...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

5 trendów od Cisco na Światowy Dzień Wi-Fi

wifi

  1. 5G i Wi-Fi 6 – most nad cyfrową przepaścią

Brak dostępu do Internetu sprawia, że połowa światowej populacji ma ograniczone możliwości nauki, rozwoju biznesu czy wdrażania nowoczesnej opieki zdrowotnej. Niemal w każdym kraju cyfrowe opóźnienie dotyka przede wszystkim obszary wiejskie i osoby ubogie.

Najnowsza generacja technologii bezprzewodowych – w tym 5G i Wi-Fi 6 – może w znacznym stopniu przyczynić się do zniwelowania różnic. Dzięki nim Internet może być dostępny w obszarach, gdzie doprowadzenie światłowodów okazuje się niewspółmiernie drogie. Z technologii sieciowych nowej generacji skorzystają pracownicy zdalni, pacjenci i lekarze – dzięki rozwojowi telemedycyny. Usprawnią one także produkcję i edukację. Zdaniem ekspertów Cisco powszechny dostęp do bezprzewodowego Internetu będzie decydującym czynnikiem niwelującym cyfrową przepaść.

  1. Wi-Fi 6 i Wi-Fi 6E – najnowszy standard Wi-Fi

Kolejną generacją standardu Wi-Fi jest Wi-Fi 6, znany również jako 802.11ax. Opiera się na tych samych innowacjach bezprzewodowych, co 5G. Oprócz znacznie większej szybkości przesyłania danych, Wi-Fi 6 zapewnia nawet o 400 proc. większą przepustowość. Jest również bardziej efektywny w miejscach o dużym zagęszczeniu, takich jak sale wykładowe, stadiony i sale konferencyjne.

Dzięki technologii Wi-Fi 6 znacznie ograniczono opóźnienia między wysłaniem żądania a otrzymaniem odpowiedzi, dzięki czemu możliwe jest korzystanie z sieci w czasie zbliżonym do rzeczywistego. Standard Wi-Fi 6 jest również bardziej przyjazny dla baterii, dzięki czemu użytkownicy urządzeń mobilnych mogą cieszyć się dłuższym czasem ich działania.

Najnowszy ze standardów, czyli Wi-Fi 6E, udostępnia nowe spektrum (więcej kanałów) dla sieci Wi-Fi poprzez dodanie nowego zakresu częstotliwości (6 GHz), co stanowi najbardziej spektakularne zwiększenie spektrum radiowego w historii Wi-Fi.

Wi-Fi 6 to milowy krok w zakresie możliwości sieci bezprzewodowych, radykalnie poprawiający przepustowość i minimalizujący opóźnienia. Wi-Fi 6E dodaje do tego nowe spektrum, które jeszcze bardziej zwiększy te możliwości dając początek nowej generacji powszechnej mobilności.

  1. Podstawy bezpieczeństwa sieci Wi-Fi

Jedną z podstawowych praktyk w zakresie bezpieczeństwa sieci Wi-Fi jest zmiana domyślnych haseł. Większość urządzeń sieciowych takich jak bezprzewodowe punkty dostępu posiada domyślne hasła administratora, które mają na celu ułatwienie konfiguracji sprzętu.

Zmiana domyślnych haseł do urządzeń sieciowych na mocniejsze oraz ich częsta aktualizacja to przepis na prosty, ale skuteczny sposób zwiększenia bezpieczeństwa sieci Wi-Fi.

Wśród innych metod zabezpieczania sieci Wi-Fi warto wymienić szyfrowanie, wirtualne sieci prywatne (VPN), systemy zapobiegania włamaniom oraz ujednolicone zarządzanie zagrożeniami. To ostatnie rozwiązanie oferuje uproszczony sposób integracji wielu funkcji bezpieczeństwa, które są dostępne w jednym punkcie sieci – bez konieczności stosowania pojedynczych rozwiązań od wielu producentów.

  1. OpenRoaming

OpenRoaming to inicjatywa wielu producentów, która została zapoczątkowana przez Cisco. Ma ona na celu zapewnienie lepszego połączenia pomiędzy sieciami komórkowymi i Wi-Fi.

OpenRoaming ułatwia podłączenie urządzenia mobilnego do wysokiej jakości sieci Wi-Fi oraz wygodne przemieszczanie się między sieciami. Dzięki temu użytkownicy i goście mogą automatycznie oraz bezpiecznie nawiązać połączenie w momencie, gdy ich urządzenie znajdzie się w zasięgu kwalifikowanej sieci Wi-Fi. Bez konieczności zgadywania identyfikatora SSID, mylenia portali do logowania czy korzystania z niezabezpieczonych nazw użytkowników i haseł. OpenRoaming to bezproblemowy i bezpieczny sposób łączenia się z siecią bezprzewodową.

  1. Cyfryzacja przestrzeni fizycznych za pomocą technologii Wi-Fi

Setki miliardów metrów kwadratowych powierzchni na świecie pozostają dziś offline. Ani działy IT, ani zespoły biznesowe nie mają wglądu w zachowanie ludzi (klientów, gości, pracowników) czy urządzeń (w tym czujników IoT). Usługi oparte na lokalizacji (jak Cisco DNA Spaces) wykraczają poza łączność bezprzewodową. Wykorzystując dane pochodzące z infrastruktury bezprzewodowej, formułują na ich podstawie wnioski ułatwiające optymalizację. W świecie, w którym urządzenia i aplikacje stają się bardziej inteligentne, DNA Spaces zostało stworzone, po to, by bardziej inteligentne były również budynki. Już teraz wiele firm korzysta z tej platformy do konfigurowania sieci Wi-Fi, lokalizowania zasobów lub tworzenia miesięcznych raportów analitycznych oraz statystyk dotyczących wykorzystania ich biur.

Obecnie nowy zestaw aplikacji ułatwia bezpieczny powrót do pracy. W sytuacji, gdy firmy muszą zachować limity pracowników, liczenie osób w czasie rzeczywistym (poprzez śledzenie kontaktów na podstawie logowań do sieci Wi-Fi) i monitorowanie ich zachowań w oparciu o próg gęstości, pozwala na zachowanie bezpieczeństwa i dystansu społecznego.


Źródło: Cisco

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Ericsson ConsumerLab: 5G zmienia nawyki konsumenckie [RAPORT]

Ericsson 5G

Badanie Ericsson ConsumerLab „Pięć sposobów na lepsze 5G. Kluczowe trendy konsumenckie wpływające na wdrożenie 5G” pokazuje, że wyższe zadowolenie z wydajności sieci 5G oznacza, że użytkownicy 5G są bardziej skłonni do polecania swoich operatorów komórkowych, ale oczekują również bardziej innowacyjnych usług.

Aplikacje i usługi kluczowe dla konsumentów

Na większości rynków z wdrożoną siecią 5G widzimy, że użytkownicy technologii piątej generacji są bardzo skłonni do polecania usług swojego operatora telekomunikacyjnego. Ponadto, jako pierwsi użytkownicy nowej technologii, są bardziej wyrozumiali i wierzą, że operatorzy dokładają wszelkich starań, aby rozbudować sieć, dlatego cierpliwie czekają na poprawę zasięgu. Cierpliwość konsumentów ma jednak swoje granice. Podczas gdy pierwsi użytkownicy są zadowoleni z szybkości sieci 5G, już teraz wyrażają niezadowolenie z powodu braku nowych i innowacyjnych aplikacji i usług w pakiecie, które w ich odczuciu były obiecane w marketingowej kampanii 5G.

Jasmeet Singh Sethi, Head of ConsumerLab, Ericsson Research

Podczas gdy użytkownicy 5G wydają się być zadowoleni z szybkości sieci, 70% jest niezadowolonych z niewielkiej liczby innowacyjnych aplikacji i usług dołączanych do planów 5G. Operatorzy powinni proponować ekskluzywne treści i usługi, które mogłyby odróżnić korzystanie z 5G od 4G oraz promować poczucie nowości i ekskluzywności.

20% użytkowników 5G zmniejszyło korzystanie z Wi-Fi

W pandemii, kiedy wykorzystanie szerokopasmowego dostępu do internetu w domu jest rekordowo wysokie, konsumenci polegają na łączności komórkowej 5G jako na rezerwowej usłudze w przypadku problemów z wydajnością domowej sieci Wi-Fi. Dlatego też zasięg 5G w pomieszczeniach, w domu oraz miejscach publicznych, takich jak centra handlowe, jest dla konsumentów ważniejszy niż prędkości 5G, a nawet czas pracy baterii smartfonu. Średnio jeden na pięciu użytkowników przechodzących na 5G zmniejszył wykorzystanie sieci Wi-Fi w domu i innych miejscach. Na rynkach gdzie większy odsetek użytkowników 5G korzysta z planów nielimitowanych, 22% abonentów zmniejszyło wykorzystanie Wi-Fi w domu, a 10% twierdzi, że w ogóle przestało korzystać z Wi-Fi na smartfonach po przejściu na sieć 5G.

Użytkownicy 5G chętniej korzystają z usług cyfrowych o wysokiej przepustowości niż użytkownicy 4G. Nie tylko spędzają dwie godziny tygodniowo więcej na strumieniowym przesyłaniu mobilnego wideo o wysokiej rozdzielczości, ale także zaczęli korzystać z aplikacji wideo o rozszerzonym zakresie, np. obejmujących strumieniowe przesyłanie treści wideo 360 stopni. Ponieważ więcej czasu spędzają używając aplikacji wymagających dużej przepustowości, zużywają miesięcznie 2,5-krotnie więcej danych w porównaniu z użytkownikami 4G.

Interesujący jest fakt, że chociaż zestawy okularów wirtualnej rzeczywistości (VR) z obsługą 5G nie są jeszcze szeroko dostępne na rynku i większość konsumentów przy ich użyciu korzysta z sieci Wi-Fi, to użytkownicy 5G już teraz poświęcają więcej czasu na treści VR w porównaniu z użytkownikami 4G. Immersyjne wideo, obejmujące AR i VR, stanowi obecnie 20% całkowitego czasu spędzanego przez konsumentów 5G na korzystaniu z usług cyfrowych.

Jasmeet Singh Sethi, Head of ConsumerLab, Ericsson Research

Polska u progu 5G

Polska jest już na drodze do upowszechnienia komunikacji w sieciach 5G, które dzięki dużej przepustowości łącza i praktycznie zerowym opóźnieniom otworzą nowe możliwości dla gospodarki. Sprzęt firmy Ericsson jest gotowy do pracy w sieci 5G już od 2015 roku. Jest to możliwe dzięki aktualizacji do 5G za pomocą zdalnej instalacji oprogramowania. Do tej pory do operatorów na całym świecie wysłanych zostało ponad 5 milionów anten 5G. Komisja Europejska oczekuje, że do 2025 r. kraje członkowskie będą posiadać szerokie pokrycie siecią 5G.

Polska wnosi duży wkład w budowę sieci piątej generacji dzięki inżynierom R&D firmy Ericsson w Krakowie i Łodzi oraz produkcji urządzeń 5G w Tczewie. 5G w Europie może być budowana na bazie komponentów i rozwiązań „Made in Poland”. Ericsson w Polsce razem z Łódzką Specjalną Strefą Ekonomiczną i Politechniką Łódzką współpracuje ze środowiskiem akademickim, start-upami, przedsiębiorstwami i operatorami telekomunikacyjnymi, aby umożliwić pierwszym branżom w Polsce wdrożenie nowych produktów i usług opartych na technologii 5G.

Ericsson posiada obecnie ponad 138 komercyjnych umów 5G, z których 85 to aktywne sieci działające w ponad 40 krajach. Ericsson jest również liderem w standaryzacji 5G, z większością udziałów dla 4G i 5G. Biorąc pod uwagę deklaracje zgłoszone do Europejskiego Instytutu Norm Telekomunikacyjnych (ETSI), stosując filtr niezbędności, Ericsson jest na szczycie wyścigu patentowego 5G. Według analizy firmy prawnej Bird & Bird, Ericsson posiada największą liczbę znaczących patentów SEP (standard-essential patent) związanych z 5G na świecie (15,8%).

Pełen raport Ericsson ConsumerLab jest dostępny na stronie: https://www.ericsson.com/en/reports-and-papers/consumerlab/reports/five-ways-to-a-better-5g


Źródło: Ericsson

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Zmiany w rankingu kwietniowym SpeedTest.pl: UPC i Orange na czele

Speed test

Ranking za kwiecień powstał na podstawie 4 mln pomiarów (w tym 902 tys. w aplikacjach mobilnych). Dane te dotyczą użytkowników z Polski.

UPC awansuje na pierwsze miejsce w rankingu dostawców Internetu domowego

Pozycja Nazwa dostawcy Prędkość pobierania [Mb/s] Prędkość wysyłania [Mb/s] PING [ms] Liczba testów
1 UPC 157,2 27,2 18 243 tys.
2 INEA 153,5 148,0 10 115 tys.
3 T-Mobile Stacjonarny 143,4 50,8 17 29 tys.
4 Vectra 131,8 31,5 22 200 tys.

Największą prędkość pobierania danych w rankingu Internetu domowego uzyskali klienci ogólnopolskiego operatora UPC (~157 Mb/s). Poziom 150 Mb/s przekroczyli również klienci INEA. Popularność usługi stacjonarnego dostępu do Internetu, którą świadczy T-Mobile, rośnie, o czym świadczy zwiększająca się liczba testów. W ostatnim miesiącu stacjonarni klienci T-Mobile pobierali dane ze średnią prędkością ~143 Mb/s. Zestawienie zamyka Vectra z wynikiem ~132 Mb/s.

Orange i Netia z najszybszym Internetem światłowodowym (FTTH)

Pozycja Nazwa dostawcy Prędkość pobierania [Mb/s] Prędkość wysyłania [Mb/s] PING [ms] Liczba testów
1 Orange 184,5 68,4 10 225 tys.
2 Netia 184,0 52,3 12 28 tys.
3 INEA 175,4 183,1 9 87 tys.
4 T-Mobile Stacjonarny 146,0 51,7 17 29 tys.

Kwietniowy ranking FTTH powstał na podstawie ponad 418 tys. pomiarów, co stanowi 16,9% wyników spośród wszystkich łączy stacjonarnych na terenie Polski. W marcu średnia prędkość łączy światłowodowych wyniosła 172,9 Mb/s, co przekłada się na wzrost o 1,6% w odniesieniu do poprzedniego miesiąca.

Ze względu na reprezentatywność w kontekście liczby testów, ranking światłowodowy uwzględnia operatorów, którzy znajdują się w rankingu Internetu domowego dla całej Polski. W kwietniu na pierwsze miejsce awansowało Orange, wyprzedzając Netię zaledwie o 0,5 Mb/s. Obaj operatorzy odnotowali wyniki przekraczające 180 Mb/s. Kolejne miejsca należą do INEA (~175 Mb/s) i T-Mobile (~146 Mb/s).

Nowe Wi-Fi 6 jest 15-krotnie szybsze od “starego dobrego” Wi-Fi 2,4 GHz

W obiegowej opinii Wi-Fi jest wolne i znacznie zaniża rzeczywiste możliwości sieci dostępowej. Temat jest istotny, gdyż zgodnie z wynikami badań, zdecydowana większość użytkowników SpeedTest.pl w domu korzysta z Internetu właśnie poprzez Wi-Fi. Tylko część ankietowanych bezpośrednio łączy się z siecią “kablem”. Dla tej większości jakość domowej sieci bezprzewodowej ma zatem fundamentalne znaczenie. Tymczasem aż 68% wyników testów Wi-Fi realizowanych jest w paśmie 2,4 GHz. Na ten stan rzeczy, obok posiadanego sprzętu, mają także wpływ lepsze właściwości propagacyjne fal o niższych częstotliwościach. Niestety lepszy zasięg uzyskiwany jest kosztem niskiej prędkości pobierania danych, której średnia wartość wynosi zaledwie 24,1 Mb/s.

Z kolei osoby, które korzystają z nowszych standardów, czyli Wi-Fi 5 (802.11ac) oraz Wi-Fi 6 (802.11ax), nie mają powodów do narzekania. W skali całego kraju średnie prędkości pobierania danych dla obu typów sieci Wi-Fi wyniosły odpowiednio 154,5 Mb/s oraz 362,8 Mb/s. Na tym tle wyróżnia się Orange, którego klienci korzystając z najnowszego routera Funbox 6 (oferowanego w najwyższych taryfach) osiągają średnie prędkości pobierania na poziomie ok. 555 Mb/s. Poniższy wykres przedstawia wyniki testów Wi-Fi dla kilku wybranych dostawców w Polsce w zależności od standardu.

Speed test WiFi
Źródło: SpeedTest

W chwili obecnej, w Polsce odsetek testów wykonanych przez użytkowników standardu 802.11ax jest jeszcze bardzo niski i wynosi 0,4% w odniesieniu do wszystkich testów Wi-Fi. Widać jednak powolny (ale stały) spadek udziału testów wykonywanych w paśmie 2,4 GHz – w ciągu ostatnich 14 miesięcy o ok. 10 pp. na korzyść szybszych standardów. Stały (wynoszący około 10%) odsetek testów dla kategorii “pozostałe” odnosi się do pomiarów dla sieci działających w paśmie 5 GHz w standardach 802.11n oraz 802.11a.

SpeedTest Wifi 2
Źródło: SpeedTest

Problem wolnych sieci Wi-Fi nie dotyczy tylko naszego kraju. Poniższa tabela przedstawia strukturę testów Wi-Fi dla kilku wybranych państw również na podstawie testów użytkowników naszych aplikacji. W Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii udział testów w paśmie 2,4 GHz wynosi mniej niż 50%, natomiast w Rosji przekracza 80%. Polskę charakteryzuje nie tylko wysoki udział Wi-Fi 2,4 GHz, ale też dość niski szybszego Wi-Fi 5 (802.11ac). Udział Wi-Fi 6 we wszystkich tych krajach jest jeszcze niski, ale można spodziewać się, że to początek drogi, na końcu której wraz z wymianą routerów będzie osiągnięta wyższa satysfakcja klientów i większa lojalność wobec dostawcy Internetu.

Kraj Wi-Fi 6 (802.11ax) Wi-Fi 5 (802.11ac) Wi-Fi 2,4 GHz pozostałe
Stany Zjednoczone 1,4% 34,2% 46,0% 18,4%
Wielka Brytania 1,3% 42,1% 43,1% 13,6%
Włochy 1,2% 23,8% 64,2% 10,8%
Niemcy 0,6% 33,5% 53,6% 12,3%
Polska 0,4% 21,9% 67,8% 9,9%
Rosja 0,3% 8,9% 83,7% 7,1%

T-Mobile pozostaje liderem wśród dostawców Internetu mobilnego

Pozycja Nazwa dostawcy Prędkość pobierania [Mb/s] Prędkość wysyłania [Mb/s] PING [ms] Liczba testów
1 T-Mobile 44,2 9,8 30 53 tys.
2 Orange Mobile 37,1 10,1 29 61 tys.
3 Play 34,6 9,6 35 72 tys.
4 Plus 28,8 9,2 40 61 tys.

W kwietniu widoczne było przyspieszenie Internetu mobilnego u części z dostawców. Średnia prędkość pobierania danych u wszystkich operatorów wyniosła 35,8 Mb/s, co przekłada się na przyspieszenie o 2,3% względem poprzedniego miesiąca.

Na pierwszym miejscu rankingu Internetu mobilnego z wynikiem 44,2 Mb/s znajduje się T-Mobile. Drugie miejsce należy do Orange (37,1 Mb/s), a trzecie do Play z wynikiem 34,6 Mb/s. Poza podium znalazł się Plus (28,8 Mb/s).

SpeedTest_Wifi 3
Źródło: SpeedTest

Przy pominięciu testów wykonanych w zasięgu roamingu krajowego średnia prędkość pobierania danych w sieci Play wzrasta z 34,6 Mb/s do 36,3 Mb/s.


Źródło: SpeedTest

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

20 lat Wi-Fi. Jaka przyszłość czeka sieć bezprzewodową?

Wraz z rozpowszechnieniem Wi-Fi życie internautów uległo diametralnej zmianie. Nowa usługa oferowała niespotykaną do tej pory swobodę, przyczyniła się do obniżenia kosztów i dała zupełnie nowe możliwości zarówno użytkownikom indywidualnym, jak i biznesowym.

802.11 powodów do radości

Rozwiązania z oficjalnym logo sieci Wi-Fi funkcjonują w standardzie transmisji IEEE 802.11. Produkty te posiadają certyfikat wydawany przez The Wireless Ethernet Compatibility Alliance, które w 2002 roku zmieniło nazwę na Wi-Fi Alliance. Dokument gwarantuje zgodność pomiędzy różnymi urządzeniami bezprzewodowymi. Dodatkowo o kompatybilność zadbali również producenci rozwiązań sieciowych. Przykładowo, w 2001 roku uruchomiono program bezpłatnych licencji Cisco Compatible eXtensions, dzięki któremu produkty Wi-Fi oferowane przez innych dostawców mogły współpracować z bezprzewodowymi sieciami Cisco, zachowując jednocześnie wysoki poziom bezpieczeństwa.

Rozwój technologii umożliwiał wprowadzenie kolejnych ulepszeń Wi-Fi, m.in. związanych z eliminacją zakłóceń i zwiększeniem stabilności transmisji. „Opracowanie przez Cisco modułu Flexible Radio Assignment umożliwiło elastyczne przypisywanie ról elementom sieci bezprzewodowej oraz pracę wielu urządzeń w ramach tego samego zakresu pasma. Z kolei technologia Cisco CleanAir pozwala na wykrywanie zakłóceń radiowych, wizualizowanie ich na schematach i mapach, identyfikowanie źródła problemu i aktywne kierowanie użytkowników na inne, mniej zakłócone kanały” – wyjaśnia Łukasz Bromirski, dyrektor ds. technologii w Cisco Polska.

Sygnał Wi-Fi może być blokowany i zniekształcany m.in. przez obiekty takie jak ściany, metalowe kosze czy nawet duże akwaria, a użytkownicy spodziewają się zawsze dużej wydajności. Planowanie radiowe nadal jest nieodzownym elementem wdrożenia sieci Wi-Fi, a mechanizmy takie jak Cisco CleanAir doskonale wspomagają projektantów i powodują, że proces ten jest dużo bardziej elastyczny. Przez 20 lat nauczyliśmy się jednak, że środowiska często się zmieniają i potrzebne są narzędzia wspierające prace również w trudnych topologiach, w których przesunięcie przeszkody może być niemożliwe, a ciągłe przenoszenie punktu dostępowego niepraktycznem – dodaje Łukasz Bromirski.

Woda, prąd, Wi-Fi

Dla współczesnego użytkownika Internetu sieć bezprzewodowa jest dobrem podstawowym, podobnie jak woda czy prąd. Większość z nas nie wyobraża sobie życia bez Wi-Fi, możliwości sprawdzenia mediów społecznościowych czy poczty elektronicznej w kawiarni lub centrum handlowym, korzystając z lokalnego hotspota. Zdaniem polskich internautów, którzy wzięli udział w badaniu Cisco z okazji 30-lecia powstania usługi sieciowej www, Internet jest ważnym narzędziem rozwoju. Ponadto 79% respondentów uważa, że umożliwia on zdobywanie nowych umiejętności, a 70% twierdzi, że pozwala pracować na nowe sposoby.

W firmach, sieć bezprzewodowa daje możliwość przemieszczania się po biurze i korzystania z zasobów z dowolnego miejsca, co zwiększa swobodę pracy. Przetwarzanie informacji zbieranych przez inteligentne urządzenia pozwala natomiast zoptymalizować prowadzone działania. Biznes korzysta także z hiperlokalizacji, która poprzez rozwiązania takie jak Cisco CMX (Connected Mobile Experience) umożliwia określenie z dużą dokładnością pozycji urządzeń działających w sieci bezprzewodowej za pomocą połączonej wiedzy z sieci 802.11 (Wi-Fi) oraz 802.15 (Bluetooth). Te informacje pozwalają zarządcom centrów handlowych czy dużych obiektów publicznych badać wzorce poruszania się klientów po ich obiekcie w ciągu danego dnia czy konkretnej imprezy masowej i na tej podstawie optymalizować ich obsługę.

Już niebawem, ponad połowa ruchu w Internecie będzie się odbywać za pośrednictwem Wi-Fi.  Jak wynika z raportu Cisco Mobile Visual Networking Index (MVNI), w 2022 roku przewodowy ruch IP będzie stanowił jedynie 29% całości, podczas gdy Wi-Fi aż 51%. Za pozostałe 20% będą odpowiadały połączenia mobilne. Wi-Fi jest dzisiaj jedną z najszybciej rozwijających się technologii sieciowych. Dzięki niej Internet dociera tam, gdzie nie ma możliwości zapewnienia infrastruktury kablowej lub koszty takiej inwestycji są wysokie. Uzyskanie bardzo dobrej jakości sygnału radiowego, a w efekcie lepszej wydajności połączenia jest obecnie, obok bezpieczeństwa, najważniejszym celem stawianym przy budowie sieci bezprzewodowych – mówi Aleksandra Sosnowska, specjalistka ds. sprzedaży rozwiązań bezprzewodowych w Cisco Polska.

Wi-Fi 6, czyli 4-krotnie większa przepustowość

Najnowszy standard sieci bezprzewodowej Wi-Fi 6 został stworzony w oparciu o te same innowacje bezprzewodowe co 5G. Wykorzystuje technologię OFDMA, która pozwala na jednoczesną transmisję wielu strumieni danych. Dzięki temu duża liczba użytkowników posiadających różne wymagania odnośnie przepustowości może połączyć się z pojedynczym punktem dostępowym. Wi-Fi 6 zmienia sposób, w jaki biznes i użytkownicy indywidualni wchodzą w interakcje ze światem, w którym lawinowo rośnie liczba urządzeń podłączonych do Internetu i rozmiar konsumowanych treści. Jak podaje cytowane wcześniej badanie Cisco MVNI, do 2022 r. będzie w sumie ponad 12 miliardów urządzeń mobilnych i połączeń w technologii Internetu rzeczy. Zdaniem ekspertów Cisco ogromnym wyzwaniem pozostaje zapewnienie odpowiedniej przepustowości w środowiskach charakteryzujących się dużą gęstością, takich jak np. aule, stadiony, lotniska czy sale konferencyjne. Wynika to z faktu, że przeciętny użytkownik często korzysta z sieci bezprzewodowej w miejscach, gdzie przebywa przez długi czas np. czekając na samolot lub rozpoczęcie drugiej połowy meczu piłkarskiego. Zwykle w danej chwili takich osób jest bardzo wiele, dlatego niezbędne jest zapewnienie odpowiedniej wydajności i przepustowości sieci.

W środowisku biznesowym sieć bezprzewodowa staje się krytyczną metodą dostępu do zasobów cyfrowych. Dla niektórych urządzeń biurowych, technologia ta stanowi jedyną metodę podłączenia się do sieci kampusowej. Ogromne znaczenie ma mobilność, a pracownicy będą coraz bardziej zależni od rozwiązań bezprzewodowych i wrażliwi na choćby najmniejsze opóźnienia w transmisji. Ciągła ewolucja Wi-Fi sprawia, że firmy są w stanie nadążać za zmieniającym się stylem pracy, a także spełnić oczekiwania zespołów, partnerów i klientów. To zadanie z pewnością ułatwi Wi-Fi 6, które zapewnia nawet o 400% większą przepustowość sieci – podsumowuje Aleksandra Sosnowska.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Bezpieczne sieci bezprzewodowe fundamentem cyfrowej zmiany

ieci bezprzewodowe już od kilkunastu lat są standardem wykorzystywanym zarówno w biznesie, jak i coraz częściej w jednostkach administracji publicznej. Powszechność stosowania tej technologii sprawia jednak, że organizacje nie postrzegają ich jako narzędzia umożliwiającego oferowanie nowych, innowacyjnych usług. Istnieje też wiele, często nieuzasadnionych, obaw o ich bezpieczeństwo.

Tymczasem, jak wynika z najnowszego raportu IDC, infrastruktura WLAN jest jednym z kluczowych filarów tworzenia strategii transformacji cyfrowej w biznesie oraz usługach publicznych i jednostkach administracji. Umożliwia nie tylko budowę rozwiązań opartych o Internet rzeczy (IoT), ale także wdrażanie modeli wielokanałowej sprzedaży (omnichannel), kontakt z mieszkańcami i regularny, nieograniczony dostęp do usług w modelu SaaS.

Rozwiązania sieci bezprzewodowej z powodzeniem są coraz chętniej wykorzystywane nie tylko w sektorze bankowym, energetycznym czy transporcie. Wychodząc naprzeciw przyzwyczajeniom obywateli, sięga po nie także administracja publiczna. Co ważne, sami dostawcy technologii coraz lepiej rozumieją nowe zasady gry, wprowadzając i promując np. narzędzia do zarządzania środowiskiem sieciowym w chmurze.

Badanie IDC, Cisco i EXATEL wykazało, że 2/3 polskich organizacji udostępnia sieć WiFi pracownikom, gościom czy klientom. Aż w 95,5% przypadków sieć WiFi jest przeznaczona do użytku pracowników, a w 73,5% udostępniana jest gościom danej organizacji.

Sieci bezprzewodowe można eksploatować na wiele różnych sposobów, często wychodzących poza stereotypowy dostęp do Internetu. Katalog możliwości, jakie daje WiFi jest obszerny, począwszy od inteligentnych budynków (gdzie możliwe do zastosowania scenariusze to nawigacja wewnątrz budynków czy zarządzanie aktywami), po wsparcie systemów obsługi klientów lub mieszkańców. Co ciekawe, aż 41% respondentów badania IDC jest zdania, że rozwiązania bezprzewodowe budują pozytywny wizerunek organizacji.

Pierwszym krokiem do pozbycia się kabli jest… bezpieczeństwo

Sieci bezprzewodowe WLAN powinny być niezbędnym elementem polityki bezpieczeństwa w każdej organizacji. Aby jednak podróż w „bezprzewodowym” kierunku przebiegła pomyślnie, przedsiębiorstwa muszą na nowo zdefiniować kwestię bezpieczeństwa IT oraz postawić ją na czele listy priorytetów. Nowocześnie rozumiane bezpieczeństwo, w ujęciu holistycznym, stanowi bowiem podstawę każdej strategii transformacji cyfrowej.

Ważne, aby już u podstaw wszystkich działań związanych z wykorzystaniem sieci bezprzewodowych leżało cyberbezpieczeństwo. Badania oraz praktyki rynkowe pokazują, że pełne monitorowanie przestrzeni radiowej pozwoli uchronić firmę od cyberataku lub innych zagrożeń w sieci. Tymczasem jedynie 48% dyrektorów, kierowników oraz specjalistów odpowiedzialnych za infrastrukturę IT lub sieciową, którzy wzięli udział w badaniu przyznaje, że ich organizacje monitorują sieć radiową organizacji. Niestety oznacza to, że ponad połowa (52%) firm nie wprowadza takich praktyk, mimo tego, że jest to zdecydowanie najbardziej skuteczna i proaktywna metoda wykrywania niebezpiecznych zdarzeń w sieci, oferowana przez współczesne rozwiązania WLAN – mówi Przemysław Kania, dyrektor generalny Cisco w Polsce.

Tymczasem badanie IDC, Cisco i EXATEL pokazuje, że głównym narzędziem zapewniającym bezpieczeństwo w firmach jest fizyczne odseparowanie sieci bezprzewodowej od LAN (78,8% ).

Najlepszą praktyką z zakresu cyberbezpieczeństwa jest zasada ograniczonego zaufania. Do wszystkiego – czy jest to łącze przewodowe czy bezprzewodowe. Fizyczna separacja jest dobrym rozwiązaniem, ale jednym z tych ostatecznych. Bo – jako organizacja – ograniczamy wtedy mobilność naszych pracowników. Przywiązujemy ich do stanowisk pracy, a nie jest to konieczne. Dobrze zaprojektowana i zabezpieczona sieć bezprzewodowa może być traktowana na równi z „kablem”. Do tego trzeba jednak odpowiednich narzędzi i informacji z monitoringu sieci oraz ruchu, VPN-ów, czy właściwej konfiguracji dostępów. Nie każda organizacja może to wykonać samodzielnie. Ale dzięki outsourcingowi te kompetencje można dość łatwo pozyskać – mówi Jakub Syta, dyrektor Departamentu Cyberbezpieczeństwa w EXATEL.

Kluczowe dane dotyczące stosowania zabezpieczeń sieci WiFi:

  • 87% badanych oczekuje, że WiFi samo w sobie będzie bezpieczne.
  • 79% uczestników badania przyznaje, że w ich organizacji sieć WiFi jest odseparowana od sieci wewnętrznej.
  • Uwierzytelnianie oraz autoryzowanie dostępu użytkowników jest istotne dla 79% ankietowanych.
  • Prawie połowa (48%.) wskazało na identyfikowanie i monitorowanie zagrożeń w przestrzeni radiowej.
  • 12% osób, które brały udział w badaniu wskazało na inne zabezpieczenia.

 

 

Kluczowe wnioski z badania w zakresie ułatwienia pracy przez WLAN:

 

  • Ułatwienie pracy pracownikom jest istotne dla 65%. uczestników badania.
  • 61% wskazuje na ułatwienie dla klientów i gości.
  • 41%. zaznacza korzyści wizerunkowe (np. Przyjazne Państwo).
  • Redukcja kosztów operacyjnych związanych z częstą przebudową sieci LAN jest istotna dla 27% osób.
  • 14% wskazuje na funkcje analityczne.

 

Bez wątpienia bezpieczne sieci bezprzewodowe są równie istotne, co bezpieczne sieci LAN. Tym bardziej, że w niedalekiej przyszłości to bezprzewodowy dostęp do sieci będzie podstawowym modelem korzystania z Internetu. Badanie IDC przeprowadzone we współpracy z Cisco i EXATEL pokazuje jednak, że rynek wciąż wymaga edukacji i namacalnych przykładów wdrożeń. Jego ewolucję przyspieszają zmieniające się modele pracy, wzrost mobilności i nowych form dostępu do aplikacji biznesowych etc. Dlatego istotnym elementem jest inspirowanie decydentów do tego, aby tworzyć nowe usługi dla biznesu w oparciu o bezpieczne sieci WiFi i jak w pełni wykorzystać ich potencjał.

Pełna wersja raportu dostępna jest tutaj: https://engage2demand.cisco.com/LP=15225

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Air France instaluje internet we wszystkich samolotach

Klienci będą mieli do dyspozycji trzy rodzaje pakietów, w cenach uzależnionych od typu pakietu i długości lotu. Dostawcą łączności internetowej dla Air France jest amerykańska firma Gogo Inc., a technologia bazuje na satelitach 2Ku znajdujących się na wysokości 35 tysięcy kilometrów nad ziemią.

Air France CONNECT – bądź online przez cały lot!

Samoloty Air France zostaną wyposażone w specjalny system łączności pokładowej o nazwie Air France CONNECT. Platforma umożliwia podróżnym wybór pakietu internetowego i podłączenie do sieci na naszym osobistym urządzeniu (smartfon, tablet, komputer). Air France stworzył trzy różne pakiety usług, w zależności do czego chcemy wykorzystywać internet podczas naszej podróży.

 

  • Pakiet „Message” – bezpłatne korzystanie z komunikatorów

 

Pakiet „Message” umożliwia bezpłatne wysyłanie i odbieranie wiadomości poprzez komunikatory Whatsapp, Facebook Messenger, iMessage i WeChat korzystając ze smartfona lub tabletu przez cały czas trwania lotu. Klienci mają również bezpłatny dostęp do strony airfrance.com i aplikacji mobilnej Air France, aby zarządzać swoją rezerwacją.

 

  • Pakiet „Surf” – dostęp płatny do przeglądania stron i poczty

 

Pakiet “Surf” to pełny dostęp do internetu i poczty elektronicznej za opłatą uzależnioną od długości naszego lotu:

  • Loty krajowe wewnątrz Francji metropolitarnej – 3 euro za cały lot;
  • Loty średniego zasięgu (Europa) – od 5 euro za cały lot;
  • Loty międzykontynentalne – 8 euro (lub 2 700 Mil Flying Blue) za 1 godzinę dostępu do internet lub 18 euro (alternatywnie 6 000 Mil Flying Blue) za cały rejs.

 

  • Pakiet „Stream” – szybki internet do streamingu i pobierania dużych plików

 

Pakiet „Stream” będzie dostępny na wszystkich długodystansowych lotach Air France. Obejmuje korzyści jakie dają pakiety „Message” oraz „Surf”, a także umożliwia pobieranie plików, słuchanie muzyki czy oglądanie filmów online, dzięki szybkiemu dostępowi do internetu. Koszt usługi to 30 euro (lub 10 000 Mil) za cały lot.

Pokładowy system łączności CONNECT będzie z czasem wzbogacany o nowe funkcje i usługi dla pasażerów. Wkrótce podróżni będą mogli sprawdzać szczegółowe informacje o lotach, robić zakupy, a także za darmo oglądać filmy i programy telewizyjne na swoich smartfonach lub tabletach podczas lotów europejskich…

Online w powietrzu

WI-FI na wysokości 10 tysięcy metrów wymaga bardziej skomplikowanej i co z tym idzie kosztownej technologii. Z tego powodu internet w samolotach nie jest tak powszechnie dostępny jak na ziemi. Przykładowo wyposażenie jednego samolotu Boeing 777-200 wymaga 2 tygodni pracy techników, do instalacji 300 kg sprzętu, w tym przede wszystkim 2 anten satelitarnych, 1 modemu, 18 anten WI-FI i połączenie całości dwoma kilometrami kabla. A jak to wyglądało w praktyce, można zobaczyć w filmie tutaj. Dostawcą łączności internetowej dla Air France jest amerykańska firma Gogo Inc., a technologia bazuje na satelitach 2Ku znajdujących się na wysokości 35 tysięcy kilometrów nad ziemią.

Jak skorzystać z internetu podczas lotu Air France?

Po wejściu na pokład samolotu należy aktywować „tryb samolotowy” na naszym urządzeniu (smartfon itp.). Następnie – o ile w naszym samolocie jest już dostępny internet – należy włączyć WI-FI i wybrać sieć „AirFranceCONNECT”. Po tym nastąpi automatyczne przekierowanie na do portalu CONNECT – connect.airfrance.com, gdzie wybieramy z jakiego pakietu chcemy korzystać.

Należność za płatne pakiety dostępu („Surf” oraz „Stream”) można uiścić płacąc kartami: Visa, Mastercard i American Express, przez PayPal lub Milami Flying Blue.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak wykorzystać siłę beaconów i WI-FI w marketingu?

Nie od dziś przecież wiadomo, że do zrealizowania dużych projektów potrzebny jest cały wachlarz umiejętności, zdolności i wiedzy, które rozdzielone są na więcej niż jedną osobę. Podobnie sytuacja wygląda, jeśli połączymy ze sobą kilka rozwiązań czy pomysłów. Nowe technologie również mogą czerpać od siebie nawzajem i dzięki temu proponować coraz bardziej zaawansowane i innowacyjne, ułatwiające życie produkty.

 

WI-FI i beacony w jednej drużynie

 

Bardzo dobrym przykładem takiej współpracy, która ukazuje zalety kooperacji, jest zestawienie dwóch innowacyjnych narzędzi marketingowych, jakimi są wi-fi i beacony. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że rywalizują ze sobą na polu marketingowym, gdyż ich zastosowanie daje podobne efekty. Jednak po bliższym przyjrzeniu się szczegółom specyfiki, okazuje się, że współdziałanie obu tych wzajemnie wspierających się technologii pozwoli na osiągnięcie lepszych wyników.
Wi-fi jako narzędzie marketingowo – sprzedażowe tworzy interaktywny kanał komunikacji z klientem. Do korzystania z niego potrzebny jest tylko smartfon z możliwością połączenia z siecią. Beacony natomiast to małe nadajniki, które wysyłają stały i unikalny sygnał odczytywany przez dedykowaną aplikację mobilną. Służą między innymi do informowania o spersonalizowanych ofertach i do „śledzenia” zachowań klientów w sklepie. Nie da się ukryć, że beacony są trochę bardziej wymagającą technologią niż wi-fi, bo do osiągnięcia celu potrzebujemy, by użytkownik posiadał: telefon z Bluetooth 4.0, włączony bluetooth, ściągniętą dedykowaną aplikację i zgodę na śledzenie lokalizacji użytkownika, co może stanowić dla niego dużą barierę. Część z tych problemów zostałaby jednak rozwiązania, gdyby połączono działanie beaconów i wi-fi, które również by na tym zyskało. Zastanówmy się więc, jak można wykorzystać tę synergię w praktyce?

 

Aplikacja w telefonie dzięki WI-FI

 

 

Jednym z wymagań potrzebnych do działania beaconów jest pobranie dedykowanej aplikacji. Kiedy jesteśmy na konferencji, pobranie czegokolwiek na smartfona wymaga zużycia pakietu danych, którym dysponujemy. Dla wielu użytkowników może to być duża bariera, ponieważ internet jest nam potrzebny w różnych aspektach życia, więc niekoniecznie chcemy go zużywać do pobierania aplikacji. By wilk był syty i owca cała oczywistym wydaje się, by ten internet dostarczyć. Darmowe wi-fi jest pomysłem prostym i genialnym zarazem. Użytkownik łączy się z wi-fi, otrzymuje możliwość pobrania aplikacji bez zużywania swojego pakietu. Korzyści odnoszą więc wszystkie strony. Nie ma niezdrowej konkurencji, jest współpraca. 

 

 Jak znaleźć WI-FI w galerii handlowej?

 

Wyobraźmy sobie też inny scenariusz. Przychodzimy na zakupy do galerii handlowej. Na swoim smartfonie mamy już aplikację pełną zniżek i rabatów. W sklepach, które odwiedzamy, jesteśmy na bieżąco informowani o wszystkich ofertach specjalnych, a powiadomienia „push” przychodzą jedne za drugimi. Jak więc w takiej sytuacji mogą ze sobą współpracować nowe technologie? Kolejne genialne w swej prostocie rozwiązanie – jeśli tylko znajdziemy się w strefie darmowego wi-fi, beacony niezwłocznie nas o tym poinformują. To ogromne ułatwienie, bo na pewno nie raz szukaliśmy w sieci lepszych i korzystniejszych ofert, porównując ceny z galerii handlowej z tymi w sklepach internetowych.

 

Dodatkowe oferty specjalne dla wybranych

 

Jeszcze innym wykorzystaniem połączenia sił beaconów i wi-fi jest informowanie użytkownika przez powiadomienia „push”, że jeśli połączy się z wi-fi, otrzyma dodatkową ofertę. Koniecznie przy takiej informacji należy zaznaczyć, że skorzystanie z wi-fi jest jedyną drogą do otrzymania zniżki czy kuponu. W ten sposób wzrośnie odsetek osób, które połączą się z darmowym internetem, dzięki czemu lepiej poznamy naszego klienta poprzez analizę jego zachowania w sieci. Podobnie może to działać w drugą stronę. Użytkownicy, którzy połączą się najpierw z wi-fi, dzięki odpowiedniej komunikacji w szybki i prosty sposób dowiedzą się o aplikacji, która poprzez beacony dostarczy im dodatkowych korzyści. Nie należy też zapominać, że dzięki wi-fi do pobrania aplikacji nie zużyjemy własnego pakietu danych. 

 

Synergia kompletna

 

Kolejną korzyścią, którą mogą odnosić obie strony to wymiana informacji o użytkowniku. Beacony dostarczają dane w skali mikro, wi-fi – macro. Dzięki technologii Beacon wiemy, jak użytkownicy poruszają się w galerii handlowej, jaką trasę dokładnie przemierzają, do jakich sklepów wchodzą. W połączeniu z danymi makro, które o użytkowniku dostarcza wi-fi – intencje i decyzje zakupowe, dane demograficzne czy zachowania – otrzymujemy pełen obraz usera. A jak wiadomo nie od dziś – obszerne dane pomagają budować i trafnie kierować spersonalizowane komunikaty, pomagać w wyborach zakupowych, coraz lepiej poznawać użytkownika, by nie zasypywać go reklamami, które nie odpowiadają na jego potrzeby.

 

Współdziałanie jako droga do sukcesu

 

Powyższe propozycje to tylko kilka przykładowych korzyści, jakie można odnieść, porzucając mało konstruktywną i często bezpodstawną rywalizację, a wybierając działanie oparte na synergii i łączeniu sił. Jak widać, zastosowanie omówionych technologii może realnie podnieść wyniki obu dostawcom rozwiązań i zaproponować użytkownikom bardziej rozbudowane rozwiązania, które będą w stanie wyjść naprzeciw ich potrzebom i ułatwić zakupy. Synergia treści reklamowych komunikowanych poprzez beacony i wi-fi może przenieść m-marketing na wyższy poziom i sprawić, że reklama stanie się czymś pożądanym przez użytkowników, bo dzięki wszystkim posiadanym danym będzie odpowiednio dopasowana do jego wymagań i potrzeb. Sądzę, że już niedługo usłyszymy o pierwszej kampanii, w której możliwości obu technologii będą wykorzystane w tak efektywny sposób.  

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF