50 Kreatywnych: rozmowa z Mariuszem Gralewskim, laureatem 7. edycji rankingu

O tym co było przyczyną przejęcia portalu ZnanyLekarz i rozwoju grupy DocPlanner na rynki międzynarodowe oraz o swoim spojrzeniu na sukces, opowiada Mariusz Gralewski - właściciel grupy DocPlanner. Został nagrodzony drugim miejscem w tegorocznym Rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie.

Co wpłynęło na Twoją decyzję o przejęciu serwisu ZnanyLekarz.pl i podbiciu rynku medycznego jako lidera w umawianiu wizyt przez Internet?

Zdecydowanie był to brak transparentności w wyborze lekarza. W idealnym świecie pacjent, który szuka lekarza powinien móc szybko znaleźć specjalistę w swojej okolicy, wybrać najlepszego dla siebie i umówić wizytę w dogodnym terminie. Rzeczywistość wyglądała jednak  inaczej. Jeżeli komuś zależało na sprawdzonym lekarzu, jego wybór ograniczał się do rekomendacji znajomych lub rodziny. Jeżeli już takie polecenie udało się zdobyć, co nie zawsze było możliwe, wizytę trzeba było umówić telefonicznie. Cały proces nie był ani łatwy ani przyjemny. Postanowiliśmy to zmienić i ułatwić pacjentom szybkie dotarcie do najlepszych lekarzy.

Obecnie DocPlanner  jest dostępny w 24 krajach na całym świecie, czy planowane jest dalsza ekspansja na nowe rynki? 

Obecnie skupiamy się nie tyle na dalszej ekspansji, co na zdobyciu znacznie większego udziału rynkowego w sześciu najważniejszych dla nas krajach: Brazylii, Meksyku, Hiszpanii, Włoszech, Turcji oraz w Polsce.

Jaka jest Twoja recepta na sukces w dążeniu do zdobycia rynku globalnego?

Myślę, że nie ma prostej recepty na sukces, ale zdecydowanie najważniejszy jest zespół. Starannie dobieramy ludzi i dajemy dużą autonomię w realizacji celów. Jestem pewny, że gdybyśmy zmienili branżę i zdecydowali się rozwijać inny biznes, z tym zespołem, efekty byłyby równie dobre.

Czym jest dla Ciebie kreatywność w biznesie?

Moim zdaniem kreatywność to umiejętność nieszablonowego myślenia i kwestionowania standardowych rozwiązań. Zanim jednak pojawi się przestrzeń na kreatywność i zmianę, ważne jest bardzo dobre zrozumienie danego zagadnienia i rozłożenie go na czynniki pierwsze – czyli uproszczenie. Dlatego przed uruchomieniem każdego projektu, staram się odpowiedzieć sobie na jak najwięcej pytań, np. czy ta funkcjonalność jest faktycznie niezbędna albo czy dany opis jest potrzebny? Dopiero wtedy można myśleć o efektywnym rozwiązaniu, które bardzo często będzie różne niż to, uznawane za popularne. Taki model jest możliwy do zastosowania wszędzie – od grafiki po zarządzanie ludźmi.

Co wpływa na to, że Twój biznes można nazwać kreatywnym i inspirującym?

Prostota, która w mojej opinii prowadzi do kreatywności. Myślę, że nasza efektywność jest wynikiem uproszczenia wielu obszarów, np. sposobu zarządzania ludźmi, modelu ekspansji zagranicznej czy konstrukcji serwisu.

Co skłoniło Cię do udziału w konkursie 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie? Znalazłeś się na 2 miejscu w rankingu, jakie są Twoje odczucia z tym związane?

Szczerze… nie wiedziałem, że wystartowałem, do udziału w konkursie zgłosił mnie ktoś inny. Byłem zaskoczony, że wygrałem. Dziękuję za to wyróżnienie.

Anita Florek