Lockdown 5 x NIE! Najnowsze wyniki badania Kondycji Gospodarstw Domowych ZPF-IRG

kondycja gospodarstw domowych

Niemal 3/4 ankietowanych jest przeciwnych zamykaniu branż usługowych w ramach restrykcji anty-covidowych – wynika z badania pt. Kondycja Gospodarstw Domowych, edycja I kw. 2021 przeprowadzonego przez Związek przedsiębiorstw Finansowych i Instytut Rozwoju Gospodarczego SGH. Blisko 80% ankietowanych Polaków wolałoby zastosowanie rozwiązań sanitarnych i organizacyjnych w zaostrzonym reżimie zamiast bezwzględnego zamykania. O takie rozwiązania od dłuższego czasu apeluje też sektor przedsiębiorstw, wspierany przez organizacje pracodawców i samorządy.

Polacy mówią „5 x NIE!” wdrażanym ograniczeniom w prowadzeniu działalności gospodarczej w branżach usługowych. W przeprowadzonym badaniu

  • 75% respondentów nie akceptuje zakazu lub ograniczenia działalności w galeriach handlowych,
  • 73% nie zgadza się z zamykaniem hoteli,
  • 72% nie zgadza się z zamykaniem restauracji,
  • 67% wyraża sprzeciw wobec zamykania siłowni, basenów, klubów fitness,
  • 63% jest przeciwne zamykaniu miejsc kultury, kin.

Akceptacja społeczna dotyczy zamykania jedynie dyskotek i klubów nocnych – łącznie ok. 58% akceptuje wstrzymanie działalności tego typu lokali. Nawet wśród młodych Polaków poziom akceptacji sięga tu ok. 40%.

Kondycja gospodarstw domowych

Polacy nie rozumieją też decyzji odnośnie zamykania galerii handlowych, podczas gdy sklepy poza centrami handlowymi mogą być otwarte. Argumenty związane z ograniczeniem ruchu w galeriach nie są przekonujące dla obywateli, co znajduje odzwierciedlenie w bardzo dużym odsetku respondentów, którzy nie popierają tego rozwiązania. W wielu krajach widać zniecierpliwienie obywateli kolejnymi lockdownami, jednak skala przeciwników jest mniejsza niż w naszym kraju. Na przykład w sąsiednich Niemczech, według badania cytowanego przez ‘Welt am Sonntag’ , w lutym ok. 63% Niemców akceptowało wprowadzane przez rząd ograniczenia.

W badaniu zapytano też respondentów o opinię odnośnie postulowanego przez sektor przedsiębiorstw działania w zaostrzonym reżimie zamiast bezwzględnego zamykania. Takie podejście popiera blisko 80% Polaków! O takie rozwiązanie od dłuższego czasu apelują organizacje pracodawców, opozycja, samorządy i same firmy, które walczą o pandemii i upatrują swoją szansę w reorganizacji i przystosowaniu do wymagań sanitarnych, tak aby mogły one funkcjonować bez zamykania przy jednoczesnej minimalizacji ryzyka epidemicznego.

kondycja gospodarstw domowych

Należy przygotować mechanizmy i procedury dofinansowania dla firm na wdrażanie rozwiązań sanitarno-organizacyjnych, po wdrożeniu których firma nie będzie musiała być zamknięta czy ewentualnie firma będzie się mogła wcześniej otworzyć w czasie obecnego lockdownu. W ramach programu należy również przygotować platformę wymiany „dobrych praktyk”, pomysłów w zakresie adaptacji. Należy też finansować projekty naukowe i wdrożeniowe w zakresie rozwiązań technologicznych, które pozwoliłyby przedsiębiorstwom dostosować się do nowych warunków. Firmy potrzebują wędki na adaptację, dostosowanie się do pandemii, a nie ryby na okres, kiedy są zamknięte.

dr Sławomir Dudek z Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH

Nie mogą budzić zdziwienia wyniki badań, w których Polacy opowiadają się za otwieraniem poszczególnych gałęzi gospodarki w reżimie sanitarnym. Zwłaszcza, że wiele branż na przestrzeni ostatnich miesięcy pokazało, że są w stanie przestrzegać nawet najsurowszych ograniczeń sanitarnych, aby tylko móc funkcjonować. Zamknięcie jakiegokolwiek sektora gospodarki to decyzja bardzo trudna, ale jestem przekonany, że odpowiedzialność przedsiębiorców, którą wykazali już wielokrotnie w czasie pandemii, w połączeniu z zaufaniem do poszczególnych branż, mogą pozwolić na wypracowanie takich reguł działania, aby decyzja o zamykaniu była absolutną ostatecznością. Te elementy będą również kluczowe przy stopniowym luzowaniu obostrzeń, bo my musimy patrzeć w przyszłość z optymizmem, tak w skali makro, jak i w skali mikro.

mec. Marcin Czugan, Prezes Zarządu ZPF


Źródło: ZPF

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF