...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Kim jest influencer?

influencer

Na początek warto powiedzieć sobie, kim tak naprawdę są influencerzy.

Kim jest influencer?

Influencer to osoba, która poprzez swoją działalność internetową, w tym głównie w social mediach, zyskała szersze grono fanów. Posiada z nimi trwałe relacje, a także ma realny wpływ na ich decyzje oraz opinie. Influencerów możemy podzielić na różne grupy ze względu na liczbę obserwujących oraz rodzaj contentu, który tworzą.

Podział influencerów ze względu na liczbę obserwujących:

  • Nanoinfluencerzy

Nanoifluencerem można nazwać każdą osobę, która prowadzi swoje kanały społecznościowie, dzięki czemu może wpływać na znajomych czy członków rodziny.

  • Microinfluencerzy

Treści microinfluencerów wychodzą poza grono bliskich i znajomych im osób, docierając do masowego odbiorcy. Są oni świadomi swoich zasięgów, a także posiadają plan i pomysł na tworzony przez siebie content.

  • Influencerzy

Influencerzy są w stanie zarabiać na swojej działalności internetowej. Publikują treści o konkretnej tematyce i ze stałą częstotliwością.

  • Celebryta

Celebryci, to osoby takie, jak sportowcy, aktorzy/aktorki czy piosenkarze/piosenkarki, którzy posiadają co najmniej kilkaset tysięcy obserwujących ze względu na swoje działania poza internetem. Ich głównym źródłem dochodu nie jest współpraca z markami, ale codzienna praca.

  • Makroinfluencer

Makroinfluencerem nazywamy twórcę internetowego, którego popularność wykroczyła poza działalność internetową i przeniosła się też na inne obszary takie, jak np. telewizja.

Podział influencerów ze względu na tworzone treści:

  • Youtuberzy
  • Bloggerzy
  • Podcasterzy
  • Instagramerzy

Influencerzy korzystają również z takich kanałów społecznościowych, jak Facebook, Linkedin, Twitter, Snapchat i TikTok.

Przeczytaj też: Ile zarabiają Youtuberzy?

Za co lubimy influencerów?

Media społecznościowe dają możliwość dwukierunkowej komunikacji, co sprawia, że jesteśmy w stanie nawiązać kontakt z influencerem, którego obserwujemy. Staje się on więc dostępny dla przeciętnego użytkownika. Taka forma komunikacji sprzyja zdobywaniu jego zaufania i budowaniu poczucia wspólnoty. Influencerzy wiedzą, że odpowiadając na komentarze i odpisując na wiadomości, tworzą swoją własną, tak pożądaną, grupę fanów. Dlatego stale wchodzą w interakcję ze swoimi obserwatorami, co sprawia, że przestają być dla nich „obcy”.

Influencerzy stanowią także dla nas – konsumentów wiarygodne źródło informacji! Raport Analityka i monitoring influencerów powołujący się na Polskie Stowarzyszenie Blogerów i Vlogerów oraz Hash.fm podaje, że dla 72% czytelników blogów i vlogów konta prowadzone przez influencerów są pierwszym źródłem informacji o produktach i usługach – ważniejszym niż opinie rodziny i znajomych. Dodatkowo 60% stałych odbiorców korzysta z nich, żeby robić świadome zakupy, a 53% przyznaje, że dokonało zakupu pod ich wpływem. W końcu nikt nie doradzi nam lepiej, niż osoba, którą lubimy i którą uważamy za eksperta w danej dziedzinie.

Influencer marketing – co to?

Pod pojęciem influencer marketingu kryją się wszystkie działania marketingowe, które polegają na współpracy marki z influencerem. Mogą to być różnego rodzaju artykuły, recenzje danego produktu, a także udział w kampaniach reklamowych i promocyjnych oraz wydarzeniach. Influencerzy stają się pośrednikami pomiędzy firmą a konsumentami.

Według raportu The State of Influencer Marketing 2020: Benchmark Report:

  • Rynek globalny influencer marketingu ma wzrosnąć do ok. 9.7 mld USD w 2020 roku,
  • 91% respondentów badania uważa, że influencer marketing jest skuteczną formą marketingu,
  • O 300% więcej mikroinfluencerów wykorzystywanych jest przez duże firmy niż w 2016 roku,
  • 72% respondentów uważa, że jakość klientów kampanii influencer marketingowych jest lepsza niż innych form marketingu,
  • 66% respondentów, którzy planują budżet na influencer marketing, zamierza zwiększyć swój budżet na te działania w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

Zobacz:  Ambasador, czyli kto?

Jakie są zalety influencer marketingu?

Influencer marketing jest znacznie tańszą formą promocji niż kampanie reklamowe i może posiadać bardzo szerokie zasięgi. Dodatkowo:

  • jest doskonale stargetowany pod konkretnego odbiorcę

Influencerzy posiadają swoją własną grupę fanów, którą łączą takie cechy, jak wiek, płeć czy wyznawane wartości, ale przede wszystkim wspólne zainteresowania!

  • sprawia, że marka jest bardziej wiarygodna

Dzięki temu, że darzymy dużym zaufaniem influencerów, ufamy ich wyborom dotyczącym produktów i usług. Chętniej dokonamy zakupu jakiejś rzeczy po uzyskaniu pozytywnej rekomendacji influencera na jej temat.

  • potrafi wzbudzić wysokie zaangażowanie wobec produktu

Marki często chcą trafić ze swoim produktem do nisz oraz pasjonatów, co nie zawsze należy do najłatwiejszych zadań, dlatego najlepiej wykorzystać do tego znanych działaczy internetowych, którzy doskonale wiedzą jak wzbudzić zaangażowanie wśród swoich obserwatorów.

  • w oryginalny sposób promuje firmę

Częstym zabiegiem wykorzystywanym w influencer marketingu jest tzw. storytelling. Polega on na mówieniu o produkcie bądź usłudze za pomocą jakiejś opowieści. Tego typu promocja odbierana jest bardziej pozytywnie przez konsumentów.

Jak znaleźć odpowiedniego influencera do współpracy?

Korzystaj z różnych platform i serwisów influncer marketingu, które umożliwiają Ci odnalezienie do twoich działań promocyjnych odpowiednich osób i skontaktowanie się z nimi. Do takich platform należą np.: WhitePress, ReachaBlogger, Influencers.Club, Snapstarts czy InfluBe.

Przejrzyj najbardziej aktualne raporty i rankingi influencerów, które publikowane są co kilka miesięcy. Znajdziesz w nich jednak głównie najpopularniejsze osoby, co wiąże się z wyższymi kosztami.

Korzystaj z narzędzi do monitorowania internetu i social mediów! Będziesz mógł w ten sposób analizować swoją konkurencję, śledzić najpopularniejsze treści i wyszukiwać osób, które chętnie publikują teksty na tematy, które Cię interesują.

Przeczytaj: Jak usprawnić influence marketing?

Megainfluencerzy czy mikroinfluencerzy – kogo wybrać?

Jak podaje raport The State of Influencer Marketing 2020: Benchmark Report, powołując się na dane CreatorIQ, marki coraz częściej decydują się na współpracę z osobami, które posiadają mniejszą liczbę obserwujących. Dlaczego? Microinfluencerzy uznawani są za ekspertów w swojej dziedzinie, a zebrana wokół nich społeczność fanów stale interesuje się tym, co mają do powiedzenia na różne tematy. Dodatkowo działania microinfluencerów często okazują się znacznie skuteczniejsze niż promocja osób posiadających bardzo dużą liczbę obserwujących, ponieważ potrafią wywołać większe zaangażowanie wśród swoich fanów.

zaangażowanie
źródło: Analityka i monitoring influencerów Raport Newspoint

W ostatnich latach influencer marketing na polskim rynku mocno się rozwinął, a twórcy wyspecjalizowali się i są w stanie realizować dla marek profesjonalne i wysokobudżetowe kampanie. Marketerzy jednak najczęściej decydują się na współpracę z mikro (46,6%) i średnimi (42,1%) influncerami, a nie internetowymi celebrytami, co pokazują badania, które przedstawiliśmy w książce Influencer marketing od A do Z. Zaletą takiego wyboru jest po pierwsze niższa cena, większa szansa na zaangażowanie twórcy na wyłączność, z zastrzeżeniem zakazu konkurencji, a często także większa elastyczność. Mniej zasięgowi, za to wyspecjalizowani w danej tematyce influencerzy sprawdzają się zwłaszcza w kampaniach z wyspecjalizowanych branż (przykładem jest współpraca szkoły językowej Talkersi i bloga Miękko o kompetencjach). Prowadząc kampanię z kilkoma lub kilkunastoma mikroinfluencerami marka zyskuje nie tylko zasięg, ale też sporo tzw. user generated content, który może wykorzystać w swoich kanałach. Nawet jeśli jeden z ambasadorów nie dowiezie wyników, kampania ma szansę powodzenia, a ilość treści i opinii może zbudować tzw. społeczny dowód słuszności.

Patrycja Górecka-Butora, szkoleniowiec, wykładowca i prelegentka na konferencjach branżowych, marketing manager w WhitePress i współautorka książki Influencer marketing od A do Z

Książkę Influencer marketing od A do Z można pobrać za darmo tutaj: https://www.whitepress.pl/ksiazka-influencer-marketing

Influencerzy i pokolenie Z

Pokolenie Z to osoby urodzone po 1995 roku. Nie pamiętają one czasów, gdy nie było smartfonów, mediów społecznościowych i dostępu do Internetu. Dorastały w otoczeniu dynamicznie rozwijającej się technologii. Często mówi się o pokoleniu Z, jako „urodzonym ze smartfonem w ręku”. Nie ma się więc co dziwić, że to właśnie tam w większości przypadków będą szukali informacji odnośnie produktów. Jak podaje w swoim raporcie firma Accenture, tylko 4% badanych z Generacji Z w ogóle nie korzysta z mediów społecznościowych. Najmłodsi konsumenci najczęściej traktują je jako źródło podstawowych informacji! Przed podjęciem decyzji o zakupie 65% respondentów przyznaje, że kieruje się opinią rodziny i bliskich, a 64% z nich sięga po opinię użytkowników zamieszczających recenzje w Internecie.

Dodatkowo niemal co czwarty z przedstawicieli pokolenia Z regularnie (zawsze lub często) kieruje się opiniami twórców internetowych.

opinia twórców internetowych
źródło: Jak kupuje generacja Z – Accenture Raport 2019

Generazja Z przyznaje, że opinie blogerów i vlogerów są dla niej istotne – aż 29% wskazuje je jako jeden z kluczowych czynników, które bierze pod uwagę przed zakupem.

Jednak nie każdy influence będzie gwarancją sukcesu Twojej firmy. Pokolenie zetek jest także znacznie bardziej krytyczne niż starcze pokolenia. Od influencerów oczekują autentyczności i informacji czy dana komunikacja jest sponsorowana.

zaufanie do bloggerów i vloggerów
źródło: Jak kupuje generacja Z – Accenture Raport 2019

Jak można łatwo zauważyć influencerzy spełniają coraz ważniejszą rolę w naszych codziennych decyzjach. Często to właśnie dzięki nim zdecydujemy o zakupie, bądź nie, danego produktu. Jeśli planujesz w swojej firmie działania marketingowe może warto zastanowić się, czy współpraca z influencerem nie przyniesie Ci większych zysków niż wysokobudżetowa kampania reklamowa. Pamiętaj jednak o tym, by wybrać odpowiednią do tego osobę, tak by reklama nie zniknęła pośród wielu innych materiałów sponsorowanych lub nie została uznana za reklamowy spam. Wtedy efekty mogą być odwrotne od zamierzonych. Przy wyborze osoby, z którą chcesz podjąć współpracę nie kieruj się jej liczbą obserwujących. Nie zawsze więcej znaczy lepiej! Influencer musi przede wszystkim cieszyć się wśród fanów zaufaniem.

Martyna Pacholak

Influencerzy gamingowi i e-sportowi w działaniach marketingowych różnych marek w Polsce

polscy inflencerzy gamingowi i e-sportowi kampanie marketingowe

Kim są influencerzy i skąd bierze się ich popularność?

Najnowszy raport “Influencer Marketing 2020” opublikowany przez Influencer Intelligence we współpracy z Econsultancy pokazuje, że działalność influencerów może wywierać duży wpływ na działania ich odbiorców. Aktualnie aż 61% konsumentów w wieku od 18 do 34 lat twierdzi, że twórcy internetowi mieli wpływ na podejmowane przez nich decyzje zakupowe. Pojęcia “influencer” oraz “influencer marketing” powinien zatem znać każdy marketingowiec.

Pierwsze z nich dotyczy twórców internetowych, którzy wywierają wpływ na decyzje śledzącej ich społeczności internetowej. Między innymi dzięki swojej charyzmie, wiedzy oraz doświadczeniu zdobyli grupę wiernych fanów, z którą utrzymują stały kontakt, tworząc treści do mediów społecznościowych. Jednocześnie cały czas pozyskują nowych obserwatorów, zwiększając zasięg swojego oddziaływania. W zależności od stopnia popularności, polscy influencerzy posiadają od kilku tysięcy do nawet kilku milionów widzów lub czytelników. To atrakcyjne grupy docelowe dla wielu marek. Potencjał ten pomaga wykorzystać właśnie influencer marketing. Co jednak wyróżnia influencerów ze świata e-sportu i gamingu?

Dlaczego wiarygodność jest najważniejsza?

Najbardziej znani influencerzy e-sportowi i gamingowi w Polsce prowadzą swoją działalność już od kilku lat, więc nie tylko są popularni, ale także uznawani za ekspertów w swojej dziedzinie. Należą do nich między innymi Piotr “Izak” Skowyrski (ponad 2 mln subskrybentów na YouTube, ponad 1,2 mln obserwujących na Twitchu, 600 tys. polubień na Facebooku, ponad 650 tys. obserwujących na Instagramie), czy też Patryk “Rojo” Rojewski (ponad 1,6 mln subskrybentów na YouTube, ponad 500 tys. polubień na Facebooku, ponad 90 tys. obserwujących na Instagramie). Przykładami młodszych twórców, którzy swoją popularność przez lata budowali między innymi na grach komputerowych, są z kolei Remigiusz “reZigiusz” Wierzgoń (prawie 4 mln subskrybentów na YouTube, prawie 1,1 mln polubień na Facebooku oraz 1,3 mln obserwujących na Instagramie), czy też Karol “Blowek” Gązwa (ponad 4,3 mln subskrybentów na YouTube, 1,4 mln obserwujących na Instagramie, ponad 800 tys. polubień na Facebooku). Warto pamiętać, że wśród influencerów ze świata wirtualnej rozrywki nie brakuje również kobiet, czego przykładem jest, chociażby Angelika ”Liinshii” Listwan (prawie 50 tysięcy obserwujących na Twitchu, prawie 35 tysięcy subskrybentów na YouTube, prawie 20 tysięcy obserwujących na Instagramie, ponad 7 tysięcy polubień na Facebooku).

Przekrój influencerów gamingowych i e-sportowych w Polsce jest obecnie bardzo duży – zarówno pod względem wieku, czy też zainteresowań, jak i samego podejścia do wirtualnej rozrywki. Warto jednak pamiętać o tym, że najpopularniejsi z nich działają w branży już od kilku lat. W tym czasie zdążyli zbudować liczną i zaangażowaną grupę fanów, regularnie śledzących ich treści, które są także źródłem opinii na temat różnych produktów. Długoletnia działalność przekłada się również na wiarygodność, która jest bardzo ważna nie tylko dla marek planujących zaangażować influencerów do swoich działań marketingowych. Trzeba pamiętać, że fani gier komputerowych są bardzo wyczuleni na fałsz i między innymi dlatego autentyczność influencerów jest bardzo ważna.

Kamil Górecki, założyciel agencji gamingowej Fantasyexpo

Według przywołanego już wcześniej raportu aż 94% specjalistów przyznaje, że w przypadku działań influencer marketingowych kluczem do sukcesu jest transparentność i autentyczność. Kluczowym kryterium doboru popularnego twórcy przez markę jest jego naturalność oraz zaangażowanie fanów. Dzięki temu kampania w oczach grupy docelowej nie uchodzi za sztuczną. Najlepiej świadczy o tym fakt, że 61% klientów woli twórców tworzących autentyczne i angażujące treści.

Jak wykorzystać wiarygodność twórców na korzyść marki?

Firmy mogą wykorzystać na wiele sposobów nie tylko samą popularność twórcy, ale także jego wiarygodność. Przykładem może być kampania związana z wprowadzeniem Gshield.gg, czyli ubezpieczeń dla graczy, które obejmują sprzęt komputerowy, a także konta w grach, wraz z wirtualnym wyposażeniem. Promocja produktu stworzonego przez polski start-up Protect.me we współpracy z agencją gamingową Fantasyexpo objęła między innymi aktywacje z udziałem Patryka “Rojo” Rojewskiego, a także innych influencerów.

Nie brakuje również przykładów akcji, w których popularność i wiarygodność twórców została wykorzystana do zwrócenia uwagi na tematy ważne społecznie. Przykładem może być kampania, w ramach której stworzono wirtualną wersję Puszczy Białowieskiej. Mapa została zbudowana z ponad 50 miliardów sześciennych bloków i „posadzono na niej” 7 milionów wirtualnych drzew. Celem kampanii było zwiększenie świadomości dużego znaczenia Puszczy Białowieskiej wśród młodych osób, a także zbiórka pieniędzy na tzw. Leśne Patrole organizowane przez Greenpeace. Twórcom akcji udało się dotrzeć do młodych odbiorców właśnie poprzez osadzenie znanego kompleksu leśnego w grze Minecraft oraz zaangażowanie do kampanii takich gamerów, jak Adrian “Manoyek” Molenda, czy też Michał “RoxMb” Baraniak.

Jak influencerzy wpływają na zaangażowanie konsumentów?

Nie wszystkie marki są przekonane, że duże liczby w mediach społecznościowych twórców przełożą się na zainteresowanie ich produktem lub usługą. Jednak według danych zebranych przez Influencer Intelligence aż 79% specjalistów do spraw marketingu przyznaje, że influencerzy pomogli im zwiększyć zaangażowanie konsumentów w ostatnich 12 miesiącach. Świadomość tego zjawiska jest coraz większa także w Polsce.

W listopadzie ubiegłego roku ambasadorem marki LV BET Zakłady Bukmacherskie został Jarosław “Pasha” Jarząbkowski. Legendarny polski e-sportowiec swoją autentycznością przez lata zaskarbił sobie sympatię fanów na całym świecie. Do tej pory na Facebooku zgromadził ponad 775 tysięcy polubień, na Instagramie śledzi go ponad 550 tysięcy osób, a na Twitterze ma ponad 340 tysięcy obserwujących. Były e-sportowiec poinformował o współpracy właśnie na swoich kanałach społecznościowych, a marka zapowiedziała szereg aktywności internetowych z udziałem nowego ambasadora.

https://www.facebook.com/G5.pasha/photos/a.565579686843453/2637076496360418

Innym przykładem może być młodszy o kilka lat Paweł “innocent” Mocek. 26-latek jest znany polskim fanom już od kilku lat, między innymi dzięki trzykrotnym występom na Mistrzostwach Świata w grze Counter-Strike: Global Offensive. Młody e-sportowiec jest ambasadorem marki Logitech. W ramach współpracy między innymi przygotował relację z IEM Katowice 2019, czy też organizuje na swoich transmisjach rozdawanie produktów firmy oglądającym go fanom. To pokazuje, że dla wielu e-sportowców influencer marketing może być dodatkową możliwością wykorzystania popularności budowanej latami.

Działania influencer marketingowe nie muszą jednak ograniczać się tylko do serwisów społecznościowych twórców. Przykładem tego jest kampania KFC zrealizowana w ramach transmisji ze StarLadder Major Berlin 2019, czyli Mistrzostw Świata w grze Counter-Strike: Global Offensive. W przerwach pomiędzy meczami komentujący rozgrywki influencerzy – Piotr “Izak” Skowyrski oraz Paweł “Saju” Pawelczak między innymi zamawiali z KFC specjalnie przygotowany na tę okazję Kubełek Gamera 1337. Co więcej, w przypadku drugiego influencera był to element długofalowej współpracy z marką, która obejmuje między innymi publikowanie treści w mediach społecznościowych. Warto dodać, że rozgrywki były transmitowane właśnie na kanale pierwszego ze wspomnianych streamerów, a przez cały czas trwania turnieju odnotował on ponad 4,1 mln wyświetleń, natomiast w szczytowym momencie transmisję oglądało ponad 26 tysięcy widzów jednocześnie.

https://www.facebook.com/Sajson1/videos/364268484244440/

Działania marek z influencerami nie muszą jednak ograniczać się tylko do świata wirtualnego. Twórcy mogą, chociażby pojawiać się na stoisku marki podczas wydarzeń e-sportowych i gamingowych. Przykładem może być obecność popularnych gamerów, takich jak Damian “PLKD” Kornienko, czy też Kamil “Kaluch” Kaliński w strefie “Wedel Up!” podczas IEM Expo 2019. Najlepszym połączeniem jest odpowiednie zgranie aktywizacji w internecie z działaniami podczas różnych wydarzeń na żywo.

Co wyróżnia influencerów ze świata wirtualnej rozrywki?

Według danych agencji Spicy Mobile, które objęły polskich graczy komputerowych po 15. roku, aż 42 procent z nich to osoby od 25. do 34. roku życia, natomiast 31% jest w wieku od 35 do 44 lat. Fani wirtualnej rozrywki to więc potencjalnie atrakcyjna grupa docelowa nie tylko dla marek związanych z nowymi technologiami.

Przekonanie, że gry komputerowe i e-sport to zabawa dla nastolatków jest błędne i wręcz krzywdzące. Prawda jest taka, że fani wirtualnej rozrywki to ludzie w różnym wieku. Można przekonać się o tym między innymi podczas różnych eventów gamingowych, czy też turniejów e-sportowych, na których pojawiają się całe rodziny z dziećmi. Współpraca z ludźmi gamingu i e-sportu daje duże możliwości, które można optymalnie wykorzystać, dopasowując je do celów konkretnej marki. Odpowiednie połączenie działań prowadzonych online oraz offline jest szansą na dotarcie do bardzo, bardzo wielu odbiorców. Odpowiedni dobór platformy, konkretnej gry, czy też formy współpracy z influencerami pozwala natomiast na dotarcie do bliżej określonej grupy potencjalnych lub aktualnych klientów.

Kamil Górecki, zajmujący się także współpracą z influencerami

Wieloletnia działalność polskich influencerów gamingowych i e-sportowych coraz częściej jest dostrzegana przez marki, które decydują się na prowadzenie działań z zakresu influencer marketingu. Zaangażowanie twórców ze świata wirtualnej rozrywki może zostać wykorzystane na kilka sposobów, łącząc różne formy aktywności. Dzięki budowanej latami autentyczności oraz licznej grupie fanów mogą oni między innymi wpłynąć pozytywnie na wiarygodność produktu, zwiększyć aktywność potencjalnych konsumentów, czy też rozpoznawalność konkretnej marki.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF