...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Youtube wciąż walczy z dezinformacją

Youtube, pomimo że dalej działa w Rosji wciąż walczy z falą dezinformacji. Według danych platforma usunęła już 70 tys. filmów i 9 tys. kanałów ukazujące w pozytywnym świetle inwazję rosyjską.

 

W zeszłym tygodniu ministerstwo cyfryzacji w Rosji ogłosiło, że platforma nie zostanie stale zamknięta. Mimo to strona już nie pozwala na reklamowanie się na terenach agresora ze wschodu, a także zablokowała możliwość dodawania filmów rosyjskim stacjom propagandowym. Wciąż pomimo podjętych działań, na Youtube dalej trafiają filmy ukazujące błędne informacje nt. inwazji.

Według dyrektora ds. produktu — Neala Mohana serwis ma politykę usuwania treści błędnie ukazujące wydarzenia związane z przemocą (tj. Holokaust). Do tego typu wydarzeń ma zostać podpięta obecna agresja Rosji na terenie Ukrainy.

Pierwszym i prawdopodobnie najważniejszym obowiązkiem jest upewnienie się, że ludzie, którzy szukają informacji o tym wydarzeniu, mogą uzyskać dokładne, wysokiej jakości, wiarygodne informacje na YouTube. Konsumpcja autorytatywnych kanałów na naszej platformie znacznie wzrosła, oczywiście w Ukrainie, ale także w krajach otaczających Ukrainę, w Polsce, a także w samej Rosji.

Neal Moha, Dyrektor ds. produktu Youtube dla The Guardian

Obecnie usunięto już 70 tys. filmów, a 9 tys. kanałów zostało permanentnie zablokowanych. Przeciwko Rosji wystąpiły już wcześniej popularne portale. Użytkownicy mają ograniczony dostęp do Twittera, a aplikacje Meta (Facebook, Instagram) zostały kompletnie wyłączone.

 

Adam Daniluk

Rusza PLE Media Expert Cup! Do wygrania 20 tys. zł i miejsce w PGE Dywizji Mistrzowskiej PLE

PLE Media Expert Cup

Już 15 marca rusza pierwsza z czterech tur kwalifikacyjnych do turnieju PLE Media Expert Cup. Do każdej z nich będzie mogło zgłosić się aż 128 drużyn. Na zwycięzców każdego z Cupów czeka 5 tysięcy złotych, a cztery najlepsze organizacje zagwarantują sobie miejsca w rundzie jesiennej PGE Dywizji Mistrzowskiej Polskiej Ligi Esportowej.

PLE Media Expert Cup to całkiem nowa inicjatywa, współorganizowana przez Media Expert – największy polski sklep z elektroniką – oraz Polską Ligę Esportową. Turniej jest szansą dla młodych i ambitnych organizacji polskiej sceny CS:GO, które chcą zaistnieć dla większej publiczności. Każdy z czterech Cupów zapoczątkują cztery tury kwalifikacyjne. Pierwsza z nich startuje już 15 marca.

Zasady są bardzo proste. Od 15 do 27 marca rozegrane zostaną łącznie cztery rundy kwalifikacyjne do pierwszego Cupu, który wystartuje 1 kwietnia. Najlepsza drużyna z każdego etapu kwalifikacji awansuje do PLE Media Expert Cup.

Do zakwalifikowanych czterech formacji zaproszone zostaną kolejne 4 drużyny i łącznie osiem ekip powalczy w głównym Cupie. Zwycięzcy każdego z Cupu otrzymają 125 punktów w punktacji generalnej. Dla wszystkich drużyn, biorących udział w Cupach, przewidziano pulę nagród w wysokości 5 tys. zł, która jest zależna od zajętego przez organizację miejsca (1 500 zł dla drużyn z I miejsca). Cztery drużyny, które zgromadzą najwięcej punktów z czterech Finałów Cupów łącznie, otrzymają awans do rundy jesiennej sezonu PGE Dywizji Mistrzowskiej Polskiej Ligi Esportowej. Będzie to niepowtarzalna szansa, by zmierzyć się z czołowymi polskimi drużynami.

Każdy turniej transmitowany będzie na kanałach PLE w serwisach Twitch oraz YouTube. Pierwsze kwalifikacje ruszają już w najbliższy wtorek. Zapisy dostępne tutaj.


źródło: PLE

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Nowe narzędzia twórców. YouTube wejdzie w NFT

Neal Mohan, dyrektor ds. produktu Youtube ogłosił w czwartkowym blogu wprowadzenie nowych narzędzi, które pomogą twórcom zarobić więcej pieniędzy. Dodatkowo planują implementować swoje rozwiązania związane z NFT.

YouTube doda twórcom możliwość odpowiadania na komentarze za pomocą wideo oraz tworzenie wspólnych transmisji live. Dodatkowo wprowadzona zostanie możliwość robienia zakupów na platformie. Podczas filmu z przedstawioną ofertą handlową na ekranie może pojawić się rzeczywista opcja zakupu przedmiotu.

To jeszcze nie koniec czego dowiedzieliśmy się w czwartkowym blogu. W przyszłości twórcy dostaną możliwość sprzedawania swoich filmów jako tokeny NFT. Da to fanom możliwość posiadania na własność oryginalnych treści, filmów, postów czy nawet doświadczeń ulubionych twórców.

Youtube nie jest jedyną firmą wchodzącą w NFT. Również Twitter udostępnił możliwość stworzenia profilu NFT, a Meta testuje kolejne rozwiązania do wprowadzenia innowacji na swoje portale.

Adam Daniluk

KRRiT chce kontrolować twórców internetowych

KRRiT youtube

KRRiT przypomina i upomina, że czas na zgłoszenie się do krajowego rejestru minął z początkiem lutego, a coraz więcej twórców internetowych spełnia wymogi rejestracji. Jak te przepisy sprawdzają się w praktyce?

Dołączenie do rejestru dla twórców treści na YouTube oznaczałoby dodatkowe obowiązki oraz w niektórych przypadkach opłaty z tym związane. Warto jednak pamiętać, że nie każda osoba mająca konto na platformie podlega tym przepisom. Zgłoszenie się do rejestru obowiązkowe jest dla kanałów, które opublikowały przynajmniej dwa publiczne filmy na kanale oraz na nich zarabiają. Zarobki w tym przypadku oznaczać mogą zarówno umowę zawartą z YouTube AdSense, jak i przychody związane z promocją produktów w materiałach. Dużo wątpliwości budzi podatek VoD wynoszący 1,5% dochodu. Według wyliczeń ekspertów powinien on objąć twórców z widownią wyższą niż 80 tysięcy osób lub takich, których obroty roczne przekraczają 9 milionów złotych. Jednak według Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji za weryfikacje kanałów odpowiedzialny powinien być Polski Instytut Sztuki Filmowej, do którego trafiają wpływy z danego podatku.
W celu wyjaśnienia niejasności oraz wypracowaniu działającego i jasnego systemu rozmowy z KRRiT prowadzi Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. IAB prosi również o niekaranie niezgłoszonych twórców do czasu wypracowania sensownych kryteriów dotyczących twórców internetowych.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Blowek otwiera sieć wirtualnych restauracji

BlowBurgers

Karol ‘Blowek’ Gązwa, jeden z największych polskich youtuberów, otwiera sieć własnych wirtualnych restauracji — BlowBurgers. Lokale będą serwować między innymi burgery z autorskimi dodatkami polecanymi przez influencera.

W dobie pandemii własna sieć stacjonarnych restauracji to ryzykowne przedsięwzięcie. Zyskują jednak na znaczeniu koncepty, które oferują dobrej jakości produkty z dowozem w wybrane miejsce. Na taki model biznesu zdecydował się Karol Gązwa ‘Blowek’, który zaprasza do swojej autorskiej restauracji – BlowBurgers. Projekt powstał dzięki współpracy z firmą Rebel Tang, którą w imieniu Blowka nawiązała agencja Fantasyexpo oraz Wolski Management. Wirtualna restauracja Blowka, bo o takiej mowa, to pierwsza tego typu realizacja w Polsce.

W menu BlowBurgers znajdą się między innymi cztery burgery w czarnej bułce, oferta uwzględnia również pozycje dla wegetarian. Sekretem restauracji Blowka będzie jego autorski zestaw dodatków ‘BlowOption’ składający się m.in. z papryczek jalapeño, panierowanego sera cheddar oraz nachosów. Wszystkie serwowane dania będą przyrządzane przez kucharzy, tuż przed ich wydaniem, a o tym, kto przygotował danie, będzie informacja na opakowaniu.

Inspiracją mojego pomysłu, by stworzyć sieć wirtualnych restauracji był MrBeast, który zapoczątkował w USA taki koncept. Wzorując się na najlepszych postanowiłem otworzyć coś podobnego w naszym kraju. Ogromnie się cieszę, z tego projektu, to super uczucie i mega przygoda przede mną. No i oczywiście będzie to okazja do tworzenia sporo ciekawego i nowego kontentu. Mam nadzieję, że będzie Wam smakowało!

Karol ‘Blowek’ Gązwa

Pierwsze lokale zostały już otwarte w Warszawie. Pełną ofertę i opcje dowozu będzie można znaleźć pod adresem www.blowburgers.pl. Twórca ma w planach ekspansję i otworzenie podobnych konceptów w kolejnych miastach w Polsce. Wszystkie powstaną we współpracy z firmą Rebel Tang, food-tech’owym startupem, który rewolucjonizuje branżę horeca, tworząc wirtualne restauracje, gotowe do uruchomienia w każdej komercyjnej kuchni.


źródło: Fantasyexpo

Adam Daniluk

Grupa LTTM podsumowuje 2021 rok: 63 miliony złotych dla twórców internetowych [RAPORT]

LTTM podsumowanie

W 2021 roku grupa LTTM (LifeTube, TalentMedia, Gameset) wypłaciła współpracującym twórcom 63 miliony złotych. To o 50% więcej niż w 2020 roku. Dywersyfikacji uległy działania influencer marketingowe, a sieć partnerska utrzymała 12-procentowy udział w oglądalności YouTube’a w Polsce.

Jak podaje LTTM w podsumowaniu rocznym, w 2021 roku agencja zrealizowała 2505 współprac na linii marka-influencer dla 506 różnych podmiotów. Oznacza to, że (w przeliczeniu na dni robocze) średnio realizowano 10 współprac influencerskich dziennie. Średni koszt jednego pakietu świadczeń z influencerem wyniósł 18 807 złotych. Klienci grupy postawili w ubiegłym roku na multiplatformowość: kampanie były realizowane zarówno na YouTube, jak i na Facebooku, Instagramie, TikToku i Twichu. Wzrósł również udział projektów niestandardowych — wykorzystania wizerunku, udziału w spotach reklamowych, wspólnych co-brandingowych projektów.

W ubiegłym roku postawiliśmy m.in. na działania niestandardowe, produkty opracowywane wspólnie z influencerami i przede wszystkim strategie cross-platformowe obejmujące wszystkie platformy social media. Udało nam się z sukcesem zrealizować pierwsze większe kampanie na TikToku, nadal rozwijamy kanały YouTube naszych klientów, zrealizowaliśmy nawet gamingową kampanię employer brandingową z udziałem influencerów z wykorzystaniem metaverse. Pandemia sprawiła, że coraz więcej klientów otwiera się na nowe digitalowe rozwiązania.

Magdalena Talma, Sales Director w grupie LTTM

LTTM wykres 1
źródło: LTTM

 

W 2021 roku LTTM wypłacił Twórcom aż 63 miliony złotych, czyli o 50% więcej niż w 2020 roku. W ubiegłym roku twórcy współpracujący z firmą opublikowali ponad 60 tysięcy filmów, przy których YouTube wyemitował łącznie 9,8 miliardów reklam. Wzrosły również zarobki influencerów (RPM) – na 1000 wyświetleń na YouTube twórcy zarobili średnio o 80% więcej niż rok wcześniej. Łączny czas oglądania (watchtime) wszystkich ich filmów wyniósł ponad 97 tysięcy lat.

źródło: LTTM

 

W minionym roku intensywnie pracowaliśmy nad optymalizacją kanałów naszych Twórców pod algorytmy YouTube’a i ich lepszą monetyzację. W niektórych przypadkach, przy tej samej liczbie wyświetleń wideo, zwiększyliśmy zarobki naszych twórców nawet kilkukrotnie. W 2022 będziemy się również skupiać na pomocy naszym partnerom w monetyzacji pozostałych platform

Marcin Pyć, Head of Network Management LTTM-u.

LTTM infografika
źródło: LTTM

 

LTTM ma w swojej bazie 1320 twórców internetowych, działających na niemal wszystkich platformach społecznościowych. 842 kanały zrzeszone w sieci LifeTube mają łącznie 207 milionów subskrypcji i odpowiadają za ponad 12% całej oglądalności YouTube w Polsce. Jednocześnie twórcy LTTM zebrali już niemal 59 mln followersów na Instagramie i wygenerowali około 1 800 000 000 wyświetleń na TikToku.


źródło: LTTM

Adam Daniluk

YouTube wycofuje się z projektu „Original”

youtube originals

Miała być konkurencja dla takich gigantów jak Netflix czy HBO, po 6 latach Google składa broń i wywiesza białą flagę.

W ramach subskrypcji YouTube premium użytkownicy mają dostęp do takich funkcji jak odtwarzanie w tle, YouTube music oraz ściąganie materiałów. Dotychczas w ramach abonamentu garstka zainteresowanych miała również dostęp do bardziej telewizyjnej części platformy, czyli produkcji spod szyldu Original.
Dość szybko jednak okazało się, że projekt nie spełnia założonych celów, a produkcje, w które często zaangażowane zostały wielkie nazwiska, nie generują spodziewanych wyświetleń. Drugi najbardziej popularny film z projektu pomimo premiery dwa lata temu oraz obecności Roberta Downey Jr. wygenerował jedynie 53 miliony wyświetleń.

yt originals

Dyrektor biznesowy serwisu na Twitterze ogłosił poza zakończeniem projektu, dokończenie rozpoczętych produkcji, kontynuacje programów tworzonych w ramach YouTube Kids Funds, oraz Black Voice, oraz zakończenie współpracy z Susanne Daniels odpowiedzialną za treści tworzone w ramach programu Originals.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Założyciele odchodzą z Abstrachuje

abstrachuje rozpad

Jeden z największych kanałów na polskim Youtube czekają zmiany. Czas na rozstanie i nowy etap w karierze.

Kanał Abstrachuje działa na platformie od 9 lat, w tym czasie trójka, a po odejściu Rafała Masnego dwójka, założycieli opublikowała prawie 600 filmów i zebrała ponad 3 miliony subskrybentów. Mimo to od kilku lat kanał pracował dla spółki, która zajmowała się prowadzeniem i generowaniem nowych kanałów.
W filmie pożegnalnym dowiadujemy się, że Czarek i Pasut, czyli dwóch z trzech założycieli zdecydowało się odejść z firmy i skupić na prowadzeniu kanału w sposób bliższy początkom działalności. Masny ostatni z trójcy zdecydował się pozostać mniejszościowym udziałowcem w firmie i kontynuować dotychczasową działalność.
Dla rządnych większej ilości informacji przeprowadzony został 3-godzinny live, na którym twórcy odpowiadali na pytania.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Ludwiczek Top Top News. Czyli jak przypadkiem wykreować gwiazdę

ludwiczek ojwojtek

O tajemniczym dziennikarzu przeprowadzającym humorystyczne wywiady na galach Fame MMA zrobiło się głośno kilka miesięcy temu. Skąd się wziął i o co chodzi?

Internetowe gwiazdy często pojawiają się znikąd, tak było i w przypadku prezentera kanału Top Top News. Ludwiczek pojawił się jak gdyby nigdy nic na jednej z konferencji poprzedzających galę Fame MMA i na niej zbudował swoją popularność. Od tego czasu był stałym gościem wszystkich eventów, zapewniając rozrywkę zarówno zawodnikom, jak i widzom. Wywiady prowadzone były w sposób zdecydowanie odbiegający od normy. A kluczowy w nich był prowadzący, który sypał często mało śmiesznymi żartami i traktował swoich rozmówców oraz siebie z dużym dystansem.
Jak okazało się kilka dni temu, Ludwiczek nie wziął się znikąd, mimo iż sam projekt był mocno improwizowany. Jak można usłyszeć w filmie wyjaśniającym cały projekt, za postacią prowadzącego stoi Wojtek Przeździecki członek Wip Bros. Wszystko zaczęło się od żartu, jakim miał być jednorazowy występ Ludwiczka jako dziennikarza, jednak po wyjątkowo udanej serii wywiadów panowie postanowili pociągnąć projekt chwilę dłużej.
W efekcie powstał kanał Top Top News, na którym publikowane były rozmowy Ludwiczka z zawodnikami Fame MMA i nie tylko. Kanał zebrał blisko 120 tysięcy subskrybentów, a najpopularniejsze filmy mają nawet pół miliona wyświetleń.

Pokazuje to jak łatwo, przy odpowiedniej energii prowadzącego i pewnej liczbie kontaktów, można wykreować, postać generującą niesamowite zasięgi.
Zarówno Wojtek, jak i Ludwiczek nie ogłaszają końca projektu, tym bardziej ciekawe jak wyglądać będą zasięgi wywiadów po odsłonięciu kart.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Vlogmasy i inspiracje zakupowe. Polacy oglądają ponad 54 mln godzin treści związanych ze Świętami na YouTube

vlogmasy yt

W świątecznym czasie uwielbiamy oglądać na YouTube vlogmasy, a także słuchać kolęd. W ubiegłym roku Polacy obejrzeli ponad 54 miliony godzin treści związanych ze Świętami. Platforma jest także dla wielu źródłem inspiracji prezentowych. YouTube pomaga w decyzjach zakupowych 67% respondentów.

Pierwsze zainteresowanie świątecznymi treściami na YouTube widać już w połowie sierpnia. Wzrasta ono oczywiście znacznie w okresie świątecznym, a platforma dociera wtedy do 25.8 milionów użytkowników i 99% widowni wideo online1. Treści świąteczne na YouTube cieszą się szczególną popularnością. W ubiegłym roku Polki i Polacy obejrzeli w sumie ponad 54 miliony godzin wideo dotyczących Bożego Narodzenia2.

Jak się okazuje, w okresie świątecznym także rośnie nasza aktywność na platformie: pojawia się o 27% więcej pozytywnych ocen filmów, a także o 14% więcej udostępnień. Ponadto, liczba komentarzy wzrasta o 32%. W sumie interakcje w czwartym kwartale ubiegłego roku wzrosły o ponad 27% w porównaniu z rokiem poprzednim. Oczywiście to zjawisko można tłumaczyć także sytuacją związaną z pandemią, gdyż więcej czasu spędzaliśmy w domowym zaciszu, ograniczając spotkania z rodziną.

Jakie treści oglądamy w Święta na YouTube? Prym wiodą vlogmasy, które są w tym czasie najpopularniejszym formatem. Nazwa ta powstała z połączenia słów vlog oraz Christmas i dotyczy najczęściej lifestyle’owych materiałów o tematyce świątecznej. W ubiegłym roku były one wyświetlane o 88% częściej, a czas ich oglądania wydłużył się o 66% w porównaniu z poprzednimi latami. W trakcie Świąt chcemy być blisko ulubionych twórców i wspólnie z nimi cieszyć się tym wspaniałym czasem. Dlatego na YouTube popularne w tym okresie są kategorie filmów takie jak Wigilia (wzrost wyszukiwań o 110% r/r) oraz zwyczaje świąteczne (wzrost wyszukiwań o 300% r/r)3. Co roku na YouTube słuchamy także kolęd, których popularność w zeszłym roku wzrosła o 22% rok do roku.

YouTube stanowi dla nas także źródło inspiracji zakupowych dotyczących prezentów dla najbliższych. Aż 67% użytkowników YouTube przyznaje, że platforma pomaga im zdecydować, który produkt kupić4. Treści, które oglądamy na platformie w związku z zakupem prezentów, dotyczą głównie biżuterii (wzrost o 44% r/r), gadżetów (wzrost o 44% r/r), rękodzieła oraz kosmetyków (wzrost odpowiednio o 13% i 9%). Polacy w sumie w ubiegłym roku obejrzeli ponad 18 milionów godzin treści dotyczących prezentów w okresie świątecznym5.

1 Źródło: Gemius/PBI – Mediapanel, Grudzień 2020
2 Wewnętrzne dane YouTube
3 Porównanie danych za 2020 rok w stosunku do 2019 roku
4 Why wideo, badanie wykonane przez Talk Shoppe w lipcu 2021 w Polsce, na próbie N=2000 osób w wieku 18-64, które oglądają treści wideo w Internecie
5 Dane wewnętrzne YouTube


Źródło: You Tube 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF