Zagraj i wygraj z nami pokój dla dzieci – rusza zbiórka na remont Domu Matki i Dziecka w Jasieńcu Iłżeckim Dolnym

Actina akcja charytatywna

Marka ACTINA od lat angażuje się w akcje charytatywne dla potrzebujących. Wielokrotnie już przekazywała środki z licytacji w ramach WOŚP. Tym razem, wsłuchując się w głos o lepszy, nowy kąt dla podopiecznych Domu Matki i Dziecka w Jasieńcu Iłżeckim Dolnym dokonała wszelkich starań, by razem z Good Game League zebrać środki na remont Domu Matki i Dziecka w Jasieńcu Iłżeckim Dolnym.

Założenie akcji jest proste. W weekend, 16-17 stycznia, odbędą się dwa turnieje, które będzie można zobaczyć na platformie streamingowej Twitch. W tym czasie można wpłacać środki pod linkiem  na remont pokoju dzieci z Domu Matki i Dziecka w Jasieńcu Iłżeckim Dolnym. W sobotę w rozgrywkach w CS: GO wystąpią w pięcioosobowych składach Good Game League, PLE, Weszło i Honoris razem z Filipem Neo Kubskim, który został ambasadorem całej akcji. W nWiedzielę na turnieju w Warzone zagrają m.in.: MrsKrysia, JakeStyles, Jakub Malec, Izzodnam, Vuzzey, Marcin Gortat, Wojciech Łozowski, Agnieszka Borysiuk, Pikaczu.

Już wielokrotnie nasza marka ACTINA pokazywała, że pomaganie ma we krwi. Granie w Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy to jedynie przykład, który potwierdza nasze zaangażowanie w akcje charytatywne. Teraz, gdy przychodzi możliwość bezpośredniego wsparcia Domu Matki i Dziecka w Jasieńcu Iłżeckim Dolnym, to nie ma odwrotu – musimy pomóc. Do czego zapraszamy też wszystkich fanów esportu, którzy już wielokrotnie poprzez właśnie takie akcje udowadniali swoją postawą, że wiedzą na czym polega realne wsparcie najbardziej potrzebujących.

Michał Miłkowski, Doradca Zarządu ds. Rozwoju Biznesu Komponentów i marki PC Actina w ACTION S.A.

Oglądaj transmisje uczestników na twitch.tv:


Źródło: Informacja prasowa Action S.A.

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

League of Legends i Counter Strike pozostają najbardziej wpływowymi grami w kolejnym kwartale 2020

Zgodnie z badaniem The Esport Observer, najbardziej wpływowymi grami PC w drugim kwartale 2020 roku było League of Legends i Counter-Strike. Na trzecim miejscu dominuje Valorant, na kolejnych Fortnite i DOTA2.

Ranking jest świetnym przykładem siły poszczególnych gier w globalnej perspektywie i na pewno warto zwrócić na niego uwagę w kontekście akcji marketingowych, czy inwestycji w esporcie.

Fot. The Esports Observer

Portal The Esport Observer, przy wsparciu analitycznym Newzoo, kolejny raz przygotował ranking najbardziej wpływowych produkcji z rynku gier komputerowych.

Aby ułatwić zrozumienie rankingu, należy najpierw przybliżyć kryteria, które były brane pod uwagę w jego tworzeniu, z zaznaczeniem ich procentowej wagi:

  • 30% – miesięczna liczba aktywnych użytkowników gry
  • 25% – pula nagród w turniejach esportowych opartych na danym tytule
  • 20% – liczba godzin spędzonych przez widownię na oglądaniu rozgrywek esportowych
  • 15% – liczba godzin spędzonych przez widownię na oglądaniu streamów z danego tytułu
  • 5% – liczba jednocześnie trwających streamów
  • 5% – liczba turniejów opartych na danym tytule.
Fot. The Esports Observer

League of Legends (Riot Games) i Counter-Strike (Valve) wyraźnie zdominowały globalny rynek esportu. Od kilku lat znajdują się na czołowych pozycjach, podczas gdy cała reszta zestawienia ulega dynamicznym zmianom. Ogromna ilość graczy, regularne rozgrywki esportowe i bardzo duża oglądalność składają się na mnogość treści dotyczących tych gier w internecie, co jeszcze bardziej napędza ich popularność i wzmacnia istniejący ekosystem. O ile League of Legends dominuje pod kątem liczby graczy i sumy obejrzanych godzin na platformach livestreamingowych, tak Counter-Strike dominuje w ilości rozgrywek esportowych i w sumie wypłaconych nagród (prawie 5mln$ w ostatnim kwartale).

Na trzecim miejscu znalazła się debiutująca gra od wydawcy Riot Games – Valorant, który szturmem zdobywa rynek graczy i oglądających. Zdecydowała o tym świetna strategia dotycząca premiery gry – gra została po raz pierwszy uruchomiona w zamkniętej becie, a dostęp można była uzyskać tylko poprzez oglądanie streamów na Twitchu, co wzbudziło ogromne zainteresowanie transmisjami. Gra stała się bardzo modna wśród wielu znanych influencerów, co pozwoliło jej na tak wysoki debiut w tym rankingu.

Czwarte miejsce zajmuje Fortnite (Epic Games), który zdaje się odzyskiwać wcześniejszą dynamikę, a wydawca podejmuje kolejne ruchy wokół budowania społeczności skupionej na tym tytule (np. koncert Travis Scotta, który zgromadził 12 milionów graczy oglądających go na żywo). Fortnite był grą pokazywaną przez największą liczbę streamerów na Twitchu.

Na piątym miejscu DOTA2 (Valve), gra typu MOBA, która w Polsce znacząco ustepuje popularności League of Legends, ale globalnie jest tytułem niezwykle istotnym, z bardzo dużą oglądalnością. Na szóstym miejscu uplasowało się Call of Duty (Activision Blizzard), które wiele zyskało dzięki darmowemu dodatkowi Warzone. Gra posiada bardzo dużą bazę użytkowników, ale poza Call of Duty League cierpi na brak zmagań esportowych.

Na siódmym miejscu Rainbow Six Siege (Ubisoft), gra z czwartą co do wielkości bazą graczy, ale z brakiem znaczących wydarzeń esportowych w ostatnich miesiącach. Gry Tier2 zamyka Hearthstone (Activision Blizzard).

W tier 3 po raz kolejny znalazły się takie gry jak Rocket League, Overwatch, FIFA20, Starcraft 2 i PLAYERUNKOWN’S BATTLEGROUNDS, które posiadają swoje stabilne struktury esportowe. W rankingu zagościły również dwie nowe gry Riot Games – Teamfight Tactics, oraz Legends of Runeterra.

W stosunku do poprzedniego rankingu, poza czołową pietnastką znalazł się między innymi Warcraft III: Remastered, Magic the gathering, czy World of Warcraft.

Poniżej znajdziecie artykuł opisujący wyniki poprzedniego kwartału.

League of Legends i Counter Strike najbardziej wpływowymi grami pierwszego kwartału 2020

Redaktor Prowadzący sekcji Brief Esports. Business Consultant z ponad 15 letnim doświadczeniem w branży esportu i gamingu. Organizator ponad 20 esportowych wydarzeń i turniejów dla profesjonalistów i amatorów. Pracował z najważniejszymi organizacjami esportowymi w Polsce takimi jak Pride, Team Kinguin, AGO Esports, czy Illuminar Gaming jako manager drużyny, dyrektor ds. esportu i dyrektor ds. rozwoju. Doświadczenie biznesowe zdobywał m.in. w McKinsey & Company. Regularny mówca na konferencjach poświęconych tematyce gamingu i esportu w Polsce. Doradca Esports Associations w temacie Narodowej Drużyny Esportu i strategii rozwoju esportu w Polsce.

Jarosław Śmietana

Wielkie premiery gier: Valorant vs Warzone w sieci. Analiza

Call of Duty: Warzone jest bardzo popularną grą, już teraz uchodzącą za klasykę, Valorant z kolei swoim oficjalnym debiutem w ostatnich dniach wzbudził wiele emocji. Która z gier generowała ostatnio więcej treści online i co mówili o nich polscy użytkownicy?

W najnowszej analizie e-sportu Neticle zebrało wzmianki o Call of Duty – Warzone i Valorant, które pojawiły się w polskim Internecie w ostatnich czterech miesiącach (od 1 lutego do 25 maja). Zobaczmy, skąd pochodziło najwięcej wzmianek oraz jakie treści wzbudziły największe zainteresowanie i spowodowały najwięcej interakcji!

Chociaż ogółem nieco więcej wzmianek dotyczyło Warzone, było wiele dni, w których zdecydowanie prowadził Valorant. Wzmianki o obu grach zaczęły się mnożyć od końca lutego, a później zainteresowanie nimi pozostało na stałym poziomie.

https://www.facebook.com/101252557946802/posts/239700540768669

 

Dostęp do wersji beta Valorant został otwarty 7 kwietnia za pośrednictwem transmisji Twitcha, co spowodowało podwojenie liczby wzmianek, dzięki czemu był to najbardziej udany dzień w całym okresie. Warzone zebrał większość wzmianek następnego dnia, 8 kwietnia, gdy rozpoczął się trzeci sezon gry. Z kolei skok Valoranta w dniu 21 maja wynika z ogłoszenia, że ​​pełna wersja gry będzie dostępna dla wszystkich od 2 czerwca, co na dodatek jest wcześniejszą datą, niż oczekiwano.

Mimo że Valorant miał większe skoki w amplitudzie dobowej, ogółem więcej wzmianek uzyskał Warzone

Najwięcej reakcji wywołał jednak inny temat. 9 marca Warzone zebrał ponad 67 000 interakcji (polubień, komentarzy i udostępnień) w całej Polsce. Wynika to głównie z tweeta opublikowanego na oficjalnym kanale Call of Duty na Twitterze, informującego, że 10 marca CoD Warzone będzie bezpłatny dla wszystkich.

https://twitter.com/CallofDuty/status/1237057744135323649

Valorant uzyskał podobnie wysoką liczbę interakcji 1 kwietnia. Powodem był tweet amerykańskiego gamera, Slashera, który ogłosił rozlosowanie wśród swoich followersów, którzy polubili lub udostępnili jego tweeta, 10 przedwczesnych „wejściówek” do Valoranta. Był to oczywiście primaaprilisowy żart, w który jednak sporo osób uwierzyło, co świetnie ukazuje emocje towarzyszące grze.

Najwięcej interakcji spowodował Twitter

W przypadku Valorant najważniejszym tematem był – co nie zaskakuje – czas pozostały do otwarcia dostępu do gry, w czym dużą rolę miał Twitch. Sama gra również pojawiała się wśród tematów, wiele wzmianek dotyczyło też turnieju polskiego e-sportu, na którym między innymi grano również w Valorant.

 

Ile trzeba jeszcze czekać? – pytali fani Valorant

W przypadku Warzone dominowały klasyczne tematy dotyczące taktyki, konkurencji, prędkości a także te o wymaganiach i problemach sprzętu komputerowego.

Bardzo pozytywny oddźwięk otrzymał dzień darmowego dostępu, o którym wspominaliśmy wcześniej.

Mapa najważniejszych tematów dotyczących Warzone

Dyskusje na temat gier prowadzono na różnych forach: poniższy wykres przedstawia, gdzie mówiło się więcej o Valorant, a gdzie o Warzone.

Jeśli chodzi o rolę mediów społecznościowych i innych platform, Facebook i treści wideo przodują w przypadku obu gier, jednak podczas gdy platformą wiodącą dla Valorant był Facebook, to dla Warzone były to platformy video. Rola Twittera jest również wyjątkowa, w przypadku Valorant była to trzecia najważniejsza platforma, z kolei w przypadku Warzone pozostała w tyle za forami, co jest zgodne z wynikami z poprzedniego wykresu pokazującego aktywność stron.

Inteligentny analizator mediów i tekstu Neticle przeszukuje Internet, aby zebrać publiczne wzmianki dotyczące dowolnego wstępnie zdefiniowanego słowa kluczowego, a następnie analizuje wyniki z dokładnością zbliżoną do ludzkiej przy użyciu swojego algorytmu. Powstała w 2012 roku firma jest obecna na rynkach w 12 krajach, a oprócz narzędzia do analizy mediów posiada produkt do edycji kwestionariuszy i dwa zastrzeżone interfejsy API.

Zsófia od 10 lat pracuje jako dziennikarz, blogger, copywriter oraz account manager w obszarze komunikacji i marketingu. Jest autorką wielu publikacji w takich branżach jak turystyka, telekomunikacja, bankowość a nawet budownictwo. Pomimo wykształcenia socjologicznego i kilku projektów z tym związanych w okresie studiów, przez ostatnie dwa lata związana była z jednym z największych węgierskich banków gdzie pracowała jako Data Miner/Text Analyst. Aktualnie wykorzystuje swoją wiedzę i doświadczenie w Neticle, gdzie zajmuje się analizami mediów.

Zsófia Antal

Red Bull, STS, ESL, Twitch, Valorant, Sokół, AGO, Blizzard, EA, czyli Esportowe wydarzenia ostatnich dni

Red Bull Flick

Kolejne marki z aktywnościami w esporcie. Giganci świata gamingu zarabiają setki milionów. Wpływ pandemii na wydarzenia esportowe. Film fabularny. Polacy z sukcesami na EU Masters. Przegląd wydarzeń z ostatnich dni.

Przeglad wydarzen esport ESE

Red Bull z globalnymi i lokalnymi aktywnościami w Counter-Strike Global Offensive

Red Bull zintensyfikował działania w esporcie i wystartował z dwoma inicjatywami. Poprzez platforme FaceIt uruchomił Red Bull Flick, czyli turniej 2na2 w grze Counter-Strike, który daje amatorom na całym świecie szansę zmierzenia się z najlepszymi zawodowymi graczami na niestandardowych mapach z brandingiem Red Bulla, przygotowywanymi specjalnie na tę okazje. To pierwsze globalne wydarzenie Red Bulla w świecie Counter-Strike, a kwalifikacje krajowe sa już otwarte.

Red Bull w Polsce wspólnie z Polsat Games wystartował również z inicjatywą Red Bull Solo Q, gdzie zawodnicy będą brali udział w pojedynkach 1 na 1 w grze League of Legends.

Activision Blizzard +505MLN USD, Electronic Arts +418MLN USD

Najwięksi producenci gier raportują rekordowe wyniki. Electronic Arts zaraportowało 418 milionów dolarów zysku, przy 1,39 miliarda obrotu w ostatnim kwartale. Activision Blizzard natomiast zaraportowało 505 milionów dolarów zysku, przy 1,79 miliarda obrotu w ostatnim kwartale. Na wynik tej drugiej firmy ogromny wpływ miała premiera Call od Duty: Warzone, której premiera miała miejsce 10 marca i do dzisiejszego dnia zgromadziła 60 milionów graczy. Gra została wypuszczona w modelu free to play z mikropłatnościami za skiny czy inne dodatki, bez wpływu na performance gry.

ESL oraz DreamHack na wyłączność z Twitchem

ESL Dremhack ESL
Graf. ESL / Dreamhack / Twitch

Liderzy na rynku turniejów esportowych – ESL oraz DreamHack podpisują umowę o transmisjach na Twitchu. Zgodnie z umową, transmisje cyfrowe na żywo w języku angielskim z najważniejszych rozgrywek będą dostępne wyłącznie na Twitchu. W ramach kontraktu największe rozgrywki e-sportowe organizowane przez ESL i DreamHack, będą transmitowane na żywo wyłącznie na platformie Twitch w 2021 i 2022 roku. Nie dotyczy to cyfrowych partnerów telewizji linearnej. W Polsce turnieje ESL Pro Tour transmituje Polsat Games W Polsce turnieje ESL Pro Tour transmituje Polsat Games.

AGO Rogue i K1CK Neosurf z awansem do playoffów European Masters

Oba zespoły po dwóch tygodniach zmagań zapewniły sobie awans do playoffów Mistrzostw Europy League of Legends. Zarówno AGO Rogue, jak i K1CK Neosurf zajęły drugie miejsce w swoich grupach. W ćwierćfinale AGO Rogue pewnie pokonało niemieckie mousesports i zdążyło już się zameldować w półfinale rozgrywek. Z kolei K1CK Neosurf dziś o 19tej  zmierzy się z GamersOrigin z Francji.

Kolejne reakcje ESL, Epic Games, DreamHack, PUBG na pandemie

DreamHack przesuwa i odwołuje kolejne wydarzenia w Counter-Strike i innych tytułach. Trzy zaplanowane na rok 2020 turnieje z cyklu DreamHack Open (Valencia, Montrael, Hyderabad) zostaną rozegrane w Internecie. Organizatorzy wciąż liczą na możliwość zorganizowania fizycznych eventów w Rotterdamie (październik, Holandia), Jönköping (listopad, Szwecja) i Madrycie (grudzień, Hiszpania). Wydarzenia planowane w Dallas (Maj) i Sztokholmie (Czerwiec) zostały odwołane.

Epic Games odwołuje Mistrzostwa Świata w Fortnite. Rok temu pula nagród w tych rozgrywkach wyniosła 30 milionów dolarów, a zwycięzca stał sie bogatszy o 3 miliony dolarów. Mistrzostwa Świata odbędą się w 2021 roku. Do tego czasu zawodnicy będą rywalizować w zmaganiach online.

ESL One Cologne, jeden z najważniejszych turniejów Counter-Strike w globalnym kalendarzu odbędzie się bez udziału publiczności. Zmagania odbędą się pod koniec sierpnia za zamkniętymi drzwiami przy zachowaniu wszelkich zasad bezpieczeństwa.

W partnerstwie z ESL, PUBG Mobile League przenosi się w całości do internetu. Zmagania rozpoczną się w czerwcu. Ten niezwykle popularny battle royal największe grono odbiorców ma na urządzeniach mobilnych. Zawodnicy będą rywalizować o łączną pulę 5 milionów dolarów, którą wydawca przeznaczył na tę grę w 2020 roku.

Globalna federacja esportu ujawnia dalsze plany rozwoju

Global Esports Federatio Athletes and Players Commission
Fot. Global Esports Federatio Athletes and Players Commission

Global Esports Federation ujawniła szczegóły odnośnie członków Komisji Zawodniczej. Przewodniczyć będzie Charmaine Crooks, pięciokrotna uczestniczka Igrzysk Olimpijskich i srebrna medalistka w sztafecie 4x400m z Igrzysk w Los Angeles, a jej zastępcą zostanie Koen Schobbers, były profesjonalny zawodnik esportowy. Globalna Federacja Esportowa rozpoczęła działalność w grudniu ubiegłego roku, aby stać się „globalnym organem zarządzającym” ekosystemem e-sportu, przy wsparciu chińskiego międzynarodowego koncernu Tencent.

Twitch przedstawia Esports Hub

Twitch esports directory
Fot. Twitch

Nie trzeba było długo czekać na odpowiedz Twitcha na działania konkurencji (w zeszłym tygodniu wystartował Popdog) i prezentuje Esports Hub. W jednym miejscu znajdą się wszystkie transmisje z turniejów, jak również transmisje profesjonalnych drużyn, czy indywidualnych zawodników. To świetne posunięcie, które powinno uczynić dostęp do transmisji esportowych jeszcze bardziej dostępnym i intuicyjnym.

Valorant z trybem rankingowym

W ostatnim tygodniu wystartował tryb rankingowy w nowej grze Riot Games – Valorant. Firma konsekwentnie stawia na esport i rywalizacje, a w ten sposób zamierza wzmocnić rywalizacje w tej aspirującej do grona najważniejszych tytułów esportowych grze. Valorant bez wątpienia ma jeszcze długą drogę do pokonania, ale wiele znaków wskazuje, że gra ta na stałe wejdzie do kanonu gier esportowych. Riot Games z pewnością posiada odpowiednią wiedzę i doświadczenie do zbudowania struktur sportowych. Już teraz Valorant wzbudza ogromne zainteresowanie i z zaciekawieniem będziemy przyglądać się rozwojowi tej gry w kolejnych miesiącach.

Zapowiedziano Ghost – pierwszy polski fabularny film o esporcie

Ghost opowie o sile przyjaźni i miłości do gier komputerowych. Historia opowie o losach Tomka – niezrozumianego przez świat i rodzinę chłopaka, który marzy o karierze esportowca. Film pokaże jego losy od grania w kameralnych kawiarenkach internetowych, po tłumnie zapełnione stadiony z wielotysięczną widownią. Fabuła jest zainspirowana zmaganiami tzw. „Złotej Piątki”, która od 2006 roku regularnie sięgała po najwyższe tytuły w grze Counter-Strike.

Raperzy „Sokół” i „Małolat” inwestorami w nowej spółce Movie Games

Wojtek Sokół
Fot. Wojtek Sokół

Sokół i Małolat są kolejnymi celebrytami, którzy zainwestowali w branżę gamingową. Założyli nowe studio deweloperskie – True Games. Będzie ono zajmować się produkcją symulatorów o szeroko pojętej tematyce ulicznej, zapoczątkowanej przez świetnie przyjętego przez graczy Drug Dealer Simulator. Wyróżnikiem gier sygnowanych marką True Games będzie realistyczne oddanie klimatu kultury ulicznej,
nawiązywanie do momentami bezwzględnego świata.

STS sponsorem turnieju Esport Tour PRO

STS Esport Tour
Fot. STS

STS został oficjalnym sponsorem Esport Tour PRO – internetowego turnieju CS:GO zaplanowanego na 9-10 maja. W rozgrywkach wezmą udział czołowe polskie drużyny Counter-Strike, m.in. Illuminar Gaming, Izako Boars, AVEZ Esport, czy Actina PACT. To kolejna inicjatywa STS skierowana do esportu. W poprzednich latach STS był sponsorem m.in. Polskiej Ligi Esportowej, czy drużyn Izako Boars, devils.one i xkom AGO.

Wcześniej pisaliśmy: LOL i CS:GO najbardziej wpływowymi grami pierwszego kwartału

League of Legends i Counter Strike najbardziej wpływowymi grami pierwszego kwartału 2020

W zeszłym tygodniu w Esportowych wydarzeniach pisaliśmy natomiast milionach widzów na koncercie w Fortnite, starcie Popdog, czy też o nowych projekty ESL i Fantasyexpo

28 milionów widzów na koncercie w Fortnite, start Popdog, nowe projekty ESL i Fantasyexpo, czyli Esportowe wydarzenia ostatnich dni

Redaktor Prowadzący sekcji Brief Esports. Business Consultant z ponad 15 letnim doświadczeniem w branży esportu i gamingu. Organizator ponad 20 esportowych wydarzeń i turniejów dla profesjonalistów i amatorów. Pracował z najważniejszymi organizacjami esportowymi w Polsce takimi jak Pride, Team Kinguin, AGO Esports, czy Illuminar Gaming jako manager drużyny, dyrektor ds. esportu i dyrektor ds. rozwoju. Doświadczenie biznesowe zdobywał m.in. w McKinsey & Company. Regularny mówca na konferencjach poświęconych tematyce gamingu i esportu w Polsce. Doradca Esports Associations w temacie Narodowej Drużyny Esportu i strategii rozwoju esportu w Polsce.

Jarosław Śmietana

Jakie gatunki gier zyskują na popularności w obliczu kryzysu?

Playing video games

Pandemia spadła na świat jak grom z jasnego nieba. Początkowo odrobinę bagatelizowana, szybko zmusiła miliony ludzi do pozostania w domach. Naturalną konsekwencją był wzrost zainteresowania aktywnościami, które mogą wypełnić długie dni spędzane w izolacji.

Gaming

Łamane są kolejne rekordy jednocześnie oglądających transmisje użytkowników na platformach streamingowych czy ilości godzin spędzanych w grach. Zarówno mający więcej czasu na ulubione hobby regularni gracze, jak i znudzeni i poszukujący nowych zajęć użytkownicy zwrócili się ku gamingowi. Jakie gatunki są w stanie przyciągać do siebie te rekordowe liczby nowych i powracających graczy? Dlaczego?

Strzelanki

Strzelanki statystyki
Wykres: Newzoo 2020, newzoo.com/pro

Według danych zebranych przez Newzoo, w marcu 2020 strzelanki stanowiły aż 46% rynku gier wybieranych przez użytkowników, przy względnym wzroście popularności o 40% od grudnia 2019, co zobrazowane jest na poniższym wykresie. Oczywistym powodem napływu dużej liczby graczy jest większa ilość czasu, którą mogą poświęcić na tę formę aktywności. W ankiecie Newzoo, przeprowadzonej wśród graczy w wieku od 10 do 30 lat w Stanach Zjednoczonych, Japonii i we Włoszech, aż 46% zapytanych, dlaczego poświęcają więcej czasu na gry wskazało ten powód, z czego aż 95% przyznało, że jest to bezpośredni skutek pandemii. Przy znacznym wzroście popularności gatunku spowodowanym społeczną izolacją, nie można pominąć także innych czynników. Na analizowany okres przypadła między innymi aktualizacja gry Escape from Tarkov, która przyciągnęła do siebie wielu nowych graczy. Rainbow Six: Siege zanotował wyraźny napływ graczy z Chin. Do bardzo popularnej franczyzy Call of Duty: Modern Warfare dodany został tryb Battle Royale – Warzone, który także wzbudził duży entuzjazm i zainteresowanie użytkowników. Warto dodać, że w kwietniu oczom publiczności ukazała się zamknięta beta nowej strzelanki Riot Games – Valorant, która pobiła rekord godzin obejrzanych w ciągu jednego dnia na platformie Twitch z oszałamiającym wynikiem 1.7 miliona.

Gry przygodowe

Pozbawienie dużej grupy ludzi możliwości codziennych interakcji społecznych zwróciło ich uwagę na gry pozwalające odkrywać i tworzyć inny, wirtualny świat. Od grudnia do marca, względny wzrost popularności tego gatunku wśród graczy osiągnął 11%. Niekwestionowanym królem tego gatunku jest produkcja firmy Microsoft, Minecraft. Niezmiennie przewija się on w top 5 rankingu popularności wszystkich gier komputerowych w analizowanym okresie, notując wzrost udziału w rynku przygodówek od 36% w grudniu do 44% w marcu. Warto zaznaczyć, iż na 25 kwietnia w świecie Minecrafta planowany był wirtualny festiwal muzyczny Block by Blockwest, który miał na celu zebranie środków na walkę z koronawirusem. Udział potwierdziły między innymi grupy Massive Attack oraz Against the Current. Popularność eventu przerosła oczekiwania organizatora – serwery nie poradziły sobie z ilością użytkowników, przez co festiwal został przełożony na początek maja. Podobne wydarzenia muzyczne miały miejsce na serwerach Fortnite.

Gry wyścigowe

iRacing statistics
Wykres: Newzoo 2020, newzoo.com/pro

Wybuch epidemii koronawirusa wstrzymał rozpoczęcie sezonu Formuły 1. Pomysłem organizatora na podtrzymanie emocji towarzyszącej rywalizacji było przeprowadzenie wirtualnych Grand Prix z udziałem zarówno obecnych i byłych kierowców serii, jak i celebrytów związanych ze światem racingu. Podczas transmisji jednego z wyścigów, na kanale Lando Norrisa jego zmagania obserwowało około 55 tysięcy osób. Fani sportu zwrócili się masowo w kierunku symulatorów – zarówno pod względem grania, jak i oglądalności. W okresie między lutym a kwietniem tego roku, jeden z tytułów – iRacing – zanotował względny wzrost liczby obejrzanych godzin na platformach Twitch i Youtube aż o 117%.

Gry towarzyskie

Łatwość obsługi i możliwość wirtualnego spędzania czasu ze znajomymi zachęcają użytkowników do wyboru tego gatunku. Niektóre tytuły są wręcz przeniesioną na platformę elektroniczną wersjami powszechnie znanych karcianek czy planszówek, takich jak Uno!, które zanotowało skok na 6. pozycję rankingu pobrań na iOS w marcu z poprzedniego, 49. miejsca. Komputerowa wersja tej gry także zanotowała skok popularności, zarówno w zakresie pobrań, jak i oglądalności na platformach streamingowych. Analiza danych z raportu Newzoo zwraca uwagę na kierunki, w których warto jest szukać nowych szans na ekspozycję marek w grupie docelowej, jaką są gracze, zarówno w kwestii organizacji turniejów wokół konkretnych tytułów, jak i współpracy ze streamerami skupiającymi się na tych gatunkach.

W ostatnim Esportowym podsumowaniu wydarzeń pisaliśmy o rekordowym koncercie w Fortnite, starcie platformy Popdog, czy nowych platformach od ESL i Fantasyexpo.

 


Autorka: 

Agnieszka Skuza

Agnieszka Skuza – karierę powiązaną ze światem gier rozpoczęła trzyletnią pracą w środowisku gamedevowym, od blisko dwóch lat działa w esporcie. Pełniła funkcje związane z managementem, marketingiem i social mediami, między innymi w Illuminar Gaming oraz AGO Esports. Absolwentka Farmacji na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym, prywatnie fanka gatunku RPG.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF