...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Kierunek, który nauczy studentów prowadzić startup

wykład

Jeżeli ktoś myśli o wprowadzeniu w życie swojego biznesplanu powinien posiąść wiedzę, która to umożliwi. Z taką inicjatywą wychodzi Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu. Kierunek nauczy studentów tworzyć oraz prowadzić własny startup.

Studia Startup Leadership Program skierowane są do osób, które nie tylko dopiero rozpoczynają przygodę z biznesem. Wiedzę mogą nabyć również ci bardziej doświadczeni, którzy po latach doświadczeń w branży myślą o stworzeniu własnego startupu.

Kierunek jest autorskim programem stworzonym przez zespół inQUBE — Uniwersytecki Inkubator Przedsiębiorczości. Chętni będą mogli zdobyć wiedzę z zakresu kompetencji managerskich i umiejętności osobistych, m.in. wystąpień publicznych czy kreowania własnej marki. Studenci będą mieli również możliwość dowiedzieć się dużo o samej branży. Program obejmie takie zagadnienia jak finansowanie, marketing i technologie.

Adam Daniluk

MVP, czyli jak stworzyć biznes online w czasach kryzysu

MVP

Decyzja o starcie biznesu online, szczególnie w tak niepewnych czasach, jak obecnie, należy do bardzo trudnych. Nawet najbardziej oryginalny i innowacyjny pomysł może okazać się nietrafioną inwestycją. Jak więc założyć biznes online, sprawdzić, czy na produkty lub usługi jest popyt, a jednocześnie nie zbankrutować w przypadku niepowodzenia? Odpowiedź jest prosta – MVP.

Czym jest MVP?

MVP, czyli Minimum Viable Product jest produktem o minimalnej funkcjonalności, który pozwala na przetestowanie danego pomysłu na biznes. Oznacza to, że za pomocą MVP kreujemy produkt w wersji okrojonej, ale na tyle przygotowanej, aby wypuścić ją na rynek i zmierzyć zainteresowanie potencjalnych Klientów. MVP musi posiadać kluczowe funkcjonalności pozwalające na zdefiniowanie przydatności produktu dla odbiorców, a jednocześnie nie jest produktem gotowym z pełnym zakresem funkcjonalności.

Należy pamiętać, że minimalna funkcjonalność, nie oznacza niskiej jakości – niedbałość i brak precyzji może skutecznie odstraszyć użytkowników nawet od genialnego pomysłu. W skrócie – MVP to sposób na przetestowanie minimalnym nakładem zasobów, czy Twój biznes ma prawo bytu na rynku.

Dlaczego warto postawić na MVP?

Według danych PARP pierwszy rok działalności przeżywa nieco ponad 66% polskich przedsiębiorstw. Nie jest powiedziane, że stosując MVP, dołączymy do grona tych 66% firm, jednakże z pewnością uchronimy się przed ewentualnymi ogromnymi stratami finansowymi. I to właśnie oszczędność finansowa na starcie działalności stanowi niepodważalną zaletę MVP.

Minimum Viable Product to dobry wybór w momencie, gdy chcemy przetestować, czy dany pomysł na biznes znajduje uznanie w oczach potencjalnych Klientów oraz czy na produkt lub usługę jest popyt. MVP okaże się przydatne w przypadku produktów niszowych, innowacyjnych, których stworzenie od A do Z jest bardzo kosztowne, a zainteresowanie konsumentów może być znikome. Na takie rozwiązanie warto również postawić, jeżeli zwyczajnie nie jesteśmy przekonani w 100% do swojego pomysłu lub nie chcemy poświęcać czasu na produkt, który może okazać się bezużyteczny dla Klientów.

MVP w praktyce

Istnieje wiele możliwości wdrożenia MVP – wszystko zależy od tego, jaki produkt lub usługę chcesz przetestować online, a także ile czasu posiadasz. Poniżej znajdziesz trzy popularne metody wdrożenia Minimum Viable Product, które wykorzystało już wiele firm, również tych, które obecnie odnoszą spektakularne sukcesy.

Fake door

Ta metoda polega właśnie na fake’u, czyli oferowaniu potencjalnym Klientom produktu lub usługi, których jeszcze nie mamy np. w formie fałszywego e-commerce lub prostej strony internetowej. Na takie rozwiązanie zdecydowała się m.in. firma Buffer, oferująca narzędzia do planowania treści, zarządzania i analizowania kanałów social media. Na samym początku pomysłodawcy stworzyli prosty landing page z opisem usługi oraz buttonem ,,Plans and Pricing’’. Ilość kliknięć w przycisk była wyznacznikiem tego, czy po zapoznaniu się z usługą, ludzie są potencjalnie zainteresowani jej zakupem.

Opinia użytkowników

Żadne badanie rynku nie da Ci tyle, co poznanie autentycznych opinii użytkowników o produkcie lub usłudze. Aby zebrać takie dane, potrzebujesz nawet mniej zasobów niż w przypadku fake dooru. Wystarczy Ci prototyp rozwiązania przedstawiony wizualnie lub słownie. Z tego drugiego rozwiązania skorzystał CEO Dropboxa, który w amatorskim filmiku przedstawił pomysł na swój produkt i poprosił użytkowników o wypowiedzenie się, czy byliby zainteresowani skorzystaniem z niego. Pozwoliło mu to oszacować, czy dalszy rozwój pomysłu ma sens w oczach odbiorców, czy też nie.

Wersja beta

Jest to opcja dla produktów lub usług, które są już na bardziej zaawansowanym etapie rozwoju – na przykład posiadasz ich wersję testową wyposażoną w niezbędne do oszacowania przydatności funkcjonalności. Wypuszczasz taki produkt lub usługę na rynek zaznaczając, że jest to wersja beta i oczekujesz na feedback odbiorców, którzy odgrywają rolę testerów. Możesz zachęcić ich do swoistego testowania, np. oferując zniżkę na finalną wersję produktu.

MVP od strony technicznej – jak je stworzyć?

Jak już pokazały powyższe przykłady – MVP możesz przetestować na wiele sposobów. Jeżeli są to produkty lub usługi cyfrowe, do najpopularniejszych opcji należą stworzenie prostej aplikacji lub landing page’a. Jednak jak je wykonać, jeżeli nie mamy odpowiednich kompetencji programistycznych?

Opcje są dwie – zależą one w dużej mierze od tego, jakimi środkami dysponujesz. Jeżeli na MVP chcesz wydać jak najmniej w początkowej fazie rozwoju, możesz skorzystać z gotowych kreatorów landing page’ów czy prostych szablonów do tworzenia aplikacji z kilkoma podstawowymi widokami. Natomiast w przypadku, gdy masz większe oczekiwania względem MVP i chciałbyś, aby było ono podwaliną pod finalne rozwiązanie, warto zwrócić się do profesjonalnych agencji zajmujących się rozwojem oprogramowania dla firm, które wdrożą Twój pomysł na właściwej technologii z szerszym zakresem funkcjonalności. Decyzja zależy od Twoich potrzeb i oczekiwań względem MVP.

MVP i co dalej?

MVP to świetna metoda na sprawdzenie swojego pomysłu na biznes, jednakże, żeby Twoje wysiłki nie poszły na marne, warto od razu założyć, jakie kroki podejmiesz w razie sukcesu lub niepowodzenia. Jeżeli Twój produkt lub usługa nie znalazły uznania wśród odbiorców, nie oznacza to, że musisz je całkowicie porzucać – być może wystarczy wprowadzenie poprawek w niektórych obszarach i ponowne zaprezentowanie produktu lub usługi odbiorcom.

Natomiast gdy uzyskasz pozytywne sygnały z rynku – nie zmarnuj tego, tylko pracuj nad dalszym rozwojem projektu. Zachowania i preferencje użytkowników zmieniają się i jeżeli zbyt długo będziesz zwlekał z finalną wersją produktu lub usługi, konkurencja może Cię wyprzedzić, a odbiorcy zapomną o Twoim rozwiązaniu.

Jedno jest pewne – zawsze warto testować i sprawdzać, czy nasze pomysły mają odzwierciedlenie w potrzebach rynkowych. A MVP to niskobudżetowa metoda, która zapewni Ci wartościową wiedzę do dalszych prac nad swoim biznesem, szczególnie w momencie, gdy sytuacja na rynku jest niepewna.

Tekst powstał we współpracy z software housem Smartbees, który zajmuje się tworzeniem oprogramowania dla firm z Polski i zagranicy.


Autor: 

Piotr KujawaPiotr Kujawa – CEO w Smartbees. Od ponad 10 lat w branży webdesign i e-commerce. Swoją przygodę rozpoczynał jako Drupal Developer. Obecnie zarządza software housem, budując sprzedaż i marketing w firmie. Po godzinach ojciec, mąż i zapalony piłkarz amator.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Czy już czas na własny biznes?

czy juz czas na własny biznes

Młodzi podejmują decyzję o rozpoczęciu pracy na swoim często pod wpływem chwili, odsuwając na bok chłodne kalkulacje, na pierwszym miejscu stawiają możliwość realizacji własnej pasji. Jakich błędów powinni unikać, a co wziąć pod uwagę, zwłaszcza na początkowym etapie? Sprawdź, jak rozpocząć przygodę z własnym biznesem, by stała się ona źródłem satysfakcji. W wywiadzie Piotr Gozdowski rozmawia z dr Kają Prystupą-Rządcą - prof. Akademii Leona Koźminiskiego, Katedra Zarządzania ALK.

Jaki moment dla młodych ludzi jest odpowiedni na rozpoczęcie pracy na własny rachunek? Jak ściśle jest to powiązane z wiekiem, czy lata studenckie to dobry czas na rozpoczęcie działalności gospodarczej?

Na pewno widać prawidłowość: jeśli firma jest zakładana w latach studenckich bądź zaraz po zakończeniu studiów, wtedy rośnie skłonność do bardziej ryzykownych działań i agresywnych zagrań rynkowych. Młodzi często nie mają jeszcze rodzin, własnych zobowiązań i ich skłonności do podejmowania ambitnych wyzwań w biznesie są o wiele większe. To pozwala nabrać doświadczenia w prowadzeniu biznesu i procentuje w późniejszych latach.

Inny model, polegający na rozpoczęciu kariery w większej organizacji biznesowej, pozwala nabrać doświadczenia rynkowego bez tak bezpośredniego ryzyka, jak praca na swoim. Ale zdobywamy kompetencje, znajomość branży, kontakty i pozycję na rynku. Brakuje nam bagażu przedsiębiorcy, ale mamy doświadczenie w innych obszarach, koniecznych do prowadzenia biznesu.

Jakie czynniki powinny wpłynąć na decyzję o rozpoczęciu własnego biznesu?

Należy się zastanowić, czy mamy kompetencje potrzebne do rozpoczęcia biznesu, który planujemy, w tym także wiedzę zarządczą. Często się zdarza, że pasjonaci otwierają biznes i szybko okazuje się, że nie mają pojęcia ani jak zarządzać organizacją, ani ludźmi.

Drugim bardzo ważnym elementem jest weryfikacja własnych pomysłów biznesowych z rynkiem. Przede wszystkim młodzi przedsiębiorcy powinni zbadać, jakie jest zapotrzebowanie na rynku na ich produkt czy usługę. Powinni określić grupę docelową oraz to, kto będzie ich klientem i spróbować zrozumieć jego potrzeby.

Należy również się rozejrzeć, jakie będzie otoczenie prawne, ekonomiczne, polityczne oraz normy kulturowe i społeczne. Musimy wziąć pod uwagę wszystkie czynniki zewnętrzne i ocenić, czy będą nam sprzyjały, czy będą barierą rozwoju biznesu.

Młodzi ludzie, planując biznes, bardzo często opierają swoje tezy na swoich wyobrażeniach, na tym, co im się wydaje, zaniedbując dialog z potencjalnym klientem, czy nie wykonując nawet najprostszych badań rynkowych. Swoje opinie konfrontują z gronem najbliższych znajomych, które nie jest zazwyczaj za bardzo reprezentatywną grupą.

Impulsem do zakładania własnych firm jest też rozmijanie się oczekiwań młodych względem rynku pracy. Jedną z wartości przedsiębiorczości, jakie młodzi ludzie wskazują w badaniach, które przeprowadzamy w ALK, jest poczucie niezależności oraz elastyczności. Młodzi ludzie cenią również to, że w ich opinii ich nakład pracy w większym wymiarze przekłada się na ostateczny wynik finansowy.

Na jak długi okres powinien być przygotowany biznesplan?

Długość pierwszego biznesplanu zależy w dużej mierze od specyfiki branży. Jednak zakłada się, że na początku działalności biznesplan powinien dotyczyć minimum najbliższych dwóch do trzech lat. Niektóre z branż tak szybko się zmieniają, że plan długofalowy na pięć czy więcej lat jest bardzo trudno ułożyć. Niemniej pod koniec każdego roku możemy zweryfikować założenia i plan działania oraz ocenić, gdzie jesteśmy i co się zmieniło na rynku, i na bieżąco dostosowywać się do zmian otoczenia.

Warto korzystać z pomocy osób doświadczonych, które potrafią zauważyć błędy już na etapie koncepcji. Zwłaszcza że decyzje młodych w biznesie są często podejmowane spontanicznie, pogłębiane analizy są albo zaniedbywane, albo pomijane. Niedopasowanie do oferty rynkowej czy brak rozpoznania potrzeb grupy docelowej może spowodować, że nasz produkt od początku poniesie porażkę, mimo że biznesplan będzie spełniał wymogi formalne.

Czy wiązać rozpoczęcie działalności ze startem programu wsparcia dla przedsiębiorców, oferujących fundusze na start, finansowane ze środków unijnych?

System zachęt jest na tyle dobrze rozbudowany, że rzeczywiście przekonuje młodych, by spróbować swoich sił w biznesie. Początkujący przedsiębiorca wielu rzeczy uczy się przez własne błędy, więc jeśli coś nam początkowo nie wyjdzie, wyciągnięte wnioski zaprocentują w przyszłości. Dlatego warto wykorzystywać możliwość wsparcia, i to nie tylko, jeśli są to środki finansowe, ale również wszelkiego rodzaju wsparcie organizacyjne i mentorskie.

Dużo zależy też od specyfiki produktu. Jeśli wzięcie udziału w programie wsparcia oznacza np. rok oczekiwania, to w niektórych przypadkach to może być zbyt długa zwłoka. Jeśli oczekiwanie na któryś z programów wsparcia hamuje istotnie rozwój naszego produktu, to można w takich wypadkach poszukać finansowania gdzie indziej i zacząć działać.

Na co zwrócić uwagę przy planowaniu finansowania? Jakie są wady i zalety opierania się na własnych oszczędnościach i korzystania z produktów finansowych jak pożyczki i inne instrumenty kredytowe?

Są bardzo różne strategie. Uważam, że warto zacząć z własnymi środkami, to w dużej mierze urealnia nasze prognozy finansowe. Jest dobre też, chociażby dlatego, że łatwiej się wycofać, jeśli nasz pomysł nie odniesie sukcesu. W planie działania są opisane nasze potrzeby i powinniśmy zakładać zawiązywanie rezerw na nasze koszty i pamiętać o tym w momencie rozdysponowania zysków.

W pozyskiwaniu finansowania należy się zastanowić, jaki jest jego cel, czy rzeczywiście potrzebujemy tego w danej chwili i czy będziemy w stanie wypełnić zobowiązania w przyszłości. Na wstępnym etapie bardzo ostrożnie podchodziłabym do brania kredytów, jeśli nie wiadomo, jak nasz produkt czy usługa poradzi sobie na rynku. Ze statystyk wiemy, że wiele firm nie przeżywa pierwszych trzech lat, więc nie warto brać dodatkowego ciężaru. Tak konstruujmy biznes, aby miał szansę na siebie zarabiać od początku.

Dzisiaj mamy dostęp do wielu konkursów, a coraz bardziej popularną formą finansowania są kampanie crowdfundingowe. Dużą zaletą tego typu kampanii jest to, że weryfikują rynkowo nasz projekt, widzimy, czy nas pomysł zyskuje popularność, czy nie, i to już w fazie koncepcji.

Czy zaplanować pozyskanie finansowania w długim okresie, jak przyciągnąć inwestorów: fundusze zalążkowe, VC czy aniołów biznesów?

Szukanie inwestorów jest pomocne, jeśli szukamy szybkiego dostępu do finansowania, a zwłoka może spowodować to, że wypadniemy z rynku. Wsparcie funduszy zapewnia szybki zastrzyk gotówki i możliwość szybkiego wprowadzenia naszego produktu na rynek. Pojawienie się inwestorów to też opcja na skorzystanie z ich wiedzy czy kontaktów, co może nawet okazać się cenniejsze niż środki finansowe.

Okazją są również programy grantowe, zwłaszcza dla innowacyjnego biznesu. Nowe firmy powinny pamiętać o tym, że muszą utrzymać płynność finansową. Jeśli ubiegają się o środki z grantów, czy innych dużych projektów zewnętrznych, będzie to wymagało wkładu własnego i innych kosztów. Jeśli nie zabezpieczymy własnych środków na udział w projektach grantowych, może to spowodować paraliż dalszych działań, mimo potencjalnie przyznanego finansowania. Zwłaszcza jeśli działamy w branży mocno fluktuacyjnej, gdzie przychody cechują się pewną sezonowością.

W jakim stopniu młodzi przedsiębiorcy powinni korzystać z usług inkubatorów przedsiębiorczości, wsparcia mentorów i kursów doszkalających? Jak istotne w początkowym okresie jest dokształcanie, jak wybrać potrzebną wiedzę?

Współpraca z inkubatorami i organizacjami wspierającymi młody biznes ma bardzo duże znaczenie jeszcze w fazie koncepcji. Pozwala dopracować produkt czy usługę na podstawie współpracy z doradcami oraz mentorami i dzięki temu przyspieszyć proces nauki na własnych błędach, dzięki doświadczeniu innych.

W pierwszym okresie prowadzenia firmy dostęp do wiedzy jest bardzo ważny, ponieważ ma on wpływ na losy naszej działalności. Dlatego nie warto zapisywać się na wszystko, co jest dostępne, ale wybierać to, co ma wpływ na nasz biznes. Udział w programach mentoringowych,czy współpraca z organizacjami biznesowymi pozwala nam nabytą wiedzę od razu stosować, co daje nam szansę na naukę przez własne doświadczenia.

Jak w planowaniu biznesu podejść do kwestii ekspansji zagranicznej? Czy produkt bądź usługa powinna być od początku nastawiona również na poszukiwanie klientów zagranicznych?

To zależy, jakiego typu działalnością się zajmujemy. Jeśli nasz produkt skierowany jest do niszy, może się okazać, że rynek polski nie jest wystarczający, by zapewnić odpowiedni poziom sprzedaży. Wtedy ekspansja jest naturalnym etapem. Jeśli mamy w planach ekspansję, powinniśmy też do tego dostosować produkt, unikać technologii i rozwiązań, który są dostępne tylko na naszym rynku, albo zadbać o właściwą komunikację z klientami zagranicą, uwzględniając inne zwyczaje i inne potrzeby tamtych odbiorców.

Jak zadbać o równowagę między inwestowaniem zarobku a inwestowaniem w biznes? Kiedy warto rozważyć sprzedaż biznesu bądź otwarcie kolejnego?

Na pewno część środków należy przeznaczyć na inwestowanie, która choćby będzie przeznaczona na koszt amortyzacji. Ile naszego zysku należy przeznaczyć na refinansowanie biznesu, zależy od planu rozwoju i kierunków, w jakich chcemy podążać. Niektóre aktywności, jak tworzenie nowych produktów i innowacji, są bardziej kapitałochłonne, inaczej będziemy kalkulować, jeśli będziemy chcieli zwiększać skalę działalności i działać bardziej organicznie.

Moment wyjścia z biznesu jest bardzo trudny, ponieważ młodzi przedsiębiorcy przywiązują się emocjonalnie do swoich biznesów. Wolą rozwijać się wolniej, ale nie decydują się na podzielenie się udziałami z inwestorami. Z kolei znamy również zjawisko „seryjnych przedsiębiorców”, którzy najlepiej czują się w początkowej fazie biznesu, podczas jego budowy, gdzie wszystko rozwija się od zera, a dalsze, wieloletnie prowadzenie biznesu interesuje ich już o wiele mniej.

Jednak często młodzi przedsiębiorcy, poprzez właśnie zbytnie przywiązanie do własnego „biznesowego dziecka”, przegapiają najkorzystniejszy moment to sprzedaży biznesu czy do jego zamknięcia. Należy patrzeć na twarde, mierzalne wskaźniki i trzeźwo oceniać nasze szanse na rynku, niż kierować się sentymentami


Artykuł pochodzi z Magazynu Akademickiego „Koncept” i został opublikowany w ramach projektu ekonomicznego „Student na rynku”

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak zapewnić bezpieczny rozwój Twojej firmie?

Według przeprowadzonego przez Kauffman Foundation badania, w kilka lat po znalezieniu się na liście “5000 najszybciej rozwijających się firm magazynu Inc.” aż dwie trzecie spośród nich stały się mniejsze, zostały niekorzystnie sprzedane lub zniknęły z rynku. Zauważona w badaniu tendencja pokazuje, że nierzadko firmy upadają pod ciężarem własnego sukcesu.

Skąd taka sytuacja?

Na decyzje zakupowe klientów wpływa nie tylko cena i jakość produktów. Znaczący jest także poziom obsługi klienta, a ten spada jako pierwszy, gdy firma nie jest w stanie nadążyć za zainteresowaniem klientów. Jak pisze Forbes, Amerykańskie firmy tracą 62 miliardy rocznie z powodu złej obsługi.

Perspektywa szybko rozwijającej się firmy to zmaganie się czasem, organizacją pracy oraz kontrolą. Osoby zarządzające sprzedażą w taki sposób mówią o swoich trudnościach:

“Często zdarzało się, że klient najpierw dzwonił, a potem pisał. U nas konsultanci zajmowali się albo połączeniami, albo mailami i nie mieli świadomości, że to jest ciągle ten sam klient.”

“Obawiałem się utraty klientów – nie wiedziałem, czy oddzwaniamy do wszystkich klientów.”

“Mieliśmy potrzebę wyjścia z telefonów komórkowych, bo nie dało się nad nimi zapanować. Nie wiedzieliśmy, czy pracownicy je obsługiwali, ile ich było, w jakim czasie oddzwoniono, czy zrealizowaliśmy potrzeby klientów.”

“Wszyscy logowaliśmy się do jednej skrzynki mailowej. Nie mieliśmy uporządkowanej pracy. Nie wiadomo było, kto coś zrobi lub czego nie zrobił.“

Wypowiedzi pochodzą z badania Buyer Persona Thulium 2018

Łatwo przegapić krytyczny moment

Firmy analizując swój potencjał skupiają się głównie na lejku sprzedaży. Jeśli lejek odwzorowuje założony plan przychodów, nikt nie zadaje pytań o kwestie organizacyjne, strukturę czy kontrolę. Panuje zadowolenie z efektu. Jednak firma to system naczyń połączonych. Wzrost sprzedaży wpływa na inne działy firmy, z którymi styka się klient w ramach swojego doświadczenia z marką. Jego negatywna ocena może wynikać z opóźnień w wysyłce towaru lub braku faktury.

Plany naprawcze

W sytuacji, gdy nagle wzrasta liczba zgłoszeń od klientów naturalnym rozwiązaniem, który przychodzi na myśl jest zwiększenie zatrudnienia. Jednak bez jasno określonych procesów i uporządkowanej pracy zespołu, wcześniej opisane problemy będą się jedynie nasilać. Wcześniejszym krokiem powinna być analiza całego procesu obsługi klienta pod kątem potencjalnych wąskich gardeł, obciążenia pracowników, luk w procesie. Celem takich analiz powinno być uporządkowanie pracy i stworzenie procesu, który umożliwi zorganizowanie efektywnej pracy konsultantom.

Analiza i wyciąganie wniosków

Wyzwanie jakim jest obsługa rosnącej liczby kontaktów od klientów wiąże się z udzieleniem sobie odpowiedzi na wiele pytań. Oto kilka najważniejszych:

  1. Jakie etapy kontaktu przechodzi klient i jakich informacji potrzebuje na każdym z nich?
  2. Jak je zapewnić konsultantom? Czy są dostępne konsultantowi od ręki? Czy musi je szukać? Czy na pewno są aktualne?
  3. Co jest przyczyną najczęstszych błędów i pomyłek? Na co narzekają klienci?
  4. Jak połączenia są rozdzielane do konsultantów? Czy mam je spięte wszystkie w jednej Infolinii? Czy to klient wybiera, na który numer zadzwoni? (Analogicznie z mailami – skąd mam pewność jak szybko i czy w ogóle odpisujemy na wszystkie wiadomości?)
  5. Czy wiem w jakich godzinach jest największe natężenie ruchu? Czy dbam o to, by w tych godzinach moi konsultanci byli dostępni?
  6. Jak wygląda proces oddzwonień do klientów? Kto jest za niego odpowiedzialny i skąd będziesz wiedzieć, że wszyscy klienci zostali obsłużeni?
  7. Jak wygląda obsługa w innych kanałach? Czy w jakiś sposób integruję kanały ze sobą, by wymieniały się informacjami o kliencie? Czy konsultanci mają dostęp do takich informacji? Ewentualnie jak je zapewnić.

Porządkując w taki sposób pracę przechodzimy od osobowej obsługi klienta do procesowego podejścia, gdzie pracownik swoje działania prowadzi w ramach przewidywanej struktury obsługi. To ta struktura wyróżnia firmę spośród innych na rynku. Konsumenci postrzegają wtedy pracownika jako reprezentanta brandu – jakości, którą zapewnia firma. Klienci nie przywiązują się personalnie do osoby, ale do komfortu obsługi charakterystycznego dla marki. Zapewnia to stabilizację jej działań niezależnie od sytuacji, jakie mogą się przydarzyć w trakcie pracy z zespołem. Nie ma znaczenia, czy pracownik właśnie przyjął ofertę konkurencji, wyjechał na dwutygodniowy urlop. Klient zostanie obsłużony zawsze na tym samym poziomie, bo firmę reprezentuje człowiek, który swoją pracę opiera o proces – standardy postępowania. Człowiek na zewnątrz, proces wewnątrz.

 

Więcej informacji o procesowej obsłudze klienta znajdziesz w ebooku “Czy sukces może zabić Twoją firmę?”

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak sfinansować własną działalność gospodarczą w początkowym okresie funkcjonowania?

finansowanie własnej działalności gospodarczej

Wielu z nas decyduje się na założenie własnej działalności gospodarczej. Kierują nami bardzo różne powody – chęć spełnienia marzeń o własnej firmie, chęć uzupełnienia pracy na etacie czy potrzeba samorealizacji. Jednak bez względu na te powody – założenie i prowadzenie własnej działalności wymaga od nas odpowiednich nakładów finansowych. Zapewnienie sobie wystarczającej na start ilości kapitału to podstawowa kwestia do rozważenia dla przyszłego przedsiębiorcy.

Z badania (GEM) Global Entrepreneurship Monitor – Polska wynika, że 56% badanych osób ocenia swoje zdolności przedsiębiorcze na wysokim poziomie, co można odczytać jako chęć założenia własnej firmy i pracy na swoim. Z drugiej jednak strony, te same badania wykazują, że aż 48% Polaków wykazuje strach przed niepowodzeniem.

Jednym z czynników, który powstrzymuje wiele osób przed założeniem własnej działalności gospodarczej, jest brak środków finansowania swojego przedsięwzięcia.

Statystki dla młodych firm są bardzo brutalne – co trzecia firma upada w ciągu pierwszego roku działalności. Powody to bardzo niska rentowność i problemy z finansowaniem

Dobra informacja jest jednak  taka, że na dzisiejszym rynku istnieje mnóstwo sposobów na pozyskanie kapitału, który można przeznaczyć zarówno na start firmy, jak i częściowo na jej bieżące funkcjonowanie. Poniżej kilka przykładów.

Własne oszczędności – zanim odejdziesz z etatu, przygotuj wstępny plan finansowy.

Jeżeli nie chcemy rozpoczynać działalności od pożyczki, a mieliśmy czas (np. pracując na etacie) i możliwości, by odłożyć kwotę, którą możemy zainwestować w nowopowstałą działalność gospodarczą – tym lepiej. Jeśli dopiero myślimy o starcie za jakiś czas – przygotujmy biznesplan, który oszacuje wysokość niezbędnych środków (np. koszty przygotowania logo, strony www, wizytówek czy większych jak  remontu lokalu, ewentualnego sprzętu niezbędnego do pracy, wyposażenia biura itp.) – będziemy mieć dużą motywację, aby taką sumę odłożyć.

Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości

Jeżeli nie jesteśmy pewni, czy nasz pomysł sprawdzi się w realiach rynku, warto zastanowić się nad skorzystaniem z Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości (www.inkubatory.pl). Za 300zł netto miesięcznie otrzymamy pakiet narzędzie niezbędnych do startu, jak choćby opiekę księgową, usługi prawnicze, pomoc w promocji i szereg innych.

Dotacje z urzędu pracy

Dotacje to bezzwrotna pomoc finansowa udzielana osobom bezrobotnym, które chcą otworzyć własną działalność – najczęściej na realizację konkretnego celu. Aby taka dotację otrzymać, trzeba spełnić pewne warunki, które decydują o tym – czy dana dotacja będzie przyznana oraz następnie już po otrzymaniu środków prowadzić firmę przez określony czas.

Wielkość dotacji z Urzędów Pracy zmienia się w każdym roku i zależna jest od wysokości przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw (aktualnie jego 6 krotność). Ponieważ w 2017 roku przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw wynosi nieznacznie powyżej 4.200 zł, maksymalna kwota dotacji może kształtować się na poziomie około 25.000 zł.

O środki z UP  warto wnioskować na początku roku , gdyż ich pula jest dość ograniczona. Wybierając taką formę finansowania na start własnej działalności, warto również pamiętać o tym, iż taka forma wsparcia wymaga zabezpieczenia. Najczęściej UP respektują takie formy zabezpieczenia jak : gwarancja bankowa, weksel na kwotę dotacji lub poręczenie od żyranta (poręczyciela ), który ma zawarty na czas nieokreślony stosunek pracy. Jeśli cenimy sobie wolność i niezależność, to być może warto rozważyć gwarancję bankową .

Aniołowie biznesu

Przedsiębiorcy, którzy odnieśli sukces, coraz częściej na rynku wyszukują nowych możliwości inwestowania swoich pieniędzy i są skłonni wspomóc nasz biznes kapitałem w zamian za część udziałów w przedsięwzięciu. Takich ludzi jest w Polsce coraz więcej – możemy zdobyć nie tylko kapitał, ale i wsparcie doradcze, marketingowe czy dostęp do kanałów sprzedaży.

Fundusze Venture Capital i Private Equity

Fundusze Venture Capital, poprzez objęcie akcji lub udziałów w przedsiębiorstwie, może zasilić nas kapitałowo. Inwestor, który oferuje tego typu rozwiązanie, staje się współwłaścicielem spółki, którą finansuje. Forma, liczba akcji lub udziałów, którą otrzyma – wynika z ustaleń między nim, a właścicielem biznesu. Fundusz uczestniczy w działaniach operacyjnych, niejako stając się partnerem przedsiębiorcy – między innymi dzięki temu zyskuje możliwość ciągłego monitorowania sytuacji spółki. Częstym działaniem jest także delegowanie swojego przedstawiciela na przykład do zarządu lub rady nadzorczej.

Fundusze Private Equity stwarzają większe możliwości finansowe, niż fundusze Venture CapitalSą one nakierowane na duże firmy, które osiągnęły już pewien pułap.

Finansowanie społecznościowe

Mając pomysł, możesz zebrać pieniądze poprzez finansowanie społecznościowe – crowdfunding. W Polsce taka forma dofinansowania jest coraz bardziej popularna- dzięki niej możesz otrzymać nie tylko pieniądze, ale i nowych klientów oraz reklamę. Startując z projektem zbiórki, warto ustalić realne warunki wzrostu biznesu oraz dobrze go opisać. Gdzie szukać wsparcia? Na takich portalach jak choćby www.PolakPotrafi.pl, www.wspieram.to lub www.kickstarter.com

Pożyczka bankowa/kredyt

Istnieje wiele rodzajów kredytów . Analizując Twoje cele i potrzeby, jesteś w stanie określić i wybrać typ kredytu, który dla Ciebie jest w danej chwili najbardziej odpowiedni. Być może potrzebujesz drobnej kwoty na dokończenie remontu biura, dokończenie jakiegoś projektu – a innym razem o duże dofinansowanie, które posłuży Ci do realizacji działań inwestycyjnych przez długie miesiące. Kredyty długoterminowe zaciągamy w celu finasowania przedsięwzięć inwestycyjnych jak na przykład zakup środków trwałych, inwestycji finansowych – jak nabycie akcji. Aby uzyskać taki kredyt, często konieczne jest przedstawienie i akceptacja biznesplanu.

Kredyty krótkoterminowe to najczęściej po prostu kredyty obrotowe, które przeznaczamy na finansowanie bieżącej działalności. Proces przyznawania takiego kredytu jest przeważnie prostszy niż w przypadku kredytów długoterminowych, a ponieważ kwoty kredytu są mniejsze – ten kredyt jest bardziej dostępny dla startupów.

Niezależnie od wielkości przedsięwzięcia, aby spełnić marzenie o własnej firmie, pieniądze na start są absolutnie niezbędne. Gdy nie posiadamy środków własnych, a bliscy nie są w stanie wesprzeć nas w pierwszej fazie rozwoju – mamy do wyboru ogromny wachlarz możliwości – od dotacji i funduszy, poprzez wsparcie prywatnych inwestorów po kredyty bankowe. Ważne, aby wybrać rozwiązanie najlepsze w danym momencie dla siebie.


Autor: 

Grzegorz Tepling

Grzegorz Tepling – ekspert rynku finansowego i menadżer z wieloletnim doświadczeniem w dużych instytucjach finansowych w Polsce. Prezes Zarządu Centrum Finansowego Partner. Na co dzień doradza sektorowi MSP optymalne rozwiązania finansowe w zakresie dodatkowego finansowania, inwestycji. Wraz z zespołem optymalizuje koszty operacji finansowych w firmach.

Na łamach brief.pl dzieli się praktycznymi poradami i wskazówkami w zakresie mechanizmów rynku finansowego i inwestycyjnego.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF