...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Taksówki Bolt wjeżdżają na polskie ulice

taksówki bolt

Napiwki dla kierowców, oznaczone auta i możliwość jazdy po buspasach to nowości, które czekają na pasażerów platformy miejskiej mobilności Bolt. Skorzystają także kierowcy - otrzymają pełną kwotę napiwku, będą mogli wjeżdżać do stref o ograniczonej dostępności ruchu i korzystać z postojów taxi. Firma Bolt jest partnerem 10. edycji Rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Od 1 października wszystkie floty, te jedno- jak i wieloosobowe, realizujące przejazdy za pośrednictwem platformy Bolt będą posiadać licencję taxi w związku z wejściem w życie znowelizowanej ustawy o transporcie drogowym. Ustawa wprowadza szereg regulacji, które uporządkują rynek i pozwolą kierowcom Bolt dołączyć do technologicznej rewolucji, mającej na celu ułatwienie korzystania z usług transportowych w codziennym życiu.

Jakość usług – czas przyjazdu auta, bezpieczeństwo, działanie aplikacji, czy odpowiadanie na potrzeby użytkowników, flot i ich kierowców zawsze były naszymi priorytetami i niezmiennie pracujemy nad udoskonaleniami w tych obszarach. Cieszymy się, że rynek został uregulowany – mamy nadzieję. że nowa ustawa pomoże obalić mity na temat platform pośredniczących w przejazdach – jak ten, że na naszej platformie mogą działać floty bez licencji. Polskie prawo zmierza w kierunku dogonienia technologicznej rewolucji, która miała miejsce w ciągu ostatnich 10 lat i znacząco ułatwiła korzystanie z usług w codziennym życiu.
Ustawa daje nam nowe możliwości i skorzystamy z nich tak, by kierowcy i użytkownicy nie odczuli żadnych negatywnych konsekwencji.

Łukasz Stachowiak, Country Manager Bolt w Polsce

Kluczową zmianą na platformie Bolt od początku października jest możliwość przyznawania napiwków kierowcom. Aby skorzystać z funkcji, należy zaktualizować aplikację Bolt do najnowszej wersji. Opcja zostawienia napiwku będzie widoczna po zakończeniu jazdy i wystawieniu oceny (minimum 4 gwiazdki). Pasażerowie mogą wybrać jedną z 4 możliwości – 5%, 10%, 25% lub wpisać własną wartość, mniejszą niż 300%. Na ekranie aplikacji użytkownik zobaczy konkretną kwotę, którą może przekazać kierowcy. Napiwek można zostawić w ciągu 15 minut po zakończeniu podróży. Kierowcy Bolt otrzymają pełną kwotę przekazanych pieniędzy.

Każdego dnia floty i ich kierowcy pracują na platformie Bolt, by mieszkańcy polskich miast mogli w wygodny i bezpieczny sposób się przemieszczać. Funkcja przyznawania napiwków pozwala pasażerom okazać wdzięczność i wsparcie dla społeczności kierowców. To kolejny krok w strategii Bolt, która ma na celu oferować jak najlepsze warunki pracy dla każdej osoby, która współpracuje z platformą miejskiej mobilności.

Łukasz Stachowiak

Nowa ustawa wprowadza także obowiązek oznaczenia auta, oklejenie boczne i lampa – ułatwią pasażerom odnalezienie kierowcy w zatłoczonych punktach. W przerwach od przejazdów, kierowcy będą mogli czekać na postojach taxi, a rodzice z dziećmi nie będą musieli mieć swojego fotelika. Dodatkowo, jeżeli miasto i znaki na to pozwalają kierowcy Bolt będą mogli korzystać z buspasów, zatrzymywać się na kopertach i wjeżdżać do stref o ograniczonej dostępności dla ruchu kołowego. Auta będą przechodzić regularne przeglądy techniczne i będą przystosowane do przewozu osób.


Źródło: Informacja prasowa Bolt

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Milenialsi widzą w pandemii szansę

pokolenie millennials

Chociaż młodzi ludzie mocno odczuli konsekwencje pandemii, jeśli chodzi o utrzymanie czy rozpoczęcie pracy, okazali się też grupą najbardziej odporną psychicznie na nową sytuację. W trakcie pandemii aż o 8 pp. spadła liczba przedstawicieli pokolenia Y na świecie, którzy przyznają, że odczuwają stres ciągle lub przez większość czasu. Pojawienie się koronawirusa okazało się też dla nich impulsem do zmian. Z najnowszej edycji badania firmy doradczej Deloitte „Global Millennial Survey 2020”, wynika bowiem, że młodzi chcą być motorem przemian. Niemal 3 na 4 przedstawicieli pokolenia Y i Z twierdzi, że kryzys zainspirował ich do wywierania pozytywnego wpływu na lokalne społeczności.

Tegoroczna, dziewiąta edycja badania składa się z dwóch części. W pierwszej firma doradcza Deloitte zapytała o opinię prawie 18,5 tys. przedstawicieli pokolenia Y i Z, tj. osób urodzonych odpowiednio między styczniem 1983 roku a grudniem 1994 roku, oraz urodzonych w drugiej połowie lat 90. i po 2000 roku, pochodzących z 43 krajów, w tym z Polski. Druga część to przeprowadzona już po wybuchu pandemii COVID-19 wśród ponad 9 tys. osób z 13 krajów dodatkowa ankieta dotycząca wpływu kryzysu na respondentów, ich karierę zawodową, a także potencjalnych skutków pandemii w dłuższej perspektywie czasowej oraz tego, jak przedstawiciele obu pokoleń teraz sobie z nią radzą.

Autorzy badania podkreślają, że zaledwie jedna trzecia milenialsów i 38 proc. przedstawicieli pokolenia Z biorących udział w dodatkowym badaniu deklaruje, że ani ich sytuacja zawodowa, ani dochody nie ucierpiały na skutek pandemii. Co więcej, traktują kryzys jako szansę na „zresetowanie się”. 76 proc. milenialsów i prawie tyle samo przedstawicieli pokolenia Z na świecie deklaruje, że pandemia zainspirowała ich do zmiany swojego życia na lepsze. A prawie trzy czwarte milenialsów i 68 proc. osób z pokolenia Z w odpowiedzi na nią podjęło działania mające wywrzeć pozytywny wpływ na lokalną społeczność.

Pandemia nie taka straszna

Stres i dobre samopoczucie to kwestie, które dla młodych pokoleń mają nadrzędne znaczenie w kontekście miejsca pracy. Aż 39 proc. polskich milenialsów przyznaje, że odczuwa niepokój lub stres niemal bez przerwy. W skali globalnej takich odpowiedzi było jeszcze więcej – 44 proc. Ankieta przeprowadzona przez Deloitte już w czasie pandemii pokazuje, że ta obniżyła poziom stresu respondentów o 7 pp. i 8 pp. odpowiednio dla przedstawicieli pokoleń Z i Y.

Naszym zdaniem ta zmiana to dowód na to, jak zbawienny wpływ może mieć częstszy kontakt z rodziną i wolniejsze tempo życia. Zapewne nie bez wpływu pozostaje fakt, że w ostatnich miesiącach mniej czasu spędzaliśmy w korkach, zatłoczonych pociągach czy metrze. 17 proc. polskich badanych przyznało, że przed pandemią zdarzało im się nie pójść do pracy z powodu stresu. Podobnie odpowiedział prawie co trzeci badany na świecie.

John Guziak, Partner, Lider zespołu ds. kapitału ludzkiego w Polsce

Ekspert dodaje, że w Polsce tylko niespełna jedna trzecia tych pracowników przedstawiła pracodawcy prawdziwy powód swojej nieobecności, podczas gdy globalnie robiła tak prawie połowa badanych. Warto odnotować, że milenialsi, którzy otwarcie informowali o przyczynie nieobecności, trzy razy częściej odpowiadali, że ich firma zapewnia duże wsparcie psychologiczne.

Czynnikiem stresogennym u ponad połowy polskich respondentów jest dobro rodziny. W dalszej kolejności najczęstszym powodem stresu są przyszłość finansowa oraz zdrowie (po 42 proc.), kariera zawodowa (41 proc.), a dopiero na piątym miejscu aktualna sytuacja finansowa (40 proc.). W ujęciu globalnym to przyszłość osobistych finansów jest najbardziej stresującym czynnikiem. Mimo to, ponad połowa milenialsów oraz 43 proc. przedstawicieli pokolenia Z twierdzi, że byłaby w stanie poradzić sobie z nieoczekiwanym dużym wydatkiem.

Katastrofa klimatyczna nie mniej ważna niż koronawirus

Zmiany klimatyczne były głównym zmartwieniem pokolenia Y i Z przed wybuchem pandemii i pojawienie się koronawirusa tego nie zmieniło. Globalnie – dopiero na drugim i trzecim miejscu są obawy o zdrowie i zatrudnienie. Prawie trzy czwarte badanych w kraju jest zdania, że zmiany klimatyczne są spowodowane przede wszystkim działalnością człowieka, podczas gdy podobnie myśli aż 83 proc. zapytanych na świecie. Pierwsza część badania pokazała też, że ponad jedna trzecia milenialsów w Polsce i ponad połowa na świecie uważa, że jest zbyt późno, by naprawić szkody wyrządzone środowisku.

Odsetek ankietowanych, którzy tak odpowiedzieli w badaniu przeprowadzonym już po wybuchu pandemii był niższy. Możliwe, że ograniczenie działalności gospodarczej, które przełożyło się na mniejsze zużycie energii, a co za tym idzie, niższy poziom zanieczyszczeń, dało nadzieję, że klimat i planetę można jeszcze uratować.

Irena Pichola, Partner, Lider zespołu ds. zrównoważonego rozwoju w Polsce i Europie Środkowej w Deloitte

Jednocześnie od ubiegłego roku wzrósł pesymizm związany ze skutecznością działań podejmowanych w celu ochrony naszej planety. W Polsce przybyło w ciągu roku o 7pp. respondentów, którzy oceniają je negatywnie i aż o 18 pp. ubyło optymistów. Dla kontrastu, na świecie pozytywnie te kroki ocenia aż 40 proc. badanych.

80 proc. wszystkich uczestników badania dodatkowego jest zdania, że rządy i biznes muszą dołożyć większych starań w celu lepszej ochrony środowiska naturalnego, lecz niemal dwie trzecie z nich obawia się, że problem zostanie przysłonięty przez negatywne skutki gospodarcze pandemii.

Dla badanych dbałość firmy o środowisko ma kluczowe znaczenie przy wyborze pracy oraz w zachowaniu lojalności wobec pracodawcy. Wpływ na środowisko dla aż 29 proc. przedstawicieli pokolenia Y był powodem zakończenia współpracy z pracodawcą i niemal dla takiej samej liczby powodem jej nawiązania.

Wymiana autorytetów

Największym zaufaniem wśród przedstawicieli pokolenia Y zarówno w Polsce, jak i na świecie, cieszą się liderzy organizacji pozarządowych i organizacji non-profit. Zdaniem ponad połowy badanych – one także wywierają na świat pozytywny wpływ. Mimo rosnącej lojalności wobec pracodawców, coraz mniej pozytywne są opinie nt. biznesu. Liderom biznesu ufa tylko nieco ponad 10 proc. polskich milenialsów, a tylko co trzeci ankietowany uważa, że liderzy biznesowi mają pozytywny wpływ na świat.

Czy to ze względu na fakt, że pracodawcy zaczęli uwzględniać potrzeby pracowników, czy też dlatego, że milenialsi szukali stabilizacji jeszcze przed wybuchem pandemii, po raz pierwszy większa liczba przedstawicieli pokolenia Y w badaniu globalnym przyznała, że chce kontynuować zatrudnienie u swojego obecnego pracodawcy przez co najmniej pięć lat, niż że planuje odejść z pracy w ciągu kolejnych 24 miesięcy. Co interesujące w Polsce te wyniki różnią się zasadniczo od danych na całym świecie i 44 proc. ankietowanych polskich milenialsów chce w ciągu dwóch lat zmienić pracę. Tu widzimy trend wzrostowy.

Joanna Świerzyńska, Partner w dziale Doradztwa Podatkowego Deloitte

Jak zauważa ekspertka aż o 13 pp. ubyło tych, którzy chcą zostać w jednej firmie dłużej niż 5 lat.

Mimo, że globalnie trzech na pięciu przedstawicieli pokolenia Y i Z jest zdania, że biznes pokazał podczas pandemii prawdziwe zaangażowanie w sprawy społeczne, spadła liczba ankietowanych, którzy uważają, że przedsiębiorstwa wywierają pozytywny wpływ na społeczeństwo. Wśród polskich milenialsów odsetek ten spadł nawet dość radyklanie. W tegorocznym badaniu uważa tak 36 proc. zapytanych, podczas gdy w zeszłym roku takiego zdania była ponad połowa ankietowanych. Co ciekawe, ten spadek choć widoczny także na świecie globalnie wynosi jedynie 4 pp.

Z tegorocznego raportu wyłania się obraz naprawdę wytrwałego pokolenia, któremu kryzys dodał sił. Przed wybuchem pandemii tylko 22 proc. ankietowanych w Polsce uważało, że będzie bardziej zadowolonych z życia niż ich rodzice. Kryzys jednak pokazał, jak szybko biznes, czyli pracodawcy potrafią dostosować się do nowej rzeczywistości. Pokoleniom Y i Z nie wystarcza już tylko nadzieja, że świat po ustaniu pandemii będzie lepszy – chcą być motorem przemian. Z kolei biznes dostał wyraźny sygnał, że młodzi postawią na firmy, które faktycznie realizują przyświecającą im misję. By w nowej rzeczywistości być liczącym się graczem, nie można tego sygnału zlekceważyć.

John Guziak, Partner, Lider zespołu ds. kapitału ludzkiego w Polsce

Rok 2020 wpłynął na zmianę oczekiwań i potrzeb wszystkich z nas, niezależnie od wieku. Analizując podejście pokoleń do okoliczności wywołanych przez pandemię warto się odnieść do doświadczeń osób urodzonych w różnych czasach. Generacja Millenialsów pamięta jeszcze kryzys 2008 roku i w mojej ocenie zawsze wykazywała się dużą przedsiębiorczością. Dlatego po tym pokoleniu spodziewałabym się dużej zaradności w odnajdywaniu się w nowych okolicznościach. Osoby w wieku 30-40 lat nie mają łatwego 2020 roku biorąc pod uwagę moment życiowy, w którym się znajdują. To często rodziny z małymi dziećmi, rozwijające swoją karierę zawodową, która przez koronawirusa mogła przejść poważną turbulencję. Wyniki prezentowane przez Deloitte wskazują, że ¾ millenialsów ostrożnie i z obawą podchodzi do swojej sytuacji finansowej. W badaniu Millenial Survey większość osób to respondenci zajmujący średnie i wyższe stanowiska menedżerskie. Deklarują, że ich poziom stresu nie zmienił się przez pandemię. Co piąta osoba przyznaje jednak, że nie poszła do pracy z powodu odczuwanego stresu, ale tylko co 1/3 z nich przyznała się pracodawcy, że powodem nieobecności jest stres. To sygnał, że nie chcemy przyznawać się do stresu lub obawiamy się niezrozumienia ze strony pracodawcy. Czy stres to wystarczający powód nieobecności? Dobrą wiadomością jest deklarowana aktywność millenialsów i chęć do działania w obszarze lokalnej społeczności.

Wśród respondentów globalnego badania Deloitte tylko kilkanaście procent osób to pokolenie Zet, osoby studiujące lub uczęszczające do szkół zawodowych. Niestety w Polsce to właśnie osoby w wieku 18-24 lat zostały wskazane zespół naukowców z Wydziału Psychologii UW jako najsilniej odczuwające objawy depresji i lęku. Młodzi, którzy przygotowywali się do studiowania za granicą, rozpoczęcia życia zawodowego, dostali od życia pauzę. Musieli wstrzymać wiele ze swoich planów, to ich pierwszy kryzys i tak poważna zmiana.

Paulina Mazur, konsultantka EB, ekspertka ds. różnorodności pokoleniowej, członkini Rady Programowej programu Dream Employer

POBIERZ PEŁNY RAPORT GLOBAL MILLENNIAL SURVEY 2020 

O dobrostanie rozmawiamy również w ramach programu Dream Employer, który właśnie wystartował.

Inauguracja programu odbyła się 10 sierpnia. Tematy programu podejmowane są w webinarach, które można obejrzeć na stronie dreamemployer.pl oraz brief.pl.

👉 Małe jest piękne, czyli o tym jak tworzyć świetne miejsca pracy nie mając wielkich budżetów
👉 Dobrostan (well-being) i jego rola we współczesnych organizacjach
👉 Jak budować dobre relacje wewnątrz organizacji za pomocą komunikacji i doświadczeń?
👉 100 pytań do kampanii employer brandingowych
👉 Employer Value Proposition krok po kroku 


Źródło: informacja prasowa Deloitte

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

KISZLUK ROZMAWIA #1 Roman Jędrkowiak, Agencja ADHD

Kiszluk Jędrkowaik

Zapraszamy do wysłuchania krótkiej rozmowy na temat tego, czy i co zmienia pandemia w branży marketingowej. Goście Grzegorza Kiszluka dzielić się będą z nami nie tylko swoimi obserwacjami, predykcjami, ale także własnymi doświadczeniami z czasu pandemii, a także planami i nadziejami na przyszłość.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Podsumowanie branży SEO/SEM w 2019 roku

podsumowanie SEO SEM 2019

Kolejny rok mobile, a może pierwszy tak wyraźny odwrót w stronę wartościowych treści? Pożegnanie z niebieskim i powitanie „dark mode” na Facebooku i Messengerze oraz zastąpienie konsultantów czatbotami w sklepach online. Jaki był rok 2019 w branży SEO/SEM? Zapraszamy na podsumowanie przygotowane przez specjalistów agencji marketingu internetowego Grupa TENSE.

2019 rok w Kampaniach PPC

 

Nowości na YouTube

W zakresie kampanii PPC duże zmiany objęły formaty reklam na YouTube. Do popularnych „sześciosekundówek” dołącza dłuższy, 15-sekundowy format, którego wprowadzenie podyktowane jest oczekiwaniami marketerów mających trudności w zawarciu całego przekazu reklamowego w krótszej formie. Kolejną istotną innowacją w kampaniach TrueView jest YouTube For Action – reklamy wzbogacone o widoczne dla użytkowników wezwania do działania, które po kliknięciu przenoszą na witrynę reklamodawcy. Wprowadzenie formatu video, który umożliwia dokonanie akcji bezpośrednio z reklamy na YouTube, sporo zmienił w planowaniu strategii digital marketingowej oraz optymalizacji obecnych działań dla klientów z większym budżetem. W tym roku po raz pierwszy oprócz filmów, oglądaliśmy na YouTube reklamowane produkty, które pojawiły się tam za sprawą Google Zakupy.

Dla nas, specjalistów PPC, to dobra wiadomość, ale musimy pamiętać, że kampania produktowa prowadzona na kanale, którego użytkownicy niekoniecznie są zainteresowani zakupami, będzie przynosić inne wyniki od tej prowadzonej w wyszukiwarce Google.

Marta Machura, Starszy Specjalista ds. kampanii PPC, Grupa TENSE

Usunięcie kolumny „średnia pozycja” w Google Ads

Optymalizacja kampanii to podstawowe działanie pozwalające na uzyskanie najlepszych efektów i zwrotów z nakładów na reklamę. W gronie podstawowych wskaźników, na które zwracano uwagę, była średnia pozycja reklamy. Obecnie nie ma do niej dostępu. Wspomniana kolumna została wycofana i zastąpiona dwoma nowymi wymiarami: % wyświetleń u góry strony oraz % wyświetleń na najwyższej pozycji.

Wizyty w sklepie online włączone do inteligentnego określania stawek

Jednym ze skutków kampanii PPC jest także wzrost wizyt w sklepie offline. Aby ułatwić użytkownikom Google Ads optymalizację kampanii pod konwersje nie tylko internetowe, ale również te „w realu”, Google dodało wizyty w sklepie stacjonarnym do strategii inteligentnego określania stawek. Na razie opcja jest dostępna tylko w kampanii w sieci wyszukiwania i produktowej, ale kto wie – może w przyszłym roku będzie dostępna w szerszym zakresie?

Dodatkowa linijka w reklamach typu „tylko połączenie”

Od kilku lat słyszymy o wzroście sprzedaży na telefonach komórkowych, a w wielu branżach usługowych połączenia telefoniczne są jednym z podstawowych źródeł konwersji – zwłaszcza, kiedy na stronie nie ma podanych cen usług. Jedną z kolejnych tegorocznych nowości jest dodatkowa linijka w reklamach typu „tylko połączenie”, dzięki której przekazujemy dodatkowe informacje o usłudze bądź produkcie. Obecnie możemy skorzystać z dwóch nagłówków po 30 znaków oraz opisu reklamy wydłużonego do 90 znaków.

Ulepszony koszt kliknięcia

Teraz możemy optymalizować kampanię nie tylko pod kątem konwersji, ale również wartości konwersji. Jest to o tyle istotne, że przecież konwersja konwersji nie równa, a z reguły przedsiębiorcy walczą o te największe.

 

Podsumowanie roku 2019 w SEO

 

W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy Google wprowadziło wiele nowości. Googlebot został zaktualizowany, wprowadzono lepszą obsługę JavaScript, zdefiniowano nowe meta tagi i dodano obsługę większej liczby danych strukturalnych oraz rozwinięto nowe Google Search Console.

To były dobre zmianyTak jak poprzedni rok był oceniany w branży jako nudny, tak nie mogę powiedzieć tego samego o dobiegającym końca 2019 roku.

Paweł Konopiński, Ekspert ds. SEO, Grupa TENSE

Aktualizacja algorytmu BERT

W 2019 roku Google skupiło się na aktualizacji głównego algorytmu wyszukiwarki, aby lepiej dopasowywać wyniki do intencji użytkowników. Zmiany wprowadzano w trybie ciągłym, z kilkoma „mocniejszymi uderzeniami” w marcu, czerwcu, lipcu, wrześniu i listopadzie. Dla pozycjonerów był to dość burzliwy i pracowity okres.

Zmiany w Google Search Console

Nowe wydanie Google Search Console od dłuższego czasu wymagało dopracowania. Część funkcjonalności była dostępna w starej wersji, więc wystarczyło przełączyć się między wydaniami. Dziewiątego września starą wersję wyłączono całkowicie.

Nowe tagi i atrybuty

Google uznało, że przydadzą się nowe tagi – UGC dla linków generowanych przez użytkowników np. komentarze lub posty na forum oraz SPONSORED dla linków, które znajdują się w artykułach płatnych.

Rozszerzono również obsługę danych strukturalnych, m.in. o listy „How to” i najczęściej zadawane pytania „FAQ”. Są one wyświetlane dodatkowo w wynikach wyszukiwania, dzięki czemu snippet zajmuje więcej miejsca i skupia na sobie większą uwagę.

Googlebot Evergreen

Crawler korzysta z silnika Chromium w wersji 74. Został określony jako evergreen, co oznacza jego ciągłe aktualizacje i wykorzystanie zawsze najnowszego silnika Chromium.

Mobile coraz ważniejszy

Wraz ze wzrostem popularności urządzeń mobilnych Google przykłada teraz ogromną wagę do optymalizacji wyników właśnie dla użytkowników smartfonów i tabletów.
Co wskazuje na większe znaczenie mobile?

  • Indeks mobilny stał się domyślnym dla nowych domen, a stare są sukcesywnie do niego przenoszone.
    W ostatnich latach mobilne wyniki wyszukiwania zmieniły się diametralnie, nie tylko ich wygląd, ale również funkcjonalności.
  • Pojawianie się kolejnych rodzajów wyników rozszerzonych, większej liczby paneli wiedzy oraz dopasowanie zapytań do aktualnej lokalizacji użytkownika.

 

Media społecznościowe w 2019 roku – podsumowanie

 

Praktycznie co miesiąc social mediowi giganci prześcigają się w prezentowaniu najnowszych aktualizacji, zmian w szacie graficznej i innych elementów, które mają zachęcić do korzystania z nich nowych użytkowników i zatrzymać tych, którzy są z nimi od lat.

Nowy wygląd Facebooka w aplikacji oraz na desktopach

Planowane zmiany Mark Zuckerberg ogłosił w maju i niedługo po tym pożegnaliśmy się z niebieskim kolorem, obecnym na FB od lat. Aktualnie dominuje biel z nielicznymi niebieskimi elementami. Widać, że Facebook dąży do spójności w korzystaniu z wersji desktopowej jak i mobilnej. Również profil użytkownika będzie bardziej zbliżony do tego, który wyświetla się w aplikacji.

Widzę ciemność – czarna szata w Messengerze

Dla wielu osób prawdziwym hitem było wprowadzenie w tym roku czarnej szaty graficznej w Messengerze. Na początku ukryty, teraz dostępny dla wszystkich tryb „dark mode” pozwala zaoszczędzić baterię w smartfonie i… wygląda naprawdę ciekawie!

Marka Facebooka ma nowe logo

Facebook nie jest już tylko znanym nam wszystkim portalem społecznościowym. Za tą nazwą stoją Messenger, Instagram, WhatsApp, Workplace, Portal i Calibra. Facebook to osobny brand, a jego logo zostało zaprojektowane dla zachowania przejrzystości. Wykorzystuje niestandardową typografię i wielkie litery, aby odróżnić się od aplikacji.

Tinder, masz konkurencję. Czy zakochamy się w Facebook Dating?

Nowa aplikacja randkowa zsynchronizuje się z naszym kontem na FB, aby pobrać informacje o zainteresowaniach, wydarzeniach i grupach, w których uczestniczymy. Dzięki temu szybko i co najważniejsze, precyzyjnie, dopasuje naszą drugą połówkę.

Instagram z własnym Creator Studio

W połowie roku Facebook wsparł marketerów i udostępnił w Creator Studio opcję planowania postów na Instagramie.
Po uruchomieniu kreatora użytkownik połączą swój instagramowy profil i rozpoczyna planowanie postów, a co najważniejsze, robi to z poziomu komputera.

Transmisje live, reakcje i udostępnianie prezentacji na LinkedInie

Na początku roku LinkedIn rozpoczął testy transmisji live, a już kilka miesięcy po tym, wszyscy mogliśmy z tej funkcji korzystać. Efektywność transmisji możemy mierzyć całkowitą liczbą oglądających na żywo i odtwarzających powtórki oraz liczbą komentarzy i reakcji na transmisję.

Kiedy sam „like” pod postem nie wystarczy, od tego roku możemy korzystać także z innych reakcji – celebrate, love, insightful oraz curious.

Kolejną ciekawą opcją dodaną w tym roku przez LinkedIn jest udostępnianie dokumentów i prezentacji w aktualnościach oraz grupach.

Wymienione update’y to kropla w morzu wielu zmian w social mediach. Współczesna technologia intensywnie rozwija się pod kątem AR (Augmented Reality) oraz VR (Virtual Reality). Czy taka będzie przyszłość SM? Zapewne przekonamy się już niebawem.

Natalia Kołsut, Specjalista ds. Social Media i Google Ads, Grupa TENSE

Content is a king – czyli 2019 rok w królestwie treści

Zgodnie z przewidywaniami, mijające 12 miesięcy przyniosło zarówno kilka nowych trendów, które na stałe przyjęły się w branży, jak i ugruntowało rozwiązania znane z lat poprzednich.

Personalizacja treści

Nikogo już nie dziwią komunikaty z imiennym zwrotem do adresata i odniesienia do naszych zainteresowań, daty urodzenia i ostatnio zakupionych przedmiotów. Marki wiedzą o nas coraz więcej i chętnie tę wiedzę wykorzystują w swoich marketingowych działaniach. Personalizacja dotyczy już nie tylko newsletterów, ale także ofert na stronie firmy, opisów produktów czy tekstów blogowych.

Call to Action – wezwanie do działania w pierwszej osobie

Wezwanie do działania coraz częściej formułowane jest dziś w 1. osobie liczby pojedynczej, a nie – jak dawniej – w 2. Wszystko po to, by zachęcić nas do wykonania określonej akcji. Zamiast zwykłego „Zamów wycenę” spotykamy się raczej ze sformułowaniem „Zamawiam wycenę” lub idącym jeszcze dalej „Chcę rozwijać swoją firmę”.

Real time marketing – cóż tam, panie, w internecie?

W tym roku RTM interesująco ograł temat drugiej ciąży Anny Lewandowskiej i fatalny stan murawy na Stadionie Narodowym. Chcąc wykorzystać ciekawe newsy do komunikacji z odbiorcami, marki muszą działać naprawdę szybko i wykazać się niezłym refleksem.

Te gorące tematy, choć rozpalają internautów do czerwoności, szybko się wypalają. Po kilku dniach od „boomu” mało kogo interesują. Warto kuć żelazo póki gorące.

Agnieszka Linke, Starszy Specjalista ds. Marketingu, Grupa TENSE

Omnichanel – różne kanały komunikacji, jeden cel

Chodzi o taką integrację narzędzi do komunikowania się z odbiorcą, aby praktycznie wyeliminować możliwość „przeciekania” lejka sprzedażowego. Marki starają się być blisko klienta na każdym etapie procesu zakupowego. Newsletter, Facebook, reklama banerowa, kampania Google Ads. Tam, gdzie jedno narzędzie się nie sprawdzi, pojawi się kolejne.

Czatboty – marki odpowiadają z automatu

2019 rok był rokiem postępującej automatyzacji przekazów marketingowych. Coraz częściej do optymalizacji kampanii reklamowych wykorzystuje się algorytmy, które dopasowują stawki w czasie rzeczywistym ustrzegając nas przed przepaleniem budżetu.

Automatyzacja procesów umożliwiła także rozwój czatbotów. Dzięki nim możliwa jest obsługa tych obszarów sprzedaży, do których nie trzeba zatrudniać ludzi. Może być to choćby rezerwacja noclegu, zgłoszenie awarii czy zamówienie pizzy.

To tylko niektóre ze zmian, które mogliśmy zaobserwować w minionym roku w branży SEO/SEM. Czekamy z niecierpliwością co przyniesie 2020 rok.

infografika podsumowanie SEO SEM 2019

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

ING: „Czy potrzebujemy aż petycji od naszych dzieci żeby coś zmienić?”

ING Bank Śląski przygotował kampanię, której inspiracją są dzieci i ich działania na rzecz poprawy sytuacji klimatycznej. To one - na swoją miarę - dają do zrozumienia dorosłym, że muszą na poważnie zająć się tym tematem. Kampanię wspiera oferta eko finansowania oraz akcja aktywacyjna „Hulaj bez spalin.”

Barierą w przyjęciu postaw eko jest dość powszechne przekonanie, że perspektywa kryzysu środowiska jest odległa i bezpośrednio nas nie dotyczy. Dlatego dzieci, które wg. Polaków  mają obecnie największą wiedzę na temat działań pro-ekologicznych*, w aktywny sposób – poprzez manifestacje, petycje, wypowiedzi – coraz częściej dają nam do zrozumienia, że ten problem nie jest odległy, że może dotknąć już ich. Ta postawa zaimponowała nam i stała się inspiracją do stworzenia kampanii, w której zachęcamy dorosłych do świadomych i mądrych wyborów z myślą o przyszłości swoich dzieci. One mają pełne prawo oczekiwać od nas zmiany – powiedziała Barbara Pasterczyk, Dyrektor Banku odpowiedzialna za komunikację marketingową w ING Banku Śląskim.

W najnowszym spocie reklamowym ING Banku Śląskiego dzieci w zabawny ale zdecydowany sposób składają petycję dorosłym wskazując w niej problemy, które powinny być jak najszybciej rozwiązane, między innymi takie, jak: właściwa segregacja śmieci, mniej plastiku, oszczędzanie wody. Są zaangażowane, bo czują, że muszą, ale tak naprawdę to chcą być ciągle dziećmi. Puenta: „Czy potrzebujmy aż petycji od naszych dzieci żeby coś zmienić” pokazuje, że działanie należy do dorosłych i to oni mogą dokonać zmiany.

ING również pracuje nad tą zmianą. Jako jeden z pierwszych zadeklarował ograniczenie finansowania energetyki węglowej a zgodnie z przyjętą w 2017 roku Deklaracją Ekologiczną, priorytetem w jego działalności biznesowej są projekty realizowane z troską o środowisko naturalne. Bank podejmuje działania na rzecz tworzenia nowych produktów, wspierania przedsięwzięć proekologicznych, kształtowania świadomości w tym zakresie. Pomaga klientom w transformacji energetycznej oraz wyborze sposobów sprzyjających oszczędzaniu energii. Do współpracy w tym zakresie wybiera partnerów, którzy rozumieją i podzielają te strategiczne założenia.

Równolegle podejmuje wewnętrzne działania proekologiczne, których celem jest m.in. zmniejszenie zużycia energii. Obecnie w wyniku zakupu „zielonych certyfikatów” 100% energii zużywanej w banku pochodzi ze źródeł odnawialnych. Aby zminimalizować wpływ, jaki na środowisko wywiera działalność operacyjna, w tym biura, oddziały i centra komputerowe, dąży do ciągłego zmniejszania emisji dwutlenku węgla, zużycia energii, papieru i odpadów elektronicznych.

Skoro, aż 89% Polaków uważa, że indywidualne działania mogą mieć realny wpływ na ochronę środowiska naturalnego* to mamy nadzieję, że dzięki naszej kampanii wielu dorosłych, podejmie jeszcze więcej wysiłku na rzecz poprawy sytuacji klimatu – dla siebie i dla przyszłych pokoleń. My ułatwiamy dokonywanie proekologicznych wyborów dzięki eko ofercie i zachęcamy klientów, aby w trosce o środowisko wybierali sprzęty i towary ekologiczne  – dodała Barbara Pasterczyk.

ING Bank Śląski już drugi rok z rzędu proponuje klientom indywidulanym i firmom szerokie finansowanie rozwiązań ekologicznych, które przyczynią się do zmniejszenia zużycia energii konwencjonalnej i zwiększenia czystej. W ramach tej oferty bank rezygnuje z prowizji.

Eko finansowanie w ING Banku Śląskim obejmuje:

  • Ekopożyczkę dla klientów indywidualnych, która finansuje m.in. kolektory słoneczne, ogniwa fotowoltaiczne, energooszczędny sprzęt AGD, oświetlenie LED, sterowniki energooszczędnych, pralki czy rowery a nawet okna i drzwi zewnętrzne;
  • Ekopożyczkę dla firm;
  • Ekokredyt hipoteczny na dom energooszczędny;
  • Ekokredyt inwestycyjny dla wspólnot mieszkaniowych;
  • Ekoleasing na samochody hybrydowe i elektryczne.

Dodatkowo kampanię wspiera akcja „Hulaj bez spalin”, w której bank zachęca do poruszania się po mieście elektrycznymi skuterami i hulajnogami. W ramach akcji można wykorzystać aż 30 minut bezpłatnej jazdy pojazdami elektrycznymi! Dzięki temu każdy może przyczynić się do mniejszej emisji spalin w swoim otoczeniu.

https://www.youtube.com/watch?v=sfB2SH9GSzg&feature=youtu.be

Aby jazda pojazdem elektrycznym była nie tylko przyjemna i ekologiczna ale też bezpieczna, bank upowszechnia również wiedzę na temat odpowiedzialnego poruszania się ekopojazdami, w tym hulajnogami.

Problemem aglomeracji są korki, spaliny i smog. Wierzymy, że ekopojazdy mogą pomóc rozwiązać ten problem, dlatego mocno angażujemy się w projekty z obszaru sharingu i elektromobilności. Chcemy aby Polacy dostrzegli w naszych działaniach szczerą intencję, ponieważ nam naprawdę zależy na upowszechnieniu ekopostawy. Inwestujemy w ekorozwiązania i chcemy aby były dostępne dla każdego. W akcji „Hulaj bez spalin” dajemy 30 minut ekojazdy za darmo aby zachęcić Polaków do wypróbowania elektrycznych skuterów i hulajnóg i przekonać ich do tego rozwiązania –  zaznaczyła Barbara Pasterczyk.

Więcej na: https://www.ing.pl/lp/ekopozyczka

 

*”Badanie postaw ekologicznych” – badanie omnibusowe, przeprowadzone metodą CAWI, we wrześniu 2019 roku, na panelu Ariadna, na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1049 osób.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF