Co musisz wiedzieć o Twitchu?

Twitch

Najpopularniejsza na świecie platforma do live streamingu, coraz bardziej zyskuje na znaczeniu. Ogromny popyt na transmisje live, łączy ludzi z całego świata, aby tworzyli rozrywkę. Oprócz całej masy streamerów, którzy udostępniają treści gamingowe, znajdziemy tam również takie kategorie jak podróże, muzyka czy gotowanie.

Co znajdziemy na Twitchu?

Platforma, której żadnemu sympatykowi esportu i gamingu nie trzeba przedstawiać, powstała w 2011 roku. Została stworzona do streamowania na żywo, przez użytkowników lub do oglądania treści udostępnianych przez innych. Na Twitchu znajdziemy transmisje z kategorii takich jak: gry, muzyka, talk-show, sport, podróże, rozmowy, zawody czy turnieje, jednak nie ma odgórnie ustalonych zasad działania platformy. Streamować można (prawie!) wszystko.

Codziennie Twitcha ogląda ponad 15 milionów osób, z czego największą część stanowią młodzi gracze. Dzięki pandemii kanały na Twitchu osiągnęły znaczne wzrosty oglądalności. Według najnowszego raportu Stream Elements w marcu tego roku, widzowie Twitcha spędzili łącznie 2 miliardy godzin na oglądaniu transmisji swoich ulubionych streamerów.

Streamy, streamy, streamy…

Na Twitchu niezaprzeczalnie króluje gaming, skupiając największą oglądalność wśród wszystkich kategorii kanałów. Grami najchętniej oglądanymi przez widzów są CS:GO, GTA V, Minecraft i League of Legends. Z kategorii poza gamingowych najpopularniejsza jest “Just Chatting”, która jest niczym innym jak rozmową z widzami, dzieleniem się swoimi przemyśleniami, poradami czy różnymi challenge’ami. Możemy tu również znaleźć transmisje ze sportowych wydarzeń, esportowych turniejów, festiwali muzycznych, koncertów, audycji radiowych czy planowanej w przyszłości transmisji igrzysk olimpijskich w Tokio.

Jak na każdej platformie, tak i na Twitchu swoje miejsce mają tymczasowe trendy. W ostatnim czasie na ogromnej popularności zyskały transmisje z basenu w domu, czy też spania. Trudno przewidzieć skąd taka tematyka cieszy się popularnością, jednak można wysnuć pewne przypuszczenia. Streamy z basenu w większości są realizowane przez kobiety w strojach bikini, które znacznie bardziej przyciągają uwagę męskiej części publiczności, nawet jeśli transmisja nie niesie za sobą większej wartości, co nie pozostaje bez echa i wzbudza kontrowersje.

Z kolei streamy ze spania mają swoją podstawę w psychologii i nie są tym, co wydaje się na pierwszy rzut oka. Streamerzy śpiąc, budzą się w sytuacji, gdy widzowie przelewają im “datki”, czemu towarzyszą sygnały dźwiękowe lub wiadomość od widza. Wybudzenie streamera ze snu, daje poczucie władzy nad nim, dzięki czemu obie strony są zadowolone – streamer otrzymuje pieniądze, a widz usatysfakcjonowany jest tym, że ma władzę nad poczynaniami swojego idola.

Streamerzy to nastolatkowie grający w gry? Niekoniecznie!

Na Twitchu streamować może każdy, jednak istniejące standardy wymuszają pewne warunki, które muszą zostać spełnione, aby kanał odniósł jakikolwiek sukces. Na dobry start wymagane są przede wszystkim dwie rzeczy: dobry komputer (wraz z mikrofonem i słuchawkami) oraz stabilne łącze internetowe. Ta kombinacja pozwala wystartować, aby jednak odnieść sukces i zarabiać trzeba zbudować sobie bazę widzów, którzy będą oglądali kanał i do niego wracali. Specyfika kanałów jest bardzo podobna do tych na Youtube, liczy się kreatywność, pomysł i sposób prowadzenia kanału, który jeśli będzie atrakcyjny – przyciągnie widzów.

Poza twórcami ze świata gamingu, które już zaistniały i mają swoich regularnych odbiorców, na streamowanie na Twitchu decyduje się wiele osób, które zyskały popularność w inny sposób, a teraz chcą przełożyć ją na oglądalność swojego kanału. Instagramowi influencerzy czy też osoby posiadające kanały na Youtube z dużą widownią zaczynają streamować, zyskując w ten sposób lepszy kontakt ze swoimi odbiorcami oraz dodatkowe źródło dochodu.

Twitch to także pole do działań marketingowych. Streamerzy mogą korzystać z produktów różnych marek, zwiększając jej świadomość na rynku, a także oddziaływać na młodą widownię poprzez streamera, który jest ich idolem. Innym sposobem może być aranżacja środowiska, w którym przebywa streamer. Pole ekspozycji marki w przypadku streamerów jest bardzo atrakcyjne. Przed transmisjami wyświetlane są również reklamy, których w tym przypadku nie da się pominąć. Dużym plusem transmisji na Twitch jest również możliwość dopasowywania produktów do danego audytorium, które łatwo jest określić na podstawie tematyki kanału.

Jak przetopić stream na złoto

Platforma umożliwia kilka sposobów na monetyzację poprzez streamowanie. Naturalnie im większa oglądalność oraz większa liczba stałych widzów, tym większe dochody może otrzymać streamer.

Użytkownik, który ma 50 obserwujących oraz w ostatnich 30 dniach:

  • nadawał przez co najmniej 500 minut
  • miał co najmniej 7 różnych transmisji
  • miał jednocześnie co najmniej 3 widzów (średnio)

może postarać się o kwalifikacje do zostania Towarzyszem Twitcha, który umożliwia mu zarabianie poprzez:

  • Subskrypcje – widzowie mogą zasubskrybować kanał każdego streamera, przez co otrzymuje on 4,99$, 9,99$ lub 24,99$ do podziału pół na pół z platformą Twitch
  • Datki (tzw. “donejty”) – korzystając z Paypala streamerzy mogą zdecydować się na umieszczenie w opisie filmu przycisku na datki, które dobrowolnie, będą mogli przelewać widzowie. Kwoty jakie dostają streamerzy są bardzo różne i mogą zaczynać się od groszy. W przypadku posiadania dużej, zaangażowanej widowni, streamerzy są w stanie zbierać nawet kilka tysięcy złotych dziennie
  • Punkty Bits – czyli wirtualne obiekty przypominające emotikony (nazywane też cheeremotikonami), które widzowie uprzednio kupują i następnie mogą “cheerować” na czacie podczas transmisji. Streamer zarabia na sprzedaży punktów Bits.
  • Sprzedaż gier i przedmiotów do gier na Twitchu – gdy streamerzy podczas transmisji prezentują grę lub przedmiot do gry dostępny w sprzedaży na Twitchu, na stronie kanału pojawia się opcja zakupu. Streamer otrzymuje 5% jeśli widz kupi coś poprzez odnośnik na jego kanale.
  • System eCPM – czyli system płatności za wyświetlenia. Za każdy 1000 wyświetleń streamer otrzymuje określoną kwotę na swoje konto. Na początek jest to od 0,7 do 1,4$ za każdy 1000 wyświetleń, które rośnie proporcjonalnie z każdym kolejnym tysiącem.

Kolejnym krokiem jest zostanie Partnerem Twitcha, które wymaga spełnienia w ciągu 30 dni:

  • streamowania przez co najmniej 25 godzin
  • streamowania przez co najmniej 12 dni
  • oglądalność średnio 75 widzów

W ten sposób oprócz opcji zarabiania dzięki Towarzyszowi Twitcha, Partner może również zarabiać poprzez reklamy. Partnerzy Twitcha mają udział w zyskach z wyświetlanych reklam na ich kanale, mogą określać ich długość i częstotliwość. Partnerstwo Twitcha wspomaga streamera w rozwijaniu jego kanału dając mu szereg narzędzi oraz możliwości, co z kolei przekłada się na zarobki.

Piotr Radzimirski

Na spotkaniach online można zarabiać. Dla 44% organizatorów webinarów stanowią one źródło dochodów [RAPORT]

spotkania online

Z webinarów obecnie korzystają zarówno freelancerzy jak i korporacje zatrudniające kilkanaście tysięcy osób. W czasie pandemii dla wielu podmiotów stały się one kluczowym narzędziem prowadzenia biznesu. Podczas gdy jedni wykorzystują je tylko do komunikacji, inni dzięki nim zarabiają. Jak wynika z raportu ClickMeeting webinary stały się głównym źródłem dochodu dla 12% organizatorów wydarzeń tego typu, a dodatkowym dla 32%. Potwierdza to liczba płatnych spotkań organizowanych online, która wzrosła o 547% rok do roku.

W czasie pandemii, w okresie kiedy prawie wszyscy zostali w domach, wykorzystanie platform do komunikacji wzrosło. Aż 41,91% badanych zaczęło korzystać z tego narzędzia właśnie podczas pandemii, a tylko 3,42% stwierdziło, że jej nie wykorzystuje.

Biznesowe cele wykorzystania webinarów

Według raportu z narzędzia korzystają zarówno małe jak i duże firmy. Freelancerzy mają 18,66% udziału w grupie. W przypadku organizacji, które deklarują wykorzystanie webinarów pozostały podział wynosi: 14,89% do 10 osób w firmie, 22,91% między 10 a 50 pracowników i 22,59% między 51 a 200 zatrudnionych. Natomiast w przypadku największych firm i instytucji, czyli powyżej 200 osób zadeklarowane wykorzystanie webinarów to 20,95%.

wykorzystanie webinarów
źródło: ClickMeeting

Pandemia wpłynęła także na sposób wykorzystywania webinarów. Respondenci deklarują, że obecnie wykorzystują je do wielu zadań. Przede wszystkim wskazali na: cel edukacyjny 39%, profesjonalne sesje szkoleniowe 29%, prowadzenie spotkań biznesowych i organizację spotkań z pracownikami 29% czy współpracę nad projektami 24%. Niemniej popularnymi celami, które wybrali badani są: prezentacja produktu 19%, szkolenia dla klientów 17%, szkolenia i wdrażanie pracowników 16%, pozyskiwanie klienta 13%, a także generowania leadów i edukacja potencjalnych klientów 10%.

webinaria a dochód
źródło: ClickMeeting

W czasie pandemii dużą popularność zyskały tzw. płatne webinary, czyli sposób na prowadzenie komercyjnych szkoleń i kursów online. Organizator umożliwia udział w wydarzeniu każdemu kto opłaci dostęp. W marcu 2020 roku ich liczba na platformie ClickMeeting była większa się aż o 547% w stosunku do marca 2019 roku. Tę zmianę widzimy też w wykorzystaniu funkcji wydania certyfikatu po ukończeniu spotkania – szkoleniu czy kursu online. W tym wypadku zainteresowanie jest wyższe o 995%.

Dominika Paciorkowska, Dyrektor Zarządzająca ClickMeeting

Zarabianie online

Wiele osób przeniosło swój biznes do świata online. Aż 12% badanych zadeklarowało, że płatne webinaria są dla nich głównym źródłem uzyskania dochodu, jednocześnie potwierdzając, że można utrzymać się z ich prowadzenia. Z kolei aż 32% ankietowanych stwierdziło, że ten rodzaj wydarzeń online jest ich dodatkowym źródłem dochodu. To pokazuje, że łącznie dla 44% organizatorów wydarzeń na badanej platformie ta metoda gwarantuje wpływy do budżetu. Dodatkowo 81% ankietowanych zadeklarowało, że po zakończeniu kwarantanny i zasad dystansu społecznego, nadal będzie używać platform webinarowych.

Przykładem przeniesienia swojego biznesu z offline do online jest Julia Purets z firmy Architekt Twojego Stylu, która przez pandemię musiała zrezygnować z szkoleń stacjonarnych na rzecz tych prowadzonych przez platformę do webinarów.

Pandemia zmieniła praktycznie z dnia na dzień sposób prowadzenia biznesu. Kluczem do sukcesu okazała się być technologia. Moje kursy online mimo, że są płatne wyprzedają się w 3 dni, a osób proszących o zorganizowanie kolejnych terminów ciągle przybywa. Liczba miejsc jest ograniczona, a kurs kosztuje 342 złote, a w tym 8 webinarów, prywatne rekomendacje i prace domowe.

Julia Purets, Architekt Twojego Stylu (konto na instagramie: shoppingrevolution.expert)

 

POBIERZ PEŁNY RAPORT WEBINARY I WIDEOKONFERENCJE W CZASACH PANDEMII


Źródło: Informacja prasowa ClickMeeting

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak, ile i jak długo zarabiają esportowcy?

Fortnite zarabianie

Ponad 80 zawodników zarobiło do tej pory w turniejach esportowych ponad milion dolarów, a suma wypłaconych nagród na przestrzeni lat przekroczyła 800 milionów dolarów. Przedstawiamy kulisy tego potężnego zjawiska i opisujemy w jaki sposób dochody uzyskują najlepsi esportowcy na świecie.

Według Forbesa, w zeszłym roku globalne przychody świata sportu przekroczyły 180 miliardów dolarów, z czego sam rynek amerykański wygenerował ponad jedną trzecią tej kwoty. Mimo iż przychody esportowego uniwersum rosną bardzo dynamicznie – ponad 20 procent rok do roku – a ich wartość osiągnęła w ubiegłym roku 1.1 miliarda dolarów, to stanowi to mniej niż jeden procent finansowych dokonań sportu.

Siłą rzeczy esportowcy mogą się poszczycić ułamkiem kwot, jakie zarabiają gwiazdy piłki nożnej, koszykówki, futbolu amerykańskiego, bejsbolu, czy golfa. Czołowa setka zawodowych graczy w zeszłym roku wygrała w turniejach łącznie 73 miliony dolarów. To o blisko 20 milionów dolarów mniej niż z samego tytułu wynagrodzeń uzyskał w 2019 roku najlepiej opłacany sportowiec świata Lionel Messi.

Źródła przychodów zawodowych graczy

Obszary, w których esportowcy zarabiają można podzielić na pięć głównych kategorii:

  • nagrody pieniężne, które zawodnicy indywidualnie, bądź drużynowo wywalczają uczestnicząc w turniejach rozgrywanych on-line lub podczas różnej skali wydarzeń rozgrywanych przy udziale publiczności. W najbardziej lukratywnych turniejach pule nagród przekraczają nawet 30 milionów dolarów, a kilkuosobowe zespoły za wygraną mogą dostać nawet kilkanaście milionów dolarów.
  • pensje wypłacane przez ich organizacje macierzyste. Wysokość comiesięcznych uposażeń dla topowych profesjonalistów w Chinach, USA, czy Europie Zachodniej mieści się w przedziale od 5 do nawet kilkudziesięciu tysięcy dolarów. Często bonusem jest nie tylko stałe miejsce do mieszkania i trenowania, ale także ubezpieczenie zdrowotne i społeczne oraz inne benefity niefinansowe.
  • przychody z transmisji internetowych budują nie tylko rozpoznawalność graczy, ale także zapewniają dodatkowe przychody. Nierzadko także drużyny partycypują w przychodach esportowców z tego źródła. Zawodnicy wykorzystują swoją rozpoznawalność i w wolnych od treningu chwilach streamuja na takich platformach, jak YouTube gaming, Twitch, Mixer, etc.
  • indywidualne kontrakty sponsorskie, na które mogą liczyć największe gwiazdy w swoich dziedzinach, co jest silnie skorelowane z odnoszonymi sukcesami i zasięgami marketingowymi dla marek. Należy jednak pamiętać, że co do zasady jednak, środki z kontraktów sponsorskich trafiają do kasy organizacji i pożytkowane są na wszelkie koszty organizacyjne, w tym pensje zawodników.
  • wirtualne przedmioty, które w zależności od gry mają różny wymiar. Fani poprzez zakup danego przedmiotu w grze wspierają daną organizacje i zawodnikach. Charakterystycznym przykładem jest Counter-Strike, gdzie podczas mistrzostw świata można zakupić naklejkę z autografem ulubionego zawodnika, a część wpływów z tego tytułu zostaje przekazana zawodnik. Sam kupujący, może natomiast przedmiot przykleić do swojej broni i tym samym wyróżnić się w grze.

O ile w przypadku wielu dyscyplin sportowych zarobki są jawne i dość rzadko są tylko w sferze domysłów, to w świecie rozrywki elektronicznej oszacowanie faktycznych wynagrodzeń jest trudne. Jednym z głównych powodów jest to, że nieznane są ustalenia na linii organizacja-zawodnik dotyczące podziału przychodów z nagród pieniężnych. Jednak praktyka jest taka, że w przypadku gier drużynowych zawodnicy mogą liczyć na 5-20% wartości całej nagrody, a grach indywidualnych zwykle jest to przedział od 50 do 100%.

Wedle www.esportearnings.com do dziś prawie 90 zawodników z całego świata zarobiło ponad milion dolarów. Czołową piątkę stanowią: JerAx (Jesse Vainikka), Ceb (Sebastien Debs), Topson (Topia Taavitsainen), N0tail (Johan Sundstein) oraz ana (Anathan Pham), którzy wygrywając najbardziej lukratywny turniej Dota 2 zgarnęli po ponad 3 miliony dolarów.

Intensywnie i krótko

Esportowcy muszą spieszyć się z wygrywaniem pokaźnych nagród, gdyż statystyki są nieubłagane. Dolną granicą profesjonalnej kariery dla wielu zawodników ze ścisłej czołówki jest wiek 18 lat. To w tym wieku wiele zawodników zaczyna profesjonalną karierę, która jest poprzedzona latami gry na poziomie amatorskim i półprofesjonalnym.

Statystyki wskazują, że zawodowi gracze najwyższą formę osiągają w okolicach trzeciego roku swojej kariery. Dość powiedzieć, że średnia wieku profesjonalnych gamerów z czołowych klubów League of Legends to niewiele ponad 21 lat a w Counter Strike Global Offensive 23 lata. Po 25-tym roku życia zawodnicy bywają traktowani jako osoby w esportowym wieku przedemerytalnym, którzy szczyt kariery mieli już za sobą. Zdarzają się oczywiście starsi zawodnicy, a historia zna przypadki mistrzów świata, którzy swojej tytuły wywalczyli po 30-tym roku życia. Natomiast są to pojedyncze przypadki, wybitne gwiazdy.

Czym zajmują się zawodnicy po przejściu na emeryturę? Naturalną kontynuacją bywa realizowanie się w roli trenera, managera drużyny, bądź postawienie na zarabianie na streamowaniu i kontraktach reklamowych.

To idzie młodość (i majętność)

Jak w sporcie tradycyjnym, w esporcie jest też druga strona medalu. Jaden Ashman, 15-letni uczeń z brytyjskiego Essex wywalczył ponad milion dolarów podczas zeszłorocznych Mistrzostw Świata w grze Fortnite. Coraz więcej rodziców, których nieletnie pociechy namiętnie grają w gry komputerowe, przestaje na to narzekać, gdy na koncie pojawiają się środki o wartości przewyższającej ich roczne zarobki.

W ramach Brief Esports publikujemy serie artykułów eksperckich dotyczących esportu i gamingu przydatnych w obszarach marketingu i esportu.  Zachęcamy do zapoznania się z sekcją Wiedza, gdzie szczegółowo zagłębiamy się w poszczególne zagadnienia.

Sekcja Wiedza Esports ESE


Autor: 

Jędrzej Stęszewski

Jędrzej Stęszewski – dyrektor operacyjny ESE Europe – spółki córki ESE Entertainment Inc. z siedzibą w Kanadzie. Założyciel Polskiej Ligi Futbolu Amerykańskiego i jej prezes w latach 2006-2017. Dyrektor Mistrzostw Świata w Kolarstwie Torowym Pruszków 2019 oraz organizator licznych wydarzeń wielkostadionowych (futbol amerykański, tenis ziemny, tenis stołowy, badminton). Organizator wydarzeń esportowych. Komentator telewizyjny.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF