Nowoczesna aplikacja mobilna jako centrum zarządzania codziennością – o niebankowych usługach w aplikacjach bankowych

Bank-Millennium_Brief_Transport

Bilet do kina czy na autobus to nie jedyne atrakcje, które znajdziemy w bankowych aplikacjach. Banki wzbogacają oferty o usługi spoza obszaru podstawowej działalności, by sprostać oczekiwaniom użytkowników, którzy chcą mieć wszystko dostępne pod ręką najlepiej w jednej aplikacji.

Banki już dawno zdały sobie sprawę, że przyszłość nowoczesnych instytucji finansowych wiąże się z udostępnianiem usług pozabankowych. Tzw. VASy (Value Added Services), czyli usługi dodane, wzbogacają obecnie większość aplikacji bankowych. Ich celem nie jest zwiększenie sprzedaży, ale budowanie lepszej relacji z klientem, utrzymanie jego zainteresowania i lojalności. Wpływają na doświadczenie i komfort klienta, który wszystkie potrzebne usługi może mieć w zasięgu jednej aplikacji na swoim smartfonie. Banki walczą zatem, by to właśnie ich aplikacja znalazła się na pulpicie klienta. By tak się stało, muszą zaoferować mu jak najciekawsze i wyróżniające się na rynku usługi.

Dodatkowo rozwój usług stymulują możliwości, które dała dyrektywa PSD2. Umożliwia ona wymianę informacji o finansach klienta pomiędzy bankami i podmiotami trzecimi, jeśli klient wyrazi taką wolę. Stwarza to klientowi możliwość wyboru „aplikacji pierwszego kontaktu”, która może, jak w przypadku usługi Finanse 360O Banku Millennium, stać się integratorem informacji na temat rachunków w różnych bankach, a nawet umożliwiać inicjowanie z nich przelewów z poziomu jednej aplikacji. Przy okazji stanowi to wyzwanie dla projektantów. Aplikacja – agregator mimo mnóstwa funkcji i dostępu do informacji z różnych źródeł, powinna być przejrzysta i intuicyjna.

Oczekiwania klientów i regulacje powodują zatem, że banki eksplorują nowe obszary i zaczynają wychodzić poza swój podstawowy zakres działalności. Taka sytuacja tworzy dobre podłoże do współpracy banków z fintechami, szczególnie w obszarach, w których bank się nie specjalizuje.

Korzyści dla banku z wprowadzania usług dodanych są oczywiste – wyższe zaufanie i satysfakcja klienta przekładają się wprost na większą skłonność do polecania usług rodzinie i znajomym. Usługi dodatkowe, często bezpłatne, z reguły generują zysk w innym miejscu. Kluczowy jest dobór usług w taki sposób, by zaspokajały realne potrzeby klienta i ułatwiały mu codzienne czynności. Ulokowanie ich w aplikacji mobilnej powoduje, że interakcja jest możliwa natychmiast, zawsze kiedy potrzebuje tego klient i zgodna z kontekstem, w którym się znajduje.

Aplikacja na każdą okazję

W niektórych krajach aplikacje bankowe oferujące doradztwo w zakresie nieruchomości, zmiany dostawcy usług komórkowych czy rezerwowaniu wakacji to standard. Polska, ze względu na bardzo otwartych na innowacje klientów, również dynamicznie rozwija się w tym zakresie. Jakie jeszcze usługi ułatwiające codzienne życie znajdziemy w aplikacjach bankowych? Można je podzielić na kilka kategorii:

Sprawy urzędowe

W Polsce aplikacje bankowe dają dostęp do wielu usług e-administracji publicznej. Pozwalają wyrobić w swoich kanałach Profil Zaufany oraz autoryzować wnioski do setek usług rządowych, jak np. wymiana dowodu czy zamówienie karty EKUZ. Dodatkowo umożliwiają dostęp do wielu serwisów administracji publicznej z wykorzystaniem loginów i haseł do bankowości elektronicznej banku. Dzięki temu by sprawdzić m.in. liczbę punktów karnych czy odebrać elektroniczne recepty na Internetowym Koncie Pacjenta, nie trzeba tworzyć nowych kont ani loginów czy pamiętać dodatkowych haseł do logowania. Mało tego, niektóre wnioski, np. o świadczenia rodzinne, można złożyć bezpośrednio z poziomu bankowości elektronicznej. W systemie internetowym lub mobilnym można też np. zarejestrować kartę SIM. Usług tego typu w naszym kraju nieustannie przybywa. Za granicą bywają one jeszcze bardziej zaawansowane. W ofercie banków skandynawskich znajdziemy np. doradztwo i pomoc w procesowaniu spraw urzędowych, sprzedaży nieruchomości, a nawet rozwoju kariery zawodowej.

Zakupy i rozrywka

Poza wieloma funkcjami pozwalającymi mobilnie płacić za zakupy czy podsumowywać wydatki, od wielu już lat aplikacje bankowe umożliwiają przechowywanie kart lojalnościowych do sklepów i punktów usługowych. Dzięki temu nie musimy nosić ich w portfelu, by korzystać ze zniżek za zakupy w ulubionych miejscach. Poza tym udostępniają programy rabatowe czy oferty specjalne np. w galeriach handlowych oraz wirtualne skarbonki pomagające odkładać resztę, która zostanie z zakupów. Umożliwiają też wygodne doładowanie konta telefonu na kartę. W aplikacji mobilnej Banku Millennium znajdziemy też usługi pomocne w organizowaniu „czasu po godzinach”. Można w niej bowiem np. kupować bilety do kin Helios.

Transport i wakacje

W aplikacjach bankowych znajdziemy też funkcje pozwalające kupować bilety komunikacji miejskiej, opłacić parking czy przejazd autostradą. Można też sprawdzić składkę i wykupić polisę ubezpieczeniową OC/AC pojazdu, jak np. w aplikacji Banku Millennium. Podobnie ubezpieczenia turystyczne. Niektóre aplikacje oferują również usługi związane z rezerwowaniem lotu, hotelu czy wynajęciem samochodu. Jeśli lot się spóźnia, w jednej z aplikacji istnieje możliwość wygenerowania kodu QR umożliwiającego wstęp do saloników prasowych na lotnisku.

Jesteśmy ogólnopolskim, nowoczesnym bankiem oferującym usługi wszystkim segmentom rynku poprzez kanały elektroniczne, sieć placówek oraz indywidualnych doradców. Łączymy najnowocześniejsze technologie i najlepsze tradycje bankowe, z powodzeniem konkurując we wszystkich segmentach rynku finansowego. Stale wprowadzamy innowacyjne i spersonalizowane rozwiązania w zakresie bankowości internetowej i mobilnej. Jesteśmy też liderem w dziedzinie obsługi klienta. Nasze osiągniecia doceniane są przez rzeszę zadowolonych klientów oraz liczne wyróżnienia przez niezależnych ekspertów na rynku zarówno polskim jak i zagranicznym. Więcej informacji na www.bankmillennium.pl

Bank Millennium