...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Żarówkowa ściema – Rada Reklamy przyznała rację Fundacji WWF Polska

WWF

Reklama z żarówką dotycząca kosztów energii, która przez ostatnie tygodnie atakowała nas z bilbordów i w mediach, zawiera niedopuszczalne kłamstwa i manipulacje. Fundacja WWF Polska żąda od Polskich Elektrowni niezwłocznego usunięcia pozostałych jeszcze reklam oraz sprostowania wszystkich nieprawdziwych informacji.

Rada Reklamy orzekła, że „doszło do naruszenia standardów wynikających z Kodeksu Etyki Reklamy w zakresie, w jakim zobowiązują one reklamodawców do przekazywania konsumentom rzetelnych informacji, również przy okazji zawierania w przekazie informacji o charakterze ekologicznym”. Rada podkreśliła, „iż informacja o tym, że za 60% kosztów energii odpowiada polityka klimatyczna Unii Europejskiej może być zrozumiana w taki sposób, iż ww. polityka klimatyczna odpowiedzialna jest za 60% ceny za prąd, jaki do zapłaty otrzymuje konsument detaliczny. To z kolei stanowi nieprawdę. Faktycznie, jak wykazały liczne analizy, w tym Komisji Europejskiej oraz Forum Energii, jest to bliższe 20%”.

Twórcą zaskarżonej przez WWF reklamy jest Towarzystwo Gospodarcze Polskie Elektrownie, w skład którego weszło 5 spółek energetycznych: Enea Połaniec, Enea Wytwarzanie, PGE GiEK, Tauron Wytwarzanie, PGNiG Termika, Energa. Spółki nie przystąpiły do postępowania, zasłaniając się stwierdzeniami, że prowadzona przez nie kampania była „akcją informacyjną”, nie zaś reklamą komercyjną. W związku z tym nie przysługuje im prawo do odwołania.

Zespół orzekający przyznał także, że nie można tu mówić o kampanii edukacyjnej, gdyż taka „odznacza się przekazem neutralnym, obiektywnym oraz rzetelnym – mającym przy tym na celu edukowanie w zakresie tematów istotnych społecznie. W przedmiotowej sprawie doszło do skierowania przekazu wprowadzającego potencjalnych konsumentów w błąd – mając przy tym na celu pomniejszenie odpowiedzialności zaangażowanych w kampanię podmiotów – zainteresowanych usługodawców – wobec rosnących cen energii”.

W obliczu wojny w Ukrainie już chyba nikt nie ma wątpliwości, że warunkiem naszego bezpieczeństwa jest obecność w takich strukturach jak Unia Europejska czy NATO oraz walka z dezinformacją. W tym kontekście decyzja Rady Reklamy ma szczególne znaczenie. Reklama z jednej strony podważa wartość bycia w UE, przypisując polityce klimatycznej UE odpowiedzialność za wysokie ceny prądu, z drugiej dezinformując. Skandaliczne jest także to, że manipulacji dopuszczają się spółki Skarbu Państwa, czyli te których my wszyscy jesteśmy właścicielami. Oszukują nas za nasze pieniądze.

Katarzyna Karpa-Świderek, rzecznik prasowy WWF

–W przypadku tej reklamy możemy mówić o manipulacji (wiadomym jest, że klient odniesie koszt do rachunku za prąd), ale i o kłamstwie. Opłata klimatyczna mogłaby wynosić 60% kosztu produkcji energii wyłącznie w sytuacji, gdyby 100% energii w Polsce było produkowane z węgla i gdyby uprawnienia do emisji dwutlenku węgla zostały przez spółki energetyczne nabyte po koszcie z 2021 roku. Ani jeden, ani drugi warunek nie został spełniony. Z węgla produkujemy ok. 70% energii, a Tauron wręcz zarobił na sprzedaży uprawnień do emisji. Kupił je po niższych cenach, a potem sprzedał, gdy były drogie. Tego z reklamy się jednak nie dowiemy.

Marcin Kowalczyk, Kierownik Zespołu Klimatycznego w WWF Polska

Na fatalną kampanię spółki Skarbu Państwa, a więc pośrednio wszyscy podatnicy, wydały 12 milionów złotych. Za tę kwotę można było wybudować 4 duże farmy fotowoltaiczne o mocy 1 MW każda. Taka inwestycja miałaby realny, pozytywny i długofalowy wpływ na wysokość naszych rachunków, ponieważ konieczność zakupu uprawnień do emisji nie dotyczy źródeł odnawialnych. Transformacja energetyczna, która jest wpisana w politykę klimatyczną UE, to jedyny sposób na uniknięcie drastycznych skutków kryzysu klimatycznego i obniżenie rachunków za prąd. Dokładnie odwrotnie niż próbuje przekonać nas reklama finansowana z pieniędzy odbiorców energii – Polek i Polaków.

Fundacja WWF Polska żąda od Polskich Elektrowni niezwłocznego usunięcia pozostałych jeszcze reklam oraz sprostowania wszystkich nieprawdziwych informacji. Reklamodawca powinien przyznać, że koszty emisji CO2 stanowią w rzeczywistości co najwyżej ok. 20% rachunku za prąd, zaś przychody z uprawnień do emisji trafiają do polskiego budżetu, a nie do Unii Europejskiej. Liczymy też, że kampania odkłamująca będzie miała równie szeroki zasięg, co zaskarżona reklama.


źródło: WWF

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Światowy Dzień (bez) Zwierząt?

WWF Swiatowy Dzien Zwierzat

Wyobraźmy sobie sytuację, w której ludzie zostają na Ziemi bez zwierząt. Tygrys, słoń, panda, ryś i wiele innych zwierząt istnieją już tylko w świecie fantazji, jak jednorożec czy smok wawelski. Z okazji Światowego Dnia Zwierząt (4.10.2021) przypominamy - liczebność kręgowców (ssaków, gadów, ptaków, płazów oraz ryb) na świecie spadła średnio aż o 68%! A to jedynie wycinek alarmujących danych i obraz z niecałych 50 lat!

Światowy Dzień Zwierząt to dobra okazja, aby przypomnieć o katastrofalnych konsekwencjach działań człowieka i nabierającym co roku większego tempa zjawisku wymierania gatunków i degradacji przyrody. Niemal równo rok temu opublikowany został raport WWF „Living Planet Report 2020”. Chociaż z ostatecznymi wnioskami należałoby poczekać do kolejnej edycji, już dzisiaj śmiało można powiedzieć, że niewiele zmieniło się na lepsze. Szacuje się, że aż około miliona gatunków roślin i zwierząt na świecie jest zagrożonych wyginięciem, więcej niż kiedykolwiek w historii!

Światowy Dzień Zwierząt przyszło nam świętować w czasach, kiedy jako ludzkość zmagamy się z wieloma poważnymi problemami. Jednym z najważniejszych jest niewątpliwie masowe wymieranie gatunków, którego wszyscy jesteśmy świadkami. Sytuacja jest trudna, ale jeszcze nie jest za późno, żeby ją zmienić. To właśnie od nas będzie zależało, czy tygrysy, słonie, rysie i miliony innych zwierząt przetrwają, czy zostaną tylko wspomnieniem.

Grzegorz Borowski, specjalista ds. projektów zagranicznych WWF Polska

W niecałe pół wieku liczebność światowych populacji ssaków, ptaków, płazów, gadów i ryb zmniejszyła się średnio o dwie trzecie. Obszary słodkowodne straciły aż 84% swoich mieszkańców! W ciągu ostatnich 25 lat tygrysy wyginęły w Kambodży, Laosie i Wietnamie, a znaczny spadek ich liczebności nastąpił w Malezji, Mjanmie, Indonezji i, w mniejszym stopniu, w Tajlandii. Jeszcze niecałe 100 lat temu, bo w 1930 roku, Afrykę przemierzało około 10 milionów słoni, dziś zostało ich tylko około 400 tysięcy. Ta straszna zmiana dokonała się raptem w ciągu trwania jednego ludzkiego życia! Przybywa gatunków, które nie są już w stanie przetrwać bez pomocy człowieka. Choćby nasz polski ryś. Szacuje się, że w Polsce żyje jedynie około 150 rysi. To zbyt mało, aby te zwierzęta mogły przetrwać bez pomocy człowieka. Innym przykładem jest krytycznie zagrożona bałtycka populacja morświna. Jedynego walenia zamieszkującego Bałtyk Właściwy – zostało mniej niż 500 osobników! Szanse na jego ratunek z roku na rok są coraz mniejsze. Tych przykładów niestety jest znacznie więcej.

Lista zagrożonych lub wymarłych gatunków jest zbyt długa, aby ją wymienić. Dowody naukowe zebrane dotychczas odkrywają smutną prawdę, która wybrzmiewa szczególnie donośnie przy okazjach takich, jak Światowy Dzień Zwierząt: niezrównoważona eksploatacja przez człowieka rujnuje te zasoby Ziemi, które odpowiadają za utrzymanie życia na naszej plancie. Jeśli jako ludzkość, ale także jako indywidualne jednostki, nie będziemy podejmować stanowczych działań, dalsza utrata różnorodności biologicznej będzie nieunikniona. Pewnego dnia możemy stracić naszą przyrodę bezpowrotnie. A bez niej przyszłość nas samych również może stanąć pod znakiem zapytania.

Z okazji Światowego Dnia Zwierząt można wesprzeć działania WWF dokonując symbolicznej adopcji wybranego gatunku na www.pomagam.wwf.pl.

Pobierz pełny raport Living Planet Report 2020 | WWF Polska


Źródło: WWF Polska 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Zaopiekuj się rzeką – muzyczny apel WWF Polska w obronie polskich rzek

Zespół Rezerwat oraz Fundacja WWF Polska stworzyli niezwykły teledysk oraz nową aranżację hitu sprzed lat – „Zaopiekuj się mną”. Na pierwszy rzut oka w nowym teledysku widzimy niezwykły krajobraz rzeki Świder oraz tajemniczą rusałkę z wiankiem na głowie. Przekaz utworu jest jednak gorzki - piosenka ma za zadanie zwrócić uwagę na fakt, że nasze polskie rzeki „wysychają” i „dławią się” z winy destrukcyjnej działalności człowieka. Utwór ma zachęcić do dołączenia do programu Zaopiekuj się rzeką realizowanego przez Strażników Rzek WWF, w którym każdy może zostać opiekunem wybranej rzeki i działać dla jej dobra. Zgłoszenia do programu można dokonać na stronie straznicy.wwf.pl. Autorem scenariusza i producentem teledysku jest Oskar Marciniuk.

W Polsce znajduje się 150 tysięcy kilometrów rzek. Szacujemy, że ok 20-25 proc. to rzeki, które nie zostały w ogóle przekształcone przez człowieka lub zostały zmienione w niewielkim stopniu. Jedynie 15 tys. kilometrów rzek znajduje się w dobrym stanie. 

Zdrowa, naturalna rzeka może nas uchronić przed skutkami katastrofy ekologicznej – przypomina Zofia Pawelska z Fundacji WWF Polska. Rzeki w naturalnej postaci, pełnią niezwykle istotne funkcje ekosystemowe. Z jednej strony zaopatrują ludzi w świeżą wodę, produkty żywnościowe i inne surowce pochodzenia roślinnego – np. drewno, a z drugiej strony pomagają w zmniejszeniu dotkliwości zmiany klimatu – przeciwdziałają powstawaniu susz i powodzi oraz wspierają samooczyszczanie się wody – dodaje Zofia Pawelska. 

Fundacja WWF od lat apeluje o pilne i skuteczne wdrożenie prawa w zakresie zapewnienia dobrego stanu wód słodkowodnych w Polsce. Aby móc skutecznie chronić rzeki fundacja stworzyła – w ramach grupy wolontariuszy Strażnicy Rzek WWF – program Zaopiekuj się rzeką. Jego celem jest ochrona najcenniejszych odcinków małych i średnich rzek w Polsce, z pomocą i zaangażowaniem społeczeństwa. Każdy, kto zostanie opiekunem konkretnego odcinka rzeki zobowiązuje się do przeprowadzenia w ciągu roku czterech monitoringów, organizacji akcji sprzątania śmieci, a także interwencji w urzędach w sytuacji, gdy planowane będą niepokojące inwestycje. Program działa na zasadach wolontariatu i jest bardzo ważny z punktu widzenia ochrony polskich rzek, gdyż pozwala na kontrolowanie ich stanu oraz szybkie reagowanie w razie potrzeby. 

Więcej informacji: straznicy.wwf.pl

Andrzej Adamiak spersonifikował rzekę

Rzeka w teledysku przybiera postać rusałki, którą widz podgląda w dzikich i tajemniczych okolicznościach przyrody. Skupienie na detalach krajobrazu z rzeką w roli głównej, podkreśla kulturowe znaczenie naturalnej rzeki na przestrzeni lat historii i obyczajów. Autorzy piosenki i teledysku udzielają rzece głosu: „Wokół mnie gorąco”, „Zaopiekuj się mną, nawet gdy nie będziesz chciał.” 

 – Gdy Fundacja WWF Polska zgłosiła się do nas z propozycją stworzenia remake’u naszego utworu, od razu się zgodziliśmy. Ja osobiście uwielbiam spacery nad rzeką, niejednokrotnie takie obcowanie z przyrodą było dla mnie ukojeniem, ale przede wszystkim wielką inspiracją do tworzenia. Ja jako artysta, nie wyobrażam sobie, że widoki dzikiej rzeki mogłyby zniknąć bezpowrotnie – mówi lider zespołu Rezerwat – Andrzej Adamiak.

Link do teledysku: Więcej na straznicy.wwf.pl

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF