...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Nie ma Polski A i Polski B

Carsmile samochód na abonament wynajem samochodów

Nissan Qashqai, Volvo XC60 oraz Ford Focus to najbardziej poszukiwane modele samochodów w Internecie. Te trzy auta królują w odsłonach bez względu na lokalizację geograficzną użytkowników, co jest dużym zaskoczeniem. Czy internet znosi podział na Polskę A i B? Założyciele Carsmile - Łukasz Domański i Michał Knitter zostali wyróżnieni w 9. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Internet daje narzędzia, które umożliwiają użytkownikom przeglądanie ofert różnych marek samochodowych bez wychodzenia z domu. Nie trzeba odwiedzać kilkunastu salonów, aby mieć wgląd w aktualne cenniki. Z drugiej strony, internet pozwala firmom motoryzacyjnym agregować dane o zachowaniu użytkowników w sieci, a dzięki temu sprawdzać, czy mieszkaniec np. Białegostoku ma te same preferencje odnośnie wymarzonego auta co mieszkaniec Gdyni albo Sosnowca.

Nie ma Polski A i B

Okazuje się, że internet znosi podział na Polskę A i B. Statystyki za ostatnie 6 miesiecy, udostępnione przez platformę Carsmile, wskazują, że niezależnie od miejsca zamieszkania użytkownika, trzy najczęściej oglądane modele samochodów to Nissan Qashqai, Volvo XC60 oraz Ford Focus. Na czwartym miejscu znalazł się Hyundai Tucson. W analizie uwzględniono 30 różnej wielkości miast, których mieszkańcy odwiedzili w ostatnich 6 miesiąc stronę carsmile.pl. Ranking najczęściej oglądanych modeli powstał na bazie odsłon wykonywanych przez użytkowników platformy. W zestawieniu uwzględniono wszystkie modele przeglądane przez użytkowników, a nie tylko ich pierwszy wybór, który może być efektem np. przekierowania z wyszukiwarki. Różnice miedzy miastami są kosmetyczne, przynajmniej jeśli chodzi o najpopularniejsze modele.

najczęściej oglądane modele samochodów

Carsmile to platforma, za której pośrednictwem można wynająć albo wyleasingować samochód. Ma obecnie ok. 2 milionów użytkowników i „pokrywa” pod względem oferty ok. 90% rynku motoryzacyjnego jeśli chodzi o liczbę dostępnych modeli samochodów.

Klikamy w dobre oferty

Analiza odsłon generowanych przez użytkowników zlokalizowanych w różnych częściach Polski prowadzi do wniosku, że miejsce zamieszkania nie ma większego znaczenia. Użytkownicy koncentrują swoją uwagę na wybranych modelach samochodów, które zdecydowanie wyróżniają się pod względem liczby „kliknięć”.

Widać wyraźnie, że najwięcej użytkowników przegląda te modele samochodów, które w danym momencie charakteryzują się najlepszym stosunkiem ceny do jakości, a także relatywnie wysokim standardem wyposażenia. Można więc powiedzieć, że internet, uczy nas racjonalnego spojrzenia na samochody, nie tylko jako na źródło przyjemności i satysfakcji, ale też generator powtarzalnych miesięcznych kosztów.

Michal Knitter, wiceprezes Carsmile

Takie zachowanie internautów jest też zasługą rosnącej popularności usługi wynajmu.

 Zmusza ona użytkowników do patrzenia na koszty samochodu w ujęciu miesięcznym, a nie tylko sumarycznie raz do roku, gdy trzeba zapłacić ubezpieczenie, albo raz na 3 lata gdy kupujemy auto.

Michal Knitter

Moda na crossovery

Nissan Qashqai to przykład samochodu kosztującego ok. 100 tys. zł, który można wynająć za cenę ok. 1500 zł miesięcznie z ubezpieczeniem, serwisem oraz oponami na zimę. Jest to możliwe dzięki polityce rabatowej Nissana dla firm zajmujących się wynajem, ale też wynika z faktu, że model ten dobrze trzyma wartość w okresie użytkowania. Jego popularność wśród internautów jest też pokłosiem aktualnej mody na crossovery, które dają większe poczucie komfortu i bezpieczeństwa jazdy.

Według danych Samar, w lutym najczęściej rejestrowane w Polsce były Toyota Corolla, Skoda Octavia oraz Skoda Fabia. Na czwartym miejscu znalazła się Toyota RAV4. Pamiętajmy jednak, że większości zakupów nowych samochodów dokonują w Polsce duże firmy, które są zwykle „przywiązane” do wybranych marek.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Zmiany w leasingu: wniosek złożysz online, zdolność kredytową policzy sztuczna inteligencja

Francuska grupa Cofidis wchodzi na polski rynek z ofertą leasingu online. Technologię do obsługi klienta dostarczy polski start up Carsmile. Wspólne przedsięwzięcie obu firm wypełni lukę technologiczną w leasingu i otworzy nowy segment rynku finansowego w Polsce – LeaseTech. Łukasz Domański i Michał Knitter z Carsmile zostali wyróżnieni w 9. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Rynek leasingu w Polsce pozostaje daleko w tyle za sektorem bankowym jeśli chodzi o innowacje. Standardowy proces obsługi klienta polega na złożeniu papierowego wniosku u przedstawiciela firmy leasingowej współpracującej z salonem samochodowym. Wniosek jest następnie skanowany i wysyłany do centrali firmy leasingowej. W kolejnym kroku analityk bada zdolność kredytową wnioskodawcy – analizuje załączone do wniosku dokumenty księgowe i wyciągi z rachunków, sprawdza historię klienta w bazach dłużników, a następnie wydaje decyzję „tak” lub „nie”. W przypadku decyzji pozytywnej, przygotowywana jest umowa, którą wnioskodawca otrzymuje w formie papierowej w salonie samochodowym i podpisuje.

W bankach FinTech, w leasingu papier

Ten sam użytkownik wnioskując o kredyt czy inny produkt w banku składa wniosek w aplikacji, umowę otrzymuje elektronicznie, a podpisuje ją sms’em. Dzieje się tak pomimo faktu, że obie firmy, tj. bank i spółka leasingowa są częścią jednej grupy kapitałowej i działają pod wspólnym brandem. Ich podejście do technologii jest jednak zupełnie inne – banki masowo wdrażają innowacje FinTech, a branża leasingowa od lat działa w sposób tradycyjny.

Pierwszy e-leasing

Niszę rynkową w postaci możliwości zapoczątkowania w Polsce segmentu LeaseTech dostrzegli twórcy polskiego start up’u Carsmile – internetowej platformy, za pośrednictwem której można wynająć lub wyleasingować samochód dowolnej marki. – Stworzyliśmy mechanizm umożliwiający uzyskanie finansowania na samochód całkowicie online, bez wychodzenia z domu i bez dostarczania papierowych dokumentów. Pierwszy e-leasing mówi Łukasz Domański, współtwórca i prezes Carsmile.

Wniosek o e-leasing składa się internetowo. Inteligentny algorytm weryfikuje tożsamość użytkownika, analizuje zawarte we wniosku dane finansowe oraz automatycznie odpytuje bazy dłużników. Następnie wydaje wstępną decyzję kredytową. Gdy jest ona pozytywna, w panelu klienta udostępniana jest umowa leasingowa, z którą na spokojnie można się zapoznać. Technologia jest tak opracowana, aby umowę można było podpisać sms’em.

Niestety ze względu na aktualne wymogi prawne, konieczne jest podpisanie umowy leasingowej w wersji papierowej. Jest ona dostarczana pod wskazany przez leasingobiorcę adres. „Silnik” wykonujący poszczególne czynności wzorowany jest na technologiach wykorzystywanych przez finetchowe banki.  

Nowy gracz na polskim rynku

Pomysł na wdrożenie w Polsce technologii LeaseTech idealnie wpisał się w strategię polskiego oddziału francuskiego Cofidis. Spółka należy do wielkiej grupy Credit Mutuel, obsługującej na świecie ponad 30 milionów klientów. – Wchodzimy na polski rynek leasingu z ofertą finansowania online. Wspólnie z Carsmile chcemy wypełnić lukę technologiczną oraz dostosować usługę leasingu do wymagań nowoczesnych i mobilnych użytkowników. Oczekują oni natychmiastowej decyzji i możliwość załatwienia wszystkich formalności kilkoma kliknięciami. E-leasing jest odpowiedzią na ich potrzeby – mówi Marcin Szulc, dyrektor handlowy i rozwoju biznesu Cofidis w Polsce.

Technologia zamiast marmurów

Firma znana jest z tego, że na świecie buduje strategiczne partnerstwa ze spółkami technologicznymi. O takiej współpracy z Cofidis informował m.in. Amazon. Francuska grupa wierzy, że inteligentne algorytmy, specjalizacja oraz bycie blisko użytkownika, czym wyróżniają się w szczególności technologiczne start upy, to klucz do sukcesu również dla dostawcy kapitału, jakim jest Cofidis. Dlatego planując podbój polskiego rynku stawia w pierwszej kolejności na innowacyjne technologie, a nie kosztowną sieć sprzedaży i rozbudowaną strukturę korporacyjną.

Współpraca Carsmile z Cofidis dotyczy wyłącznie wspólnego stworzenia oferty leasingu online. Francuski podmiot nie jest zaangażowany kapitałowo w polską firmę Carsmile.

Wiesz na jakie auto Cię stać zanim zaczniesz szukać

Szulc i Domański zwracają uwagę na dodatkową korzyść z wdrożenia e-leasingu w Polsce. Jest nią odwrócenie czynności związanych z zakupem samochodu, a w efekcie skrócenie czasu, jaki trzeba na to przeznaczyć. Według badań Deloitte, wybór wymarzonego auta zajmuje średnio 80 dni. Dopiero po tym czasie nabywca składa wniosek o finansowanie. Jeżeli okaże się, że nie ma wystraczającej zdolności kredytowej, aby kupić wymarzone auto, musi rozpocząć poszukiwania od nowa. – Mając do dyspozycji wniosek online, który można potraktować jako swego rodzaju kalkulator leasingowy, możemy najpierw sprawdzić na jakie auto nas stać, a dopiero później szukać wymarzonego auta, już w założonym budżecie – wspólnie podkreślają współtwórcy e-leasingu. Korzyścią jest też możliwość elektronicznego zamówienia auta, jaką dają platformy online. Według badań Carsmile, czas potrzebny na wybór odpowiedniego auta w smartfonie oraz przejście wszelkich formalności, można skrócić średnio do niespełna 9 dni.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Qarson jako pierwszy wprowadza nowy model sprzedaży aut na abonament w centrach handlowych

Czy można korzystać z samochodu do woli bez konieczności posiadania go na własność? Co należy zrobić, gdy w połowie leasingu rodzina się powiększy i auto, które mamy okaże się za małe? Czy żeby wybrać nowy pojazd konieczne jest odwiedzenie kilkudziesięciu salonów sprzedaży? Oferta Qarson, lidera francuskiego rynku samochodów na abonament, który rozpoczyna swoją działalność w Polsce stanowi odpowiedź na wiele pytań, przed którymi stają osoby rozważające wymianę lub zakup nowego auta.

Branża motoryzacyjna przechodzi obecnie istotną zmianę w historii. Z jednej strony są to nowe rodzaje napędu, z drugiej – zmiany postaw konsumentów w zakresie użytkowania pojazdów. Kierowcy coraz rzadziej chcą mieć samochód na własność i wiązać się wieloletnim kredytem lub umową leasingową. Optymalnym rozwiązaniem staje się abonament, czyli model użytkowania auta,  który w ostatnich latach notuje znaczące wzrosty w krajach Europy Zachodniej, takich jak Francja, a w Polsce dopiero raczkuje.

Model subskrypcji, który jeszcze kilka lat temu kojarzył się wyłącznie z rynkiem telekomunikacyjnym na stałe zagościł już w umysłach konsumentów. Abonament płacimy za serwisy streamingowe lub siłownię, jednak do tej pory ten trend omijał rynek motoryzacyjny. W naszym kraju nowy samochód cały czas traktowany jest jak dobro luksusowe, zwłaszcza przez klientów indywidualnych, którzy są naszą główną grupą docelową. We Francji, gdzie jesteśmy liderem w segmencie aut na abonament, udało nam się już przekonać kierowców, że jest to stereotyp. W 2018 roku we Francji sprzedaliśmy ponad 7000 samochodów,
z czego ponad połowa to auta na abonament.  Jesteśmy przekonani, że podobny efekt uda nam się osiągnąć w Polsce – mówi Damian Ciesielczyk, założyciel firmy Qarson.

Problemy z głowy

W ubiegłym roku w Polsce zarejestrowano ponad 1,5 miliona samochodów, z czego tylko jedną trzecią stanowiły nowe pojazdy. Zdecydowana większość z nich została zakupiona przez firmy oraz osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Klienci indywidualni cały czas najchętniej decydują się na zakup używanego, często wieloletniego samochodu. Przekłada się to na znacznie wyższy niż w krajach Europy Zachodniej średni wiek pojazdów poruszających się po polskich drogach, a w konsekwencji także na gorszą jakość powietrza.

Posiadanie samochodu to nie tylko koszt, ale także szereg komplikacji. W przypadku nowego auta mogą to być długi czas oczekiwania na wybrany w salonie model oraz utrata wartości pojazdu. Natomiast auta używane, nawet jeśli kupione w dobrym stanie technicznym,  z upływem kolejnych kilometrów zaczynają się psuć. Abonament jest rozwiązaniem tych problemów. W ramach stałej miesięcznej opłaty kierowcy zyskują możliwość jazdy nowym samochodem, a dodatkowo zdjęte zostają z nich wszystkie niedogodności związane z posiadaniem pojazdu; takie jak przeglądy lub koszty ewentualnych napraw. – dodaje Damian Ciesielczyk.

Fabrycznie nowe auto na 12 miesięcy w standardzie

Umowa w Qarsonie podpisywana jest wyłącznie na 12 miesięcy, a wszystkie oferowane auta są fabrycznie nowe. Sprawia to, że klienci zyskują niezwykłą elastyczność w doborze pojazdu do własnych, indywidualnych potrzeb. W przypadku nowej sytuacji życiowej
np. narodzin dziecka mogą bardzo szybko zmienić samochód na większy.

Aktualna oferta Qarsona w Polsce obejmuje kilkadziesiąt modeli popularnych marek. Koszt abonamentu dla Renault Clio rozpoczyna się od 499 złotych brutto, w ramach którego kierowca otrzymuje bezpłatny serwis i przeglądy gwarancyjne oraz pakiet 10 000 kilometrów.

Nasza oferta oparta jest na elastyczności. Stawiamy na samochody z najpopularniejszych segmentów rynku, czyli auta miejskie oraz crossovery. W miarę poszerzania portfolio Qarsona dostępnych od ręki będzie  coraz więcej pojazdów, w tym również elektrycznych. Elastyczność rozumiemy również jako wolność wyboru dawaną klientom. Mogą dopasowywać swój pakiet do indywidualnych wymagań dodając ubezpieczenie, opony całoroczne lub zwiększając pakiet kilometrów. W rezultacie na ich miejscu postojowym znajdzie się dokładnie taki samochód, jaki jest im potrzebny w danym momencie – mówi Bartłomiej Żebrowski, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Qarsona w Polsce.

Zamów samochód w czasie zakupów

Do tej pory klienci, aby nabyć samochód musieli odwiedzić przynajmniej kilka salonów sprzedaży lub spędzić długie godziny na szukaniu internetowych ofert pojazdów używanych. Qarson wychodzi naprzeciw tym trudnościom i stawia na prostotę oraz szereg ułatwień dla kierowców.

Kluczową rolę odegrają w tym procesie bez wątpienia punkty sprzedaży, które zostały zlokalizowane w największych galeriach handlowych. Qarson w ten sposób wprowadza do Polski zupełnie nowy model, w ramach którego klienci będą mogli wybrać i zamówić samochód w trakcie swoich zakupów.

Wsparciem dla usługi jest witryna internetowa – www.qarson.pl. Wystarczy wejść na stronę, wybrać model w oparciu o markę lub wielkość pojazdu, a następnie dobrać ewentualne opcje dodatkowe. Po weryfikacji zdolności finansowej klienta, samochód zostanie w ciągu kilku dni dostarczony do jednego z punktów odbioru.

Nasz model sprzedaży opiera się na wieloletnim doświadczeniu, jakie zdobyliśmy na rynku francuskim. W minionym roku francuski Qarson zrealizował ponad 3000 zamówień on-line
– co daje nam łącznie więcej operacji internetowych niż tych zrealizowanych przez wszystkich dealerów samochodowych w Polsce. To tylko pokazuje, jak daleką drogę musi przejść polski motoryzacyjny e-commerce w obszarze nowych samochodów. Dużym ułatwieniem w tym procesie odegrają nasze punkty sprzedaży. W najpopularniejszych galeriach handlowych w dużych miastach klienci będą mogli spotkać się z naszymi doradcami w czasie swoich zakupów, dopytać o szczegóły naszej oferty, a następnie złożyć zamówienie na miejscu lub przez internet. – dodaje Bartłomiej Żebrowski.  

Aktualnie punkty sprzedaży Qarsona zlokalizowane są centrum w Suchym Lesie koło Poznania, w samym Poznaniu (Galeria Posnania), Szczecinie (Galeria Galaxy), Gdańsku (Galeria Bałtycka) oraz Wrocławiu (Galeria Wroclavia). W najbliższym czasie pojawią się również w galeriach handlowych w Warszawie, Łodzi, Krakowie i Katowicach.  Łącznie w 2019 roku w Polsce pojawi się 10 punktów w 8 miastach.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF