Do biegu! Gotowi? Start… po employer branding!
Najniższa od ćwierć wieku stopa bezrobocia i tzw. rynek pracownika postawiły przed firmami nowe wyzwania związane ze zdobyciem i utrzymaniem wykwalifikowanej kadry. Pracodawcy coraz częściej zdają sobie sprawę, że budowanie wizerunku firmy atrakcyjnej dla pracownika to obecnie nie wymysł, a konieczność. Sposobem na zwiększenie satysfakcji i zaangażowania mogą być wspólne wyjścia, imprezy oraz rywalizacja sportowa, które pomogą w poznaniu się i integracji teamu, a także uatrakcyjnią wizerunek pracodawcy w oczach potencjalnych pracowników.
Postaw na emocje
Budowanie więzi emocjonalnej w miejscu pracy nie dotyczy jedynie relacji firmy z klientami, lecz również pracodawcy z obecnymi i potencjalnymi pracownikami. Współcześnie działania employer brandingowe powinny zatem zmierzać do zdobycia serc podwładnych. Potwierdza to badanie HRM Institute – w 2017 r. aż 36% pytanych wskazało emocjonalny stosunek łączący kandydata z firmą jako czynnik, który wpływa na pozytywne postrzeganie pracodawcy. Zapytani o najważniejsze atrybuty zatrudniającego i ich znaczenie w pozyskiwaniu talentów respondenci najczęściej wskazywali atmosferę w firmie (95%), następnie jej reputację (92%), a dopiero na trzecim miejscu oferowane przez pracodawcę wynagrodzenie i benefity (91%).
Działania pracodawcy w obszarze employer brandingu powinny skupiać się nie tylko na promowaniu firmy wśród nowych kandydatów, ale również obecnie pracujących. Pozwoli to uniknąć niepożądanej rotacji pracowników, z którą mamy do czynienia, gdy z organizacji odchodzą osoby doświadczone i trudne do zastąpienia.
– Dbanie o poziom satysfakcji oraz zaangażowania pracownika to jedno z ważniejszych zadań w każdej firmie. Na pewno warto zainwestować w obszary, które wpłyną na pozytywne postrzeganie pracy i lojalność wobec pracodawcy. Przykładem takich działań może być sportowa rywalizacja i udział w imprezach takich, jak charytatywna sztafeta Poland Business Run, która co roku integruje polskie środowisko biznesowe i buduje więzi nie tylko pomiędzy współpracownikami, ale nawet między kadrą zarządzającą a szeregowym pracownikiem, z którym tworzą jedną drużynę. W samym 2017 r. pobiegli z nami zawodnicy z ponad 1300 firm. Wkrótce ruszają zapisy i mamy nadzieję, że tym razem pracodawcy i pracownicy jeszcze liczniej pojawią się na starcie, by pomóc nam w sfinansowaniu protez i rehabilitacji dla osób z niepełnosprawnościami narządów ruchu – mówi Marta Hernik, Global Project Manager biegu Poland Business Run, który w tym roku wystartuje 2 września.
Rodzinna atmosfera
Czy jest możliwe stworzenie więzi i rodzinnej atmosfery w wielkiej korporacji? Wszystkich pracowników zajmujących kilkanaście pięter biurowca trudno zintegrować, ale jeden dział lub team już jak najbardziej! Pomogą w tym wspólne wyjścia i wyjazdy integracyjne, zaangażowanie w wolontariat pracowniczy, działania na rzecz lokalnej społeczności i ekologii, takie jak sprzątanie parku czy pomoc przy budowie placu zabaw, a także sporty zespołowe. Takie inicjatywy traktować należy jak inwestycję, a nie koszt – ponieważ pozwolą na poprawę efektywności pracownika i działania firmy, a także uniknięcie strat związanych z częstymi rotacjami wewnątrz organizacji.
– Chyba jak każdy uważam, że rodzina jest najważniejsza – dzięki bliskim czujemy się ważni, potrzebni, a równocześnie pewnie i bezpiecznie, bo możemy na siebie liczyć. Jeżeli taka atmosfera i relacje panują w firmie, to efekty mogą być tylko pozytywne – komentuje Maciej Twardowski, pracownik krakowskiej firmy ABM.
Taki klimat w firmie uzyskać można, skupiając pracowników wokół wspólnego celu, np. sportowej rywalizacji.
– Myślę, że nie ma lepszej integracji niż zespołowe uczestnictwo w zawodach sportowych. Wspólny wysiłek, przezwyciężanie słabości, wzajemna pomoc lub po prostu doping sprawiają, że jesteśmy teamem również w pracy. A jeżeli w firmie otacza nas zgrane i przyjazne grono współpracowników, to nie myślimy tylko o tym, aby jak najszybciej opuścić biuro, tylko “co by tu można było jeszcze razem pożytecznego zrobić?” – dodaje Maciej Twardowski z ABM, partnera Fundacji Poland Business Run.
Sport, rywalizacja i integracja
Wszelkie firmowe inicjatywy propagujące sport i zdrowy tryb życia to dla pracowników okazja do niezobowiązujących spotkań także poza murami firmy. Rozwój kultury sportowej w pracy już od jakiegoś czasu przybiera na sile – od dofinansowania kart Multisport, poprzez sportowe rozgrywki (w biurach stają stoły do ping-ponga, a w wynajętych przez firmę salkach współpracownicy grają w siatkówkę), po sponsorowanie występu drużyn w charytatywnych imprezach sportowych. Wiele organizacji dostrzega bowiem rolę sportów drużynowych w integracji pracowników i budowaniu więzi z miejscem pracy.
– W GLS wierzymy, że to ludzie tworzą firmę, a sport to najlepszy sposób na wzmacnianie dobrych, przyjacielskich relacji. Co roku nasi pracownicy i kurierzy coraz liczniej biorą udział w biegu Poland Business Run – mówi Tomasz Kroll, dyrektor zarządzający GLS Poland. – Sztafeta jest okazją do wystąpienia w roli członka zespołu, który w sposób bezpośredni wpływa na efekt i pozycję w rankingu całej grupy. Oprócz szczytnego celu, udział w biegu jest z pewnością również mobilizujący. Emocje są tak ogromne, że towarzyszą uczestnikom wydarzenia również po biegu – dodaje.
Work-life balance
Czasy, kiedy żaden pracownik nie śmiałby wspomnieć szefowi, że życie osobiste jest równie ważne lub (o zgrozo!) ważniejsze od projektów i nadgodzin w pracy, odeszły w niepamięć. Izolowanie pracy od życia osobistego – “w domu nie mówię o pracy, a w pracy o życiu osobistym” – to także przeszłość. Dziś dążymy raczej do sytuacji, w której nasze zajęcie będzie harmonizowało z innymi aspektami życia. Nowoczesna organizacja pracy zakłada pogodzenie kariery i czasu wolnego, zgodnie z koncepcją work-life balance. Według jej założeń czasem powinno się zarządzać w ten sposób, by odnaleźć równowagę pomiędzy pracą i ambicją, a szeroko pojętym życiem prywatnym.
Coraz więcej firm realizuje szereg projektów, służących uprzyjemnieniu pracownikom godzin spędzonych w pracy, a nawet zatarciu granic między etatem a czasem wolnym.
– Stałym elementem naszej kultury organizacyjnej jest dbanie o zdrowie i dobre samopoczucie pracowników. Od wielu lat realizujemy program Stay Fit, który promuje aktywny tryb życia oraz zdrowe nawyki, a także wpływa na integrację pracowników. Zapewniamy sezonowe owoce i zdrowe przekąski, a dla chętnych udział w różnych wydarzeniach sportowych. Wspólnie jeździmy na rowerach, gramy w siatkówkę, koszykówkę i piłkę halową. Naszą tradycją stał się też start w biegu Katowice Business Run. W zeszłym roku wzięły w nim udział aż 24 drużyny ING – mówi Anna Mirek, Area Lead HR&Communications w ING Tech Poland. – Nasi pracownicy sami dobierają się w zespoły i trenują do startu na długo przed rozpoczęciem zapisów – dodaje.
Zadowolony i zaangażowany pracownik to dla organizacji same plusy. Satysfakcja z pracy wpływa na efektywność, dumę z firmy, a nawet rzadsze wykorzystywanie zwolnień lekarskich. Zmniejsza się także rotacja kadry, maleją koszty wydane na rekrutację. By taki efekt wypracować, warto zainwestować w kapitał ludzki i inicjatywy, które pozwolą stworzyć więź między współpracownikami oraz z miejscem pracy.