...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Dziewczynki mogą wszystko! Marka LEGO inspiruje do zabawy wolnej od stereotypów

Lego Rebuild The World

Mimo że dziewczynki nie zauważają podziałów płciowych, rodzice częściej zachęcają je do zabaw stereotypowo przypisywanych płci żeńskiej, co w efekcie może ograniczać swobodę wyrażania siebie i samorozwoju. W odpowiedzi na badania marka LEGO rozpoczyna w Polsce kampanię „Dziewczynki mogą wszystko” z udziałem m.in. Martyny Wojciechowskiej, aby zainspirować rodziców do myślenia o dzieciach niezależnie od stereotypów związanych z płcią.

Dziewczynki są otwarte na świat i różnorodność

Jak pokazuje badanie Grupy LEGO i Instytutu Geeny Davis współcześnie wychowywane dziewczynki są bardziej gotowe i otwarte na różnorodny świat niż nam, dorosłym, się wydaje. Aż 90% polskich dziewczynek w wieku 6-14 lat zgadza się z twierdzeniem, że „to ok, jeśli dziewczynki chcą grać w piłkę nożną, a chłopcy tańczyć w balecie”. To pokazuje, że najmłodsze pokolenie kobiet stroni od osądzania innych ze względu na nieszablonowe zainteresowania. Co więcej dziewczynki (60%) w mniejszym stopniu niż chłopcy (75%) zgadzają się z twierdzeniem, że niektóre aktywności są przypisane konkretnej płci. Problem pojawia się, gdy społeczeństwo oraz rodzice zaczynają narzucać dziewczynkom ramy, według których mają funkcjonować dorastające młode kobiety.

Dzisiaj wyraźniej niż kiedykolwiek wcześniej widzimy, że popularne stereotypy, takie jak „dziewczynki lubią róż”, niekoniecznie mają wiele wspólnego z rzeczywistością. Owszem, część z nich lubi róż, ale inne wolą niebieski, zielony, żółty i czerwony. Mówi się też, że dziewczynki lubią być księżniczkami. I pewnie niektóre lubią, ale jest też wiele takich, które wolą bawić się w naukowców, strażaków, podróżników i w inne zabawy, które przez lata były uznawane za typowo chłopięce. Obserwuję te zmiany z wielką radością, bo pamiętam, że kiedy ja byłam małą dziewczynką i wypowiadałam głośno swoje marzenia, często słyszałam: „to niemożliwe, dziewczynki nie robią takich rzeczy, nie zostają kierowcami rajdowymi”. A dziewczynki mogą wszystko. Mają w sobie siłę, odwagę i potrafią być przebojowe. Lubią bawić się lalkami, ale równie chętnie tworzą budowle z klocków i powinniśmy je do tego zachęcać, bo to jedna z najlepszych zabaw, które pozwala rozwijać kreatywność.

Martyna Wojciechowska, dziennikarka, podróżniczka i ambasadorka kampanii marki LEGO „Dziewczynki mogą wszystko”

Badanie wskazuje, że rodzice znacznie częściej zachęcają córki do zabaw uznawanych za typowo kobiece, jak: taniec, śpiew, wyszywanie, przebieranie się, gotowanie, zabawa pluszakami lub lalkami. Schematy te, powielane przez kolejne pokolenia, często nakierowują dziewczynki do wyboru zainteresowań, przejawiania określonego rodzaju zachowań lub wchodzenia w konkretne role społeczne. W efekcie wiele z nich zaczyna się obawiać wyrażania siebie, swoich prawdziwych opinii czy upodobań, co może ograniczać ich kreatywność.

Stereotypy tworzą obawy

Mimo, że znaczna większość dziewczynek nie osądza innych przez pryzmat podziałów płciowych, to same wyrażają obawy związane z oceną ich przez otoczenie. Aż 43% dziewczynek w Polsce obawia się, że zostaną wyśmiane z powodu używania zabawki, którą stereotypowo przypisano płci męskiej. To znacząco wpływa na swobodę wyboru dziecka, możliwości rozwoju nowych umiejętności i kreatywności.

Marka LEGO wierzy, że każde dziecko powinno mieć możliwość rozwoju swojego pełnego potencjału, niezależnie od płci. Do dzieci należy wybór zabawy, na którą mają ochotę, zgodną z ich potrzebami, pasjami oraz tym co je inspiruje. Bez obawy o bycie wyśmianym. Poprzez naszą kampanię chcemy zwrócić uwagę na wyzwania związane ze stereotypami płciowymi. Chcemy zainspirować nas, dorosłych, do tego, aby patrzeć na dzieci nie przez pryzmat ich płci, ale przez pryzmat tego, kim naprawdę są, jakie mają cechy charakteru, jak lubią się bawić i co je interesuje.

Beata Kucejko, dyrektor marketingu LEGO na Polskę, Ukrainę i kraje bałtyckie 

Rodzice często oceniają kreatywność swoich dzieci przez pryzmat stereotypów w związanych z płcią. Choć w literaturze akademickiej spotyka się najczęściej opinie, że dziewczynki są mniej kreatywne od chłopców to badanie Instytutu Geeny Davis pokazało, że rodzice ze wszystkich badanych krajów częściej postrzegają swoje córki jako bardziej kreatywne. W przypadku Polski kreatywność córek vs. chłopców oceniania jest na 8.3 wobec 7.8 (w dziesięciostopniowej skali).

Budujmy pokolenia różnorodnych kobiet

Współczesne dziewczynki są świadkami rewolucji zachodzącej w społeczeństwie oraz działań ruchów prokobiecych czy feministycznych. To tylko jeden z elementów, które sprawiają, że młode pokolenia są bardziej otwarte na różnorodność i równość płciową.

Głosy dziewczynek, które myślą, że będąc sobą są niewystarczające lub mogą rozczarować rodziców są sygnałem, by im się przyjrzeć. Duża część z nich twierdzi, że aby czuć się ze sobą dobrze muszą wpisać się w istniejące schematy i spełniać oczekiwania otoczenia. Dziewczynki zaczynają obawiać się wyrażania siebie, zaczynają ukrywać swoje prawdziwe opinie i upodobania. A to właśnie swoboda w działaniu i kreatywność wspierają dzieci w odkrywaniu nieznanego, radzeniu sobie z wyzwaniami jakie stawia przed nimi dorosłe życie. Takie zachęcanie do dziecięcego “smakowania życia” wzmacnia także poczucie własnej wartości i pozwala kreować wyjątkową osobowość.

Aleksandra Kotulska, Senior Brand Managerka w Grupie LEGO

Dziewczynki mając możliwość swobodnego wyrażania siebie świadomie dokonują wyborów, „smakują życie”, pozwalają sobie na błędy, wybór innego rozwiązania i tym samym rozwijają swoją unikalną osobowość. Swoboda w działaniu i kreatywność pozwalają dzieciom odkrywać nieznane, radzić sobie w wyzwaniami w dorosłym życiu i wzmacniać poczucie własnej wartości.

Dziewczynki mogą wszystko

Kampania „Dziewczynki mogą wszystko” ma zwrócić uwagę na wyzwania związane ze stereotypami płciowymi. Marka LEGO chce zainspirować dorosłych, do tego, aby patrzyli na dzieci nie przez pryzmat ich płci i związanych z nimi sztywnych przekonań, ale poprzez to, kim naprawdę są, jakie mają cechy charakteru, jak lubią się bawić i co je interesuje. Kampania ruszyła z początkiem marca 2022 roku.


źródło: LEGO

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

IKEA podsumowuje 4. edycję konkursu grantowego

IKEA konkurst grantowy

W ramach globalnej inicjatywy „Play Coalition” IKEA Retail w Polsce realizuje lokalny konkurs grantowy „Zabawa to poważna sprawa”. To już 4. edycja tego projektu, którego założeniem jest edukacja ekologiczna przez zabawę oraz przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu dzieci ze szczególnie wrażliwych grup. Wsparcie IKEA pozwoliło na realizację inicjatyw edukacyjnych na rzecz klimatu oraz remonty i wyposażenie placówek organizacji z Dąbrowy Górniczej, Łodzi oraz Tanowa k. Szczecina. Ich programy wyróżniały się innowacyjnością i kreatywnością, a jury złożone z pracowników IKEA Retail w Polsce, doceniło także pasję dla zagadnień klimatycznych oraz możliwość efektywnego dotarcia do grupy docelowej.

W IKEA wierzymy, że zabawa ma wielką moc – rozwija, pobudza kreatywność i napędza do działania. Ułatwia też budowanie relacji i poznawanie świata. Jednak przede wszystkim zabawa to podstawowa potrzeba i prawo człowieka – nie tylko dzieci, ale nas wszystkich. W ramach programów, które udało się zrealizować dzięki konkursowi „Zabawa to poważna sprawa”, pokazujemy jak wiele korzyści płynie z zabawy. Jest ona doskonałym nośnikiem wartości edukacyjnych, a w przypadku naszego programu tematów związanych z ekologią i wspólną troską o planetę. Wiedza, którą dzieci zdobywają przy okazji dobrze spędzonego czasu, jest dla nich znacznie bardziej atrakcyjna. Niemniej ważne jest to, że zabawa ma inkluzywny charakter, pomaga budować relacje i włączać się osobom z grup często wykluczanych

Magdalena Betin, koordynatorka konkursu grantowego „Zabawa to poważna sprawa”, IKEA Retail w Polsce

W trosce o najbliższe otoczenie

Wsparcie w ramach konkursu „Zabawa to poważna sprawa” pozwoliło zrealizować interdyscyplinarną inicjatywę Stowarzyszenia dO!Pamina Lab z Dąbrowy Górniczej. Program „Miejska Świetlica Przyrodnicza” dotyczył przede wszystkim zmiany klimatu w kontekście lokalnym. Dąbrowa Górnicza to obszar poprzemysłowy z różnorodną biosferą, m.in. licznymi jeziorami antropogenicznymi oraz Pustynią Błędowską objętą programem ochrony Natura 2000. W ramach projektu stworzona została pracownia outdoorowa – naturalne, otwarte miejsce nauki oraz zabawy. Powstały także punkty oferujące wypożyczenie „zielonej skrzynki” zawierającej podstawowy sprzęt badawczo-laboratoryjny (mikroskop, lupy, akcesoria pomiarowe), które inspirują do eksplorowania nauki o przyrodzie. Mogą z nich korzystać zainteresowane szkoły i inne placówki z Dąbrowy Górniczej oraz terenu Zagłębia Dąbrowskiego. Miejska Świetlica Przyrodnicza udostępnia ponadto sprzęt badawczy, profesjonalne pomoce dydaktyczne czy gotowe scenariusze zajęć. Dodatkowo grupy klasowe, rodzinne czy świetlicowe mogą korzystać z przestrzeni ogrodowej i całej bazy materiałowo-sprzętowej oraz dydaktycznej przy Centrum Aktywności Obywatelskiej. Przy projekcie powstała też kooperatywa edukacyjna dla dzieci realizujących obowiązek szkolny w edukacji domowej. Stowarzyszenie dO!Pamina Lab zrealizowało także cykl warsztatów, 5 rodzinnych wypraw przyrodniczych i utworzyło na Facebooku oraz stronie szkołajestnasza.pl grupę edu-inspiracji, gdzie zainicjowało kampanię społeczną „Las w nas”, której celem jest propagowanie postaw ekologicznych.

Przyroda oczami małej bohaterki

„Być jak Ronja, córka zbójnika – czyli o miłości do przyrody, ludzi i zabawy” to autorski projekt, który przy wsparciu IKEA zrealizowała w Tanowie Fundacja „Mam dom” ze Szczecina. Inspiracją do jego stworzenia była bohaterka książki „Ronja, córka zbójnika” autorstwa Astrid Lindgren. Książka opowiada o losach odważnej dziewczynki kochającej dziką przyrodę. Głównym tematem realizowanego programu była edukacja w zakresie ekologii, zmiany klimatu, ale także równości. Fragmenty książki stanowiły podstawę sześciu warsztatów o tematyce ekologicznej dla dzieci i młodzieży. W trakcie spotkań poruszane były takie zagadnienia jak: oszczędzanie wody i energii, wykorzystywanie zielonej energii, zdrowe odżywianie, bioróżnorodność, smog czy odpady i ich segregacja. W ramach projektu Fundacja „Mam dom” zorganizowała również dwa wyjazdy – podczas wycieczki do stadniny koni dzieci miały możliwość uczestniczyć w codziennym życiu stajni, wzięły również udział w lekcjach jazdy konnej. Z kolei w Transgranicznym Ośrodku Edukacji Ekologicznej w Zalesiu dzieci miały okazję poznać bliżej mieszkańców łąk i lasów. Fundusze z grantu pozwoliły również na wyposażenie pomieszczenia, w którym dzieci mogą zjeść posiłek oraz odbywają się zajęcia manualne i warsztaty czy szkolenia dla dorosłych. Inicjatywa skierowana była do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym z obszarów wiejskich, w tym dzieci pochodzenia ukraińskiego oraz mieszkańców Domu Dziecka w Tanowie.

Eko to najlepszy kierunek

Fundacja Szczęśliwej Drogi z Łodzi to trzeci laureat konkursu grantowego IKEA. Działania w ramach programu „Ekologicznie na szczęśliwej drodze” dotarły łącznie do 62 podopiecznych fundacji – młodzieży z domów dziecka i rodzin zastępczych oraz młodych mam, które rozpoczynają samodzielne życie po opuszczeniu placówek ze swoimi pociechami. Uczestnikom przybliżone zostały tematy związane ze zmianą klimatu, a także, w jaki sposób mogą mieć pozytywny wpływ na środowisko. Dzięki projektowi dowiedzieli się więcej o oszczędzaniu energii i wody, czystości powietrza, segregowaniu i ograniczaniu ilości odpadów, a także kwestiach związanych z aktywnym stylem życia. Podczas warsztatów młodzież wzięła udział w grach z elementem rywalizacji, które dotyczyły sortowania odpadów. Jednym z kreatywnych zadań w ramach programu było przerobienie starych ubrań i nadanie im nowej formy, tak by można było się nimi cieszyć na dłużej. Z kolei piknik ekologiczno-sportowy pozwolił na odkrycie tajników kuchni wege w duchu zero waste, własnoręcznie przygotowanie naturalnych kosmetyków oraz rozgrywki w badmintona, bule, siatkówkę czy mini golf. Fundacja zorganizowała także spływ kajakowy dla 20 podopiecznych, który zakończony był ogniskiem. Była to okazja do wspólnej zabawy i integracji. Fundusze grantowe od IKEA pozwoliły również na zakup dodatkowego wyposażenia i sprzętu niezbędnego do prowadzenia zajęć oraz warsztatów.

Dziecięca radość pomagania

Środki grantowe w ramach projektu „Zabawa to poważna sprawa” pochodzą ze sprzedaży zabawek z kolekcji SAGOSKATT. To seria limitowanych pluszowych maskotek zaprojektowanych przez dzieci dla dzieci. IKEA zaprosiła małych artystów z całego świata, by narysowali swoją wymarzoną pluszową zabawkę. Jak udowodniło już tysiące maluchów – ich wyobraźnia nie zna granic. W ubiegłorocznej edycji wzięło udział aż 66 tysięcy dzieci z całego świata, a tylko w Polsce zgłoszona została rekordowa liczba ponad 3 500 fantastycznych prac. W gronie zwycięzców, których projekt stał się częścią serii SAGOSKATT, po raz trzeci w historii konkursu, znalazła się praca z Polski, tym razem autorstwa 7-letniej Zosi. To nietypowa maskotka w kształcie jajka sadzonego, która po ściśnięciu wydaje dźwięk zbliżony do skwierczenia podczas smażenia na patelni.


źródło: IKEA

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF