WHAT i WHY. Co zmienia się wraz z 25. edycją festiwalu Golden Drum? [WYWIAD]
Dlaczego warto pojechać do Portorož w Słowenii i wziąć udział w niepowtarzalnym wydarzeniu jakim jest Golden Drum? Zofia Bugajna-Kasdepke, Chief Communications Officer w Publicis Communication w rozmowie z Grzegorzem Kiszlukiem przybliża charakter zmian w tegorocznej edycji festiwalu i zdradza co lubi w tym wydarzeniu.
Wiele osób mówi albo Cannes Lions albo nic…
Branża kreatywna powinna mierzyć swój talent podczas co najmniej kilku imprez. Filmowcom nie wystarczą Oscary, miejscem ważnych rozmów o współczesnym kinie jest Berlin z nagrodą Srebrnego Niedźwiedzia czy festiwal w Karlovych Varach. Podobnie Golden Drum tworzy przestrzeń do dyskusji o przyszłości branży kreatywnej i innowacji w komunikacji w naszym regionie. Agencje z krajów Nowej Europy coraz częściej pełnią rolę globalnych hubów marketingowych. Ich punkt widzenia, podejście do procesu twórczego i unikatowe rozwiązania można poznać wyłącznie w Portoroż. Przez wiele lat chcieliśmy dorównać Zachodowi, dziś szefowie agencji z Wielkiej Brytanii, Niemiec czy Stanów Zjednoczonych przyjeżdżają na słoweński festiwal by poznać wschodzące gwiazdy i poczuć kreatywny ferment. W globalnej wiosce takie „inne źródła” inspiracji są dla nich bezcenne.
Co zmieniło się w formule festiwalu. Skąd te zmiany i czy to odzwierciedlenie zmian w samym podejściu do kreatywności?
Ambicją festiwalu jest nagradzanie najodważniejszych prac, a przez to podnoszenie standardów branży kreatywnej w zakresie odpowiedzialności społecznej. Konkurs został podzielony na dwie sekcje konkursowe. W „WHAT” oceniana będzie odpowiedź na wyzwanie komunikacyjne i efektywne wdrożenie pomysłu kreatywnego. Tu znajdą się konwencjonalne kategorie takie jak film, reklama prasowa, radiówka, OOH, audio, digital & mobile, craft, kampania zintegrowana czy osiągnięty zasięg kampanii. Dotychczas prace z mocnym przekazem społecznym były niejako ukryte pośród właśnie tych kategorii. Dlatego drugą, nowopowstałą sekcją jest „WHY” gdzie kampanie będą oceniane przede wszystkim ze względu na osiągnięty cel. Dlaczego powstała dana kreacja, czy przyczyniała się do rozwiązania problemu, czy wniosła wartość do społeczeństwa, czy była etyczna? W tej sekcji znajdziemy kategorie konkursowe obejmujące kampanie z zakresu między innymi budowania marki, innowacji, wpływu na pop kulturę. Kampanie dobroczynne lub społeczne będą miały szanse być zauważone, podczas jubileuszowej 25-tej edycji Golden Drum zadebiutuje kategoria “Social Good” z główną nagrodą o wymownej nazwie „The Best of Good”.
No właśnie, czego możemy się spodziewać po jubileuszowej, 25-tej edycji Golden Drum?
Program w tym roku jest wyjątkowo bogaty! Jak zostać innowatorem jutra – to jedno z kluczowych pytań tegorocznej edycji festiwalu. Zaproszeni goście będą poruszać różne aspekty współczesnej komunikacji, od technologii przez filozofię. Jakie wyzwania stoją przed branżą, gdzie szukać nowych idei i sposobów realizacji kampanii? Prelegenci Golden Drum będą zastawiali się nad źródłami inspiracji i wpływem ich działań na rozwiązywanie problemów społecznych i kształt przyszłości.
Warto wybrać się do Portoroż, by móc spotkać zarówno ludzi Wschodu, jak i Zachodu, między innymi takie osobowości jak: Sir John Hegarty, Barry Wacksman (światowy szef strategii R/GA), David Pivk (Brand Marketing Communication Director EMEA w Nike) czy legenda branży kreatywnej Farid Chehab (Leo Burnett MENA), antropolog kultury i strateg Philip L. McKenzie, Justin Billingsley (Publicis Emil) czy Michael Conrad (szef Berlin School of Creative Leadership Foundation). A to tylko kilka z długiej listy mocnych nazwisk. Dla mnie Golden Drum to zawsze również nowe odkrycia i niespodzianki.
Czy umiejscowienie festiwalu z powrotem w Portoroż przysporzy mu popularności?
Wiele osób tęskniło za niezwykła atmosferą Portoroż. Powrót nad Adriatyk to dobry krok, w tym roku o wymarzoną nagrodę Golden Drum znów zawalczy tysiące prac zgłoszonych przez zespoły z 40 krajów. Rozmawiałam z organizatorami, którzy podkreślają, że liczba aplikacji utrzymuje się na stałym, wysokim poziomie. Festiwal otwiera się na nowe spojrzenia z południa Europy – w tym roku lista uczestniczących krajów zwiększyła się o Hiszpanię i Portugalię.
Rośnie liczba prac zgłoszonych przez młode talenty. Jestem jurorką kategorii YOUNG DRUMMERS i wiem, że czeka mnie pracowity czas. Sto sześćdziesiąt sześć prac do oceny mówi samo za siebie!
Z racji jubileuszu festiwal wróci do tego, co stanowiło esencję jego popularności. Od pełnych pasji prelekcji liderów kreatywności innowacji, przez merytoryczne prezentacje wskazujące kierunek rozwoju branży, po szalone wieczorne imprezy z widokiem na Adriatyk. Sama nie mogę się już doczekać!
Za co ty najbardziej lubisz Golden Drum?
Twórcy festiwalu nazywają go „najbardziej przyjacielską imprezą w branży” i coś w tym jest. Jego formuła pozwala poznać ikony branży, porozmawiać merytorycznie, ale i też wymienić luźniejsze uwagi przy lampce wina. Kameralny charakter festiwalu sprzyja nawiązywaniu znajomości i nieformalnym dyskusjom. Kompaktowość pozwala szybciej wybrać ciekawe warsztaty lub prelekcje, wszystko czego szukamy jest tu pod ręką. Golden Drum to też mniejszy blichtr i więcej luzu.
Do festiwalu zostały niespełna dwa tygodnie. Jak zachęcić szefa, by wysłał nas na festiwal?
Festiwal ma uznaną reputację, nagroda z Portoroż to prestiż i rozpoznawalność dla zespołów kreatywnych i agencji, to wyższe notowania w Gun Report. Zdobyty Golden Drum powoduje, że kampania zyskuje rozgłos, pojawia się częściej w międzynarodowych mediach i jest komentowana przez branżę. Case przebija się do świadomości jurorów i zyskuje większą szansę na kolejne wyróżnienia – to niewątpliwie zasługa silnej marki, jaką przez 25 lat wypracował sobie festiwal.
Ponad wszystko, nie ma lepszej motywacji do pracy! Golden Drum to koktajl inspiracji, pozytywnej energii i kreatywności na światowym poziomie. Jest jeszcze czas by zabukować bilety i stać się częścią tego święta!