...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Jak kluby fitness mogą wznieść customer experience na wyższy poziom?

Branża fitness po okresie wyzwań, świętuje obecnie dynamiczny wzrost popularności. Według raportów branżowych, liczba użytkowników siłowni przekracza już poziomy sprzed pandemii, a Polacy zdają się coraz bardziej zdawać sobie sprawę z kluczowej roli aktywności fizycznej w utrzymaniu zdrowia. Aby wyróżnić się na konkurencyjnym rynku, od klubów fitness wymaga się już więcej niż tylko dobrego sprzętu do ćwiczeń, czy efektywnych programów treningowych. Kluczowym elementem, staje się zapewnianie niezapomnianych doświadczeń klientom, tworząc tym samym atmosferę, która inspiruje i angażuje.

Wraz ze zbliżającym się początkiem nowego roku, setki osób składają postanowienia o poprawie swojej kondycji fizycznej. Jednak pytanie, które pojawia się wśród osób zarządzających klubami fitness brzmi: jak utrzymać ich zaangażowanie na dłuższą metę?

Ostatnie globalne badania Mood Media jednoznacznie wskazują, że atmosfera miejsca jest kluczowa dla powrotu klientów do danego miejsca. Aby podnieść poziom lojalności, trzeba zacząć angażować członków na wielu poziomach emocjonalnych, dostosowując się do ich indywidualnych preferencji.

Kreacja własnego świata fitness

Kluczową rolę w budowaniu trwałej więzi z użytkownikami siłowni odgrywają rozwiązania in-store marketingu. Twórcze i strategiczne wykorzystanie sensorycznych narzędzi staje się kluczowe dla tworzenia trwałego przywiązania klientów do marki. Właściwe połączenie muzyki, digital signage, komunikatów audio, systemów AV i rozwiązań zapachowych, może zrewolucjonizować doświadczenia fitness.

Stworzenie odpowiedniej atmosfery za pomocą muzyki i zapachów może znacząco wpłynąć na decyzje zakupowe klientów fitness klubu. Badania pokazują, że pozytywne doświadczenia związane z atmosferą panującą w klubie fitness mają bezpośredni wpływ na chęć klientów do częstszego odwiedzania go oraz zwiększają ich skłonność do zakupów (odżywek, napojów, gadżetów). Dźwięki i zapachy, dostosowane do konkretnych obszarów, tworzą unikalne wrażenia, które klient łączy później z pozytywnymi emocjami związanymi z treningiem – Aleksandra Potrykus, Country Manager Mood Media w Polsce.

  1. Muzyka na siłowni

Muzyka zawsze była kluczowym elementem doświadczenia fitness. Jednak ogólny program muzyczny często nie wystarcza. Niestandardowy program, dostosowany do marki siłowni, to klucz do głębszego połączenia emocjonalnego z członkami klubu.

Unikaj konsumenckich platform streamingowych, które nie oferują kastomizacji. Wybierz spośród profesjonalnie zaprojektowanych programów lub stwórz własne, niestandardowe listy odtwarzania, co pozwoli stworzyć niepowtarzalne doświadczenie dźwiękowe.

Odpowiednio dobrane dźwięki i aromaty mają ogromny wpływ na doświadczenie klientów, kreując właściwą atmosferę, podnosząc efektywność treningów oraz pozytywnie oddziałując na samopoczucie ćwiczących – mówi Aleksandra Potrykus, Country Manager Mood Media w Polsce.

Ekspertka marketingu sensorycznego z Mood Media podpowiada co odtwarzać w siłowni, żeby klienci byli zmotywowani do ćwiczeń, zadowoleni z treningów, wracali częściej oraz polecali miejsce znajomym.

  1. Strefa bieżni:Dla biegaczy zalecamy energetyczne utwory o tempie zrównoważonym z rytmem biegu. Pop, dance lub rock to gatunki, które mogą dostarczyć dodatkowej motywacji. Przykładowe utwory mogą zawierać silne i dynamiczne bity, podnoszące tempo treningu.
  2. Aerobik:W sekcji aerobiku proponujemy energiczne utwory z wyraźnymi rytmami, które zachęcają do ruchu. Muzyka dance, pop lub electro będzie idealnym wyborem, ponieważ pobudza do intensywnych ćwiczeń.
  3. Ćwiczenia cardio:Tutaj warto postawić na muzykę o zmiennym tempie, dostosowującą się do intensywności ćwiczeń. Różnorodność gatunków, takich jak pop, hip-hop czy nawet muzyka elektroniczna, pozwoli także dostosować się do różnych preferencji klientów.
  4. Siłownia:W sekcji siłowni proponujemy odtwarzanie utwory o średnim tempie, które pomogą utrzymać równowagę między intensywnością treningu, a skupieniem. Muzyka rockowa, hip-hop lub pop mogą z kolei dostarczyć dodatkowego zastrzyku energii.

 

  1. Digital Signage: Twórz wizualne opowieści

Systemy Digital Signage wykorzystujące oszałamiające wizualizacje, stają się kluczowym narzędziem do kreowania wizualnych opowieści. To nie tylko przyciąga uwagę klientów, ale również umożliwia kontrolę nad treściami, wzmacniając tożsamość marki.

Digital Signage nie tylko informuje o planie zajęć treningowych, ale także doskonale sprawdza się w komunikowaniu zasad bezpieczeństwa, czy też aktualizacji informacji lub po prostu zapewnianiu rozrywki.

  1. Komunikaty Audio: Głos Twojej marki

Nawet w dobie Digital SIgnage, komunikaty audio pozostają skutecznym narzędziem informacyjnym i marketingowym. Profesjonalny głos dostarcza informacji o produktach, usługach i promocjach, wprowadzając klubowiczów w atmosferę fitness.

Warto zadbać o spójność głosu, a także dodać lokalne, specyficzne dla miejsca treści, aby przekazy proklienckie były jeszcze bardziej spersonalizowane.

  1. Systemy AV: Dźwięk wysokiej jakości

Decydując się na tani system AV, ryzykujesz utratę jakości dźwięku. Współpraca z profesjonalnym dostawcą gwarantuje czysty dźwięk w dużej przestrzeni siłowni. Ekrany klasy premium są niezbędne, zapewniając solidność działania w środowisku komercyjnym.

  1. Marketing zapachowy: Aromat Twojej marki

Jak sprawić, by siłownia pachniała lepiej? Profesjonalny system dyfuzji zapachów może polepszyć doświadczenie treningowe poprzez maskowanie lub eliminowanie niechcianych i nieprzyjemnych zapachów.

Dodatkowo, można wykorzystać marketing zapachowy, aby utrzymać toalety i szatnie pachnące świeżością pomiędzy czyszczeniami. Eliminacja brzydkich zapachów zapewnia poczucie zdrowia i bezpieczeństwa.

Profesjonalny dostawca zapachów dla biznesu może pomóc w opracowaniu niestandardowego zapachu unikalnego dla Twojej marki. Dzięki temu możesz wykorzystać moc ludzkiej pamięci węchowej i stworzyć coś niezapomnianego, co Twoi Klienci będą kojarzyć z Twoją marka.

Rekomendacje zapachów od Mood Media:

  1. Sale ćwiczeń:Polecamy świeże i pobudzające zapachy, takie jak eukaliptus lub cytryna. Te aromaty pomogą w utrzymaniu uczucia świeżości i poprawy koncentracji podczas treningu.
  2. Łazienki:Tutaj zalecamy delikatne, relaksujące zapachy, takie jak lawenda, świeża bawełna czy jaśmin. Tworzą one atmosferę sprzyjającą relaksowi i odprężeniu po intensywnym wysiłku fizycznym oraz neutralizują niepożądane zapachy.
  3. Lobby:Zapewnijmy gościom przyjemne powitanie za pomocą lekkich i orzeźwiających zapachów, takich jak kwiaty czy cytrusy, które sprawią, że atmosfera będzie przyjazna i zachęcająca.
  4. Część spa:W strefie relaksu proponujemy delikatne, kojące zapachy, takie jak lawenda, melisa czy drzewo sandałowe. Stworzą one atmosferę sprzyjającą regeneracji i odprężeniu.

 

Aby zintegrować koncepcję sensoryczną z działaniami digital-marketingowymi, proponujemy wprowadzenie interaktywnych doświadczeń sensorycznych. Na przykład, uruchomienie kampanii promocyjnej, w której klienci zostaną zaproszeni do udziału w ankiecie, określającej ich ulubiony gatunek muzyczny czy preferowany zapach podczas treningu. Biorąc pod uwagę ich zdanie w tym zakresie sprawimy, że poczują się bardziej związani z marką, a przy okazji zwiększymy ich zaangażowanie i lojalność – mówi Aleksandra Potrykus, Country Manager Poland & Baltics w Mood Media. – Dodatkowo, można rozważyć wykorzystanie mediów społecznościowych, aby promować unikalną atmosferę klubu fitness poprzez krótkie filmy lub posty prezentujące doświadczenia klientów związane z dźwiękami i zapachami właśnie. Takie kampanie nie tylko budują pozytywny wizerunek marki, ale również przyciągają uwagę potencjalnych klientów poprzez wizualizację przyjemnego otoczenia treningowego. Stosowanie innowacyjnych działań marketingowych, opartych na zmysłach, nie tylko wyróżnia klub fitness na rynku, ale także tworzy trwałe i pozytywne skojarzenia z marką. To z kolei może skutkować zwiększeniem przyciągania klientów, częstszymi odwiedzinami oraz wzrostem sprzedaży usług i produktów oferowanych przez klub – dodaje.

Country Manager Poland & Baltics w Mood Media. Specjalistka w zakresie zarządzania, sprzedaży oraz prowadzenia negocjacji handlowych. Od kilkunastu lat związana z Mood Media Polska, początkowo jako sprzedawca, następnie Sales Manager, a od 2011 roku po wprowadzeniu odważnych zmian, które doprowadziły do szybkiego rozwoju spółki, awansowana na szefa polskiego oddziału Mood. Jako Country Manager, odpowiedzialna za rozwój firmy na rynku polskim oraz w krajach bałtyckich, budowanie marki, sprzedaż i marketing oraz kontakty z Organizacjami Praw Autorskich. Karierę rozpoczęła jako specjalista ds. sprzedaży w Hotelu Astor w Jastrzębiej Górze. Stażystka firmy Swisslog Rohrpostsysteme w Westerstede w Niemczech oraz Swisslog Aircotronic Limited w Nottingham w Wielkiej Brytanii, producenta systemów tub pneumatycznych. Od 2001 roku pełniła funkcje Asystentki Biura Zarządu Universal Leaf Tobacco Poland w Warszawie, międzynarodowej spółki tytoniowej, gdzie była odpowiedzialna za całokształt pracy biura i nadzór pracowników administracyjnych. Następnie Junior Project Manager w Via Management, przy holenderskiej spółce Biotrem BV, odpowiedzialna za rozwój unikatowego projektu produkcji biodegradowalnych opakowań z otrąb pszennych. W latach 2002 / 2003 Specjalista ds. Sprzedaży w dziale eksportu Drinks Unlimited, producenta napoi energetycznych XL na Polskę i Europę wschodnią, specjalistka w zakresie rejestracji znaków towarowych i prowadzenia spraw patentowych napoi Energy Drink, V-Power 99+ oraz Warp4. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na wydziale Politologii, gdzie uzyskała tytuł magistra oraz Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Amerykanistyki, gdzie uzyskała licencjat. Prywatnie? Szczęśliwa mama. Z pochodzenia Kaszubka, władająca językiem kaszubskim, zakochana w Półwyspie Helskim. Pasjonatka nurkowania, narciarstwa i dobrego wina.

Aleksandra Potrykus

Emocje na zakupach

Marketing sensoryczny to działania oddziałujące na zmysł dotyku, węchu, smaku, słuchu oraz wzroku. Każdy produkt, może pobudzić minimalnie dwa zmysły, a część z nich wszystkie pięć. Na co zatem zwrócić szczególną uwagę, planując i realizując akcje promocyjno-sprzedażowe?

Efektywność marketingu sensorycznego silnie skorelowana jest ze sposobem podejmowania decyzji zakupowych przez konsumentów. Czynności zakupowe w dużej mierze opierają się na sferze emocji. Większość badań na temat sposobów podejmowania decyzji zakupowych dowodzi, iż w tym procesie najczęściej kierujemy się emocjami lub bieżącym nastrojem. Forrester Research twierdzi, że nawet 90% tych właśnie decyzji podejmujemy podświadomie, w oparciu o emocje. Według badania Journal of Advertising Research w procesie zakupowym emocje są dla klienta 2x ważniejsze niż twarde fakty. Z kolei najnowsze badania przeprowadzone przez firmę Deloitte pt. “From disparate signals to transformative action” wykazały, że emocjonalne przywiązanie do marki, to czynnik decydujący podczas robienia zakupów przez grupę 80% konsumentów.

– Ze wszystkich badań możemy wywnioskować, że aby rozbudzić i zbudować pozytywny odbiór marki lub produktów, powinniśmy wpłynąć na zmysły potencjalnego klienta. Najczęściej marketing sensoryczny dotyczy wzroku i słuchu. Planując działania marketingowe lub akcję promocyjno-sprzedażową, nie warto jednak rezygnować z innych zmysłów – mówi Aleksandra Potrykus-Wincza, Country Manager Poland & Baltics w Mood Media.

Marketing sensoryczny nastawiony na zmysł wzroku,  to przede wszystkim skupienie uwagi klienta na obrazie, który trafia do niego i staje się jednocześnie synonimem marki. Z tego względu istotny jest każdy detal opakowania i produktu – rodzaj używanej czcionki, kolorystyka, kształt oraz typ materiału. Znaczenie ma też m.in. aranżacja siedziby firmy, oświetlenie, ubiór pracowników, wygląd strony internetowej i reklamy outdorowej.

W audiomarketingu wyróżnić możemy audio branding, czyli np. dżingiel, hasło reklamowe, głos lektora w reklamach lub też inne zasoby dźwiękowe, które silnie kojarzą się z marką. Do kreowania pozytywnych emocji w sklepach oraz punktach usługowych, warto wykorzystywać także specjalnie wyselekcjonowany repertuar muzyczny dostosowany do pory roku, dnia oraz ważnych świątecznych wydarzeń. Obecnie do kolejnego przykładu audio marketingu, można zaliczyć również tworzenie podcastów oraz brantowanych audycji radiowych. Dźwięk to zdecydowanie jeden z najbardziej wpływających na nastrój klientów czynników.

Zmysł smaku ma szczególne znaczenie w branży spożywczej lub gastronomicznej. Do działań marketingowych w tym zakresie, zaliczyć możemy organizowanie degustacji oraz wydawanie edycji limitowanych produktów związanych np. ze specjalnymi okazjami. W przypadku zmysłu dotyku największe znaczenie mają fizyczne odczucia klientów. W praktyce, będzie oznaczać to np. zwrócenie uwagi na materiał, fakturę, kształt, temperaturę, a także wagę i kształt przedmiotu. Warto w tym przypadku wziąć pod uwagę skojarzenia, jakie budzą różnego typu materiały – bezpośrednio wpływając na odbiór przedmiotu.

 

 

Naturalne materiały takie jak drewno, kojarzymy najczęściej z ciepłem i przytulną atmosferą. Szkło i metal uznawane są z kolei za dość ekskluzywne, a przedmioty z nich stworzone za wysokiej jakości. Duże znaczenie ma w tej kwestii także ciężar – lżejsze produkty często kojarzymy z niższą jakością – mówi Aleksandra Potrykus-Wincza.

 

 

 

W wielu przypadkach to zmysł węchu jest najbardziej motywującym do zakupów. Dużo badań udowodniło, iż głodny konsument wybierający się na zakupy spożywcze, wychodził ze sklepu ze znaczenie bardziej zapełnionym koszykiem, niż ten który nie odczuwał uczucia głodu podczas zakupów. Dzieje się tak m.in. za sprawą coraz popularniejszego aromamarketingu. Sklepy używają dedykowanych aerozoli, mających na celu wytworzenie wokół marki specjalnej atmosfery, która sprzyja kreacji określonych w strategii marki wrażeń i doświadczeń. Takie praktyki są niezwykle popularne w kawiarniach, czy też sklepach, które rozpylają np. zapach świeżo wypiekanego pieczywa lub kawy, które potęgują w klientach uczucie chęci zjedzenia lub wypicia czegoś.

 

 

***

Mood Media jest światowym liderem w dziedzinie Experience Design. Poprzez integrację mediów, rozwiązań marketingu sensorycznego, społecznych i mobilnych aplikacji oraz rozwiązań opartych na technologii, Mood wzmacnia marki i pomaga swoim partnerom biznesowym tworzyć zaawansowane połączenia z ich klientami.

Partnerami biznesowymi Mood są wiodące na świecie marki z wielu branż, w tym handlu detalicznego, mody, usług finansowych, hospitality czy też rynku gastronomicznego. Firma obsługuje ponad 560.000 lokalizacji handlowych w 55 krajach w Ameryce Północnej, Europie, Azji, na Bliskim Wschodzie i Australii. Mood dociera do ponad 150 milionów ludzi na co dzień.

Więcej informacji na temat Mood, można znaleźć na: www.moodmedia.com

Country Manager Poland & Baltics w Mood Media. Specjalistka w zakresie zarządzania, sprzedaży oraz prowadzenia negocjacji handlowych. Od kilkunastu lat związana z Mood Media Polska, początkowo jako sprzedawca, następnie Sales Manager, a od 2011 roku po wprowadzeniu odważnych zmian, które doprowadziły do szybkiego rozwoju spółki, awansowana na szefa polskiego oddziału Mood. Jako Country Manager, odpowiedzialna za rozwój firmy na rynku polskim oraz w krajach bałtyckich, budowanie marki, sprzedaż i marketing oraz kontakty z Organizacjami Praw Autorskich. Karierę rozpoczęła jako specjalista ds. sprzedaży w Hotelu Astor w Jastrzębiej Górze. Stażystka firmy Swisslog Rohrpostsysteme w Westerstede w Niemczech oraz Swisslog Aircotronic Limited w Nottingham w Wielkiej Brytanii, producenta systemów tub pneumatycznych. Od 2001 roku pełniła funkcje Asystentki Biura Zarządu Universal Leaf Tobacco Poland w Warszawie, międzynarodowej spółki tytoniowej, gdzie była odpowiedzialna za całokształt pracy biura i nadzór pracowników administracyjnych. Następnie Junior Project Manager w Via Management, przy holenderskiej spółce Biotrem BV, odpowiedzialna za rozwój unikatowego projektu produkcji biodegradowalnych opakowań z otrąb pszennych. W latach 2002 / 2003 Specjalista ds. Sprzedaży w dziale eksportu Drinks Unlimited, producenta napoi energetycznych XL na Polskę i Europę wschodnią, specjalistka w zakresie rejestracji znaków towarowych i prowadzenia spraw patentowych napoi Energy Drink, V-Power 99+ oraz Warp4. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na wydziale Politologii, gdzie uzyskała tytuł magistra oraz Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Amerykanistyki, gdzie uzyskała licencjat. Prywatnie? Szczęśliwa mama. Z pochodzenia Kaszubka, władająca językiem kaszubskim, zakochana w Półwyspie Helskim. Pasjonatka nurkowania, narciarstwa i dobrego wina.

Aleksandra Potrykus

Zmysłowe podejście do irracjonalnego klienta

Zmysły pomagają konsumentom podejmować decyzje zakupowe, a marketerom wpływać swoimi działaniami na klientów. Marketing sensoryczny jest najskuteczniejszy wówczas, gdy odwołuje się do wszystkich pięciu zmysłów – im marka jest bardziej multisensoryczna, tym lepiej. Klienci niezwykle cenią sobie dobre relacje z marką. Według badań, aż 2/3 pozytywnych opinii o marce opiera się na podłożu emocjonalnym, a nie racjonalnym. Na co zatem zwrócić uwagę, aby poprzez zmysły, kreować pożądane reakcje emocjonalne wśród klientów?

Wszystkie zmysły są niezwykle ważne w budowie właściwej percepcji marki, produktu lub usługi. Z uwagi na specyfikę mediów, ponad 3/4 reklam odwołuje się do zmysłu wzroku, a blisko 95% wykorzystuje dodatkowo dźwięk. Aby zmysły klientów zaczęły działać na korzyść marki, należy je najpierw zdiagnozować i przeanalizować, jakiego rodzaju bodźce będą stymulowały je w efektywny sposób.

Zanim zdecydujemy się na projekcję określonego obrazu, dźwięku, zapachu czy też odczucia po fizycznym kontakcie, trzeba się bardzo dobrze zastanowić jakie reakcje chcemy wywoływać i co przez nie osiągnąć z biznesowego i wizerunkowego punktu widzenia. Dzięki temu jesteśmy w stanie wpłynąć na oczekiwane decyzje zakupowe naszych klientów.

Pomocne może okazać się odpowiedzenie sobie na poniższe pytania:

  • Co podczas zakupów dostrzegają i czują nasi klienci oraz jak się zachowują?
  • Jakie bodźce i czynniki to powodują?
  • Jaki jest cel naszych działań?
  • Jakie bodźce należy dodać, aby ten cel osiągnąć?
  • Jaka powinna być siła i częstotliwość projektowanych doznań?

Generalnie, konsument nie jest racjonalny. Pomimo ogromu starań, nie oszuka on swojej natury. Dlaczego? Ponieważ człowiek nie jest w stanie przetworzyć wszystkich bodźców w racjonalny sposób. Według „Thinking, Fast and Slow” – bestsellerowej książki wydanej przez laureata Nagrody Nobla w dziedzinie nauk ekonomicznych Daniela Kahnemana, przeciętny konsument spędza ok. 85% czasu na tzw. autopilocie, prowadzony przez umysł nieświadomy.

– To niezwykle istotne aby pamiętać o tym, że konsumenci podczas zakupów często charakteryzują się wręcz irracjonalnością i uwielbiają sytuacje, gdy mogą podjąć decyzję wywołaną impulsem i intuicją. Takie zachowania znacząco upraszczają i skracają procesy zakupowe i wpływają na sprzedaż produktów marki, która potrafi uwieść emocjonalnie swojego klienta. Brak racjonalności to absolutnie nie oznaka głupoty. Wręcz przeciwnie, to pochodna znakomitej adaptacji człowieka do dzisiejszego świata, który zasypuje nas ogromem bodźców każdego dnia – mówi Aleksandra Potrykus-Wincza, Country Manager Poland & Baltics w Mood Media.

Sytuacje w których konsument kieruje się wyłączenie racjonalnym podejściem i wyborem produktu opartym głównie na funkcjonalności, stają się coraz większą rzadkością. Sama użyteczność i praktyczność produktu, już nie wystarczają do budowania silnej marki.  Z pomocą przychodzi system bodźców wywołujących określone reakcje czyli tzw. triggery emocjonalne prowadzące potencjalnego klienta do pozytywnej decyzji zakupowej. Narzędziem do ich stworzenia może być marketing sensoryczny.

Zmysł wzroku

Ważne aby obrazy którymi posługuje się nasza marka, były adekwatne do założeń strategicznych firmy. Mowa tutaj  o identyfikacji wizualnej marki oraz jej brandingu, na poczet których składają się np. grafiki czy też zdjęcia. Aby osiągnąć najlepsze efekty, należy zadbać o detale wizualne, tak aby podświadomie uruchamiały oczekiwane reakcje i wywoływały porządne emocje wśród klientów. Należy unikać chaosu i niespójnych elementów tożsamości wizualnej odbieranej poprzez zmysł wzroku.

Stwórzmy taki obraz naszej marki, aby już na pierwszy rzut oka wszystko było dla potencjalnych klientów jasne i czytelne. Stwórzmy oryginalny ekosystem wizualny, który pozostanie w umysłach klientów na długo. Ogromną rolę ma tutaj cała symbolika marki, taka jak jej logo, kolory, typografia, key visual, czy też wyświetlane treści multimedialne. Równie ważny jest także design naszych lokali, lub też innych punktów styczności z klientem, np. strona www, media społecznościowe, sposób oklejenia firmowych aut, czy też styl ubioru pracowników – mówi Aleksandra Potrykus-Wincza.

Zmysł słuchu

Słuch jest drugim pod względem marketingowej ważności zmysłem. Warto wykorzystywać go w procesie docierania do uwagi klientów, ponieważ przekazy nabierają wówczas jeszcze większej głębi wyrazu.

Audio-branding to bardzo skuteczna droga pozwalająca na tworzenie pozytywnych doświadczeń emocjonalnych, które budują relacje z klientami. Do wypromowania naszej marki w świadomości konsumentów mogą posłużyć nam takie narzędzia dźwiękowe, jak na przykład specjalny dżingiel czy też profesjonalnie dobrana muzyka do tożsamości marki.

– Zmysł słuchu jest zmysłem bardzo silnym. Wiele marek niedocenia jego potencjału sprzedażowego. Mówi się, że „muzyka łagodzi obyczaje” i dzięki temu ma ogromną moc wprowadzania klientów w dobry nastrój. Przywołuje również przyjemne skojarzenia. Zdecydowana większość konsumentów docenia muzykę w sklepie, a często nawet wybór sklepu oraz długość spędzania w nim czasu, wiąże ze swoimi upodobaniami odnoście repertuaru. Badania przeprowadzone przez Dom Badawczy Maison, potwierdziły, że aż 91 proc. respondentów preferuje robienie zakupów w sklepie, gdzie gra muzyka – mówi Aleksandra Potrykus-Wincza.

Zmysł węchu

W wielu przypadkach to właśnie zmysł węchu jest najbardziej motywującym do zakupów. Dużo badań udowodniło, iż głodny konsument wybierający się na zakupy spożywcze, wychodził ze sklepu ze znaczenie bardziej zapełnionym koszykiem, niż ten który nie odczuwał uczucia głodu podczas zakupów. Dzieje się tak m.in. za sprawą coraz popularniejszego aromamarketingu. Sklepy używają dedykowanych aerozoli, mających na celu wytworzenie wokół marki specjalnej atmosfery, która sprzyja kreacji określonych w strategii marki wrażeń i doświadczeń. Takie praktyki są niezwykle popularne w kawiarniach, czy też sklepach, które rozpylają np. zapach świeżo wypiekanego pieczywa lub kawy, które potęgują w klientach uczucie chęci zjedzenia lub wypicia czegoś.

Aromamarketing może także wzbogacić miejsce pracy, zwiększyć komfort psychofizyczny pracowników. Zapachy często opisywane są jako silne narzędzie redukujące subiektywnie odczuwany stres i uczucie przeładowania pracą. Okazuje się, że umiejętnie dobrane olejki mogą zniwelować poziomu stresu. Ponadto zapachy stymulują proces uczenia się i zapamiętywania. Przykładem może być olejek rozmarynu i cytryny – mówi Aleksandra Potrykus-Wincza.

Zmysł dotyku i smaku

Zmysł dotyku w marketingu odrywa ma ogromne znaczenie, jednak jego rola często jest traktowana jako trzeciorzędna. Wynika to z dominacji wzroku, słuchu i zapachu stosowanych najczęściej w kampaniach marketingowych. Dotyk to kontakt fizyczny w czasie interakcji i wymianą bodźców na poziomie międzyludzkim bądź pomiędzy klientem a produktem. Marketing dotykowy może być jednak z powodzeniem wykorzystywany do brandingu marki. Możemy użyć go na przykład do produkcji wyjątkowych materiałów drukowanych takich jak wizytówki, oferty, teczki, opakowania, i temu podobne narzędzia, które będą charakteryzowały się wyjątkową strukturą lub powierzchnią. Marketing ten znajdzie również zastosowanie w przypadku doboru materiałów z jakich robione są stricte nasze produkty, tak aby przy kontakcie fizycznym z potencjalnym klientem, uwodziły go swoją zaskakującą powierzchnią lub ergonomią.

Smak w brandingu może być równie pomocny, jednak jest znacznie więcej ograniczeń w jego zastosowaniu, z wyjątkiem dziedzin w których jest on fundamentalny – np. w branży spożywczej czy gastronomicznej. Są jednak sposoby, aby marketing smaku również wspierał nas w naszym codziennym biznesie.

Możemy zadbać o to, aby odwiedzający nas klient został poczęstowany unikalną mieszkanką kawy, która jest robiona na nasze specjalne zamówienie w palarni. Może to być też herbata relaksująca, czy też innego rodzaju przekąski, które zapewnią moc smakowych wrażeń i wpisywać się będą w tożsamość naszej marki. To są z pozoru bardzo proste, ale zarazem bardzo skuteczne sposoby na to, aby zacieśniać naszą biznesową przyjaźń z klientem. Jeśli z kolei bardzo zależy nam na relacji z którymś z kluczowych lub potencjalnych kontrahentów, warto zaprosić go na pyszny posiłek do restauracji, który dzięki wywołanym wrażeniom zapadnie pozytywnie w pamięci uczestników – dodaje Aleksandra Potrykus-Wincza, Country Manager Poland & Baltics w Mood Media.

 

***

Mood Media jest światowym liderem w dziedzinie Experience Design. Poprzez integrację mediów, rozwiązań marketingu sensorycznego, społecznych i mobilnych aplikacji oraz rozwiązań opartych na technologii, Mood wzmacnia marki i pomaga swoim partnerom biznesowym tworzyć zaawansowane połączenia z ich klientami.

Partnerami biznesowymi Mood są wiodące na świecie marki z wielu branż, w tym handlu detalicznego, mody, usług finansowych, hospitality czy też rynku gastronomicznego. Firma obsługuje ponad 560.000 lokalizacji handlowych w 55 krajach w Ameryce Północnej, Europie, Azji, na Bliskim Wschodzie i Australii. Mood dociera do ponad 150 milionów ludzi na co dzień.

Więcej informacji na temat Mood, można znaleźć na: www.moodmedia.com

Country Manager Poland & Baltics w Mood Media. Specjalistka w zakresie zarządzania, sprzedaży oraz prowadzenia negocjacji handlowych. Od kilkunastu lat związana z Mood Media Polska, początkowo jako sprzedawca, następnie Sales Manager, a od 2011 roku po wprowadzeniu odważnych zmian, które doprowadziły do szybkiego rozwoju spółki, awansowana na szefa polskiego oddziału Mood. Jako Country Manager, odpowiedzialna za rozwój firmy na rynku polskim oraz w krajach bałtyckich, budowanie marki, sprzedaż i marketing oraz kontakty z Organizacjami Praw Autorskich. Karierę rozpoczęła jako specjalista ds. sprzedaży w Hotelu Astor w Jastrzębiej Górze. Stażystka firmy Swisslog Rohrpostsysteme w Westerstede w Niemczech oraz Swisslog Aircotronic Limited w Nottingham w Wielkiej Brytanii, producenta systemów tub pneumatycznych. Od 2001 roku pełniła funkcje Asystentki Biura Zarządu Universal Leaf Tobacco Poland w Warszawie, międzynarodowej spółki tytoniowej, gdzie była odpowiedzialna za całokształt pracy biura i nadzór pracowników administracyjnych. Następnie Junior Project Manager w Via Management, przy holenderskiej spółce Biotrem BV, odpowiedzialna za rozwój unikatowego projektu produkcji biodegradowalnych opakowań z otrąb pszennych. W latach 2002 / 2003 Specjalista ds. Sprzedaży w dziale eksportu Drinks Unlimited, producenta napoi energetycznych XL na Polskę i Europę wschodnią, specjalistka w zakresie rejestracji znaków towarowych i prowadzenia spraw patentowych napoi Energy Drink, V-Power 99+ oraz Warp4. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na wydziale Politologii, gdzie uzyskała tytuł magistra oraz Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Amerykanistyki, gdzie uzyskała licencjat. Prywatnie? Szczęśliwa mama. Z pochodzenia Kaszubka, władająca językiem kaszubskim, zakochana w Półwyspie Helskim. Pasjonatka nurkowania, narciarstwa i dobrego wina.

Aleksandra Potrykus

Internet Zmysłów – Ericsson publikuje 10 najważniejszych trendów konsumenkich do roku 2030

Konsumenci oczekują, że nowoczesne technologie sieciowe współpracujące z naszymi zmysłami wzroku, słuchu, smaku, zapachu i dotyku będą w roku 2030 w powszechnym użytku, oraz że zaoferują im one wiele nieznanych dotąd możliwości. Oczekiwania konsumentów dotyczące Internetu Zmysłów stanowią jeden z elementów dziewiątej edycji badania ConsumerLab Hot Consumer Trends przeprowadzonego przez firmę Ericsson (NASDAQ: ERIC)

Internet Zmysłów stanie się rzeczywistością dzięki takim technologiom jak sztuczna inteligencja (AI), wirtualna rzeczywistość (VR), rozszerzona rzeczywistość (AR), 5G oraz automatyzacja. Konsumenci przewidują, że do roku 2030 interakcje oparte na obrazach z ekranów będą w coraz większym stopniu konkurować z doświadczeniami multisensorycznymi, które będą niemal niemożliwe do odróżnienia od rzeczywistości.

Opierając się na wynikach kompleksowych badań, autorzy raportu „Consumer Lab Hot Consumer Trends 2030 przedstawiają oczekiwania i przewidywania 46 milionów interesujących się technicznymi nowinkami konsumentów.

Wirtualna rozrywka, zakupy online, kryzys klimatyczny oraz intensyfikacja starań na rzecz minimalizowania niekorzystnego wpływu na środowiska to główne czynniki, które będą stymulować rozwój Internetu Zmysłów.

 Mówimy tu o odejściu od współczesnego internetu opartego na korzystaniu ze smartfonów oraz przejściu na bardziej głębokie doświadczenia generowane, dzięki podłączeniu do sieci naszych zmysłów. Nasz raport stara się odpowiedzieć na pytanie jak będzie wyglądał świat, do którego konsumenci będą wchodzić, dzięki okularom obsługującym technologię rozszerzonej rzeczywistości. Nie spodziewaliśmy się, że nasi respondenci oczekują tak szybkich i gruntownych zmian w swoim codziennym życiu. Zmian, które podłączą ich zmysły do sieci dzięki sztucznej inteligencji (AI), rzeczywistości wirtualnej (VR), rozszerzonej rzeczywistości (AR), 5G oraz automatyzacji.

Dr Pernilla Jonsson, Szefowa Ericsson Consumer & IndustryLab, współautorka raportu

Często wyobrażamy sobie przyszłość jako liniową zmianę tego, co znamy dzisiaj. Musimy jednak zastanowić się nad szansami i wyzwaniami, jakie przyniesie świat, w którym wszystkie ludzkie zmysły zostaną zdigitalizowane.Takie nowe technologie mogą na przykład odegrać znaczącą rolę w działaniach klimatycznych i zmniejszaniu emisji dwutlenku węgla. Wiele wykonywanych przez nas czynności zostanie zmienionych na formę cyfrową, ograniczając tym samym negatywny wpływ na środowisko. Będziemy mogli pójść do pracy, pojechać na wakacje i podróżować po całym świecie nie ruszając się z domu. Konsumenci oczekują zainteresowania branży tematem prywatności w Internecie Zmysłów. Przykładem jest obawa, iż nasze zmysły mogą być zmanipulowane w taki sposób, aby przekonać nas do zakupu konkretnych towarów lub usług. Użytkownicy spodziewają się, że wprowadzone zostaną odpowiednie zabezpieczenia, które zagwarantują im ochronę przed takimi zagrożeniami.

Dr Michael Björn, szef ds. tematyki badań w Ericsson Consumer & IndustryLab, współautor raportu

10 najważniejszych trendów konsumenckich związanych z Internetem Zmysłów w perspektywie do roku 2030:

    1. Rolę interfejsu użytkownika pełni twój mózg
      59% konsumentów jest przekonanych, że będziemy mogli zobaczyć wytyczoną trasę w okularach VR, po prostu myśląc o celu podróży.
    2. Brzmi jak ja
      67% konsumentów uważa, że za pomocą mikrofonu będą mogli imitować głos dowolnej osoby na tyle skutecznie, by oszukać nawet członków jej rodziny.
    3. Każdy smak, na jaki masz ochotę
      45% przewiduje, że powstanie wkładane do ust urządzenie, które będzie cyfrowo wzmacniać smak żywności tak, aby każda potrawa smakowała jak ulubiony przysmak.
    4. Cyfrowy aromat
      Około 60% respondentów przewiduje, że będą mogli cyfrowo odwiedzać lasy lub tereny wiejskie, doświadczając przy tym wszystkich naturalnych zapachów takich miejsc.
    5. Totalny dotyk
      Ponad 60% badanych przewiduje, że powstaną smartfony z ekranami, które będą oddawać kształt i fakturę cyfrowych ikonek i przycisków wciskanych przez ich użytkowników.
    6. Połączona rzeczywistość
      70% respondentów przewiduje, że do 2030 roku świat gier VR będzie nie do odróżnienia od rzeczywistości.
    7. Weryfikacja prawdziwości
      „Fałszywe wiadomości” mogą zniknąć – połowa badanych twierdzi, że do 2030 r. popularność zyskają serwisy informacyjne, które będą pozwalały gruntownie zweryfikować prawdziwość faktów.
    8. Konsumenci, którzy nie martwią się prywatnością
      Połowa respondentów oczekuję, że kwestie prywatności zostaną w pełni rozwiązane i że będą mogli bezpiecznie czerpać korzyści ze świata opartego na danych.
    9. Zrównoważony rozwój
      6 na 10 ankietowanych twierdzi, że usługi wykorzystujące Internet Zmysłów sprawią, że społeczeństwo będzie funkcjonować w bardziej przyjazny dla środowiska sposób.
    10. Usługi oddziaływujące na zmysły
      45% procent konsumentów przewiduje, że powstaną cyfrowe centra handlowe, które podczas zakupów będą oddziaływać na wszystkie ich zmysły.

Raport Consumer Lab do pobrania pod linkiem: http://bit.ly/2RDs6DP

Informacje zawarte w raporcie opierają się na prowadzonych od ponad 24 lat globalnych badaniach Ericsson ConsumerLab. Głównym źródłem pozyskiwanych informacji są ankiety online przeprowadzone w październiku 2019 roku wśród zaawansowanych użytkowników Internetu w 15 miastach na całym świecie, takich jak: Bangkok, Delhi, Dżakarta, Johannesburg, Londyn, Mexico City, Moskwa, Nowy Jork, San Francisco, São Paulo, Szanghaj, Singapur, Sztokholm, Sydney oraz Tokio.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Jak daleko byłbyś dziś, gdyby Twoja marka w biznesie od dawna była bardziej świadoma?

Świadoma marka

Wiesz, że podstawą komunikacji jest postrzeganie za pomocą zmysłów. Człowiek obserwuje i w czasie krótszym niż trzy sekundy wyciąga wniosek. Oznacza to, że musisz kogoś najpierw zobaczyć, usłyszeć, może również go dotknąć, żeby stał się on dla Ciebie obecny, żebyś zwrócił na niego uwagę i... żebyś go docenił.

Z naszym postrzeganiem związanych jest wiele procesów psychologicznych. Na przykład rozpoznawanie – rzeczy lub osób. W przypadku osób nieznanych w sposób naturalny nasuwają się nam przede wszystkim podobieństwa do osób, które znamy. A także ocenianie pod różnymi względami.

Może być to ocena estetyczna lub porównywanie z różnymi funkcjonującymi kryteriami, na przykład takimi, które:

  • dotyczą zwyczajów przyjętych w danym środowisku biznesowym [sposób prowadzenia negocjacji, sposób wypowiedzi podczas debaty, budowanie zainteresowania podczas wystąpienia, etc.]
  • wyznaczników stosowności w danej sytuacji [umiejętność zarządzania informacją w trakcie spotkania sprzedażowego, sposób prowadzenia nieoficjalnej rozmowy przed oficjalnym spotkaniem, umiejętność budowania relacji biznesowych, etc.]
  • panującej mody [ostentacja w zachowaniu i wyglądzie nie jest wyznacznikiem prestiżu i sposobem na zwrócenie uwagi, skromność nie zawsze podkreśla profesjonalizm działań i siłę Twojej marki ]
  • wartości materialnej [wartość samochodu, zegarka, sposób spędzania czasu, czy środowisko, w którym przebywasz, stanowią o stylu życia i są synonimem życiowego sukcesu].

Podobieństwa narzucają się samoczynnie, można powiedzieć, że nawet nieświadomie i tworzą pewien obraz postrzeganej osoby. To na tej podstawie tworzymy w sobie jakieś wyobrażenie, które w zestawieniu z naszymi oczekiwaniami przyjmujemy jako obraz rzeczywistości.

Błyskawiczna decyzja umysłu

Nasze spostrzeżenie zostaje błyskawicznie poddane licznym pomiarom, porównaniom, kwalifikacji i to, co ostatecznie pozostaje, jest bardziej naszym wytworem aniżeli obiektywnym obrazem postrzeganej osoby. Ludzie kwalifikują Cię do ogólnie przyjętej przez normy społeczne grupy. Tak postrzegana osoba podoba nam się albo nie. Spełnia nasze oczekiwania albo nie.

Czy na sali jest lekarz?

Pomyślmy, jeśli umówisz się na wizytę do pediatry i przywita Cię w wysokich szpilkach, a lekarski kitel będzie kończył się centymetr nad linią pośladków, to prawdopodobnie postawisz wniosek, że może nie być to najbardziej kompetentny lekarz dla Twojego dziecka. Co pomyślisz o zasięgu firmy, którą reprezentuje człowiek bez odwagi i charyzmy w komunikacji? Jak odbierzesz słabe merytorycznie wystąpienie dyrektora spółki technologicznej, która wdraża skomplikowane systemy?

A co powiesz jeśli fryzjer, w którego ręce chcesz się oddać, ma fatalną fryzurę i zniszczone włosy? Twoje wyobrażenie o jego kwalifikacjach nie będzie dla niego korzystne. A psycholog, któremu na scenie trema odbiera siłę głosu? Dietetyk, który pali papierosy? Przekonają Cię?

Nie jest nam łatwo uwolnić się od oceniania. Jest odruchem. Prawda jest taka, że dla rozwoju komunikacji brak oceniania byłby bardzo cenny.

Postrzeganie wolne od oceny – pozwoliłoby poznawać bezinteresownie, bez poczucia zagrożenia i w konsekwencji uprzedzeń wobec innych ludzi. Uprzedzenia to właśnie spontaniczne, podświadome negatywne oceny, niezgodność obrazu z oczekiwaniami i niepokój, jaki budzi się wobec czegoś, co nam teoretycznie może zagrażać.

Czy wiesz jaka grupa społeczna nie ocenia?

Tak, to domena dzieci. One kierują się czystym zaciekawieniem. Dorośli czasem są do tego zdolni poprzez tak zwane postrzeganie kontemplacyjne.

Dzieje się tak wtedy, gdy przedmiot lub osoba oddziałują na nas, nie budząc skojarzeń z niczym innym. Nie ma porównania. Można powiedzieć, że postrzegający nie przytłacza tego, co postrzega. Raczej pozwala się owładnąć, temu, co jest przedmiotem jego uwagi. Tak patrzysz na dzieła natury, sztuki, tak też słuchasz wspaniałej muzyki.

No cóż, nie mamy takiej cechy i dlatego ludzie Cię ocenią. Czas na pytanie, które należy sobie zadać:
Jeśli możesz mieć wpływ na to, jak Twoja marka i wizerunek przekładają się na biznes, to co powstrzymuje Cię od świadomego działania?


Autorka: 

Joanna JanowiczJoanna Janowicz – doradca biznesowy w zakresie komunikacji interpersonalnej, budowania strategii marki i personal brandingu. Jako trener rozwoju osobistego pomaga osiągać założone cele i podnosić standardy w biznesie i życiu osobistym. Odkrywa osobowości i inspiruje. Specjalizuje się w tematach budowania autorytetu i pewności siebie, work & life balance, wystąpień publicznych i motywacji zespołów do realizacji celów.

Praktyk komunikacji od 15 lat. Wyróżniona nominacją do tytułu „Człowiek Roku BRIEF” za profesjonalną komunikację związaną z UEFA FAN ZONE w Poznaniu. Za projekty PR realizowane dla EURO Poznań 2012 otrzymała nagrodę Złotych Spinaczy i 3 wyróżnienia ZFPR. Laureatka nagrody specjalnej PRoton „TERAZ POLSKA” za zmianę wizerunku Stadionu Narodowego w Warszawie.

Autorka niestandardowych działań promocyjnych i wizerunkowych. Przygotowuje personalizowane strategie dla firm i pracuje z osobami indywidualnymi nad ich marką osobistą. Wspiera kobiety w biznesie i Drużynę Szpiku.

Współpracowała z TVN, Polsatem, TVP, ZET, RMF. Wystąpiła w dokumencie dla stacji Discovery i Al Jazeera. Współpracuje m.in. z BZ WBK, Alfavox, SiePomaga, INEA Stadion, Blow Up Hall 5050 Stary Browar, MTP, Siostry Hybiak z TVP The Voice of Poland.

Autorka audiobooków „Wizerunek w biznesie. Zarabiasz na nim czy tracisz”oraz „Pewność siebie. Bądź jak diament”. Założycielka projektu Akademii Szczęścia [ze słonikiem].

Występuje na konferencjach w Polsce, Włoszech i UK. Pracuje w języku polskim i włoskim. Pracuje kompleksowo wykorzystując narzędzia z obszarów psychologii humanistycznej, pozytywnej, mindfulness oraz nowoczesnej komunikacji interpersonalnej i public relations.

Motto: Twoja marka jest wartością, którą dajesz światu. Twój rozwój jest sposobem na to, by świat umiał to odczytać.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF