...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Powiedz, jakiego lotu szukasz!

Jak to działa?

Posiadacze aplikacji Asystent Google zainstalowanej na tablecie lub smartfonie mogą aktywować serwis wyszukiwania biletów prosząc o rozmowę z KLM. Na to wezwanie zgłosi się inteligentny, wirtualny asystent Bluebot, znany również jako „BB”, który zaoferuje nam pomoc z znalezieniu odpowiedniej oferty przelotu KLM. Przed przystąpieniem do pracy, Bluebot wypyta nas o destynację, port wylotowy i daty całej podróży. Po znalezieniu najkorzystniejszej oferty, klient otrzymuje na swoje urządzenie bezpośredni link do wyniku wyszukiwania, gdzie można już samodzielnie zarezerwować podróż o danych paramentrach. Należy pamiętać, że rozmawiając z botem KLM należy posługiwać się językiem angielskim (lub niderlandzkim), tylko wtedy zostaniemy zrozumiani. Nowa usługa asysty w wyszukiwaniu biletów jest również dostępna na innych urządzeniach, na których działa Google Assistant.

Praktyczne użycie serwisu możemy zobaczyć w specjalnie przygotowanym przez KLM filmie dostępnym pod linkiem: https://youtu.be/dshqRotorvM

„Urządzenia sterowane głosem zmienią nasz świat. Konsumenci coraz częściej odkrywają i używają aplikacji głosowych w swoim codziennym życiu. KLM chce być zawsze obecny tam, gdzie są jego klienci, a to oznacza automatycznie obecność na platformie Asystent Google. Zaoferowanie opcji wyszukiwania lotów za pomocą poleceń głosowych w wielu językach jest nie tylko kolejnym usprawnieniem w przygotowywaniu podróży, ale też następnym strategicznym krokiem w cyfryzacji usług firmy. W trosce o wygodę klientów KLM i zgodnie z naszym pionierskim duchem, już teraz czekamy na nowe aplikacje głosowe. Naszym celem jest pozostanie światowym liderem w oferowaniu usług online.” – powiedział Pieter Groeneveld, Starszy Wiceprezes ds. Usług Cyfrowych w  Air France-KLM.

Sztuczna inteligencja w służbie KLM

Nowo uruchomiona usługa wyszukiwania lotów nie byłaby możliwa bez bota KLM. Działający na rynku od zeszłego roku chat bot o nazwie BlueBot (w skrócie „BB”) jest technologią bazującą na sztucznej inteligencji Jest połączony zarówno z systemem rezerwacyjnym, skąd czerpie wiedzę na temat lotów, jak też z systemami wsparcia klienta i zewnętrzną technologią. Chatbot KLM nie jest zwykłym botem. Jest technologią, która sama się uczy, a jego baza wiedzy rośnie wraz z każdym kolejnym zapytaniem. Co więcej, posiada własną osobowość – „BB” jest dziewczyną, jest pomocna, przyjacielska, profesjonalna, a czasem lekko zuchwała. Bluebot rozpoczęła pracę jako „pracownik” działu rezerwacji lotniczych KLM Zaprojektowano ją tak, aby mogła odpowiedzieć na wszelkie pytania dotyczące rezerwacji lotniczej KLM poprzez komunikator Messenger. Następnie wirtualnej asystentce umożliwiono pierwszy raz rozmowę głosową, aby asystowała klientów za pośrednictwem Google Home przy pakowaniu walizek przed podróżą. Obie te usługi są oferowane w języku angielskim.

Teraz możnaj użyć „BB” do wyszukiwania lotu za pomocą Asystenta Google, rozmawiając z nią już w dwóch językach – angielskim i niderlandzkim. Ponieważ aplikacje głosowe stają się coraz bardziej popularne i powszechnie używane, KLM podążą tym tropem i przed „BB” stoją nowe zadania, co będzie nadal rewolucjonizować dziedzinę jaką jest obsługa klienta. W nadchodzącym czasie pasażerowie holenderskiej linii będą mieli do dyspozycji coraz więcej usług aktywowanych głosem na platformie Google Assistant, a także w różnych kanałach mediów społecznościowych – gdzie obsłuży ich sztuczna inteligencja!

Wdrażanie nowej usługi KLM jest uzależnione od tempa prac nad rozwojem aplikacji Google. Angielska wersja Asystenta Google działa już od jakiegoś czasu, tak więc już można kontaktować się za jej pośrednictwem z „BB” i z KLM. Trwają prace nad holenderską wersją aplikacji, która jest wprowadzana na rynek etapami. Aktualnie jest dostępna tylko na smartfonach i tabletach. Następnie zostanie rozszerzona na inne urządzenia mobilne, takie jak np. głośnik Google’a –  Google Home.

Cyfrowy KLM

KLM stawiał pierwsze kroki w mediach społecznościowych w 2009 roku, jako pionier w swojej branży w tej dziedzinie. Od tamtej pory zyskuje reputację inicjatora i prekursora w zakresie różnych usług i kampanii w nowych kanałach. Linia ma ponad 25 milionów fanów i użytkowników na różnych platformach społecznościowych, za pośrednictwem których otrzymuje ponad 180 tysięcy komentarzy, z czego 35 tysięcy to pytania lub uwagi. Zespół konsultantów KLM z działu social media liczy 300 osób i jest obecnie największym na świecie zespołem dedykowanym do obsługi klienta poprzez media społecznościowe. Za pośrednictwem WhatsApp, Facebook, Messenger, Twitter, popularnego w Chinach WeChat i koreańskiego KakaoTalk KLM oferuje swoim klientom wsparcie i możliwość kontaktu non-stop przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu w 9 językach. KLM był pierwszą linią na świecie, która zaoferowała swoim klientom dokumenty podróżne (jak karta pokładowa) oraz bieżące informacje nt. statusu lotu przez komunikatory WhatsApp, Messenger i Twitter. Od października ubiegłego roku linia z powodzeniem wykorzystuje własnego chatbota „BlueBot” do pomocy klientom w procesie rezerwacji biletów. Chatbot również pomaga (wspólnie z Google Home) w pakowaniu bagażu przed podróżą, a najnowszym jego zadaniem jest wyszukiwanie lotów przy wsparciu Asystenta Google.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF