...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Facebook Shops, czyli o tym jak na naszych oczach powstał największy sklep na świecie

Facebook Shops

Pandemia koronawirusa zaskoczyła wszystkich przedsiębiorców i spowodowała niemałe zamieszanie. Z powodu trudnej sytuacji, w jakiej znaleźli się założyciele małych i średnich firm, powstało wiele innowacyjnych rozwiązań wspomagających ich dalszą działalność. Czym jest Facebook Shops i w jaki sposób działa?

Na początek – liczby. I to duże! Facebook ma już ponad 2,4 miliarda użytkowników na świecie, z czego 1,6 miliarda korzysta z niego codziennie. Z kolei 70% dorosłej populacji ziemi posiada konto bankowe, co oznacza, w ogromnym uproszczeniu, że na największej platformie społecznościowej znajduje się minimum 1,7 miliarda osób, które można nazwać potencjalnymi klientami. Czego? Setek tysięcy sklepów online, które właśnie otwierają się na Facebooku!

Facebook
źródło: Newsletter Specjalny Publicis Groupe

Facebook Shops to rozwiązanie, które zastępuje powstały w 2017 roku Marketplace. Panel ten pozwalał dodawać drobne ogłoszenia i z racji swoich ograniczeń, mógł zagrozić co najwyżej OLX oraz sekcji ogłoszeń drobnych w gazetach. Jednak jego następca to już inna kategoria wagowa. Po pierwsze, pozwala on stworzyć w pełni funkcjonalny sklep internetowy i to za darmo. Dodawanie produktów ma być łatwe, zaś personalizacja kart produktowych pozwoli je odpowiednio wyeksponować przy niewielkim wysiłku. Po drugie, Shops wykorzysta np. Messengera do tego, by potencjalny klient mógł skontaktować się ze sklepem, np. zadając pytanie o dostępność danej oferty. Po trzecie, w niedalekiej przyszłości będzie istniała możliwość finalizacji zamówienia bez potrzeby wychodzenia ze środowiska Facebooka (póki co, ta opcja ma działać tylko w USA i bazować na podobnej mechanice jak Instagram Checkout). Po czwarte, znając Facebooka, sklepy dostaną bogaty zestaw danych do pogłębionej analityki, insightów oraz poprawy efektywności prowadzonych działań. Również tych reklamowych, bo po szóste – szeroka paleta możliwości reklamowych Facebooka aż się prosi o to, by wykorzystać je w walce o uwagę nowych klientów. Po siódme pamiętajmy o skali – to dosłownie okno wystawowe na handlową ulicę po której, każdego dnia, spacerują miliardy potencjalnych klientów.

Wszystko brzmi ciekawie i obiecująco, szczególnie że moment launchu nie jest przypadkowy – Facebook Shops to odpowiedź na problemy średnich i małych firm, które mocno poturbował COVID-19 oraz tych wszystkich, którzy po doświadczeniu lockdownu, doszli do wniosku, że biznes, duży czy mały, powinien postawić na omnichannel i mocno stać na dwóch nogach. Tak na wszelki wypadek.


Źródło: Newsletter Specjalny Publicis Groupe www.CMOInsider.pl

Autor: Sebastian Szade, dyrektor ds. strategii i innowacji w Starcom

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Pokolenia X i Y ruszają na zakupy do sklepów przyszłości

Już nikogo nie dziwi widok 60-70-letniej kobiety, czytającej e-book podczas podróży pociągiem albo mężczyzna w podobnym wieku, który przy pomocy aplikacji płaci za parking lub zakupy w sklepie z garniturami. „Średniolatkowie” oraz seniorzy są świadomi własnych potrzeb i jednocześnie podążają za nowinkami technologicznymi. Jak pokazują wyniki badania „Przyszłość zakupów. Najważniejsze trendy w retail dziś i w 2030 roku”, przeprowadzonego przez Comarch i Kantar TNS przedstawiciele pokolenia X i Y zdają sobie sprawę, że digitalizacja w sklepach jest kluczowa.

Podobnie jak millenialsi oczekują wprowadzenia usług cyfrowych oraz płatności mobilnych. Co więcej, są bardziej przekonani niż 20-30-latkowie, że w 2030 roku będzie zdecydowanie mniej sklepów stacjonarnych niż obecnie, a tradycyjni sprzedawcy zostaną zastąpieni osobistymi doradcami wirtualnymi.

Badanie na temat aktualnych i przyszłych zachowań konsumenckich oraz ich oczekiwań zostało przeprowadzone w sześciu krajach europejskich: Holandii, Niemczech, Polsce, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii oraz we Włoszech. Przebadanych zostało ponad 3 tys. osób w wieku od 18 do 65 lat.

Sensoryczny doradca handlowy

Wizja botów i wirtualnych asystentów w sklepach staje się coraz bardziej realna. Potwierdzają to wyniki raportu „Przyszłość zakupów. Najważniejsze trendy w retail dziś i w 2030 roku”. 61 proc. badanych uważa, że w ciągu najbliższych 13 lat asystenci sprzedaży zostaną zastąpieni przez osobistych doradców cyfrowych. Najmocniej są o tym przekonani przedstawiciele grupy wiekowej od 55 do 65 lat. 62 proc. „średniolatków” uważa, że zamiast tradycyjnych sprzedawców, z czasem w sklepach będą nam pomagać boty. Podobnego zdania jest tylko 57 proc. ankietowanych millenialsów w wieku 18-24 lata oraz 61 proc. z grup wiekowych 25-34, 35-44 oraz 45-54.

Już nie będzie warzywniaka przed blokiem…

Autorzy badania zapytali się również uczestników ankiety, czy sklepy stacjonarne zaczną znikać z rynku. 77 proc. wszystkich ankietowanych odpowiedziało twierdząco. Powyżej ogólnej europejskiej są klienci od 35 roku wzwyż. Najliczniej wierzą w takie zjawisko rynkowe ankietowani w wieku 45-54 lat – 79 proc. twierdzi, że w przyszłości będzie zdecydowanie mniej sklepów stacjonarnych niż obecnie. Takiej samej odpowiedzi udzieliło 78 proc. badanych, urodzonych między 1972 a 1981 rokiem oraz między 1951 a 1961. Poniżej średniej uplasowali się millenialsi: 76 proc. z grupy wiekowej 25-34 lata oraz 72 proc. z grupy 18-24 lata uważa, że tradycyjny kanał zakupów odchodzi do lamusa.

– Wyniki są zaskakujące, albowiem to ludzie wychowani w czasach, kiedy wszystkie towary i usługi można było nabyć w tradycyjnych punktach, uważają, że już niedługo takich miejsc będzie coraz mniej. Po części jest to efekt zbyt małej ilości wolnego czasu. Dzisiejsi 30,40,50-latkowie dużo casu spędzają w pracy, do tego dochodzą obowiązki domowe i dlatego coraz częściej decydują się na zakupy w sieci oraz korzystają z usług świadczonych przez internet. Z kolei młodzi ludzie stawiają mocny akcent na własne potrzeby oraz indywidualizm. Dlatego poszukują oryginalnych sklepów, często z autorska kolekcją projektanta mody. A takie kolekcje są głównie dostępne w sklepach stacjonarnych – zauważa Piotr Budzinowski, dyrektor Departamentu Product Management, Comarch ERP.

Digitalizacja dźwignią handlu

Wszystkie przebadane grupy wiekowe są zgodne co do faktu, że większość sklepów będzie zapewniać klientom usługi cyfrowe. 87 proc. ankietowanych spośród sześciu europejskich krajów uważa, że większość sklepów zostanie zdigitalizowanych. Najliczniejsze grono  zwolenników cyfryzacji stanowią ankietowani z przedziału 35-44 lata. 89 proc. z nich uważa, że w większości sklepów będziemy mogli skorzystać z systemów informatycznych oraz urządzeń elektronicznych. Pozostałe grupy wiekowe nie odstają zbytnio od średniej i podobnego zdania jest 88 proc. w przedziale wiekowym 18-24 oraz 86 proc. w wieku 18-24 i 55-65. Najmniej przekonani do digitalizacji są konsumenci w wieku 45-54 lata.

Koniec z kolejkami do kas

Kolejnym tematem badania była przyszłość płatności elektronicznych i mobilnych. Zdaniem 86 proc. ankietowanych znikną tradycyjne kasy i zostaną zastąpione przez urządzenia mobilne. Powyżej średniej są tylko konsumenci w wieku 35-44 (88 proc), natomiast poglądy reszty grup wiekowych odzwierciedlają medianę europejską.

– Najmniej liczną grupą zwolenników elektronicznych płatności są millenialsi, pomimo iż jest ich aż 84%. Może dlatego, że nie mają złych wspomnień o ciągnących się kilometrami kolejek, w których trzeba było odstać kilka a czasem kilkanaście godzin – podsumowuje Piotr Budzinowski, dyrektor Departamentu Product Management, Comarch ERP.

Pełny raport Comarch i Kantar TNS „PRZYSZŁOŚĆ ZAKUPÓW. NAJWAŻNIEJSZE TRENDY W RETAIL DZIŚ I W ROKU 2030” jest dostępny na stronie: http://przyszlosc-zakupow.comarch.pl/

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF