...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Dobry pomysł, ciekawy content i odpowiedni sprzęt, czyli jak wyróżnić się na YouTube?

youtuberzy

W lipcu tego roku YouTube w Polsce zanotował 18,55 mln użytkowników.¹ Obecnie w naszym kraju przeszło 100 kanałów posiada ponad milion subskrybentów.² To pokazuje, że YouTuberem może zostać niemal każdy, a jeśli będzie tworzył atrakcyjne treści, to bez problemu znajdzie swoich odbiorców. Niezbędny do tego typu działań, oprócz dobrego pomysłu na content, jest odpowiedni sprzęt, który pozwoli na produkcję materiałów w wysokiej jakości.

Odbiorców nie brakuje

YouTube jest obecnie najpopularniejszym serwisem wideo w Polsce. Według badania Gemius/PBI, w lipcu tego roku odwiedziło go aż 68,6% wszystkich internautów, czyli 18,55 mln użytkowników. Jeszcze bardziej imponująca jest liczba wyświetleń filmów, która w tamtym okresie przekroczyła 940 mln.³ Nie powinien dziwić fakt, że znaczną część wyświetleń wygenerowały materiały najpopularniejszych twórców internetowych. Zaliczają się do nich m.in. Karol ”Blowek” Gązwa, Stuart “Stuu” Burton, Karol “Friz” Wiśniewski czy Remigiusz “reZigiusz” Wierzgoń. Wymienieni influencerzy łącznie mają powyżej 15 mln subskrypcji oraz przeszło 4 mld wyświetleń.4 Warto dodać, że w naszym kraju więcej niż 100 kanałów w popularnym serwisie z filmami posiada ponad milion subskrybentów.5 Pozostałe kilkaset zgromadziło minimum 100 tys. stałych widzów.6.To pokazuje, że odbiorców contentu wideo w Polsce zdecydowanie nie brakuje.

Sława i dobre zarobki

Bycie popularnym twórcą internetowym wiąże się nie tylko z ogromną popularnością, ale także z nakładem pracy i odpowiedzialnością za swoich widzów. W większości przypadków gwiazdy internetu przygotowywanie treści wideo traktują jak pełnoetatową pracę, która oprócz sławy może przynieść korzyści finansowe. Według różnych danych szacuje się, że w Polsce możliwe jest otrzymanie ok. 1,5-4,5 zł za każde 1000 wyświetleń filmu w serwisie YouTube, w zależności od rodzaju kanału, prezentowanych treści oraz popularności. W przypadku najbardziej znanych twórców zarobki mogą zatem sięgać kilkudziesięciu, a nawet kilkuset tysięcy złotych miesięcznie. Do tego dochodzą środki ze współprac reklamowych. Według badania przeprowadzonego przez agencję GetHero oraz portal APYnews, w 2017 roku polscy YouTuberzy zarabiali średnio od 1,5 tys. do prawie 30 tys. zł za jednorazową współpracę komercyjną z marką, a niektóre z nich były wyceniane nawet na ponad 100 tys. Średnio twórca działający w tym serwisie zarabiał ponad 9 tys. zł miesięcznie. Warto wspomnieć, że od tamtego czasu wiele się zmieniło.

Czy ciekawy content to klucz do sukcesu?

Obserwując najpopularniejszych YouTuberów na świecie oraz w Polsce, można dojść do wniosku, że jednym z najważniejszych elementów działalności na tej platformie jest ciekawy i jasno sprecyzowany content. To właśnie on przyciąga widzów i generuje wyświetlenia, które są o wiele cenniejsze niż same subskrypcje. Potwierdziły to pierwsze tygodnie obowiązywania obostrzeń związanych z epidemią koronawirusa w Polsce. Według analiz agencji GetHero, w dniach od 16 do 22 marca (czyli tuż po ogłoszeniu decyzji rządu o odwołaniu zajęć w placówkach oświatowych) liczba wyświetleń na kanałach ponad 100 polskich twórców wzrosła o 30%, natomiast łączny czas oglądania ich treści wydłużył się o 17 procent względem okresu od 6 do 12 stycznia (czyli przed feriami zimowymi). Wyniki badania Gemius/PBI pokazują natomiast, że w lipcu tego roku polscy użytkownicy spędzali w serwisie średnio 14 minut i 11 sekund.7 Podobną długość mają materiały najpopularniejszych twórców na YouTube. Karol “Friz” Wiśniewski zdobył swoją popularność publikując kilkunastominutowe vlogi, pokazujące codzienne życie jego ekipy, pełne różnych wyzwań i śmiesznych sytuacji. To pokazuje, jak ważny jest odpowiedni pomysł na content i konsekwencja w jego realizacji. Kolejnym ciekawym przykładem jest Karol “Blowek” Gązwa, któremu obecnie największą widownię przysparza testowanie popularnych lifehacków z TikToka. Twórcy doskonale znają trendy oraz swoich widzów, a także wiedzą, jakie materiały ich interesują. Nie chcą zmieniać swoich treści, ponieważ może to wpłynąć na utratę fanów. Często współpracując z markami, sami proponują więc sposób promocji, dopasowany do wszystkich tych czynników.

Dobry content nie wystarczy

Tworzenie spójnych treści, odpowiadających osobowości twórcy oraz wpisujących się w potrzeby odbiorców to tylko jeden krok w drodze do sukcesu. Mimo że wideo można dziś kręcić telefonem komórkowym, to warto zainwestować w lepszy sprzęt, który umożliwi nagrywanie materiałów w najwyżej jakości. To inwestycja, która w przyszłości może zwrócić się z nawiązką. Na rynku dostępnych jest wiele kamer oraz aparatów z różnych półek cenowych. To drugie rozwiązanie będzie bardzo dobre przede wszystkim dla osób planujących nagrywanie statycznych ujęć, skupiających uwagę na człowieku lub jakimś przedmiocie. Dzięki aparatom możliwe będzie uzyskanie dokładnych kadrów o niskiej głębi ostrości, umożliwiającej wyostrzenie pojedynczego obiektu.

youtube
Źródło: WĘC PR

Warto pamiętać o tym, że aparat co do zasady będzie bardziej uniwersalnym rozwiązaniem dla twórcy internetowego. Umożliwi mu bowiem nie tylko nagrywanie filmów, ale także wykonywanie zdjęć. Te ostatnie mogą się przydać m.in. do tworzenia miniaturek filmów lub ciekawego contentu w pozostałych mediach społecznościowych. O tym, jak ważne jest komunikowanie się w kilku kanałach może świadczyć sukces Karola “Friza” Wiśniewskiego (4,09 mln subskrybentów na YouTube, 2,5 mln obserwujących na Instagramie, 173 tysiące polubień na Facebooku) czy Remigiusza “reZigiusza” Wierzgonia (4,03 mln subskrybentów na YouTube, 1,4 mln obserwujących na Instagramie, 1,07 mln polubień na Facebooku).

Najlepszą opcją dla początkującego YouTubera będzie urządzenie z wymienną optyką, które sprawi, że możliwości jego wykorzystania będą jeszcze większe. Do wyboru pozostają aparaty bezlusterkowe oraz lustrzanki. Zaletą tych pierwszych jest przede wszystkim szybszy i sprawniej działający autofokus (w klasycznych lustrzankach cyfrowych jest on oparty na detekcji fazy i w związku z tym podczas nagrywania trzeba ustawiać ostrość ręcznie). Dużą wygodę w przypadku wyboru bezlusterkowca daje także wizjer elektroniczny, który umożliwia podgląd na żywo podczas filmowania (w przypadku lustrzanek trzeba korzystać z wyświetlacza). Uzupełnieniem wielofunkcyjnego aparatu bezlusterkowego, który – podobnie jak lustrzanka – ma możliwość wymiany optyki, powinien być odpowiedni rejestrator dźwięku. Dzięki takiemu urządzeniu głos twórcy będzie czysty i wyraźny, oddając jego oryginalną barwę. Połączenie wysokiej jakości obrazu i dźwięku sprawi, że treści będą przyjemniejsze dla odbiorców. Dobry aparat i rejestrator dźwięku to podstawowy sprzęt, w który powinien zaopatrzyć się każdy vloger.

Optymalnym wyborem dla początkującego YouTubera będzie bezlusterkowiec ze średniej półki cenowej, taki jak np. Olympus OM-D E-M5 Mark III. Gwarantuje on nagrywanie w C4K i 4K, co przekłada się na wysoką jakość obrazu. Przede wszystkim jednak posiada wbudowany 5-osiowy system stabilizacji obrazu, dzięki któremu używanie statywu nie jest konieczne, a nagrywanie z ręki nie psuje ujęć. Uzupełnieniem takiego aparatu może być rejestrator LS-P4, który da się wykorzystać nie tylko jako samodzielne urządzenie do nagrywania, ale także jako mikrofon na kamerze. Na rynku dostępny jest również w specjalnym zestawie dla vlogerów, do którego dołączony jest przewód 3,5 mm i adapter, który umożliwia łatwe podłączenie rejestratora do aparatu. Dużą zaletą jest także znajdująca się w komplecie osłona przeciwwiatrowa, która spełnia bardzo ważną rolę, eliminując szum w trakcie nagrywania na zewnątrz. W zależności od tworzonych treści, warto także postawić na odpowiedni obiektyw. Przykładowo, do nagrywania vlogów z podróży przyda się szerokokątna optyka, która pozwala na lepszą stabilizację obrazu i daje możliwość nagrywania w szerszych kadrach. Zwykłe wideo, takie jak np. tutoriale, można natomiast nagrywać standardowymi obiektywami o ogniskowych od 30 do 50 mm.

Michał Ciesielski, Ekspert Olympus, specjalizujący się w rejestratorach dźwięku

Wytrzymałość, waga i rozmiar

Poza odpowiednią jakością obrazu i dźwięku, którą gwarantują nowoczesne urządzenia, niezwykle cenne mogą okazać się również ich niektóre cechy fizyczne. W przypadku aparatu dużym plusem może być wytrzymała konstrukcja, uszczelniana obudowa oraz idąca za tym odporność na pył, zachlapania i mróz. Dzięki temu urządzenie może być wykorzystywane w różnych warunkach pogodowych. Tego typu sprzęt powinien bez problemu poradzić sobie chociażby z drobnymi zachlapaniami. W przypadku wagi zalety znów są po stronie aparatów bezlusterkowych, które są znacznie lżejsze i mniejsze niż przeciętne lustrzanki. Wiele bezlusterkowców waży poniżej pół kilograma, natomiast szerokość niektórych modeli wynosi zaledwie 12,5 centymetra. Takie urządzenie bez problemu można zabrać ze sobą wszędzie, ponieważ zmieści się nawet do kieszeni. To dodatkowo zwiększa uniwersalność i możliwości jego wykorzystania.

twórcy YouTube
Źródło: WĘC PR

Dodatkowe akcesoria

Posiadając odpowiedni sprzęt do nagrywania, można zastanowić się nad kolejnymi gadżetami, które mogą ułatwić przygotowywanie treści początkującemu twórcy. Mowa tutaj m.in o takich dodatkach, jak tło w jednolitym kolorze (tzw. greenscreen), które przyda się na etapie postprodukcji, czy statyw, pozwalający ustabilizować obraz w czasie samodzielnego nagrywania filmów. Przydatne mogą okazać się także lampy studyjne, które doświetlą ujęcia nagrywane w pomieszczeniach, eliminując w ten sposób zbędne cienie, czy też lepiej podkreślając detale. Wspomniane gadżety można kupić już za kilkaset złotych. Nieco bardziej wymyślnym akcesorium będzie natomiast gimbal, który umożliwi kręcenie płynnych ujęć, zbliżonych do tych z profesjonalnych filmów. Planując zakup aparatu, rejestratora dźwięku, obiektywu oraz dodatkowych akcesoriów warto pamiętać, że o karierze początkującego YouTubera decyduje nie tylko dobry sprzęt, ale także samodyscyplina, dobry pomysł oraz odpowiedni content, dostosowany do potrzeb odbiorców.

1 Źródło: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/youtube-dominuje-wsrod-serwisow-wideo-cda-vimeo-i-zaq2-mocno-w-dol-top10
2 Źródło: https://socialblade.com/youtube/top/country/pl/mostsubscribed
3 Źródło: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/youtube-dominuje-wsrod-serwisow-wideo-cda-vimeo-i-zaq2-mocno-w-dol-top10
4 Źródło: https://socialblade.com/youtube/top/country/pl/mostsubscribed
5 Źródło: https://socialblade.com/youtube/top/country/pl/mostsubscribed
6 Źródło: https://ddob.com/ranking/youtube/page/31
7 Źródło: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/youtube-dominuje-wsrod-serwisow-wideo-cda-vimeo-i-zaq2-mocno-w-dol-top10


Źródło: Informacja prasowa WĘC PR

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Ile zarabiają YouTuberzy? – raport agencji GetHero i portalu APYnews

Od 1,5 tys. zł do niemal 30 tys. zł zarabiają średnio YouTuberzy na jednorazowej współpracy z marką (choć zdarzają się także współprace wyceniane na ponad 100 tys. zł), a zarobki z subskrybcji najpopu-larniejszych polskich twórców YouTube sięgają niemal 30 tys. złotych miesięcznie - wynika z badania przeprowadzonego przez agencję GetHero i portal APYnews. Najpopularniejszą kategorią tematyczną wśród polskich YouTuberów jest gaming. Najczęściej deklarowanym źródłem zarobku są przychody z reklam AdSense – aż 96 procent ankietowanych YouTuberów udzieliło takiej odpowiedzi. Twórcy za-rabiają także na: branded contencie, eventach, streamach czy własnych sklepach. Aż 73 proc. przeba-danych YouTuberów współpracuje komercyjnie z markami (marketerami).

Twórcy raportu – agencja GetHero i portal APYnews (www.apynews.pl), przebadali pulę 104 twórców działających na YouTube, reprezentujących różne typy kanałów i prezentujący różne treści wideo. Najpopularniejszą tematyką, którą zajmują się YouTuberzy, jest według tego badania gaming – blisko połowa z naszych badanych zajmuje się właśnie tym działem. Bardzo podobne wyniki uzyskują lifestyle i rozrywka – kolejno 29 i 24 procent respondentów reprezentuje takie typy kanałów. Najwięcej, bo po 24 procent treści występujących na badanych kanałach, stanowią gameplay’e oraz vlogi. Wśród popularnego kontentu można także wyróżnić Q&A, jak również unboxingi.

Jednym z ciekawszych zestawień w raporcie są bez wątpienia zarobki twórców YouTube. Jak wynika z deklaracji ankietowanych YouTuberów, różnica pomiędzy najniższymi a najwyższymi średnimi zarobkami za jednorazową współpracę z marką może być bardzo duża. Dzięki kampanii twórca jest w stanie średnio zarobić od 1 475 złotych (średnia wartość zarobku określanego w badaniu jako minimalny za jednorazową współpracę), najwięcej zaś 29 287 złotych (średnia wartość z wycen podawanych jako maksymalne), aczkolwiek należy pamiętać, że kwoty za jednorazową współpracę wynoszą nieraz nawet ponad 100 tysięcy złotych – mówi Tobiasz Wybraniec, prezes zarządu agencji GetHero.

Autorzy raportu sprawdzili również jak wygląda kwestia subskrybcje-zarobek. Co do zasady wyniki raczej nie stanowią zaskoczenia – im więcej twórca ma subskrybentów, tym więcej zarabia miesięcznie. Dla mniejszych twórców (do 250 tysięcy subskrypcji) są to kwoty rzędu 3,7-4,5 tysiąca złotych miesięcznie, dla największych zaś (od 500 tysięcy subskrypcji): 13-27 tysięcy złotych.

Ciekawie prezentują się wyniki w tabeli przedstawiającej przedziały miesięcznych zarobków twórców. Tu także wyniki są bardzo skrajne. Zdecydowana większość – aż 82 procent badanych  – zadeklarowało, że miesięcznie zarabia średnio od 1 do 10 tysięcy złotych, w tym 53 proc. deklaruje przedział 1-5 tys. zł, a 29 proc. przedział 5 -10 tys. zł. Tych najlepiej zarabiających (powyżej 10 tys. zł, w przedziałach 10-25 tys. zł, 25-50 tys. zł i 50-100 tys. zł) jest z kolei jedynie 18 procent. 1 procent badanych zadeklarowało, że nie zarabia w ogóle poza reklamami AdSense (w związku z tym nie zostali uwzględnieni w wykresie). Powyższe dane pozwalają na stwierdzenie, że 20 procent „najbardziej dochodowych” YouTuberów, zarabia więcej niż 80 procent pozostałych.

Ogólnie twórca działający na YouTube (z przebadanej puli) zarabia średnio 9 181 złotych. Dla gamingowców średnią jest 6 625 złotych, dla kanałów z kategorii rozrywka niewiele mniej – 6 500 złotych, najwięcej natomiast zarabiają twórcy z kategorii lifestyle – średnio 13 166 złotych

Najczęściej deklarowanym źródłem dochodu jest ten z reklam AdSense – aż 96 procent ankietowanych YouTuberów udzieliło takiej odpowiedzi. Na drugim miejscu uplasował się Branded Content – 75 proc. Twórcy zarabiają także na: eventach, streamach czy własnych sklepach.

Jednocześnie często decydują się na darmową współpracę. Ponad 70 procent badanych potwierdza, że wzięło udział w darmowej kampanii z marką, a jako główny powód YouTuberzy podali współpracę na rzecz celów charytatywnych. Jak wynika z raportu, decydują się oni także na współpracę bez wynagrodzenia, ponieważ temat kampanii jest dla nich bliski lub po prostu lubią daną markę. Warto odnotować też fakt, że 13 procent badanych za powód współpracy, za którą nie dostali pieniędzy, podaje winę swojego managera, bądź po prostu oszustwo.

Wśród YouTuberów bardzo popularny jest również barter – 3/4 ankietowanych potwierdza, że współpracowało na takich zasadach. Tego typu współpracę ma za sobą 65-80 proc. twórców gamingowych, rozrywkowych oraz lifestylowych; jedynie 20-35 procent twórców w ogóle nie współpracuje barterowo.

Badanie zostało przeprowadzone za pomocą wywiadów telefonicznych i e-mailowych, bezpośrednio z twórcami YouTube. Grupa YouTuberów została wybrana na zasadzie różnorodności w przedziale posiadanych subskrypcji. Twórcy raportu zamierzają powtarzać badanie cyklicznie co rok.

GetHero (www.gethero.pl) to niezależna polska sieć partnerska YouTube, a jednocześnie agencja kreatywna, współpracująca z influencerami i marketerami.

APYnews (www.apynews.pl) to portal poświęcony szeroko pojętej tematyce YouTube i twórców YouTube.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF
Poprzedni
«