...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Zero waste, CSR, eko – na te aspekty konsumenci również zwracają uwagę

Świadomość konsumenta ewoluuje. Zmienia się jego sposób patrzenia na produkty i usługi. I choć cena wciąż odgrywa jedną z głównych ról przy zakupie artykułu – o pozycję lidera usilnie walczy również …wizerunek marki. Co więcej, prospołeczne działania firm już niejednokrotnie udowodniły, jak silny wywierają wpływ na decyzje konsumenckie.

Badanie z 2015 r. przeprowadzone przez Cone Communications i Ebiquity Global pokazuje, że globalni konsumenci czują się osobiście odpowiedzialni za rozwiązywanie problemów społecznych i środowiskowych. Szukają marek i organizacji, które wspierają budowanie lepszego świata.

W zgodzie z naturą i przekonaniami konsumentów

Rośnie świadomość konsumentów na temat ich praw i obowiązków. Zmienia się podejście do utartych zwyczajów, stylu życia i zakupów wykreowanych w dobie globalizacji. Według analityków Mintela zwracają oni coraz większą uwagę na cały łańcuch produkcyjny, nie tylko efekt końcowy. Co oznacza to w praktyce? Wyzwanie dla wielu marek, które muszą sprostać stale rosnącym oczekiwaniom. Klientów zaczynają irytować pozbawione sensu folie i opakowania zbiorcze, coraz częściej rezygnują z produktów zawierających więcej plastiku niż potrzeba do ochrony, np. żywności. Idą na wojnę z nonszalancją i obłudą producentów zmuszając marketingowców do kreatywnego wysiłku w celu racjonalizacji strategii produktu.

– Kupując różnego rodzaju produkty zwracamy uwagę na ich skład, to już mamy przepracowane. Teraz nadchodzi moment, w którym zaczynamy zwracać uwagę na materiały, z których wytworzone zostały ich opakowania. To naturalne. W dobie nieograniczonego dostępu do informacji widzimy problemy, z którymi zmaga się nasza planeta. Według badań przeprowadzonych przez MSC 88 proc. konsumentów w Polsce zgadza się z opinią, że musimy chronić oceany i naturę dla przyszłych generacji. Kwestia ekologii i „zero waste” jest coraz ważniejsza dla przemysłu opakowań. Marki muszą zmierzyć się z tym nurtem i zrobić wszystko, by dać swoim klientom poczucie odpowiedzialności za środowisko – miejsce, w którym żyjemy. Zrobią to jednak tylko wtedy jeżeli konsumenci będą doceniać ten wysiłek i podejmować odpowiedzialne decyzje przy sklepowej półce. – Maciej Olipra, CEO Global Shopper Marketing

Badanie DS Smith pokazuje, że przeszło 50 proc. konsumentów uważa, że odpady opakowaniowe to bardzo istotny problem ekologiczny. Tyle samo deklaruje, że dbałość o przyjazny środowisku charakter opakowań papierowych jest dla nich ważniejszy niż jeszcze 5 lat temu.

Jeszcze trend czy już ruch społeczny?

Polscy konsumenci coraz lepiej rozumieją idee CSR-u – upatrują w nim innowacyjne podejścia do rozwoju biznesu, które rzeczywiście przynosi korzyści dla otoczenia. Jednym słowem CSR stał się ważny dla klienta danej marki. Sposób odbierania organizacji jest inny niż jeszcze kilka lat temu. Oprócz – nadal istotnej – ceny i jakości konsumenci kierują się też jej wizerunkiem.

Według badania Unilever jedna trzecia osób, które wzięły udział w ankiecie wybiera firmy na podstawie ich wpływu społecznego i środowiskowego oraz zaangażowania w różne akcje charytatywne. Ten trend potwierdzony został również przez CSR Consulting i Maison & Partners. Aż 72 proc. ankietowanych wskazuje, że działania CSR wzbudzają ich pozytywne odczucia wobec marki. Co istotne, jest to o 10 pkt. proc. więcej niż jeszcze dwa lata temu.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

WoshWosh rozwija sieć lokalizacji w całej Polsce

Słyszeliście o WoshWosh? To polska marka, która podbiła serca polskich internautów w 2015 roku, wprowadzając na rynek unikatowe, rzemieślnicze usługi. Firma zajmuje się profesjonalnym czyszczeniem, renowacją, naprawą oraz personalizacją obuwia. W swoim dorobku ma wiele nagród i wyróżnień z Polski i zagranicy. Znana jest również ze swoich działań CSRowych (zbiórka obuwia dla osób bezdomnych, fundacji oraz domów samotnej matki, a także pomoc zagrożonym likwidacją zakładom szewskim). Martyna Zastawna - założycielka WoshWosh jest laureatką 7. edycji rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Główną misją firmy jest upowszechnianie idei Zero Waste – zadbaj zamiast wyrzucać. Od czerwca tego roku WoshWosh rozszerza swoją misję na cały kraj poprzez współpracę z pralniami. Tworząc sieć pick up pointów, czyli miejsc, w których można zostawiać obuwie, które następnie trafi do głównej pracowni WoshWosh.

W ciągu zaledwie miesiąca ​WoshWosh​ otworzyło aż 10 nowych lokalizacji – 7 w Warszawie, jedną w Nadarzynie, jedną w Stargardzie (niedaleko Szczecina) – we współpracy z Pralnią Lemon Fresh, Naszą Pralnią oraz Ale Pralnią, a także jeden punkt w Swarzędzu (niedaleko Poznania), we współpracy z najstarszą pralnia w Polsce – Pralnią Kierzkowski. Możecie oddać tam buty, które następnie trafią do pracowni WoshWosh i po wykonaniu usługi zostaną odesłane do odpowiedniej lokalizacji. Bez dodatkowych opłat, w tej samej cenie.

To dopiero początek rozwoju sieci WoshWosh. Firma ma w planach kolejne lokalizacje, o czym
będzie informowała, jeszcze w tym miesiącu, na swoim FB oraz stronie www. WoshWosh aktywnieposzukuje nowych partnerów (pralni i punktów usługowych), w których mogłaby otworzyć kolejną lokalizację.

Nowe lokalizacje WoshWosh znajdziecie w:

WARSZAWA WESOŁA
Trakt Brzeski 50A (Ale Pralnia)

WARSZAWA URSYNÓW
Al. KEN 36 l.6 (Nasza Pralnia)

WARSZAWA MOKOTÓW
Ul. Puławska 118 (Nasza Pralnia)

SWARZĘDZ
Ul. Rynek 25 (Pralnia Kierzkowski)

WARSZAWA WILANÓW
Al. Rzeczypospolitej 10/U30 (Lemon Fresh)

NADARZYN
Ul. Mszczonowska 19 (Lemon Fresh)

WARSZAWA SŁUŻEW
Ul. Obrzeżna 1b (Lemon Fresh)

WARSZAWA POWSIN
Ul. Przyczółkowska 219 (Lemon Fresh)

STARGARD
Ul. Piłsudskiego 103/u1 (Lemon Fresh)

WARSZAWA ZAWADY
Ul. Vogla 62 (Lemon Fresh)

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Netto walczy z marnowaniem żywności i pracuje nad nową aplikacją

Sieć Netto kończy prace nad wdrożeniem na polskim rynku nowej aplikacji, której celem jest walka z marnowaniem żywnością. Aplikacja jest kolejnym krokiem, który ma pomóc w przeciwdziałaniu zjawisku masowego wyrzucania produktów, które nadają się do spożycia.

„Nie marnujemy żywności” to nazwa nowej aplikacji, która już w tej chwili jest dostępna dla klientów sklepów App Store oraz Google Play. Aplikacja została stworzona przez programistów w Danii we współpracy z duńskim bankiem żywnościowym Fødevarebanken. Doskonale sprawdziła się w Danii, przyczyniając się do propagowania wśród konsumentów idei zmniejszenia marnotrawstwa żywności, poprzez obniżanie cen na uszkodzone produkty lub żywność, której data ważności zbliża się ku końcowi. W Danii z aplikacji „Mad Skal Spices” (tak brzmi duńska nazwa) korzystają liczni klienci nie tylko Netto, ale także innych sieci handlowych i lokalnych sklepów.

Podjęliśmy decyzję, że udostępnimy aplikację także polskim klientom – mówi Mariola Skolimowska, PR manager Netto Polska. – Dzięki niej każdy, komu bliska jest idea walki z marnotrawstwem żywności, będzie mógł w dowolnej chwili sprawdzić na swoim telefonie, jakie produkty żywnościowe w sklepach Netto są aktualnie dostępne w obniżonej cenie. Użytkownicy aplikacji mogą także łatwo odnaleźć najbliższy sklep spożywczy w swoim sąsiedztwie. Rozwiązanie to pierwotnie dotyczyło sklepów Netto, jednak teraz każdy sklep sieciowy lub inny może przyłączyć się do naszej inicjatywy, tworząc swój profil w aplikacji i na bieżąco udostępniając informacje o przecenionych produktach. Oczywiście, stworzyć taki profil i dodawać przecenione produkty mogą także klienci.  

Netto i Salling Group stworzyły otwarte rozwiązanie dla wszystkich konsumentów i uczestników rynku, aby realnie przyczynić się do walki z problemem marnotrawstwa żywności – dodaje Janusz Stroka, CEO Netto Polska. –  Salling Group oczywiście nie może go rozwiązać samodzielnie, dlatego mamy nadzieję, że do naszej inicjatywy przyłączą się nie tylko inne sieci spożywcze, dyskonty, ale też lokalni sprzedawcy. Razem możemy zrobić o wiele więcej!

Polska wersja aplikacja jest już dostępna do pobrania w sklepach App Store i Google Play, choć prace nad jej udoskonaleniem jeszcze trwają – na niektórych smartfonach mogą bowiem pojawiać się problemy z prawidłowymi ustawieniami językowymi.  

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Zero waste w branży kosmetycznej

azjatka robi zakupy w drogerii

Ruch zero waste jest bez wątpienia jednym z wyraźniejszych trendów wpływających na branżę FMCG. Rozumiany jako dążenie do zamkniętego obiegu zasobów dzięki m.in. odpowiedzialnej produkcji i konsumpcji oraz efektywnemu recyklingowi stanowi jeden z elementów zrównoważonego rozwoju.

Wśród pięciu podstawowych strategii dla producentów i detalistów FMCG w globalnym raporcie Nielsena „Sustainable shoppers” znajduje się m.in. eliminowanie negatywnego wpływu na środowisko naturalne poprzez ograniczenie materiałów do produkcji opakowań. Aby jednak ta korzystna zmiana faktycznie miała miejsce, niezbędne wydaje się jednoczesne działanie trzech sił: presji ze strony kupujących, działań organów regulacyjnych oraz zaangażowania graczy FMCG.

Z raportu Nielsena wynika, że 81% konsumentów na świecie za bardzo istotne uważa zaangażowanie firm na rzecz ochrony środowiska. Takie podejście charakteryzuje szczególnie osoby w wieku 15-49 lat, co podkreśla konieczność podejmowania działań, by zadowolić zarówno osoby już podejmujące decyzje zakupowe, jak i te dopiero mające wejść na rynek pracy. Gotowość do zmiany swoich nawyków zakupowych, by przysłużyć się środowisku deklaruje aż trzech na czterech konsumentów. Poszukiwanie produktów jak najbardziej ekologicznych może sprowadzać się również do sposobów na domowe mikstury np. peelingi czy pielęgnacyjne maski do włosów. Moda na tzw. lifehacki jest dodatkowo propagowana przez niektórych celebrytów.

Patrycja Herbowska, client director w Nielsenie

Również w obszarze legislacyjnym ruch zero waste znajduje stopniowo odzwierciedlenie. Z badań Nielsena wynika, że 60% Polaków uznaje za uzasadnione pobieranie opłat za jednorazowe torebki foliowe. Jednocześnie tylko niespełna 1/3 z nas uważa, że zmiana ta daje natychmiastowe korzyści dla środowiska. O ile regulacje dotyczące ograniczenia stosowania torebek foliowych dotknęły całą branżę FMCG i dały o sobie znać podczas codziennych zakupów przeciętnego Kowalskiego, o tyle unijne regulacje dot. jednorazowych artykułów w sposób zróżnicowany wpłyną na poszczególne branże. W branży kosmetycznej największe zmiany zaobserwujemy w konsekwencji zakazu wprowadzenia do obrotu plastikowych patyczków kosmetycznych, zmian w gospodarowaniu odpadami i oznakowaniu opakowań np. dla nawilżanych chusteczek czy podpasek higienicznych.

Zaangażowanie producentów branży kosmetyczno-chemicznej w ruch zero waste wymyka się jednoznacznym ocenom. Z jednej strony słyszymy coraz częściej o przyłączaniu się międzynarodowych koncernów do platformy Loop działającej na rzecz recyklingu czy fundacji Ellen MacArthur promującej gospodarkę obiegu zamkniętego. Niektóre firmy samodzielnie dążą do ambitnych celów związanych z całkowitym recyklingiem opakowań czy coraz to większym udziałem surowców roślinnych w ich produkcji. Z drugiej jednak strony, niezaadresowane pozostają z pozoru proste rozwiązania, związane choćby z rezygnacją z dużych opakowań na słoiczkach z kremami, czy dodatkowymi foliami na pudełkach. Choć zainteresowanie kupujących produktami „refill” znajduje odzwierciedlenie w danych sprzedażowych, popularyzacja tego typu produktów oraz budowanie świadomości konsumentów wokół benefitów dla środowiska wydaje się być jednym z elementów pracy u podstaw.

Powiew zmiany w kierunku zero waste zaczyna być odczuwalny, również w branży kosmetyczno-chemicznej. Biorąc jednak pod uwagę wymagania coraz bardziej świadomych konsumentów oraz ruchy legislacyjne jednoznacznie pokazujące kierunek związany z gospodarką odpadami, długofalowym ambicjom graczy FMCG towarzyszyć powinny również akcje „tu i teraz”. Zaangażowanie w tym obszarze ma niezaprzeczalne zalety nie tylko dla środowiska naturalnego, ale też wyróżnienia się na tle innych ze swoim świeżym i jakże pożądanym przekazem do kupującego.

Patrycja Herbowska, client director w Nielsenie


Autor: 

nielsen logo

Nielsen Holdings plc (NYSE: NLSN) jest globalną firmą, zajmującą się badaniem rynku oraz analizą danych, która dostarcza najbardziej kompletne i niezawodne dane dotyczące konsumentów i rynku na całym świecie. Łączymy własne dane Nielsena z danymi dostępnymi na rynku tak, aby dostarczać Klientom informacje o tym, co się dzieje w danej chwili, a także o tym, co się wydarzy w przyszłości, i jak się z nią zmierzyć. Przez ostatnie 90 lat Nielsen dostarczał dane i analitykę opartą na naukowym rygorze i innowacjach, cały czas rozwijając nowe sposoby odpowiedzi na najważniejsze pytania dotyczące rynku mediów, reklamy, handlu detalicznego i świata FMCG. Nielsen wchodzi w skład indeksu S&P 500, i jest obecny w ponad 100 krajach, obejmując swoim zasięgiem ponad 90% populacji Ziemi.

Więcej informacji: www.nielsen.com

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Beiersdorf liderem nowatorskich proekologicznych rozwiązań

Początek roku przynosi potwierdzenie konsekwentnych działań i inwestycji Beiersdorf związanych z globalną polityką proekologiczną koncernu (marki NIVEA, Tesa, La Prarie, Eucerin, Hansaplast). Grupa dołączyła do przełomowego projektu Platformy Loop działającej na rzecz recyclingu, a w rankingu CDP uznana została za pioniera w działaniach na rzecz zmian klimatycznych, chroniących przed wycinaniem lasów i zaangażowanych w budowanie przyszłej, udoskonalonej gospodarki.

Beiersdorf wspiera fazę pilotażową programu platformy TerraCycle oferując produkty z linii NIVEA MEN, które posłużą sprawdzeniu, czy ten innowacyjny pomysł może stać się długoterminowym rozwiązaniem dla konsumentów. Program rozpocznie się wiosną 2019 r. w Paryżu i Nowym Yorku.

Platforma Loop zaaranżowana przez TerraCycle, światowego lidera w zakresie gospodarką odpadami, jest misją szerzenia idei zero-waste. We współpracy z wiodącymi światowymi markami tworzy przełomowe, przyjazne dla środowiska rozwiązanie, które zrewolucjonizuje dotychczasowy system recyklingu. Celem tej inicjatywy jest wyeliminowanie opakowań jednorazowych i zapewnienie konsumentom wygodnego, przyjaznego dla środowiska rozwiązania opartego na trwałym opakowaniu produktu z możliwością ponownego napełniania oraz zamkniętym łańcuchu dostaw. Loop zapewnia odbiór zużytych produktów w domach konsumentów, następnie oczyszcza je, ponownie napełnia lub poddaje recyklingowi.

„Zrównoważony rozwój ma długą tradycję w Beiersdorf. Tak, jak pokazuje nasza tradycja We Care, zawsze staramy się integrować elementy całego systemu wartości z naszymi procesami. Platforma Loop to doskonały sposób na oszczędzanie zasobów poprzez ponowne wykorzystanie naszych opakowań – mówi Dorle Bahr, Kierownik ds. Zrównoważonego Rozwoju Środowiska Beiersdorf.

To nie jedyne działania firmy podejmowane na rzecz ekologii. Globalna organizacja CDP doceniła zaangażowanie oraz wieloletni wysiłek Beiersdorf wskazując go jako lidera od lat inwestującego
w innowacyjne, społecznie użyteczne rozwiązania. Grupa została uznana za pioniera w działaniach na rzecz zmian klimatycznych, chroniących przed wycinaniem lasów i zaangażowanych w budowanie przyszłej, udoskonalonej gospodarki.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF