...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Ponad 80% internautów konsumuje więcej treści niż przed pandemią

Korzystanie_z_internetu

Internet zalewa odbiorców treścią. W pandemii fala tylko przybrała. Czytamy znacznie więcej, ale też jesteśmy coraz bardziej zmęczeni szumem informacyjnym. W tym oceanie wiadomości najlepiej pływa biznes, bo to komunikatom stworzonym przez firmy ufamy najbardziej.

Global Web Index – amerykańska firma analityczna – wykazała w swoim raporcie, że ponad 80% internautów konsumuje więcej treści niż przed pandemią. Żyjemy w środowisku przeładowanym informacjami, w którym każdy zespół ds. marketingu i sprzedaży chce tego samego — wznieść się ponad zgiełk.

Staje się to coraz większym wyzwaniem. Nie tylko ilość treści jest wyższa niż w poprzednich latach, ale firmy dostarczają więcej wysokiej jakości informacji. Coroczne, globalne badanie “Barometr zaufania Edelmana” naświetla, że to ogólnie rozumiany biznes – zdaniem konsumentów – jest obecnie najbardziej zaufaną instytucją informacyjną, ponad rządem, mediami i organizacjami pozarządowymi.

Co więcej blisko 60% badanych ludzi na całym świecie uważa, że rządy i media celowo wprowadzają w błąd i udzielają fałszywych informacji. Zaufanie do biznesu jest po drugiej stronie skali, gdyż aż 61% ludzi ufa przekazowi, który wychodzi od firm i przedsiębiorców, a także uważa, że to pracodawca jest najbardziej wiarygodnym źródłem informacji. Jednocześnie biznes na skali kompetencji może poszczycić się 48% przewagą nad rządem, jednocześnie zbliżając się do organizacji pozarządowych pod względem etyki.

Pokazuje to jaką siłę ma komunikat, który tworzą marki. Zarazem też to przed jakim stoją wyzwaniem i jak bardzo odpowiedzialne jest to zadanie. Dbałość o rzetelność treści jest dziś niesłychanie ważna, a im więcej i ciekawiej będziemy pisać o naszej marce tym na większy wzrost sprzedażowy możemy liczyć.

Michał Chlewiński, współtwórca Linkhouse – popularnej platformy do content marketingu i link buildingu

Firma prowadzona przech Michała Chlewińskiego wygenerowała w 2020 r. 10,9 mln przychodów, z czego większość pochodzi bezpośrednio z marketingu treści. Co ciekawe, konkurencyjny Whitepress został niedawno kupiony przez RTB House. Kwota transakcji nie została ujawniona, szacuje się jednak, że mogła ona wynieść nawet 60 mln zł.

Platformy do dystrybucji artykułów stanowią istotną część marketingowego ekosystemu, należy jednak pamiętać, że to przede wszystkim firmy zyskują na tworzonych przez siebie treściach. Dzieje się tak m.in. dla tego, że – jak dowodzą analitycy Global Web Index – content marketing kosztuje o 62% mniej niż tradycyjne programy marketingowe i generuje trzy razy więcej leadów.

Jak dotrzeć do cyfrowo wyczerpanego odbiorcy?

Jednak istnieje jedno bardzo poważne zagrożenie w tworzeniu treści internetowej. Pandemia nie tylko zachwiała naszym poczuciem bezpieczeństwa w sferze zdrowotnej czy zawodowej, ale też sprawiła, że poczuliśmy się zmęczeni. Przedłużającym się siedzeniem w domach, brakiem towarzystwa i cyfrowym wyczerpaniem. Przeniesione do sieci sprawy służbowy, prywatne spotkania i zalewająca nas treść spowodowała, że przekroczona została bariera przyswajalności. Według GWI aż 81% liderów branży B2B uważa, że trudniej jest dotrzeć do ich odbiorców ze względu na to, że przy tak dużej ilości wysokiej jakości cyfrowej treści istnieje duża konkurencja o zaangażowanie odbiorców.

Niestety, samo wypuszczenie tej samej starej, statycznej treści nie wystarczy. Tylko zwiększamy hałas. Dziś, żeby dotrzeć do klienta musisz wznieść się ponad identyczność przekazu.

  Michał Chlewiński, Linkhouse

Pojawia się zatem pytanie: jak to zrobić, gdy wszyscy inni również chcą tego samego wyniku? Wracając do badania Edelmana aż 86% badanych uważa, że szefowie firm powinni wypowiadać się na tematy społeczne, a 68% oczekuje od nich pomocy w rozwiązywaniu problemów z tej sfery. To prosty znak, że odbiorcy, a zarazem klienci poszukują marek zaangażowanych.

Innymi słowy, konsument powinien otrzymywać wartość. Dzielenie się informacjami w celu ich udostępnienia jest łatwe, ale bez dodawania wartości wrażenia konsumentów nie będą pozytywne. Więc zanim się zorientujesz przebierają w ofertach innego sklepu.

  Michał Chlewiński, Linkhouse

Precz z ogólnikami. Chcemy personalizacji

GWI podkreśla, że aż 83% konsumentów jest jest gotowych udostępnić swoje dane w celu personalizacji doświadczeń.

Kupujący po prostu nie chcą czytać już ogólnych komunikatów sprzedażowych i dlatego warto szybko pożegnać się z tradycyjnymi, statycznymi formami przekazu jak np. pliki PDF. Ich nie da się personalizować i generują tylko kolejny stosik plików i dokumentów, do których nikt nie wraca, a często nawet nie otwiera.

  Michał Chlewiński, Linkhouse

Wyzwaniem jest stworzenie interaktywnej platformy treści, które będą tworzyły dobre i ciekawe historie i to na dużą, angażująca skalę. Tworzenie spersonalizowanych treści wymaga też posiadania szablonów, które szybko można wykorzystać przy dynamicznie zmieniającej się sytuacji marketingowej.

W sytuacji, gdy odbiorcy są przeładowani treścią wydaje się to zadanie bardzo trudne. Jednak posiadanie swoistej biblioteki łatwo przyswajalnych treści wydaje się być koniecznością. Przełamuje również tradycyjne bariery, które wymagają rozbudowanego zespołu do wytworzenia jednego zasobu. Dzisiejsze potrzeby konsumentów nie pozwalają na ten luksus. Marketerzy nieustannie próbują nadążyć za popytem, ale coraz częściej przegrywają w tej walce, bo nie są wyposażeni w odpowiednie narzędzia.

  Michał Chlewiński, Linkhouse


 Źródło: Linkhouse

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce – wrzesień 2020

Instytut Monitorowania Mediów

Według cyklicznego badania Instytutu Monitorowania Mediów IMM najbardziej opiniotwórczych polskich mediów we wrześniu miejsce pierwsze zajął portal Onet.pl. Na podium uplasowały się również stacja RMF FM oraz dziennik Rzeczpospolita. W rankingu ogólnym najczęściej cytowanych mediów w Polsce znalazły się również Radio Zet, Puls Biznesu, TVN i Interia.pl.

Ranking ogólny otwiera Onet.pl z wynikiem ponad 5,2 tys. cytowań. Na łamach portalu pisano między innymi o projekcie ustawy „Piątka dla zwierząt” w nawiązaniu do wypowiedzi ministra rolnictwa, Jana Ardanowskiego. Miejsce drugie zajęła stacja RMF FM ze wzrostem o dwie pozycje w rankingu. Na antenie poseł Marek Suski opowiadał o jego opinii dotyczącej Zjednoczonej Prawicy w kontekście głosowania nad ww. ustawą. Miejsce trzecie z wynikiem 3,1 tys. cytowań zajmuje tytuł Rzeczpospolita, w którym zastanawiano się, czy szczepionka przeciwko grypie powinna być obowiązkowa.

Aż o 23 miejsca w rankingu wzrosła pozycja Radia Zet, w którym lider PO, Borys Budka, opowiedział się za nowelizacją ustawy o ochronie zwierząt, natomiast o 13 miejsc wzwyż poszybował Puls Biznesu, które podał informację, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić mechanizm, na podstawie którego wydawane będą zakazy lotów w związku z COVID-19. Ponadto, w rankingu znalazła się również stacja TVN, gdzie aktorka Julia Wróblewska opowiadała o walce z depresją, jak również portal Interia.pl, gdzie wywiadu udzielił Paweł Kukiz.

cytaty_porownanie_092020_ogolne

Najbardziej opiniotwórcze tytuły prasowe

Miejsce pierwsze kategorii zajęła Rzeczpospolita, a za nią Gazeta Wyborcza, cytowana ponad 1,8 tys. razy oraz Super Express. O trzy miejsca w rankingu wzrosła pozycja tytułu Sieci, któremu wywiadu udzielił Jarosław Kaczyński. W rankingu znalazł się również tytuł Do Rzeczy, na zlecenie którego pracownia Estymator przeprowadziła sondaż wyborczy.

cytaty_porownanie_092020_prasa

Najbardziej opiniotwórcze stacje telewizyjne

W czołówce najczęściej cytowanych stacji telewizyjnych w Polsce we wrześniu br. na pierwszym miejscu znalazł się Polsat News, cytowany 2,3 tys. razy – w programie „Debata Dnia” o księdzu Tadeuszu Rydzyku wypowiedziała się posłanka PIS Anna Milczanowska oraz poseł Lewicy Andrzej Rozenek. Drugie miejsce, z wynikiem 2,2 tys. cytowań zajęła TVN24, a na trzeciej pozycji, ze wzrostem o dwie pozycje uplasowała się stacja TVN. O trzy oczka w rankingu wzrosła pozycja TVP Sport, gdzie były selekcjoner reprezentacji Polski Jerzy Engel wypowiadał się o braku obecności Roberta Lewandowskiego na zgrupowaniu kadry. Częściej niż w sierpniu cytowana była również stacja Polsat Sport, gdzie wywiadu udzielał piłkarz Kamil Jóźwiak. W rankingu pojawił się również Canal +, gdzie wypowiadał się sportowiec Tymoteusz Puchacz.

cytaty_porownanie_092020_tv

Najbardziej opiniotwórcze stacje radiowe

Pierwsze miejsce kategorii zajęła stacja RMF FM cytowana w innych mediach ponad 3,7 tys. razy. Kolejną pozycję w rankingu, ze wzrostem o cztery miejsca, znalazło się Radio Zet, a za nim Radio Plus, aż o 11 oczek wyżej, gdzie minister rodziny, pracy i polityki społecznej Marlena Maląg mówiła o wprowadzeniu przepisów mających na stałe uregulować zdalną formę pracy. W rankingu znalazł się również Program Trzeci Polskiego Radia, gdzie wypowiadał się szef Kancelarii Premiera minister Michał Dworczyk.

cytaty_porownanie_092020_radio

Najbardziej opiniotwórcze portale internetowe

Na miejscu pierwszym kategorii, niezmiennie od ponad roku, znalazł się portal Onet.pl cytowany we wrześniu ponad 52 tys. razy. Następnie na podium znalazła się Wp.pl oraz Interia.pl. O dwie pozycje w rankingu wzrosła natomiast pozycja Wpolityce.pl, gdzie pojawiła się informacja o porozumieniu pomiędzy Zbigniewem Ziobro a Jarosławem Kaczyńskim.

cytaty_porownanie_092020_portale

Najbardziej opiniotwórcze tygodniki i dwutygodniki

Najbardziej opiniotwórczym medium wśród tygodników i dwutygodników we wrześniu jest tytuł Sieci, cytowany 600 razy. Na drugim miejscu znalazł się tygodnik Do Rzeczy, natomiast podium zamyka Wprost z 221 cytowaniami w pozostałych mediach. O dwie pozycje w rankingu wzrosły również pozycje tytułów Gazeta Polska, której dziennikarka Dorota Kania wypowiadała się o sytuacji Romana Giertycha, jak również magazyn Viva, gdzie wypowiadała się Oliwia Bieniuk.

cytaty_porownanie_092020_tygodniki

Najbardziej opiniotwórcze miesięczniki i dwumiesięczniki

Ranking kategorii, z wynikiem 159 cytowań otwiera Forbes, gdzie przedstawiono listę najlepiej zarabiających piłkarzy świata. Następnym tytułem w rankingu, ze wzrostem o dwie pozycje jest Twój Styl, któremu wywiadu udzielała Agata Kulesza. Na miejscu trzecim z wynikiem 76 cytowań znalazł się Press. Czwarty w kategorii jest magazyn Perspektywy, a za nim Elle z liczbą 37 cytowań.

cytaty_porownanie_092020_mies

Najbardziej opiniotwórcze media ekonomiczne i biznesowe – prasa

Pierwsze miejsce kategorii zajmuje dziennik Rzeczpospolita. Kolejne w rankingu są Dziennik Gazeta Prawna cytowany ponad 1,4 tys. razy oraz Puls Biznesu z wynikiem 864 cytowań.

cytaty_porownanie_092020_ekon_prasa

Najbardziej opiniotwórcze media ekonomiczne i biznesowe – portale

Na podium najbardziej opiniotwórczych portali o profilu ekonomicznym i biznesowym znalazły się Money.pl, Bussinesinsider.com.pl oraz Bankier.pl. O dwie pozycje wzrosła również pozycja Forsal.pl, gdzie o fotowoltaikach wypowiadał się doradca finansowy Jacek Arciszewski.

cytaty_porownanie_092020_ekon_portale

Najbardziej opiniotwórcze media regionalne

Najbardziej opiniotwórczym medium regionalnym września br. jest Radio Poznań, cytowane 181 razy, w którym donoszono m.in. o wystąpieniu koronawirusa wśród pracowników Urzędu Skarbowego Poznań-Winogrady. Miejsce drugie, z wynikiem 173 cytowań, zajął Głos Wielkopolski. Ze wzrostem o sześć pozycji w rankingu, podium zamyka Gazeta Wrocławska, która informowała o wyniku sprawy gwałtu na 14-letniej dziewczynce. O cztery oczka wzrosła również pozycja Gazety Krakowskiej, na łamach której informowano o wystąpieniu koronawirusa u jednego z pracowników Wisły Kraków.

cytaty_porownanie_092020_regionalne

Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 44 715 przekazów pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji, oraz portali internetowych, w których pojawiały się nazwy mediów prasowych; portali internetowych; stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1-30 września 2020 roku.

www.imm.com.pl


Źródło: informacja prasowa Instytutu Monitorowania Mediów

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce – sierpień 2020

media w Polsce

Według cyklicznego badania Instytutu Monitorowania Mediów IMM podium najbardziej opiniotwórczych polskich mediów w sierpniu br. kolejny miesiąc z rzędu zajęły kolejno: portal Onet, stacja TVN24 i dziennik Rzeczpospolita. W TOP 15 znalazły się także Program 24 Polskiego Radia i TV Trwam – oba tytuły ze wzrostem aż o jedenaście pozycji względem ubiegłego miesiąca.

Ranking ogólny niezmienne od ponad roku otwiera Onet.pl z wynikiem 5,2 tys. publikacji. Wśród materiałów redakcji, które były najczęściej upowszechniane w innych mediach, znalazła się m.in. sprawa ustępstw Polski w przedmiocie immunitetu dla amerykańskich żołnierzy podczas negocjacji z USA nad Wspólną Deklaracją Współpracy Obronnej (EDCA), czy rozmowa z Bronisławem Komorowskim, który ze względu na obawę przez zarażeniem się koronawirusem zapowiedział swoją nieobecność w Zgromadzeniu Narodowym, w którego trakcie Andrzej Duda został oficjalnie zaprzysiężony na drugą kadencję.

Miejsce drugie zajął dziennik Rzeczpospolita, którego artykuł wraz z sondażem na temat projektu wydzielenia Warszawy i przyległych do niej powiatów z województwa mazowieckiego był szeroko udostępniany w innych materiałach mediowych. Na miejscu trzecim uplasowała się stacja TVN24 między innym za sprawą wypowiedzi na antenie rzecznika rządu Piotra Müllera nt. formy wypłacania świadczeń 500 plus, czy sankcji finansowych dla przedsiębiorstw, które nie przestrzegają obowiązujących zaleceń sanitarnych.

Program Pierwszy Polskiego Radia (Jedynka) zanotował wzrost o trzy miejsca m.in. w związku z wywiadem z ówczesnym ministrem zdrowia Łukaszem Szumowskim, który zapowiedział w nim szereg nowych kontroli w zakresie epidemii COVID-19. O jedenaście miejsc natomiast wzrosła pozycja TV Trwam ze względu na liczne publikacje o kontrowersyjnych wypowiedziach na antenie telewizji łódzkiego kuratora oświaty Grzegorza Wierzchowskiego, który mówił m.in. o „wirusie LGBT”. Taki sam wzrost w rankingu zanotowała także Stacja 24 Polskiego Radia, na którego antenie Rzecznik Głównego Inspektoratu Sanitarnego Jan Bondar pytany był m.in. o przygotowania systemu oświaty do walki z koronawirusem.

media - ranking ogólny
źródło: Instytutu Monitorowania Mediów

Najbardziej opiniotwórcze tytuły prasowe

Miejsce pierwsze i drugie w kategorii najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych, podobnie jak w ubiegłym miesiącu, zajęły kolejno tytuły Rzeczpospolita – cytowana ponad 3,4 tys. razy i Dziennik Gazeta Prawna z wynikiem 1,7 tys. powołań. Podium zamyka natomiast Super Express, którego pozycja wzrosła o dwa miejsca względem lipca br. między innymi dzięki donosom redakcji, iż ówczesny minister zdrowia Łukasz Szumowski wakacje spędzał na hiszpańskiej wyspie Fuerteventura (Wyspy Kanaryjskie). Wzrost aż o piętnaście pozycji w stosunku do ubiegłego miesiąca zanotował dwutygodnik Wspólnota (679 wycinków), na który w związku z publikacją rankingu zamożności polskich samorządów za rok 2019 powoływano się setki razy. Tygodnik Wprost na miejscu ósmym z wynikiem 440 cytowań (ponad dwa razy więcej niż w lipcu br.) między innymi za sprawą wywiadu z Prezydentem Andrzejem Dudą, w którym wspominano temat emerytur stażowych. Największy zaś wzrost w tej kategorii dotyczy tygodnika Sieci, który w sierpniu opublikował wywiad z premierem Matuszem Morawieckim m.in. na temat kryzysu gospodarczego wywołanego pandemią.

tytuły prasowe
źródło: Instytutu Monitorowania Mediów

Najbardziej opiniotwórcze stacje telewizyjne

Tytuł najbardziej opiniotwórczej stacji telewizyjnej w sierpniu, niezmiennie od początku roku 2020, zajmuje stacja TVN24 z wynikiem ponad 3,3 tys. cytowań. Na miejscu drugim znalazł się Polsat News, który na podium także utrzymuje się już od stycznia br., a za nim TVPinfo z wynikiem 716 wzmianek. O dwie pozycje w stosunku do lipca br. podniosła się też w rankingu TV Trwam.

stacje telewizyjne
źródło: Instytutu Monitorowania Mediów

Najbardziej opiniotwórcze stacje radiowe

W rankingu najbardziej opiniotwórczych stacji radiowych pierwsze miejsce stale od początku roku zajmuje stacja RMF FM, którą w styczniu cytowano 2,2 tys. razy. Na miejscu drugim, podobnie jak w ubiegłym miesiącu, znalazł się Program I Polskiego Radia z wynikiem ponad 1 tys. powołań. Czołówkę zamyka natomiast Polskie Radio 24 cytowane w sierpniu 891 razy. Znaczące wzrosty zanotowało zarówno Radio Gdańsk, w którym prezes PKN Orlen Daniel Obajtek udzielał wywiadu na temat przejęcia przez koncern Grupy Lotos, jak i Radio Wrocław, w którym gościem był premier Mateusz Morawiecki.

stacje radiowe
źródło: Instytutu Monitorowania Mediów

Najbardziej opiniotwórcze portale internetowe

Na podium Onet.pl (5,2 tys. cytowań), za nim portal Wp.pl z wynikiem 2 tys. cytowań. Na miejscu trzecim ze wzrostem o dwie pozycje w stosunku do lipca Money.pl cytowany ponad 900 razy między innymi za sprawą wywiadu z początku sierpnia z ówczesnym ministrem zdrowia Łukaszem Szumowskim, w którym polityk zapowiadał większe kontrole odnośnie do przestrzegania zaleceń sanitarnych. Wzrosła również liczba cytowań portalu Wirtualnemedia.pl, na którego łamach redakcja m.in. informowała o zapowiadanych przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji nowych stawkach abonamentu RTV, a także o ponownym powołaniu Jacka Kurskiego na prezesa TVP.

portale internetowe
źródło: Instytutu Monitorowania Mediów

Najbardziej opiniotwórcze tygodniki i dwutygodniki

Miejsce pierwsze kategorii zajął dwutygodnik Wspólnota (679 cytowań), na który w związku z publikacją rankingu zamożności polskich samorządów za rok 2019 powoływano się setki razy. Na drugim miejscu natomiast znalazł się Wprost (440 cytowań), na łamach tygodnika wypowiadał się między innymi Prezydent Andrzej Duda. Czołówkę tej kategorii z wynikiem 323 cytowań zamyka tygodnik Sieci, który między innymi opublikował wywiad z premierem Matuszem Morawieckim.

tygodniki i dwutygodniki
źródło: Instytutu Monitorowania Mediów

Najbardziej opiniotwórcze miesięczniki i dwumiesięczniki

Najczęściej cytowanym – 208 razy – tytułem kategorii w sierpniu okazał się miesięcznik Press, na który często powoływano się w związku z publikacją szczegółowych informacji nt. powołania przez Radę Mediów Narodowych na prezesa Telewizji Polskiej Jacka Kurskiego. Na kolejnych miejscach podium znalazły się magazyny Forbes oraz Perspektywy. Do rankingu zaklasyfikował się również tytuł Zwierciadło, w przypadku którego redaktorzy opublikowali na łamach pisma list Macieja Sthura do córki Matyldy, która skończyła w tym roku 20 lat.

miesięczniki i dwumiesięczniki
źródło: Instytutu Monitorowania Mediów

Najbardziej opiniotwórcze media ekonomiczne i biznesowe – prasa

W kategorii najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych o profilu ekonomicznym i biznesowym na pierwszym miejscu znalazła się Rzeczpospolita, cytowana w sierpniu o 207 pozycji częściej niż w lipcu. Za nią, na miejscu drugim uplasował się Dziennik Gazeta Prawna, a podium zamyka Puls Biznesu, który cytowany był 418 razy.

media ekonomiczne i biznesowe
źródło: Instytutu Monitorowania Mediów

Najbardziej opiniotwórcze media ekonomiczne i biznesowe – portal

W rankingu mediów o profilu biznesowym i ekonomicznym obejmującym portale internetowe na miejscu pierwszym znalazł się Money.pl, cytowany w sierpniu ponad 900 razy. Drugim najbardziej opiniotwórczym medium tej kategorii okazał się Businessinsider.pl, natomiast podium z wynikiem 257 wzmianek zamyka Bankier.pl. Pozycję czwartą i piątą zajmują kolejno portal 300gospodarka.pl i WNP.pl.

media ekonomiczne i biznesowe portale
źródło: Instytutu Monitorowania Mediów

Najbardziej opiniotwórcze media regionalne

W rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów regionalnych sierpnia na pierwszym miejscu, ze wzrostem aż o sześć pozycji w rankingu, znalazło się Radio Gdańsk, cytowane 250 razy. Tuż za nim uplasowało się Radio Wrocław, którego miejsce poszybowało aż o osiem miejsc w górę. Miejsce trzecie natomiast ze wzrostem o sześć oczek zajął Głos Wielkopolski.

media regionalne
źródło: Instytutu Monitorowania Mediów

Link do źródła: https://www.imm.com.pl/


Źródło: Informacja prasowa Instytutu Monitorowania Mediów

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Gwiazda

sygnalista ujawnienie publiczne

Sygnalista już wie, że kanał wewnętrzny nie działa, bo nie ma zaufania do ludzi, którzy nim zarządzają, a po zgłoszeniu nadużyć w kanale zewnętrznym okazało się, że to też nie jest skuteczne. Umorzenie postępowania tylko upewniło sygnalistę, że te całe organy ścigania tylko markują robotę, a na koniec przyczyniają się do wzmocnienia poczucia bezkarności sprawców nadużyć. Wiara sygnalisty w skuteczność obu tych kanałów została zachwiana i to mocno. Zgłasza się więc do mediów.

Ujawnienie publiczne

Dyrektywa ustanawia ochronę również dla osoby, która dokonuje ujawnienia publicznego, czyli podania do wiadomości publicznej informacji o naruszeniach. Warunkiem objęcia takiego sygnalisty ochroną jest to, że dokonał on najpierw zgłoszenia wewnętrznego i zewnętrznego lub tylko zewnętrznego, jednak w terminach określonych w dyrektywie nie zostały podjęte żadne skuteczne działania.

Terminy

Osoba dokonująca zgłoszenia wewnętrznego otrzymuje w ciągu 7 dni od dnia zgłoszenia potwierdzenie, że takie zgłoszenie wpłynęło. W przypadku, gdy potwierdzenia nie ma, przyjmujący zgłoszenie wewnętrzne przekazuje informację zwrotną o podjętych działaniach następczych w terminie 3 miesięcy od dnia potwierdzenia lub od dnia, w którym to potwierdzenie powinno zostać wysłane. Podobnie jest w przypadku zgłoszenia w kanale zewnętrznym, organ ma również 7 dni na potwierdzenie, że zgłoszenie wpłynęło. Z kolei od tego czasu organ ma 3 miesiące na przekazanie sygnaliście informacji zwrotnych, a w „należycie uzasadnionych przypadkach” nawet 6 miesięcy. Lekko licząc czas, jaki może w sumie upłynąć od obu zgłoszeń to 6,5 lub nawet 9,5 miesiąca.

Warunki ochrony

Osoba dokonująca zgłoszenia może od razu zawiadomić organy zewnętrzne dla pracodawcy, jednak w obu przypadkach, czy składa zawiadomienie obydwoma kanałami, czy tylko jednym, aby móc korzystać z ochrony w przypadku ujawnienia publicznego sygnalista musi mieć „uzasadnione podstawy”, aby sądzić, że:

  1. Naruszenie może stanowić bezpośrednie lub oczywiste zagrożenie dla interesu publicznego, na przykład w przypadku sytuacji wyjątkowej lub ryzyka wystąpienia nieodwracalnej szkody; lub
  2. W przypadku dokonania zgłoszenie zewnętrznego grozić mu będą działania odwetowe lub istnieje niewielkie prawdopodobieństwo skutecznego zaradzenia naruszeniu.

Nieodwracalna szkoda

Co jest nieodwracalne? Śmierć, utrata zdrowia, upływ czasu. Zgodnie z orzecznictwem europejskim nieodwracalna jest szkoda, która dotyka sfery praw podstawowych wymienionych w Europejskiej Karcie Praw Podstawowych i może ze względu na sam charakter naruszanego dobra prowadzić do tego, że jej skutków już nie można cofnąć. Te dobra to m.in. godność, prawo do życia, prawo do integralności fizycznej i psychicznej, wolność i bezpieczeństwo osobiste, życie prywatne i rodzinne, dane osobowe, wolność myśli, sumienia i religii, wolność wypowiedzi i informacji czy ochrona zdrowia.

Nie można uznać za nieodwracalną szkody o charakterze finansowym, ponieważ odszkodowanie finansowe może przywrócić osobie poszkodowanej stan sprzed wystąpienia szkody. Taką szkodę można naprawić wnosząc powództwo o odszkodowanie, trzeba ją oczywiście najpierw udowodnić. Zdaniem Trybunału, szkoda finansowa może zostać uznana za nieodwracalną tylko wtedy, gdy nie da się jej określić liczbowo.

Działania odwetowe

W przypadku każdego zgłoszenia sygnaliście grożą działania odwetowe. Jeżeli dojdzie do ujawnienia publicznego, zarówno sygnalista jak i dziennikarze lądują na ławach oskarżonych na podstawie oskarżenia prywatnego o pomówienie – art. 212 § 1 i 2 Kodeksu karnego, gdzie ciężar dowodu jest odwrócony: to znaczy sygnalista jako oskarżony musi udowodnić, że to co rozgłosił publicznie jest prawdą. Teraz to, co się stanie ze sprawcą nadużyć już nie ma znaczenia, liczy się tylko to, co sygnalista zdoła udowodnić przed Sądem. W trakcie postępowania musi złożyć wyjaśnienia, podczas których przedstawia dokładnie cały materiał dowodowy, jakim dysponuje. Inaczej nie zdoła się obronić i Sąd może go skazać za pomówienie, a sprawcę nadużyć uznać za pokrzywdzonego i zasądzić na jego rzecz nawiązkę, a sygnalistę jeszcze dodatkowo obciążyć kosztami procesu. Podobnie w procesie cywilnym, z tym, że dziennikarze muszą dowieść, że dołożyli należytej staranności, a gdy Sąd stwierdzi, że tej staranności jednak nie dołożyli, odszkodowanie płaci wydawca. W obu przypadkach – procesu karnego i cywilnego wytoczonych sygnaliście koszty ponosi on sam, z własnej kieszeni. I po co mu to było?

Wolność wypowiedzi

Zgodnie z art. 15 ust. 2 dyrektywy, przepisów dotyczących ujawnienia publicznego nie stosuje się w przypadku, gdy sygnalista przekazuje informacje bezpośrednio do prasy „zgodnie ze szczególnymi przepisami krajowymi ustanawiającymi system ochrony w związku z wolnością wypowiedzi i informacji”. Taka ochrona nie istnieje. Istnieje za to kaganiec i na media i na sygnalistów właśnie w postaci art. 212 § 1 i 2 Kodeksu karnego. Wystarczy zobaczyć, jaka jest liczba spraw wniesionych przeciwko Polsce do ETPCz o naruszenie art. 10 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka dotyczącego wolności wyrażania opinii, którego treść dotyczy prawa do swobody wypowiedzi. Ochrona wynikająca z Konwencji obejmuje wszystkie rodzaje wypowiedzi, które wyrażają informacje, opinie, czy idee szczególnie o charakterze politycznym oraz na temat spraw leżących w interesie publicznym bez względu na ich treść oraz sposób komunikowania się.

Tymczasem w jednym z najgłośniejszych wyroków ETPCz w sprawie Handyside przeciwko Wielkiej Brytanii czytamy: „Swoboda wypowiedzi jest jednym z filarów demokratycznego społeczeństwa, podstawą jego rozwoju i warunkiem samorealizacji jednostki. (…) Nie może obejmować wyłącznie informacji i poglądów odbieranych przychylnie albo postrzeganych jako nieszkodliwe lub obojętne, ale i takie, które obrażają, oburzają lub wprowadzają niepokój w państwie albo w jakiejś grupie społeczeństwa. Takie są wymagania pluralizmu, tolerancji i otwartości, bez których demokratyczne społeczeństwo nie istnieje”. W wyroku Women on Waves i inni przeciwko Portugalii, Trybunał stwierdził, że „wolność wypowiedzi staje się najcenniejsza właśnie wtedy, kiedy prezentowane są idee, które uderzają, szokują i kwestionują zastany porządek”.

Warto podkreślić, że wyrok w sprawie Handyside zapadł w 1976 roku, a więc 44 lata temu, a w sprawie Women on Waves w 2009 r., czyli 11 lat temu.

Sygnalista idzie do mediów

Nie widząc innego wyjścia sygnalista zgłasza sprawę do mediów. „Nie, no, świetna sprawa”, „ma Pan coś jeszcze?”. Szczęśliwy sygnalista wreszcie trafił na ludzi, którzy go rozumieją. To jest życie: co chwila telefony, wywiady, autoryzacje; liczba wejść na mediach społecznościowych sięga rekordów. Nareszcie czuje się zrozumiany i potrzebny. Trafił pod właściwy adres. Po tygodniu jednak szaleństwo ucicha; kurz w mediach opada, coraz mniej telefonów i wejść na mediach społecznościowych. Zainteresowanie sprawą powoli wygasa.

Panie Redaktorze, Panie Redaktorze

Po niedługim czasie pojawiają się pierwsze oskarżenia i pozwy: najpierw sprawcy pozywają dziennikarzy, bo tu jest najłatwiej. Od każdego wydawcy domagają się po 300 000 odszkodowania za naruszenie swoich cennych dóbr osobistych, bo przecież ich „nieskazitelny” wizerunek bardzo ucierpiał przez te „oszczerstwa”. Jednocześnie sygnalista godzinami zajmuje ławę oskarżonych, a jego nazwisko wyraźnie, wielkimi literami widnieje na wokandzie elektronicznej, na papierowej rozpisce na drzwiach sali sądowej i jeszcze na rozpisce na tablicy korkowej przy sekretariacie Wydziału, w którym toczy się sprawa.

Gdzie teraz są te media? Sygnalista w panice dzwoni do niedawnych przyjaciół: oni go zrozumieją. „Panie Redaktorze, Panie Redaktorze, dzisiaj dostałem akt oskarżenia o pomówienie!” – „No, cóż, bardzo mi przykro, nie wiem, jak mógłbym Panu pomóc” – odpowiada redaktor. Z czasem przestaje odpowiadać na sms-y; teraz już nie może pomóc, bo „nie wie, jak”. Sygnalista zostaje sam na ławie oskarżonych, sam ze swoim strachem, poczuciem winy, bólem i gniewem; żyjący od jednej rozprawy do kolejnej. Odtąd jego stałym towarzyszem będzie tylko jego oprawca.

Kiedy zło triumfuje

Sygnalista zaczyna się miotać, coraz częściej wpada w panikę; widzi, że został sam. Gdzie są moi przyjaciele? A znajomi? Gdzie są współpracownicy, świadkowie zdarzeń, którzy tak gorliwie go zapewniali, że „trzeba to zgłosić” i że „tak nie może być”? Oni mają się dobrze, siedzą przy herbatce w domu, a w pracy mają spokój. Oprawców nie ma w zakładzie pracy, bo już dawno awansowali na jeszcze wyższe stanowiska, a ci, co zostali nagle pokazali „ludzką” twarz: fundują pracownikom obiady, urządzają pokazowe Wigilię i święta, niektórzy nawet zaczęli odpowiadać na „dzień dobry”, podają pracownikom rękę na powitanie, a cały ten lukier ma stworzyć wrażenie, że zatrudnieni w tym zakładzie pracy ludzie tworzą jedną wielką szczęśliwą rodzinę.

Sygnalista już nie ma rodziny; rozpadła się. Jest nieszczęśliwy i sfrustrowany; wpada w desperację i zaczyna wykonywać rozpaczliwe ruchy. Właśnie na to czekali sprawcy; każdy nawet najdrobniejszy błąd zostanie przyjęty z satysfakcją i skrzętnie wykorzystany przeciwko niemu w Sądzie. Jeśli Sąd da się na to złapać, sygnalista jest ugotowany. Prawda zanika, a życiem już rządzi kłamstwo.

Zaufanie do mediów

Wydaje się oczywiste, że sprawcy nadużyć, którzy jednocześnie zarządzają przez zastraszanie pracowników, czyli potencjalnych świadków tych nieprawidłowości, boją się rozgłosu. Cała sprawa wydaje się niegroźna dopóki rozgrywa się wewnątrz organizacji. Gorzej, gdy wychodzi na zewnątrz, ale z tym – jak już wiadomo – sprawcy łatwo mogą sobie poradzić. Sprawa przekazana do mediów może odnieść sukces pod warunkiem, że tym mediom można zaufać.

W jednym ze stanów faktycznych sygnalista zgłosił się jako anonimowy informator do dziennikarza w sprawie nadużyć finansowych w jednej ze spółek akcyjnych. W tym celu, informator zadzwonił z telefonu służbowego i umówił się z dziennikarzem na spotkanie, aby przekazać dokumenty. Mimo obowiązującej dziennikarza tajemnicy, przekazał on zarządowi spółki otrzymane od sygnalisty dowody, a także jego numer telefonu i rysopis. Informator został natychmiast zdemaskowany, a następnie zwolniony z pracy z powodu ujawnienia tajemnicy pracodawcy i naruszenia procedury dotyczącej kontaktów z mediami.

Sygnalista wniósł pozew przeciwko wydawcy, dla którego dziennikarz pracował o zadośćuczynienie i odszkodowanie za naruszenie dóbr osobistych w postaci dobrego imienia, prywatności i anonimowości oraz wizerunku. Po 6 latach szarpania się w Sądzie, sygnalista uzyskał od wydawcy 69.300 zł tytułem odszkodowania i 30.000 zł tytułem zadośćuczynienia. Pracodawca stwierdził w Sądzie, że „sprawa nadużyć już dawno została wyjaśniona”. Pytanie tylko, co się TERAZ z tym sygnalistą dzieje?

Radca prawny; przygotowuje sie do pracy doktorskiej za zakresu mobbingu. Praktyk i specjalista w zakresie przeciwdziałania mobbingowi, którego sama doświadczyła. Prowadzi szkolenia i wdraża skuteczną politykę antymobbingową u pracodawców. Udziela również wsparcia merytorycznego i psychicznego zarówno pracownikom, jak i pracodawcom oskarżanym o mobbing. Prowadzi kampanię uświadamiającą i popularyzujacą politykę antymobbingową. Skuteczna w działaniu. Wygrała wszystkie postępownia przeciwko swoim prześladowcom. Specjalnie dla czytelników Briefu dzieli się swoim doświadczeniem zawodowym i praktyczną wiedzą na ten temat.

Joanna Koczaj-Dyrda