5 niezbędnych narzędzi do efektywnej pracy z domu

home office

Praca z domu dla wielu z nas stała się już codziennością. Część firm zrezygnowała z przestrzeni biurowej, wprowadzając obowiązek pracy zdalnej, a druga część wprowadziła hybrydowy model pracy. Tego typu kroki zmuszają nas nie tylko do zorganizowania sobie miejsca do pracy z domu, ale również do wyposażenia się w odpowiednie narzędzia, które umożliwią nam efektywne wykonywanie swoich obowiązków zawodowych. Stworzyliśmy listę 5 podstawowych narzędzi, które ułatwiają pracę z domu, a także sprawiają, że home office staje się znacznie przyjemniejszy.

1. Programy do zarządzania projektami

Tego typu programy mają niezwykle uniwersalne zastosowanie – pozwalają organizować pracę, rozdzielać obowiązki pomiędzy różnych pracowników, a także porządkować własne zadania. Dzięki nim możemy z łatwością uniknąć chaosu, o co nietrudno, zwłaszcza jeśli nasza praca wymaga od nas pamiętania o wielu rzeczach jednocześnie.

Programy do zarządzania projektami to świetna alternatywa dla notesu lub tradycyjnego wpisywania notatek w kalendarzu. Pozwalają one z łatwością rozpisać zadanie do wykonania, określić jego status, a także przypisać do niego odpowiednie osoby. Dzięki nim możemy kontrolować realizację zadania na różnych etapach. Co więcej, niektóre programy do zarządzania projektami posiadają wiele dodatkowych funkcji np. czat, kalendarz oraz powiadomienia o zmianie statusu danego tasku.

W ramach programów wspierających pracę projekt managera można wyróżnić:

Darmowe programy do zarządzania projektami, np.:

  • Asana;
  • Trello;

oraz płatne programy wspierające koordynowanie projektów, np.:

  • PM Compass;
  • TeamWork Project.

Zazwyczaj płatne wersje są bardziej rozbudowane, mają więcej funkcji i może korzystać z nich wiele osób jednocześnie. Z kolei jeśli planujemy wykorzystywać tego typu programy do celów indywidualnych (np. do planowania pracy własnej), to z powodzeniem możemy korzystać z wersji bezpłatnych.

2. Pakiet Microsoft 365

Trudno wyobrazić sobie wykonywanie codziennej pracy bez pakietu narzędzi biurowych Microsoft 365, dzięki którym można: redagować i edytować dokumenty tekstowe, korzystać z inteligentnych funkcji, a także tworzyć prezentacje biznesowe. Word, Excel i Power Point – to trzy programy, które są absolutnie niezbędne dla większości osób, które pracują z domu.

Warto jednak pamiętać, że pakiet Microsoft 365 oferuje znacznie więcej. Obecnie dostępne są różne warianty tego pakietu, które różnią się od siebie przeznaczeniem oraz zawartością. Dzięki temu możemy z łatwością dostosować je do swoich potrzeb i oczekiwań.

Jeśli zdecydujemy się na zakup pakietu Microsoft 365 dla firm, to warto zwrócić uwagę nie tylko na aplikacje, ale również na:

  • typ licencji (np. darmowa czy komercyjna)
  • jej rodzaj (jednorazowa czy subskrypcyjna)
  • ważność (terminowa czy bezterminowa)
  • liczbę użytkowników (na ile urządzeń może być wykorzystywana).

3. Wirtualny dysk

Praca w domu u wielu osób opiera się w dużej mierze na wymianie „ciężkich” plików. Nie zawsze chcemy, m.in. ze względów bezpieczeństwa, przechowywać je na własnym komputerze. W takiej sytuacji z pomocą przychodzą dyski w chmurze, których zaletą jest nie tylko bezpieczne przechowywanie danych, ale również dostęp do nich z każdego miejsca, w którym mamy łączność z internetem. Wirtualny dysk jest również wygodny z tego powodu, że dzięki niemu nie musimy się martwić o utratę plików i danych w przypadku awarii komputera. Jeśli zapiszemy je w chmurze, to możemy z łatwością uzyskać do nich dostęp z dowolnego urządzenia.

Dysk w chmurze jest także świetną opcją dla rozproszonych zespołów. Dzięki wirtualnym dyskom z jednego pliku może korzystać nawet kilkanaście osób jednocześnie, co w znaczący sposób skraca czas potrzebny na pracę i wymianę informacji.

Bezpłatny dysk w chmurze, np. Dysk Google, jest świetną alternatywą dla subskrypcji przestrzeni wirtualnej, jednak trzeba pamiętać, że darmowe rozwiązania mają bardzo niskie limity na przechowywanie danych. W krótkim czasie może okazać się, że 15 GB bezpłatnej przestrzeni na Dysku Google szybko się zapełni. Stąd, do celów biznesowych, ale również prywatnych, jeżeli chcemy przechowywać np. albumy ze zdjęciami, muzykę czy dokumenty w chmurze – warto wybrać subskrypcję wirtualnego dysku w chmurze, np. Dysk Google w Google Workspace lub OneDrive w pakiecie Microsoft 365.

4. Komunikatory

Praca zdalna wymaga również stałej komunikacji pomiędzy poszczególnymi członkami zespołu, a także ze współpracownikami zewnętrznymi. Częściowo można tę potrzebę pokryć poprzez rozmowy telefoniczne, ale nie wszystko da się załatwić w ten sposób. Niekiedy niezbędne są kilkugodzinne meetingi, na których omawiane są ważne – często strategiczne – tematy, a także prezentowane są różne wykresy, tabele i inne ważne informacje. W sytuacji, gdy spotkania fizyczne nie są możliwe (m.in. ze względu na znaczne rozproszenie poszczególnych członków zespołu), z pomocą przychodzą różnego rodzaju komunikatory, które w znaczący sposób ułatwiają codzienną komunikację w zespole. Wśród programów, które cieszą się dużą popularnością, można wymienić m.in.: Microsoft Teams (pakiet narzędzi Microsoft 365), Google Meet (Google Workspace), Zoom i Skype.

5. Aplikacje do zarządzania czasem

Jednym z największych wyzwań związanych z pracą w domu jest zarządzanie własnym czasem i zachowywanie równowagi pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym. Nie jest to zbyt łatwe – zwłaszcza w przypadku, gdy nasze miejsce zamieszkania pełni również funkcję biura. Ponadto w domu nietrudno o rozpraszacze, przez co niekiedy możemy nie wywiązywać się należycie ze swoich obowiązków zawodowych.

W takiej sytuacji niezwykle przydatne mogą być aplikacje do zarządzania czasem, których podstawowym celem jest poprawa produktywności. Przykładem takiej aplikacji jest Toggl Track, który jest świetną opcją dla osób chcących pracować nad poprawą swojej wydajności w pracy. Aplikacja ta pozwala wprowadzać różnego rodzaju zadania oraz oszacować czas, który będzie potrzebny na ich wykonanie. Dzięki temu pod koniec dnia, tygodnia lub miesiąca, będziemy mogli precyzyjnie określić, co zostało zrobione i jak dużo czasu nam to zajęło. Wśród ciekawych aplikacji do zarządzania czasem można wymienić również: Harvest, RescueTime, Kiwake i Pomidoro.


Źródło: Microsoft 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Coworking – najlepsze miejsce pracy dla zespołów projektowych

Solutions.Rent Coworking

Jak dowodzi raport „2020 Future of Work Report” 71,5% pracowników, którzy korzystali z coworkingu przed pandemią chce do niego wrócić. Z kolei 54,9% osób, które nie wynajmowało przestrzeni w coworku – ma zamiar z niej skorzystać, uznając ją za rozwiązanie wspierające pracę projektową.

Coworking świetnie sprawdza się przy pracy zespołowej. To przestrzeń elastyczna, kreatywna i motywująca do działania. A wiadomo, że przy projektach, szczególnie tych międzynarodowych, to bardzo ważne.

Marta Kamińska z Solutions.Rent

Coworking jest elastyczny

Biura coworkingowe oferują elastyczny czas najmu. Przestrzeń można wynająć pod realizację konkretnego projektu. Nie trzeba podpisywać umowy z cateringiem, dostawcą internetu, firmą sprzątającą czy ochroniarską. Wynajmujący nie musi martwić się o formalności. Jeśli realizacja projektu zakończy się w terminie – umowa najmu wygasa, ale jeżeli zespół potrzebuje więcej czasu – może ona bez przeszkód zostać przedłużona. To Ty wybierasz warunki współpracy i dostosowujesz przestrzeń do potrzeb zespołu.

Coworking zbliża

Jeśli pracujesz w międzynarodowej korporacji lub zespole rozproszonym, dzięki pracy w coworku możesz budować społeczność pracowników. Członkowie teamu aktywnie uczestniczący w życiu biurowym silniej identyfikują się z marką. Przestrzeń jest elementem budowania wspólnoty i tożsamości firmy. Daje również większe możliwości współdziałania niż praca zdalna.

Czy wiesz, że…

Coworking to nie tylko open space. To także prywatne biura z dostępem wyłącznie dla zespołu projektowego.

Coworking to wygoda

Coworking zapewnia pełne wyposażenie biur. Ergonomiczne fotele, szybki internet, profesjonalny sprzęt biurowy. Nowocześnie zaprojektowana i komfortowa przestrzeń zwiększa standard pracy. Nie musisz martwić się o zaplecze techniczne czy sanitarne. Możesz wraz z zespołem w pełni skupić się na pracy.

Coworking daje poczucie komfortu

Pracując w zespole, bez względu na to, czy w modelu tradycyjnym, czy według metodyk zwinnych – potrzebna jest przestrzeń, która sprzyja spotkaniom, rozmowom, konsultacjom. To daje coworking. Wynajmując hot deski czy pokoje, oprócz biurka dla pracownika, zyskujesz dostęp do przestrzeni wspólnych – kuchni, sali konferencyjnej, budki telefonicznej. W coworku meetupy czy burze mózgów z zespołem można realizować w naprawdę komfortowych warunkach.

Coworking sprzyja optymalizacji

Praca w coworkingu sprawia, że zespół bardziej skupia się na wykonywaniu zadań. Dzięki temu czas realizacji projektu się skraca, co z kolei optymalizuje wydatki. Wynajem coworkingu, w którym płacisz stałą kwotę i nie przejmujesz się rachunkami to rozwiązanie nie tylko tańsze, ale i bardziej komfortowe w stosunku do wynajęcia całego biura. Opłaty są niższe, a zyskujesz prestiżowy adres w centrum miasta. Nie musisz zatrudniać office managera, który będzie odbierał pocztę czy zajmował się dokumentami. W coworkingu masz to zapewnione.  

Jak pokazują badania przeprowadzone przez GCUC, coworking zwiększa zaangażowanie i motywację do pracy (84% ankietowanych), a także wpływa na budowanie relacji biznesowych (82%). Jeśli chcesz osiągnąć lepsze wyniki pracy zespołowej – pomyśl o coworkingu.


Autor: Solutions.Rent 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Zwolnieni z Teorii i ABSL dzięki wsparciu JPMorgan Chase Foundation pomogą mazowieckiej młodzieży zwiększyć zawodowe szanse

Uczniowie szkół średnich z województwa mazowieckiego będą mieli szansę rozwijać swoje zawodowe kompetencje z zakresu przedsiębiorczości czy pracy zespołowej poprzez samodzielne zarządzanie własnymi projektami. Zapewnią one lepszy start na rynku pracy, dając możliwość zdobycia praktycznych umiejętności oraz doświadczenia. Pomogą im w tym Fundacja Zwolnieni z Teorii oraz Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL) przy wsparciu amerykańskiej JPMorgan Chase Foundation. Na uczestników czeka 150 miejsc pracy w firmach globalnych i rodzimych markach z sektora nowoczesnych usług biznesowych, zrzeszonych w ABSL.

Młodzi ludzie, którzy nie mogą wykazać się doświadczeniem zawodowym, stoją przed ogromnym wyzwaniem, chcąc zdobyć rozwojową i dobrze płatną pracę. W związku z dynamicznie zmieniającym się rynkiem pracy, pracodawcy coraz bardziej cenią pracowników z kompetencjami miękkimi, takimi jak umiejętność pracy w zespole, dobra organizacja czy umiejętności komunikacyjne. Organizatorzy olimpiady Zwolnieni z Teorii wiedzą, jak doskonalić kompetencje przyszłości wśród młodzieży.  Co roku tysiące uczniów szkół średnich w całej Polsce realizuje własne projekty społeczne, zdobywając praktyczne i uniwersalne kompetencje zawodowe, cenione na każdym stanowisku pracy. W nadchodzącej edycji olimpiady stworzono specjalny, dodatkowy program skierowany do uczniów z województwa mazowieckiego (z wyłączeniem Warszawy), ze szczególnym uwzględnieniem powiatów, takich jak radomski, mławski czy sierpecki, w których młodzi ludzie są najbardziej narażeni na wykluczenie społeczne i zawodowe. W realizacji projektów będzie ich wspierać 56 nauczycieli z grupy Nauczyciele Zwolnieni z Teorii. Kluczowym celem programu jest zdobycie przez młodzież tzw. miękkich umiejętności, których, zdaniem pracodawców, najbardziej brakuje młodym ludziom. Następnie 150 z nich zostanie zatrudnionych w globalnych firmach zrzeszonych w ABSL.   

Na ten moment do realizacji programu zgłosili się nauczyciele z 28 miejscowości w województwie mazowieckim m.in. z Płocka, Radomia, Siedlec, Ostrołęki, Mławy, Pułtuska, Sochaczewa, Sierpca, Legionowa, Garwolina, Piaseczna czy Iłży. Program skierowany jest do uczniów ostatnich klas szkół średnich. W jego ramach uczniowie uzyskają dostęp do specjalnej, internetowej platformy szkoleniowej, dzięki której będą mieli możliwość rozwoju kompetencji miękkich. – Realizując ten program po raz pierwszy na Mazowszu chcemy uświadomić uczniom, że w starcie zawodowym będą liczyły się kompetencje miękkie, tj. umiejętność pracy w zespole, dobra komunikacja interpersonalna, rozwiązywanie problemów czy organizacja pracy. Według raportu Światowego Forum Ekonomicznego “The Future of Jobs”, w perspektywie 10-30 lat, to właśnie te kompetencje zapewnią młodym ludziom zatrudnienie w większości branż, od księgowego do menedżera. Co ważne, poza zdobywaniem kompetencji przyszłości, młodzież będzie rozwijać także swoją wrażliwość społeczną i empatię – mówi Paula Bruszewska, prezes Fundacji Zwolnieni z Teorii.

W czasie realizacji programu ABSL wraz z firmami zrzeszonymi podzieli się z młodzieżą praktyczną wiedzą o możliwościach na rynku pracy, pomagając młodym ludziom z Mazowsza w rozpoczęciu kariery zawodowej. ABSL połączy także absolwentów programu z pracodawcami, którzy podkreślają, jak ważne jest dla nich rozszerzanie puli dostępnych talentów i już czekają na młodych pracowników.

W ramach projektu uczestnicy otrzymają od nas indywidualne konsultacje na temat możliwości rozpoczęcia pracy w firmach sektora nowoczesnych usług dla biznesu.  Chcemy przedstawić uczniom zakres działalności naszych firm, atmosferę i kulturę pracy. Przede wszystkim jednak chcemy  pomóc tym młodym ludziom zaplanować drogę zawodową, zgodną z ich zainteresowaniami i kompetencjami. Przewidzieliśmy też szkolenia przygotowujące do rozmowy kwalifikacyjnej oraz targi pracy. Będzie to wyjątkowa okazja, aby poznać i porozmawiać z przedstawicielami naszych największych pracodawców – mówi Marcelina Godlewska, dyrektor zarządzająca w ABSL.

Z programu skorzystają także nauczyciele szkół średnich. Jak pokazały badania przeprowadzone przez Fundację Zwolnieni z Teorii, dzięki wsparciu nauczycieli, zanotowano trzykrotny wzrost liczby projektów ukończonych przez uczniów, w porównaniu z projektami realizowanymi bez pomocy nauczycieli. – JPMorgan Chase Foundation umożliwia uczniom, realizującym projekty społeczne w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii, zdobycie doświadczenia i praktycznej wiedzy na temat poruszania się po rynku pracy. Dzięki temu co najmniej 150 przyszłorocznych absolwentów programu rozpocznie swoją karierę zawodową m.in. w takich obszarach jak zarządzanie finansami, IT, zarządzanie zasobami ludzkimi czy bezpieczeństwo informacji. Uczniowie pod okiem specjalistów będą mogli dalej rozwijać kompetencje miękkie zdobyte w trakcie realizacji projektów wg metodologii PMI. Z udziału podopiecznych w programie skorzystają także nauczyciele, dla których również przewidziano wsparcie rozwojowe w formie szkoleń, organizowanych w Warszawie, nastawionych na zdobywanie umiejętności coachingowych, potrzebnych, by wspierać uczniów przy realizowaniu projektów – podkreśla Alicja Piwnik, nauczycielka przedmiotów ekonomicznych w ZSEG w Otwocku i regionalny koordynator nauczycieli Zwolnionych z Teorii na Mazowszu.

Czym zajmuje się fundacja wspierająca mazowiecką młodzież? JPMorgan Chase Foundation angażuje się we wspieranie społeczności lokalnych na całym świecie, przyczyniając się do budowania zrównoważonej gospodarki. – Naszą pasją jest pomaganie ludziom w zdobywaniu umiejętności, które ułatwiają dostęp do wysokiej jakości miejsc pracy oraz budowanie udanych i trwałych karier. Program ten jest przykładem świetnej współpracy Zwolnionych z Teorii i ABSL. Cieszymy się, że możemy być częścią tej inicjatywy – podkreśla Steven Cohen, dyrektor zarządzający Centrum Korporacyjnego JPMorgan w Warszawie. 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF