Wysokość czynszu jednym z głównych czynników wyboru najmowanego mieszkania. Ile są w stanie zapłacić Polacy? [BADANIE]

mieszkanie

80% wszystkich najmujących i poszukujących mieszkania na najem chce zamknąć się w kwocie 2000 złotych miesięcznie na mieszkanie – wynika z ankiety przeprowadzonej przez SW Research na zlecenie Cushman & Wakefield na reprezentatywnej próbie mieszkańców największych polskich miast. Ponad połowa jest w stanie przeznaczyć na najmowane mieszkanie maksymalnie do 1500 PLN miesięcznie.

budżet na mieszkanie
Źródło: Cushman&Wakefield

80% wszystkich najmujących obecnie mieszkanie lub poszukujących mieszkania do najęcia, chce zamknąć się w kwocie 2000 złotych miesięcznie. Ponad połowa jest w stanie przeznaczyć na najmowane mieszkanie maksymalnie do 1500 PLN miesięcznie.

Natomiast zasobność portfela ankietowanych pokazuje, że największy procentowo udział respondentów z  dochodem netto do 3000 PLN i od 3000 do 5000 PLN przypada na obecnych i potencjalnych najemców.

dochód netto gospodarstwa domowego
Źródło: Cushman&Wakefield

A jakie umowy są przez najemców najbardziej pożądane? Niemal połowa pytanych wskazała, że najchętniej widzianą umowa najmu byłaby umowa na czas nieokreślony z jednomiesięcznym okresem wypowiedzenia. Dla 14% najemców długość trwania umowy nie ma znaczenia.

długość najmu mieszkań
Źródło: Cushman&Wakefield

Kwestionariusz badawczy został przygotowany na podstawie zagadnień dostarczonych przez ekspertów rynku mieszkaniowego Cushman & Wakefield, a badanie zostało przeprowadzone metodą wywiadów on-line (CAWI – Computer-Assisted Web Interview) wśród użytkowników panelu on-line SW Panel w dniach 19.03-24.03.2021 i 09.04-20.04. Analizą objęto grupę 3078 Polaków powyżej 18 roku życia, z sześciu miast (Warszawa, Kraków, Poznań, Łódź, Trójmiasto, Wrocław). Szczegółowe pytania zadano 1031 ankietowanym, którzy wynajmują albo planują wynająć mieszkanie, próba ma strukturę demograficzną zgodną z taką, jaka jest wśród wynajmujących w wielkich miastach.


Źródło: Cushman&Wakefield

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF