W Polsce działa już 51 tys. sklepów internetowych, jednak ¾ z nich ma problemy finansowe [BADANIE]

e-commerce

W połowie września liczba e-sklepów zarejestrowanych w Polsce wyniosła 51 tys. - niemal 14 proc. więcej niż pod koniec ubiegłego roku. Jednak ¾ z nich znajduje się w złej lub bardzo złej sytuacji finansowej. Dużym problemem w e-commerce jest porzucanie koszyków przez klientów - robi tak aż 70 proc. Polaków. Jednym z rozwiązań tego problemu może być maksymalne uproszczenie procesów zakupowych.

Liczba sklepów internetowych w Polsce niezmiennie rośnie, a w ciągu ostatnich trzech lat wzrost ten osiągnął dynamikę 25 proc. rocznie, jak wynika z informacji zebranych przez największą na świecie wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet. Stawia to Polskę w czołówce najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie. W połowie września 2021 r. w KRS zarejestrowanych było w sumie 51 tys. sklepów internetowych – o ponad 6,3 tys., czyli niemal 14 proc., więcej niż na koniec roku 2020.

Tylko 1,5 proc. polskich e-sklepów jest w bardzo dobrej sytuacji finansowej

Szacuje się, że na początku 2021 r. polski rynek e-commerce przekroczył wartość 100 mld zł. Branża jest cały czas na fali wznoszącej. Warto sobie jednak postawić pytanie, ile z tych nowo powstałych sklepów internetowych faktycznie poradzi sobie na rynku i przetrwa kolejne zmiany we wprowadzaniu i luzowaniu obostrzeń dla różnych branż, rosnącą konkurencję sklepów zagranicznych oraz naturalny z czasem powrót części klientów do zakupów stacjonarnych.

Rafał Gadomski, CEO Advox Studio – software house’u z główną siedzibą w Poznaniu i oddziałami w Europie, który zrealizował ponad 120 projektów sklepów internetowych

Pomimo ogromnej popularności zakupów przez Internet – według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej dynamika wzrostu wartości sprzedaży online w 2020 r. zwiększyła się z 20 proc. do nawet 40 proc. – utrzymanie się na rynku e-commerce nie jest takie proste. Od początku 2021 r. działalność zawiesiło ponad 4,4 tys. zarejestrowanych w Polsce sklepów internetowych, a 67 proc., według oceny Dun & Bradstreet*, znajduje się obecnie w słabej kondycji finansowej. Kondycję 8,3 proc. można określić jako bardzo złą. W dobrej sytuacji finansowej znajduje się 23 proc., a w bardzo dobrej zaledwie 1,5 proc.

sklepy internetowe w Polsce

70 proc. klientów porzuca koszyki. Pomóc może uproszczenie procesu

Newralgicznym momentem, w którym wiele sklepów traci klienta, jest sam koniec procesu zakupowego.

Aż 70 proc. klientów rezygnuje z zakupów już po dodaniu produktów do koszyka. Czasami konsument po prostu zmienia zdanie, lub coś mu przeszkodzi w finalizacji zakupu, ale często wina leży niestety po stronie sklepu. Klientów zniechęcają m.in. nieprzyjazny interfejs czy zbyt długi i skomplikowany proces zakupowy. Dlatego już na etapie projektowania sklepu warto wybrać intuicyjną i elastyczną platformę zakupową – naszym klientom zawsze rekomendujemy dającą duże możliwości i korzystającą z zaawansowanej sztucznej inteligencji platformę Magento, której używa już 10 proc. sklepów na całym świecie. Jednym z oferowanych przez nią, szczególnie wartych uwagi rozwiązań, jest opcja One Step Checkout.

Rafał Gadomski, CEO Advox Studio

One Step Checkout polega na umieszczeniu wszystkich zakładek kasy w jednym miejscu – począwszy od wprowadzenia danych osobistych i wysyłkowych, poprzez wybór metody wysyłki i płatności, aż po podsumowanie i zatwierdzenie zamówienia. Zredukowanie liczby etapów składania zamówienia minimalizuje szansę tego, że klient rozmyśli się i porzuci koszyk. Tego typu rozwiązanie nie tylko wpływa na sprzedaż, ale też poprawia doświadczenie zakupowe klienta, zwiększając szansę, że przy kolejnych zakupach wybierze ten sam sklep – dodaje Rafał Gadomski, CEO Advox Studio.


Źródło: Advox Studio

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF