po polsku. Wyniki sondy

CityBreak po polsku

Aż 70% Polaków zapytanych przez serwis Prezentmarzeń planuje w te wakacje wyjazd typu city break. Uważają oni, że formuła krótkiego pobytu wypoczynkowego w wybranym mieście to dobra alternatywa dla tegorocznych, nietypowych ze względu na pandemię wakacji. Według 78% respondentów city break ma szansę na stałe już zagościć w polskiej turystyce.

Polacy, jak pokazały wyniki sondy „City break po polsku” serwisu Prezentmarzeń, bardzo pozytywnie postrzegają wyjazdy w formule weekendowej. Zdaniem 25% to idealny sposób na intensywne zwiedzanie wybranego miasta. Według 21% to świetna alternatywa, gdy nie mamy dłuższego urlopu, a według 16% to dobry sposób, aby poczuć atmosferę danego miasta i spróbować lokalnych rozrywek.

Co trzeci Polak zapytany o powód korzystania z city break twierdzi, że dzięki takim wyjazdom odrywa się od zawodowych obowiązków i codzienności, 24% chciałoby w ten sposób poczuć klimat i atrakcje polskich miast.

Wyjeżdżając na city break szukamy, jak potwierdzają wyniki sondy, głównie atrakcji związanych z aktywnością ruchową, a nawet ze sportami ekstremalnymi – jak uważa 27% respondentów. Według 22% zapytanych poszukujemy rozrywek dostarczających relaksu np. pobyt w hotelu ze strefą SPA. Dla 19% respondentów kluczem udanego wyjazdu city break jest znalezienie niestandardowych atrakcji, które nas zaskoczą. Zdaniem 18% to potrzeba nowych doznań kulinarnych. Według 14% poszukujemy atrakcji dostarczających ciekawej rozrywki, jak na przykład Escape Room czy terenowe gry miejskie.

City break to popularny trend turystyczny, praktycznie na każdą kieszeń, z którego korzysta coraz więcej Polaków. Szczególnie teraz, po kilku miesiącach przymusowej izolacji, doceniamy i chcemy aktywnie spędzać czas wolny, a wyjazdy w formule city break są dobrą odskocznią od codziennej rutyny i pozwalają na szybki zastrzyk pozytywnej energii poza miejscem zamieszkania.

Grzegorz Rożalski z serwisu Prezentmarzeń

Najchętniej na weekendowe, miejskie wypady wybieramy się według 31% respondentów z partnerem lub partnerką, bo jest to sposób na romantyczne chwile we dwoje. Dla 27% najlepszymi towarzyszami na city break są przyjaciele, gdyż traktują taki wyjazd jako czas na dobrą zabawę. Sporo osób, bo aż 23%, chętnie jedzie solo, ponieważ lubi mieć czas tylko dla siebie, a 19% zabiera ze sobą rodzinę.

Oprócz zabytków i popularnych miejsc turystycznych, podczas takich wyjazdów zainteresowaniem cieszą się także lokalne atrakcje związane z realizacja sportów ekstremalnych w powietrzu, za kierownicą, a w przypadku miast położonych nad morzem lub rzeką, również sporty wodne.

78% zapytanych Polaków twierdzi, że city break ma szansę na stałe zadomowić się w polskiej turystyce. Co trzeci respondent postrzega tę formułę wypoczynku jako świetną alternatywę do dłuższego urlopu. Według 26% respondentów z roku na rok coraz więcej Polaków chętnie korzysta z weekendowych, miejskich wyjazdów.

*Sondę „City break po polsku” zrealizował serwis Prezentmarzeń w czerwcu 2020. W sondzie wzięło udział 531 respondentów.


Źródło: Informacja prasowa Prezentmarzeń

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Z powodu pandemii koronawirusa 45% Polaków rezygnuje z wyjazdów wakacyjnych

wakacje 2020

Wakacje 2020 będą wyglądały inaczej niż kiedykolwiek. Aż 45% Polaków deklaruje, że zrezygnują w tym roku wyjazdu wakacyjnego, a 31% — że najbliższą podróż w celach turystycznych odbędą dopiero w przyszłym roku. Jak pandemia koronawirusa wpływa na plany urlopowe Polaków?

Serwis kariery InterviewMe przeprowadził badanie „Wakacje w cieniu palmy, czy pandemii?”, w którym zapytano 1003 respondentów o ich tegoroczne plany urlopowe, uwzględniając wciąż istniejące zagrożenie epidemiologiczne.

Wyniki ankiety wykazały, że z powodu pandemii koronawirusa aż 45% Polaków planuje całkowicie zrezygnować w tym roku z letnich wyjazdów wakacyjnych. Część respondentów (33%) wciąż waha się z podjęciem decyzji o zaplanowaniu urlopu poza miejscem zamieszkania, a jedynie 22% nie ma zamiaru rezygnować z podróży turystycznych — nawet jeśli byłyby to jedynie wyjazdy krajowe.

lato 2019 vs lato 2020
źródło: InterviewMe

Polacy wciąż nie są pewni, jak będą wyglądały w tym roku ich wakacje. Mimo że prawie połowa z nas odpuściła sobie w tym roku podróże, to wciąż wiele osób nie wie, co postanowić. To dowodzi, że urlopy i związane z nimi letnie wyjazdy wakacyjne są dla nas bardzo ważnym aspektem życia i niełatwo nam z nich zrezygnować. Głównym motywatorem do pozostania w domu są przede wszystkim obawy o zdrowie swoje i bliskich. 

Marta Rojewska, ekspertka kariery w InterviewMe i autorka badania

Badanie InterviewMe wykazało również ciekawe zależności pomiędzy płcią badanych a stopniem, w jakim obawiają się o swoje zdrowie podczas ewentualnych wyjazdów turystycznych w czasie pandemii. Kobiety boją się wyjazdu w dobie COVID-19 bardziej niż mężczyźni. Ponad 53% kobiet i 45% mężczyzn uważa tegoroczne wakacje za niebezpieczne. Jeśli chodzi o wiek, strach przed wyjazdem tego lata odczuwają zarówno młodzi, jak i starsi respondenci — przyznało się do tego blisko 50% ankietowanych we wszystkich grupach wiekowych.

Co ciekawe, wśród młodych ludzi w wieku do 23. roku życia aż 54% respondentów planuje w przyszłym roku zrekompensować sobie tegoroczne nieudane wakacje. Im ktoś starszy, tym takim planów ma mniej.

Dla młodych ludzi, przyzwyczajonych do niezależności, swobody podróżowania i wyboru stylu życia, pandemia jest złodziejem czasu i możliwości. Zapewne dlatego w wakacjach 2021 upatrują okazji do odreagowania i wynagrodzenia sobie wyrzeczeń, do których zmusza ich obecna sytuacja. Niestety nie ma pewności, że przyszły rok nie przyniesie kolejnej fali zachorowań i powrotu ograniczeń w podróżowaniu.

Wojciech Martyński, ekspert kariery w InterviewMe

Oto co jeszcze wynika z badania:

  • Aż 72% Polaków deklaruje, że pojedzie na tegoroczne wakacje własnym autem — aby w ten sposób uniknąć korzystania z transportu zbiorowego.
  • Tylko 20% badanych deklaruje, że zarezerwuje urlop, ale nie jest pewna, czy na niego pojedzie.
  • Zaledwie 25% badanych deklaruje, że bez względu na dalszy rozwój sytuacji planuje ograniczyć w przyszłości wyjazdy zagraniczne.

Szczegółowe wyniki badania „Wakacje w cieniu palmy, czy pandemii?” można znaleźć tutaj.


Źródło: Informacja prasowa InterviewMe

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak Polacy będą spędzać urlop w czasie pandemii. Zmiany nawyków konsumenckich wywołane COVID-19 [BRIEF PATRONUJE]

Raport Urlop w czasach pandemii

Urlop w czasie COVID-19 Polacy spędzą w ogrodach, w wygodnym ubraniu. Z początkiem kwietnia zainteresowanie leżakami ogrodowymi wzrosło o 230 proc., a produktem TOP w kategorii “moda” okazał się być dres - od momentu ogłoszenia pandemii wskaźnik popularności rósł, aby osiągnąć przebicie o 270 proc. Według ostatnich danych Izby Gospodarki Elektronicznej - już prawie 60 proc. konsumentów robi obecnie zakupy przez internet.

Pandemia trwa. W momencie wprowadzenia obostrzeń i zamknięcia granic większość z nas myślała, że to tylko chwilowe. Niestety, życie Polaków i ludzi na całym świecie zostało całkowicie przemodelowane. Raport przedstawia dane dotyczące zachowań e-klientów w tym trudnym czasie. Jego celem jest zainspirowanie biznesów do podjęcia działań marketingowo-sprzedażowych, dostosowanych i wykorzystujących aktualną sytuację.

Porównując dane GUS z marca 2020 do marca 2019, obserwujemy spadek sprzedaży detalicznej o 9 proc. To znaczący regres, jednak szukając pozytywów tej sytuacji nastąpił wzrost udziału sprzedaży e-commerce w sprzedaży detalicznej z 5,6 proc do 8,1 proc. Oznacza to, że w marcu br. realnie wystąpił wzrost sprzedaży e-commerce o 32 proc. COVID-19 “wymusił” na przedsiębiorcach działających w retailu przeniesienie biznesów do internetu. My także rekomendujemy skupienie działań marketingowo-sprzedażowych w sieci. Spodziewamy się dalszego wzrostu sprzedaży zawieranej właśnie przez internet.

Dariusz Zaremba, Prezes Zarządu Sales Intelligence SA

SI_wykres_raport_artykuly_podrozne
Źródło: Sales Intelligence

Raport opracowany przez ekspertów Sales Intelligence przedstawia zmiany jakie zaszły w sektorze lifestyle na rynku ecommerce. Władze powoli odmrażają niektóre obszary gospodarki. Jednak nie pozostawiają złudzeń – czas wakacji i urlopów będzie mocno ograniczony. Restrykcje w podróżowaniu, obowiązkowe maseczki, limity na plażach, szlakach górskich itp. Do tego obawy wynikające z wielkiej niewiadomej – jak wygrać walkę z koronawirusem i jak dbać o swoje bezpieczeństwo. To sprawi, że duża część społeczeństwa nie wybierze się w tym roku na urlop, stawiając na relaks w pobliżu swojego miejsca zamieszkania. Natomiast ci, którzy zdecydują się wyjechać, raczej będą wybierać destynacje wolne od tłumów.

SI_wykres_raport_meble_ogrodowe
Źródło: Sales Intelligence

Biorąc pod uwagę powyższe założenia wykreował się pewien model “Polaka na urlopie w czasie pandemii”. Osoby, która musi dostosować siebie i swoje najbliższe otoczenie do wyjątkowych okoliczności, zachowując przy tym choć odrobinę “normalności”. Konsumenci zaczęli planować jak spędzą najbliższy czas, a my obserwując ich preferencje zakupowe związane z rekreacją, dzieląc go na kilka kategorii.

Tworząc ten raport, chcieliśmy zainspirować właścicieli sklepów do wykorzystania obecnej sytuacji i przełożenia jej na sukces dziś i w przyszłości. Pierwszą kategorię, którą wzięliśmy pod lupę jest spędzanie czasu wolnego i sposobów na urlop, dlatego, że ten sezon właściwie już się rozpoczyna. Wyniki w wielu przypadkach były dla nas dużym zaskoczeniem.

Wiktor Mazur, Wiceprezes Zarządu Sales Intelligence SA

Pobierz pełny raport 

Patronat medialny nad raportem objęli: Nowy Marketing, IAB.polska, Mam Startup, Brief, Marketer+, E-commerce w Praktyce.

Źródła danych wykorzystanych w raporcie są połączeniem wyników pobranych z Google Trends oraz własnej analityki Sales Intelligence, opartej na big data. Raport rozpoczyna cykl analiz poszczególnych obszarów dotyczących zachowań i zmian nawyków konsumenckich Polaków.


Źródło: informacja prasowa Sales Intelligence 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

5 sposobów na to, by powrót do pracy z wakacji był mniej uciążliwy

Wracający z wakacji, wypoczęci i pełni energii pracownicy, którzy już następnego dnia chodzą poirytowani narzekając na codzienne problemy to biurowa rzeczywistość. W miarę zwiększającego się obciążenia pracą i powracających frustracji, okres tuż po zakończeniu sezonu letniego może być trudny dla wielu osób. Przedsiębiorstwa próbują zapewnić możliwie najlepsze miejsce pracy dla pracowników powracających z urlopów, zwłaszcza biorąc pod uwagę rosnące trudności związane z pozyskiwaniem i utrzymywaniem talentów.

 Wychodząc naprzeciw takim problemom, eksperci Cisco prezentują pięć sposobów na zapewnienie zespołom bardziej wydajnego i satysfakcjonującego środowiska pracy, a także redukowanie powakacyjnej szarości dnia codziennego, dzięki wykorzystaniu narzędzi do współpracy: 

1. Elastyczna praca to podstawa

 

 

Pracownicy wracający z przerwy letniej często zastają ogromną liczbę skumulowanych zadań do wykonania. Firmy mogą zmniejszyć stres powakacyjny i poprawić wydajność w tym intensywnym okresie, m.in. poprzez wprowadzenie elastycznego systemu pracy. 

Elastyczna polityka pracy ma szansę zwiększyć wydajność i zadowolenie pracowników oraz zmniejszyć ich absencję i rotację. Badanie przeprowadzone przez uczonych z Uniwersytetu Stanforda wykazało, że wydajność firm, które ją wdrożyły, wzrosła o ponad 13%, podczas gdy rotacja personelu zmniejszyła się o 50%. Pracownicy powinni mieć swobodę pracy z dowolnego miejsca praktycznie zawsze, gdy nie są zobowiązani do przebywania w biurze. Mogą dzięki temu oszczędzać czas i energię na poradzenie sobie z nagłym wzrostem obciążenia po okresie letnim. 

2. Kreatywna praca wspierana rozwiązaniami do współpracy

 

 

Aby utrzymać wysoki poziom satysfakcji pracowników, wykorzystywane przez nich narzędzia powinny wspierać kreatywność. To właśnie ona jest konsekwentnie klasyfikowana jako jedna z kluczowych cech, które powinien posiadać pracownik. Ponadto jest to zasadniczy element wspierania innowacji biznesowych. Ma ona również duży wpływ na zatrzymanie pracowników w firmie – pracownicy, którzy mają możliwość wyrażenia swojej kreatywności, nie tylko będą bardziej produktywni, ale również bardziej zadowoleni ze swojej roli w organizacji. 

Na kreatywność wpływają narzędzia do współpracy, które umożliwiają ludziom spotykanie się i wymianę pomysłów. Przedsiębiorstwa powinny udostępnić pracownikom takie rozwiązania jak wirtualne tablice, a także umożliwić wspólne edytowanie różnych dokumentów w czasie rzeczywistym. Idealny scenariusz zakłada również, że funkcje te powinny być dostępne na każdym urządzeniu, umożliwiając pracę wszędzie tam, gdzie pojawiają się impulsy kreatywności.

3. Walka z tym, co rozprasza podczas pracy

Jedną z pierwszych rzeczy, które prawdopodobnie zauważą pracownicy wracający do pracy, zarówno fizycznie jak i zdalnie, jest to, jak często są odrywani od wykonywanych zadań. Jak wynika z raportu Udemy in Depth: „2018 Workplace Distraction”, około 50% pracowników twierdzi, że rozproszenie uwagi jest głównym problemem w pracy, co powoduje, że są oni znacznie mniej produktywni.

Firmy powinny minimalizować rozproszenie uwagi podczas spotkań i współpracy, np. poprzez wdrożenie narzędzi, które mogą zidentyfikować i odfiltrować irytujące odgłosy z otoczenia, takie jak szczekanie psów, wycie syren czy pisanie na klawiaturze.

Idealny scenariusza zakłada, że te same rozwiązania na rzecz współpracy oferują pomoc wizualną (np. automatyczne powiększenie na ekranie uczestników wirtualnego spotkania, odpowiednie ich śledzenie i kadrowanie), eliminując w ten sposób rozproszenia audiowizualne. 

4. Wygodniejsza i łatwiejsza praca dzięki sztucznej inteligencji

 

 

Większość pracowników jest bardziej zmotywowana, kiedy może realizować swoje zadania skuteczniej. Dyrektorzy ds. informatyki (CIOs) powinni dążyć do stworzenia środowiska, w którym pracownicy mogą znaleźć swój „styl pracy”, koncentrując się na tym, co robią najlepiej. Czas przeznaczony na realizację kluczowych zadań często muszą podzielić na otwieranie nowych narzędzi, odpowiadanie na wiadomości czy reagowanie na zaproszenia do kalendarza. Dużo czasu poświęcają również na zarządzanie, planowanie i dołączanie do spotkań oraz sprawdzanie, czy wszystkie istotne osoby w nich uczestniczą, jednocześnie sporządzając notatki. 

Obecnie CIO powinni oczekiwać, że systemy wspomagane mechanizmami sztucznej inteligencji będą w dużej mierze w stanie przejąć część obowiązków przed, w trakcie i po spotkaniach. Asystenci głosowi pozwalają szybko dołączać do spotkań, a także pomagają w szybkim lokalizowaniu informacji. Rozpoznawanie twarzy służy do automatycznego ustalenia, czy wszyscy uczestnicy są obecni. Rozpoznawanie głosu można wykorzystać do tworzenia transkrypcji, podsumowania spotkania czy przydzielania dalszych zadań jego uczestnikom. 

Priorytetem Cisco jest umożliwienie zespołom wydajnej pracy i podnoszenie poziomu doświadczeń dzięki sztucznej inteligencji, określane jako Cognitive Collaboration.

Kompatybilność z oprogramowaniem firm trzecich (również w ramach platformy do współpracy Cisco WebEx) może w znacznym stopniu uprościć obieg dokumentów. Inteligentna integracja kalendarza umożliwi narzędziom do współpracy przewidywanie nadchodzących spotkań i oferowanie opcji „jeden przycisk do dołączenia”, co znacznie ułatwia wzięcie w nich udziału. Dzięki ścisłej integracji z pakietami biurowymi innych firm, takimi jak Microsoft Office lub Google Docs, dokumenty można edytować w ramach narzędzia do współpracy. 

5. Wykorzystanie narzędzi do współpracy w celu wspierania kontaktów międzyludzkich 

Znaczenie relacji międzyludzkich w miejscu pracy jest nie do przecenienia. Tam, gdzie komunikacja za pośrednictwem np. poczty elektronicznej może być bezosobowa, narzędzia wideokonferencyjne mogą zapewnić dużo bogatszy kontekst, dostarczając wskazówek wizualnych i dźwiękowych, które pomagają w utrzymaniu dobrych relacji zawodowych. Ponadto systemy do współpracy mogą np. zebrać informacje kontekstowe na temat przewidywanych uczestników spotkania, takie jak wykaz ich ostatnich aktywności w mediach społecznościowych, wypowiedzi lub interakcji z innymi użytkownikami. Są to nie tylko informacje istotne z perspektywy przebiegu spotkania, ale również dające szansę na zbudowanie nici porozumienia w oparciu np. o wspólne zainteresowania. Rozpoznawanie twarzy podczas spotkania pozwala określić kto jest kim, a następnie wyświetlić identyfikatory każdego z uczestników. Dzięki takim rozwiązaniom łatwiej jest prowadzić rozmowę i nawiązać bliskie relacje.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Ciałem na urlopie, głową nadal w pracy. Jak odpoczywają polscy pracownicy?

W Polsce aktywnych zawodowo jest obecnie ponad 17 miliona osób. Każda z nich potrzebuje urlopu i odpoczynku, tym bardziej, że zgodnie z danymi Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, Polacy należą do narodowości, które pracują najwięcej – niemal 2000 godzin rocznie. Bez znaczenia jest w tym wypadku rodzaj umowy, wykonywanej pracy czy zakres obowiązków. Odpoczynek jest ważny, potrzebny i konieczny, by każdy mógł zmienić otoczenie, odciąć się od zawodowej codzienności i „naładować baterie” na kolejny okres, mniej lub bardziej wytężonej aktywności zawodowej. Czas wolny od świadczenia pracy, to okres w którym każdy powinien zapomnieć o tym, czym zajmuje się każdego dnia, nie myśleć o konsekwencjach swojej absencji i skupić się na dostarczeniu wytchnienia swojemu ciału i umysłowi. Rzeczywistość jest jednak zupełnie inna. Większość osób pracujących w Polsce, również podczas urlopu, wykonuje przynajmniej część swoich obowiązków. Spora grupa nie wykorzystuje w pełni przysługujących dni wolnych, a część – szczególnie menadżerowie i przedsiębiorcy, w ogóle z nich nie korzysta, a jeśli nawet decyduje się na dłuższy, niż kilka godzin, odpoczynek, nadal zarządza biznesem lub zespołem zdalnie. Jak wynika z danych zebranych przez firmę Tax Care wśród przedsiębiorców robi tak aż 46%. Jak zatem nauczyć się odpoczywać i efektywnie spożytkować urlop? Co mogą zrobić same organizacje, by ich pracownicy potrafili skutecznie zagospodarować przysługujące im wolne dni i wrócić do pracy z nową siłą i zapałem?

Czym tak naprawdę jest urlop?

Zgodnie z definicją zawartą w Encyklopedii Zarządzania urlop to – „czas wolny od świadczenia pracy przez pracownika, przewidziany przepisami prawa. Zależnie od rodzaju urlopu, pracownik może dostawać w okresie urlopu wynagrodzenie lub nie. Każdy zatrudniony w ramach stosunku pracy, tj. na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę, ma prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu wypoczynkowego. Pracownik nie może zrzec się tego prawa.”¹ To niestety tylko definicja. Jak pokazują dane, pochodzące z różnych badań, osoby zatrudnione często nie korzystają z tego prawa i mimo, iż potrzebują odpoczynku nadal pozostają w pełni zaangażowane w swoje codzienne, zawodowe obowiązki. Zgodnie jednak z zaleceniami naukowców i lekarzy każdy pracujący powinien przynajmniej raz w roku udać się na kilkudniowy, nieprzerwany urlop.

Ile powinien trwać urlop?

Długość urlopu, jaki powinien wykorzystać pracownik, nie jest określona, ani przez przepisy prawa, ani też przez pracodawców, choć w przypadku niektórych firm może ona wynikać z wewnętrznego regulaminu. Co jakiś czas w mediach pojawiają się informacje dotyczącego tego, ile dni potrzebują zatrudnieni, by móc wypocząć efektywnie. Liczby te są bardzo różne. Jedni uważają, że absolutne minimum to 4-5 dni, inni że to 8-10 dni, jeszcze inni twierdzą, że zatrudnionym potrzebne jest przynajmniej 12-14 dni, a kolejna grupa uważa że, by móc odczuć faktyczne skutki płynące z odpoczynku trzeba spędzić na urlopie przynajmniej 3 tygodnie. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Jessicę de Bloom, Sabine Geurts i Michiela Kompie’a, z fińskiego Uniwersytetu w Tampere, efektywny, „jednorazowy” i skuteczny wypoczynek może trwać zaledwie 8 dni i to razem z weekendem. Podczas przedłużonego tygodnia zatrudnieni są w stanie osiągnąć optymalny poziom wypoczęcia. W trakcie pierwszych dni odpoczynku znacznie wzrasta bowiem poczucie szczęścia, które swój najwyższy poziom osiąga właśnie po 8 dniach. Po tym czasie zaczyna spadać, bez względu na to, jakie aktywności wykonuje odpoczywający. Podczas bardzo krótkich urlopów znacznie skraca się jednak czas potrzebny na aklimatyzację, uregulowanie snu czy dostosowanie się do funkcjonowania w innej strefie czasowej. Długość wypoczynku powinna zależeć od potrzeb jednostki. Każdy zatrudniony najlepiej zna swoje potrzeby, dlatego pracownicy powinni sami decydować, ile dni odpoczynku pozwoli im po powrocie do środowiska pracy czuć, że są zregenerowani i zmotywowani. A stan ten zależy nie od tego, ile czasu się odpoczywa, ale w jaki sposób?

Według naukowców najlepsze efekty w obszarze skutecznego wypoczywania daje – pełna swoboda przyprawiona odrobiną lenistwa. Chodzi głównie o regularny odpoczynek, odpowiednią ilość i jakość snu, relaks przeplatany aktywnościami fizycznymi, delektowanie się miejscem, pogodą czy jedzeniem oraz towarzystwem innych. Przerażający jest jednak fakt, że stopień zrelaksowania, dobre samopoczucie i pozytywny nastrój, tak ciężko osiągane podczas urlopu, wracają do standardowego poziomu już po tygodniu od powrotu do codzienności.

Jak w praktyce wygląda urlopowe lenistwo?

Urlop to dla pracujących czas wymagający zmiany nawyków. Nawyków, które raczej ciężko jest zmieniać, tym bardziej na zwykle krótki okres. Ludzie to istoty lubiące rutynę, stały rytm, w którym funkcjonują oraz powtarzalność czynności w określonym miejscu i czasie. Urlop jest dla nich zatem wyzwaniem i chwilowym zburzeniem ładu, w którym funkcjonują na co dzień. A dopasowanie się do nowych warunków zwykle wymaga jednak czasu. Podczas pierwszych dni odpoczynku osoby pracujące zerkają jeszcze zwykle do poczty, czuwają przy telefonie, przynajmniej pozostawiają go w pobliżu, a myślami nadal są ze swoimi współpracownikami. To „syndrom początku urlopu” i związana z nim solidna dawka stresu. Po 2-3 dobie przychodzi zwykle spokój, który pozwala zwolnić i odciąć się od zawodowych obowiązków. Efektem prawdziwego wejścia w tryb „na urlopie” jest wydłużony czas poświęcany na spożywanie posiłków oraz chęć do robienia czegoś fajnego. Gdy podczas urlopu zaczynamy obserwować pewien schemat, to znak, że urlop przyniósł pożądane efekty i powoli można myśleć o powrocie do codzienności. Wielu pracujących nie potrafi jednak odłożyć telefonu, wyłączyć komputera, odciąć się od myśli o pracy i w pełni skoncentrować się na sobie, bliskich czy otoczeniu. A to właśnie relacje społeczne pozwalają odpoczywać efektywnie i redukować poziom stresu. Dobrze pożytkowany wypoczynek wpływa na lepsze funkcjonowanie całego organizmu – inaczej zaczyna pracować serce, mięśnie, układ trawienny oraz nerwowy. Człowiek czuje się spokojny i wypoczęty. U osób, które nie korzystają z urlopu obserwować można natomiast przeciążenie organizmu, depresje i choroby somatyczne wywołane stresem.  

Urlop to czas na odczuwanie radości z małych rzeczy i pozwalanie sobie na luz w tych obszarach, w których nie możemy pozwolić sobie na niego na co dzień. Dłuższy odpoczynek to nasza inwestycja we własną energię, a w zasadzie jej kumulację, tak by po powrocie do pracy móc funkcjonować z nową siłą i zapałem. Jeśli nie poszukujemy zmian, czujemy, że nasze życie i praca dają nam satysfakcję i jest nam dobrze w otoczeniu, w którym funkcjonujemy, nie potrzebujemy bardzo długiego urlopu, a tym bardziej nie powinniśmy przedłużać go na siłę. W takich sytuacjach 8 czy 10 dni powinno być najbardziej optymalnym czasem na regenerację i odświeżenie myśli. Jeśli jednak myślimy o poważnych zmianach w życiu zawodowym, dobrze jest „odciąć się” od rzeczywistości na dłużej. W trakcie 3-4 tygodniowego odpoczynku jesteśmy bowiem w stanie znaleźć odpowiedzi na nurtujące nas pytanie związane z przyszłościąkomentuje Grzegorz Święch, Wiceprezes i Partner Grupy Nowe Motywacje.

Jak odpoczywać efektywnie… bez pracy?

W tym roku na wakacje planuje wyjechać ponad 20 milionów Polaków. Niestety w grupie tej nie zabraknie osób, które siedząc na leżaku, leżąc na plaży czy przy basenie, spacerując w górach, jeżdżąc na rowerze czy spędzając czas z bliskimi, nie będzie rozstawać się z telefonami i nerwowo sprawdzać skrzynki mailowej, zastanawiając się jednocześnie nad rozmiarem zaległości po powrocie. Jak zatem dobrze przygotować się do wypoczynku, by nie dołączyć do tego grona?

Warto zastosować się do kilku prostych wskazówek:

  1. zadbać o przekazanie obowiązków współpracownikom;
  2. odpowiednio wcześnie poinformować współpracowników i partnerów biznesowych o urlopie;
  3. przełączyć się na tryb odpoczywania;
  4. odciąć się od firmowej elektroniki – work digital detox;
  5. nie ściągać i nie czytać firmowych maili;
  6. zostawić sobie dzień na powrót myślami do pracy po powrocie.

Mentalne i praktyczne przygotowanie do urlopu pozwala przestawić na inne tory, nie tylko życie zawodowe, ale również rodzinne, co umożliwia skupienie się na relacjach z bliskimi w czasie wypoczynku, a po powrocie do codzienności pozwala poczuć przypływ chęci i nowej motywacji do pracy.

Jak pracodawcy mogą pomóc swoim pracownikom odpoczywać?

W prewencyjnym zapobieganiu unikaniu urlopów lub ich niewłaściwemu wykorzystywaniu w znacznym stopniu mogą pomóc zatrudnionym sami pracodawcy.  Odpowiednia strategia edukacyjna w obszarze umiejętności związanych z zarządzaniem czasem i projektami, efektywnym planowaniu pracy czy delegowaniu obowiązków oraz zarządzaniu zmianą może bowiem wspierać kapitał ludzki w skutecznym odpoczywaniu podczas urlopu. Wiedza i doświadczenia w z tych zakresów są niezwykle przydatne w takim planowaniu wykonywanych zadań, by móc eliminować konieczność pracy nie tylko w godzinach nadliczbowych czy zabierania jej do domu, ale przede wszystkim pakowania jej w wakacyjny bagaż. Dodatkowo firmy mogą wprowadzać określone wymogi regulowane przepisami wewnętrznymi, które wymuszają na zatrudnionych korzystanie z dłuższych urlopów, a nawet zabraniają im w tym czasie logowania się do wewnętrznych systemów czy korzystania ze sprzętu, który musi pozostać w biurze, na czas ich odpoczynku. Coraz więcej firm decyduje się również na organizowanie wyjazdów dla pracowników (czasem wraz z członkami ich rodzin) na zorganizowane kilkudniowe wyprawy, podczas których mogą oni odetchnąć od obowiązku i skupić się na innych aktywnościach.

Rola pracodawców w obszarze dbania o zdrowie i dobre samopoczucie zatrudnionych oraz świadome i skuteczne wykorzystywanie dni wolnych staje się coraz większa. Określone działania podejmowane przez organizacje na polu edukacji zatrudnionych związanej z odpowiednim planowaniem i wykorzystaniem czasu, radzeniem sobie ze stresem, ćwiczeniem skupienia czy zarządzaniem zespołem i delegowaniem obowiązków mogą mieć nieoceniony wpływ na ich podejście do korzystania z dni wypoczynku. Wiele pracujących osób nie zdaje sobie sprawy jak ważne dla skutecznego wypoczywania jest ich własne podejście i stosunek do pracy oraz wykonywanych na co dzień obowiązków  – dodaje Grzegorz Święch.

 

¹ https://mfiles.pl/pl/index.php/Urlop

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF