...

BRIEF dociera do polskich firm i ich pracowników – do wszystkich tych, którzy poszukują inspiracji w biznesie i oczekują informacji o ludziach, trendach i ideach.

Skontaktuj się z nami

Jak marki wykorzystują Tumblr’a

O tej platformie społecznościowej nie mówi się z taką częstotliwością, jak o Facebooku, Twitterze czy Instagramie. Chociaż rozwija się nie mniej dynamicznie aniżeli wspomniane platformy społecznościowe. Pomimo braku spektakularnych form wykorzystania potencjału biznesowego Tumblra przez firmy, to spora część z nich, zarówno tych największych, jak i nieco mniejszych, wykorzystuje go swoich codziennych działań komunikacyjnych czy marketingowych.

Trudno jednoznacznie określić, czym tak naprawdę jest Tumblr. Nie jest to typowa platforma blogowa typu Blogspot czy WordPress. Łączy ona w sobie zalety mikrobloga ala Twitter (krótkie wpisy, możliwość “śledzenia” innych tumblrowych blogów) oraz wizualnych serwisów społecznościowych typu Pinterest. Jest jej najbliżej do projektów typu Pinger. Chociaż sporo marek wykorzystuje Tumblr’a do tworzenia do czegoś, co można nazwać stronami internetowymi nowego typu skierowanymi do odbiorców z Generacji Y.

Użytkownicy
Platforma Tumblr stała się ziemią obiecaną dla pokolenia mobilnego, konsumującego głównie interaktywną, multimedialną treść. W maju 2009 roku, czyli nieco ponad 2 lata po starcie, jej społeczność przekroczyła liczbę miliona blogerów – tumblerów. W styczniu tego roku słowo “tumblr” wyprzedziło słowo “blog” w wynikach wyszukiwania Google’a. Z kolei pod koniec marca – społeczność tumblrowiczów osiągnęła niespotykaną liczbę 100 milionów blogów. Według ostatnich danych, platformę Tumblr odwiedza miesięcznie 170 milionów ludzi. Z tego 30 proc. ruchu (54 milionów) pochodzi z USA. W Polsce, według ostatnich danych, platformę Tumblr odwiedza miesięcznie 1,1 miliona osób. Znajduje się ona także w dziesiątce najbardziej popularnych serwisów blogowych w Polsce.

Podobnie jak to jest w przypadku Twittera, Tumblr jest w dalszym ciągu niedocenianym narzędziem w Polsce. Najczęściej wykorzystywany jest przez niezależne marki modowe (np. Sinsay). Chociaż w zeszłym roku na łamach Tumblr’a pojawił się spory polski akcent. Firma Adidas, będąca sponsorem UEFA Euro 2012, uruchomiła swojego bloga na tej platformie. Laurence McKenna piłkarski bloger razem z fotografem Ravi Sidhu zostali wysłani do Polski, aby relacjonowali (jako fani piłki kopanej) przebieg tych mistrzostw.

Na świecie można znaleźć mnóstwo przykładów wykorzystania Tumblr’a jako narzędzia komunikacyjnego i marketingowego do budowania relacji z młodzieżą. Jego potencjał wykorzystują marki dedykowane tym odbiorcom, jak Red Bull, Vans, Diesel w postaci submarki Studio Africa, ale nie tylko. W działania w tej sferze inwestuje także branża muzyczna – np. Universal Music Group. Jednym z głównych kanałów komunikacji Alici Keys podczas jej światowej trasy koncertowej okazał się blog na Tumblr. Co ciekawe, w jego współtworzeniu zaangażowała ona swoich fanów. Garstka fanów na bieżąco dokumentuje poczynania Alici Keys podczas tourne “Set the World on Fire”.

Jakie możliwości daje Tumblr?
Dla niektórych “starych” marek Tumblr daje spore możliwości odmłodzenia swojego wizerunku. Szwedzka firma AGD Electrolux postanowiła, że będzie inspirować swoimi przepisami tworzonymi na łamach Now You’re Cooking – kulinarnego bloga. Według jej autorów śledzi go ponad 330 tysięcy użytkowników platformy Tumblr. Marka Nikon przyciąga wizualną narracją piękna tworzenia zdjęć w ramach projektu Nikon Imaging. Przykłady wykorzystania Tumblr’a można znaleźć także w Rosji. Touch Russia to komunikacyjne wzmocnienie dla Russia Beyond the Headlines – anglojęzycznego portalu na temat Rosji.

Na tej platformie można również natknąć się na turystyczną działalność niektórych państw. W unikalny sposób potencjał Tumblr’a jest wykorzystywany zarówno przez Islandię jak i Szwecję. Oba blogi są doskonałym przykładem na budowane oryginalnej, contentowej narracji. W pierwszym przypadku autorem bloga jest sama wyspa opowiadająca historię o sobie w pierwszej osobie. Natomiast w drugim – jak ambasada danego kraju może nakręcać modę na swój kraj wśród określonej grupy cudzoziemców, głównie Brytyjczyków.

Są jednak i takie marki, które traktują Tumblr’a jako nierozłączną część swojego marketingowo-komunikacyjnego ekosystemu. Wszystkie ambasadorskie blogi (Climbing, Fly Fishing, Snow, Surfing, Trail Running) marki Patagonia (turystyka rangi premium) zostały “postawione” na tej platformie. Ale na tym ta amerykańska firma nie poprzestała. Ostatnio uruchomiła swój najnowszy projekt Worn Wear, na łamach którego opisywane są historie konsumentów marki Patagonia. Nie mniej aktywna na Tumblr jest firma IBM. Swoje działania z zakresu employer brandingu prowadzi na łamach IBMblr. Na tym blogu opisywane są oryginalne patenty i produkty. Pojawiają się również rozmowy z inspirującymi postaciami związanymi z tą amerykańską firmą. Tym samym IBM stara się odnaleźć i określić na nowo w nowoczesnych technologiach, erze wynalazków oraz innowacyjności. Z kolei bardziej technicznym i naukowym blogiem tej firmy jest A Smarter Planet.

Jest to tylko mała część firm wykorzystujących Tumblr’a. Na tej platformie istnieją także m.in.: Sprite, Coca Cola, Disney, BMW, Sephora, TK Maxx, eBay, Audi, NBC, Lufthansa, Vogue czy The Los Angeles Times. Platforma Tumblr jest ciągle udoskonalana i w stałym rozwoju. Ostatnio jej użytkownicy mogą korzystać z Babblr – aplikacji, za pomocą której mogą komunikować się między sobą. Powstało coś w stylu chata do rozmów, który jest dostępny na Facebooku. Ponadto twórcy Tumblr’a starają się integrować swoją społeczność wokół głównych tematyk. Dla nich powstał m.in. Tumblr Music – blog muzyczny agregujący ciekawsze wpisy pochodzące z blogów tej platformy.

Brief.pl - jedno z najważniejszych polskich mediów z obszaru marketingu, biznesu i nowych technologii. Wydawca Brief.pl, organizator Rankingu 50 Kreatywnych Ludzi w Biznesie.

BRIEF