...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Jak, ile i jak długo zarabiają esportowcy?

Fortnite zarabianie

Ponad 80 zawodników zarobiło do tej pory w turniejach esportowych ponad milion dolarów, a suma wypłaconych nagród na przestrzeni lat przekroczyła 800 milionów dolarów. Przedstawiamy kulisy tego potężnego zjawiska i opisujemy w jaki sposób dochody uzyskują najlepsi esportowcy na świecie.

Według Forbesa, w zeszłym roku globalne przychody świata sportu przekroczyły 180 miliardów dolarów, z czego sam rynek amerykański wygenerował ponad jedną trzecią tej kwoty. Mimo iż przychody esportowego uniwersum rosną bardzo dynamicznie – ponad 20 procent rok do roku – a ich wartość osiągnęła w ubiegłym roku 1.1 miliarda dolarów, to stanowi to mniej niż jeden procent finansowych dokonań sportu.

Siłą rzeczy esportowcy mogą się poszczycić ułamkiem kwot, jakie zarabiają gwiazdy piłki nożnej, koszykówki, futbolu amerykańskiego, bejsbolu, czy golfa. Czołowa setka zawodowych graczy w zeszłym roku wygrała w turniejach łącznie 73 miliony dolarów. To o blisko 20 milionów dolarów mniej niż z samego tytułu wynagrodzeń uzyskał w 2019 roku najlepiej opłacany sportowiec świata Lionel Messi.

Źródła przychodów zawodowych graczy

Obszary, w których esportowcy zarabiają można podzielić na pięć głównych kategorii:

  • nagrody pieniężne, które zawodnicy indywidualnie, bądź drużynowo wywalczają uczestnicząc w turniejach rozgrywanych on-line lub podczas różnej skali wydarzeń rozgrywanych przy udziale publiczności. W najbardziej lukratywnych turniejach pule nagród przekraczają nawet 30 milionów dolarów, a kilkuosobowe zespoły za wygraną mogą dostać nawet kilkanaście milionów dolarów.
  • pensje wypłacane przez ich organizacje macierzyste. Wysokość comiesięcznych uposażeń dla topowych profesjonalistów w Chinach, USA, czy Europie Zachodniej mieści się w przedziale od 5 do nawet kilkudziesięciu tysięcy dolarów. Często bonusem jest nie tylko stałe miejsce do mieszkania i trenowania, ale także ubezpieczenie zdrowotne i społeczne oraz inne benefity niefinansowe.
  • przychody z transmisji internetowych budują nie tylko rozpoznawalność graczy, ale także zapewniają dodatkowe przychody. Nierzadko także drużyny partycypują w przychodach esportowców z tego źródła. Zawodnicy wykorzystują swoją rozpoznawalność i w wolnych od treningu chwilach streamuja na takich platformach, jak YouTube gaming, Twitch, Mixer, etc.
  • indywidualne kontrakty sponsorskie, na które mogą liczyć największe gwiazdy w swoich dziedzinach, co jest silnie skorelowane z odnoszonymi sukcesami i zasięgami marketingowymi dla marek. Należy jednak pamiętać, że co do zasady jednak, środki z kontraktów sponsorskich trafiają do kasy organizacji i pożytkowane są na wszelkie koszty organizacyjne, w tym pensje zawodników.
  • wirtualne przedmioty, które w zależności od gry mają różny wymiar. Fani poprzez zakup danego przedmiotu w grze wspierają daną organizacje i zawodnikach. Charakterystycznym przykładem jest Counter-Strike, gdzie podczas mistrzostw świata można zakupić naklejkę z autografem ulubionego zawodnika, a część wpływów z tego tytułu zostaje przekazana zawodnik. Sam kupujący, może natomiast przedmiot przykleić do swojej broni i tym samym wyróżnić się w grze.

O ile w przypadku wielu dyscyplin sportowych zarobki są jawne i dość rzadko są tylko w sferze domysłów, to w świecie rozrywki elektronicznej oszacowanie faktycznych wynagrodzeń jest trudne. Jednym z głównych powodów jest to, że nieznane są ustalenia na linii organizacja-zawodnik dotyczące podziału przychodów z nagród pieniężnych. Jednak praktyka jest taka, że w przypadku gier drużynowych zawodnicy mogą liczyć na 5-20% wartości całej nagrody, a grach indywidualnych zwykle jest to przedział od 50 do 100%.

Wedle www.esportearnings.com do dziś prawie 90 zawodników z całego świata zarobiło ponad milion dolarów. Czołową piątkę stanowią: JerAx (Jesse Vainikka), Ceb (Sebastien Debs), Topson (Topia Taavitsainen), N0tail (Johan Sundstein) oraz ana (Anathan Pham), którzy wygrywając najbardziej lukratywny turniej Dota 2 zgarnęli po ponad 3 miliony dolarów.

Intensywnie i krótko

Esportowcy muszą spieszyć się z wygrywaniem pokaźnych nagród, gdyż statystyki są nieubłagane. Dolną granicą profesjonalnej kariery dla wielu zawodników ze ścisłej czołówki jest wiek 18 lat. To w tym wieku wiele zawodników zaczyna profesjonalną karierę, która jest poprzedzona latami gry na poziomie amatorskim i półprofesjonalnym.

Statystyki wskazują, że zawodowi gracze najwyższą formę osiągają w okolicach trzeciego roku swojej kariery. Dość powiedzieć, że średnia wieku profesjonalnych gamerów z czołowych klubów League of Legends to niewiele ponad 21 lat a w Counter Strike Global Offensive 23 lata. Po 25-tym roku życia zawodnicy bywają traktowani jako osoby w esportowym wieku przedemerytalnym, którzy szczyt kariery mieli już za sobą. Zdarzają się oczywiście starsi zawodnicy, a historia zna przypadki mistrzów świata, którzy swojej tytuły wywalczyli po 30-tym roku życia. Natomiast są to pojedyncze przypadki, wybitne gwiazdy.

Czym zajmują się zawodnicy po przejściu na emeryturę? Naturalną kontynuacją bywa realizowanie się w roli trenera, managera drużyny, bądź postawienie na zarabianie na streamowaniu i kontraktach reklamowych.

To idzie młodość (i majętność)

Jak w sporcie tradycyjnym, w esporcie jest też druga strona medalu. Jaden Ashman, 15-letni uczeń z brytyjskiego Essex wywalczył ponad milion dolarów podczas zeszłorocznych Mistrzostw Świata w grze Fortnite. Coraz więcej rodziców, których nieletnie pociechy namiętnie grają w gry komputerowe, przestaje na to narzekać, gdy na koncie pojawiają się środki o wartości przewyższającej ich roczne zarobki.

W ramach Brief Esports publikujemy serie artykułów eksperckich dotyczących esportu i gamingu przydatnych w obszarach marketingu i esportu.  Zachęcamy do zapoznania się z sekcją Wiedza, gdzie szczegółowo zagłębiamy się w poszczególne zagadnienia.

Sekcja Wiedza Esports ESE


Autor: 

Jędrzej Stęszewski

Jędrzej Stęszewski – dyrektor operacyjny ESE Europe – spółki córki ESE Entertainment Inc. z siedzibą w Kanadzie. Założyciel Polskiej Ligi Futbolu Amerykańskiego i jej prezes w latach 2006-2017. Dyrektor Mistrzostw Świata w Kolarstwie Torowym Pruszków 2019 oraz organizator licznych wydarzeń wielkostadionowych (futbol amerykański, tenis ziemny, tenis stołowy, badminton). Organizator wydarzeń esportowych. Komentator telewizyjny.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF