...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Szkoły uczące proinnowacyjnych kompetencji, czyli Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii

Fundacja Zwolnieni z Teorii

W Polsce jest już prawie 300 szkół średnich, które szlifują zaangażowanie społeczne oraz wspierają rozwój kompetencji proinnowacyjnych uczniów. Najlepszą z nich, w tegorocznym Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii, zostało I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Lubinie. Na podium uplasowały się jeszcze II Liceum Ogólnokształcące im. Księdza Jana Twardowskiego w Dębicy oraz III Liceum Ogólnokształcące w Siemianowicach Śląskich. Nagrody najlepszym szkołom wręczała m.in. Minister Rozwoju, Jadwiga Emilewicz, a galę finałową poprowadził Karol Paciorek, popularny polski youtuber. Paula Bruszewska, Marcin Bruszewski oraz Rafał Flis, założyciele Zwolnionych z Torii zostali wyróżnieni w 5. edycji rankingu 50. Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

Znane są już wyniki tegorocznego Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii, jedynego, który zamiast wyników matur, analizuje aktywność społeczną i przedsiębiorcze podejście uczniów. Ranking tworzony jest w oparciu o wyniki uczniów w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii, której celem jest, aby każdy młody człowiek w Polsce mógł zrealizować własną akcję społeczną. Uczniowie działając dla innych, zdobywają kompetencje potrzebne w pracy i prawdziwym życiu takie jak np. umiejętność współpracy, zarządzanie swoim czasem i budżetem, rozwiązywanie problemów, empatia czy wrażliwość społeczna. – Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii wyznacza nowe standardy edukacyjne, ponieważ lista laureatów to szkoły, które nazwałabym najbardziej innowacyjnymi w Polsce. W tym roku w Rankingu znalazło się ich niemal 300. Niech one będą dobrym kompasem dla tych, którzy dziś zastanawiają się, w jakiej szkole chcieliby się znaleźć – mówiła podczas gali Rankingu Wicepremier i Minister Rozwoju, Jadwiga Emilewicz, która wygłosiła przemówienie gratulacyjne oraz laudacje dla pięciu najlepszych szkół.

Gala finałowa Rankingu odbyła się 2 czerwca o godz. 19. W odpowiedzi na sytuację epidemiczną, przyjęła nową formę – wydarzenia online. Po raz pierwszy w 6-letniej historii Rankingu sklasyfikowano aż 289 szkół ponadpodstawowych z całej Polski, w których zrealizowany został przynajmniej jeden projekt społeczny. To prawie dwukrotnie więcej niż w ubiegłorocznym wydaniu Rankingu. Podczas Gali zaprezentowano 20 najwyżej sklasyfikowanych szkół. – Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii prezentuje szkoły, które robią rzeczy ponadobowiązkowe, bacznie obserwują dokąd zmierza świat i właśnie w tym kierunku podążają ze swoimi uczniami.

Mam wielki szacunek dla młodzieży za to, że mają chęć, aby zmieniać świat. W tej trudnej drodze ku przyszłości, największą pracę zaraz po uczniach wykonują właśnie nauczyciele, którzy wspierają ich na każdym kroku. Jesteśmy naocznymi świadkami, jak zmienia się rola nauczyciela od tego, który uczy i przekazuje wiedzę, do tego który wspiera w rozwoju każdego ucznia indywidualnie, wskazując, które umiejętności może rozwijać. Jest dla niego mentorem. Obecnie nie sztuką jest przekazać komuś wiedzę, lecz pokazać mu, jak do niej dojść, i jak ją umiejętnie wykorzystywać. Do tego trzeba posiadać kompetencje, które można rozwinąć tylko poprzez własne doświadczenie. Takie praktyczne podejście premiuje właśnie nasz ranking .

Paula Bruszewska, prezes Fundacji Zwolnieni z Teorii

Paula Bruszewska
źródło: Propsy PR Non For Profit Sp. z o.o.

Jej słowa potwierdza większość nauczycieli ze szkół, które znalazły się w Rankingu. Z ankiety przeprowadzonej przez organizatora olimpiady wynika, że trzech na czterech nauczycieli, a także i uczniów, wzmocniło swoje wzajemne relacje.

Na linii uczeń-nauczyciel stworzyła się nowa płaszczyzna współpracy. Inspiruje ona obydwie strony, które wspólnie pracują nad rozwiązywaniem realnych problemów: zagadnień z zakresu ekologii, medycyny, ekonomii, ochrony zwierząt, psychologii itp. Pomagać temu może fakt, że kluczowe pytanie jakie zadają sobie uczniowie czy nauczyciele przy realizacji projektu społecznego, to: po co my to robimy, a nie na jaką ocenę.

Józef Marciniszyn, dyrektor I LO im. Mikołaja Kopernika w Lubinie, które znalazło się na pierwszym miejscu w Rankingu

Dwukrotny wzrost liczby szkół, które znalazły się w tegorocznym Rankingu, nie jest dziełem przypadku. W zeszłym roku Zwolnieni z Teorii zaprosili ponad 300 nauczycieli z całej Polski, by razem z nimi wprowadzali projekty społeczne do swoich szkół. Dzięki temu korzysta na tym nie tylko polska młodzież, ale także sami nauczyciele, jak również szkoły, które stają się placówkami coraz bardziej proinnowacyjnymi i atrakcyjnymi dla uczniów.

Niezależnie od tego, na którym miejscu szkoła znajdzie się w rankingu, jest to wielkie wyróżnienie i docenienie pracy społecznej uczniów. Ranking wskazuje szkoły, w których nie tylko nauka jest ważna, ale i to, by uczniowie byli otwarci, przedsiębiorczy czy zaangażowani w życie społeczne. A przecież to właśnie te cechy i konkretne umiejętności będą w dorosłym życiu potrzebne bardziej, niż treści podstawy programowej poszczególnych przedmiotów .

Barbara Niemiec-Falkus, nauczycielka języka polskiego z III LO w ZSTiO Meritum w Siemianowicach Śląskich 

https://www.youtube.com/watch?time_continue=14&v=b9DNpBvGyAE&feature=emb_logo

 

Cały Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii 2020 dostępny jest pod adresem: www.ranking.zwolnienizteorii.pl Relację z Gali można obejrzeć na stronie Zwolnionych z Teorii w serwisie Facebook.

Partnerami Rankingu jest Google.org i Grupa Pracuj. Patronat medialny objęli dziennik Rzeczpospolita oraz portal Onet.

Zgłoś się do 10. edycji rankingu 50. Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie: https://kreatywni.brief.pl/


Źródło: Informacja prasowa Zwolnieni z Teorii

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Najlepsze szkoły, czyli jakie?

najlepsze szkoły rankingi Zwolnieni z Teorii

Na początku każdego roku publikowane są ogólnopolskie rankingi liceów i techników. Zestawienia są układane na podstawie wyników matur (próbnych i właściwych) oraz udziału uczniów w oficjalnych olimpiadach przedmiotowych Ministerstwa Edukacji Narodowej. Gdy tak dużo mówi się o praktycznym, kreatywnym nauczaniu oraz o potrzebie rozwoju umiejętności miękkich, czy wyniki egzaminów to wystarczający czynnik określający „najlepsze szkoły”?

Na rankingi wydawnictw edukacyjnych czekają dyrektorzy, nauczyciele oraz sami uczniowie. Listy liceów i techników od lat są jednym z głównych czynników, na podstawie których absolwenci podstawówek (do zeszłego roku gimnazjów) i ich rodzice, wybierają szkoły średnie. Twórcy rankingu Perspektyw piszą o swoim zestawieniu jako o „kopalni wiedzy o szkołach w całej Polsce umożliwiającej porównanie, sprawdzenie ich sukcesów i słabszych stron”. Kryteriami w tym rankingu są wyniki matur z przedmiotów obowiązkowych i dodatkowych oraz 69 olimpiad przedmiotowych i zawodowych (55 krajowych i 14 zagranicznych). Wydawnictwo Operon tworzy natomiast swoją klasyfikację na podstawie wyników z próbnych egzaminów, w których uczestniczy 60% klas maturalnych z Polski. Warto jednak zastanowić się czy sama zdawalność matur jest najlepszym wyznacznikiem jakości szkoły, skoro to przecież nie ona decyduje o późniejszym rozwoju i szczęściu młodych ludzi. Przede wszystkim nie wyczerpuje ona tematu oceny szkół. Klasyfikacje te nie pokazują przecież w ogóle zaangażowania szkoły w pozadydaktyczne działania takie jak edukacja pozaformalna, zdobywanie kompetencji miękkich, relacje z nauczycielami czy klimat nauczania. A przecież badania nad stanem edukacji jak i rynek pracy jasno pokazują, że to właśnie te działania są bardzo istotne w przygotowaniu do wejścia w dorosłość.

Od dawna mówi się, że najważniejsze dla przyszłości młodego pokolenia są umiejętności miękkie. Według raportu “Preparing 21st Century Students for a Global Society” amerykańskiego stowarzyszenia NEA (The National Education Association) już dziś światowy rynek pracy znacznie różni się od sytuacji sprzed 50 lat. W XXI wieku pracodawcy wymagają wielu umiejętności, które wykraczają poza podstawową wiedzę przyswajaną przez uczniów w przeszłości, a już wkrótce nacisk na rozwój kompetencji miękkich będzie jeszcze większy. Ponad 75% przebadanych przedstawicieli kadry kierowniczej uznało, że najbardziej cenione są cechy z tzw. zestawu 4C: collaboriation tj. umiejętność współpracy i wykorzystywania potencjału drzemiącego w grupie, communication czyli jasne wyrażanie myśli, komunikacja oparta na empatii, critical thinking/problem solving oznaczające zdolność do analizy, krytycznego myślenia, weryfikacji informacji i rozwiązywania problemów oraz creativity – czyli twórcze myślenie połączone z otwartością na nowe, oryginalne rozwiązania. Dlatego tak ważne jest, by polscy uczniowie otrzymywali szansę praktycznego zdobywania umiejętności, podejmowania działań projektowych i pracy w grupie. Coraz więcej szkół to zauważa promując społeczne inicjatywy wśród uczniów, jak np. Zwolnionych z Teorii, czyli olimpiadę projektów społecznych, w której udział biorą uczniowie już z 20% szkół średnich w Polsce. W jej ramach licealiści z całego kraju mogą zaplanować i zrealizować projekt społeczny, ucząc się jednocześnie umiejętności współpracy.

To, czego dziś uczy polska szkoła, wielu młodym ludziom może nie wystarczyć, by osiągać swoje zawodowe cele na rynku pracy. Uczenie się słuchając wykładów, blokuje kreatywność, szukanie własnego zdania i krytyczne myślenie. To ostatni moment, by szkoły otworzyły się na podejście do ucznia oparte na działaniu projektowym. Już dziś, wiedza, którą sprawdza egzamin maturalny, ma marginalne znaczenie na rynku pracy. Pracodawcy zwracają uwagę przede wszystkim na doświadczenie i rozwinięte umiejętności społeczne. Potwierdzeniem są finaliści naszej olimpiady, którzy zaczynają zarabiać 3,5 roku wcześniej niż ich rówieśnicy. Są również 2 razy częściej wybierani na praktyki i staże przez pracodawców zrzeszonych w Polskiej Radzie Biznesu, niż kandydaci, którzy nie zrealizowali projektu społecznego.

Paula Bruszewska, prezes Fundacji Zwolnieni z Teorii

Mimo konieczności realizowania określonej podstawy programowej jest wiele szkół i wielu nauczycieli, którzy znajdują przestrzeń i energię do społecznego rozwijania uczniów. Ponad 15 tysięcy młodych ludzi zainicjowało autorski projekt społeczny w ramach Zwolnionych z Teorii, w roku szkolnym 2018/2019. Zrealizowane projekty (kampanie społeczne, zbiórki charytatywne, projekty technologiczne, lokalne wydarzenia) miały pozytywny wpływ na ponad 8 mln Polaków. Projekty nie osiągnęłyby takiej skali, gdyby nie wspierająca postawa nauczycieli i szkół. Co więcej, to właśnie takie doświadczenia zostają z uczniami na dłużej w postaci atrakcyjnych zapisów w CV, rozwiniętych talentów czy niezapomnianych wspomnień. Dlatego ważne jest, by zarówno twórcy opiniotwórczych rankingów szkół, jak i rodzice doradzający swoim dzieciom, przyjmowali coraz szerszą perspektywę tzn. która szkoła, poza dostarczeniem wiedzy, pozwala uczniom również na rozwój społeczny i ułatwia start na rynku pracy w XXI wieku? Warto zadać sobie pytanie, czy tego typu kryteria nie tyle co powinny zostać wprowadzane do wszelkich rankingów, ale czy tak naprawdę nie powinny już ogrywać w nich kluczowej roli? Należy jak najszybciej doceniać szkoły, które poza celami stawianymi przez centralne komisje egzaminacyjne, z sukcesami realizują działania realnie wpływające na przyszłość młodych ludzi – pozwalają im pracować w grupie i rozwijają kompetencje społeczne, czyniąc z nich w przyszłości bardziej szczęśliwych dorosłych.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Zwolnieni z Teorii i ABSL dzięki wsparciu JPMorgan Chase Foundation pomogą mazowieckiej młodzieży zwiększyć zawodowe szanse

Uczniowie szkół średnich z województwa mazowieckiego będą mieli szansę rozwijać swoje zawodowe kompetencje z zakresu przedsiębiorczości czy pracy zespołowej poprzez samodzielne zarządzanie własnymi projektami. Zapewnią one lepszy start na rynku pracy, dając możliwość zdobycia praktycznych umiejętności oraz doświadczenia. Pomogą im w tym Fundacja Zwolnieni z Teorii oraz Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL) przy wsparciu amerykańskiej JPMorgan Chase Foundation. Na uczestników czeka 150 miejsc pracy w firmach globalnych i rodzimych markach z sektora nowoczesnych usług biznesowych, zrzeszonych w ABSL.

Młodzi ludzie, którzy nie mogą wykazać się doświadczeniem zawodowym, stoją przed ogromnym wyzwaniem, chcąc zdobyć rozwojową i dobrze płatną pracę. W związku z dynamicznie zmieniającym się rynkiem pracy, pracodawcy coraz bardziej cenią pracowników z kompetencjami miękkimi, takimi jak umiejętność pracy w zespole, dobra organizacja czy umiejętności komunikacyjne. Organizatorzy olimpiady Zwolnieni z Teorii wiedzą, jak doskonalić kompetencje przyszłości wśród młodzieży.  Co roku tysiące uczniów szkół średnich w całej Polsce realizuje własne projekty społeczne, zdobywając praktyczne i uniwersalne kompetencje zawodowe, cenione na każdym stanowisku pracy. W nadchodzącej edycji olimpiady stworzono specjalny, dodatkowy program skierowany do uczniów z województwa mazowieckiego (z wyłączeniem Warszawy), ze szczególnym uwzględnieniem powiatów, takich jak radomski, mławski czy sierpecki, w których młodzi ludzie są najbardziej narażeni na wykluczenie społeczne i zawodowe. W realizacji projektów będzie ich wspierać 56 nauczycieli z grupy Nauczyciele Zwolnieni z Teorii. Kluczowym celem programu jest zdobycie przez młodzież tzw. miękkich umiejętności, których, zdaniem pracodawców, najbardziej brakuje młodym ludziom. Następnie 150 z nich zostanie zatrudnionych w globalnych firmach zrzeszonych w ABSL.   

Na ten moment do realizacji programu zgłosili się nauczyciele z 28 miejscowości w województwie mazowieckim m.in. z Płocka, Radomia, Siedlec, Ostrołęki, Mławy, Pułtuska, Sochaczewa, Sierpca, Legionowa, Garwolina, Piaseczna czy Iłży. Program skierowany jest do uczniów ostatnich klas szkół średnich. W jego ramach uczniowie uzyskają dostęp do specjalnej, internetowej platformy szkoleniowej, dzięki której będą mieli możliwość rozwoju kompetencji miękkich. – Realizując ten program po raz pierwszy na Mazowszu chcemy uświadomić uczniom, że w starcie zawodowym będą liczyły się kompetencje miękkie, tj. umiejętność pracy w zespole, dobra komunikacja interpersonalna, rozwiązywanie problemów czy organizacja pracy. Według raportu Światowego Forum Ekonomicznego “The Future of Jobs”, w perspektywie 10-30 lat, to właśnie te kompetencje zapewnią młodym ludziom zatrudnienie w większości branż, od księgowego do menedżera. Co ważne, poza zdobywaniem kompetencji przyszłości, młodzież będzie rozwijać także swoją wrażliwość społeczną i empatię – mówi Paula Bruszewska, prezes Fundacji Zwolnieni z Teorii.

W czasie realizacji programu ABSL wraz z firmami zrzeszonymi podzieli się z młodzieżą praktyczną wiedzą o możliwościach na rynku pracy, pomagając młodym ludziom z Mazowsza w rozpoczęciu kariery zawodowej. ABSL połączy także absolwentów programu z pracodawcami, którzy podkreślają, jak ważne jest dla nich rozszerzanie puli dostępnych talentów i już czekają na młodych pracowników.

W ramach projektu uczestnicy otrzymają od nas indywidualne konsultacje na temat możliwości rozpoczęcia pracy w firmach sektora nowoczesnych usług dla biznesu.  Chcemy przedstawić uczniom zakres działalności naszych firm, atmosferę i kulturę pracy. Przede wszystkim jednak chcemy  pomóc tym młodym ludziom zaplanować drogę zawodową, zgodną z ich zainteresowaniami i kompetencjami. Przewidzieliśmy też szkolenia przygotowujące do rozmowy kwalifikacyjnej oraz targi pracy. Będzie to wyjątkowa okazja, aby poznać i porozmawiać z przedstawicielami naszych największych pracodawców – mówi Marcelina Godlewska, dyrektor zarządzająca w ABSL.

Z programu skorzystają także nauczyciele szkół średnich. Jak pokazały badania przeprowadzone przez Fundację Zwolnieni z Teorii, dzięki wsparciu nauczycieli, zanotowano trzykrotny wzrost liczby projektów ukończonych przez uczniów, w porównaniu z projektami realizowanymi bez pomocy nauczycieli. – JPMorgan Chase Foundation umożliwia uczniom, realizującym projekty społeczne w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii, zdobycie doświadczenia i praktycznej wiedzy na temat poruszania się po rynku pracy. Dzięki temu co najmniej 150 przyszłorocznych absolwentów programu rozpocznie swoją karierę zawodową m.in. w takich obszarach jak zarządzanie finansami, IT, zarządzanie zasobami ludzkimi czy bezpieczeństwo informacji. Uczniowie pod okiem specjalistów będą mogli dalej rozwijać kompetencje miękkie zdobyte w trakcie realizacji projektów wg metodologii PMI. Z udziału podopiecznych w programie skorzystają także nauczyciele, dla których również przewidziano wsparcie rozwojowe w formie szkoleń, organizowanych w Warszawie, nastawionych na zdobywanie umiejętności coachingowych, potrzebnych, by wspierać uczniów przy realizowaniu projektów – podkreśla Alicja Piwnik, nauczycielka przedmiotów ekonomicznych w ZSEG w Otwocku i regionalny koordynator nauczycieli Zwolnionych z Teorii na Mazowszu.

Czym zajmuje się fundacja wspierająca mazowiecką młodzież? JPMorgan Chase Foundation angażuje się we wspieranie społeczności lokalnych na całym świecie, przyczyniając się do budowania zrównoważonej gospodarki. – Naszą pasją jest pomaganie ludziom w zdobywaniu umiejętności, które ułatwiają dostęp do wysokiej jakości miejsc pracy oraz budowanie udanych i trwałych karier. Program ten jest przykładem świetnej współpracy Zwolnionych z Teorii i ABSL. Cieszymy się, że możemy być częścią tej inicjatywy – podkreśla Steven Cohen, dyrektor zarządzający Centrum Korporacyjnego JPMorgan w Warszawie. 

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Polskie szkoły przyszłości, czyli Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii

Najlepsza szkołą średnią w Polsce sprzyjającą zaangażowaniu społecznemu i rozwojowi kompetencji praktycznych wśród uczniów zostało III Liceum Ogólnokształcące im. Piotra Kołodzieja w Siemianowicach Śląskich, które zajęło pierwsze miejsce w Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii. Na podium uplasowały się jeszcze kolejno Liceum Ogólnokształcące Sióstr Urszulanek SJK w Pniewach oraz I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Lubinie. Nagrody dyrektorom szkół zostały wręczone przez partnerów biznesowych rankingu oraz Paulę Bruszewską, prezes Zwolnionych z Teorii, podczas Wielkiego Finału Zwolnionych z Teorii, który odbył się 24 kwietnia w Warszawie.

W tegorocznej edycji Rankingu znalazło się 150 szkół z całej Polski. Są to szkoły, w których świadomość, a przede wszystkim potrzeba kształtowania kompetencji miękkich wśród młodzieży, jest na bardzo wysokim poziomie. Te szkoły doskonale zdają sobie już sprawę, że takie doświadczenie jak zrealizowanie własnego projektu społecznego przez młodego człowieka, umożliwi mu efektywniejszy start w życiu, także zawodowym. Najlepszymi przykładami są: zwycięzca tegorocznego Rankingu – III Liceum Ogólnokształcące w Siemanowicach Śląskich, które w przyszłości zamierza otworzyć dedykowaną klasę kompetencji przyszłości, a także I Liceum Ogólnokształcące w Lubinie, w którym w tegorocznej edycji olimpiady Zwolnieni z Teorii, swój własny projekt społeczny zrealizowało ponad 150 uczniów.

Według raportu przygotowanego przez World Economic Forum (Future of Jobs Report 2016), w XXI wieku aż 30% kompetencji wcześniej poszukiwanych przez pracodawców zostanie zastąpionych przez kompetencje społeczne takie jak: motywowanie, inteligencja emocjonalna, komunikacja, nauczanie innych i współpraca. Zmiany w biznesie i nowe rozwiązania technologiczne wymagają zespołów kreatywnych i pracowników gotowych na zmiany. Pracodawcy szukają u kandydatów do pracy praktycznego doświadczenia, inicjatywy i zaangażowania społecznego. Wszystkie te kompetencje uczniowie zdobywają podczas realizowania własnego projektu społecznego. – Udział w Zwolnionych z Teorii to najlepszy sposób na zmienianie świata na lepsze. To idealne rozwiązanie dla każdego, kto chciałby pozytywnie wpłynąć na daną część społeczeństwa oraz zyskać zupełnie nowe umiejętności, które z pewnością wykorzysta w przyszłości. Za pomocą platformy zrealizowałam projekt, który wprowadził dobrą zmianę w moim najbliższym otoczeniu, a przy okazji nauczyłam się wielu rzeczy i zdobyłam nowe kompetencje, które przydadzą mi się w dorosłym życiu – mówi Aleksandra Brzoska z Publicznego Liceum Ogólnokształcącego Sióstr Urszulanek SJK w Pniewach, która zrealizowała projekt „Mocni Pomocni” pomagający osobom z niepełnosprawnościami.

Założeniem olimpiady Zwolnieni z Teorii, na podstawie której powstaje Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii jest przeprowadzenie przez młodzież projektów społecznych. Jednak kluczowe w realizacji tych projektów okazuje się wsparcie nauczycieli, którzy podejmują wysiłek, by uzupełnić swój tradycyjny program nauczania o realizację przez ich uczniów własnych projektów społecznych. Jednocześnie wzmacniają swoje kompetencje pedagogiczne oraz budują niepowtarzalne relacje z uczniami, które motywują obydwie strony do współpracy i efektywniejszego działania. – Dla mnie był to niesamowity zastrzyk energii, przeżycie nowych doświadczeń i wzruszeń. Nie jest to z mojej strony żadna egzaltacja, tylko autentyczna radość z dokonań moich uczniów. Zbudowałam z nimi zupełnie nowy rodzaj relacji, momentami partnerski, ale jednocześnie budujący mój autorytet – podkreśla Urszula Deszcz, nauczycielka języka angielskiego z II Liceum Ogólnokształcącego im. ks. Jana Twardowskiego w Dębicy.

Już ponad stu nauczycieli w Polsce wprowadziło projekty społeczne w swojej szkole w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii. Efektem ich działań, był trzykrotny wzrost ukończenia projektów przez uczniów z danej szkoły, w porównaniu do projektów realizowanych bez wsparcia nauczycieli. Dzięki temu trzy razy więcej uczniów w pełni uczy się pracy w grupie, rozwiązywania problemów, kreatywności, a na końcu czuje ogromną satysfakcję ze zrealizowania projektu do końca. Wszyscy ci nauczyciele pochodzą ze szkół, które uplasowały się w tegorocznym Rankingu. – Tak naprawdę udział w Zwolnionych wzięłam dzięki mojej wychowawczyni, pani Barbarze Niemiec-Falkus, która była naszym mentorem i wprowadzała nas w świat projektów. Bez względu na dzień czy godzinę, służyła nam pomocą w tych trudnych, jak i szczęśliwych momentach. Wsparcie nauczyciela jest bardzo ważne, zwłaszcza przy początkujących i niedoświadczonych projektach. Dodaje on otuchy i ducha walki, pokazując że na pozór niemożliwe, staje się możliwe – mówi Jessica Konieczna z III LO w Siemianowicach Śląskich, która zrealizowała projekt „Między Pokoleniowo” zwracający uwagę na problem, jakim jest samotność osób w podeszłym wieku.

W związku z tak kluczową rolą nauczycieli, którzy mają ogromny wpływ na pozytywne realizowanie projektów społecznych przez uczniów, Zwolnieni z Teorii myśląc o kolejnym Rankingu, w którym mogłoby znaleźć się jeszcze więcej szkół przyszłości, uruchomili grupę Nauczyciele Zwolnieni z Teorii. To unikalna grupa, w ramach której nauczyciele zdobywają nowe umiejętności pomagające uczniom w pozyskiwaniu praktycznych kompetencji. Nauczyciele będą mogli korzystać ze wsparcia ekspertów biznesowych, materiałów na lekcje czy szkoleń, a od września 2019 r. także z nowoczesnej platformy stworzonej dzięki wsparciu Google.org, charytatywnego oddziału Google. Od nauczyciela będzie zależało, jak mocno zechce zaangażować się w ten proces. Będzie mógł zacząć od roli inspiratora, a finalnie pełnić rolę eksperta dla innych nauczycieli. Do programu nauczyciele mogą się zgłaszać od 24 kwietnia na: www.zwolnienizteorii.pl/nauczyciel

Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii wyróżnia szkoły, które sprzyjają zaangażowaniu społecznemu i rozwojowi kompetencji praktycznych uczniów. Tworzony jest w oparciu o wyniki uczniów, którzy biorą udział w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii. Uczestnicy olimpiady działają w zespołach i mają za zadanie zrealizowanie własnego projektu społecznego, czyli lokalnej inicjatywy zmieniającej otoczenie na lepsze. – Zrealizowanie projektu społecznego wymaga tych samych umiejętności, które niezbędne są do prowadzenie projektów biznesowych jak np. wyznaczanie celów, dobra komunikacja, negocjacje, przekonywania innych do swojego pomysłu czy promocja. Dlatego realizacja projektu społecznego w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii, to nie tylko świetny trening dla młodzieży na start kariery zawodowej, ale także dobra okazja do nabycia przez nią wrażliwości społecznej. Z tego powodu już czwarty raz publikujemy Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii, aby wyróżnić najbardziej aktywne szkoły w Polsce, które wspierają swoich uczniów w realizowaniu projektów społecznych, czyli myślą o edukacji młodzieży w sposób efektywny i perspektywiczny – podkreśla Paula Bruszewska, prezes Zwolnionych z Teorii.

Ogłoszenie Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii miało miejsce podczas Wielkiego Finału Zwolnionych z Teorii, który odbył się 24 kwietnia w Warszawie. Wielkie Finał to święto projektów społecznych, podczas którego zjeżdża się młodzież z całego kraju, aby wspólnie świętować realizację swoich projektów społecznych. Tegoroczny Wielki Finał był rekordowy pod każdym względem. Pojawiło się na nim około 3000 uczniów i 300 nauczycieli, a w Pitch Contest udział wzięło 30 zespołów. Odbyły się także 3 panele dyskusyjne poświęcone przedsiębiorczości i kompetencjom przyszłości, w których udział wzięli prezesi polskich i zagranicznych korporacji. Młodzież mogła wziąć także udział w speed networkingu, czyli 5-minutowych rozmowach z kilkudziesięcioma przedstawicielami prestiżowych firm. Kulminacyjnym punktem Wielkiego Finału było wręczenie Złotych Wilków – nagród za najlepsze projekty społeczne w Polsce.

Pełen Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii dostępny jest pod adresem: www.ranking.zwolnienizteorii.pl. Partnerami Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii i grupy Nauczyciele Zwolnieni z Teorii są Allegro i Pracuj.pl. Działania te wspiera również Google.org.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Firmy większego wpływu

Nowoczesne prowadzenie biznesu nie będzie polegało jedynie na maksymalizacji zysków dla akcjonariuszy. Jeśli firmy zaczną przywiązywać większą wagę do działań społecznych, będą w stanie zmieniać świat na lepsze, a to może się przełożyć także na korzyści biznesowe. Badania pokazują, że firmy działające społecznie mogą osiągać lepsze wyniki finansowe nawet o kilka punktów procentowych na akcji oraz z łatwością rekrutować nowych pracowników. Popularność tego trendu może przyspieszyć olimpiada Zwolnieni z Teorii.

Młodzi ludzie coraz chętniej angażują się w projekty społeczne. Mają energię, zapał i chęć do działania, brakuje im tylko czasami nowych, ciekawych pomysłów, które mogliby realizować. Dlatego firmy, świadome wpływu działalności społecznej na rozwój ich biznesu (nie tylko CSR, ale także employer brandingu, HR i budowania marki firmy), pomagają młodzieży wybrać tematy, którymi warto się zająć. Prawie 14 tysięcy uczniów startujących w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii, ma w tym roku szansę wziąć udział w jednym z pięciu programów partnerskich firm.

Angażowanie młodzieży w rozwiązywanie kluczowych problemów społecznych wspólnie z biznesem jest nie tylko zmianą świata na lepsze, ale także inwestycją w talenty, które za pewien czas mogą zasilić szeregi tych firm. Dla młodych ludzi to doświadczenie jest bardzo istotne. Seth Bannon, założyciel start upu Amicus, powołuje się na badania, które pokazują, że 47% milenialsów zapytanych o to, co jest celem działalności biznesowej, odpowiedziało, że rozwój społeczeństwa oraz ochrona środowiska, a nie maksymalizacja zysków. Firmom odpowiedzialnym społecznie łatwiej także pozyskać bardzo dobrze wykształconych i przedsiębiorczych młodych ludzi. Jak mówi Bannon, aż 83% studentów MBA jest w stanie rozpocząć pracę za pensję niższą o 15% od oczekiwanej, w firmie, która jest realnie zaangażowana społecznie. – Ludzie chcą mieć poczucie, że zmieniają świat wokół siebie w sposób, który stanowi zmianę na lepsze – mówi David Graeber z London School of Economics w wywiadzie dla The Economist.

Dane Instytutu Gallupa pokazują także, że firmy realizując również misję społeczną i angażując w to swoich pracowników, mogą zarobić 147% więcej na akcji niż ich konkurencja działająca wyłącznie dla zysku. Porównując dwie firmy z tej samej branży i o zbliżonej wartości rynkowej, z których jedna dodatkowo działa społecznie, a druga tylko komercyjnie, to właśnie ta pierwsza ma szansę zanotować większe zyski. Potwierdza to raport AON „2017 Trends in Global Employee Engagement” z którego wynika, że większe zaangażowanie pracowników o 5 punktów procentowych może generować wzrost przychodu dla firmy w kolejnym roku nawet o 3 punkty procentowe. Dodatkowo badania Deloitte pokazują, że pracownicy firm zaangażowanych społecznie identyfikują się z nimi nawet o 300% bardziej niż pracownicy firm wyłącznie nastawionych na pomnażanie zysku.

Wśród palących problemów społecznych w Polsce, na które zwracają uwagę firmy współpracujące już z organizatorami Zwolnionych z Teorii, jest między innymi: marnowanie żywności, brak wysokiej samooceny wśród nastolatków czy nieefektywna segregacja odpadów. Programy partnerskie w ramach Zwolnionych z Teorii, wspierające tysiące młodych ludzi w całej Polsce uruchomiły właśnie m.in. Biedronka, Unilever (Dove) czy Coca-Cola – czołowe firmy zaangażowania społecznego. To pierwszy w Polsce przykład tak usystematyzowanego rozwiązywania biznesowych wyzwań i społecznych zobowiązań korporacji. W ramach programów partnerskich młodzież zdobywa pomysł na realizację projektu oraz bezcenną wiedzę, tzw. know-how, czyli korzystanie z konsultacji doradców merytorycznych i webinariów oraz szkoleń z daną firmą. – We współczesnym świecie firmy działające społecznie są coraz lepiej odbierane. Z jednej strony wymaga tego rynek, trendy zagraniczne, a z drugiej powstała ogromna rzesza świadomych prosumentów, którzy chętniej wybierają marki zaangażowane społecznie – mówi Rafał Flis, wiceprezes Zwolnionych z Teorii.

Organizatorzy Zwolnionych z Teorii, największej olimpiady w Polsce, nawiązują współpracę z biznesem, umożliwiając mu uzyskiwanie jeszcze bardziej efektywnego i pozytywnego oddziaływania na otoczenie. Tematy ważne dla danej firmy i jej  pracowników, okazują się ważne także dla wielu młodych ludzi. Dzięki czemu zyskują jeszcze większe wsparcie i zasięg. – To właśnie tysiące młodych ludzi od Pomorza po Podkarpacie może działać oddolnie i namawiać swoją społeczność np. do niemarnowania żywności, recyklingu, umiejętnego korzystania z nowych technologii czy monitorowania smogu w swoich małych ojczyznach – dodaje Flis.  

Organizatorzy Zwolnionych z Teorii prognozują, że zainteresowanie biznesu zlecaniem zadań społecznych wzrośnie w perspektywie roku o kilka do kilkunastu procent. W szczególności zauważają duże zainteresowanie nowym podejściem do działań społecznych branży farmaceutycznej i energetycznej, w których tkwi wielki potencjał do realizacji kreatywnych pomysłów młodzieży, od organizowania wydarzeń antysmogowych, poprzez kampanie zachęcające do szczepień. Jednak również mniejsze firmy i branże, które nie chcą zostać w tyle za swoją konkurencją, powinny zacząć eksplorować obszary działalności społecznej w swoim otoczeniu. Dla korzyści społecznych, które na pewno przełożą się także na biznesowe.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Coca-cola i Zwolnieni z teorii szukają najlepszych projektów społecznych o plastikowych odpadach

Trwa nabór projektów społecznych do Olimpiady Zwolnionych z Teorii, dotyczących problemu plastikowych odpadów w środowisku naturalnym, w ramach ogólnoświatowej kampanii Coca-Cola „Świat Bez Odpadów”. Celem projektów, przygotowywanych przez licealistów i studentów, jest zwiększenie świadomości na temat tego, w jaki sposób można ograniczyć, użyć ponownie lub poddać recyklingowi opakowania wykonane z plastiku. To kolejny krok na drodze do realizacji globalnej ambicji firmy, aby do 2030 roku uzyskać 100% zbiórki i recyklingu tylu opakowań, ile trafia od firmy na rynek.

Zwolnieni z Teorii to największa Olimpiada, w której do tej pory ponad 6 tys. uczniów z całej Polski, zrealizowało 1,4 tys. projektów społecznych, które pozytywnie wpłynęły na życie ok. 11 milionów Polaków. Teraz, dzięki inicjatywie Coca-Cola, młodzi ludzie otrzymali szansę przygotowania i zrealizowania projektu na temat plastiku, stając się częścią ogólnoświatowej akcji, a tym samym przyczyniając się do ochrony środowiska. Żeby wziąć udział programie Coca-Cola w ramach ZWZT, należy zarejestrować się na stronie internetowej www.zwolnienizteorii.pl, zebrać zespół i złożyć na platformie projekt do 14 grudnia br.

Zgodnie z globalną ambicją Coca-Cola do 2030 r. chcemy pomagać zbierać
i poddawać recyklingowi tyle opakowań, ile odpowiada liczbie sprzedanych przez nas puszek i butelek. Żeby tak się stało, każde opakowanie powinno zostać wyrzucone do odpowiedniego pojemnika na śmieci, a później przetworzone – mówi Gabriela Bar, manager ds. kontaktów zewnętrznych i komunikacji w Coca-Cola Poland Services – Świat bez odpadów jest możliwy, jeśli tylko zaczniemy traktować je jak cenne surowce. Dlatego ważna jest edukacja oraz współpraca nas wszystkich: producentów, konsumentów i samorządów lokalnych.

 

Autorzy najlepszych projektów dotyczących plastiku z programu Coca-Cola zostaną nagrodzeni laboratoriami przyszłości, w skład których wchodzą: drukarki 3D, programowalne roboty edukacyjne oraz filamenty wyprodukowane z recyklowanego PETa. Nagrody zostaną ufundowane przez Coca-Cola i startup Skriware, który w duchu edukacji STEAM¹ pomaga rozwijać kompetencje, takie jak modelowanie 3D, programowanie czy robotyka. Nagrodzone zespoły projektowe będą mogły zdecydować, do której placówki edukacyjnej (np.: szkoła, dom kultury, miejska biblioteka) w ich mieście trafią pracownie.

Dołączając do Olimpiady Zwolnionych z Teorii i realizując projekt społeczny, uczniowie i studenci zyskują też niezwykle cenne umiejętności, potrzebne w przyszłym życiu zawodowym: poprzez twórcze podejście do tematu stale rosnącej ilości odpadów na świecie, poznają metody kreatywnego rozwiązywania problemów, nauczą się też tworzyć skuteczny i wiarygodny przekaz, wpływający na zmianę zachowań i budowanie wśród odbiorców postawy prośrodowiskowej. Dodatkowo, korzystając z doświadczenia Skriware – kreatywnego startupu edukacyjnego – dowiedzą się, jak wypromować swój pomysł w social mediach.

Temat ochrony środowiska, w szczególności recykling plastiku, to dla Skriware bardzo istotna kwestia. Nie bez powodu wspólnie z Coca-Cola zwracamy się bezpośrednio do młodych, chcących zaangażować się społecznie ludzi. Naszym celem jest popularyzacja edukacji w obszarze ekologii i kształtowanie postawy prośrodowiskowej w duchu  STEAM – podkreśla Karol Górnowicz, CEO Skriware.  

Każdy, kto ukończy swój projekt, zostaje finalistą Olimpiady Zwolnieni z Teorii. Najlepsze zespoły w Polsce, rywalizują o “Wilki” – nagrody, które podczas Wielkiego Finału, wręczają przedstawiciele najwyższych władz państwowych i prezesów największych firm. Za realizację projektu każdy uczeń otrzymuje też międzynarodowy certyfikat z zarządzania projektami stworzony z Project Management Institute R.E.P. Zyskać mogą też szkoły – Social Wolves, organizator Olimpiady, wspólnie
z Rzeczpospolitą publikują Ranking Szkół Kompetencji Przyszłości, doceniając te szkoły, które sprzyjają zaangażowaniu społecznemu i rozwojowi kompetencji praktycznych uczniów.

¹STEAM jest akronimem od angielskich słów: Science, Technology, Engineering, the Arts and Mathematics

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF

Wzięli edukację w swoje ręce

zwolnieni z teorii

Historie kilkunastu osób – nauczycieli, wykładowców, rodziców, przedsiębiorców, uczniów, którzy postanowili wprowadzić praktyczną edukację w życie. Organizatorzy olimpiady Zwolnieni z Teorii właśnie wystartowali z kampanią, która ma pokazać, że innowacyjną edukację można wprowadzić już dziś, bez zmian legislacyjnych czy nakładów finansowych. Partnerem kampanii jest The Coca-Cola Foundation. Więcej na www.zwzt.pl/edukacja.

Liczne raporty (m.in. World Economic Forum, Deloitte, EY) jasno wskazują, że największym wyzwaniem rynku pracy jest wykształcenie nowych kompetencji wśród absolwentów studiów wyższych, którzy w przyszłości będą otwarci na pracę w grupie, na nowe kultury, w warunkach stresowych, ciągłe przekwalifikowanie się oraz będą posiadali umiejętności przywódcze. – Rynek pracy w przyszłości będzie wymagał nowych kompetencji od pracowników. System edukacji nie przygotowuje uczniów i studentów do wyzwań jutra. Liczymy na wprowadzenie innowacji do systemu edukacji, które pozwolą polskiej młodzieży przygotować się do rynku pracy, a gospodarce być jedną z najbardziej rozwiniętych w przyszłości – mówi Anna Solarek, Dyrektor ds. komunikacji i kontaktów zewnętrznych, Coca-Cola Poland Services.

Twórcy ogólnopolskiej olimpiady „Zwolnieni z Teorii”, która od kilku lat inspiruje młodych do przeprowadzenia własnych projektów społecznych, zaznaczają, że nie potrzeba instytucjonalnych zmian, żeby wprowadzać innowacje w edukacji. Wymieniają osoby, które biorą sprawy we własne ręce na różnych płaszczyznach: w szkole, biznesie, domu, na uczelni, wśród znajomych i pokazują, jak w niestandardowy sposób kształtują edukację w Polsce. Wśród bohaterów kampanii wskazującej wartość praktycznej edukacji znaleźli się m.in. prof. Krzysztof Klincewicz, kierownik Katedry Zarządzania UW, który wprowadził możliwość realizowania projektów społecznych w ramach zajęć na studiach; Tomasz Rudolf, założyciel The Heart, międzynarodowego centrum łączącego start upy i korporacje, który podkreśla potrzebę kształcenia umiejętności miękkich; Izabella Dłużeń, trzykrotna finalistka olimpiady Zwolnieni z Teorii, która po raz czwarty robi własny projekt, tym razem zachęcając uczniów podstawówek do działania społecznego.

– Prawdziwie rewolucyjne start upy są wypadkową dobrych pomysłów i odpowiednich kompetencji. Te drugie powinna zapewnić publiczna edukacja. Niestety w Polsce wprowadzamy innowacje do biznesu, gospodarki i nauki, ale nie do systemu edukacji. Czas to zmienić. Można to robić już dziś, bez wielkich reform i ustaw. Prezentujemy osoby, które wzięły sprawę edukacji we własne ręce – nauczycieli, którzy namawiają młodzież do działania społecznego, rodziców, którzy chwalą nie tylko za wyniki testów, studentów, którym chce się zrobić coś dla innych ludzi – mówi Paula Bruszewska, prezes fundacji Social Wolves, organizatorka olimpiady Zwolnieni z Teorii.

Organizatorzy kampanii podkreślają, że warto włączyć edukację w priorytetowe dziedziny rozwoju kraju. Ich zdaniem, tylko dzięki edukacji jesteśmy w stanie na wczesnym etapie rozwoju przyszłych pracowników i przedsiębiorców, wyposażyć ich w umiejętności potrzebne w przyszłości oraz wrażliwość społeczną, niezbędną w świecie zdominowanym przez technologie. – My wiemy jak tego dokonać, bo od 5 lat robimy największą praktyczną olimpiadę w Polsce, której 42 tysięcy uczestników stanowi najlepszy przykład aktywnie działającej młodzieży. Efekty naszej pracy z nimi docenili już amerykańska redakcja Forbes oraz MIT Technology Review za wdrażanie innowacji w edukacji – dodaje Bruszewska. – Zależy nam, aby w perspektywie 10 lat każdy młody człowiek miał na swoim koncie przeprowadzenie własnego projektu społecznego. Marzy nam się Polska pełna młodych wykwalifikowanych pracowników i przedsiębiorców wrażliwych społecznie, tworzących innowacyjne rozwiązania biznesowe, a nie pracujący w centrum usług wspólnych, goniących marzenia o pracy na Zachodzie – podsumowuje.

Strona internetowa kampanii zbiera wskazówki dot. praktycznej edukacji, studia przypadku finalistów, historie bohaterów kampanii o tym, jak dobrze jest być aktywnym społecznie, rekomendacje organizatorów olimpiady dla rodziców, nauczycieli i akademików, jak wprowadzić projekty społeczne do nauczania oraz zachęca do działania nauczycieli, akademików, dyrektorów szkół i edukatorów. Adres strony: www.zwzt.pl/edukacja.

Kampania jest finansowana przez The Coca-Cola Foundation i trwa od marca do końca czerwca 2018 roku. Partnerem medialnym projektu jest dziennik Rzeczpospolita.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF