...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Polska na szarym końcu. Nowoczesne technologie nie dla nas

Nowoczense Technologie

Sztuczna inteligencja ma ogromny wpływ na rozwój przemysłu. Dziś mówimy już o czwartej rewolucji przemysłowej (tzw. przemysł 4.0), czyli wykorzystaniu automatyzacji i cyfryzacji oraz analizy big data w celu poprawy efektywności procesów produkcyjnych poprzez uzyskanie większej elastyczności produkcji, zwiększenie jej wydajności przy zachowaniu najwyższych standardów jakości, obniżenie kosztów, większą kontrolę i zadbanie o bezpieczeństwo pracowników.

Zbigniew CzajkowskiSztuczna inteligencja umożliwia systemom analizowanie pracy maszyn oraz czynników otoczenia w celu podejmowania w pewnym stopniu autonomicznych decyzji aby osiągać założone cele. Pomaga zarazem sprostać wielu wyzwaniom współczesnego świata takim jak np. leczenie chorób czy też minimalizowanie wpływu rolnictwa na środowisko. Dodatkowo obecnie rozwiązania w postaci usług chmury, które wykorzystują możliwości związane z AI, a w szczególności Big Data pomagają przedsiębiorcom dokonywanie niezwykle skomplikowanych obliczeń. Oszczędzają czasu, dzięki czemu firmy budują swoją przewagę i konkurencyjność na rynku. Korzyści jakie osiągają dzięki wdrożeniom AI to m.in. przyspieszenie cyklu sprzedaży, szybsze rozwiązania problemów klienta, optymalizacja dystrybucji i logistyki, dostosowanie cen do rynku czy łatwiejsze wykrywanie nadużyć. Sztuczna inteligencja wykorzystywana może być też przy zarządzaniu zasobami ludzkimi, w rozwiązaniach inteligentnej fabryki czy też zarządzania energią elektryczną.

Zbigniew Czajkowski, Channel & Marketing Manager w NMG S.A., polskiej firmy IT, tworzącej oprogramowanie dla przemysłu i energetyki oraz zarazem lidera wdrożeń w zakresie smart metering w energetyce w Polsce.

Według najnowszych danych Eurostatu z 2020 roku tylko 7% przedsiębiorstw w UE zatrudniających co najmniej dziesięć osób korzystało z aplikacji AI. Polska znajduje się znacznie poniżej średniej, bo zaledwie 4% firm używało któregoś zastosowania sztucznej inteligencji. Gorzej jest tylko w czterech państwach, czyli na Łotwie (2%), Słowenii, Węgrzech oraz Cyprze (po 3%). Na drugim biegunie jest Irlandia (23%) oraz Malta (19%), Finlandia (12%) i Dania (11%).

Natomiast z badania ADP Polska wiemy, że w skali całego 2020 r. przedsiębiorstwa wdrażające innowacyjne rozwiązania, odnotowały wyższą dynamikę zatrudnienia (+4,3% względem 2019 roku) niż ogół rynku (-1,1%).

Zbigniew CzajkowskiBrak inwestycji w AI na polskim rynku to niepokojący trend. Jak pokazują dane, wspieranie procesów zachodzących w firmie poprzez sztuczną inteligencję przynosi rozwój i daje szansę tym przedsiębiorstwom nie tylko na przetrwanie czasu po pandemii, ale też rozwój w jej trakcie.

Zbigniew Czajkowski, Channel & Marketing Manager w NMG S.A.

Od prostych chatbotów po zarządzanie energią

Według danych Eurostatu najwięcej firm wykorzystywało uczenie maszynowe do wewnętrznej analizy danych, popularne były też chatboty, które ułatwiały kontakt z klientem oraz generatory mowy. Firmy wykorzystywały też roboty usługowe, które charakteryzują się pewnym stopniem autonomii przy wykonywaniu m.in. czynności porządkowych, niebezpiecznych lub powtarzalnych, takich jak sprzątanie trujących substancji, sortowanie towarów w magazynie, czy też pomaganie klientom w zakupach.

Zbigniew CzajkowskiJednak przełom jest gdzie indziej. Chcąc w pełni przejść na stronę cyfrowej rewolucji należy jeszcze mocniej inwestować w przemysłowy internet rzeczy (IIoT). To jest prawdziwy wielki skok, bo IIoT umożliwia automatyzację na niespotykaną wcześniej skalę. Połączenie ze sobą urządzeń i czujników usprawnia produkcję i konserwację, a także przetwarzanie w czasie rzeczywistym wielu danych. Internet rzeczy umożliwia tworzenie inteligentnych fabryk, usprawnienie łańcuchów dostaw czy zarządzanie zasobami ludzkimi i energetycznymi w sposób całkowicie zdalny.

Zbigniew Czajkowski, Channel & Marketing Manager w NMG S.A.

Zadaniem nawet najbardziej nowoczesnej aplikacji może być monitorowanie parametrów technicznych w czasie rzeczywistym i wyłapywanie w odpowiednim momencie ewentualnych problemów, ale ich rozwiązanie z reguły wymaga już interwencji pracowników. Podobnie wygląda sytuacja z platformami, które wspierają firmy w obszarze redukcji kosztów zakupu i zużycia energii. Aplikacja może pomóc w identyfikacji miejsc dla działań pro-oszczędnościowych, ale to zarządzający przedsiębiorstwem muszą później podjąć odpowiednie decyzje na podstawie szczegółowych danych. – Gromadzenie danych bez rzeczywistego przetwarzania może spowodować dużo szumu zamiast realnego wglądu w stan faktyczny – ostrzega Czajkowski.

W sieci może być bezpiecznie

Odpowiednie przetwarzanie i wykorzystywanie danych to jedno wyzwanie, ale nie mniej istotna jest kwestia ich ochrony i bezpieczeństwa informacji. Coraz więcej wzajemnie połączonych urządzeń, które generują coraz to większe obciążenia systemów mogą uwydatniać potencjalne słabości, które mogą zostać wykorzystane poprzez działania z zewnątrz.

Zbigniew CzajkowskiRozumiem obawy przed pełnym wejściem w cyfrowy świat. To oczywiste, że czai się tam wiele problemów i zagrożeń związanych z bezpieczeństwem. Jednak już dziś wiele wrażliwych danych przekazujemy sobie przez internet. Również takich, od których zależy los naszych przedsiębiorstw. Dlatego dziś najlepsi developerzy opierają swoje aplikacje na usłudze VPN. To wirtualna sieć prywatna, która co prawda wykorzystuje internet, ale dzięki szyfrowaniu i kompresowaniu danych dostępna jest tylko dla nadawcy i wskazanego odbiorcy.

Zbigniew Czajkowski, Channel & Marketing Manager w NMG S.A.


Źródło: NMG S.A.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Polska spółka tworzy inteligentny system do zarządzania energią elektryczną w małych i średnich obiektach

slup energii elektrycznej

Zaprojektowany przez NMG S.A. system umożliwia całkowitą automatyzację zarządzania energią elektryczną w zarówno w obiektach mieszkaniowych, usługowych jak i produkcyjnych. Inteligentne algorytmy umożliwiają kontrolowanie popytu i podaży na obszarach np. osiedli deweloperskich, budynkach mieszkaniowych, urzędach, szkołach czy biurowcach. System wykorzystuje technologie sieci neuronowych, które pozwalają na regulowanie i bilansowanie zużycia energii, włączając odbiorców do udziału w rynku mocy.

NMG logo

NMG S.A. od 19 lat, czyli od początku swojej działalności, projektuje i wdraża rozwiązania z zakresu zarządzania energią w przedsiębiorstwach z różnych sektorów przemysłu i usług. Nasze systemy informatyczne zapewniają dwukierunkową komunikację z obiektami, urządzeniami czy instalacjami, a także pozwalają na zdalne pozyskiwanie danych i odczytów, jak i sterowanie pracą takich obiektów.

Posiadając doświadczenie zarówno w telekomunikacji, jak i IT, spółka od lat intensywnie rozwija rozwiązania informatyczne typu Smart dedykowane dla energetyki i przemysłu. Co nas wyróżnia na tle innych firm? Nasze systemy opierają się na doświadczeniu w przetwarzaniu dużej ilości danych, zebranym w pionierskich wdrożeniach rozwiązań dla firm telekomunikacyjnych w Polsce. Dzięki temu udało nam się stworzyć systemy, z których korzystają obecnie największe polskie przedsiębiorstwa energetyczne.

Zbigniew Czajkowski, Channel & Marketing Manager w NMG SA

Dzięki połączeniu doświadczeń z wdrożeń dla największych polskich firm energetycznych takich jak Tauron Dystrybucja, PGE Dystrybucja, PKP Energetyka, ENEA Operator, innogy Stoen Operator, Polska Spółka Gazownictwa oraz kompetencji zebranych w różnych gałęziach przemysłu, NMG S.A. opracowała koncepcję innowacyjnego systemu do zarządzania popytem i podażą energii elektrycznej. Systemu, który będzie zdolny sprostać oczekiwaniom i wymaganiom, jakie stawia przed tego typu rozwiązaniami zmieniający się model działania energetyki.

Polski system pozwoli na tworzenie własnych magazynów energii

Nasza rzeczywistość staje się coraz bardziej scyfryzowana, a przedsiębiorstwa coraz mocniej stawiają na energię pochodzącą ze źródeł odnawialnych. Globalne trendy rynkowe wręcz wymuszają wykorzystywanie zielonej energii.

Finalna wersja naszego systemu pozwoli na kompleksowe zarządzanie usługami energetycznymi przez lokalnych operatorów. Chcemy udostępnić im możliwość regulacji mocy i bilansowania energii na obsługiwanych przez nich obszarach. Funkcje te będą realizowane poprzez opracowanie elastycznego mechanizmu rozliczeń oraz prognozowania przychodów i kosztów związanych z produkcją i zużywaniem energii. System opracowany przez naszą spółkę to zupełnie innowacyjne rozwiązanie, zarówno na polskim, jak i międzynarodowym rynku. Algorytmy prognostyczne, sieci neuronowe i inne nowoczesne technologie testujemy w naszym Centrum Badawczo-Rozwojowym w Bydgoszczy w ramach projektów współfinansowanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Zbigniew Czajkowski, Channel & Marketing Manager w NMG SA

Oprócz systemu do efektywnego zarządzania popytem i podażą energii elektrycznej spółka pracuje nad zintegrowaną platformą umożliwiającą połączenie wielu jednostek wytwórczo-odbiorczych i efektywne zarządzanie ich wspólną pracą.

Platforma ta skierowana jest do przedsiębiorstw korzystających z rozwiązań typu Smart Metering. Tworzone przez nas oprogramowanie dostarcza niezawodne narzędzia do rozliczania energii w ramach redukcji mocy. Platforma, dzięki wykorzystaniu technologii z obszaru sztucznej inteligencji (AI), umożliwiać będzie zarządzanie w sposób automatyczny procesem planowania i realizacji redukcji mocy przez konsumentów i prosumentów na wyznaczonym obszarze w ramach wirtualnej jednostki grafikowej.

Zbigniew Czajkowski, Channel & Marketing Manager w NMG SA

System od NMG S.A. pozwoli na obniżenie kosztów zużycia energii

Algorytmy obliczeniowe wykorzystywane przez NMG S.A. pozwalają na pełne wykorzystanie potencjału redukcji mocy. System, w ramach wspomagania usług DSR i DSM, udostępni możliwość otrzymywania komunikatów od Operatorów Rynku w zakresie regulowania zapotrzebowania i produkcji energii elektrycznej. Sterowanie podażą i popytem odbywać się będzie z uwzględnieniem komfortu odbiorcy oraz zachowaniem jego niezależności, dzięki maksymalnemu wykorzystaniu własnych źródeł energii, np. paneli fotowoltaicznych.

Nasza spółka dostarcza rozwiązania informatyczne dla największych dystrybutorów energii elektrycznej. Aktywnie współpracujemy z Tauronem, PGE, PKP Energetyka, ENEA, Innogy Stoen oraz innymi lokalnymi operatorami systemów dystrybucyjnych.

Zbigniew Czajkowski, Channel & Marketing Manager w NMG SA

 

 


Źródło: NMG SA

 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF