...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Wzrost wynagrodzeń – ostatnie takie optymistyczne dane. Jak pandemia wpłynie na poziom wynagrodzeń?

Raport Płacowy Antal 2020

Już po raz dziewiąty firma Antal przygotowała raport płacowy. Komentują członkowie Rady Programowej Dream Employer. [RAPORT]

Obecna sytuacja rynkowa sprawiła, że pracodawcy ostrożniej decydują się na zwiększanie wynagrodzeń. Zdarza się też, że zamrażają możliwość podwyżek do czasu stabilizacji ekonomicznej. O najlepszych kandydatów nadal należy aktywnie zabiegać. Działania organizacji w chwili obecnej przełożą się na całe lata opinii rynkowej i siłę firm w radzeniu sobie z stojącymi przed nimi wyzwaniami.

Przekrój średnich wynagrodzeń z ostatnich czterech edycji Raportu Płacowego Antal:

średnie wynagrodzenie brutto
źródło: Antal Sp. z o.o.

 

Pandemia koronawirusa stworzyła warunki na rynku pracy, których nikt nie mógł się spodziewać. Wiele firm z konieczności bądź ostrożności – oceniając strategicznie przyszłość biznesu – decydowało się na redukcję zatrudnienia i poziomu wynagrodzeń. Coraz częściej mówiło się i wciąż mówi o końcu rynku pracownika, a więc powrocie do sytuacji, w której to pracodawca ma decydujący głos. Jednak każda sytuacja i jej ocena ma dwie strony medalu i największą sztuką liderów firm jest umiejętność spojrzenia na nią z różnych perspektyw. Pamiętajmy bowiem, że prędzej czy później hamulec gospodarczy w postaci Covid-19 osłabnie i minie, a firmy skupią się znów na mocnej rywalizacji rynkowej. Tymczasem to ludzie stanowią, jeśli nie kluczowy, to jeden z najważniejszych składników kapitału firmy, jej wartości i potencjału do rozwoju; to ich doświadczenia i wiedza nierzadko stanowią o przewadze konkurencyjnej. Pamiętajmy też, że jako liderzy często decydowaliśmy się wspierać ten rozwój, inwestując w szkolenia pracownicze. Nie można zatem lekką ręką roztrwaniać tego kapitału. Niezależnie od bieżącej kondycji firmy i podejmowanych działań ratunkowych – każdy lider powinien dziś postawić na relacje wewnątrz organizacji. Mamy do czynienia z niełatwą sytuacją, a dialog lidera z pracownikiem odgrywa rolę niebagatelną. Stanowi przecież o kulturze organizacyjnej, przekłada się na postawy ludzi, ich motywację i poziom zaangażowania. Komunikacja wewnętrzna dotyczy dziś z pewnością tak trudnych spraw jak np. czasowe zamrożenie części płac. Zrozumienie obustronne, dostrzeżenie wspólnego interesu, konsensus i przejrzystość – to walory dobrej komunikacji wewnątrz firmy. Wiele zależy rzecz jasna od generacji, które pracownicy reprezentują – dla jedynych ważne będzie wysokość wynagrodzenia, dla drugich dodatkowe benefity, w tym tak nieoczywiste jak np. społeczna odpowiedzialność firmy, a dla jeszcze innych – stabilność i komfort pracy. Niezależnie od tych czynników, które należy precyzyjnie określić i zdefiniować, firma nie utrzyma swej stabilnej pozycji rynkowej bądź jej nie uzyska, jeśli nie postawi na relacje wewnątrz firmy i wysokiej jakości komunikację. To zadanie na dziś i na przyszłość stojące przed liderami firm. Jeśli do tej pory zaniedbywali, profesjonalną i opartą na dobrych praktykach, komunikację wewnętrzną i relacje z pracownikami, czym prędzej powinni o nie zadbać.

Specjalnie dla BRIEF Monika Domańska, Managing Partner w agencji Made in PR

wynagrodzenie a dyscypliny zawodowe
źródło: Antal Sp. z o.o.

Czy i w jakim stopniu obecny kryzys wpłynie na wynagrodzenia w różnych sektorach i na różnych stanowiskach? Na to pytanie będziemy mogli odpowiedzieć w pełni dopiero za kilka miesięcy kiedy po pandemiczny kurz w pełni opadnie. Dopiero wtedy będziemy mieli pełen obraz tego, jak ostatnie miesiące wpłynęły na poszczególne branże i oferowane w nich wynagrodzenia. Raport Płacowy Antal będzie jednak ciekawym punktem odniesienia do analiz, z uwagi na czas, w którym przeprowadzone zostały badania będące podstawą jego zawartości (wrzesień 2019). Za kilka miesięcy  raport ten, może być niczym pre apokaliptyczny obraz, który w zestawieniu z po kryzysowymi danymi będzie stanowił ciekawy obraz tego, które stanowiska i które branże są najbardziej stabilne. Już teraz wiemy, że branżą taką jest np. IT. Zapotrzebowanie na usługi programistów w czasie pandemii nie zmalało, a w niektórych przypadkach drastycznie wzrosło (branża e-commerce).

Zakładam, że w kolejnej edycji raportu, będziemy mogli zauważyć tutaj spore zmiany. Kolejnym ciekawym punktem odniesienia będą benefity pozapłacowe. Czy ulegnie zmianie to co pracownicy cenią najbardziej? W komentowanym raporcie, podobnie jak przez ostatnie kilka lat, jednym z wiodących czynników decydujących o wyborze pracodawcy jest lokalizacja biura. W obliczu trwającej pandemii, znaczenie tego „benefitu” może drastycznie się zmienić ustępując pierwszego miejsca innym czynnikom ważnym dla ludzi w obecnej sytuacji. Oczywiście nasuwającym się przykładem jest oferowanie możliwości pracy zdalnej w coraz większym i bardziej elastycznym wymiarze. Zakładam, że w kolejnej edycji raportu będziemy mogli zauważyć wyraźne zmiany w tej sekcji raportu. Na pewno na pierwszy plan wysuną się benefity, z których pracownicy będą mogli korzystać niezależnie od sytuacji społeczno-gospodarczej, jak również te będące w duchu z trendem poczucia bezpieczeństwa pracowników

Specjalnie dla BRIEF Adrian Martinez CMO & Co-founder w HR Embassy Sp. z o. o.

branża IT
źródło: Antal Sp. z o.o.

Raport Antal pokazuje jak w soczewce wyzwania rynku pracy obecne w Polsce od lat. Ton nadają firmy międzynarodowe, które dzięki rozbudowanej komunikacji zmieniają skutecznie oczekiwania kandydatów. Ich standardy stają się dla wielu polskich firm rynkowym benchmarkiem – to dobrze. To one wskazują jak wyglądają biura, jakie powinno być podejście do pracy zdalnej, jak komunikować się z pracownikami, ale i kandydatami. Te standardy zmieniają coraz skutecznej styl myślenia decydentów, ale i pracowników. Sprawiają, że coraz więcej polskich firm zaczyna na poważnie podchodzić do tych kwestii i tworzyć spójne działania dla pracowników i kandydatów. Tego trendu nie jest w stanie odwrócić COVID. To cieszy.
Ciekawym i pozytywnym trendem jest tzw. demokratyzacja wynagrodzenia. Zaczynają zacierać się różnice pomiędzy stawkami oferowanymi w Warszawie i innych miastach. To samo, mam nadzieję, zacznie dotykać w większym stopniu także mniejszych miast. Dzięki temu wzrośnie mobilność Polaków. Ich skłonność do przeprowadzki sprawi, że nasz wyludniający się kraj, będzie miał szanse rozwijać się bardziej spójnie. Wpływ na to będą miały właśnie zarobki, które oczywiście poza lokalnymi programami wsparcie inwestycji będą miały tutaj kluczową rolę. Szczególnie w zawodach innych niż tzw. blue collars.

Cały czas widełki płacowe, a tym samym różnice w wynagrodzeniu, na poszczególnych stanowiskach są ogromne. Często najniższy pułap od najwyższego różni blisko 100%. Jestem przekonany, że ta różnica będzie się zacierać. Oczywiście musi pozostać możliwość nagradzania pracowników za kompetencje i umiejętności, ale różnice nie mogą być tak duże. Jest to mało transparentne. To samo dotyczy procesu podawania wynagrodzeń w trakcie rekrutacji. Coraz więcej firm podejmuje decyzje o komunikowaniu stawek, ale są to wciąż wybrane branże (np. IT) lub pojedyncze firmy w innych sektorach. Jestem pewien, że ten proces przyśpieszy. Firmy, które natomiast wykorzystają go w procesie komunikacji, osiągną przewagę w obszarze employer brandingu.

Specjalnie dla BRIEF Maciej Hassa, dyrektor zarządzający JobFlow

 

Najnowszy Raport Płacowy Antal doskonale obrazuje, jak w ostatnich latach zmieniły się oczekiwania pracowników w zakresie świadczeń dodatkowych. Zarówno w dużych, jak i mniejszych organizacjach na całym świecie można było zaobserwować trend modyfikowania dotychczasowych benefitów o elementy, które mają na celu zapewnienie jeszcze większego komfortu pracownikom i zaspokojenie ich podstawowych, najważniejszych potrzeb. Sytuacja związana z panującą pandemią koronawirusa jeszcze bardziej wzmocniła ten kierunek. Ale to dopiero wierzchołek góry lodowej.

Pamiętajmy, że tak naprawdę kultura pracy nadal się zmienia i nowa rzeczywistość biurowa będzie stopniowo kształtowała się nie tylko przez kolejne miesiące, ale nawet lata. Oznacza to, że forma benefitów będzie cały czas ewoluowała i dopasowywana do bieżących realiów. Ważne zatem, by wdrażane obecnie programy pozapłacowe były jak najbardziej elastyczne i umożliwiały skorzystanie z nich niezależnie od sytuacji zewnętrznej. Pracodawcy powinni postawić więc na najważniejsze, a zarazem uniwersalne aspekty życia codziennego, które zawsze znajdują się wysoko na liście priorytetów.

Przykładem może być jedzenie. Choć wydawałoby się to zbyt oczywiste, wsparcie w tym zakresie może mieć naprawdę ogromną wartość dla pracownika. Zarówno na poziomie oszczędności miesięcznych, jak również okazanego zrozumienia potrzeb. Nie ma bowiem lepszego sposobu okazania troski niż zapewnienie ciepłego posiłku. Co więcej, tego rodzaju benefity mogą też odegrać ważną rolę w procesie powrotu do biura i stać się cennym narzędziem w ręku pracodawców do wzmocnienia relacji z zespołem, tak istotnej po wielomiesięcznym okresie niepewności. Nasze obserwacje pokazują, że wielu pracodawców już odrobiło tę lekcję i chętnie wdraża rozwiązania spełniające wyżej wymienione założenia.

Przykładem może być chociażby stworzona przez nas w czasie pandemii Wirtualna Stołówka – platforma do zarządzania procesem zamawiania i dostarczania posiłków do firm, która już teraz pomaga zagwarantować bezpieczne przerwy na lunch w wielu firmach. Jestem przekonana, że w najbliższym czasie tendencja do sięgania po benefity, które z jednej strony będą elastyczne i ukierunkowane na zaspokojenie podstawowych potrzeb, a z drugiej na zapewnianie bezpieczeństwa będzie tylko zyskiwać na sile i na dobre zrewolucjonizuje obszar wynagrodzeń pozapłacowych.
Natalia Myszkowska – CEO Cateringoo, Laureatka Rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie

Pobierz pełny raport i dowiedz się więcej: https://antal.pl/wiedza/raport/raport-placowy-antal-2020


Źródło: Informacja prasowa Antal Sp. z o.o.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Wolniejszy wzrost płac i zmiany strukturalne rynku pracy podtrzymują lukę kompetencyjną

Mimo że w ostatnich latach globalna gospodarka doświadczyła spadku wskaźniku bezrobocia, to trend ten nie przełożył się na znaczne wzrosty poziomu wynagrodzeń. Stagnacja płac to zjawisko, które zaskakuje ekonomistów i ekspertów rynku pracy. Jak wynika z najnowszego raportu Hays Global Skills Index 2019/20, opracowanego we współpracy z instytutem badawczym Oxford Economics, wyhamowanie wzrostu płac jest fenomenem obserwowanym na całym świecie.

W tym roku ogólny wynik, opisujący stan globalnej gospodarki, wyniósł 5,4 – tyle samo, co w roku ubiegłym. Jest to zaskakujące, biorąc pod uwagę rosnącą na świecie niepewność geopolityczną oraz zmiany zachodzące w świecie pracy. Warto jednak podkreślić, że wynik jest wypadkową siedmiu wskaźników ocenionych we wszystkich krajach objętych badaniem. Patrząc na szczegóły okazuje się, że o ile sytuacja na rynku pracy oraz wynagrodzenia wysoko wykwalifikowanych pracowników nie uległy znaczącym zmianom, to jednocześnie obserwujemy zjawisko podejmowania przez pracowników zajęcia poniżej kwalifikacji oraz niedopasowania kompetencji w wielu rejonach. 

Globalne dylematy 

Obok zagadnień poświęconych wynagrodzeniom, tegoroczna publikacja Hays koncentruje się na poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie o sposoby zwiększenia dostępności kompetencji na rynku pracy. Coraz istotniejsze staje się wyrównanie dysproporcji występującej pomiędzy zapotrzebowaniem firm na określone umiejętności, a ich dostępnością wśród zatrudnionych i kandydatów oraz przygotowanie biznesu na intensywny rozwój technologiczny. Pracownikom wciąż brakuje szkoleń i programów rozwojowych, które przygotują ich na zmiany wynikające z automatyzacji procesów, co pogłębia problem luki kompetencyjnej na całym świecie. Szczególną uwagą pracodawców powinien zostać objęty rozwój tych umiejętności pracowników, które w najmniejszym stopniu zagrożone są outsourcingiem i automatyzacją, np. kreatywność i krytyczne myślenie.

Kolejnym czynnikiem określającym sytuację na globalnym rynku pracy jest podział profesji i stanowisk na typowo męskie i kobiece, co zdaniem ekspertów wpływa na wynagrodzenia i perspektywy zatrudnienia. Badania pokazują, że zawody standardowo wykonywane przez kobiety w większym stopniu narażone są na negatywny wpływ globalizacji i automatyzacji. Szacuje się, że dominacja kobiet w zawodach opierających się na powtarzalnych i rutynowych czynnościach jest odpowiedzialna za 5% luki płacowej, obserwowanej w kontekście zarobków obu płci. 

– Długofalowe trendy oznaczają poważne konsekwencje zarówno dla firm, ustawodawców, jak i pracowników – komentuje wyniki raportu Marc Burrage, dyrektor zarządzający Hays Poland. – Silnie oddziałujące na rynek pracy zjawiska niedopasowania kompetencji oraz zastoju płac są ze sobą powiązane. Priorytetem pracodawców powinny być inwestycje w rozwój kompetencji pracowników oraz w technologie, dzięki którym zwiększy się produktywność biznesu. Warto mieć także na uwadze satysfakcję zatrudnionych, na którą wpływa poziom wynagrodzenia, stabilność zatrudnienia oraz postęp technologiczny w miejscu pracy – dodaje.

Polska w raporcie 

Na ogólny wynik poszczególnych krajów składa się siedem kluczowych wskaźników, analizowanych na wszystkich rynkach objętych badaniem. W tym roku ogólny wynik Polski spadł z 4,2 do 4,1. Co to oznacza? Zmiana sugeruje nieznaczne zmniejszenie presji, jaką rynek pracy i kandydaci wywierają na pracodawcach. Sytuację wielu organizacji poprawił napływ imigrantów, przekładający się na większą dostępność pracowników. Obcokrajowcy stali się integralną częścią polskiego rynku pracy i odegrali kluczową rolę w rozwiązaniu problemu niedoboru pracowników. Atrakcyjność Polski w oczach obcokrajowców może jednak spaść, jeśli kraje ościenne zdecydują się na liberalizację prawa migracyjnego dla pracowników spoza Unii Europejskiej. 

Mniejsza presja płacowa odczuwana przez pracodawców, nie dotyczy jednak wszystkich branż i specjalizacji. Firmy zatrudniające wysoko wykwalifikowanych pracowników musiały zmierzyć się w ubiegłym roku z koniecznością przeprowadzenia podwyżek, dzięki czemu obecnie deklarują, że najbardziej zauważalne ruchy płac są już za nimi. Większa presja płacowa jest jednak odczuwalna przez pracodawców w handlu detalicznym oraz hotelarstwie. Podnoszenie wynagrodzeń w branżach, które w dużym stopniu opierają się na stanowiskach niewymagających wysokich kwalifikacji, prowadzi do zmniejszania luki pomiędzy branżami wysoko wyspecjalizowanymi oraz sektorami o niższym poziomie specjalizacyjnym.

– W minionym roku presja na podnoszenie wynagrodzeń dyktowana była obserwowanym w kolejnych branżach rynkiem pracownika oraz rosnącą pewnością siebie zatrudnionych – podkreśla Marc Burrage, szef Hays Poland. – Obecnie największą presję wywierają pracownicy wykonujący zawody niewymagające wysokich kwalifikacji, np. podstawowe stanowiska w sprzedaży i usługach. Ta grupa pracowników doświadcza też szybszego wzrostu płac niż pracownicy wysoko wykwalifikowani – dodaje. 

Sytuacja na polskim rynku pracy pozostaje jednak bardzo skomplikowana. Rośnie zapotrzebowanie na pracowników posiadających odpowiednie kompetencje, a stopa bezrobocia utrzymuje się na rekordowo niskim poziomie. W konsekwencji pracodawcy konkurują o pracowników, ale też mierzą się z wyzwaniem zmniejszenia luki kompetencyjnej. Obok rynkowego wynagrodzenia proponują więc kandydatom interesujące ścieżki karier, możliwość podniesienia kwalifikacji lub nabycia doświadczenia w nowym obszarze specjalizacyjnym. Podejmują też inicjatywy dzięki którym rośnie udział kobiet i dojrzałych osób (50+) w rynku pracy.

Analiza polskiego rynku pracy, przedstawiona w raporcie Hays Global Skills Index 2019/20, jest dostępna na stronie: https://bit.ly/33i3uTC

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF