...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Znajdź niszę, w której masz unikalną wiedzę lub zdolności. Poznajcie EduCat. AIP Seed prezentuje swoich kreatywnych.

„Znajdź ludzi, którzy wesprą cię w obszarach, w których nie jesteś najmocniejszy (…) Wystartuj z prostym prototypem produktu, a potem skaluj swoje rozwiązanie poprzez tworzenie społeczności. I kompletnie nie zrażaj się porażkami – bez nich nie ma rozwoju” – opowiada Nina Wieretiło, współzałożycielka EduCat w rozmowie z „Briefem”. „Chcemy wspierać edukację na uniwersytetach i ułatwiać Polakom i Europejczykom dostęp do kształcenia na światowym poziomie. Wierzę, że zbudujemy lidera w Europie” – dodaje Dariusz Żuk, CEO AIP Seed

 

 

Brief: Jakie były początki Twojego projektu?

Nina Wieretiło: Jestem absolwentką BA Economics and Management na Oksfordzie – kierunku, na który – gdy aplikowałam – było się najtrudniej dostać ze wszystkich studiów w Europie, a był to mój wymarzony kierunek. Na szczęście, udało mi się to, właśnie dzięki pomocy mentorów, czyli osób, które już tam studiowały. Wiem natomiast, że dostęp do takich osób dają zazwyczaj tylko najlepsze szkoły z Maturą Międzynarodową, które wysyłają wielu absolwentów za granicę. Pozostali uczniowie, mogą polegać na informacjach z trzeciej ręki lub szukać ich w Internecie. Ta obserwacja zainspirowała mnie do stworzenia miejsca opierającego się na łączeniu osób już studiujących na wymarzonych uczelniach z osobami, które dopiero rozważają takie studia czy też właśnie bardzo chciałyby się na nie dostać.
Dlatego, początkowo zaczęłam jako jednoosobowa działalność; w pierwszym roku obsłużyłam 100 klientów. Pod koniec 2021 roku doszłam do wniosku, że muszę zautomatyzować procesy typu: onboarding mentorów, organizacja videocalli i płatności. Przez wspólnych znajomych poznałam wtedy Marka, który pracował nad stworzeniem platformy, gdzie wszystkie procesy związane z aplikacją na studia mogą się dziać w jednym miejscu. Połączyliśmy siły. Tak powstał EduCat.

Brief: Co nowego wnosi Wasz projekt na rynek? Na jakie potrzeby odpowiada?
NW: Proces wyboru i aplikacji na studia za granicą jest tajemniczy, skomplikowany i wieloetapowy, a także inny dla każdego kraju. Nic więc dziwnego, że ponad 60% uczniów chce przed aplikacją zasięgnąć wiedzy od insidera, czyli osoby, której już się to udało. EduCat łączy studentów na uczelniach z całego świata, z osobami, które dopiero myślą o takiej formie edukacji. Dla wygody, aplikant ma wszystko w jednym miejscu – dostęp do mentorów, wyszukiwarkę uczelni, harmonogram aplikacji, bazę wiedzy, swoje dokumenty aplikacyjne. Zarówno uczeń, jak i rodzic czują się bezpiecznie na tak ważnym etapie życia.
Oczywiście, na rynku od lat istnieją agencje pomagające w aplikacji na studia za granicą. Wiele z nich opiera się na modelu partnerskim z uczelniami, czyli mają  z nimi zawarte umowy. Polegają one na tym, że agencja dostaje pieniądze od uczelni, na którą wyśle ucznia. Uważam, że taki model prowadzi do sytuacji, kiedy wysyła się na uczelnie, które wcale nie są najlepsze dla danego ucznia. Na rynku jest też sporo osób, które samodzielnie pomagają w aplikacjach, np. jako jednoosobowa działalność lub freelancer. Zapraszamy takie osoby na platformę, by dołączyły do społeczności EduCat i łatwiej, szybciej docierały do tysięcy uczniów.

Brief: Jak widzisz dalszy rozwój swojego biznesu? Jakie nowe rozwiązania pojawią się rynku? 
NW: Zamykamy właśnie pierwszą rundę finansowania z funduszem venture capital – AIP Seed i koinwestorami z branży EduTech. Plan na kolejny rok to dotarcie do tysięcy uczniów, także poza Polską, a także stworzenie stypendium umożliwiającego łatwiejsze sfinansowanie studiów za granicą. Jak każdy inny sektor, również ten – EduTech idzie w stronę coraz większej automatyzacji i digitalizacji. Coraz większe znaczenie ma także nowy trend „anytime & anywhere”, oznaczający naukę w dogodnym dla ucznia czasie i przy wykorzystaniu materiałów spersonalizowanych pod kątem indywidualnych potrzeb. EduCat wpisuje się we wszystkie te trendy, eliminując manualne procesy typowe dla tradycyjnych agencji, a także dając uczniowi szansę skorzystania z pomocy mentora niezależnie od miejsca zamieszkania aplikanta, jak i mentora. EduCat pracuje również nad wdrożeniem automatyzacji w sam proces pisania aplikacji – w tym przypadku bazujemy na tysiącach wysłanych już aplikacji.

Brief: Dlaczego Twoja firma odniosła sukces?
NW: Powołam się na słowa Jeffa Bezosa, “It is always Day One at Amazon”. Nie chcę oceniać, czy odnieśliśmy już sukces, ale mogę podzielić się pewnymi liczbami. Dziś społeczność EduCat to 100 mentorów już kształcących się na uczelniach dookoła świata, ponad 1000 uczniów i ponad 1000 wysłanych aplikacji. Zamykamy właśnie pierwszą rundę finansowania z funduszem VC AIP Seed i koinwestorami z branży EduTech.
Uważam, że pomaga nam nasze doświadczenie. Sama na własnej skórze przeszłam cały ten proces. Z kolei Marek ma ogromne doświadczenie w konsultingu strategicznym i digital marketingu, dzięki któremu szybko wypozycjonowaliśmy się na sam top wyszukiwarek. Co kluczowe, pracują u nas osoby ze świetnym doświadczeniem w największych tradycyjnych agencjach edukacyjnych, znające proces aplikacji i pozyskania klienta. Poza samym zespołem, decydująca jest także nasza determinacja i misja. Rozumiemy, jak duży wpływ na życie młodych ludzi ma nasza praca.

Brief: Który moment w życiu uważasz za najbardziej kreatywny i dlaczego? 
NW: Ponad połowę życia biegam długie dystanse, jeżdżę na rowerze, trenuję crossfit. Najbardziej kreatywne pomysły przychodzą do mnie właśnie podczas treningów. Mam taką metodę, że zapisuję je skrótowo i wysyłam SMS-em do samej siebie. Kiedy wracam do domu, mam szybki dostęp do pomysłów, które mogę przegadać z teamem i wyrzucić do kosza lub wdrożyć w życie.

Brief: Kto lub co było i jest inspiracją w Twoich działaniach? Dlaczego? 
NW: Inspiracją są dla mnie kobiety, które osiągają ogromne sukcesy w biznesie. Wiem jak trudno jest nam pozyskać finansowanie – globalnie, tylko 1% finansowania VC idzie do zespołów kobiecych, 9% do mieszanych, a 90% do męskich. Ciężko nam wbić się do “boys clubów,” w których zawierane są znajomości, umowy, biznesy. Dlatego kobiety odnoszące duży sukces na scenie biznesowej, jak Oprah Winfrey, Sarah Blakely (Spanx), Susan Wojcicki (YouTube), Whitney Herd (Tinder, Bumble) czy Sheryl Sandberg (Facebook, Google) inspirują mnie i pokazują, że możemy osiągnąć to na czym nam zależy. Mam też krąg absolutnie niezastąpionych przyjaciółek, z którymi nieustannie wspieramy się i pchamy do przodu.

Brief: O czym powinni pamiętać Ci, którzy startują ze swoim biznesem?
NW: Ludzie, którzy rozważają wystartowanie z biznesem powinni wziąć pod uwagę badania pokazujące, że o wiele bardziej żałujemy działań, których zaniechaliśmy, niż tych, które podjęliśmy – nawet, jeśli doprowadziły do kłopotów czy porażki. To dlatego, że do końca życia pozostajemy z myślą “a gdybym wtedy…”. Moja najważniejsza rekomendacja – to po prostu działaj. Znajdź niszę, w której masz unikalną wiedzę lub zdolności. Wyszukaj ludzi, którzy wesprą cię w obszarach, w których nie jesteś najmocniejszy i nie jesteś w stanie szybko nauczyć się niezbędnych umiejętności. Wystartuj z prostym prototypem produktu czy usługi i sprawdź, czy jest zainteresowanie na rynku. A potem skaluj swoje rozwiązanie poprzez tworzenie społeczności wokół osób zainteresowanych korzystaniem z Twojego produktu lub pracowaniem u Ciebie. I kompletnie nie zrażaj się porażkami – bez nich nie ma rozwoju.

Pytania do Dariusza Żuka, CEO AIP Seed – funduszu wspierającego rozwój EduCat

Brief: Dlaczego Twój fundusz zainwestował w EduCat? 
DZ: Widzę tutaj kilka ważnych elementów. Oczywiście, kluczowe jest dla mnie także wyjątkowe doświadczenie i zaangażowanie Founderów. Nina to jedna z siedmiu Polek, która ukończyła BA Economics and Management na Uniwersytecie w Oksfordzie, z kolei Marek pracował zarówno w korporacjach, jak i z sukcesem rozwijał własne startupy.
Bardzo obiecujące są solidne/znaczące już teraz przychody EduCat. Podobnie, bardzo ważny jest dla mnie impakt i wartość, jaką wnoszą na rynek nasze projekty, a my chcemy wspierać edukację na uniwersytetach i ułatwiać Polakom i Europejczykom dostęp do kształcenia na światowym poziomie. Wierzę, że zbudujemy lidera w Europie.
Bardzo zachęcające są dane rynkowe – EdTech, czyli sektor innowacyjnych firm oferujących technologie edukacyjne to aktualnie jedna z najszybciej rosnących branż w Europie, jak i na świecie. Dane Grand View Research pokazują, że wielkość globalnego rynku EdTech wycenia się na 106,46 mld USD w 2021 r. i szacuje się, że osiągnie on wartość 127 mld USD w 2022 r. Autorzy tego opracowania oceniają, że światowy rynek EdTech będzie rósł każdego roku na poziomie 16,5% i osiągnie 429,5 mld USD w 2030. To są prognozy rynkowe i one są także niezmiernie ważne.

Brief: W jakim zakresie wspieracie spółkę?
DZ: EduCat to nowa spółka portfelowa AIP Seed. Wesprzemy jej dalszy rozwój finansowaniem na poziomie 800 tys. zł, z których200 tys. pochodzi od koinwestorów, których pomogliśmy znaleźć oraz ustaliliśmy warunki ich zaangażowania w nasz projekt. Dobieramy  więc koinwestorów w rundzie preseed, ponadto tworzymy tzw. competence hubs wewnątrz AIP Seed. Będziemy współpracowali z globalnymi funduszami myśląc już o kolejnych rundach inwestycyjnych i dalszym rozwoju tej spółki, bo Nina i Marek mają bardzo ambitne plany, a ja wierzę, że je zrealizują.

 

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF