...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Jak przyciąga się graczy do gier mobilnych? [WYWIAD]

Mariusz Socha

Dlaczego gry mobilne generują lepsze wyniki niż gry komputerowe? Jak istotną rolę w tym wszystkim odgrywa marketing? O branży "mobilek" porozmawialiśmy z Mariuszem Socha, który od ponad 10 lat związany jest z rynkiem gier i z ramienia Stribog Games odpowiada za sukces gry Gemstone Legends.

Gry mobilne w ostatnich latach stały się istotną częścią całej branży. Co dokładnie przyciąga do nich ludzi? Dlaczego wszyscy grają w gry mobilne?

Na pewno natychmiastowy dostęp, w każdej chwili w każdym miejscu. Czy podczas podróży do pracy, czekania na lekarza, czy nawet oglądania jakiegoś serialu na Netflixie. Ludzie stali się wielozadaniowi, wielowątkowi. Robimy wiele rzeczy naraz, gry mobilne wkomponowują się w taki styl życia. Dla osób z rodziną i obowiązkami gry na telefony pozostają też jedyną formą kontaktu z tym medium. Odpalenie konsoli czy PC, żeby pograć 15 min do czasu obudzenia się dziecka, wydaje się niezbyt atrakcyjną wizją. Za to wyciągnięcie telefonu i włączenie w 3 sekundy gry daje już inną perspektywę. Tym bardziej że może grę na telefon możemy zakończyć w równie szybkim czasie. Na konsoli i PC wszystko wydaje się dużo bardziej skomplikowane.

Czy to oznacza, że rynek gier mobilnych może przerosnąć PC i konsole?

To już się stało. Widać to również w danych finansowych rynek mobilny rośnie od wielu lat, rok rocznie coraz więcej ludzi gra, a co ważniejsze wydaje pieniądze w tego typu produktach. Generalnie wszystkie analizy wskazują też, że ten trend się będzie utrzymywał w nadchodzących latach. W chwili obecnej rynek gier jest warty 180 miliardów dolarów, z czego 90,7 miliarda dolarów stanowią gry mobilne, pozostałe dwa segmenty PC i konsole stanowią resztę. To właśnie przez to, że smartfony są tak powszechne jako przedmioty codziennego użytku.

Jaka w tym wszystkim jest rola marketingu przy pozyskiwaniu nowych graczy? Są jakieś techniki, za pomocą których przyciągacie nowych użytkowników?

W grach mobilnych kanałów marketingowych jest wiele. Jako Stribog Games współpracujemy z głównymi dostawcami reklam, np. Facebook czy Google, czy mniejszymi, jak Unity Ads, ale także z influencerami na Youtube. Mamy tu już kilka kanałów dotarcia do odbiorców. Istotna jest także nasza pozycja w AppStore. Jeśli chodzi o same techniki, to wszystko zależy od segmentu, w którym się znajdujemy. W naszym przypadku z naszą najnowszą grą Gemstone Legends staramy się dotrzeć do gracza mid-corowego, stąd też większe skupienie się na tradycyjnych graczach PCtowych. Przykładowo, pokazujemy graczom, że obecne gry na telefony są często bardziej rozbudowane niż te z czasów ich młodości i mocniej angażują użytkownika. Obecne gry na telefonie oferują nawet możliwość tworzenia nowych znajomości — poprzez gildie, tak jak miało to miejsce w przypadku World of Warcraft prawie 20 lat temu. Tworząc akcje marketingowe, należy pamiętać o tych elementach i wokół nich budować przekaz.

Czy agencje marketingowe celują w konkretny target wiekowy?

Oczywiście. Tak jak powiedziałem, gry są naprawdę powszechne, przez co mamy różne rodzaje graczy. Niektóre gry są profilowane pod młodszych graczy, niektóre pod starszych. Mamy różne podejścia zależne od typu produktu i od założeń deweloperów.

A czy są gry skierowane specjalnie pod graczy z pokolenia Silver?

Gry są dla wszystkich — nikt nie przyjdzie i nie powie, że muzyka czy filmy są tylko dla młodych. Szczególnie że to Ci starsi mają więcej pieniędzy i czasu na rozrywki. Dlatego nie można przejść obok takiej grupy obojętnie. Trzeba pamiętać, że pokolenie Silver jest pierwszym pokoleniem seniorów, które w swoim życiu miało gry wideo. Rzadko kto zwraca na to uwagę. A to są ludzie, którzy wciąż chętnie mogą korzystać z tej formy rozrywki. Choć niekoniecznie będą chcieli grać w to samo, w co grali za czasów młodości. Ale jest też grupa seniorów, która nigdy nie miała wcześniej do czynienia z grami.

Jaki jest powód przenoszenia gier z komputerów na telefony. Podam tu przykład wychodzącego Diablo. Czy to jest żerowanie na wspomnieniach u graczy?

Nie nazwałbym tego żerowaniem, ale na pewno pewna nostalgia odgrywa tu dużą rolę. Natomiast to jest naturalny kierunek. Dzisiejszym wskaźnikiem sukcesu gry nie jest „ilość sprzedanych kopii” a MAU (Monthly Active Users). Widać to chociażby po tym jak Microsoft wypowiada się o grach w Gamepassie.
Ponad połowa przychodów gigantów growych Microsoft, Sony, Nintendo pochodzi z dodatków kupowanych do gier. A to osiąga się poprzez utrzymanie graczy w obecnych produkcjach. Liczy się zaangażowanie graczy. Poszerzanie brandu jest naturalnym krokiem w tym kierunku. Jeśli mam czas i możliwości odpalam LoLa (League of Legends) na PC, ale są okoliczności, jak wskazaliśmy wyżej, że nie mam na to czasu. Ciągle jednak chciałbym uczestniczyć w tym uniwersum, gry mobilne dają taką możliwość.

Przenoszenie gier z komputera jest dużo szerszym zjawiskiem. Z jednej strony mamy właśnie takie Diablo jako „powrót do przeszłości”, natomiast z drugiej są takie gry jak PUBG Mobile czy Wild Rift, które są rozszerzeniem konwencji znanej z komputerowych wersji. PUBG Mobile przewyższyło już swój PC-towy odpowiednik, natomiast jak można zapatrywać się na inne gry. Czy porty na telefon przewyższą komputerowe odpowiedniki?

Ciężko powiedzieć. Mówimy teraz o przenoszeniu gier z komputerów, ale ten trend działa również w drugą stronę. Najlepiej widać to na przykładzie gier RPG. Raid: Shadow Legends okazało się hitem na telefonach. Teraz ma swój client na PC. Deweloperzy mobilni również czują potencjał w „cross-platformowości”. Jeśli gameplay pozwala na tego typu zabiegi, to tworzenie portów na inne urządzenia będzie narastającym trendem w najbliższych latach.

Jakiś czas temu usłyszeliśmy, że Zynga została przejęta Take-Two. Osobiście zaskoczyło mnie to, że firma, która rozpoczynała od gier przeglądarkowych staje się częścią giganta, który ma pod sobą Rockstar Games oraz 2KGames. Jaki to będzie miało wpływ na branżę gier mobilnych?

W tym roku widzimy — w pewnym stopniu — konsolidację rynku gier mobilnych i gier komputerowych. Duże firmy produkujące gry AAA widzą potencjał w branży gier mobilnych. Z perspektywy biznesowej jest to zrozumiała sprawa, ponieważ to kolejna grupa docelowa, a także nowe źródło przychodów. Wpływ przejęcia Zynga przez Take-Two na rynek gier mobilnych. Natomiast wydaje mi się, że nie wpłynie to na rynek per se. Nie zmieni to krajobrazu rynku mobilnego drastycznie. Nawet bez tych zakupów pojawiłoby się coraz więcej znanych IP na telefony. Pokazuje to bardziej, jak ważny jest to obszar tworzenia gier. Sam Microsoft wyraził chęć zakupu Activision Blizzard, który ma pod sobą Kinga. W swoich raportach Microsoft wspominał jak ważny to dla nich zakup. Jak ważne jest dla nich dotarcie do tej grupy graczy i rozszerzenie swojego zasięgu. Jak wcześniej było wspomniane, zaangażowanie graczy jest obecnie najważniejszą metryką, da to im dodatkowe miejsce, gdzie mogą wejść w interakcje z graczem i „wciągnąć” go w ich środowisko.

Adam Daniluk

League of Legends: Wild Rift z harmonogramem na 2022 rok

LOL Wild Rift Roadmap

Riot Games wcześniej w styczniu ujawnił harmonogram turniejów w ich mobilnej grze League of Legends: Wild Rift. Już tego lata będzie można zobaczyć pierwsze oficjalne Mistrzostwa Świata.

Pierwszy oficjalny rok rozgrywek Wild Rift już wystartował. Od tygodnia śledzić można rozgrywki w lidze brazylijskiej, a następne turnieje rozpoczynać się będą już niebawem. Całość potrwa do maja. Riot twierdzi, że każda z lig regionalnych posiada własny styl i będzie unikalna.

Wild Rift Ligi
źródło: Riot Games

 

Pierwszy międzynarodowy turniej zobaczymy dopiero latem. Szanse na wyjazd będą miały 24 najlepsze drużyny z lig regionalnych, z których do głównego wydarzenia trafi tylko 8 z nich. W głównej części wydarzenie organizacje powalczą o tytuł Mistrza Świata.

W zeszłym roku największym wydarzeniem w Wild Rift było Horizon Cup. Zwyciężyła je chińska organizacja Da Kun Gaming. Cała pula nagród wynosiła wtedy 500 tys. dolarów.

 

 

Adam Daniluk

Niesamowity okres Riot Games. Gigant nie zwalnia tempa

Riot Games

Ostatnimi czasy fani Riot Games nie mogli narzekać na nudę. Ostatnie dwa miesiące obfitowały w przeróżne wydarzenia.

Sukcesy Arcane i zapowiedź sezonu drugiego

Kurz po Arcane jeszcze nie opadł. O serialu dyskutują nie tylko osoby powiązane z grą. Nic dziwnego – głośno zapowiedziany serial szybko zawojował rynek i stał się większym hitem niż podbijające Netflixa nie tak dawno Squid Game.

Serial skupia się na losach postaci znanych z uniwersum League of Legends. Widzów oczarowała dbałość o detale, niesamowita animacja i chwytająca za serce opowieść. Arcane okazało się hitem na skalę globalną. Pierwsze miejsce pod względem oglądalności w 38 krajach zanotował już pierwszy akt. Drugi i trzeci, publikowane tydzień po sobie, jeszcze bardziej wyśrubowały rekordy. Obecnie Arcane zajmuje szczyt podium aż w 66 krajach.

Riot Games zaraz po opublikowaniu ostatnich odcinków ujawnił zapowiedź powstającego już drugiego sezonu.

 

Najlepsze wyniki Finałów Mistrzostw Świata w historii

Worlds 2021 były jednym z najbardziej ekscytujących turniejów e-sportowych w historii. Emocjonująca walka o tytuł przełożyła się na pobicie wszelkich rekordów oglądalności.

Wyniki z samego finału prezentują się następująco:

  • średnia ilość oglądanych minut (watchtime) w finale zwiększona o 32% względem finału w roku 2020: 23 miliony -> 30 milionów,
  • szczytowa liczba widzów na poziomie 70 milionów, wzrost aż o 60% względem finału z 2020 roku.

Finał odbył się 6 listopada w stolicy Islandii – Reykjaviku. Tytuł Mistrza Świata powędrował do chińskiej organizacji Edward Gaming, która pokonała koreańskie Damwon KIA 3:2.

Pomimo tego, że dopiero co zakończyliśmy sezon 2021, Riot już teraz poinformował o tym, gdzie odbędą się przyszłoroczne Mistrzostwa. Gospodarzami Worlds 2022 będą Stany Zjednoczone, Kanada oraz Meksyk.

 

Riot to już nie tylko League of Legends?

Uruchomione w tym roku Riot Forge ma za zadanie zgromadzić wszystkie tytuły firmy w jednym miejscu. Już teraz możemy pobrać dwa nowe tytuły: The Ruined King oraz Hextech Mayhem. Z wcześniej wydanych tytułów poza Lol-em mamy jeszcze VALORANT, Legends of Runeterra i Teamfight Tactics. Pierwszy tytuł stał się ogromnym hitem i z miejsca zbudował wokół siebie ogromną społeczność. Dwa ostatnie zapełniają swoje nisze i są najczęściej wybieranymi grami swojego gatunku. Na telefony dostępne jest Wild Rift, które może się pochwalić średnią ośmiu milionów graczy miesięcznie!

W planach jest jeszcze wydanie dwóch kolejnych gier fabularnych oraz bijatyki, nazwanej roboczo Projektem L.

Adam Daniluk

ESL tworzy globalny ekosystem esportowy dla gier mobilnych – ESL Mobile

ESL mobile

ESL Gaming, największa na świecie firma esportowa, ogłosiła dziś nowy ekosystem dla mobilnego esportu, dający milionom graczy na całym świecie możliwość rywalizacji w popularne tytuły, takie jak Asphalt 9: Legends, Brawl Stars, Clash of Clans, Clash Royale, Legends of Runeterra, PUBG Mobile i League of Legends: Wild Rift. 

  • ESL Mobile daje graczom o różnych umiejętnościach dostęp do otwartej platformy w ramach, której mogą rywalizować w najlepszych grach mobilnych, takich jak Asphalt 9: Legends, Brawl Stars, Clash of Clans, Clash Royale, PUBG Mobile i League of Legends: Wild Rift, oraz Legends of Runeterra.
  • Nowy ekosystem mobilnego esportu rozszerza się o region Azji i Pacyfiku oraz Amerykę Północną i Europę/MENA.
  • Nowy ekosystem pozwoli początkującym esportowcom na rywalizowanie na największych scenach esportowych.

Po udanej premierze ESL Mobile Open w 2019 roku w Ameryce Północnej i Europie, nowy program ESL Mobile, dotrze do większej liczby graczy, oraz obejmie nowe tytułu i zmodyfikowane formaty rywalizacji.

ESL Mobile zaoferuje możliwość rywalizacji graczom z ponad 80 krajów z trzech regionów (Ameryki Północnej, Europy/MENA oraz Azji i Pacyfiku). ESL nawiązało współpracę z czołowymi wydawcami i twórcami gier takimi jak Gameloft, Riot, Supercell i Tencent, aby zaoferować graczom i widzom szansę na rywalizację w najpopularniejsze gry mobilne na świecie.

ESL mobile regiony
Źródło: ESL gaming

ESL będzie gospodarzem dwóch pełnych sezonów w 2021 roku, począwszy od sezonu ESL Mobile Spring 2021, który wystartuje w kwietniu. Każdy sezon będzie składał się z dwóch poziomów rozgrywek, ESL Mobile Open i zupełnie nowego ESL Mobile Challenge. ESL Mobile Open, umożliwi graczom na każdym poziomie umiejętności rywalizację w najlepszych grach mobilnych. Aby dostać się do fazy ESL Mobile Challenge, gracze zmierzą się w dwóch fazach drabinki i dwóch fazach play-in.

W ramach ESL Mobile Challenge, najlepsi gracze z poziomu Open rywalizują z zaproszonymi drużynami przez cały sezon zasadniczy oraz w trakcie finałów. Widzowie mogę spodziewać się obszernych transmisji na żywo i komentarzy ze studia, które przybliżą im kulisy rozgrywek. Pierwszy sezon turnieju będzie rozgrywany w całości online, ale kolejne finały mają odbywać się już na żywo, podczas największych imprez esportowych na całym świecie. W sumie ESL Mobile zaoferuje graczom rywalizację o udział w puli nagród o wartości ponad 650 000 USD.

ESL słynie z tworzenia ekosystemów esportowych dla wielu różnych tytułów i typów gier. Cieszymy się, że możemy dalej rozwijać to pionierskie podejście w obszarze mobilnego esportu. Gry mobilne osiągnęły bezprecedensową popularność na całym świecie, a ESL zapewni graczom i fanom odpowiedni ekosystem do rywalizacji i śledzenia rozgrywek.

Kevin Rosenblatt, współzarządzający ESL North America i dyrektor generalny działu mobilnego w ESL Gaming

Po więcej informacji zapraszamy na stronę esl.gg/mobile oraz do śledzenia ESL Mobile na Twitterze i Instagramie. Transmisje na żywo będą nadawane na kanałach ESL Mobile na Twitchu i YouTubie. Rozgrywki rozpoczną się 12 kwietnia.

Terminy zawodów:

  • 12 kwietnia – 6 maja 2021 roku: Mobile Open Play (Ladder #1)
  • 7 maja – 8 maja 2021 roku: Mobile Open Play-In Weekend (Ladder #1)
  • 10 maja – 3 czerwca 2021: Mobile Open Play (Ladder #2)
  • 4 czerwca – 5 czerwca 2021 roku: Mobile Open Play-In Weekend (Ladder #2)
  • 15 czerwca – 7 lipca 2021: Sezon zasadniczy Mobile Challenge
  • 17 – 18 lipca i 22 – 23 lipca: Finały Mobile Challenge

Źródło: ESL gaming

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF