Usługi outsourcingowe po pandemii [RAPORT]
Przyglądając się obecnej sytuacji na rynku, firma Applover postanowiła wyjść ze swoją wiedzą, aby wesprzeć inne przedsiębiorstwa, które mogą być w trudniejszej sytuacji z powodu pandemii. W raporcie przedstawiono, jak dziś wyglądają usługi outsourcingowe, kto z nich korzysta najczęściej i dlaczego, zdaniem Applover, będą jeszcze bardziej popularne w krajobrazie postpandemicznym.
O raporcie
Twórcy raportu stwierdzili, że będzie on najlepszym sposobem na dzielenie się ich doświadczeniami i spostrzeżeniami. Zawiera wszystkie niezbędne informacje w jednym miejscu. W tym statystyki pokazujące, jak dziś wygląda outsourcing, w którym kierunku się rozwija i które usługi outsourcingowe są obecnie najbardziej popularne.
Raport prezentuje wieloletni rozwój outsourcingu. Zeszłoroczny globalny rynek w tej branży był wart 92,5 mld USD, o 6,9 mld USD więcej niż w 2018 r. Najwyższą wartość światowego rynku outsourcingu zaobserwowano w 2014 r. Osiągnęła ona zdumiewająco 104,6 mld USD.
W raporcie zawarto również informacje, które pozwalają sprawdzić, co powoduje ogromny wzrost popularności tego pomysłu – nie tylko w Stanach Zjednoczonych, które są liderem jeśli chodzi o zatrudnianie pracowników pracujących zdalnie – ale także w innych krajach. Pokazano, które z usług są najczęściej zlecane na zewnątrz i co sprawia, że przedsiębiorcy decydują się na skorzystanie z usług agencji outsourcingowych zamiast zatrudniania samych pracowników.
Outsourcing staje się coraz bardziej popularny na całym świecie, wciąż większość prac jest zlecana na zewnątrz w USA (około 300 000 miejsc pracy każdego roku). Ponad połowa obywateli amerykańskich twierdzi, że outsourcing jest szkodliwy dla gospodarki narodowej. Choć to w tym kraju wydaje się, że idea outsourcingu rozwija się bardziej niż gdziekolwiek indziej na świecie. Firmy będą musiały wprowadzić wiele zmian, głownie wynikających z postępu technologicznego, a większość z nich będzie potrzebować pomocy z zewnątrz, ponieważ nie mają ani niezbędnej siły roboczej, ani potrzebnych procesów biznesowych. Dlatego firma Applover spodziewa się znacznego wzrostu na rynku outsourcingu w 2020 roku.
Podobny trend sugerują statystyki opublikowane na portalu Clutch w 2019 r. Pokazują, że 37% małych firm zdecydowało się na outsourcing co najmniej jednego ze swoich procesów biznesowych. Ponadto ponad połowa (52%) planowała to zrobić w przyszłości. Firmy zatrudniające mniej niż 50 pracowników częściej zlecają zadania techniczne, takie jak księgowość (37%), usługi informatyczne (37%) i digital marketing (34%). Małe firmy decydują się na outsourcing głównie w celu zwiększenia wydajności (24%) i otrzymania pomocy eksperckiej (18%).
W porównaniu z ponad jedną trzecią małych firm wymienionych powyżej, firmy zatrudniające co najmniej 50 pracowników są bardziej skłonne do outsourcingu (66%). Niektóre z największych i znanych marek, w tym Apple, IBM, Nike i Wal-Mart, outsourcingują w celu poprawy ich wydajności i jakości. Oczywiście to nie koniec listy. Tysiące innych dużych firm korzysta z zewnętrznych pracowników w celu zaspokojenia swoich potrzeb.
Dlaczego firmy decydują się na outsourcing?
Badania przeprowadzone przez Deloitte w 2016 r. wykazały, że 56% respondentów stwierdziło, że powodem, dla którego zdecydowali się na outsourcing, jest ograniczenie lub kontrola kosztów. I nie jest to zaskakujące. Godzina prac nad tworzeniem oprogramowania w Polsce, kraju zajmującym 3 miejsce na liście Hackerów w rankingu „10 najlepszych krajów z najlepszymi programistami”, może być nawet pięciokrotnie tańsza niż ta sama praca wykonana w USA!
Według wszystkich wspomnianych dotychczas danych najpopularniejszy temat wokół przedsiębiorców, polegający na obniżaniu kosztów przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiej jakości produktów, nie jest zaskakujący. Poniższa grafika pokazuje różnice w stawkach rozwoju oprogramowania w różnych krajach.
Eksperci w zakresie usług outsourcingowych
Przy raporcieautorzy raportu współpracowali ze swoimi specjalistami – w tym HR, Project Managerami i założycielami Applover – a także z ekspertami z różnych firm i branż, takich jak Bee Talents, useme, CUX, Publicon, CZYSTA3.VC, i Instream.
Chcieliśmy spojrzeć na outsourcing szerzej, wychodząc poza świat IT, w którym pracujemy już ponad 4 lata. Dzięki różnym punktom widzenia naszych ekspertów, wierzymy, że raport może dostarczyć praktycznej wiedzy mniejszym przedsiębiorcom, jak i dużym korporacjom. Musimy być elastyczni, by szybciej reagować na zmiany na rynku. Tylko w ten sposób, firmy mogą sprawnie funkcjonować i być bardziej odporne, na różne wydarzenia na świecie, tak jak np. obecna pandemia koronowirusa. Wierzę, że nasze doświadczenia i wcześniej popełnione błędy, z których udało nam się wyciągnąć naukę, mogą posłużyć też innym. Cieszy mnie też fakt, że korzyści z outsourcingu zauważają też inne branże, takie jak marketing, PR, czy analityka internetowa. Tylko dzięki mądrej wymianie wiedzy i doświadczeń, firmy mogą zyskiwać i rozwijać się długofalowo, a to możliwe jest tylko dzięki outsourcingowi. Gdyż tylko w przypadku takiej współpracy, możemy spojrzeć na coś z innej perspektywy i znaleźć efektywniejsze rozwiązanie danego problemu.
Specjalnie dla BRIEF Jan Kamiński, Co-Founder & Head of Sales w Applover
Postpandemiczny krajobraz rynku outsourcingu
Planując publikację raportu na początku roku, firma Applover nie wiedziała, że światowa gospodarka ulegnie tak dramatycznej zmianie w wyniku pandemii koronawirusa na początku marca, co spowodowałoby ogromne straty dla przedsiębiorców na całym świecie. Dlatego firma nie mogła zignorować zmian, które miały miejsce na naszych oczach i które z pewnością wpłyną na sposób, w jaki będziemy postrzegać outsourcing w nadchodzących latach. Jako doświadczona organizacja zajmująca się outsourcingiem IT, Applover spodziewa się, że nie tylko w ich branży, ale także w wielu innych, pomysł outsourcingu niektórych usług zyska na popularności w nadchodzących miesiącach.
Prognozy autorów raportu związane są z ogromnymi zmianami, które przeszły prawie wszystkie firmy od połowy marca. Przedsiębiorcy są obecnie zmuszani przenieść swoją działalność do świata online. Wielu z nich jest wciąż całkowicie do tego nieprzygotowanych, a ta transformacja jest w tej chwili jedynym sposobem na przetrwanie.
Dane przedstawione w raporcie pokazują, że jak dotąd znaczny odsetek dużych przedsiębiorstw, zatrudniających ponad 50 osób, zdecydował się na outsourcing. Mniejsze firmy decydują się na outsourcing mniej chętnie. Jednak ze względu na obecną sytuację prawdopodobnie mniejsze firmy będą zmuszone wprowadzić wiele zmian nie tylko w celu rozwoju swojej działalności, ale także po prostu pozostania na rynku. Aby osiągnąć swój cel, będą potrzebować wsparcia doświadczonych specjalistów, którzy pozwolą im efektywnie i skutecznie dostosować się do nowej rzeczywistości. W tym momencie firmy są zmuszone do szybkiej analizy i zrozumienia różnych potrzeb swoich klientów. Ich usługi muszą zostać zreorganizowane i utworzone w taki sposób, aby klienci mogli bezpiecznie zaspokoić swoje potrzeby, bez narażania zdrowia.
Nowa rzeczywistość usług outsourcingowych
W tej chwili nie tylko rozwój technologiczny, ale także działania analityczne, HR, sprzedażowe lub marketingowe będą wymagały wsparcia doświadczonych specjalistów. Dzięki outsourcingowi będą mogły sobie na to pozwolić nie tylko największe firmy, ale także mniejsze przedsiębiorstwa, którym uda się utrzymać działalność pomimo kryzysu, który jest wszechobecny na rynku. Twórcy raportu są przekonani, że outsourcing może pomóc każdej firmie wyprzedzić konkurencję i uzyskać przewagę rynkową nawet w najtrudniejszych czasach.
Raport jest do pobrania tu: https://applover.pl/blog/the-state-of-outsourcing
Źródło: Informacja prasowa Applover