...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Złote Spinacze 2021 rozdane! [BRIEF PATRONUJE]

ZloteSpinacze2021_Rozdane

Znamy zwycięzców XIX edycji konkursu Złote Spinacze organizowanego przez Związek Firm Public Relations. Jury przyznało łącznie aż 100 nagród – 25 Złotych, 35 Srebrnych oraz 40 Brązowych Spinaczy. Tytanowy Spinacz dla „Najlepszego w konkursie” trafił do agencji 24/7Communication.

Ogłoszenie wyników i przyznanie najważniejszych nagród w branży PR odbyło się 3 grudnia podczas uroczystej Gali, którą poprowadził Michał Kempa – znany dziennikarz radiowy i telewizyjny. O nominacjach i przyznanych poszczególnym projektom nagrodach zdecydowało ponad 90-osobowe Jury, obradujące w sześciu grupach jurorskich, którym przewodniczył Marcin Sienkowski z OLX.

Na podstawie przygotowanego przez organizatora rankingu podmiotów nagrodzonych w tej edycji konkursu, Tytanowy Spinacz dla „Najlepszego w konkursie” otrzymała agencja 24/7Communication. Na drugim miejscu w rankingu znalazła się agencja Hill+Knowlton Strategies Poland, zaś trzecia była Grupa Komunikacja Plus.

Podczas Gali, po raz pierwszy w historii konkursu, przyznana została nagroda specjalna od Międzynarodowego Festiwalu Kreatywności Golden Drum! Nagrodzono projekt „Hejter za dychę” zgłoszony przez Labcon i Browar Tenczynek.

Ponadto, zarząd ZFPR przyznał nagrodę dla osoby szczególnie zasłużonej w branży public relations – Gwiazdę PR. Wyróżniony nią został Grzegorz Szczepański, jeden z najbardziej doświadczonych praktyków PR w Europie, CEO agencji Hill+Knowlton Strategies Poland, prezes Związku Firm Public Relations w latach 2000‒2002 oraz 2016‒2020. Obecnie wiceprezes Międzynarodowej Organizacji Konsultantów do Spraw Komunikacji (ICCO), który w 2022 roku przejmie jej przewodnictwo.

W tym roku, nagrodę Redakcji RP.pl otrzymał projekt „Stop kobietobójstwu!” zgłoszony przez Fundację Centrum Praw Kobiet i Agencję Dziadek do Orzechów.

ZloteSpinacze2021_Rozdane grupowe
fot. ZFPR

 

Lista wszystkich nagrodzonych projektów przedstawia się następująco:

Kategorie główne:

 

1. PR korporacyjny

ZŁOTO
Biedronka – sami swoi. Wzmacniamy patriotyzm gospodarczy / Jeronimo Martins Polska, Hill+Knowlton Strategies Poland

SREBRO
60 lat IKEA w Polsce. Na dobre i…na lepsze! / IKEA Retail w Polsce, Garden of Words, Lucky You, Seven Dogs, VMLY&R, Wavemaker

BRĄZ
Pomimo pandemii, biura nadal w grze / Grupa Komunikacja Plus, Spółka biurowa Skanska, White Bits

BRĄZ
W pogoni za ciszą / Icon Strategies, Grupa Saint-Gobain

 

2. PR produktu

ZŁOTO
T-Mobile – Connected Underwear / 24/7Communication, T-Mobile Polska

SREBRO
Moc wiesiołka / Labcon, Adamed

BRĄZ
Kolekcja mody inspirowana serialem TV – answear.LAB KRÓL / CANAL+ Polska, Answear.com

 

3. Issue management i komunikacja kryzysowa

BRĄZ
Otwartość i szybkość w kryzysie. Raporty COVID-19 Pracuj.pl / Linkleaders, Pracuj.pl

BRĄZ
Ekowizyta – zadbajmy o dobry klimat / Polpharma

 

4. Advocacy i Public Affairs

 

SREBRO
Kampania „TAK! dla edukacji klimatycznej” / Havas PR Warsaw, IKEA Retail Polska, VMLY&R Poland, Wavemaker, Młodzieżowy Strajk Klimatyczny, Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki, UN Global Compact Network Poland, WWF Polska, Onet.pl

SREBRO
Lighthouse dla ZPPHiU #RatujmyPolskieMiejscaPracy / Lighthouse, Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług

BRĄZ
Leczenie przez żywienie – program certyfikacji szpitali / Procontent Communication, Polskie Towarzystwo Żywienia Pozajelitowego, Dojelitowego i Metabolizmu (POLSPEN)

BRĄZ
Dlaczego z Szadółek nie pachnie? Wprost o uciążliwościach / Zakład Utylizacyjny w Gdańsku, Inntu

 

5. Kampania społeczna

ZŁOTO
Kampania „TAK! dla edukacji klimatycznej” / Havas PR Warsaw, IKEA Retail Polska, VMLY&R Poland, Wavemaker, Młodzieżowy Strajk Klimatyczny, Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki, UN Global Compact Network Poland, WWF Polska, Onet.pl

SREBRO
Pralnia Społecznie Odpowiedzialna Persil / Big Picture, Persil, Towarzystwo Pomocy im. Św. Brata Alberta Koło Gdańskie, Fundacja Społecznie Bezpieczni

SREBRO
Stop kobietobójstwu! / Fundacja Centrum Praw Kobiet, Dziadek do orzechów
BRĄZ
Jestem kobietą, kieruję / Fundacja Truckers Life

6. PR pro bono

ZŁOTO
#zglos.to! Lekcje z mowy nienawiści? Widzisz – reaguj! / Hill+Knowlton Strategies Poland

SREBRO
Największy charytatywny bieg w Polsce bez granic i barier / Grupa Komunikacja Plus, Fundacja Poland Business Run

SREBRO
Rugby Club Lechia Gdańsk: Obudź Gdańskie Lwy! / Inntu

 

7. Covid-19 PR Response

ZŁOTO
Bajki z nowym morałem / 24/7Communication, McDonald’s Polska, OMD

SREBRO
Pomimo pandemii, biura nadal w grze / Grupa Komunikacja Plus, Spółka biurowa Skanska, White Bits

BRĄZ
Cyfrowe Rewolucje / mBank, Solski Communications, Cube Group

8. Employee experience i komunikacja wewnętrzna

SREBRO
People Awards 2020. Home Edition / Live Age, Ringier Axel Springer Polska

SREBRO
Podwijamy rękaw w BSH / BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego, Pracownia EB

BRĄZ
Magenta Dream Makers – łączymy siły, by nieść pomoc / 24/7Communication, T-Mobile Polska

 

9. Event komercyjny

ZŁOTO
OLX Praca Know How 2021 / OLX, Live Age

SREBRO
Otwarcie Polskiej Gastronomii / Globalworth
BRĄZ
T-Mobile Studio podczas finału plebiscytu Telekamery 2020 / 24/7Communication, T-Mobile Polska

 

10. Event społeczny

ZŁOTO
Czysta Polska #odTATRpoBAŁTYK / Stowarzyszenie „Czysta Polska”, Biedronka, Garnier, Jan Niezbędny, GetHero

SREBRO
27. Pol’and’Rock Festival / Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Złoty Melon, Boscata, Allegro, Mastercard, Play

BRĄZ
Wirtualny 13 Onkobieg / Stowarzyszenie Pomocy Chorym na Mięsaki i Czerniaki Sarcoma

 

11. Launch produktu, usługi lub firmy

ZŁOTO
KRÓL i jego uniwersum w komunikacji PR / CANAL+ Polska

SREBRO
Don’t Make Ads. Make TikToks / Grayling Poland, TikTok

BRĄZ
Szukamy cool nerda – premiera gry Star Wars: Squadrons od EA / Monday – agencja komunikacji, Electronic Arts Polska

 

12. Sustainability i CSR Communications

ZŁOTO
Pralnia Społecznie Odpowiedzialna Persil / Big Picture, Persil, Towarzystwo Pomocy im. Św. Brata Alberta Koło Gdańskie, Fundacja Społecznie Bezpieczni

BRĄZ
Fundusz Żubra powiększa Biebrzański Park Narodowy / Huta 19 im. Joachima Fersengelda, Żubr

BRĄZ
SUPERBOHATERKI czyli rodzinne wybory / Bank BNP Paribas, Fundacja „Kosmos dla Dziewczynek”

 

13. PR miejsca, miasta lub regionu

BRĄZ
A Ty? Co widzisz w Krakowie? / 38 Content Communication, Miasto Kraków

BRĄZ
E.Wedel otwiera Fabrykę Czekolady online / Walk PR, E.Wedel, Golden Submarine

BRĄZ
Charlotte – stół, chleb i wino. Kultowe bistro ma 10 lat! / Big Picture, Charlotte

 

14. Social media

ZŁOTO
Hejter za dychę / Labcon, Browar Tenczynek

SREBRO
Work In Progress. Pierwszy polski podcast o pracy dla Gen Z / Linkleaders, Pracuj.pl, newonce.radio

BRĄZ
To nie ja / Fundacja Rak’n’Roll. Wygraj Życie!, Lettly

BRĄZ
#ZakładamyMaski / 24/7Communication, McDonald’s Polska, OMD

 

15. Business-to-Business PR

ZŁOTO
Don’t Make Ads. Make TikToks / Grayling Poland, TikTok

SREBRO
GfK, czyli jak łączyć badania i sprzedaż w czasie pandemii / Grupa Komunikacja Plus, Panel Gospodarstw Domowych GfK Polonia

BRĄZ
Social Selling Experts – handlowiec staje się influencerem / Monday – agencja komunikacji, Dell Technologies

 

16. PR finansowy i relacje inwestorskie

ZŁOTO
INPOST NA EURONEX AMSTERDAM – największe IPO spółki z Polski / INPOST, GENESIS PR

SREBRO
4 mln zł w 38 minut! Rola IR i PR w rekordzie polskiego ECF / Crowdway, Kombinat Konopny, Hello PR

BRĄZ
Słodka kampania crowdfundingowa Las Vegan’s / Good One PR, Manufaktura Czekolady Chocolate Story

 

17. Media Relations

ZŁOTO
„Pomóżmy dzieciom oddychać lepiej” / MSL, GlaxoSmithKline

SREBRO
Otwartość i szybkość w kryzysie. Raporty COVID-19 Pracuj.pl / Linkleaders, Pracuj.pl

BRĄZ
50 lat katowickiego Spodka / Imago Public Relations

 

18. Employer Branding

ZŁOTO
ERBUD – rekrutacja wśród graczy i fanów esportu / Gameset, ERBUD

SREBRO
Projekt Lędziny – FM Logistic wchodzi na Śląsk / MJCC, FM Logistic

SREBRO
O pracy mówimy wprost – employer branding w ubezpieczeniach / Nationale-Nederlanden, MJCC

 

19. Content marketing – branded content

ZŁOTO
OTOMOTO – redukcja negatywnego sentymentu w SOME / MADOGZ, OTOMOTO

SREBRO
Newonce po niemiecku, czyli korepetycje w neueinmal.radio / Grayling Poland, Goethe-Institut

SREBRO
Bajki z nowym morałem / 24/7Communication, McDonald’s Polska, OMD

BRĄZ
E.Wedel kiedyś i dzisiaj – 5 niezwykłych historii / Walk PR, E.Wedel

 

20. Custom Publishing

SREBRO
Łączy nas Biedronka – historia największej sieci handlowej / Jeronimo Martins Polska, Hill+Knowlton Strategies Poland

SREBRO
„Jesteśmy blisko” – raport wpływu McDonald’s na gospodarkę / 24/7Communication, McDonalds Polska

BRĄZ
GAZETA KRÓLEWSKA – kronika uniwersum KRÓLA / CANAL+ Polska

Kategorie sektorowe:

 

1. Technologia, IT, telekomunikacja

ZŁOTO
„Włącz ochronę oczu”. Kampania edukacyjna Huawei i PTOO / Cohn & Wolfe, Huawei CBG Polska

SREBRO
T-Mobile – Connected Underwear / 24/7Communication, T-Mobile Polska

SREBRO
Work In Progress. Pierwszy polski podcast o pracy dla Gen Z / Linkleaders, Pracuj.pl, newonce.radio

BRĄZ
Szukamy cool nerda – premiera gry Star Wars: Squadrons od EA / Monday – agencja komunikacji, Electronic Arts Polska

 

2. Finanse

SREBRO
eSkarbonka – nowy sposób wspierania WOŚP / Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Mastercard, Boscata, Złoty Melon

SREBRO
CyberPrzysłowia / Santander Bank Polska, Follow Agency

BRĄZ
SUPERBOHATERKI czyli rodzinne wybory / Bank BNP Paribas, Fundacja „Kosmos dla Dziewczynek”

 

3. Uroda, higiena i wellness

ZŁOTO
Pralnia Społecznie Odpowiedzialna Persil / Big Picture, Persil, Towarzystwo Pomocy im. Św. Brata Alberta Koło Gdańskie, Fundacja Społecznie Bezpieczni

BRĄZ
Czysta Ziemia oraz Uczniowskie Ekonawyki / MSL, Procter & Gamble

BRĄZ
#WłączLeczenie – jak zatrzymać pandemię chorób skóry / Hill+Knowlton Strategies Poland, Galderma

 

4. Moda i styl życia

ZŁOTO
Lighthouse dla ZPPHiU #RatujmyPolskieMiejscaPracy / Lighthouse, Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług

BRĄZ
Better Places 2030 – Wroclavia dla miasta i mieszkańców / Grupa Komunikacja Plus, Wroclavia

BRĄZ
Kolekcja mody inspirowana serialem TV – answear.LAB KRÓL / CANAL+ Polska, Answear.com

 

5. Sektor spożywczy

ZŁOTO
Słodka kampania crowdfundingowa Las Vegan’s / Good One PR, Manufaktura Czekolady Chocolate Story

SREBRO
Biedronka – sami swoi. Wzmacniamy patriotyzm gospodarczy / Jeronimo Martins Polska, Hill+Knowlton Strategies Poland

BRĄZ
E.Wedel kiedyś i dzisiaj – 5 niezwykłych historii / Walk PR, E.Wedel

 

6. Kultura i media

ZŁOTO
KRÓL i jego uniwersum w komunikacji PR / CANAL+ Polska

BRĄZ
Zabytki to Twoje dziedzictwo! Nie pozwól niszczyć. Reaguj! / 38 Content Communication, Narodowy Instytut Dziedzictwa

BRĄZ
27. Pol’and’Rock Festival / Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Złoty Melon, Boscata, Allegro, Mastercard, Play

 

7. Medycyna i zdrowie

BRĄZ
HAE, czyli historia 13 letniej odysei diagnostycznej / first aid communication

BRĄZ
Leczenie przez żywienie – program certyfikacji szpitali / Procontent Communication, Polskie Towarzystwo Żywienia Pozajelitowego, Dojelitowego i Metabolizmu (POLSPEN)

 

8. Sport, turystyka i rekreacja

SREBRO
Kampania MultiSport „Gotuj się do sportu!” / Benefit Systems, Brand Kolektyw, NAV Agency

SREBRO
Rugby Club Lechia Gdańsk: Obudź Gdańskie Lwy! / Inntu

BRĄZ
Największy charytatywny bieg w Polsce bez granic i barier / Grupa Komunikacja Plus, Fundacja Poland Business Run

 

9. Nieruchomości, budownictwo, dom i wnętrze

ZŁOTO
ERBUD – rekrutacja wśród graczy i fanów esportu / Gameset, ERBUD

SREBRO
Rola dewelopera w kreowaniu nowoczesnego Wrocławia / Grupa Komunikacja Plus, Dom Development Wrocław

BRĄZ
Otwarcie Polskiej Gastronomii / Globalworth

 

10. Motoryzacja i transport

SREBRO
TIER – brawurowy debiut neutralnych klimatycznie e-hulajnóg / Havas PR Warsaw, Tier Mobility

BRĄZ
OTOMOTO – redukcja negatywnego sentymentu w SOME / MADOGZ, OTOMOTO

BRĄZ
Kampania edukacyjna „Tablet jak cegła” / Cohn & Wolfe, Volvo Car Poland

 

11. NGO i sektor publiczny

ZŁOTO
Stop kobietobójstwu! / Fundacja Centrum Praw Kobiet, Dziadek do orzechów

SREBRO
#zglos.to! Lekcje z mowy nienawiści? Widzisz – reaguj! / Hill+Knowlton Strategies Poland

SREBRO
Przystań w sieci / Hill+Knowlton Strategies Poland, Facebook, NASK PIB, UNICEF Polska

 

Kategorie specjalne:

  1. Kreatywność
    ZŁOTO
    OTOMOTO – redukcja negatywnego sentymentu w SOME / MADOGZ, OTOMOTO
  2. Efektywność
    ZŁOTO
    Stop kobietobójstwu! / Fundacja Centrum Praw Kobiet, Dziadek do orzechów
  3. Research&Insight
    ZŁOTO
    Bariery do kariery / Clue PR

Tytanowy Spinacz: 24/7Communication
Nagroda redakcji rp.pl: Stop kobietobójstwu! / Fundacja Centrum Praw Kobiet, Dziadek do Orzechów
Nagroda specjalna Międzynarodowego Festiwalu Kreatywności Golden Drum: Hejter za dychę / Labcon, Browar Tenczynek
Gwiazda PR: Grzegorz Szczepański

Partner merytoryczny konkursu: Deloitte.
Partnerzy: Rzeczpospolita, rp.pl, PRESS, Wirtualne Media, PRoto, Instytut Monitorowania Mediów (IMM), BRIEF, THINKTANK, PR Manager, Newseria, Pro4Media, Piloci Studio, agencja Blask, Conrego, Sotrender, BeCommuniactions, Grupa Komunikacja Plus, Vision Group, MSL


Źródło: ZFPR 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Znamy nominowanych w konkursie Złote Spinacze 2021! [BRIEF PATRONUJE]

zlote spinacze nominacje

Spośród rekordowej liczby 397 zgłoszeń w XIX edycji Złotych Spinaczy, Jury wybrało 111, które zostały zakwalifikowane do II etapu i będą rywalizować o nagrody. Najwięcej nominacji otrzymały agencje: 24/7Communiaction (8 nominacji), Grupa Komunikacja Plus (7 nominacji) oraz Hill+Knowlton Strategies Poland (7 nominacji).

W kategoriach głównych i sektorowych jurorzy będą mogli przyznać Złote, Srebrne i Brązowe Spinacze, natomiast w kategoriach specjalnych wyłącznie Złote Spinacze. Przy czym w każdej kategorii nagroda w kolorze złotym może być tylko jedna.

Ponadto przyznany zostanie Tytanowy Spinacz dla „Najlepszego w Konkursie”, a więc podmiotu, który zdobędzie najwięcej punktów za wszystkie otrzymane nagrody. W celu wyłonienia zwycięzcy, Organizator przeprowadzi ranking nagrodzonych w konkursie podmiotów, według punktacji określonej w Regulaminie.

Konkurs Złote Spinacze to wyjątkowo inspirująca inicjatywa, dzięki której możemy docenić kreatywne pomysły powstające w Polsce. Ogromnie cieszymy się, że projekt spotyka się z dużym i niesłabnącym zainteresowaniem, o czym świadczy rekordowa liczba zgłoszeń do Konkursu. W tegorocznej edycji sześć grup jurorskich, składających się łącznie z 92 Jurorów, ocenia projekty zgłoszone w 35 kategoriach. Wierzymy, że dzięki wyróżnieniu najciekawszych pomysłów, Złote Spinacze wyznaczają najwyższe standardy i promują najlepsze praktyki w branży PR.

Mariusz Ustyjańczuk, partner zarządzający, lider usług Risk Advisory, Deloitte

Laureatów tegorocznej edycji Złotych Spinaczy poznamy podczas uroczystej gali, która odbędzie się 3 grudnia 2021 r.

Poniżej przedstawiamy pełną listę nominowanych projektów:

Kategorie główne:

1. PR korporacyjny

  • W pogoni za ciszą / Icon Strategies
  • 60 lat IKEA w Polsce. Na dobre i…na lepsze! / IKEA Retail w Polsce, Garden of Words, Lucky You, Seven Dogs, VMLY&R, Wavemaker
  • Biedronka – sami swoi. Wzmacniamy patriotyzm gospodarczy / Jeronimo Martins Polska, Hill+Knowlton Strategies Poland
  • Pomimo pandemii, biura nadal w grze / Grupa Komunikacja Plus, Spółka biurowa Skanska, White Bits

2. PR produktu

  • Kolekcja mody inspirowana serialem TV – answear.LAB KRÓL / CANAL+ Polska, Answear.com
  • Moc wiesiołka / Labcon, Adamed
  • T-Mobile – Connected Underwear / 24/7Communication, T-Mobile Polska

3. Issue management i komunikacja kryzysowa

  • Otwartość i szybkość w kryzysie. Raporty COVID-19 Pracuj.pl / Linkleaders, Pracuj.pl
  • Ekowizyta – zadbajmy o dobry klimat / Polpharma
  • Ochrona reputacji PGE w polsko-czeskim sporze o Turów / Publicis Consultants, PGE Polska Grupa Energetyczna

4. Advocacy i Public Affairs

  • Kampania „TAK! dla edukacji klimatycznej” / Havas PR Warsaw, IKEA Retail Polska, VMLY&R Poland, Wavemaker, Młodzieżowy Strajk Klimatyczny, Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki, UN Global Compact Network Poland, WWF Polska, Onet.pl
  • Dlaczego z Szadółek nie pachnie? Wprost o uciążliwościach / Zakład Utylizacyjny w Gdańsku, Inntu
  • Leczenie przez żywienie – program certyfikacji szpitali / Procontent Communication, Polskie Towarzystwo Żywienia Pozajelitowego, Dojelitowego i Metabolizmu (POLSPEN)
  • Lighthouse dla ZPPHiU #RatujmyPolskieMiejscaPracy / Lighthouse, Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług

5. Kampania społeczna

  • Stop kobietobójstwu! / Fundacja Centrum Praw Kobiet, Dziadek do orzechów
  • Kampania „TAK! dla edukacji klimatycznej” / Havas PR Warsaw, IKEA Retail Polska, VMLY&R Poland, Wavemaker, Młodzieżowy Strajk Klimatyczny, Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki, UN Global Compact Network Poland, WWF Polska, Onet.pl
  • Jestem kobietą, kieruję / Fundacja Truckers Life
  • Pralnia Społecznie Odpowiedzialna Persil / Big Picture, Persil, Towarzystwo im. Św. Brata Alberta, Koło Gdańsk

6. PR pro bono

  • Rugby Club Lechia Gdańsk: Obudź Gdańskie Lwy! / Inntu
  • #zglos.to! Lekcje z mowy nienawiści? Widzisz – reaguj! / Hill+Knowlton Strategies Poland
  • Największy charytatywny bieg w Polsce bez granic i barier / Grupa Komunikacja Plus, Fundacja Poland Business Run

7. Covid-19 PR response

  • Bajki z nowym morałem / 24/7Communication, McDonald’s Polska, OMD
  • Pomimo pandemii, biura nadal w grze / Grupa Komunikacja Plus, Spółka biurowa Skanska, White Bits
  • Cyfrowe Rewolucje / mBank, Solski Communications, Cube Group

8. Employee experience i komunikacja wewnętrzna

  • People Awards 2020. Home Edition / Live Age, Ringier Axel Springer Polska
  • Podwijamy rękaw w BSH / BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego, Pracownia EB
  • Magenta Dream Makers – łączymy siły, by nieść pomoc / 24/7Communication, T-Mobile Polska

9. Event komercyjny

  • OLX Praca Know How 2021 / OLX, Live Age
  • Otwarcie Polskiej Gastronomii / Globalworth
  • T-Mobile Studio podczas finału plebiscytu Telekamery 2020 / 24/7Communication, T-Mobile Polska

10. Event społeczny

  • 27. Pol’and’Rock Festival / Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Złoty Melon, Boscata, Allegro, Mastercard, Play
  • Wirtualny 13 Onkobieg / Stowarzyszenie Pomocy Chorym na Mięsaki i Czerniaki Sarcoma
  • Czysta Polska #odTATRpoBAŁTYK / Stowarzyszenie „Czysta Polska”, Biedronka, Garnier, Jan Niezbędny, GetHero

11. Launch produktu, usługi lub firmy

  • KRÓL i jego uniwersum w komunikacji PR / CANAL+ Polska
  • Don’t Make Ads. Make TikToks / Grayling Poland, TikTok
  • Szukamy cool nerda – premiera gry Star Wars: Squadrons od EA / Monday – agencja komunikacji, Electronic Arts Polska

12. Sustainability i CSR Communications

  • Pralnia Społecznie Odpowiedzialna Persil / Big Picture, Persil, Towarzystwo im. Św. Brata Alberta, Koło Gdańsk
  • SUPERBOHATERKI czyli rodzinne wybory / Bank BNP Paribas, Fundacja „Kosmos dla Dziewczynek”
  • Fundusz Żubra powiększa Biebrzański Park Narodowy / Huta 19 im. Joachima Fersengelda, Żubr

13. PR miejsca, miasta lub regionu

  • A Ty? Co widzisz w Krakowie? / 38 Content Communication, Miasto Kraków
  • E.Wedel otwiera Fabrykę Czekolady online / Walk PR, E.Wedel, Golden Submarine
  • Charlotte – stół, chleb i wino. Kultowe bistro ma 10 lat! / Big Picture, Charlotte

14. Social media

  • Work In Progress. Pierwszy polski podcast o pracy dla Gen Z / Linkleaders, Pracuj.pl, newonce.radio
  • To nie ja / Fundacja Rak’n’Roll. Wygraj Życie!, Lettly
  • #ZakładamyMaski / 24/7Communication, McDonald’s Polska, OMD
  • Hejter za dychę / Labcon, Browar Tenczynek

15. Business-to-Business PR

  • Dont Make Ads. Make TikToks / Grayling Poland, TikTok
  • GfK, czyli jak łączyć badania i sprzedaż w czasie pandemii / Grupa Komunikacja Plus, Panel Gospodarstw Domowych GfK Polonia
  • Social Selling Experts – handlowiec staje się influencerem / Monday – agencja komunikacji, Dell Technologies

16. PR finansowy i relacje inwestorskie

  • 4 mln zł w 38 minut! Rola IR i PR w rekordzie polskiego ECF / Crowdway, Kombinat Konopny, Hello PR
  • INPOST NA EURONEX AMSTERDAM – największe IPO spółki z Polski / INPOST, GENESIS PR
  • Słodka kampania crowdfundingowa Las Vegan’s / Good One PR, Manufaktura Czekolady Chocolate Story

17. Media relations

  • „Pomóżmy dzieciom oddychać lepiej” / MSL, GlaxoSmithKline
  • 50 lat katowickiego Spodka / Imago Public Relations
  • Otwartość i szybkość w kryzysie. Raporty COVID-19 Pracuj.pl / Linkleaders, Pracuj.pl

18. Employer Branding

  • O pracy mówimy wprost – employer branding w ubezpieczeniach / Nationale-Nederlanden, MJCC
  • Projekt Lędziny – FM Logistic wchodzi na Śląsk / MJCC, FM Logistic
  • ERBUD – rekrutacja wśród graczy i fanów esportu / Gameset, ERBUD

19. Content marketing – branded content

  • E.Wedel kiedyś i dzisiaj – 5 niezwykłych historii / Walk PR, E.Wedel
  • OTOMOTO – redukcja negatywnego sentymentu w SOME / MADOGZ, OTOMOTO
  • Bajki z nowym morałem / 24/7Communication, McDonald’s Polska, OMD
  • Newonce po niemiecku, czyli korepetycje w neueinmal.radio / Grayling Poland, Goethe-Institut

20. Custom Publishing

  • „Jesteśmy blisko” – raport wpływu McDonald’s na gospodarkę / 24/7Communication, McDonalds Polska
  • Łączy nas Biedronka – historia największej sieci handlowej / Jeronimo Martins Polska, Hill+Knowlton Strategies Poland
  • GAZETA KRÓLEWSKA – kronika uniwersum KRÓLA / CANAL+ Polska

Kategorie sektorowe:

21. Technologia, IT, telekomunikacja

  • Work In Progress. Pierwszy polski podcast o pracy dla Gen Z / Linkleaders, Pracuj.pl, newonce.radio
  • „Włącz ochronę oczu”. Kampania edukacyjna Huawei i PTOO / Cohn & Wolfe, Huawei CBG Polska
  • Szukamy cool nerda – premiera gry Star Wars: Squadrons od EA / Monday – agencja komunikacji, Electronic Arts Polska
  • T-Mobile – Connected Underwear / 24/7Communication, T-Mobile Polska

22. Finanse

  • CyberPrzysłowia / Santander Bank Polska, Follow Agency
  • eSkarbonka – nowy sposób wspierania WOŚP / Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Mastercard, Boscata, Złoty Melon
  • SUPERBOHATERKI czyli rodzinne wybory / Bank BNP Paribas, Fundacja „Kosmos dla Dziewczynek”

23. Uroda, higiena i wellness

  • #WłączLeczenie – jak zatrzymać pandemię chorób skóry / Hill+Knowlton Strategies Poland, Galderma
  • Pralnia Społecznie Odpowiedzialna Persil / Big Picture, Persil, Towarzystwo im. Św. Brata Alberta, Koło Gdańsk
  • Czysta Ziemia oraz Uczniowskie Ekonawyki / MSL, Procter & Gamble

24. Moda i styl życia

  • Better Places 2030 – Wroclavia dla miasta i mieszkańców / Grupa Komunikacja Plus, Wroclavia
  • Kolekcja mody inspirowana serialem TV – answear.LAB KRÓL / CANAL+ Polska, Answear.com
  • Lighthouse dla ZPPHiU #RatujmyPolskieMiejscaPracy / Lighthouse, Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług

25. Sektor spożywczy

  • E.Wedel kiedyś i dzisiaj – 5 niezwykłych historii / Walk PR, E.Wedel
  • Słodka kampania crowdfundingowa Las Vegan’s / Good One PR, Manufaktura Czekolady Chocolate Story
  • Biedronka – sami swoi. Wzmacniamy patriotyzm gospodarczy / Jeronimo Martins Polska, Hill+Knowlton Strategies Poland

26.Kultura i media

  • Zabytki to Twoje dziedzictwo! Nie pozwól niszczyć. Reaguj! / 38 Content Communication, Narodowy Instytut Dziedzictwa
  • 27. Pol’and’Rock Festival / Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Złoty Melon, Boscata, Allegro, Mastercard, Play
  • KRÓL i jego uniwersum w komunikacji PR / CANAL+ Polska

27. Medycyna i zdrowie

  • HAE, czyli historia 13 letniej odysei diagnostycznej / first aid communication
  • Leczenie przez żywienie – program certyfikacji szpitali / Procontent Communication, Polskie Towarzystwo Żywienia Pozajelitowego, Dojelitowego i Metabolizmu (POLSPEN)
  • Ekowizyta – zadbajmy o dobry klimat / Polpharma

28. Sport, turystyka i rekreacja

  • Rugby Club Lechia Gdańsk: Obudź Gdańskie Lwy! / Inntu
  • Największy charytatywny bieg w Polsce bez granic i barier / Grupa Komunikacja Plus, Fundacja Poland Business Run
  • Kampania MultiSport „Gotuj się do sportu!” / Benefit Systems, Brand Kolektyw, NAV Agency

29. Nieruchomości, budownictwo, dom i wnętrze

  • ERBUD – rekrutacja wśród graczy i fanów esportu / Gameset, ERBUD
  • Otwarcie Polskiej Gastronomii / Globalworth
  • Rola dewelopera w kreowaniu nowoczesnego Wrocławia / Grupa Komunikacja Plus, Dom Development Wrocław

30. Przemysł i infrastruktura

  • Ochrona reputacji PGE w polsko-czeskim sporze o Turów / Publicis Consultants, PGE Polska Grupa Energetyczna

31. Motoryzacja i transport

  • OTOMOTO – redukcja negatywnego sentymentu w SOME / MADOGZ, OTOMOTO
  • TIER – brawurowy debiut neutralnych klimatycznie e-hulajnóg / Havas PR Warsaw, Tier Mobility
  • Kampania edukacyjna „Tablet jak cegła” / Cohn & Wolfe, Volvo Car Poland

31. NGO i sektor publiczny

  • Stop kobietobójstwu! / Fundacja Centrum Praw Kobiet, Dziadek do orzechów
  • Przystań w sieci / Hill+Knowlton Strategies Poland, Facebook, NASK PIB, UNICEF Polska
  • #zglos.to! Lekcje z mowy nienawiści? Widzisz – reaguj! / Hill+Knowlton Strategies Poland

Kategorie specjalne:

32. Kreatywność

  • OTOMOTO – redukcja negatywnego sentymentu w SOME / MADOGZ, OTOMOTO
  • Premiera Microsoft Flight Simulator na Xbox Series X|S / d*fusion communication, Microsoft
  • Newonce po niemiecku, czyli korepetycje w neueinmal.radio / Grayling Poland, Goethe-Institut

33. Efektywność

  • Stop kobietobójstwu! / Fundacja Centrum Praw Kobiet, Dziadek do orzechów
  • eSkarbonka – nowy sposób wspierania WOŚP / Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Mastercard, Boscata, Złoty Melon
  • Podwijamy rękaw w BSH / BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego, Pracownia EB
  • 50 lat katowickiego Spodka / Imago Public Relations
  • Czysta Polska #odTATRpoBAŁTYK / Stowarzyszenie „Czysta Polska”, Biedronka, Garnier, Jan Niezbędny, GetHero

34. Research&Insight

  • Mapa ryzyka Polaków / Polska Izba Ubezpieczeń (PIU), hi Agencja, OneMulti
  • Bariery do kariery / Clue PR
  • Pralnia Społecznie Odpowiedzialna Persil / Big Picture, Persil, Towarzystwo im. Św. Brata Alberta, Koło Gdańsk

Wszystkie informacje o konkursie są dostępne na stronie: www.zlotespinacze.pl.

Partner merytoryczny konkursu: Deloitte.
Partnerzy: rp.pl, Rzeczpospolita, Press, Wirtualne Media, Newseria, BRIEF, PR Manager, PRoto, Instytut Monitorowania Mediów (IMM), Pro4Media, THINKTANK, Sotrender, Conrego, Piloci Studio.


Źródło: ZFPR

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Związek Firm Public Relations po raz drugi podsumowuje zaangażowanie branży w działalność pro bono [RAPORT]

ZFPR pro bono raport

Promowanie zaangażowania agencji we wsparcie ważnych projektów społecznych jest jednym z flagowych wątków prac Związku Firm PR – to element szerokiej strategii wspierania najwyższych standardów etycznych w branży. Już po raz drugi ZFPR publikuje specjalny raport podsumowujący najciekawsze inicjatywy, jakie agencje zrealizowały non profit. Najnowszy raport Związku obejmuje okres ponad roku, od początku 2020 r. do wiosny 2021 r. i prezentuje ponad 20 przykładów zaangażowania PR-owców we wsparcie organizacji i inicjatyw pozarządowych. Pomimo pandemii, związkowe firmy nie tylko nie osłabiły, ale wręcz zwiększyły intensywność działań społecznych – oprócz działań ad hoc wspierających walkę ze skutkami Covid 19, które raportowały niemal wszystkie podmioty, w ramach zgłoszonych 21 pozostałych projektów na działalność pro bono poświęcono ponad 3500 godzin! Do grona zaangażowanych firm dołączyły także kolejne agencje - 38 Content Communication, Lighthouse, d*fusion communication, MSL i Procontent Communication. Wśród tematów, w które PR-owcy angażowali się najchętniej, przodują ochrona zdrowia i praw pacjenta, ochrona praw dzieci, a w tym roku także tematyka praw kobiet i wyrównywanie szans na rynku pracy.

Wątek aktywnego zaangażowania PR-owców we wsparcie non profit ważnych kwestii społecznych towarzyszy branży od lat. Podobnie jak prawnicy, PR-owcy obecni są na co dzień pro bono w wielu inicjatywach i kampaniach, towarzysząc im od etapu planowania strategii komunikacji, przez prowadzenie biura prasowego i relacji z mediami czy organizację eventów, po działania takie jak pomoc w sytuacjach kryzysowych lub prowadzenie szkoleń z wystąpień publicznych. Z pomocy ekspertów od komunikacji korzystają chętnie zarówno największe podmioty pozarządowe, jak Szlachetna Paczka czy Amnesty International, jak i indywidualni liderzy, a także małe organizacje, wyspecjalizowane w danym temacie – np. walce z mową nienawiści. Efekty wsparcia PR dla NGOs są oczywiste – większy rozgłos dla ważnych spraw i oddanie społecznikom głosu w mediach, co pozwala im efektywniej walczyć w dobrej sprawie, docierać do ludzi i zmieniać rzeczywistość.

Związek Firm PR – szeroka strategia na rzecz zaangażowania branży pro bono

W Związku Firm PR promocja zaangażowania pro bono jest jednym z flagowych wątków prac zarządu – to element szerokiej strategii promocji najwyższych standardów etycznych w branży. W przeciągu ostatnich dwóch lat ZFPR podjął w tym obszarze szereg działań:

  • W ramach Związku działa grupa robocza pro bono, łącząca potrzebujące NGOs z agencjami, które mają przestrzeń na ich wsparcie;
  • Inicjowanie publicznej dyskusji oraz wymiany wiedzy nt. możliwości łączenia działań non profit z modelem zarządzania agencją jest stałym elementem agendy ZFPR – na konferencjach branżowych, w wydawnictwach własnych Związku, na wydarzeniach eksperckich;
  • Od 2020 roku do konkursu Złote Spinacze wprowadzono specjalną, prestiżową kategorię – PR pro bono – nagradzane są w niej podmioty, które szczególnie wyróżniły się na tym polu;
  • W ramach budowania współpracy i wymiany wiedzy pomiędzy biznesem a trzecim sektorem, liderzy organizacji pozarządowych dołączają także do jury konkursu i wspólnych konferencji;
  • I wreszcie – już po raz drugi ZFPR publikuje specjalny raport podsumowujący najciekawsze inicjatywy, jakie agencje zrealizowały non profit. Pierwszy raport ZFPR Pro Bono, który prezentował aktywności z 3 lat (2016-2019), objął w sumie 30 przykładowych projektów, a inwestycja czasowa szacowana była na około 10 tysięcy godzin.

Najnowszy raport Związku o zaangażowaniu agencji ZFPR w pro bono obejmuje okres ponad roku, od początku 2020 r. do wiosny 2021 r. i prezentuje ponad 20 przykładów zaangażowania PR-owców we wsparcie organizacji i inicjatyw pozarządowych. Pomimo pandemii, związkowe firmy nie tylko nie osłabiły, ale wręcz poszerzyły intensywność działań społecznych – oprócz działań wspierających walkę ze skutkami Covid 19, które raportowały niemal wszystkie podmioty, w ramach zgłoszonych 21 projektów na działalność poświęcono ponad 3500 godzin! Do grona firm zaangażowanych dołączyły także kolejne agencje, m.in. 38 Content Communication, Lighthouse, d*fusion communication, MSL, Procontent Communication. Co cieszy, zwiększył się procent stałych partnerstw agencji z NGOs (stanowią już 40% zgłoszeń).

Wrażliwość i aktywność społeczna to cechy, które większość PR-owców po prostu ma, naturalnie
– nikogo nie dziwi, że masa ludzi w branży angażuje się non profit. Tak mocny odzew instytucjonalny i formalne zaangażowanie agencji w promowanie pro bono, jako elementu trwałej strategii firmy, cieszy jednak szczególnie. Po pierwsze: jako konkretny wkład branży w budowanie lepszego, bardziej wrażliwego biznesu – takich postaw potrzebujemy w XXI wieku. Po drugie: cieszy mnie to po ludzku. Każdy case, każda historia tego, jak nasi ludzie, poświęcając 10, 50 czy 300 godzin, pomogli ratować pacjentów, dzieciaki czy seniorów, rozniecili ważną społecznie dyskusję, uratowali miejsca pracy lub stanęli w obronie pokrzywdzonych, przypomina mi, jaką nasz zawód ma moc. To dla takich momentów zostaje się PR-owcem. Po trzecie wreszcie – uważam to za duży sukces ZFPR. Fakt, że stajemy ramię w ramię w gronie tylu agencji i mówimy: to jest nasz standard, takiej branży PR chcemy, zaangażowanej i etycznej – chcemy wyróżniać zaangażowanych ludzi, jako liderów, chcemy uczyć się nawzajem jak godzić non profit z rentownością, chcemy pomagać – to jest biznes, w którym chcę być. I tak rozumiem prawdziwe public relations – jako relacje, zawsze etyczne i zawsze w dobrej sprawie. Jestem ogromnie dumny ze wszystkich ludzi i agencji zaangażowanych w ten projekt – dziękuję Wam, róbmy swoje!

Sebastian Stępak, CEO MSL, Prezes Związku Firm PR

Sprawczość

Hanna Waśko

Zaangażowanie pro bono – poza tysiącem oczywistych zalet – ma też ważną rolę w budowaniu tożsamości zawodowej PR-owców i etosu tej branży: daje ogromne poczucie sprawczości. Kiedyś jeden z represjonowanych sędziów, dla mnie osobiście bohater, powiedział mi też, że dzięki temu, że z nim jesteśmy – wolontariusze, tłumacz, adwokat czy my, dający prostą obsługę prasową – wie, że nigdy nie jest sam. I to mu daje siłę, ta obecność, opieka –- pozwala mu wchodzić na kolejne sprawy dyscyplinarne, stawać przed TSUE w obronie praw obywateli, iść do przodu. Jeśli moja godzina, dziesięć czy sto, mogą naprawdę pomóc takim osobom – wolontariuszom, nauczycielom, protestującym lekarzom czy liderom NGOs – ludziom, którzy walczą o prawa nas wszystkich, uważam, że mam obowiązek dać im ten swój czas. Tylko tyle i aż tyle możemy my, ludzie komunikacji i PR, zrobić. Informacja to koło zamachowe dla czynienia dobra, ta nasza cegiełka jest ważna.

Hanna Waśko, CEO Big Picture, która w ramach ZFPR odpowiada za promocję praktyk pro bono

Tematyka – w co chętnie angażowały się agencje w minionym roku?

Wśród tematów, w które PR-owcy angażowali się najchętniej, po raz kolejny wysoko uplasowały się ochrona zdrowia i praw pacjenta – takie projekty znajdziemy i w tym roku w portfolio m.in. Be Communications, które wspierało walkę z cukrzycą, niepłodnością oraz psychologicznymi skutkami pandemii. Swoją potężną cegiełkę dołożyła agencja MSL, która na projekt Fundacji K.I.D.S. „Zmieniajmy szpitale na dobre!” poświęciła niemal 400 godzin w skali roku, a także d*fusion communication, która podjęła się promocji transplantologii. Wątek ochrony praw dzieci, a konkretnie przeciwdziałania przemocy, bliski jest agencji Procontent Communication, która przez niemal 2 lata współpracy przeznaczyła ponad 360 godzin na projekt „Świat Przyjazny Dziecku”.

W 2021 roku w zestawieniu pojawiły się aż trzy projekty poświęcone wyrównywaniu ról – 24/7Communication poprowadziło w tym obszarze dwie inicjatywy, w tym projekt mentoringowy „Dare IT” oraz konferencję „Kobiety w PR”, adresowaną do całej branży public relations w Polsce. Z kolei Cohn & Wolfe rozpoczęło współpracę z Fundacją Share the Care, która działa na rzecz równouprawnienia, partnerskiego modelu rodziny oraz zapobieganiu dyskryminacji kobiet na rynku pracy. Agencja, po raz kolejny w czołówce najmocniej zaangażowanych pro bono, wsparła jeszcze dwa projekty – consultingowo Polski Alarm Smogowy (raport „Razem o Czyste Powietrze”), a także tradycyjnie już organizację pacjencką – tym razem Fundację Hospicjum Onkologiczne. Z wielkim wyczuciem trudną tematykę oswajania śmierci podejmuje również 38 Content Communication – autorskie projekty agencji realizowane dla Puckiego Hospicjum pw. św. Ojca Pio branża może pamiętać jako wyróżnione za strategię w konkursie Złote Spinacze 2020.

Ciekawą kategorią w tegorocznym raporcie są inicjatywy na rzecz standardów w przestrzeni medialnej i komunikacji. Debiutujące w zestawieniu FleishmanHillard przygotowało „Poradnik: jak mówić i pisać o grupach narażonych na dyskryminację” – 1300 dziennikarzom i dziennikarkom, 300 redakcjom, wydawczyniom i szefom newsroomów dano narzędzie ułatwiające posługiwanie się inkluzywnym, trafnym i wolnym od stereotypów językiem. Z kolei Hill+Knowlton Strategies po raz kolejny podjęło rękawicę na polu walki z mową nienawiści – wspólnie z Biurem Rzecznika Praw Obywatelskich agencja zrealizowała kampanię „Zgłoś.to”, która z jednaj strony uświadamia, jak bardzo wyeksponowane są nasze dzieci na patotreści w internecie, a z drugiej – daje konkretne narzędzie reagowania i zgłaszania takich nadużyć.

Wśród projektów pokazujących ogromny potencjał PR-u i dialogu w sytuacjach kryzysowych, na uwagę zasługuje wyróżnione w Złotych Spinaczach zaangażowanie Lighthouse – w trakcie pandemii agencja pro bono wsparła strategicznie Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług w walce o ocalenie tysięcy miejsc pracy.

Standardowo, w zestawieniu pojawiają się też kampanie, w których agencje PR pomagały NGOs w zbiórkach 1% lub innych środków dla potrzebujących – projekt Budimex „Dom z serca – Budujemy dom dla Pani Magdy” wsparły aż dwie agencje, Procontet Communication oraz Grupa Komunikacja Plus. Grupa Komunikacja Plus po raz kolejny wzięła pod swoje skrzydła również „Poland Business Run”, czyli charytatywną sztafetę biznesową. Zespół Big Picture w tym roku oddał swoje godziny na wsparcie zbiórek dla Stowarzyszenia Mali Bracia Ubogich, opiekującego się samotnymi Seniorami oraz dla Fundacji Centaurus, której udało się uratować przed zamknięciem największy w Europie azyl dla bezdomnych koni i psów. Big Picture tradycyjnie przekazało też kilkaset godzin na wsparcie organizacji prodemokratycznych, w tym roku przede wszystkim walczących o praworządność polskich sędziów.

Raport 2021 – fakty i liczby

  • Podobnie jak w pierwszym raporcie, podstawowym wnioskiem na temat zaangażowania pro bono w ramach agencji członkowskich ZFPR pozostaje fakt, iż znaczna większość indywidualnych PR-owców zainteresowanych projektami społecznymi już dziś wspiera wybrane organizacje i inicjatywy pozarządowe. Właściwie w każdej agencji pracują konsultanci, którzy mają na koncie społeczną pracę i wsparcie potrzebujących swoją zawodową wiedzą i czasem.
  • W przypadku aż 30% podmiotów ZFPR, praktyka ta jest zinstytucjonalizowana – to oznacza, że całe agencje wspierają NGOs w sposób zorganizowany i dedykują im czas za darmo w ramach godzin pracy, pomagając projektowo lub decydując się na stałą współpracę i opiekę nad daną fundacją czy cyklicznym wydarzeniem charytatywnym.
  • W zestawieniu opracowanym wiosną 2021 roku ujętych zostało 21 przykładowych projektów, zrealizowanych przez kilkanaście agencji, a łączna suma poświęconych na nie godzin to około 3500. Dla porównania, pierwszy raport ZFPR Pro Bono, który obejmował aktywności z 3 lat (2016-2019), objął w sumie 30 przykładowych projektów, a inwestycja czasowa szacowana była na około 10 tysięcy godzin. Mimo pandemii Covid 19, mamy więc tendencję wzrostową.
  • Opisane w 2021 roku case’y dobrze oddają szeroki wachlarz tematyczny, ale też zróżnicowanie w skali i rodzaju realizowanych działań. Podobnie jak za pierwszym razem, również najnowszy raport nie stanowi pełnego przeglądu zjawiska, ale poglądowy obraz – część agencji i inicjatyw nie została ujęta w tym zestawieniu ze względu na przykład na poufność – dotyczy to m.in. wsparcia kryzysowego dla NGOs, potężnych projektów monitoringu legislacyjnego i public affairs czy też obrony osób publicznych przed hejtem (a więc także ochrony prywatności).
  • W tegorocznym raporcie zobaczyć można po raz kolejny projekty społeczne m.in. 24/7Communication, Be Communications, Hill+Knowlton Strategies, Grupy Komunikacja Plus, Cohn & Wolfe, FleishmanHillard oraz Big Picture. Do zestawienia dołączyły także kolejne agencje, m.in. MSL, Procontent Communication, Lighthouse, 38 Content Communication, d*fusion communication.
  • Ujęte w zestawieniu projekty zostały zrealizowane przez agencje pro bono, czyli bez billingu – czas pracowników dedykowany ich obsłudze został opłacony przez firmy.
  • W reprezentacji aktywnych społecznie podmiotów nie widać znaczących różnic ze względu na strukturę właścicielską – w zestawieniu znalazły się case’y opracowane zarówno przez agencje sieciowe, jak i niezależne, przez firmy kilkudziesięcioosobowe, ale też butikowe.
  • Ważną zmianą w tym roku jest mocno zwiększony udział stałych partnerstw z organizacjami pozarządowymi, a więc formuły, w której agencja wspiera NGO nie tylko przy jednej kampanii czy wydarzeniu, ale trwale systemowo – takie przypadki stanowią już 40% zgłoszeń.
  • Zdecydowanie najczęściej podejmowane działania to doradztwo komunikacyjne oraz media relacje. Przy ponad połowie kampanii agencje odpowiadały również za social media. W kilkunastu przypadkach, w tym poufnych, firmy zajmowały się także obszarem public affairs, monitoringiem legislacyjnym oraz zarządzaniem kryzysowym. Często w zakresie prac agencji pojawiały się również relacje z influencerami, a także wsparcie organizacyjno-eventowe.
  • Średnio na projekt poświęcono ok. 172 godziny. Najkrótsze projekty, zwykle o charakterze consultingowym, pochłonęły ok. 30 godzin, stałe współprace zajmują średnio 250 godzin rocznie, a największe – nawet do 400 godzin w roku.

Pobierz raport


Źródło: ZFPR 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Złote Spinacze 2021 – zgłoś projekt! [BRIEF PATRONUJE]

ZS2021_zglos_projekt

Już po raz dziewiętnasty w ramach największego konkursu PR w Polsce - Złote Spinacze, organizowanego przez Związek Firm Public Relations, wyłonione zostaną najlepsze kampanie public relations. Zgłoszenia można przesyłać do 9 września 2021 r.

Do konkursu mogą być zgłaszane kampanie i projekty zrealizowane na obszarze Polski przez: agencje PR, firmy/korporacje, osoby prawne, instytucje państwowe i samorządowe, szkoły, uczelnie, NGO, a także samodzielnych specjalistów.

W tym roku konkurs rozgrywany jest w 35 kategoriach (20 głównych, 12 sektorowych i trzech specjalnych), których definicje znajdują się na stronie www.zlotespinacze.pl. Zgodnie z postanowieniami regulaminu, każdy projekt musi zostać zgłoszony przynajmniej do jednej kategorii głównej.

Projekty można zgłaszać w trzech terminach poprzez platformę online. Pierwszy termin zgłoszeń trwa do 9 sierpnia, drugi do 2 września, a ostateczny termin przesyłania zgłoszeń upłynie 9 września br.

Nadesłane projekty oceni jury złożone z ekspertów z branży public relations, przedstawicieli świata biznesu, organizacji pozarządowych, a także mediów i środowiska akademickiego. Partnerem merytorycznym Złotych Spinaczy już po raz trzeci została firma Deloitte, a jej przedstawiciele czuwać będą nad zgodnością prac jury z  regulaminem oraz zweryfikują wyniki przeprowadzanych głosowań.

W konkursie Złote Spinacze niezmiennie od 2003 roku wyłaniane są projekty public relations cechujące się największą kreatywnością, skutecznością i rzetelnością. Celem konkursu jest promocja najwyższych standardów w branży PR, a także edukacja środowiska biznesowego na temat znaczenia public relations w działaniach firm i instytucji.

Zwycięzców i laureatów poznamy podczas gali, która odbędzie się 3 grudnia br.

Wszystkie aktualności, regulamin oraz wzór formularza zgłoszeniowego dostępne są na stronie: www.zlotespinacze.pl.

Partner merytoryczny konkursu: Deloitte.

Partnerzy: BRIEF, WirtualneMedia, PR Manager, Conrego, Newseria, ThinkTank, Piloci Studio,  Sotrender, Pro4Media.


Źródło: ZFPR

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Zostań Sygnatariuszem Kodeksu Etyki PR!

Kodeks Etyki PR

Związek Firm Public Relations tworzy otwartą Listę Sygnatariuszy Kodeksu Etyki PR. Dokument może podpisać każdy specjalista public relations, któremu bliskie są wartości etyki i profesjonalizmu w wykonywanej pracy.

Autorzy Kodeksu, Piotr Czarnowski i Grzegorz Szczepański, przekazali go Związkowi Firm Public Relations w celu dalszego upowszechniania. Od dziś ZFPR umożliwia każdemu specjaliście PR, bez względu na to, czy pracuje w agencji, w firmie, administracji czy NGO, dołączenie do grona Sygnatariuszy Kodeksu Etyki PR. Wystarczy złożenie wirtualnego podpisu na stronie www.kodekspr.pl. Weryfikacja Sygnatariuszy odbywa się za pośrednictwem konta LinkedIn.

Podpisanie Kodeksu będzie osobistą deklaracją i publicznym zobowiązaniem do przestrzegania zawartych w nim zasad. To w zamyśle mechanizm samoregulujący, którego dotąd nie było w branży PR, ale też narzędzie, które ma ułatwić pracę specjalistom PR w przypadku zaistnienia zawodowych dylematów moralnych. Obecność danego specjalisty na Liście Sygnatariuszy będzie cennym argumentem w ewentualnych sporach z klientami czy pracodawcami, którzy będą wymagać działań niezgodnych z zasadami etyki PR. Związek Firm Public Relations będzie instytucjonalnym wsparciem dla wszystkich Sygnatariuszy Kodeksu, którzy mogliby zostać poddani takim naciskom.

Profesjonalizm i etyka w PR są dwiema stronami tego samego medalu, nie da się ich odseparować. Przez ostatnie miesiące niemal wszystko na świecie uległo przewartościowaniu, obserwujemy postępujący kryzys zaufania. W tym świetle widać jak bezwzględnie konieczny jest dla klientów i PR-owców punkt odniesienia dla tego, co robimy. Kodeks jest właśnie takim fundamentem.

Piotr Czarnowski, współautor Kodeksu

Grzegorz Szczepański, współautor Kodeksu i Wiceprezes ZFPR zwraca ponadto uwagę na osobisty charakter deklaracji, która wiąże się z podpisaniem tego dokumentu przez specjalistę PR.

– W dobie walki z dezinformacją, fake newsami i mową nienawiści, niezmiernie istotne jest nadanie głoszonym od dawna w branży PR ideom poszanowania prawdy i respektowania niezależności dziennikarskiej prawdziwych ludzkich twarzy. Dopiero taka spersonifikowana zbiorowa deklaracja może uzyskać moc sprawczą, która z czasem doprowadzi do wyraźnego odróżniania grona zawodowego połączonego szacunkiem dla wartości, na których zbudowana jest profesjonalna praktyka public relations, od podmiotów i osób podejmujących działania komunikacyjne wątpliwe etycznie.

Piotr Czarnowski, współautor Kodeksu

Czym jest Kodeks Etyki PR?

Kodeks Etyki PR został opracowany w 2019 roku przez Piotra Czarnowskiego i Grzegorza Szczepańskiego. Powstał jako odpowiedź na podnoszoną od lat potrzebę zintegrowania zasad ze stosowanych dotychczas kodeksów branżowych. Pierwszą organizacją, która przyjęła Kodeks jako obowiązujący zbiór zasad dla swoich członków, był Związek Firm PR.

Autorzy opracowali treść Kodeksu, bazując na swoim wieloletnim doświadczeniu z pracy zawodowej oraz działalności w organizacjach takich jak PSPR, ZFPR czy Rada Etyki PR. Kodeks zawiera 11 skondensowanych zasad, którymi powinni kierować się profesjonaliści public relations w swojej pracy. Dotyczą one m.in. współpracy z mediami, zwalczania dezinformacji, ochrony tajemnicy i dóbr osobistych klientów czy wzajemnej konkurencji specjalistów PR.

Główną intencją autorów było stworzenie kodeksu, który będzie przede wszystkim konkretny i praktyczny oraz będzie stanowił uniwersalny zbiór zasad dla wszystkich praktyków public relations niezależnie od miejsca pracy czy przynależności do organizacji branżowych.

Zostań Sygnatariuszem Kodeksu Etyki PR: www.kodekspr.pl


Źródło: informacja prasowa ZFPR 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Znamy nominowanych w konkursie Złote Spinacze 2020! [BRIEF PATRONUJE]

zlote spinacze nominacje

Spośród rekordowej liczby 394 zgłoszeń w XVIII edycji Złotych Spinaczy, Jury wybrało 93, które zostały zakwalifikowane do II etapu i będą rywalizować o nagrody. Najwięcej nominacji otrzymały: Grupa Komunikacja Plus (11 nominacji), OLX – (6 nominacji) oraz 24/7Communication i 38 Content Communication (po 5 nominacji).

W kategoriach głównych i sektorowych jurorzy będą mogli przyznać Złote, Srebrne i Brązowe Spinacze, natomiast w kategoriach specjalnych wyłącznie Złote Spinacze. W każdej kategorii nagroda w kolorze złotym może być tylko jedna. W przypadku kategorii jubileuszowej, uruchomionej z okazji 20-lecia powstania Związku Firm Public Relations, jeden projekt zostanie wyróżniony i otrzyma tytuł Kampanii PR XX-lecia.

Ponadto już po raz czwarty w historii Złotych Spinaczy zostanie przyznany Tytanowy Spinacz dla „Najlepszego w Konkursie”. W celu wyłonienia zwycięskiej firmy, Organizator przeprowadzi ranking nagrodzonych w konkursie podmiotów, według punktacji określonej w regulaminie.

Złote Spinacze od wielu lat promują najlepsze praktyki branży komunikacji i public relations w Polsce i chociaż ten rok jest wyjątkowy ze względu na pandemię, to zainteresowanie konkursem nie tylko nie zmalało, ale wręcz wzrosło. W tym roku padł kolejny rekord – wpłynęły aż 394 zgłoszenia, które zostały skrupulatnie ocenione przez Członków Jury, a następnie zweryfikowane przez zespół ekspertów Deloitte. Statystyki zgłoszeń potwierdzają, że w okresie turbulencji i niepewności, szczególnego znaczenia nabiera budowanie dialogu z interesariuszami oraz wzmacnianie wizerunku i zaufania do marek.

Mariusz Ustyjańczuk, Partner, Lider usług Risk Advisory w Deloitte

Laureatów tegorocznej edycji Złotych Spinaczy poznamy podczas uroczystej gali, która odbędzie się 4 grudnia 2020 r.

Poniżej przedstawiamy pełną listę nominowanych projektów:

Kategorie główne:

1. PR korporacyjny

  •  Koleje Dolnośląskie na dobrych torach / Grupa Komunikacja Plus, Koleje Dolnośląskie
  • Girls Go Technology, czyli dziewczyny oswajają technologię / Mercedes-Benz Manufacturing Poland, Kawałek Świata – Media

2. PR produktu

  • Bezpieczne zakupy w pandemii z usługą KiedyDoSklepu.pl / Mastercard, Solski Communications, Agencja Marketingowa Isobar Polska (Grupa Dentsu Aegis Network Polska)
  • Concept Merliniego – Konkurs KOŁO na Projekt Łazienki / Monday – agencja komunikacji, KOŁO Grupa Geberit
  • Death Stranding / MSL, PlayStation Polska

3. Issue management i komunikacja kryzysowa

  • Test na „prodzie” i zaskakujący rebranding mBanku na ĘŚĆĄŻ / mBank
  • Pomoc turystom biura podróży Neckermann/Thomas Cook / Mondial Assistance

4. Advocacy i Public Affairs

  • Zachowanie rolniczego charakteru płd.-zach. Wielkopolski / Grupa Komunikacja Plus, Stowarzyszenie Przedsiębiorczość dla Ekologii
  • Uwaga, dziura w Tarczy! / Konfederacja Lewiatan
  • Inicjatywa branży spotkań, wydarzeń i turystyki – TUgether / Rada Przemysłu Spotkań i Wydarzeń (TUgether), Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR

5. Kampania społeczna

  • #WzywamyPosiłki / Inicjatywa Obywatelska „#WzywamyPosiłki”, 2vision, East Eventz, comu:comu., Sztengreber, Muzk Management, Motyw Studio, EVENTAGE
  • BEZ JAJ / OLX, 180 HEARTBEATS + JUNG V MATT
  • ANTYSMOG SONG / OLX, F25. PRODUCTION, HOUSE23 HEROES

6. PR pro bono

  • Ostatnie Chwile Szczęścia Puckie Hospicjum / 38 Content Communiaction, Puckie Hospicjum pw. św. Ojca Pio
  • ZPPHiU vs C-19 w kampanii #ratujmypolskiemiejscapracy / Lighthouse, Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług
  • Zostań z muzyką / Projekt PR

7. Covid-19 PR response

  • Komunikacja kryzysowa Intel Extreme Masters Katowice 2020 / d*fusion communication, ESL Polska
  • Bezpieczne zakupy w pandemii z usługą KiedyDoSklepu.pl / Mastercard, Solski Communications, Agencja Marketingowa Isobar Polska (Grupa Dentsu Aegis Network Polska)
  • Kino 2020 – Pierwszy Festiwal Filmów w Czasie Kwarantanny / 38 Content Communication, TVN Discovery
  • Blisko mimo wszystko! Biedronka umacnia relacje w pandemii Biedronka / Jeronimo Martins Polska, Hill+Knowlton Strategies

8. Komunikacja wewnętrzna

  • Brilliant in Quality / Grupa Komunikacja Plus, 3M Global Service Center Poland
  • NiecodzieNNa dawka informacji o tym, co ważne i ciekawe / Nationale Nederlanden
  • Kultura doceniania w McDonald’s / MJCC, McDonald’s Polska

9. Event komercyjny

  • POCIĄG DO ZMIAN / Master Brand, BNP Paribas Bank Polska

10. Event społeczny

  • Najpiękniejsza domówka świata / Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Boscata, Mastercard
  • OLX LECIMY Z POMOCĄ / OLX
  • „Rolling2Zwrotnik” – wyprawa rowerowa ludzi po nowotworze / Human Signs, Fundacja Rak’n’Roll. Wygraj Życie!

11. Launch produktu, usługi lub firmy

  • Power Plant – nie lekceważ potęgi roślinnej mocy! / Good One PR
  • Launch oferty konwergentnej, czyli Nowy Sezon w T-Mobile / 24/7Communication, T-Mobile Polska
  • Let Creators Be Creators – ConceptD laptopy dla twórców / Acer Polska

12. Sustainability & CSR Communications

  • FASOFF / MOSQI.TO
  • Ty nie zauważysz. Środowisko tak / 24/7Communication, McDonald’s Polska

13. PR miejsca, miasta lub regionu

  • Stocznia Gdańska warta UNESCO! / 38 Content Communication, Narodowy Instytut Dziedzictwa
  • Zachowanie rolniczego charakteru płd.-zach. Wielkopolski / Grupa Komunikacja Plus, Stowarzyszenie Przedsiębiorczość dla Ekologii
  • Budujemy największy most świata – z Wrocławia do Indii / Grupa Komunikacja Plus, Konsulat Honorowy Republiki Indii
  • Największy w Polsce hybrydowy festiwal literacki / Projekt PR, Goyki3 ArtInkubator

14. Social media

  • Najpiękniejsza domówka świata / Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Boscata, Mastercard
  • Test na „prodzie” i zaskakujący rebranding mBanku na ĘŚĆĄŻ / mBank
  • Mowa Miłości / Outriders, Laska Nebeska

15. Business-to-Business PR

  • Lider e-zdrowia 2019 / Centrum e-Zdrowia
  • TARCZA ANTYKRYZYSOWA DLA RYNKU OPTYCZNEGO / Made in PR, Grupa Essilor

16. PR finansowy i relacje inwestorskie

  • Craft-funding Janusza Palikota / Crowdway.pl, Janusz Palikot, Agencja Hello PR, MarkNeting
  • Mazurska Manufaktura Alkoholi – kraft to nie tylko piwo! / Good One PR, Mazurska Manufaktura Alkoholi

17. Media relations

  • Jak utrzymać uwagę mediów w czasach dominacji jednego tematu / Biedronka – Jeronimo Martins Polska, Hill+Knowlton Strategies
  • Lifestyle 100% earned. Zawodowy styl życia Pracuj.pl / Linkleaders, Grupa Pracuj
  • Volkswagen napędza elektromobilność w Polsce / Volkswagen, OneMulti, InsightOut Lab

18. Employer Branding

  • Dobra robota! w Electrolux – strategia EB dla 5 fabryk / Grupa Komunikacja Plus, Electrolux
  • Kampania Capgemini Między Innymi / Fabryka Komunikacji Społecznej, Capgemini Polska
  • Evolve. Advance. We’ll cheer you on / UBS, MJCC

19. Content marketing – branded content

  • ZDARZYŁO SIĘ NAJLEPSZYM / OLX, F25 Production House, 180HEARTBEATS + JUNG V MATT
  • Kryptonim S.E.S.J.A / Monday – agencja komunikacji
  • CUD NAD WISŁĄ / PR 510, MyPlace

20. Custom Publishing

  • NiecodzieNNik TV poleca się do porannej kawy! / Nationale Nederlanden
  • Magazyn „UPstream”: reportaż dźwignią PR-u / Nowy Styl
  • Samobójstwa najmłodszych. Chcielibyście o tym nie słyszeć / Pan Pikto, Fundacja Wielogłosu

Kategorie sektorowe:

21. Technologia, IT, telekomunikacja

  • Launch oferty konwergentnej, czyli Nowy Sezon w T-Mobile / 24/7Communication, T-Mobile Polska
  • Let Creators Be Creators – ConceptD laptopy dla twórców / Acer Polska
  • M-Power, czyli transformacja agile w T-Mobile / 24/7Communication, T-Mobile Polska

22. Finanse

  • #zdalnidopomocy / 24/7Communication, ING Bank Śląski
  • „Szczepionka na dezinformację” Santander Bank Polska / Santander Bank Polska
  • Bezpieczne zakupy w pandemii z usługą KiedyDoSklepu.pl / Mastercard, Solski Communications, Agencja Marketingowa Isobar Polska (Grupa Dentsu Aegis Network Polska)

23. Uroda, higiena i wellness

  • #ChceDoSalonu / Remarkable Ones, Versum
    Moda i styl życia
  • ZPPHiU vs C-19 w kampanii #ratujmypolskiemiejscapracy / Lighthouse, Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług

25. Kultura i media

  • Najpiękniejsza domówka świata / Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Boscata, Mastercard
  • Kino 2020 – Pierwszy Festiwal Filmów w Czasie Kwarantanny / 38 Content Communication, TVN Discovery
  • Cartoon Network „Bądź kumplem, nie dokuczaj” / Turner Broadcasting System, dotrelations, Stor9

26. Medycyna i zdrowie

  • Dzień na U / Fundacja Rak’n’Roll. Wygraj Życie!, Avon Cosmetics Polska, Garden of Words, DDB Warszawa, PHD
  • #PowiedzJak / MSL, Fundacja Nutricia
  • #Stopfejkfriends / Fabryka Komunikacji Społecznej

27. Sport, turystyka i rekreacja

  • Budujemy największy most świata – z Wrocławia do Indii / Grupa Komunikacja Plus, Konsulat Honorowy Republiki Indii

28. Nieruchomości, budownictwo, dom i wnętrz

  • Concept Merliniego – Konkurs KOŁO na Projekt Łazienki / Monday – agencja komunikacji, KOŁO Grupa Geberit
  • Lepiej bez smogu / ISOVER Saint-Gobain
  • Stacja Wola – najszybciej sprzedająca się inwestycja na Woli / Publicon
  • Skanska jako lider na polskim rynku nieruchomości biurowych / Grupa Komunikacja Plus, Spółka biurowa Skanska

29. Przemysł i infrastruktura

  • NIE OCZERNIAJ GÓRNIKA! STOP HEJTOWI / Agencja Reklamowa ArtGroup
  • Dobra robota! w Electrolux – strategia EB dla 5 fabryk / Grupa Komunikacja Plus, Electrolux
  • Grupa Impel na pierwszej linii frontu walki z Covid-19 / Impel

30. Motoryzacja i transport

  • IZERA. Elektryk made in Poland! / 38 Content Communication, ElectroMobility Poland i Don’t Worry

31. NGO i sektor publiczny

  • Zachowanie rolniczego charakteru płd.-zach. Wielkopolski / Grupa Komunikacja Plus, Stowarzyszenie Przedsiębiorczość dla Ekologii
  • Adwokat w każdym przypadku / Remarkable Ones, Naczelna Rada Adwokacka, Social Leaders
  • Unia Owocowa: Tarcza antykryzysowa i WPR dla sadowników / Procontent, Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa”

Kategorie specjalne:

32. Kreatywność

  • BEZ JAJ / OLX, 180 HEARTBEATS + JUNG V MATT
  • Pokaż nam swój środkowy palec! – start Fundacji Najsłodsi / Hill+Knowlton Strategies, Fundacja Michała Figurskiego „Najsłodsi”

33. Efektywność

  • Zachowanie rolniczego charakteru płd.-zach. Wielkopolski / Grupa Komunikacja Plus, Stowarzyszenie Przedsiębiorczość dla Ekologii
  • Uwaga, dziura w Tarczy! / Konfederacja Lewiatan
  • Najpopularniejszy Zimowy (Narodowy) event na TikToku! / Testa Communication

34. Research&Insight

  • Krytyka kobiet codzienna, czyli women shaming po polsku / Clue PR
  • Volkswagen napędza elektromobilność w Polsce / Volkswagen, OneMulti, InsightOut Lab
  • REDefine Your Limits. Rekrutujemy przedstawicieli handlowych / MJCC, Coca-Cola HBC Polska
  • Kampania Capgemini Między Innymi / Fabryka Komunikacji Społecznej, Capgemini Polska

Kategoria jubileuszowa:

35. Kampania PR XX-lecia

  • Ogólnopolski Program dla Młodzieży „Mam Haka na Raka” / Hill+Knowlton Strategies, GSK, Polska Unia Onkologii, Fabryka Komunikacji Społecznej
  • A co gdyby? – OLX piętnuje najgorsze zachowania w sieci / OLX, 180 HEARTBEATS + JUNG V MATT
  • Największy od 30 lat debiut banku w Europie / United PR

Wszystkie informacje o konkursie są dostępne na stronie: www.zlotespinacze.pl

Partner merytoryczny konkursu: Deloitte.
Partnerzy: rp.pl, Rzeczpospolita, BRIEF, Wirtualne Media, Newseria, PRoto, Instytut Monitorowania Mediów (IMM), Pro4Media, VIDEOactions – agencja filmowa, THINKTANK, Sotrender, Conrego, Piloci Studio, Digital Beast, Michał Gmitruk Production, SPORTBIZ – Forum Sportu i Biznesu.


Źródło: informacja prasowa ZSPR 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Trwają zgłoszenia do Konkursu Złote Spinacze 2020

zgloszenia Zlote Spinacze 2020

Już po raz osiemnasty najlepsze kampanie public relations w Polsce zostaną wyłonione w konkursie Złote Spinacze organizowanym przez Związek Firm Public Relations. Zgłoszenia przy pomocy platformy online rozpoczęły się 14 lipca i potrwają do 7 września 2020.

Do konkursu mogą być zgłaszane kampanie, programy i projekty zrealizowane na obszarze Polski przez: agencje PR, firmy/korporacje, osoby prawne, instytucje państwowe i samorządowe, szkoły, uczelnie, organizacje trzeciego sektora, a także samodzielnych specjalistów.

Pierwszy termin zgłoszeń potrwa do 10 sierpnia, drugi do 3 września, a ostateczny termin upłynie 7 września. W tym roku konkurs rozgrywany jest w 36 kategoriach. Każdy projekt może zostać zgłoszony do maksymalnie dwóch kategorii głównych, trzech kategorii specjalnych i jednej kategorii sektorowej. Ponadto w tej edycji z okazji dwudziestej rocznicy założenia Związku Firm Public Relations, została uruchomiona kategoria jubileuszowa – Kampania PR XX-lecia.

Dwudziestolecie ZFPR zbiega się z historią nowego millenium w branży public relations. Od samego początku Związek był animatorem stałego podnoszenia standardów naszej profesji i promotorem najlepszych praktyk. Na przestrzeni minionych 20 lat powstało w Polsce tysiące doskonałych kampanii, z których przynajmniej kilkadziesiąt wywarło duży wpływ na to, jak dzisiaj pracujemy. Chcemy przypomnieć wybrane przełomowe kampanie i nagrodzić te, które zdaniem jurorów najmocniej przyczyniły się do tego, jak dzisiaj postrzegana jest branża profesjonalnych usług public relations.

Grzegorz Szczepański, Wiceprezes ZFPR

Nadesłane projekty oceni jury złożone z ekspertów branży PR, przedstawicieli świata biznesu, organizacji pozarządowych, mediów oraz środowiska akademickiego. Partnerem merytorycznym konkursu ponownie została firma Deloitte.

W tym roku po raz kolejny kontynuujemy naszą współpracę. Cieszymy się, że jako partner merytoryczny możemy wspierać naszym zaangażowaniem i doświadczeniem tak prestiżowy konkurs, który od 18 lat promuje najlepsze praktyki, profesjonalizm i najwyższe standardy w branży public relations. Ostatnie wydarzenia związane z wybuchem pandemii udowodniły, że właściwa i transparentna komunikacja z klientami, pracownikami czy partnerami biznesowymi jest kluczowa dla biznesu.

Mariusz Ustyjańczuk, Partner, Lider usług Risk Advisory w Deloitte

Złote Spinacze są największym konkursem branży public relations w Polsce. Od 2003 roku wyłaniają najbardziej kreatywne, skuteczne i rzetelnie przeprowadzone kampanie PR. Celem konkursu jest promocja najwyższych standardów w branży oraz edukacja środowiska biznesowego na temat znaczenia PR w działaniach firm i instytucji.

Terminy, regulamin oraz szczegóły konkursu są dostępne na stronie www.zlotespinacze.pl. Zwycięzcy i laureaci zostaną ogłoszeni podczas uroczystej gali 4 grudnia 2020.

Partner merytoryczny konkursu: Deloitte. Partnerzy: rp.pl, Newseria, PRoto, BRIEF, Instytut Monitorowania Mediów, Pro4Media, VIDEOactions – agencja filmowa, THINKTANK, Sotrender, Conrego, Piloci Studio, Digital Beast, Michał Gmitruk Production, SPORTBIZ – Forum Sportu i Biznesu.


Źródło: informacja prasowa ZFPR

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Oświadczenie Zarządu ZFPR i delegatów do REPR z ZFPR dotyczące wycofania przedstawicieli PSPR z Rady Etyki PR [OŚWIADCZENIE]

oświadczenie ZFPR

Oświadczenie Zarządu ZFPR i delegatów do REPR z ZFPR z 30 czerwca 2020 dotyczące wycofania przedstawicieli PSPR z Rady Etyki RP.

Zarząd ZFPR:

O jednostronnej decyzji PSPR zostaliśmy poinformowani mailem wczoraj (29 czerwca) w nocy. W obliczu długo prowadzonej dyskusji o przyszłości REPR pomiędzy ZFPR i PSPR tak daleko idąca w skutkach decyzja wymagała omówienia przez zarządy obu organizacji. Niestety tak się nie stało nad czym ubolewamy szczególnie, że w oświadczeniu znalazły się nieprawdziwe informacje wymierzone w Związek Firm Public Relations. Czytamy w nim m.in. o tym, że to Związek miał zablokować reformę REPR, podczas gdy we wszystkich prowadzonych ostatnio rozmowach pomiędzy naszymi organizacjami zgadzaliśmy się praktycznie ze wszystkimi postulatami, a jedynym na którego wprowadzenie nie chcieliśmy się zgodzić przed upływem obecnej kadencji REPR, było uzupełnienie jej składu osobowego o jednego dodatkowego reprezentanta PSPR. Również powtarzane zarzuty jakoby to Związek zdominował skład obecnej Rady nie znajdują odzwierciedlenia w prawdzie, ponieważ w obecnym 5-cio osobowym składzie jest tylko dwóch reprezentantów ZFPR. Z nieukrywanym rozczarowaniem przyjmujemy nie tyle decyzję PSPR, co sposób jej ogłoszenia.

Rezygnacja PSPR z udziału w Radzie Etyki Public Relations nic nie zmienia w funkcjonowaniu REPR. Jako wiodąca organizacja branżowa odpowiedzialna za kształtowanie najwyższych standardów etycznych w public relations jesteśmy zdeterminowani do dalszego rozwoju naszych działań na tym polu. Wkrótce przedstawimy naszym członkom autorski plan reformy REPR, który zostanie poddany pod głosowanie na najbliższym Walnym Zgromadzeniu Członków ZFPR w październiku br.

Wizje tego, jak powinna działać Rada Etyki PR, mogą być różne – w tym zresztą tkwi siła ciał kolegialnych, żeby łączyły różne punkty widzenia. Moja wizja zawsze będzie skłaniać się bardziej w kierunku działania i konkretów niż regulacji. Myślę, że postawy i wagę etyki w naszej branży warto budować przykładem i zaangażowaniem. Wierzę, że zawód PR-owca może, jak prawnika, mieć etos, a ten etos możemy wyrażać oddając pro bono nasz czas inicjatywom społecznym, które działają na rzecz dobra wspólnego. Na tym się koncentruję, zarówno jako członek Zarządu ZFPR, jak i Rady Etyki. Muszę powiedzieć, że ostatnie miesiące są ogromnie budujące pod względem tego, jak wiele dobrego branża zrobiła – spośród samych agencji członkowskich ZFPR, wiele zaangażowało się mimo trudnego czasu pandemii w projekty społeczne. Są agencje, które pro bono wspierały Klientów w pomaganiu szpitalom czy potrzebującym, koordynując tę pomoc. Są takie, które mimo trudnej sytuacji rynkowej, oddały kilkadziesiąt lub kilkaset osób zaplanowanym wcześniej projektom społecznym – walce z mową nienawiści, promowaniu wolontariatu, wsparciu akcji fundraisingowych dla NGOs czy teraz kampaniom frekwencyjnym. PR-owcy byli też gotowi stanąć na pierwszej linii frontu tam, gdzie trzeba było wesprzeć represjonowanych medyków, sędziów czy ludzi mediów. Wiele agencji samodzielnie przeprowadzało zbiórki. Tak rozumiem etos i etykę. Myślę, że regulowanie, obligowanie, egzekwowanie i standaryzacja są ważne, ale nakazy nie budują postaw. A wspólne działanie owszem. Szkoda, gdy dyskusja o formie przysłania treść – a tak chyba wydarzyło się w tym przypadku. Sama wywodzę się z NGOs, więc o decyzji PSPR mogę tylko powiedzieć, że szkoda – w NGOs zawsze bliżej nam do działania razem niż dzielenia:) Mam jednak ogromny szacunek do bardziej doświadczonych w branży PR ekspertów czy akademików i trzymam mocno kciuki za inicjatywy PSPR, także regulacyjne.

Hanna Waśko, Managing Director w agencji Big Picture, członkini Zarządu ZFPR i REPR z ramienia ZFPR

Decyzję PSPR przyjąłem z nieukrywanym zaskoczeniem, ponieważ nie uczestniczyłem w rozmowach na ten temat. Jako członek Rady Etyki Public Relations jestem niezależny w swoich działaniach i opiniach, co jest zgodne z założeniami statutu Rady. Reprezentuję siebie i Uniwersytet Warszawski, na którym od lat prowadzę autorskie zajęcia i badania oraz przygotowuję publikacje poświęcone etyce public relations. Wciąż debatujemy ze studentami nad kondycją polskiego PR-u, działalnością stowarzyszeń branżowych i przełożeniem ich aktywności na status i rozwój branży. Mam świadomość, że zmiany w działalności REPR są potrzebne, co zresztą podnosiłem już przed jej ostatnią reformą z 2018 roku. Wchodząc do REPR w 2019 roku przyniosłem ze sobą pomysły na usprawnienie jej działalności. Wynikały one z wieloletniej obserwacji i dyskusji z naukowcami, praktykami oraz studentami. Uważam, że profesjonalne public relations musi bezapelacyjnie opierać się na poszanowaniu zasad etyki PR i wprowadzeniu ich do codziennej praktyki biznesowej. Radę Etyki Public Relations należy zatem traktować jako ciało doradcze, edukacyjne, a nie bezpośrednio arbitrażowe, bo nie ma w Polsce regulacji uprawniających do tego, by był to sąd koleżeński ze wszystkimi jego konsekwencjami. Uważam, że powinno się doprowadzić do zamknięcia pierwszego roku działalności obecnego składu REPR, podsumować wewnętrznie jego aktywność i wyciągnąć wnioski na kolejne dwa lata kadencji. Ponad wszystko należy podkreślić, że public relations to działania oparte na dialogu, budowaniu porozumienia, relacji biorących pod uwagę zasadę obopólnych korzyści. Wielka szkoda, że tych elementów zabrakło pomiędzy PSPR i ZFPR, co doprowadziło do komentowanej dziś decyzji. Żywię ogromną nadzieję na otwarcie w przyszłości na taki dialog, zarówno organizacji branżowych, jak i praktyków PR oraz przedstawicieli nauki, bo tylko to pozwoli nam budować silniejszą, bardziej skonsolidowaną i rozwijającą się w myśl najlepszych standardów polską branżę public relations. Taki PR z jego wartościami chcę reprezentować.

Dr Łukasz Przybysz, Uniwersytet Warszawski, niezależny członek REPR

OŚWIADCZENIE PSPR O WYCOFANIU PRZEDSTAWICIELI Z REPR


Źródło: informacja prasowa ZPFR

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Polska branża PR i profesjonalne standardy działania w obszarze komunikacji

ZFPR_Kodeks_Dobrych_Praktyk

Pod koniec lutego br. ZFPR przyjął podczas Walnego Zgromadzenia Członków tekst jednolity noweli Kodeksu Dobrych Praktyk. Dokument stanowi wyznacznik standardów postępowania i norm etycznych. Będąc formą samoregulacji branżowej, podsumowuje zasady działalności firm PR w pełnym spektrum ich funkcjonowania obejmującym trzy obszary: relacji z otoczeniem, klientami i wewnątrzśrodowiskowymi.

Nowela Kodeksu Dobrych Praktyk została opracowana na bazie doświadczeń, z odniesieniem do norm przewidzianych w Kodeksie Etyki PR, przyjętego przez Związek w ubiegłym roku. Dobre praktyki to wytyczne zebrane w jednym dokumencie, których stosowanie pomaga agencjom członkowskim i ich pracownikom na co dzień w bieżącej pracy.

Adam Jarosz, prezes Związku Firm Public Relations

Kodeks zawiera 33 syntetyczne punkty. W obszarze relacji z otoczeniem i klientami, dotyczą m.in. norm etycznych, kwestii rzetelności, staranności i pracy z klientami na konkretnych celach, w oparciu o udzielony mandat.

Branżowy kodeks standardów jest oddolną inicjatywą, która została zaproponowana przez firmy członkowskie ZFPR. W ramach Związku powstała grupa robocza, która na szerokim forum opracowała przyjętą ostatnio treść dokumentu.

Kodeks Dobrych Praktyk ZFPR dostępny jest na stronie: zfpr.pl.


Źródło: informacja prasowa ZFPR

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Akademia London School of Public Relations (LSPR) i szkolenia ZFPR w nowej formule

LSPR ZPFR szkolenia

Podążając za najnowszymi trendami w dziedzinie PR i wychodząc naprzeciw oczekiwaniom ciągle zmieniającego się rynku, Związek Firm PR (ZFPR) zmodyfikował ofertę szkoleniową dostępną w ramach prestiżowej Akademii LSPR. Pierwsze zajęcia w nowej formule startują 4 kwietnia 2020 w Warszawie. Uczestnicy mogą spodziewać się solidnej dawki wiedzy przekazywanej przez wykładowców-praktyków, specjalistów w swoich dziedzinach, wykorzystania przykładów najlepszych projektów nadesłanych do konkursu „Złote Spinacze” oraz wysokiej jakości, którą gwarantuje Rada Programowa ZFPR.

Dynamiczne zmiany w społeczeństwie w zakresie komunikacji i wykorzystywania nowych technologii wymuszają na firmach ciągłe dostosowywanie się do nowych potrzeb i wymagań rynku. Pracownicy działów marketingu, komunikacji, HR czy social media muszą umieć szybko i sprawnie dzielić się informacją. PR jest interdyscyplinarnym zawodem, łączącym wiele cennych kompetencji przydatnych na współczesnym rynku pracy.

PR ewoluuje. Zmienia się jego rola w organizacjach, a pracownicy z kompetencjami w dziedzinie komunikacji, tworzenia treści, CSR czy Social Media są dużą wartością w każdej firmie, a co za tym idzie, stają się poszukiwani na rynku pracy. Naszą ambicją jest tworzyć kadry specjalistów w dziedzinie PR. Program szkoleniowy London School of Public Relations dostosowujemy do zmieniających się potrzeb naszych słuchaczy. Przekazujemy wiedzę praktyczną, która jest podstawą pracy w komunikacji, ale też podążamy za trendami, pokazując jak nowe technologie i kanały zmieniają komunikację firm.

Michał Olbrychowski, członek Rady Programowej ZFPR

Akademia LSPR to propozycja dla osób, które stawiają na jakość i czas. Małe grupy, zajęcia prowadzone przez praktyków, moduły tematyczne pozwalające na zyskanie kompleksowej wiedzy z zakresu komunikacji, dostosowane do oczekiwań rynkowych powodują, że kompetencje zawodowe podnoszone są bardzo szybko, a przekazywana wiedza natychmiast wykorzystywana jest w praktyce.

Akademia LSPR cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem już od kilkunastu lat. Bogate doświadczenie zdobyte poprzez badanie uczestników kursów i obserwowanie trendów rynkowych pozwoliło na odświeżenie i modyfikację poszczególnych elementów kursu. Zmianie uległy sylabusy i prezentacje, powstały także ścieżki specjalistyczne dla osób, które chcą mocniej pogłębić wiedzę w wybranej wąskiej dziedzinie PR, przygotowana została również baza case’ów najlepszych kampanii zgłoszonych do konkursu „Złote Spinacze”. Szkolenie kończy się egzaminem i certyfikatem London School of Public Relations. Nad wszystkim czuwa Rada Programowa, w której skład wchodzi Zarząd ZFPR i powołani pełnomocnicy.

Z okazji uruchomienia nowej formuły London School of Public Relations, do Polski przyjechał założyciel szkoły, John Dalton.

PR to w Polsce wciąż młoda dziedzina, która liczy sobie około 20 lat. Polski rynek PR ma ogromny potencjał. Wciąż brakuje specjalistów, którzy wyposażeni w praktyczną wiedzę, mogą wdrażać profesjonalną komunikację w firmach. Nasza oferta to odpowiedź na wzrost roli komunikacji w biznesie, życiu społecznym, czy szerzej w relacjach między ludźmi. Jestem przekonany, że na specjalistów w dziedzinie PR czeka wiele ciekawych zadań w różnego typu organizacjach pozarządowych, instytucjach publicznych, firmach lokalnych i międzynarodowych korporacjach. Kompetencje zyskane podczas naszego kursu pozwalają na wszechstronny rozwój zawodowy nie tylko w klasycznym dziale PR, ale także będą bezcenne w pracy w wielu innych komórkach organizacji.

John Dalton

Więcej informacji: https://zfpr.pl/szkolenia/

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF