...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

PLAY: Jak pandemia COVID-19 wpłynęła na zachowania konsumentów oraz rozwój sieci [RAPORT]

rozwój sieci

Play zaprezentował raport „Co zmienił COVID? Play i klienci podczas pandemii” na temat wpływu COVID-19 na zachowania konsumentów usług mobilnych. Oprócz danych dotyczących abonentów, można w nim znaleźć informacje na temat szybkiego rozwoju sieci.

Od wybuchu pandemii COVID-19 miliony Polaków przekonały się, jak ważny jest dostęp do wysokiej jakości usług telekomunikacyjnych i regularna możliwość komunikacji zarówno w sferze prywatnej jak i zawodowej. Wraz z rozpoczęciem tzw. lockdownu, gwałtownie wzrósł ruch w sieci, choćby w miejscach dużych osiedli, które dotychczas pozostawały “uśpione” w standardowych godzinach pracy i nauki. Stopniowo wzrastała także ilość połączeń i obciążenie sieci w takich miejscach jak szpitale i punkty wykonywania testów. Wyniki pomiarów tego, jak wzrosło zużycie danych komórkowych pokazują aż 60% skok w stosunku do okresu przed pandemią – wynika z raportu przygotowanego przez Play.

Można powiedzieć, że pierwsze 15 miesięcy trwania pandemii COVID-19 było dla operatorów czasem permanentnego tzw. “efektu sylwestra”, czyli jednego dnia w roku, gdy miliony użytkowników sieci w jednym momencie komunikują się ze sobą. Operatorzy z dnia na dzień musieli nie tylko przystosować się do realiów zdalnej pracy we własnych firmach, ale też umożliwić ją milionom polskich przedsiębiorców. Wyzwaniem stało się zapewnienie odpowiedniego zasięgu i przepustowości łączy. Jestem przekonany, że jako branża absolutnie zdaliśmy ten egzamin. To ogromna zasługa tysięcy ludzi pracujących w Play, ale też we wszystkich firmach telekomunikacyjnych.

Michał Ziółkowski, Chief Technical Officer i członek zarządu odpowiedzialny za rozwój infrastruktury

Zmiany nawyków

Pierwsze momenty pandemii sprawiły, że jeszcze bardziej niż kiedykolwiek Polacy potrzebowali być w stałym kontakcie z bliskimi, zwłaszcza w obliczu lockdownu i ograniczeń z tym związanych. W marcu 2020 r., kiedy ogłoszono pierwszy lockdown, średni czas trwania rozmowy telefonicznej w sieci Play wzrósł z ok. 2 minut i 30 sekund do 3 minut i 30 sekund, co w skali sieci oznacza, że w Play pojawiły się miliony klientów, którzy rozmawiali przez telefon po kilkadziesiąt minut lub dłużej. Co ciekawe, klienci wrócili nawet do pisania SMS-ów, których popularność z roku na rok malała za sprawą rozwoju różnego rodzaju komunikatorów. Zmienił się także rozkład ruchu w sieci – wzrosła ilość danych przesyłanych przed południem, natomiast zmalała w dotychczasowym szczycie, czyli wieczorem.

Przed pandemią to właśnie w weekendy Polacy korzystali z internetu w swoich domach, oglądając filmy i seriale czy przeglądając media społecznościowe. W czasie pandemii wykres wykorzystania sieci w dni robocze zaczął bardzo przypominać ten weekendowy. Z danych instytutu PMR wynika, że większość Polaków przyznała się do częstszego korzystania z oferty medialno-rozrywkowej dostępnej w sieci. 23,4% z nich częściej korzystało z platform wideo (VOD, streaming), a 32% poszukiwało treści darmowych, 29,9% częściej słuchało muzyki online, 42,6% częściej czytało portale i strony WWW prasy, a ok. 25% częściej grało w gry wideo na smartfonie, komputerze lub konsoli – wynika z raportu Play.

Pandemiczny rytm snu Polaków

Już po pierwszym lockdownie można było zaobserwować jak zmienił się rytm snu klientów Play. Zużycie transmisji danych wskazuje na to, że budzili się średnio o 30 minut później niż przed pandemią. Jednocześnie, o tyle samo później Polacy kładli się spać. Klienci Play pokazali także, że bardzo poważnie traktują obostrzenia związane z pandemią i stosują się do apeli o pozostanie w domach, zwłaszcza podczas pierwszego lockdownu.

Intensywna rozbudowa sieci z myślą o potrzebach klientów

Play od wielu lat dostarcza klientom kompleksowe rozwiązania dostosowując się do zmieniających się potrzeb, pozwalając na swobodny kontakt, zdalną pracę i naukę oraz rozrywkę online. Celem Play jest nieprzerwane bycie liderem na rynku i rozwijanie się jako operator konwergentny, oferujący usługi połączeń głosowych i transmisji danych w sieci komórkowej, ale także szybki dostęp do internetu przez łącza światłowodowe. Zmieniające się wymagania rynku i klientów będą tylko rosły, dlatego budowa własnej infrastruktury wysokiej jakości jest priorytetowa dla operatora sieci Play.

Play liderem 5G

Według szacunków UKE, Polska plasuje się na pierwszym miejscu pod kątem zużycia internetu mobilnego na tle wszystkich krajów UE. Według prognoz do 2025 r. 66% użytkowników tej usługi będzie korzystać z dostępu przez sieć 5G. Nie będzie to możliwe bez szybkiej rozbudowy infrastruktury. Operator sieci Play zdaje sobie sprawę ze zmieniających się potrzeb rynku i społeczeństwa, dlatego jeszcze bardziej zintensyfikował rozbudowę sieci 5G. Z końcem lipca Play miał uruchomione 2576 nadajników działających w tej technologii, obejmując zasięgiem ponad 700 miejscowości i 35% populacji. Dzięki współpracy z dostawcami sprzętu, operator efektywnie wykorzystuje pasmo 2100 MHz.

Play czeka na przetarg na nowe częstotliwości dla 5G (tzw. pasmo C 3,4-3,8 GHz), doskonale wiedząc, że szybki rozwój polskiej gospodarki wymaga ciągłych innowacji w dziedzinie usług telekomunikacyjnych i intensywnej rozbudowy infrastruktury sieciowej. Zarówno finansowo jak i organizacyjnie Play jest na to przygotowany.

Pobierz pełny raport 

* Wszystkie dane użyte w raporcie pochodzą od P4, operatora sieci Play, o ile nie wskazano inaczej. Analizy dotyczące wykorzystania sieci w trakcie pandemii, jak również wykresy i dane do tabel przygotowane zostały na podstawie zagregowanych, anonimowych danych na temat obciążenia infrastruktury Play od początku 2020 r.


Źródło: PLAY 

Anita Florek

Szlachetna Paczka, polscy streamerzy i branża technologiczna łączą siły, aby pomóc dzieciom wykluczonym cyfrowo

Szlachetna Paczka, polscy streamerzy i przedstawiciele branży technologicznej łączą siły, aby pomóc dzieciom walczącym z wykluczeniem cyfrowym. 76 godzin – tyle potrwa charytatywny stream ze zbiórką na zakup sprzętu komputerowego dla najmłodszych. W ramach nowej inicjatywy GRA PACZKA pomoc otrzymają dzieci, dla których odcięcie od technologii oznacza teraz odcięcie od edukacji, rozrywki, kultury, a często także – od przyjaciół.

Nowa rzeczywistość sprawia, że poziom potrzeb cyfrowych znacznie przewyższa możliwości wielu polskich rodzin. W takiej sytuacji wykluczenie cyfrowe dotyka już nie tylko najuboższych – to niemal problem powszechny. Analizy dowodzą, że trudność współdzielenia z rodzeństwem i rodzicami sprzętu do edukacji czy pracy zdalnej ma 25% uczniów. Oznacza to, że w dobie zdalnej nauki aż milion dzieci w Polsce walczy z barierami cyfrowymi. Wykluczenie cyfrowe to wykluczenie społeczne, o wiele więcej niż brak możliwości edukacji. To stały brak dostępu do kultury, rozrywki, wreszcie ograniczenie albo ucięcie relacji społecznych, to także łatka “bycia gorszym”. Ale przede wszystkim – również problem, który nie zniknie wraz z końcem pandemii.

Właśnie takim rodzinom pomoże Szlachetna Paczka dzięki nowej inicjatywie, która łączy środowisko gamingowe, streamerów i partnerów technologicznych pod jedna nazwą Gra Paczka. To nie pierwszy raz, kiedy właśnie w tej społeczności przeprowadzane są charity streamy, które maja na celu zwrócenie uwagi na problemy społeczne i pomoc tym, którzy tego najbardziej potrzebują.

Akcję GRA PACZKA grą i zaangażowaniem swoich społeczności wesprą streamerzy i youtuberzy z Fantasyexpo, LifeTube, JaRock, Gameset, m. in. Rock, Łozo, Ewron, Bonkol, Doknes, Lempiank, Jcob, Archon, Wonziu  i wielu innych! Dodatkowe wsparcie zapewniają GAMMA PR i Agencja Galaktus. Wrażliwi na ten problem są także partnerzy, którzy postanowili włączyć się w inicjatywę: NVIDIA, AMD, ASUS, MSI, CD PROJEKT RED, World of Tanks, Komputronik, RTV EURO AGD, Morele.net, AORUS, AMSO, TRUST, SilentiumPC, BeQuiet, Steel Series, Cooler Master, Onet, GRY-Online i arhn.eu, a także Wisła Kraków wraz z sekcją esportową i kilkoma zawodnikami pierwszej drużyny.

Pomóc możesz już dziś

W trakcie wydarzenia trwającego przez “długi” weekend od 14 do 17 maja będzie można wesprzeć dzieci z Akademii Przyszłości i Szlachetnej Paczki. Tuż po akcji Szlachetna Paczka przekaże sprzęt do 50 najbardziej potrzebujących dzieci z Akademii Przyszłości. Docelowo Szlachetna Paczka i jej partnerzy chcą dotrzeć do ponad 2 000 najmłodszych. Wszystkie szczegóły związane z inicjatywą Gra Paczka można znaleźć na stronie Gra Paczka.

To kolejna inicjatywa branży gamingowej w słusznym celu.

Gaming wspiera walkę z koronawirusem!

Pełna energii i zapału manager marketingu z ponad 15-letnim doświadczeniem zawodowym zdobytym w wielu branżach. Absolwentka WSB o specjalizacji Media masowe i komunikacja. Z sukcesami planuje i realizuje komunikację marek w obszarze esportu oraz gamingu i nie tylko. Skutecznie potrafi łączyć kanały i narzędzia komunikacji, by efektywnie i efektownie realizować cele projektów.

Justyna Oracz