...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Sejm uderza w rynek crowdfundingowy i wprowadza podatek od zbiórek

Ostatnia nowela prawa w zakresie spadków i darowizn zakłada, że już od 1 lipca 2023 r., zostanie wprowadzony nowy podatek od zrzutek. Jeżeli wartość donacji przekazana przez wielu darczyńców jednemu organizatorowi, przekroczy łącznie kwotę 54 180 zł, wówczas beneficjent będzie musiał odprowadzić podatek w wysokości nawet 20%. To bardzo niekorzystanie zmiana, która nie tylko zahamuje rozwój rynku finansowania społecznościowego i zbiórek charytatywnych w Polsce, ale przede wszystkim uderzy finansowo w osoby, które dotknęła życiowa tragedia.

Niższa Izba Parlamentu, przy okazji prac nad tzw. ,,ustawą deregulacyjną”, przyjęła właśnie nowelizację prawa w zakresie spadków i darowizn. W kilku przypadkach zmiany idą w dobrym kierunku, tj. podwyższają niskie od wielu lat progi darowizn wolnych od podatku dla poszczególnych grup obdarowanych. Jednak 25 stycznia, podczas komisji nadzwyczajnej, parlamentarzyści wprowadzili bardzo niekorzystną poprawkę, która już następnego dnia została przyjęta przez Sejm. Według uchwalonych zmian, limity będą dotyczyć już nie tylko darowizn od pojedynczego darczyńcy (18 060 zł), ale też wpłat od wielu osób trzecich (54 180 zł). W przypadku przekroczenia powyższych progów, obdarowani będą zobligowani do zapłaty podatku od spadku i darowizn, w wysokości 12% do kwoty 11 128 zł, 16% od wartości nadwyżki w przypadku darowizny o wartości w przedziale 11 128 zł do 22 256 zł oraz 20% od nadwyżki ponad 22 256 zł otrzymanych donacji. 

Zmiana, która uderza w ludzi

Warto podkreślić, że na rynku finansowania społecznościowego dominują mniejszej wartości wpłaty, jednak z natury rzeczy jest ich wiele. W 2022 roku średnia wartość wpłat na platformie zrzutka.pl wynosiła 97,10 zł, podczas gdy w 2021 roku było to 79,4 zł. Na statystyczną zbiórkę zrzuca się od kilkudziesięciu do kilkuset osób, choć – jak pokazują dane zrzutka.pl – na jedną zrzutkę potrafi wpłacić nawet 220 398 darczyńców. Zatem jednoznacznie widać, że nowela prawa będzie w negatywny sposób wpływała zarówno na rynek crowdfundingowy w Polsce, jak i obdarowanych, którymi są osoby wymagające specjalistycznej pomocy lekarskiej, czy też drogiej, zagranicznej operacji medycznej lub też osoby potrzebujące materialnego wsparcia po tragediach życiowych.

Zarówno samą poprawkę, jak i tryb jej dodania w treści ustawy, oceniamy wyjątkowo krytycznie. Jej wprowadzenie uderzać będzie w istotę zjawiska crowdfundingu donacyjnego, opartego na masowych wpłatach o niewielkiej jednostkowej wysokości, które umożliwiają realizację celów, jakich nie dałoby się osiągnąć przy pomocy jednej lub kilku osób. –  mówi Tomasz Chołast, członek zarządu zrzutka.pl.Trzeba zauważyć, że ustalenie zbiorczego progu na kwotę 54 180 zł dla sumy darowizn od osób z trzeciej grupy podatkowej, czyli osób niespokrewnionych, które najczęściej przekazują wsparcie za pośrednictwem portali crowdfundingowych (np. w reakcji na materiał prasowy lub telewizyjny opisujący konkretną ludzką tragedię), uderzy w szczególności w zbiórki, których cel jest charytatywny i godny wsparcia. Takiej kwoty nie osiągają zazwyczaj prowadzone wśród znajomych zbiórki na np. prezent urodzinowy. Gromadzą ją zaś te, których celem jest charytatywne wsparcie – przykładowo, odbudowa domu zniszczonego pożarem, specjalistyczna operacja czy drogie leczenie – ludzkie dramaty, w których nie można liczyć na wsparcie od Państwa, a finansowanie crowdfundingowe jest jedyną nadzieją. – mówi Tomasz Chołast, członek zarządu zrzutka.pl.

Wprowadzenie nowego podatku od zrzutek oddala osoby potrzebujące od otrzymania niezbędnej im pomocy, a w skrajnych przypadkach może sprawić, że nie zdążą one jej w ogóle uzyskać. Sam cel wprowadzenia takiej poprawki pozostaje także niejasny. Z jednej strony, znacznie zwiększony zostanie próg, od którego jednostkowe darowizny od osób z trzeciego progu podatkowego nie będą podlegały opodatkowaniu, co przykładowo umożliwi otrzymywanie drogich prezentów do wartości 18 060 zł od osób obcych bez konieczności zapłaty podatku. Z drugiej strony, wprowadza się zupełnie nowe rozwiązanie, które opodatkowuje łączną kwotę darowizn otrzymanych od wielu osób, niezależnie od ich jednostkowych wartości. Nie sposób zatem uciec od podejrzenia, że bardziej niż realizując cel fiskalny, ustawodawca z niewiadomych przyczyn działa tutaj w celu ograniczenia spontanicznych zjawisk opartych na ludzkiej dobroczynności – celem może być na przykład skierowanie tego typu zbiórek pod skrzydła fundacji, tak aby potrzebujący nie mieli możliwości szukania pomocy na własną rękę, tzn. bez ponoszenia kosztów administracyjnych wybranej fundacji lub, alternatywnie, bez płacenia wysokiego podatku.

Dotychczasowe podatki od zrzutek

Obecnie obowiązujące przepisy w zakresie podatków od zbiórek organizowanych na platformach crowdfundingowych w Polsce powodują, że w większości przypadków nie ma konieczności odprowadzania żadnego podatku. Rozliczenia z urzędem skarbowym wymagają jedynie wpłaty od darczyńców, którzy przekazali na daną zrzutkę pojedynczą kwotę o wartości ponad 5 308 zł, w przypadku grupy III, czyli osób trzecich (niespokrewnionych). Jednak w praktyce, właściwie bardzo rzadko zdarza się, żeby obdarowany musiał zapłacić podatek, gdyż jednostkowa wpłata nie przekracza zazwyczaj stu złotych. A to powoduje, że wpłacone środki na poszczególne zrzutki, w całości trafiają do potrzebujących.

 

U S T A W A  z dnia 26 stycznia 2023 r. o zmianie ustaw w celu likwidowania zbędnych barier administracyjnych i prawnych – kliknij

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

ZRZUTKA WYCHODZI ZA GRANICĘ I WPROWADZA NOWOŚCI

Zrzutka.pl wyrusza na podbój zagranicy, wykorzystując do tego nową nazwę Tossacoin.com. Na początek skoncentruje się na Irlandii, potem na Niemczech, choć w wersji angielskiej platforma będzie dostępna od początku dla wszystkich użytkowników w całej Europie. Jednocześnie firma nie zaniedbuje Polski i wprowadza nowy system weryfikacji użytkowników, szykuje “charytatywny marketplace” oraz opcję licytacji.

Zrzutka, wiodąca platforma crowdfundingowa w Polsce, prowadzi zaawansowane prace związane z przygotowaniem i realizacją ekspansji zagranicznej. Plany spółki zakładają, że na początku 2023 roku, maksymalnie w pierwszym kwartale 2023 r., wystartuje za granicą pod nowym brandem.

–  Na początku chcemy się skupić na rynku europejskim. Planujemy stopniowe wychodzenie z promocją portalu na kolejne kraje, zaczynając od Irlandii, a następnie do Niemiec. Jednak już od początku platforma w wersji angielskiej, będzie dostępna we wszystkich krajach UE, tzn. że obywatele wszystkich tych krajów będą się mogli rejestrować i organizować zbiórki. – mówi Tomasz Chołast, członek zarządu i współzałożyciel zrzutka.pl. – Wiadomo było od razu, że “zrzutka” to istny łamacz języka dla każdego spoza naszego kraju. Stąd, musieliśmy wymyślić nową nazwę, na tyle uniwersalną aby mogła swobodnie funkcjonować w całej UE. Ostatecznie wybraliśmy nazwę Toss a coin, zarejestrowaliśmy domenę Tossacoin.com i właśnie pod tą nazwą będziemy rozszerzać naszą działalność, choć w Polsce oczywiście pozostaniemy jako zrzutka.pl – dodaje Chołast z zrzutka.pl.

Spółka wyznaczyła sobie ambitne,  długoterminowe cele. Zrzutka.pl zamierza w sposób organiczny, bez przejmowania zagranicznych podmiotów, osiągnąć w ciągu 5 pierwszych lat próg 25 mln wizyt miesięcznie i 60 mln EUR wpłat na zbiórki miesięcznie.

Nowości na zrzutka.pl

Jednak ekspansja zagraniczna, nie zatrzymuje dalszego intensywnego rozwoju platformy w Polsce. Dlatego też, zrzutka.pl wprowadza innowację, dzięki której internauci będą mogli automatycznie zweryfikować się w zaledwie kilka minut. W tym celu, zrzutka wykorzystuje technologię dostarczaną przez Onfido Ltd., jednego z globalnych liderów tego typu rozwiązań na świecie.

– „Co miesiąc na naszej platformie weryfikuje się ponad 2 500 osób. Automatyczna weryfikacja nie tylko poprawi komfort korzystania ze zrzutki, ale także użyteczność naszej platformy oraz przyspieszy cały proces weryfikacji nowego użytkownika, z średnio 24 godzin do zaledwie kilku minut. Dzięki tej nowości, nasi użytkownicy zaoszczędzą łącznie około 60 000 godzin miesięcznie.” –  mówi Tomasz Chołast, członek zarządu zrzutka.pl.

Nowi użytkownicy, aby skorzystać z novum, będą musieli założyć konto i zrobić przelew, optymalnie błyskawiczny. Następnie system automatycznie sprawdzi czy dane z przelewu są zgodne z tymi podanymi w formularzu. Jeżeli tak, to wówczas nowy użytkownik przesyła swój dokument tożsamości tj. dowód, paszport lub kartę pobytu. Następnie system porówna dane z dokumentu z danymi, które nowy użytkownik wpisał w formularzu i danymi z przelewu weryfikacyjnego. Jeśli będą one zgodne, wówczas internauta otrzyma e-mail z potwierdzeniem pomyślnej weryfikacji. Od tego momentu, użytkownik będzie mógł zacząć w pełni korzystać z platformy, np. będzie mógł realizować natychmiastowe wypłaty na swoje konto bankowe lub kartę płatniczą Visa (zrzutka.pl, jako jedyna w Polsce, udostępnia możliwość błyskawicznych wypłat na karty Visa w systemie Visa Direct). Całość procesu weryfikacji zajmuje mniej niż 5 minut.

W najbliższej przyszłości

Do tej pory wyłącznie organizatorzy mogli dodawać nagrody lub oferty na swoją zrzutkę, które wspierający mogli wybierać lub kupować, w zamian za wpłatę na zbiórkę. Niedługo, zrzutka.pl wprowadzi możliwość dodawania nagród i ofert kupna przez osoby trzecie, które chcą w ten sposób wesprzeć konkretną zbiórkę. Przekazując na jej cel m.in przedmioty, usługi, vouchery czyli rzeczy materialne i niematerialne, które mogą mieć wartość dla wspierających. Każdy będzie mógł dodać swoją nagrodę lub ofertę, a wpłata za nią trafi bezpośrednio na konkretną zrzutkę.

Tworzony jest również globalny katalog nagród i ofert znajdujących się na platformie, w celu ułatwienia wspierającym zakupów. Dzięki czemu, zostanie stworzony na zrzutka.pl swego rodzaju marketplace charytatywny, z podziałem na kategorie i podkategorie, z funkcją filtrowania i wyszukiwania, jak w zwykłym sklepie internetowym. Różnica w zakupach będzie jednak znacząca, bowiem za każdą z nagród będzie stała historia konkretnej zrzutki, którą internauci wspierają, wybierając daną ofertę.

Do końca roku, zrzutka.pl uruchomi także licytacje. Dzięki, czemu wszystkie nagrody i oferty będzie można dodawać albo jako opcję “Kup teraz” albo “Licytacje”.

 

 

 

***

O Zrzutka.pl

Zrzutka.pl to narzędzie do samodzielnego zorganizowania zbiórki pieniężnej na dowolnie wybrany cel, za darmo, bez prowizji. Zrzutka.pl to nie tylko platforma crowdfundingowa (finansowanie społecznościowe wybranego projektu) i fundraisingowa (zbieranie pieniędzy poprzez wsparcie osób, firm, fundacji). To przede wszystkim wirtualna portmonetka/skarbonka, do której zrzucają się wszyscy zainteresowani określonym celem: zbiórka charytatywna, prezent, projekt/biznes, wyjazd ze znajomymi – to Ty określasz cel. Zrzutka.pl to “mix” platform, takich jak Kickstarter czy Indiegogo, z najbardziej znanym wirtualnym portfelem świata jakim jest PayPal. Zrzutkę może założyć osoba prywatna, a także firma, fundacja czy instytucja.

Sebastian Nowak